Hybridiauton jarrut tarvitsevat huoltoa vasta 200.000 km:n jälkeen. Vasta silloin jarrupalat ja jarrulevyn alkavat olla niin kuluneet, että ne pitää vaihtaa. Tuo jarrupalojen ja -levyjen kesto noin kauan johtuu siitä, että kun hybridin jarrupoljinta painetaan niin moottori jarruttaa aina ensin.
Mitään syytä tehda jotain jarruille ennen sitä ei ole olemassa. Tuo toinen ketju hybridin jarrujen huoltamisesta on täysin puuta heinää.
Hybridin jarruja ei tarvise huoltaa
36
3609
Vastaukset
- ei_puolta_sanaa
Toyotan jarrut tarvitsevat huoltoa 30000km:n välein oli hybridi tai ei. Kyseessä ei ole kuluminen, vaan herkistelyn tarve.
https://www.toyota.fi/omistajalle/huolto/huolto-ohjelmat.json - meitä.on.moneksi
Aloittaja on todellinen kirjeopiston käynyt mekaanikko, joka ei ole jarruja ikinä huoltanut ja edes jarrupaloja vaihtanut. Saanut taas idean typerälle aloitukselle hybridin jarrupalojen tavallista autoa vähäisemmästä kulumisesta. Hybridin jarrut nimenomaan tarvitsevat säännöllistä puhdistushuoltoa jumiutumisen estämiseksi Suomen suola-kura-olosuhteissa. Joillekin yksien jarrupalojen hinnan säästyminen 200 tkm matkalla on näköjään jo elämää suurempi asia.
- faktat.esiin
Kyllä tuossa taitaa säästyä useampi kuin yksi setti jarrupaloja ja -levyjä. Rahaa ja vaivaa säästyy tuntuvasti. Samoin vanteiden pesu on helppoa kun ei ole mustaa jarrupölyä joka paikassa.
- kallistako
Minulla kyllä huollossa on jarrulevyt ja palat vaihdettu viimeistään 50tkm välein ja hinta töineen 500 euroo kerta. Kaikilla omistamillani autoilla näin ollut merkistä riippumatta.
- tiedän.totuuden
kallistako kirjoitti:
Minulla kyllä huollossa on jarrulevyt ja palat vaihdettu viimeistään 50tkm välein ja hinta töineen 500 euroo kerta. Kaikilla omistamillani autoilla näin ollut merkistä riippumatta.
Höpö höpö,taidat ajaa sen 50 tkm 5 vuodessa ja jarrut ruostuvat piloille. Tai sitten sinua kusetetaan. Minulla on kokemusta autoilusta 45 vuotta ja 1,4-1,5 milj km.
- kaha53
tiedän.totuuden kirjoitti:
Höpö höpö,taidat ajaa sen 50 tkm 5 vuodessa ja jarrut ruostuvat piloille. Tai sitten sinua kusetetaan. Minulla on kokemusta autoilusta 45 vuotta ja 1,4-1,5 milj km.
Siis oot ajanu joka vuosi yli 33 000 km, en usko.
- tiedän.totuuden
kaha53 kirjoitti:
Siis oot ajanu joka vuosi yli 33 000 km, en usko.
Olen ajanut aikoinani jopa 50- 60 tkm vuosittain, nyt tulee enää noin 25 tkm. Kyllä minä sen verran olen joutunut pitämään kirjaa ajoistani.
- Kallistako
tiedän.totuuden kirjoitti:
Höpö höpö,taidat ajaa sen 50 tkm 5 vuodessa ja jarrut ruostuvat piloille. Tai sitten sinua kusetetaan. Minulla on kokemusta autoilusta 45 vuotta ja 1,4-1,5 milj km.
Sopii tulla tänne ruuhkasuomeen ajeleen, eihän ne jarrut maantieajossa kulukaan.
- kaha53
tiedän.totuuden kirjoitti:
Olen ajanut aikoinani jopa 50- 60 tkm vuosittain, nyt tulee enää noin 25 tkm. Kyllä minä sen verran olen joutunut pitämään kirjaa ajoistani.
Olet siis koko ikäsi ollut autokuski.
- tiedän.totuuden
kaha53 kirjoitti:
Olet siis koko ikäsi ollut autokuski.
Yrittäjä, jolle auto on ollut liikkumaväline
- kaha53
tiedän.totuuden kirjoitti:
Yrittäjä, jolle auto on ollut liikkumaväline
Nuorenapa oot alkanu yrittäjäksi. Minkä alan yrittäjä joutuu ajeleen 50-60 tuhatta vuosi?
- TuppaaJumimaan
Juurikin päinvastoin. Vähäinen käyttö antaa aihetta huoltamiselle.
- TämäOnTotuusTämä
Taksiautoilijan lausunto HybridiPriuksen huoltokustannuksista ja jarruista:
"Huollon kustannuksissa säästyy noin 30–40 prosenttia. Esimerkiksi jarrupalat kestävät 200 000 kilometriä, kun sähkömoottori jarruttaa"
http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/74127-taksiyrittajat-hybridilla-ajaminen-on-jopa-halvempaa-kuin-dieselautolla
Taksiautoilija jos kukan sen totuuden tietää.- huiman.meluista.kyytiä
Mainostekstiä Toyotan mainostarrat auton kyljessä, mitä muuta voi odottaa. Kaikki oli taas niin huimaa, että!!
- E220_CDI
Pieniä kuluja kehutaan jarruilla perustellen, mutta ei silti kerrota kuinka usein jarrut huolletaan levyjen vaihtovälillä? Kuluja on kuulemma vähän, mutta kulutustakaan ei kerrota.
Kokemukseni mukaan tuo hybridin 200.000 km todella ylittää dieselin jarrujen keston. Nokilekan jarrulevyt ja palat menivät vaihtoon jo 170.000 km kohdalla. Kesän viiden tankillisen ja 7740 km keskikulutustani veikkaan silti taksiyrittäjää pienemmäksi, vaikka keskinopeuteni saattaa puolta suurempi ollakin?
- Huijjausta
120000km kohdalla piti hybridistä vaihtaa jarrulevyt, jarrusatulat ja jarrupalat. Käytön puutteen takia hirttivät kiinni ja kaikki nuo meni paskaksi. 500€ ihan hukkaan. Olisi estettävissä jos moottori jarrutus toimisi vain joka toinen päivä.
- valheenpaljastajat.ry
Haiskahtaa trollaukselta. Uskokoon kuka haluaa. Tuskin on hän hybridiin koskenutkaan.
- Tunnistettu
Selvä trollin teksti. Tyylistä tunnistaa.
- E220_CDI
Vastaavilla kilometreillä olen vaihtanut vaimon auton pilalle ruostuneet takalevyt. Tyypillinen ennakoivan kuljettajan auton vaiva voimalinjasta riippumatta. Kannattaa herätellä jarrusatulat joka renkaanvaihdossa.
- Anonyymi
Mun hybridissä taas jarruissa mätää. Alle sadassatuhannessa vaihdettiin jarrulevyt ja nyt 130000 km meni jarrusatula. Että hatuttaa. Mitähän seuraavaksi. Käsijarrun satulat vaihdettu myös. Ja kuulema johtuu siitä, että en jarruttele riittävästi. Moottorijarrutuksia vähemmän ja tavallisia enemmän, sanovat huollossa. Suomen kelit ruostuttavat jarrujen osia. 😬
- hybridi.tojon.ikeessä
Ja kuinka paljon kannattaa kiinnittää huomiota yksittäisen komponentin huoltokustannuksiin? Varsinkin jos ottaa kohteekseen jarrut joka on yks vitun hailee kokonaiskustannuksissa.
TM:n 60.000km kestotestissä 2014 oli sekä hybrid Auris että TSI Golf. Auriksen huoltokulut olivat 40% suuremmat kuin Golfin. Jos hybridillä jotain jarrukustannuksissa säästäisikin, niin sen häviää moninkertaisesti muualla.
Ja isoin källi hybridin huolto-ohjelmassa on se että pitkä akkutakuu on sidottu merkkihuollon käyttämiseen. Aikamoinen riippakivi kun ei pysty kilpailuttamaan huoltojaan vaan on pakko maksaa mitä tojo pyytää. Muut voivat kilpailuttaa huoltonsa vapaasti ja silti kaikki takuut ja virhevastuut säilyvät.- perävalotakuu
Kerrankin asiaa. Omistaja kuvittelee aina tiheiden huoltojen ja pitkän takuun olevan hänen oma etunsa. Joillekin harvoille niin onkin mikäli kalliin korjauksen saa tappelematta menemään takuuseen, muille se on pelkkä maksumiehen rooli. Huoltoon sidottuja pitkiä takuita voi verrata kalliisiin vakuutuksiin, vakuutusyhtiö niissä jää aina voitolle.
- Mitensennytottaa
Kyllä kyllä. mutta tehdäänpä oikea vertailu, ajappa 200tkm hybridi Auriksella ja samat TSI dsg Golffilla ja laske kaikki huolto ja korjauskustannukset yhteen, niin Auris voittaa 6-0. Muuten jenkeissä tekivät tutkimuksen autojen huoltokustannuksista 10 vuoden ajalta, niin ylivoimaisesti halvin oli Toyotan Prius.
https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martin - halpoja.kilometrejä
Mitensennytottaa kirjoitti:
Kyllä kyllä. mutta tehdäänpä oikea vertailu, ajappa 200tkm hybridi Auriksella ja samat TSI dsg Golffilla ja laske kaikki huolto ja korjauskustannukset yhteen, niin Auris voittaa 6-0. Muuten jenkeissä tekivät tutkimuksen autojen huoltokustannuksista 10 vuoden ajalta, niin ylivoimaisesti halvin oli Toyotan Prius.
https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martinTuo jenkkitutkimus on aika diipadaapaa täällä Suomessa.
Ainoa oikea ja merkittävä tutkimus on itse tekemäni 20 vuoden jakso volsulla ja kertoo sen että Volsun korjauskustannukset ovat olleet nolla euroa ja huoltokustannuksissa olen säästänyt pitkän pennin tojoon verrattuna. Ja matkaa on tullut tuossa ajassa reilut puoli miljoonaa kilomteriä.
Toki tuo matka ei ole taittunut yhdellä tai kahdella volkkarilla, mutta se ei muuta mitään. En olisi 20 vuotta ajanut yhdellä tai kahdella Tojollakaan. - totuusTaruaIhmeellisempi
Oletko aivan varma, Volvo-fanboy?
- yllpitokulut
Mitensennytottaa kirjoitti:
Kyllä kyllä. mutta tehdäänpä oikea vertailu, ajappa 200tkm hybridi Auriksella ja samat TSI dsg Golffilla ja laske kaikki huolto ja korjauskustannukset yhteen, niin Auris voittaa 6-0. Muuten jenkeissä tekivät tutkimuksen autojen huoltokustannuksista 10 vuoden ajalta, niin ylivoimaisesti halvin oli Toyotan Prius.
https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martinTuo jenkkitutkimus on huuhaata täällä ja jenkeissäkin. Siinä kaikkien autojen huoltoväleiksi oli laskettu samat kuin Toyotassa. Eurooppalaisia autoja, eikä monia muitakaan, tarvitse huoltaa 10000 mailin välein tai joka vuosi.
Suomen oloissa Golfin huolto- ja korjauskulut ovat kiistatta halvemmat kuin Auriksen millä aikavälillä tahansa. Volkkareissa ei ole mitään kalliita huoltoja Suomessa tavallisesti ajettavilla kilometreillä kymmeneen vuoteen. Muutaman satasen normaalia kalliimpi huolto, jossa vaihdetaan jakohihna, tulee eteen 210000km:n kohdalla. Niillä kilometreillä yli 2/3 Suomen Toyotista poistuu liikenteestä kokonaan. Poistumisen syy ei taatusti ole auton hyvä kunto!
Yli 500000km ajettuja Volkkareita on maassa yli 60% enemmän kuin Toyotia, vaikka autokannassa muuten on Toyotia enemmän. Ei Volkkareilla ajeta enemmän siksi, että niitä on kallista ylläpitää!
Osoitus Volkkarien Toyotaa paremmasta kestävyydestä on myös huolenpitosopimusten hinta. Toyotan huolenpitosopimus maksaa aivan järjettömän paljon vähänkään isommilla kilometreillä, eikä sitä saa millään hinnalla yli kolmeksi vuodeksi. - UskomatontaValehtelua
Uskomatonta, että joku kirjoittaa Volkkarin paremmasta kestävyydestä verrattuna Toyotaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14933853/toyotan-korkean-laadun-40-konkreettista-todistetta
Pitemmällä aikavälillä Toyotan hybridi voittaa kaikki automerkit ylläpitokustannuksissa kuten tuo amerikkalaistutkimus todistaa. - suomalainen.totuus
UskomatontaValehtelua kirjoitti:
Uskomatonta, että joku kirjoittaa Volkkarin paremmasta kestävyydestä verrattuna Toyotaan:
http://keskustelu.suomi24.fi/t/14933853/toyotan-korkean-laadun-40-konkreettista-todistetta
Pitemmällä aikavälillä Toyotan hybridi voittaa kaikki automerkit ylläpitokustannuksissa kuten tuo amerikkalaistutkimus todistaa."Pitemmällä aikavälillä Toyotan hybridi voittaa kaikki automerkit ylläpitokustannuksissa kuten tuo amerikkalaistutkimus todistaa."
Sitä pidempää (Ei pitempää) aikaväliä ei monikaan tojo edes näe. Kaksi kolmesta tojosta poistetaan liikenteestä jo alle 200.000km ajettuna. Kaikissa kilometriryhmissä tojo on keskimääräistä huonompi kestämään.
http://static.iltalehti.fi/autot/karttaa_19052016_503_au.jpg
- Anonyymi
Nyt sitten kävi niin vm:n 2018 Yaris hybridissä, että takajarru hirtti kiinni. Levyt ja palat piti vaihtaa omakustanteisesti taakse 3 kk:ta takuuajan jälkeen. Autolla ajettu 43000 km:a ja huollot teetätetty ajallaan, mukaanlukien 30.000 km:n jarrujen herkistely (Suomen Autohuolto Haarlankatu Tampere).
Nämä jarruongelmat on varmaan tämän mallin akilleenkantapää. Suht hyvä ja näppärä ja kivakin auto kaupungissa, mutta merkkihuolto ei oikein toimi ja maahantuojakin pesee kätensä asiasta kuin Pontius Pilatus aikoinaan.
Jo takuuaikana ensikatsastuksessa jarrujen tasapainoerot dynamometrilla olivat etuakselilla 27%:a ja takana 20%:a. Vaimo käytti auton leimalla 4kk:ta sitten ja huomasin nämä arvot vasta äsken. Kiiinnitin tähän huomiota vasta jarrujen hirtettyä kiinni, kun katselin auton papereita.
Merkkihuollot sanoutuivat irti asiasta ja totesivat jarrujen olevan kuluva osa. Niinhän se tietenkin on, mutta kun palat ne eivät olleet edes kuluneet vaan jässähtivät kiinni. Herkistelyhuollossa laitettavasta kuparitahnasta ei ollut merkkiäkään paloissa, joten merkkihuolto feilasi tai sitten jarruissa on jokin rakenteellinen vika.
Maahantuoja heittää sitten puolestaan pallon merkkihuollolle, joten apuja et saa, vaan olet kuluttajana yksin taistelemassa tuulimyllyjä vastaan.
Onko kellään vastaavaa tapausta?- Anonyymi
Näin käy jokaiselle joka ei jarruta silloin tällöin voimaakkasti , muutama kerta vuodessa riittää.
Tämä nyt ei ole mikään automerkkikohtainen ongelma.
- Anonyymi
Levyn puhtaudesta näkee miten käytetty. Pintaruosteinen on liikenneturvallisuudelle huono kun takapää ei jarruta tehokkaasti kun tulee tilanne.
- Anonyymi
Mun Auris hybrid om nytt 129 000km ajettu ja nyt on takajarrupalat loppu. Metalli metallia västen, Eli uudet orkkis levyt ja palat. Käytän joka ikinen kerta kun sammutan auton käsijarrua. Niin käsijarru toimii, ei jumitu. Auto on 2014 ja jos kerran 7 vuoteen joutuu takajarrua vaihtaa niin saa se maksaa ne sataset. Porvoon Autotarvike on Toyotan merkkiliike joka on Suomen paras! Kaikinpuolin.
- Anonyymi
Eikö tarvii?
Minulla on käyttöautona vw golf 4 kori vuosimalli 2002 bensa
Ajettu 323000tkm alkuperäiset jarrusatulat
Asia millä pysynyt kunnossa, käsijarrun mekanismi, männät ja tiiviste on satunnainen jarruttelu käsijarrulla pihaan tultaessa, sitten puhdistettu missä liukupellit on ja alapuolelta ja männän päästä ruoste.
Takalevyt reunoja myöten kirkkaat kuten edessä, on muuten hyvät jarrut!
Liukutapit on kuin uudet ja kumit. Jos joku irroittaa niitä kumeja ja katsoo niin kannattaa varovasti käsitellä että ei hajoa tai veny ne kumit. Pysyy paikallaan tiukasti eikä uusia hommata.
Minun mielestä jos henkilöauto on jokapäivä käytössä niin 2 vuoden välein hyvä puhdistaa satulasta lika ja katsoa että palat on kulunut tasaisesti. Sen voi tehdä kesällä pihassa. - Anonyymi
Kannattaa antaa jarrupalojen jumittua, niin eivät kulu!! Jos joskus joutuu tekemään äkkijarrutuksen, niin se taas eri asia.
Voi vittu, on teillä rahat tiukoilla!!! - Anonyymi
Kyllä Toyota kestää ei sitä tarvi huoltaa!😋😋
- Anonyymi
Marketista öljyt ja käytetyt yöllä huoltikan takapihalle ja taas menoksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 575580
Tappo Kokkolassa
Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap233557Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti
Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei281672Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?
Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei2061656- 781102
MAKEN REMPAT
Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna261088Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan
5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee49907Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille
Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel259836Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.71819Mulla on kyllä
Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..35818