Ikärasismi

Vanheneva

Olen viime aikoina huomannut, että minua ei oteta normaalina asiakkaana kaupassa. Olen kiertänyt etsimässä huonekaluja ja kodinkoneita. Jos saa myyjän käsiin, tuntuu kuin olisin joku lapsi, jota ei oteta potentiaalina asikkaana.
Huonekalukauppias yritti vedättää hinnoissa ja kuljetuksessa, jäi kaupat tekemättä.
Keittiöliikkeessä ei myyjää asia kiinostanut ollenkaan, vaivoin nousi tuoliltaa esittelemään. Kodinkoneliikkeessä luvattiin toimittaa ostamani kone kotiin ja viedä entinen pois ja tietenkin näistä palveluista piti erikseen maksaa. Toimitus päivästä sovittiin ja istuin passissa koko päivän odottamassa soittoa. Eivät soitaneet, maksullinen numero johon soitin, meni aivan toiseen osoitteeseen, eli heihin ei saa yhteyttä. Yritin sähköpostia, mutta ei ole tullut vastausta. Saa nähdä saanko konettani koskaa.
Eikö vieläkään tajuta, että ikäihmiset ovat asikkaita siinä kuin nuoretkin. Kerran huonoa palvelua saatuaani en erehdy enää toista kertaa samaan paikkaa.
Mietin kostoa, pitäisikö panna teksti viesti paikalislehteen ja kertoa millaisia kappoja ovat.

26

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse olen ollut huomaavinani että nuoret miesmyyjät jotka aiemmin eivät pitäneet vanhoja rouvia minään ovat alkaneet huomata että meillä onkin rahaa. Ostamme käteisellä eikä kaikkein halvinta. Meitä suuria ikäluokkia on paljon joten ollaan hyviä asiakkaita. Lisäksi moni mummeli myös ymmärtää jotain tavaroista joita on ostamassa vaikkapa kännykäkaupoilla.
      Tekevät itselleen hallaa jos eivät oivalla tätä.
      Tämän huomion olen tehnyt elektroniikkaliikkeissä, tulevat heti palvelemaan, hyvä kun ovi ehtii sulkeutua.

    • Heikunkeikku

      Eri paikkakunnilla on eri käytäntö. Pannut merkille.
      Täällä Vaasassa jos menen kauppaan, niin myyjä kysyy, että tarvitsenko apua. Minä joko tarvitsen tai sanon, että kiitos ei, tahdon ensin itsekseni katsella.
      Alkuviikosta menin huonekaluliikkeeseen. Menin etsimään uutta mattoa olohuoneeseen. Sielläkin heti kysyttiin, voiko olla avuksi. Sanoin, että huikkaan sitten, jos apua tarvitsen.
      Vinkkasin myyjän myöhemmin luokseni kysyäkseni matoista ja hän oli erittäin palvelualtis.
      Matot olivat ison liikkeen perällä ja myyjä tarjoutui kantamaan mattorullan autoon. Oli yllättävän raskas.

      Siihen olen kiinnittänyt huomiota, että täällä kauppojen kassat tervehtivät heti, kun alkavat asiakkaan tavaroita kassaan lyömään, niin monissa paikoissa (eri paikkakunnilla) tätä tervehtimistä ei tapahdu. On tuntunut oudolta ja epäkohteliaalta.
      Myös heti "särähtää korvaan", kun muualla ei kassa sano hintaa suomeksi ja ruotsiksi. Täällä hinta sanotaan AINA molemmilla kielillä.

      Jos jotakin kalliimpaa ostan, niin olen aikamoinen tinkijämuori:) Minusta on hauskaa pikkusen tinkiä hintaa. Usein saankin alennusta.

      Sitten semmonen mukava tapa on täällä, että jos pyöräilijän päästää kulkemaan tien yli, niin järjestään jokainen nostaa kättä. Pienet koululaiset ja aikuiset. Pientä kohteliaisuutta puolin ja toisin.

      On ikävää, jos olet saanut kotona odotella toimitusta turhaan. Todella tympeää odotella.
      Kannattaisi pikkusen tuohtuneella äänensävyllä asiasta mainita ja pyytää korvauksena ilmainen kotiin kuljetus ja vanhan koneen pois vieminen myöskin ilmaiseksi. Pientä säästöä sekin:) Plus ei niin harmita, jos on yhen päivän joutunut turhaan odottamaan. Näin itse tekisin.

      • Täällä Itä-Suomessa kassa saisi kummastelevia katseita jos kassa alkaisi puhua molempia kotimaisia. On todella harvinaista että kauppaan sattuu ruotsinkielinen täällä. Kyllä ruotsinkielisistäkin suurin osa puhuu suomea, siis ne jotka ovat suomenruotsalaisia.
        Kesällä kävin Kaskisissa, Kristiinankaupungissa ja Närpiössä, pidin itsestään selvänä että kassa käytti molempia kotimaisia. Minulle sopii molemmat, paitsi täällä
        Pohjois-Karjalassa odotan kuulevani vain suomea jos ei asiakas ensin itse puhu ruotsia tai jotain muuta kieltä.
        Täällä on paljon venäläisiä myyjiä kun asiakkaissa on paljon venäläisiä.


    • Palvelun laatu vaihtelee eri paikoissa ja eri myyjät toimivat myös eri tavoin. Jossain asiakaspalvelu toimii erinomaisesti, jossain se ei todellakaan ole palvelua ollenkaan.

      Voisitko peruuttaa tilauksen ja tilata tavarat jostain luotettavammasta paikasta?

      Ellet ole vielä maksanut laskua tuotteesta ja kuljetuksesta, voisit vaatia hyvitystä. Ellet itse pärjää, voisit ottaa yhteyttä kuluttaja-asiamieheen.

      Aina kannattaa ottaa yhteyttä esimiestasolle ja tarvittaessa organisaatossa porras kerrallaan ylemmäksi, jatkaa palvelutasosta kertomista vaikka päämyymälään tai pääjohtajallekin, jollei palvelua muuten löydy.

    • KoitaEdes

      Palvelun unohtaneen liikkeen nimi reippaasti esille , pieni meteli korjaa suhtautumisen .

    • armipiik

      Pääkaupunkiseudulla olen tavannut kahdenlaista suhtaumista myyjiltä. Osa teitittelee ja etenkin nuoret miehet sinuttelevat kuin ikätovereitaan "moi".
      Sitten on ikävä juttu, että terveyskeskuksessa on alettu suhtautua hieman kevyesti. Tuntee jotenkin, että ei ole samanarvoinen työikäisen kanssa. Toivon todella sitä sotea ja Ruotsin mallia.

      • Tiritiriteijaa

        Minä olen ollut pelkästään mielissäni siitä positiivisesta diskriminaatiosta, jota olen saanut osakseni terveyskeskuksessa. On mm. hienovaraisesti tehty joitain tietotekniikkaan liittyviä juttuja puolestani, kun ei ole välttämättä tiedetty omista valmiuksistani. Tämä on kannustanut käyttämään esimerkiksi omatieto-järjestelmää - näin se menee, eikä tieto minua edes yllätä.


      • Tiritiriteijaa
        Tiritiriteijaa kirjoitti:

        Minä olen ollut pelkästään mielissäni siitä positiivisesta diskriminaatiosta, jota olen saanut osakseni terveyskeskuksessa. On mm. hienovaraisesti tehty joitain tietotekniikkaan liittyviä juttuja puolestani, kun ei ole välttämättä tiedetty omista valmiuksistani. Tämä on kannustanut käyttämään esimerkiksi omatieto-järjestelmää - näin se menee, eikä tieto minua edes yllätä.

        Vai onko se omakanta-järjestelmä? Työkkärissä se taitaa olla nimeltään oma asiointi -järjestelmä. Siinäkin on minua autettu ilman, että olisi ollut varsinaista tarvetta. Pitäisikö minun nyt muuten olla hyvillään vai pahoillaan, että eivät haastattele minua kolmen kuukauden välein kuten kaiketi tulisi tehdä? Jos löydätte netistä jutun (jompi kumpi iltapäivälehdistä), niin lukaiskaapa 61-vuotiaasta miehestä, joka on pahoillaan siitä, että hänelle ehdotetaan raksapuolen työnjohtajakoulutusta noinkin iäkkäänä varsinkin, kun on aikonut jäädä eläkkeelle. Mitä mieltä olette? Ainakin tietojeni mukaan olisi työvoiman tarvetta kyseisisiin hommiin liittyen.


    • exrek

      Minulle kävi vähän samoin joitakin vuosia sitten, Vantaan Gigantissa. Pesukone hajosi, ja koska se oli jo vanha, lähdin katsomaan uutta. Jo aikaisemmin oli kuivauskaappi kärähtänyt.
      Menin pesukoneosastolle, katselin koneita, mutta myyjää ei näkynyt. Tuli nuoripari, jolloin heti myös myyjä ilmestyi. Esitteli pitkään heille koneita, mutta mitään eivät kuitenkaan ostaneet. Myyjäkin lähti pois.

      Koska kiirettä minulla ei ollut, jäin vielä odottamaan. Lopulta nuori miesmyyjä tuli kysymään, että mitä täällä katselen. Sanoin, että myyjää odottaessani katselen kaikenlaista, mutta tuon pesukoneen ja tuon kuivauskaapin ostaisin, jos teille sopii. Suostui kuitenkin myymään ne koneet minulle.

      Yleistää ei kuitenkaan voi, sillä olen myöhemmin ostanut mm. uuden jääkaappi-pakastimen, television ja tietokoneen muista kaupoista ja saanut varsin hyvää palvelua.

    • Otajatar.yli60

      Autokaupassa ei tulla esittelemään autoa, muuten kuin että kysyn. Muuten kyllä palvellaan, kun ostan kodinkoneita, huonekaluja ja atk-vehkeitä. Stockalla palvellaan mahdottoman hyvin, nuorempi kun olin, ei palveltu. Ilmeisesti en ollut tarpeeksi hyvin pukeutunut. Nyt sanotaan, mennään tänne desing-sovituskoppiin, ja myyjä tuo kahmalokaupalla vaatteita. Ihmettelen, en nytkään mikään muotinukke ole. En tykkää teitittelystä, mutta tiedän että se kuuluu asiaan ikäisteni kohdalla.

      • Monet ovat kertoneet, etteivät automyyjät suhtaudu asiallisesti naisasiakkaisiin, vaan saattavat esitellä autoa vaikkapa vain seuraksi mukaan lähteneelle miehelle, joka on sanonut myyjälle olevansa vain seuralainen, ei asiakas.

        Itse en ole moista kokenut. Olen saanut yleensä vähintään kohtuullisen hyvää palvelua. Yhden ison merkkiliikkeen johtaja palveli erinomaisesti jopa puhelimessa ja viimeisen autonvaihdon hoidimmekin melkein kokonaan puhelimessa. Muissa autokaupoissa en viitsinyt käydä enää ollenkaan, kun kaikki asiat hoituivat hyvin.

        Iän en ole huomannut vaikuttavan oikeastaan ollenkaan palvelutapaan tai -tasoon. En tosin ole koskaan välittänyt asioida paikassa, jossa ei ole tarvittavaa palvelua tarjolla. - Viime aikoina olen ilahtunut useampiakin kertoja marketeissa erinomaisen hyvästä palvelusta, kun olen sitä tarvinnut. Myyjiä on vähennetty, mutta he jaksavat palvella asiakkaita aina ystävällisesti ikään katsomatta.


    • pitkäliivitär

      On paljon siitä miltä näyttää, jos haisee niinku rahalta ja tosiostajalta. Myyjät voi olla kui linkkuveitsiä hokea kyllä rouva pannaanko muuta!?

      • MikseivätMullekin

        Vai panemistakin tarjoavat. Evät minulle.


    • suhinaleevi

      Tutkittu, todistettu ja itse havaittu, laita aina "ykköset" päälle kun lähdet kauppoihin, tms. paikkoihin joissa pitäisi olla palvelua. Tuulipukuhahmoon ei kiinnitä huomiota kuin myymäläetsivä. Ei pitäisi olla näin, mutta näin se vaan on;)

      • Mykkiä-ei-palvellakaan

        Kyllä se on asiakkaan vika aina jos häntä ei palvella. Jos pitää suutansa persläpenä ettei se avaudu kuin ummetuslääkkeillä niin miten kaupan henkilökunta voi tietää, mitä varten se asiakas on siellä. Suurin osahan asiakkaista on vain "katselemassa"

        Itse tuon kyllä itseäni tykö ja ilmi, että olen paikalla maksavana asiakkaana ja että olen kiinnostunut juuri jostakin, oli se mööpeli, kodinkone tai auto.
        Jos ei myyjiä näy kannattaa huutaa "Palvellaanko täällä maksavia asiakkaita vaiko vain sossun lähetteellä olevia" tai muuta tilanteeseen sopivaa lausahdusta.

        Kertaakaan en ole jäänyt ilman palvelua, silloin kun olen sitä tarvinnut, ja jos oikeasti myyjät ovat alkaneet näkymättömiksi haamuiksi, painun ulos ja mainitsen asiasta kassalla, piruillessa laitan myös meiliä kyseisen puljun konttoriin, että maksatteko heille palkkaa piiloleikeistä vai työsuhteesta?


      • voi_kyynel
        Mykkiä-ei-palvellakaan kirjoitti:

        Kyllä se on asiakkaan vika aina jos häntä ei palvella. Jos pitää suutansa persläpenä ettei se avaudu kuin ummetuslääkkeillä niin miten kaupan henkilökunta voi tietää, mitä varten se asiakas on siellä. Suurin osahan asiakkaista on vain "katselemassa"

        Itse tuon kyllä itseäni tykö ja ilmi, että olen paikalla maksavana asiakkaana ja että olen kiinnostunut juuri jostakin, oli se mööpeli, kodinkone tai auto.
        Jos ei myyjiä näy kannattaa huutaa "Palvellaanko täällä maksavia asiakkaita vaiko vain sossun lähetteellä olevia" tai muuta tilanteeseen sopivaa lausahdusta.

        Kertaakaan en ole jäänyt ilman palvelua, silloin kun olen sitä tarvinnut, ja jos oikeasti myyjät ovat alkaneet näkymättömiksi haamuiksi, painun ulos ja mainitsen asiasta kassalla, piruillessa laitan myös meiliä kyseisen puljun konttoriin, että maksatteko heille palkkaa piiloleikeistä vai työsuhteesta?

        Myötähäpeä valtaa mielen....


      • New-age

        Epäilen, ettei myyjä tule asiakkaan luo, joka vain katselee tuotteita. Lukevat asiakasta. Isoissa marketeissa on varsin vähän myyjiä. Varsinkin viikonloppuisin. Sitten ympärillä voi olla kysyjien lauma.
        Mutta pienemmissä liikkeissä tullaan kysymään, josko tarvitsen apua eli ihan ystävällistä palvelua.


      • YökKuvitusYök
        Mykkiä-ei-palvellakaan kirjoitti:

        Kyllä se on asiakkaan vika aina jos häntä ei palvella. Jos pitää suutansa persläpenä ettei se avaudu kuin ummetuslääkkeillä niin miten kaupan henkilökunta voi tietää, mitä varten se asiakas on siellä. Suurin osahan asiakkaista on vain "katselemassa"

        Itse tuon kyllä itseäni tykö ja ilmi, että olen paikalla maksavana asiakkaana ja että olen kiinnostunut juuri jostakin, oli se mööpeli, kodinkone tai auto.
        Jos ei myyjiä näy kannattaa huutaa "Palvellaanko täällä maksavia asiakkaita vaiko vain sossun lähetteellä olevia" tai muuta tilanteeseen sopivaa lausahdusta.

        Kertaakaan en ole jäänyt ilman palvelua, silloin kun olen sitä tarvinnut, ja jos oikeasti myyjät ovat alkaneet näkymättömiksi haamuiksi, painun ulos ja mainitsen asiasta kassalla, piruillessa laitan myös meiliä kyseisen puljun konttoriin, että maksatteko heille palkkaa piiloleikeistä vai työsuhteesta?

        Voi kuvotus, millaisia ajatuksia sivistymättömässä päässä voi liikkua. Eikä sossun lähetteellä ostavia asiakkaita saisi palvella ystävällisesti ja kohteliaasti?
        Onko se sinulta pois?


    • Olen minä kirjoitellut tästä ennenkin.
      Se on niin, että tämänikäisten miesten kannattaa suunnata yksityislääkärille, jos ja kun sellaista tarvetta on. Se tulee halvemmaksi, kun kerralla saaoikean hoidon.
      Antaa terveyskeskusten naislääkäreiden keskittyä lasten korvatulehdusten hoitoon ja naisten ongelmiin.
      Onhan se joskus hymyilyttänyt huonekaluliikkeessä, kun myyjä alkaa innokkaasti esitellä oikein rumannäköistä huonekalua, joka ei ole kelvannut kenellekään.
      Mutta siinä kun sanoo, että ei se kapine ole silmiä hivelevän kaunis. Tai jos tarjotaan linnunpelättimeksi sopivaa mattoa.
      Kodinkoneliikkeessä ei ole valittamista, kun myyjät on tuttuja, melkein kavereita, toisivat varmaan kotiinki, mutta kun itse pystyn tuomaan, niin en ole tarvinnut.

      • Tekee mieli väittää totuuttasi vastaan, kun olen saanut todella huonoja kokemuksia parin yksityisellä lääkäriasemalla työskentelevän lääkärin asiakkaana.

        Sen jälkeen olen hieman varautuneena vertaillut palveluita ja olen käynyt sekä parissa terveyskeskuksessa että yksityislääkärillä. Yksilöitä ovat lääkärit ja jokaisella on oma tyylinsä palvella asiakkaitaan. Ei riipu työpaikasta vaan ihmisestä, miten hän tehtävänsä hoitaa. Toivoisin, että enemmistö lääkäreistä pitäisi edelleen työtään kutsumuksena ja yrittäisi hoitaa tehtävänsä mahdollisimman hyvin.


    • saa_sunutella

      Minun mielestäni palvelu riippuu asiakkaan omasta asenteesta. Jos on aktiivinen ja tosissaan liikkeellä, niin palvelua saa varmasti, myös ns. miesvaltaisissa liikkeissä. Minä olen vanha ja köyhä, mutta kun asioin niin en mitenkään anteeksipyydä itseäni. Siihen ei nimittäin ole mitään syytä.

      Teitittely sen sijaan suututtaa. Toki useat fiksut nuoret ottavat huomioon, millainen asiakas on olemukseltaan ja käyttäytymiseltään. Jos asiakas on rennon oloinen ja ei-tätimäinen olemukseltaan, niin sinutellaan. Mutta sitten on niitä, jotka teitittelevät. Toki oli lohduttavaa havaita, että yksi teititteli myös noin kolmekymppistä. Kokemukseni mukaan ei kannata mainita, että voit sinutella, sillä asiakaspalvelija menee poikkeuksetta solmuun eikä asioinnista tule oikein mitään ja teitittely jatkuu sen jälkeenkin.

      • eiollaruattissa

        "Mutta sitten on niitä, jotka teitittelevät"
        Onneksi on vielä ihmisiä joilla on tavat hallussa.


      • Väliäkö sillä on nykyaikana, sinuttelevatko vai teitittelevätkö ihmiset Suomessa asiakkaitaan, kunhan käyttäytyvät kohteliaasti. Vähitellen myös vanhojen ja muuten arvostettujen henkilöidenkin sinuttelu näyttää vähitellen yleistyvän.

        Ei siitä ole vielä kauaakaan, kun kaikkia arvostettuja ihmisiä teititeltiin yleisesti. Vähitellen tilanne näyttää muuttuvan, luultavasti osin siksi, että moni meistä varttuneemmista sinuttelemme kohteliaasti melkein kaikkia. - Jos joku vanhempi ihminen teitittelee minua, jatkan minäkin samalla linjalla.


      • New-age

        Minusta on aivan ihanaa kun joskus teititellään. 😎


    • Pikkuapulainen

      Kyllä minua yleensä on palveltu ja jopa niin nopeasti, että olen miettinyt mahdanko näyttää potentiaaliselta vorolta. Siinä mielessä nämä palveluhommat ovat huvittavia, että selitetään asioita kuin olisin jo menettänyt suuren osan ymmärryksestä. Ainakin oppi, että vanha nuortuu lapsen tasoiseksi näyttää menneen perille kaikille myyjille. Jokunen korottaa ääntäänkin, että rouva varmasti kuulee. Kuuloni on kyllä ihan normaali eli kohtuullisen hyvä. Katsella ei saisi ollenkaan, luullaan, että etsin koko ajan jotakin enkä löydä. Että olen siis puolisokea. No, kun en ole.

      Olen mielestäni siistin näköinen rouvashenkilö, joten ihan aina en tajua, miksi en palveluhenkilöiden mielestä ole normaali asiakas, joka kuulee, näkee ja ymmärtää. Mutta tietysti meitä on joka lähtöön iästäkin huolimatta. Mahdoinko itse olla aikoinani noin tökerö. Onneksi en muista. Viimeistään nyt tiedän, että olen vanha: kaikki palveluhenkilöt teitittelevät minua vaikka en pahastuisi sinuttelusta ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      354
      4041
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1759
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1530
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      61
      1497
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1338
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1315
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1312
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      199
      1282
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1187
    Aihe