Yhteisöllisyyden puute ja kyvyttömyys yhteistyöhön

JäbäLeissoni69Asennossa

...tappaa purjehduksen.

Vene seisoo ja seisoo. Seisoo ja seisoo. Ja yhä seisoo vain.

Kun vuoden päätteeksi laskee päiviä, oikein hirvittää, kuinka vene on seissyt. Veneessä on vietetty vuodenkierrosta vain pienen pieni osa.

Mitä jos vene olisi vähän suurempi, paremmin varusteltu ja paremmin huollettu, mutta harrastukseen ei silti kuluisi enempää rahaa, ehkä jopa vähemmän. Mitä jos purjehdusta ei tarvitsisi aloittaa Suomesta vaan vaikka Norjasta?

Tämä olisi mahdollista, jos ihmiset kykenesivät vastuulliseen ja muut huomioivaan yhteistyöhön. Se pelastaisi myös purjehduksen tulevaisuuden.

28

1046

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Puomipää

      Ymmärrän pointtisi, mutta tuskin purjehdus noiden seikkojen vuoksi loppuu.
      Ihminen nyt vaan on sellanen, että se ei juurikaan jaa toisten kanssa mitään ellei ole pakko tai siitä pitää olla välitön hyöty itselle. Kesämökkienkin sosialisoimisesta on tehty selvää, mutta siihen suostuisi ehkä vain joku promille osa ja hekin melko varmasti jo valmiiksi iso velkataakka niskassa, johon tarvittasiin osallistujia.

      Ajatuksesi ei ole uusi eikä varsinkaan huono.

    • unosailor

      Sillä veneellä on tehtävä satamassa seisoessaankin. Se on optio, jonka voi tarvittaessa realisoida. Työkiireiden keskellä saa lisää energiaa kun ajattelee, että kun saan hommat hoidettua, voin irrottaa köydet ja vapautua stressistä. Oleellista ei ole laskea käyttöpäiviä vaan saatuja elämyksiä. Joskus siihen riittää kannella istuminen ja huurteisen juoman nauttiminen.

    • Kirjastokortti

      Kaunis ajatus tuo yhteiskäyttö, mutta valitettavasti reaalielämässä lähes mahdoton toteuttaa. Jotkut ihmiset aina silloin tällöin kokeilevat yhteisten tavaroiden pitoa - vaihtelevin tuloksin.

      Jo yksinkertaistenkin välineiden kohdalla tulee usein vaikeita ristiriitoja, siitä kuka huoltaa ja korjaa esiin tulevat viat. Toiset kohtelevat esim. työkaluja melko karkealla kädellä ja sen takia ne ovat usein nopeasti pahannäköisiä, mikä aiheuttaa siistille osakkaalle harmaitahiuksia.

      Kulkuneuvot ovat sitten jo aivan toista luokkaa ja niihin sijoitettu pääoma tekee monista mukana olevista hyvinkin säikkyjä.
      Vaikka lainsäädäntö saataisiin sellaiseksi, että yksityishenkilö voisi (lainata) vuokrata esim. venettään jollekin tuntemattomalle ilman byrokratian koukeroita, se tuskin kiinnostaisi kovinkaan monia veneenomistajia.

      Monet ovat oppineet hyvinkin kovan läksyn tavaransa lainaamisesta, kun se on palautettu likaisena ja rkkinäisenä takaisin. Korvauksia ei lainaaja useinkaan itse tarjoa, ja kun niitä häneltä kyselee, niin vastaus on: "no kun se oli tuollainen jo hakiessa".

      Opiskeluaikana sain työnantajalta autoa lainaksi, mutta onneksi olin saanut jo lapsena opetusta aiheesta ja palautin sen auton aina tankki täynnä ja pestynä. Itsekin olen lainannut kulkuneuvojani tuttaville ja toivonut kovasti savani ne ainakin ehjänä takaisin - joskus on kyllä bensaakin tarjottu.

      Ymmärrän oikein hyvin niitä jotka eivät lainaa omia tavaroitaan kenellekään ja pitävät siitä vanhasta sanonnasta kiinni, jonka mukaan tavara ei lainatessa parane.

    • Kipparska

      Kiva ajatus, mutta yksityishenkilöiden kesken vaikeaa järjestää toimivasti. Aina tulee henkilökemioista johtuvaa skismaa, ja vaikka ei tulisikaan, niin vaikkapa neljäsosan myyminen tuollaisesta kimpasta voi osoittautua mahdottomaksi tehtäväksi. Silloin ei lohduta, että investointi oli pienempi kuin kokonaan oman veneen hankinta, jos sitä rahaansa ei koskaan saa siitä pois, vaikka olisi kriittinen tarve.

      Jos taas perustetaan jokin viikko-osaketyyppinen firmahomma, siinä pomppaa hallintokulut kummasti sellaisiksi, että tulee halvemmaksi vuokrata chartervene viikoksi tai pariksi.

    • veneosakeyhtiö

      Veneen jakamiseen en ala. Onkohan missään kokeiltu asunto-osakeyhtiön tapaista systeemiä jossa jokaisella on oma vene, mutta veneiden ylläpito- ja remonttikulut maksetaan yhtiövastikkeena?

      • SosialismiEiToimi

        Jotenkin karsea ajatus joutua osallistumaan kaikenmaailman tunareiden epämääräisiin remontti- ja "ylläpito" -kuluihin. As.oy:ssä eri juttu kun asunnot omistaa yhtiö. Kuka haluaa osallistua toisen veneen (mahdollisesti paljon kalliimman) kustannuksiin, hyötymättä itse siitä mitenkään? Kuka päättää esim. tiikkikannen uusimisesta? Jos se on yhtiökokous, kuka haluaa että oman veneesi remonteista päättää joku muu? Ei ikinä toimisi.


      • osakeyhtiömalli

        Veneet pitäisi kaikki ostaa uutena silloin kun veneosakeyhtiö perustetaan, ja ne olisivat kaikki samalta valmistajalta ja lähes samanlaisia, paitsi kokoeroja voisi olla. Niitä käyttäisiin Itämerellä eikä pallonkiertoon saa lähteä.


      • Jgjhjvjjh
        osakeyhtiömalli kirjoitti:

        Veneet pitäisi kaikki ostaa uutena silloin kun veneosakeyhtiö perustetaan, ja ne olisivat kaikki samalta valmistajalta ja lähes samanlaisia, paitsi kokoeroja voisi olla. Niitä käyttäisiin Itämerellä eikä pallonkiertoon saa lähteä.

        Ja hyöty olisi mikä?


      • osakeyhtiömalli kirjoitti:

        Veneet pitäisi kaikki ostaa uutena silloin kun veneosakeyhtiö perustetaan, ja ne olisivat kaikki samalta valmistajalta ja lähes samanlaisia, paitsi kokoeroja voisi olla. Niitä käyttäisiin Itämerellä eikä pallonkiertoon saa lähteä.

        Pitäisi olla joku osuuskunta, joka omistaisi 20 samanlaista venettä. Näistä voisi ostaa osuuden, esim. 3 viikkoa tai 1 viikon, kuten lomaosakkeissa. Systeemi ei takaisi aina samaa venettä, mutta samanlaisen. Viikot elokuun puolivälistä toukokuun loppuun olisivat halvempia. Osuuskunnalla olisi satamapaikat ja se ostaisi siivous- ja korjauspalvelut, jotka maksettaisiin viikkovuokrana. Yhdelle veneelle jyvitetyt kulut olisi 5600 euroa vuodessa, ja se olisi myyty 14 viikkona vuodessa, jolloin viikkovuokra olisi 400 euroa.


      • Veneidenhoitaja
        Bossu kirjoitti:

        Pitäisi olla joku osuuskunta, joka omistaisi 20 samanlaista venettä. Näistä voisi ostaa osuuden, esim. 3 viikkoa tai 1 viikon, kuten lomaosakkeissa. Systeemi ei takaisi aina samaa venettä, mutta samanlaisen. Viikot elokuun puolivälistä toukokuun loppuun olisivat halvempia. Osuuskunnalla olisi satamapaikat ja se ostaisi siivous- ja korjauspalvelut, jotka maksettaisiin viikkovuokrana. Yhdelle veneelle jyvitetyt kulut olisi 5600 euroa vuodessa, ja se olisi myyty 14 viikkona vuodessa, jolloin viikkovuokra olisi 400 euroa.

        Osuuskunnassasi pitäisi olla minimissään yksi työntekijä joka hoitaa veneiden vuokraukset, huollattamiset, nostot, telakoinnit, satamajärjestelyt ym.


    • Skipperii

      Skipperi.fi yrittää tätä

    • Miten niin "tappaa purjehduksen"? Minkälaista tilastotietoa sinulla on sen väitteen tueksi, että veneiden käyttöaste olisi tänä päivänä alhaisempi kuin vaikkapa 10 vuotta sitten?

    • Moni venekimppa on hyvin onnistunut. Yhdellä tutulla esimerkiksi ei ole aikaa purjehtia kuin viikko vuodessa. Samoin kahdella muulla osakkaalla. Vene kuitenkin siis liikkuu kesässä 3 viikkoa sen sijaan, että kolme venettä liikkuisi viikon. Haasteena on omistusten vaihtuminen, kun ihmisten kiinnostuksenaiheet vaihtuu. Nytkin se tuttava haluaisi myydä osuutensa, mutta muut osakkaat eivät halua ostaa sitä pois ja uuden osakkaan löytäminen on vaikeaa. Purjeveneisiin sitoutuneen pääoman arvo on reilusti alentunut kymmenessä vuodessa kun käytettyjen hinnat ovat laskeneet ja uusia ei ole ostettu, joten veneiden seisominen laiturissa on yhä pienempi ongelma.

      • Fkokn

        Kimppaomistussopimukseen ei kyllä pitäisi jättää sellaista sudenkuoppaa, ettei jonkun osuutta lunastettaisi - noin niinkuin sopimusteknisesti. Lunastushinnan määräytyminen kannattaisi sopia etukäteen.

        Neuvottelukysymyshän tuo on, mutta jos muusta ei sopuun päästä, yhteisomistussuhde puretaan myymällä koko soopa.


      • Fkokn kirjoitti:

        Kimppaomistussopimukseen ei kyllä pitäisi jättää sellaista sudenkuoppaa, ettei jonkun osuutta lunastettaisi - noin niinkuin sopimusteknisesti. Lunastushinnan määräytyminen kannattaisi sopia etukäteen.

        Neuvottelukysymyshän tuo on, mutta jos muusta ei sopuun päästä, yhteisomistussuhde puretaan myymällä koko soopa.

        Hmm. Väittäisinpä, että jos kimppasopimukseen ei alunperin ole kirjattu irtautumis- tai kimpanpurkumenettelyä, niin tilanteessa, jossa alle 50% veneestä omistava haluaa kimpasta eroon, ei hänellä ole muuta mahdollisuutta kuin löytää vapaaehtoinen osuuden ostaja (kimpasta tai sen ulkopuolelta) tai luopua osuudestaan ilmaiseksi. Eli tuo "yhteisomistusuhde puretaan myymällä koko soopa" ei ole kovin pätevä neuvo.

        Kimppasopimukseen pitäisi muuten kirjata myös lunastusmenettely sen tilanteen varalle, jossa joku osakas olisi myymässä osuuttaan sellaiselle ostajalle, jota muut osakkaat eivät halua mukaan.

        Joka tapauksessa se oikean lunastushinnan määrittely on kaikkein vaikein asia. Periaatteessa "markkinahinta" olisi oikein, mutta kun siitä ei kertakaikkiaan ole olemassa luotettavaa tietoa. Yksi mahdollisuus olisi sopia "indeksi", vaikkapa niin, että lunastushinta laskee 5% vuodessa. Ja ehkä vielä jokin minimiarvo, vaikkapa 10% alkuperäishinnasta.


      • Fkokn
        10-14 kirjoitti:

        Hmm. Väittäisinpä, että jos kimppasopimukseen ei alunperin ole kirjattu irtautumis- tai kimpanpurkumenettelyä, niin tilanteessa, jossa alle 50% veneestä omistava haluaa kimpasta eroon, ei hänellä ole muuta mahdollisuutta kuin löytää vapaaehtoinen osuuden ostaja (kimpasta tai sen ulkopuolelta) tai luopua osuudestaan ilmaiseksi. Eli tuo "yhteisomistusuhde puretaan myymällä koko soopa" ei ole kovin pätevä neuvo.

        Kimppasopimukseen pitäisi muuten kirjata myös lunastusmenettely sen tilanteen varalle, jossa joku osakas olisi myymässä osuuttaan sellaiselle ostajalle, jota muut osakkaat eivät halua mukaan.

        Joka tapauksessa se oikean lunastushinnan määrittely on kaikkein vaikein asia. Periaatteessa "markkinahinta" olisi oikein, mutta kun siitä ei kertakaikkiaan ole olemassa luotettavaa tietoa. Yksi mahdollisuus olisi sopia "indeksi", vaikkapa niin, että lunastushinta laskee 5% vuodessa. Ja ehkä vielä jokin minimiarvo, vaikkapa 10% alkuperäishinnasta.

        Väitä mitä väität, mutta yhteisomistussuhde puretaan viime kädessä myymällä omaisuus - näin se vanhastaan lain mukaan on ollut. En siis antanut neuvoa myydä koko roskaa, vaan suosittelen sopimaan ennakolta jonkun muun tavan. Voi hinnan sopia tilanteen vyöryessä päällekin, mutta ehkäpä on syytä miettiä etukäteen.

        Omissa kimpoissani olemme lunastaneet pois haluavat kyllä molempia osapuolia tyydyttävällä hinnalla. Kaverin moottorivenekimpassa jäseniä pikku hiljaa istettiin ulos, ja lopulta koko vene myytiin ulkopuoliselle.


      • Fkokn kirjoitti:

        Väitä mitä väität, mutta yhteisomistussuhde puretaan viime kädessä myymällä omaisuus - näin se vanhastaan lain mukaan on ollut. En siis antanut neuvoa myydä koko roskaa, vaan suosittelen sopimaan ennakolta jonkun muun tavan. Voi hinnan sopia tilanteen vyöryessä päällekin, mutta ehkäpä on syytä miettiä etukäteen.

        Omissa kimpoissani olemme lunastaneet pois haluavat kyllä molempia osapuolia tyydyttävällä hinnalla. Kaverin moottorivenekimpassa jäseniä pikku hiljaa istettiin ulos, ja lopulta koko vene myytiin ulkopuoliselle.

        Seison korjattuna, oikeudelta voi tosiaan hakea määräyksen myynnistä. Tosin näinköhän sitä moni muukaan tietää :)


      • Fkokn kirjoitti:

        Kimppaomistussopimukseen ei kyllä pitäisi jättää sellaista sudenkuoppaa, ettei jonkun osuutta lunastettaisi - noin niinkuin sopimusteknisesti. Lunastushinnan määräytyminen kannattaisi sopia etukäteen.

        Neuvottelukysymyshän tuo on, mutta jos muusta ei sopuun päästä, yhteisomistussuhde puretaan myymällä koko soopa.

        Vähän kinkkiseksi voi mennä, kun veneiden hinnat on alentuneet huomattavasti sen jälkeen, kun tuo kimppavene ostettiin joskus vajaat 10 vuotta sitten. Silloin siitä maksettiin suunnilleen 60 te, kun nyt samanlainen Bavaria oli Ruotsissa myynnissä suunnilleen puoleen hintaan. Millä hintaa jäljelle jäävien osakkaiden pitäisi ostaa luopuvan osuus? Olisi tosiaan hyvä sopia näistä etukäteen.


      • Fkokn
        Bossu kirjoitti:

        Vähän kinkkiseksi voi mennä, kun veneiden hinnat on alentuneet huomattavasti sen jälkeen, kun tuo kimppavene ostettiin joskus vajaat 10 vuotta sitten. Silloin siitä maksettiin suunnilleen 60 te, kun nyt samanlainen Bavaria oli Ruotsissa myynnissä suunnilleen puoleen hintaan. Millä hintaa jäljelle jäävien osakkaiden pitäisi ostaa luopuvan osuus? Olisi tosiaan hyvä sopia näistä etukäteen.

        Osaomistaja omistaa pääluvun mukaisen osuuden omaisuudesta ja saisi tuon osuuden myyntihinnasta.

        Minusta se on lähtökohtaisesti myös lunastushinta. Ongelma on se, että veneen myyntihintaa eli käypää arvoa ei voi varmasti tietää, ellei venettä myydä. Niinpä lunastushinta jää neuvoteltavaksi ja sen pitäisi kai perustua ideaalitilanteessa osapuolten yhteiseen arvioon.

        Tässä vaiheessa voi herätä torkuiltaan, ja tehdä oletuksen siitä, että lunastusta haluava kokee aluksen olevan uudenveroinen helmi ja muiden mielestä loppuun piiskattu raakki.

        Eroavan omistajan motivaatiota ottaa vastaan pienempikin summa kohottaa se, että hän saa rahansa aikaisemmin ja varmemmin kuin kimppaan jäävät. Kaikkia motivoi pelko siitä, että myyntiin joudutaan, eikä kukaan saa niin paljoa kuin haluaisi ja maksun saaminen voi siirtyä hamaan tulevaisuuteen.

        Sekin on hyvä muistaa, että jos kimppasopimuksessa ei ole asiasta mainintaa, osaomistaja saa myydä osuutensa kolmannelle. Hän voi olla hankalakin tapaus. Etuosto- tai lunastusoikeudesta on siis tämänkin vuoksi syytä sopia.


      • Kipparska

        Mitähän ihmeen järkeä on omistaa vene, jos ehtii purjehtia yhden viikon vuodessa? Tai edes kolme. Hirmuiset rahat kiinni hyödyttömässä esineessä, joka kuluu ja vanhenee joka vuosi - sen sijaan, että purjehtisi charterveneellä jossain mukavassa kohteessa sen viikon joka kesä. Ei olisi hyttysiä ja räntäsadettakaan riesana, kuten Suomen kesässä.


      • Kipparska kirjoitti:

        Mitähän ihmeen järkeä on omistaa vene, jos ehtii purjehtia yhden viikon vuodessa? Tai edes kolme. Hirmuiset rahat kiinni hyödyttömässä esineessä, joka kuluu ja vanhenee joka vuosi - sen sijaan, että purjehtisi charterveneellä jossain mukavassa kohteessa sen viikon joka kesä. Ei olisi hyttysiä ja räntäsadettakaan riesana, kuten Suomen kesässä.

        Epäilemättä sellaisen, joka todella purjehtii vain kesälomalla viikon pari, ei kannattaisi ainakaan kovin kallista venettä hankkia. Sitten taas esim. minunkaltaiselleni, jolle vene on toinen koti, tai kesäaikana melkein se ensimmäinen, ei vuokra- tai kimppavene sopisi alkuunkaan. Normivuotena veneessä nukuttuja öitä on 50 .


    • Onhan se lohdullista että purjehtijoilla seisoo edes jokin, järjen lisäksi.

    • Kysykysykysy

      Jurpå, miten typerä kommenttisi liittyi käösiteltävään aiheeseen ?

      • Käösiteltävään?


      • Tarkk
        Jurpå kirjoitti:

        Käösiteltävään?

        Älä viitsi viisastella toisen kirjoitusvirheelle, tiedät kyllä mistä tässä on kyse.
        Nimimerkkisi ja sen kuva ovat mauton vitsi ja useimmat postauksesi kuuluvat samaan kategoriaan.
        Voisitte muiden hörhöjen kanssa luoda omat ketjunne, jossa saisitte keskenänne julkaista näitä kieroutuneen maailmankuvan mukaisia tuotoksianne.


      • Tarkk kirjoitti:

        Älä viitsi viisastella toisen kirjoitusvirheelle, tiedät kyllä mistä tässä on kyse.
        Nimimerkkisi ja sen kuva ovat mauton vitsi ja useimmat postauksesi kuuluvat samaan kategoriaan.
        Voisitte muiden hörhöjen kanssa luoda omat ketjunne, jossa saisitte keskenänne julkaista näitä kieroutuneen maailmankuvan mukaisia tuotoksianne.

        Kirjoitustaidottoman kotitarvepsykoanalyytikon voimakas määräys. Nyt olet Jurpå pulassa, saatatpa olla jopa melkoisissa vaikeuksissa.


    • valkoisenmiehenmurhe

      Olen sen verran persaukinen että omistan vain halvan vanhan purkkarin, jolla seilaan ja jota korjaan kun jaksan/ehdin. Nyt paatti seisoo maissa telakalla keväällä aloitetun ison remontin takia.
      No, "ahdistaako" minuakin, mietin . Kyllä sen takia että en pääse seilaamaan mutta ei sen takia että "pääoma" seisoo.

      Miten muuten ahdistuvat kesämökkien omistajat? Rahaa on monella kiinni paljon enemmän kuin veneilijällä ja käyttö myös vähäistä, toki veneilyä enemmän.

    • KolhoosienAika

      On onneksi mennyt.
      Yhteiskäyttö = kaikilla täydellinen vastuuttomuus veneen kunnossapidosta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1585
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      15
      1414
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1331
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      31
      1315
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      33
      1258
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1198
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1116
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1116
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1094
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1082
    Aihe