Miksi moottoria huolletaan, mutta koria ei?

tiensuolaaja

Auton kori on kuitenkin auton kallein osa ja vaikeinta tai jopa mahdotonta korjata.

Uuden auton luovutushuollossa kori pitäisi ruostesuojata.

Keväthuollossa alustan muovit ja lokarit pitäisi irrottaa ja pestä alusta ja tarkastaa ja tarvittaessa korjata ruostesuojauksia.

Moni autoilija pesee renkaanvaihdon yhteydessä ne muutaman satasen renkaat, mutta ei suihkuta tippaakaan vettä alustan osien suuntaan.

Näkyvä maalipinta jaksetaan jopa vahata, mutta se kaikista kovimmalla kulutuksella oleva pohja unohdetaan edes pestä. Se muhii suolassa vuodesta toiseen.

Kyse on ehkä laiskuudesta.

23

337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • se_on_voi_voi

      Koria on turha huoltaa. Auto kestää ilman ruostesuojaustakin sen 3-5 vuotta, minkä esimmäinen omistaja sitä pitää. Kun auto vaihdetaan liikkeessä, tehty ruostesuojaus ei vaikuta hyvityshintaan millään lailla. Ruostesuojaukseen käytetty raha ja vaiva olisi suora lahjoitus auton kolmannelle tai neljännelle omistajalle. Joka ei kuitenkaan ole siitä valmis maksamaan senttiäkään. Mutta on kyllä valmis kinuamaan moista lahjoitusta.

    • Aina_kun

      Auton kun käyttää pikapesussa niin kannattaa valita ohjelma mihin kuuluu alustapesu.

    • RMB54

      Nykyiset autot, vuodesta 1993 lähtien, on tehtaalla käsitelty niin, ettei jälkikäsittelyä tarvitse. Autoille kuitenkin myönnetään 12 vuoden koritakuu, jopa pitempi. Koritakuun edellytyksenä on, että omistaja huollattaa autonsa valtuutetussa huoltoliikkeessä säännöllisesti. Muuallakin voi huoltaa, mutta huoltopaperit ja pöytäkirjat on asiakkaan tallennettava huolellisesti.
      Huoltoon kuuluu mm. koritarkastus, jossa todetaan kaikki alustan ja maalipinnan mahdolliset vauriot. Vauriot kirjataan koritarkastuspöytäkirjaan, josta asiakas saa kopion. Asiakkaalla on 3 kk aikaa huollosta korjauttaa nämä mahdolliset viat. Jos vikoja ei korjata, takuu raukeaa siitä kohdasta koria missä virhe todettu.
      Mikäli yksikin koritarkastus puuttuu, koritakuu raukeaa.
      Näin se suurin piirtein menee.
      Kokemuksestani voin sanoa ettei järjestelmä toimi. Kyllä alusta ja kori pitää silti huoltaa. Asiakkaan pitää siis olla aktiivisempi huolehtimaan autonsa korin kunnosta.
      Toisaalta miten huoltomies näkee kuran ja talvella sohjon takana rehottavaa ruostetta jos alustaa ei pestä. Sama juttu maalipinnalle. Lian ja kuran läpi ei näy mahdollisia naarmuja ja lommoja.
      Neuvoisin asiakkaan pesemään ja samalla vettä ruiskuttamaan pahimpiin alustan kurapaikkoihin ennen huoltoon viemistä.
      Pesuautomaatit pitäisi kehittään niin, että asiakkaalla on mahdollisuus ottaa pesupakettiinsa alustanpesun.

      • 32523453245

        "Nykyiset autot, vuodesta 1993 lähtien, on tehtaalla käsitelty niin, ettei jälkikäsittelyä tarvitse"

        Ei todellakaan ole käsitelty niin ettei jälkikäsittelyä tarvi. Ne on käsitelty niin ettei ehdi ruostua puhki 12v puhkiruostumistakuun aikana (edellytyksenä tietenkin nuo huoltohuomautuksien korjaus, eli ruostevaurioita joutuu korjaamaan paljon aikaisemminkin, takuu ei tosin korvaa koska ei ole puhkiruostunut eli itse saa maksaa pintaruosteiden korjauksia). 13. vuonna saa sitten ruostua jo ihan puhki ja tehtaan käsittely ei sitä estä.

        Suurin osa autoista vaatii ehdottomasti erillisen suojauksen jso meinaa Suomen tiesuolassa kestää yli 5v ilman mitään ruostevaurioita.

        Samaa mieltä aloittajan kanssa että typerää kinata öljyistä jne kun samalla jätetään se kallein ja tärkein komponentti eli kori huoltamatta.

        Mielummin ostan 5 vuotiaan auton johon ei koskaan vaihdettu öljyjä kuin 5v auton johon ei tehty erillistä ruostesuojausta.


      • RMB54

        Suomeen tuotujen uusien autojen korit suojattiin Hangon maahantuontikeskuksessa aina 1992 loppuun saakka. Suomi solmi Maastrichtin sopimuksen, Euroopan talous ja rahaliitto (EMU) 1.1.1993. Tässä sopimuksessa oli myös tämä ruostesuojakäsittelyn lopettaminen maahantulokeskuksessa, koska muissakaan maissa ei oltu käsittelyä tehty.
        Tästä tämä vuosiluku.
        Ei autojen alustoille mitään erikoiskäsittelyä tehty, mutta herrat Euroopassa ja Pertti Salolainen Suomessa johdossa näin päättivät.
        Näin poistui myös roiskeläpät, vetokoukun ristiinkytkentäpakko ja sen katsastus sekä umpion pesimet. Tässä muutama.


      • MelkoTurhaTakuu
        32523453245 kirjoitti:

        "Nykyiset autot, vuodesta 1993 lähtien, on tehtaalla käsitelty niin, ettei jälkikäsittelyä tarvitse"

        Ei todellakaan ole käsitelty niin ettei jälkikäsittelyä tarvi. Ne on käsitelty niin ettei ehdi ruostua puhki 12v puhkiruostumistakuun aikana (edellytyksenä tietenkin nuo huoltohuomautuksien korjaus, eli ruostevaurioita joutuu korjaamaan paljon aikaisemminkin, takuu ei tosin korvaa koska ei ole puhkiruostunut eli itse saa maksaa pintaruosteiden korjauksia). 13. vuonna saa sitten ruostua jo ihan puhki ja tehtaan käsittely ei sitä estä.

        Suurin osa autoista vaatii ehdottomasti erillisen suojauksen jso meinaa Suomen tiesuolassa kestää yli 5v ilman mitään ruostevaurioita.

        Samaa mieltä aloittajan kanssa että typerää kinata öljyistä jne kun samalla jätetään se kallein ja tärkein komponentti eli kori huoltamatta.

        Mielummin ostan 5 vuotiaan auton johon ei koskaan vaihdettu öljyjä kuin 5v auton johon ei tehty erillistä ruostesuojausta.

        Tuo koritakuuhan koskee nimenomaan korin sisäpuolelta alkanutta ruostumista, EI ulkopinnasta alkanutta ruostumista, josta se tietenkin suomen suolasohjoisissa olosuhteissa yleensä lähtee käyntiin.

        Joissakin autoissa voi olla tyyppivikana vaikkapa takaluukun ruostuminen, joka nyt ei vielä ole kovin paha ongelma, senkun maalauttaa yli tai vaihtaa uuden tilalle vaikka purkuautosta.

        Eri luokan ongelma onkin sitten, jos tyyppivikana on esimerkiksi alustan osien tai vaikkapa helmakoteloiden herkkä ruostuminen, niitä on huomattavasti vaikeampaa alkaa vaihtamaan ja vaihtoehdoksi jääkin lähinnä epätoivoinen läpiruostuneiden kohtien hitsailu.


    • paikkoja

      Missä saat pestyä auton pohjan?

      • sdkfkdlsfjskldjfkldd

        Tämä kysyjä on asian ytimessä. Ennen vanhaan Suomessa oli sellainen huoltamoketju kuin E-öljyt joissa oli TI-pesuhallit. Kuopiossakin oli nosturipaikka ja painepesuri kyseisellä huoltoasemalla. Sitten E-öljyt korvautuivat muilla ketjuilla ja TI-pesuhallit hävisivät. Nykyään Kuopiossakin E-öljyt aseman tilalla sijaitsee varaosaliikkeen huoltohalli eikä koko kaupungissa ole nosturilla varustettua TI-pesuhallia, hyvin vähän muutenkaan TI-pesupaikkoja.
        Konepesut eivät kertakaikkiaan ole käsinpesun veroisia joten TI-pesupaikoille on edelleen huutava tarve!
        Varmaan jatkaisi auton korin ikää kun voisi pestä edes kerran vuodessa talven jälkeen suolakurat pois auton pohjasta ja pyöräkoteloista.

        Käsitykseni mukaan Suomessa pakollinen ruosteenestokäsittely maahantuoduissa autoissa päättyi jo 80-luvun lopulla kun roiskeläppäpakkokin taisi loppua jo 1987.
        Eipä silti, kyllähän nuo 80-luvun alun autotkin ruostuivat vaikka niihin oli tehty se pakollinen maahantuontikäsittely.
        Omien kokemusten mukaan ensimmäisenä ruostuu alustan kotelot, kynnyskotelot takapäästä alkaen, ovien ja takaluukun alareunat ja takapyörän kaaret joihin kannattaisi ruiskuttaa kotelonsuoja-ainetta sisäpuolelta. Taka-akseliston tukivarret on myös herkkiä ruostumaan.

        Periaatteessa tietysti pelti on suht halpaa ja jos omistaa mig-hitsauskoneen niin ruostevauriot ovat halpoja korjata, senkun hitsaa vaan uutta peltiä ruostereiän tilalle mutta työlästähän se on. Moottorinosat sen sijaan ovat jopa vuosimallikohtaisia joten melko kalliita koska saatavuus rajallista ja työlästä sekä tarkkuutta vaativaa on kyllä moottorinkin purkaminen ja kasaaminen.


    • aasialainenMaximointi

      Laatumerkit on suojattu tehtaalla, mutta esim. Toyotaa ei.

      • Mitkä-merkit

        Mitkä on noita hyvin tehtaalta suojattuja? Mersuja näkee erittäin pahasti ruostuneina usein. Uudehkot VW Passatit on ruosteessa mm. ovista ja kontinkansista, Foordit ja Mazdat pyöränkaarista helmoista yms. Uudehkot Audi A4 ja A6 etulokasuojista. Tässä vain osa, eli keksippä joku hyvä merkki?


      • aasialainenHalpisRules

        Joilla hyvilläkin merkeillä on välillä joku malli jossa asiassa ei olla onnistuttu, mutta se on poikkeus. Toyota on kauttaaltaan läpi koko malliston täyttä kuraa ja jätetty suojaus pois tyystin.


      • Mitkä-merkit

        Katseleppa noita Toyotia vähän tarkemmin, niin huomaat, etteivät ne ole yhtään keskimääräistä ruostuneempia, ehkä jopa vähemmän. Etkä voinut mainita edes yhtä merkkiä!


    • 435436543

      Kannattaa aina vaatia reilua alennusta käytettyä ostaessa jos ei ole suojattu. Käytetyn ostaja ottaa siinä valtavan riskin ja voi joutua ruostehelvettiin jatkuvien kalliiden korjausten ja maalausten kanssa jos ruoste pääsee alkamaan.

      Kun marsitte liikkeeseen sisään, kannattaa ekaksi kysyä on suojattuja käytettyjä. Jo 5 vuotiaassa autossa voi olla ruostevaurioiden alkua jos ei suojattu uudehkona.

      Älkää ainakaan maksako pyyntihintoja suojaamattomista autoista, se on yksinkertaisesti tyhmää.

    • rsgtrtrete43

      Kyllä suojauksesta saa myydessä hyvitystä jos vain uskaltaa avata suunsa ja pyytää. Ei se autoliike tietenkään omasta aloitteesta ala tarjoamaan sinulle suurempaa setelinippua vaan pitää uskaltaa pyytää. Autoliike kyllä ihan varmasti myy suojatun eteenpäin korkeamalla hinnalla.

      Varsinkin teknisesti luotettavat japanilaiset ja korealaiset viedään käsistä käytettyinä jos ovat suojattuja. Sama koskee myös monia eurooppalaisia, suojatun saa paljon nopeammin myytyä ja usein hieman korkeampaan hintaan. Varmasti suurin osa käytettyjen otajista ovat valmiina maksamaan sen 500-1000e enemmän suojatusta verrattuna vastaavaan ei-suojattuun, koska juuri käytetyn ostajalle ruosteongelmat usein tulevat ellei autoa suojattu.

      Jos vaikka 2 autoa 10000 ja 11000, muuten samat mutta jälkimmäiseen tehty uutena ammattiliikkeen suojaus, kyllä ainakin minulle olisi selkeä valinta että otan 11000 maksavan välttyäkseni kalliilta maalauksilta ja hitsauksilta, lisäksi ruostetta harvoin saa korjattua pysyvästi joten ne korjaukset ovat riesana auton koko loppuelämän ajan. Niin paljon huolettomampaa ottaa se suojattu, säilyttää arvonsa huomattavasti paremmin kun ei tule ruosteongelmia. Tehdassuojauksilla ja koritakuilla voi pyyhkiä p*rsettä, valtaosa autoista ruostuu ennen 10v tai jopa ennen 5v ikää ja se jää useimmiten omistajan maksettavaksi korjata.

      Merkki vaikuttaa tietenkin jonkin verran, esim monet Volvot ei ruostu suojaamattomanakaan (esim mk2 s60/v70) joten niihin suojaus ei ehkä tuo paljoa lisäarvoa myydessä pois. Mutta loppupelissä mallit jotka eivät ruostu ollenkaan ovat aika harvassa. Ja kyllä se Volvollakin muuttuu tilanne jatkuvasti, -02 V70 ei saa ruostumaan millään, uusi V90 voi hyvin olla herkemmin ruostuva.

      • rsgtrtrete43

        Mielestäni naurettavaa kun laitetaan useita tuhansia kaiken maailma turhiin lisävarusteisiin muttei edes tonnia voi laittaa korin suojaukseen.

        Suojaamaton kori on aika sama asia kuin moottori johon ei koskaan vaihdettu öljyjä. Oikeastaan voi hyvin olla että moottori kestää samoilla öljyillä 100tkm paremmin kuin mitä kori ilman erillistä suojausta kestää 100tkm tiesuolassa.

        Omakin auto jonka ostin käytettynä oli suojattru ammattiliikkeessä, moottoriöljyn vaihdosta ei ollut merkintöjä yli 100tkm ajalta. En paljoa epäröinyt vaan ostin heti. Moottori toimii loistavasti mutta ennen kaikkea kori vielä hyväkuntoinen 15v autossa eikä tarvi maalailla/hitsailla.

        Mutta käytettyä kannattaa etsiä sillä asenteella että suojaamaton kori on sama kuin moottori johon koskaan ei vaihdettu öljyä, näistä kahdesta tuo kori tulee loppupelissä kalliimmaksi kuin moottorin vaihto.


      • köyhät_kerjuulla

        Minusta on naurettavaa, kun tonnin ritsoilla ajavat vinkuvat ruostesuojauksen perään. Uuden auton ostaja ajaa autollaan tyypillisesti 3 vuotta tai vähän päälle, Tämän auto kestää suojaamattakin ja ruostesuojauksen vaikutus hyvityshintaan on 0 €, joten suojaukseen käytetty aika, vaiva ja raha menisi täysin hukkaan.

        Suojauksesta hyötyisi lähinnä auton 3. omistaja sitten joskus, kun autolla on ikää jo 10 vuotta. Muttei nämä nuukapetterit ole valmiita ruostesuojatusta maksamaan yhtään enempää. Kunhan vaan vinkuvat. Ilmaiseksi pitäisi kaikki saada.


      • E220_CDI
        köyhät_kerjuulla kirjoitti:

        Minusta on naurettavaa, kun tonnin ritsoilla ajavat vinkuvat ruostesuojauksen perään. Uuden auton ostaja ajaa autollaan tyypillisesti 3 vuotta tai vähän päälle, Tämän auto kestää suojaamattakin ja ruostesuojauksen vaikutus hyvityshintaan on 0 €, joten suojaukseen käytetty aika, vaiva ja raha menisi täysin hukkaan.

        Suojauksesta hyötyisi lähinnä auton 3. omistaja sitten joskus, kun autolla on ikää jo 10 vuotta. Muttei nämä nuukapetterit ole valmiita ruostesuojatusta maksamaan yhtään enempää. Kunhan vaan vinkuvat. Ilmaiseksi pitäisi kaikki saada.

        Ruostesuojatun vanhan auton saa helposti, kun suojaa uuden tai vähän käytettynä lyhyestä talvesta Suomeen tuomansa auton jonka ajaa vanhaksi. Näin pääsee myös itse hyötymään hyvin hoidetun vanhan auton edullisista kilometreistä.


    • ruostesuojaaja

      Kyllä mä aina katson auton pohjan ennen kuin otan sitä edes koeajolle. Jos on ruostetta pahasti, auto jää kauppaan.

      Jos pohja on vielä ok, mutta suojaus puuttuu, suojaan pohjan itse. Työlästä, mutta ei mitään rakettitiedettä. Toki auto on silloin useamman päivän pois käytöstä kuivailun takia.

      Tietysti pesen alustan keväisin renkaanvaihdon yhteydessä ja tarkastan pohjan. Tarvittaessa paikkailen suojauksia.

      Moni huolehtii lommot kuntoon, mutta pohjan kolhuilla ei näköjään ole mitään väliä. Se mökkitiellä tullut kolhu tulee parissa vuodessa Mazdan lattian läpi.

      Ps. Kyse on SINKKIKERROKSEN suojaamisesta. Niin kauan kuin sinkkikerros pysyy ehjänä, ei ole pelkoa ruostumisesta. Mutta sinkki on pehmeä ja huonosti kulutusta kestävää. Siksi sen päälle tarvitaan hyvä massa.

      • ruostesuojaamaton.seksi

        baareissakin kysyn aina käytetyiltä naisilta että oletko suojattu koska en harrasta ruostesuojaamatonta seksiä. Pinkkikerroskaan ei välttämättä auta.


    • Halvallasuojaus

      Uudehkot autoni kun ovat noin 3 vuotiaita, huuhtelen pohjan. Annan kuivua yön yli ja suojaan halvalla bilteman spray massalla. Menöö ehkä 3 purkkia pohjaan helmat mukaanlukien. Pesen autoni usein itse. Huuhtelen alustan samalla. Eipä nuo ole ruostuneet. Vaihdossa en tuota ti-suojausta kovin mainosta, mutta luulen että seuraava omistaja on tyytyväinen. Parantaapahan vähän tämän merkin mainetta jota ei paljoa täällä myydä. Vaikka on tosi hyvä auto kestämään.

      • teeitsejasäästä

        Yleisesti käytetään Dinitrolin ML:ää pohjusteena ja Metallicia päälle. Noi maksaa n. 5 €/prk.

        Lokarit ja muovilevyt irti ja pesu pistesuihkulla. Myös lokarien ja muovilevyjen pesu.

        Antaisin kuivua painepesun jälkeen pari hellepäivää. Sitten pohjustus ja seuraavana päivänä Metallic päälle. Taas päivä kuivaamista ja sitten muovit varovasti päälle, ettei käsittely vaurioidu.

        Aikaa palaa, mutta rahaa ehkä 50 €.


      • RMB54
        teeitsejasäästä kirjoitti:

        Yleisesti käytetään Dinitrolin ML:ää pohjusteena ja Metallicia päälle. Noi maksaa n. 5 €/prk.

        Lokarit ja muovilevyt irti ja pesu pistesuihkulla. Myös lokarien ja muovilevyjen pesu.

        Antaisin kuivua painepesun jälkeen pari hellepäivää. Sitten pohjustus ja seuraavana päivänä Metallic päälle. Taas päivä kuivaamista ja sitten muovit varovasti päälle, ettei käsittely vaurioidu.

        Aikaa palaa, mutta rahaa ehkä 50 €.

        Kun itse suojaa, on muistettava ettei massalla tuki palkkien tuuletus- ja vedenpoistoaukkoja. Aukko voi olla vain 1 mm leveitä kahden pellin välissä oleva rako. Helmapellissä voi löytyä näin kapeat raot. Tämä rako monesti tunkilla painettu tukkoon.
        Suojaamalla voi siis saada pahan ruostumisen aikaan.
        Ammattinsa osaavat ruostesuojafirmat osaavat asiansa. Vai osaavatko?


      • dsfdskljfljdkls

        Ei se pinnan massaus juurikaan vaikuta kun ruostuminen alkaa monesti koteloiden sisältä. Massalla korkeintaan tukivarret säilyvät vähän pidempään hyvän -näköisinä- mutta massan alla voi kiveniskemistä alle päässyt kosteus olla tehnyt tuhojaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      133
      1888
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe