Mitä pitää huomioida, jos laittaa YELlin minimiin?

eläkeläistenorja

Tulinpa tuossa katsoneeksi eläkelaskemia ja näyttää siltä, että nykyisillä yel-maksuilla saan ihan sen saman mikä on tänä päivänä takuueläke, eli en hyödy näistä isoista maksuista pennin latia, kun eläkeikä koittaa. Ja alkoihan se vituttaa.

Harkitsen vakavasti, että vedän yellit minimiin ja pistän 500€/kk sijoituksiin. Ajattelin, että tässä tapauksessa olisi hyvä olla oma sairauskuluvakuutus. Sellaisen vuosimaksu on suunnilleen sama kuin yhden kuukauden yelli, joten säästöä, säästöä. Päivärahakin on isompi kuin nykyisillä yel-maksuilla sairastaessa, plus kertakorvaukset sun muut vielä päälle jos on jotain isompaa.

Mitä muuta pitäisi huomioida? Vapaaehtoista eläkevakuutusta en ota, ne on täyttä kusetusta. Miten te muut olette varautuneet tai miten paljon/mihin säästätte, jos olette tulleet yellin suhteen samaan lopputulemaan kuin minä?

18

393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • cvjklö-äöjcxvbnm

      Kyllähän se vähempikin vituttaa, kun tajuaa, että heittänyt tyhmyyttään rahaa suuria summia hukkaan. Sinun kannattaa tutkia tämänkin palstan ketjuja, missä on joka ainut kerta päädytty samaan tulokseen YEL-kusetuksesta ja sijoitusvinkkejäkin löytyy.

    • Kerro-lisää

      >> Ajattelin, että tässä tapauksessa olisi hyvä olla oma sairauskuluvakuutus. Sellaisen vuosimaksu on suunnilleen sama kuin yhden kuukauden yelli, joten säästöä, säästöä. Päivärahakin on isompi kuin nykyisillä yel-maksuilla sairastaessa, plus kertakorvaukset sun muut vielä päälle jos on jotain isompaa.>>

      Kerros hiikan yksityiskohtia, että minkä nimisestä vakuutuksesta kysymys, ja minkä niminen vakuutusyhtiö niitä myy.

      Karkeasti 500 €/kk menee täällä nyt YEL:iin. Saako sillä rahalla jostakin vakuutusyhtiöstä kattavan 24 h yksityislääkäripalvelun, ja noin mittavat sairaspäivärahatkin vielä päälle?

    • saraskuluvakuutus

      Ei tuo minun vakuutus mitään päivärahoja maksele.
      Hyvin hoitaa kuitenkin 90% kaikenlaisista sairastamisista aiheutuneet kulut.
      Tapaturmavakuutus yrittäjälle ja varsinkin jos on päälle 40v ei ole oikeastaan mitään hyötyä.
      Pakkaavat tulkitsemaan lähes kaikki tapaturmaisesti sattuneet iän tuomana rappeumana.
      Lisäksi tuo aloittajan 25 000€ vuositaso yellissä tuottaa kyllä enemmän kuin takuueläkkeen verran, jokainen voi tutkailla itse mitä eläke on.
      Itse laskin että jos aiempaa eläkekarttumaa ei ole niin nyt 40v alkaisi maksamaan tuota 25 000€ yelliä niin silloin jää n. takuueläkkeen verran käteen.
      Mutta jos on jo esim. 15v työhistoriaa takana niin ne karttumat tulee päälle jolloin päästään jonnekin 1100 -1400€ kieppeille.
      Riippuen tietenkin työhistoriasta ja palkkatasosta.

      Tiedän ettei joidenkin mielestä saa tuoda esille näitä oikeita laskelmia, mutta fakta on nyt kuitenkin tällainen ja harhaluulot ovat ihan eri asia.

    • Minätaasolen

      Sijoittanut yel rahat kahteen sijoitusasuntoon.
      Nautin niistä sitte eläkkeellä vuokratuloina...

    • YrittäjäksiSiirtynyt

      Siis 500 €/kk eli vastaa 25 tonnin YEL-työtuloa vastaava maksu. Kyllähän tuosta pitäisi yli tonnin eläke kertyä eli merkittävästi suurempi kuin takuueläke. Vai oletko maksanut pitkään vain minimiä tai ollut työttömänä?

      Ja siirtymällä (laittomaan) minimiin eläkemaksut ovat edelleen n. 160 €/kk, mikä menee todella hukkaan eli sillä ei saa mitään itselleen.

      Säästöä tuli siis 340 €/kk, joka nostaa yrityksen tulosta saman verran. Toisin sanoen yhteisöveron jälkeen yrityksen tilille jää 270 €/kk enemmän rahaa, jotka voit sitten sijoittaa yrityksen omaisuutena haluamallasi tavalla. Ottaessa joskus tuotot ulos noista sijoituksista maksat sitten lisää veroja sekä tietysti yhteisöveroa jo ennen sitä.

      Toinen vaihtoehto on ottaa tuo säätetty summa tilikauden aikana palkkana, jolloin siitä menee marginaalivero, tai tilikauden jälkeen osinkona, jolloin menee ensin yhteisövero ja sitten osingon määrästä riippuva vero. Sen jälkeen voit tehdä henkilökohtaisia sijoituksia tuolla tapauksesta riippuvalla n. 200-300 €/kk summalla.

      Vai huomioitko jo nuo minimimaksut ja verovaikutukset? Silloin ilmeisesti olet maksanut lähes tonnin kuussa YEL-maksuja ja eläkettä pitäisi kertyä iästäsi riippuen n. 2500 €/kk alimmalla eläkeiällä.

    • Niitä-vaihtoehtoja

      >> Tiedän ettei joidenkin mielestä saa tuoda esille näitä oikeita laskelmia, mutta fakta on nyt kuitenkin tällainen ja harhaluulot ovat ihan eri asia. >>

      Turhaa sievistelyä tuollainen. Ei täällä ole kukaan kieltänyt esittämästä vaikka mitenkä tarkkoja ja selkeitä eläkelaskelmia eri vaihtoehdoista. Niitähän täällä juuri pyydetään.

      Oma yelli on noin 6500 € vuodessa, eli se 500 €/kk, kuten edellä tuli jo ilmi. Jos jollakin on kertoa vakuutusfirman nimi, joka takaa "1 kk YEL-maksulla", eli siis 500 € kertasummalla jonkin nykyistä edullisemman lääkäri/sairaanhoitotavan, niin tietenkin olen kiinnostunut.

      Joku höpisi alussa, että sairauspäivärahaakin saisi tällaisesta vakuutuksesta, mutta seuraavissa viesteissä se jo vedettiin takaisin. Sairauspäivärahoja ei siis liene tulossa yksityisvakuutksista.

      Olen kyllä valmis sen 500 € irroittamaan ja laittamaan johonkin muuhun. Sellaiseen joka takaa 24 h yksityislääkäripalvelut ym. yli 50-vuotiaan arvostamat asiat.

      Joten kertokaa vaan nidien vakuutusyhtiöiden nimiä. Ja esittäkää selkeitä vaihtoehtoja, jos jollla kulal sellaisia on antaa.

      • vakvak

        Tapaturmavakuutuksissa kai on päivärahoja mutta sairaskuluvakuutuksissa tietääkseni ei. Itse sairaskuluvakuutushan ei välttämättä maksa edes kolmeasataa, mutta siihen lasketaan monesti tapaturmavakuutus ja henkivakuutus päälle. Mikä on tietysti harhaanjohtavaa ja kaikissa vakuutuksissa on kaikissa firmoissa eri ehdot sun muut.

        Sekin on hyvä huomioida, että yksityisille ja yrityksille myytävissä sairauskuluvakuutuksissa on eri ehdot, hinnat ja korvaukset. Kannattaa pyytää tarjous aina molemmista.

        Tämä on aikamoinen suo, kun yrittää ottaa kaikki asiaan liittyvät kiemurat huomioon. Itseäkin kyllä kiinnostaa eri vaihtoehdot, joten keskustelu on enemmän kuin tervetullutta.


    • laskem

      Miten sitten kannattaa tehdä, jos ottaa sen 500€/kk säästöön? Varmaan sijoittaa firman kautta ja ottaa osinkona ulos? Kannattaako se sitten tehdä vuosittain vai pitää pidempään firmalla? En ole koskaan ottanut osinkotuottoa enkä tiedä miten nämä menee. Tietääkö joku miten näissä menee laskelmat versus jos ottaa sen viisisataa joka kuu palkkana?

      • Laajennetaan_ajatusta

        Tuohan on kiva ajatus että firma elää ja porskuttaa ikuisuuden ja sijoituksesi on tallessa yrityksen sisällä.

        Mitä sitten jos yritys ajautuu ongelmiin ja sijoituksesi katoaa ennen kuin kerkeät realisoida sijoitukset?
        Sama juttu henkilökohtaisissa sijoituksissa, niissäkin voi ajautua tilanteeseen että joudut realisoimaan sijoituksesi.
        Kummassakin tapauksessa eläkesäästösi sulavat.

        Hyvä keino kun miettii isoja liikkuja on lyödä 2 päätä yhteen.
        Yksi hakee hyviä puolia ja toinen huonoja puolia.
        Kun sinulla on kaikki hyvät ja huonot puolet käytettävissä päätöksen tekoon tee ratkaisusi.
        Pahin tilanne on se ettet ymmärrä riskejä ja ne realisoituvat yllättäen sinut.
        Jälkiviisaushan on sitä parasta viisautta.

        Itse olen hajauttanut oman eläketurvani niin yksityisiin sijoituksiin kuin eläkejärjestelmään kuin myös yrityksen kehittämiseen.
        Eli maksan yelliä sopivasti (sen jokainen päättää itse mikä on sopivasti), lisäksi olen hankkinut sijoitusasuntoja sekä kehitän yritystä siten että se on myytävissä kun lopetan yritystoiminnan.


      • YrittäjäksiSiirtynyt

        Tuollainen optimointi riippuu erittäin paljon juuri sinun tilanteestasi (palkka, kustannuksesi, odotettavissa oleva yrityksen elinkaari) sekä myös siitä, miten Suomen verotuskäytännöt kehittyvät.

        Ei ole olemassa mitään selvästi muita parempaa vaihtoehtoa, vaan kaikilla on omat hyvät ja huonot puolensa.

        Jos nyt sinulla jää tuo 500 €/kk ylimääräistä firman tilille kuukaudessa (ennen yhteisöveroa), voit laskea eri oletuksilla miten paljon saat omalle tilille ja paljon jää firmalle eri tavoilla. Tuosta tulee aika monimutkainen matriisi, koska voit tehdä sijoitukset osittain tai kokonaan frman nimissä ja myös ottaa rahat osittain tai kokonaan osinkona tai palkkana.

        Lisäksi voi olla mielenkiintoista tarkastella firman myynnin tai lopetuksen verotusta. Tuossa oleellinen on 10 vuoden jälkeen saatava hankkimaoletus. Mutta kukaan ei takaa sen pysyvän nykyisellä tasolla tai edes olevan olemassa tulevaisuudessa.

        Jos tiedät lähtötiedot, voit laskea noista verotuksellisesti optimiratkaisun juuri sinun tilanteeseeesi nykyisillä verotuskäytännöillä ja sijoitusten tuotoilla. Sitten pitää arvioida vielä eri ratkaisujen riskejä eri tilanteisiin, kuten sinun työkyvyttömyyteen tai kuolemaan, avioeroon tai perheen muuhen tilannemuutokseen, hommien loppumiseen, firman kaatumiseen, verotuksen muuttumiseen, sjojoitusten tuottavuuteen jne.


      • fdsdfsdsf

        Mikä on hankkimaoletus? Google-haulla tuli nolla tulosta.


      • YrittäjäksiSiirtynyt
        fdsdfsdsf kirjoitti:

        Mikä on hankkimaoletus? Google-haulla tuli nolla tulosta.

        Hankintameno-olettema on virallinen termi. Siis perustat tai ostat firman ja lopetat tai myyt sen yli 10 vuoden jälkeen. Myyntivoittoa laskettaessa voit valita hankintameno-olettamana 40% yrityksen myyntihinnasta eli myyntivoitto on vain 60% yrityksen myyntihinnasta, vaikka sen hankintahinta (=ostohinta tai alkupääoma) olisi olematon. Tietysti voit myös valita todellisen ostohinnan kulut, jos se on suurempi.

        Tuo oli ennen 50% ja ehkä joskus tulevaisuudessa se laskee lisää tai poistuu kokonaan. Tuskin ainakaan nousee takaisin.


    • eläkeläistenorja

      Kiitos järkevistä vastauksista ja keskustelusta! Tässä aiheessa riittää miettimistä.

      Mutta kuten sanottu, halusin keskustella aiheesta, mikä voi sinänsä yllättää, onhan tämä keskustelupalsta. Tietenkään mikään ei ole varmaa. Tietenkin sijoitukset voi sulaa ja verotus muuttua ja ilmastonmuutos voi tuhota koko Suomen. En sanonut miten paljon maksan nyt yelliä enkä väittänyt maksavani sitä nolla euroa tulevaisuudessa, enkä aio avata koko työhistoriaani vain koska eräillä on pakkomielle puhua aina siitä, mikä ei ole keskustelunaiheena. Omat eläkelaskelmani tiedän joka tapauksessa paremmin kuin te huutelijat. En myöskään sanonut, että eriäviä mielipiteitä ei saa esittää, mutta joillain on näköjään elämäntehtävänä uhriutua.
      Nämä jotkut elämäntapavittuilijat voisivat vaikka kaivaa pihalle kuopan ja mennä sen pohjalle makaamaan ja odottamaan rankkasadetta.

      Tässä kohtaa puntaroin vaihtoehtoja edelleen, mutta yellin maksaminen näyttää minun kohdallani olevan aika typerää.

      • YrittäjäksiSiirtynyt

        Aika sekavaa on tämä(kin) keskustelu, kun useilla eri nimimerkeillä tulee kommentteja. Oletko sinä siis kirjoittanut muillakin nimimerkeillä tähän keskusteluun vai tuliko mukaan muita, joilla myös tuo juuri 500 €/kk ja sairausvakuutukset kiinnostaa.

        Kuka täällä on huudellut, uhriutunut tai vittuillut?

        Vaikket halua eikä sinun tietysti tarvitsekkaan avata työhistoriaasi, on se YELin kannalta hyvin oleellinen asia. Jos kertymä on hyvin huono ja kertymävuosia on jo hukattu paljon, YEL on paljon "kalliimpi" vaihtoehto kuin tilanteessa, jossa kertymää on jo takuueläkkeen suuruusluokkaa tai enemmän.

        Takuueläkekin on tietysti täysin poliittinen juttu, joka voi muuttua miksi vaan ennen kuin jäät eläkkeelle. Se voi poistua kokonaan (siis vain harkinnanvarainen toimeentulotuki) tai se voi nousta merkittävästi.

        Takuueläkkeeseen saakka maksetut YEL-maksut menevät "hukkaan". Tai tietysti selvästi suuremmalla YEL-työtulolla niillä saa turvan työkyvyttymyyttä jne. vastaaan. Siis pitämällä YEL-työtulon 20 tonnissa tai alle ei oikein saa mitään, mutta sitä suuremmalla alkaa saamaan. Se on sitten jokaisen itse mietittävä onko se hintansa arvoista.

        Tällä palstalla ja muuallakin on usein luuloja, että maksamatta jätetty YEL-maksu olisi suoraan käytettävissä sijoituksiin, mutta näihän ei suinkaan ole, koska YEL-maksu on kokonaan verotuksessa vähennyskelpoinen, toisin kuin sijoitukset. Myös nämä vakuutusasiat usein sivuutetaan YEListä. Ei kai ole muuta vakuutusta, joka kerryttää työkyvyttömyysajalta eläkkeen eli takaa saman eläkkeen kuin olisi saanut pitämällä YEL-tulon samana alimpaan eläkeikään saakka.

        500 €/kk sijoittamalla kestää kymmeniä vuosia kerätä kaikkien verojen jälkeen eläkeajan kannalta merkittävä summa. Eläaika on kuitenkin keskimäärin pitkälti yli 20 vuotta.

        Noissa firman nimissä itselle ostetuissa sairaus- ja tapaturmavakuutuksissa on lakisääteiset rajat eli vakuutusyhtiöt eivät voi tarjota liian hyviä ehtoja, vaikka olisit valmis maksamaankin. Ehdot kai selviävät paremmin soittamalla vakuutusyhtiöön kuin täällä kysylemällä.


      • ILMARISENHEEBOLLE
        YrittäjäksiSiirtynyt kirjoitti:

        Aika sekavaa on tämä(kin) keskustelu, kun useilla eri nimimerkeillä tulee kommentteja. Oletko sinä siis kirjoittanut muillakin nimimerkeillä tähän keskusteluun vai tuliko mukaan muita, joilla myös tuo juuri 500 €/kk ja sairausvakuutukset kiinnostaa.

        Kuka täällä on huudellut, uhriutunut tai vittuillut?

        Vaikket halua eikä sinun tietysti tarvitsekkaan avata työhistoriaasi, on se YELin kannalta hyvin oleellinen asia. Jos kertymä on hyvin huono ja kertymävuosia on jo hukattu paljon, YEL on paljon "kalliimpi" vaihtoehto kuin tilanteessa, jossa kertymää on jo takuueläkkeen suuruusluokkaa tai enemmän.

        Takuueläkekin on tietysti täysin poliittinen juttu, joka voi muuttua miksi vaan ennen kuin jäät eläkkeelle. Se voi poistua kokonaan (siis vain harkinnanvarainen toimeentulotuki) tai se voi nousta merkittävästi.

        Takuueläkkeeseen saakka maksetut YEL-maksut menevät "hukkaan". Tai tietysti selvästi suuremmalla YEL-työtulolla niillä saa turvan työkyvyttymyyttä jne. vastaaan. Siis pitämällä YEL-työtulon 20 tonnissa tai alle ei oikein saa mitään, mutta sitä suuremmalla alkaa saamaan. Se on sitten jokaisen itse mietittävä onko se hintansa arvoista.

        Tällä palstalla ja muuallakin on usein luuloja, että maksamatta jätetty YEL-maksu olisi suoraan käytettävissä sijoituksiin, mutta näihän ei suinkaan ole, koska YEL-maksu on kokonaan verotuksessa vähennyskelpoinen, toisin kuin sijoitukset. Myös nämä vakuutusasiat usein sivuutetaan YEListä. Ei kai ole muuta vakuutusta, joka kerryttää työkyvyttömyysajalta eläkkeen eli takaa saman eläkkeen kuin olisi saanut pitämällä YEL-tulon samana alimpaan eläkeikään saakka.

        500 €/kk sijoittamalla kestää kymmeniä vuosia kerätä kaikkien verojen jälkeen eläkeajan kannalta merkittävä summa. Eläaika on kuitenkin keskimäärin pitkälti yli 20 vuotta.

        Noissa firman nimissä itselle ostetuissa sairaus- ja tapaturmavakuutuksissa on lakisääteiset rajat eli vakuutusyhtiöt eivät voi tarjota liian hyviä ehtoja, vaikka olisit valmis maksamaankin. Ehdot kai selviävät paremmin soittamalla vakuutusyhtiöön kuin täällä kysylemällä.

        Sekavaa keskustelu.
        -Sinä teet siitä sekavan,joka keskusteluun tuut kehumaan miten hyvä yel on.
        -Vai haluatko taas laskelmia?


      • kiva_seurata
        ILMARISENHEEBOLLE kirjoitti:

        Sekavaa keskustelu.
        -Sinä teet siitä sekavan,joka keskusteluun tuut kehumaan miten hyvä yel on.
        -Vai haluatko taas laskelmia?

        Kuinka sinä vainoharhaisesti epäilet kaikkia kirjoittajia yhdeksi ja samaksi henkilöksi.
        Minun tekstejä olet monesti haukkunut vaikka olen tuonut esille sen että mikään eläkesäästäminen ei ole pommin varma.
        Tästä syystä itse maksan yelliä, sijoitusasuntoja sekä kehitän yritystä.
        Taisin kerran sanoa sinua pilvilinnan rakentelijaksi, sehän sinä olet kun luulet että on vain ja ainoastaan yksi oikea vaihtoehto.
        Sinulle on myös tullut uskonnoksi tuo yellistä kieltäytyminen.

        Kuvitellaan sitten että kaikki luopuvat yellistä ja heittäytyvät yhteiskunnan elätettäväksi, mitä siitä seuraa?
        Olisikohan näin että verot nousevat sen verran jotta yellin rahavirta kompensoituu? Jollakinhan se yrittäjien eläkekin on katettava.

        Niin ja jos eletään siinä haavemaailmassa niin kaikki yrittäjät säästävät eläkettä varten, eikä yksikään ajaudu konkurssiin. Lisäksi kaikki onnistuvat tekemään niitä hyviä sijoituspäätöksiä. Pörssisijoituksissakin kaikki voittavat eikä kukaan häviä.
        Onkohan tuollainen utopiaa?

        Oikeassa elämässä varaudutaan vastoinkäymisiin ja epäonnistumisiin.

        Mutta jatkahan sinä sitä vainoharhaista utopiassa elämistä.


      • keskustelunulkopuolelta
        kiva_seurata kirjoitti:

        Kuinka sinä vainoharhaisesti epäilet kaikkia kirjoittajia yhdeksi ja samaksi henkilöksi.
        Minun tekstejä olet monesti haukkunut vaikka olen tuonut esille sen että mikään eläkesäästäminen ei ole pommin varma.
        Tästä syystä itse maksan yelliä, sijoitusasuntoja sekä kehitän yritystä.
        Taisin kerran sanoa sinua pilvilinnan rakentelijaksi, sehän sinä olet kun luulet että on vain ja ainoastaan yksi oikea vaihtoehto.
        Sinulle on myös tullut uskonnoksi tuo yellistä kieltäytyminen.

        Kuvitellaan sitten että kaikki luopuvat yellistä ja heittäytyvät yhteiskunnan elätettäväksi, mitä siitä seuraa?
        Olisikohan näin että verot nousevat sen verran jotta yellin rahavirta kompensoituu? Jollakinhan se yrittäjien eläkekin on katettava.

        Niin ja jos eletään siinä haavemaailmassa niin kaikki yrittäjät säästävät eläkettä varten, eikä yksikään ajaudu konkurssiin. Lisäksi kaikki onnistuvat tekemään niitä hyviä sijoituspäätöksiä. Pörssisijoituksissakin kaikki voittavat eikä kukaan häviä.
        Onkohan tuollainen utopiaa?

        Oikeassa elämässä varaudutaan vastoinkäymisiin ja epäonnistumisiin.

        Mutta jatkahan sinä sitä vainoharhaista utopiassa elämistä.

        Valehtelet, ei sinulla ole sijoitusasuntoja. Olet palstalla tunnettu ja lisännyt ne juttuihisi viimeaikoina.
        Olet varsinainen "yrittäjä", tulokulmasi asioihin on, keksiä syitä, miksi ei kannata mitään itse yrittää, vaan pitäisi turvautua sosialismiin ja syytää tienaamansa rahat yhteisöjen hallintaan.


      • Näin_meillä
        keskustelunulkopuolelta kirjoitti:

        Valehtelet, ei sinulla ole sijoitusasuntoja. Olet palstalla tunnettu ja lisännyt ne juttuihisi viimeaikoina.
        Olet varsinainen "yrittäjä", tulokulmasi asioihin on, keksiä syitä, miksi ei kannata mitään itse yrittää, vaan pitäisi turvautua sosialismiin ja syytää tienaamansa rahat yhteisöjen hallintaan.

        samaa mieltä.tämä heebo esiintyy vaikka millä niceillä,aivan varmasti vakutuusyhtiön puolesta puhuja.Aina on jossittelemassa ja kertomassa entäs Jos.
        Itse laittanut useita laskelmia esim.seligsonin rahastoista.yhtään se ei ole pystynyt kumoamaan


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1429
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe