Hybridin jarruja ei tarvise huoltaa

Automekaanikko

Hybridiauton jarrut tarvitsevat huoltoa vasta 200.000 km:n jälkeen. Vasta silloin jarrupalat ja jarrulevyn alkavat olla niin kuluneet, että ne pitää vaihtaa. Tuo jarrupalojen ja -levyjen kesto noin kauan johtuu siitä, että kun hybridin jarrupoljinta painetaan niin moottori jarruttaa aina ensin.

Mitään syytä tehda jotain jarruille ennen sitä ei ole olemassa. Tuo toinen ketju hybridin jarrujen huoltamisesta on täysin puuta heinää.

36

3609

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei_puolta_sanaa
    • meitä.on.moneksi

      Aloittaja on todellinen kirjeopiston käynyt mekaanikko, joka ei ole jarruja ikinä huoltanut ja edes jarrupaloja vaihtanut. Saanut taas idean typerälle aloitukselle hybridin jarrupalojen tavallista autoa vähäisemmästä kulumisesta. Hybridin jarrut nimenomaan tarvitsevat säännöllistä puhdistushuoltoa jumiutumisen estämiseksi Suomen suola-kura-olosuhteissa. Joillekin yksien jarrupalojen hinnan säästyminen 200 tkm matkalla on näköjään jo elämää suurempi asia.

      • faktat.esiin

        Kyllä tuossa taitaa säästyä useampi kuin yksi setti jarrupaloja ja -levyjä. Rahaa ja vaivaa säästyy tuntuvasti. Samoin vanteiden pesu on helppoa kun ei ole mustaa jarrupölyä joka paikassa.


      • kallistako

        Minulla kyllä huollossa on jarrulevyt ja palat vaihdettu viimeistään 50tkm välein ja hinta töineen 500 euroo kerta. Kaikilla omistamillani autoilla näin ollut merkistä riippumatta.


      • tiedän.totuuden
        kallistako kirjoitti:

        Minulla kyllä huollossa on jarrulevyt ja palat vaihdettu viimeistään 50tkm välein ja hinta töineen 500 euroo kerta. Kaikilla omistamillani autoilla näin ollut merkistä riippumatta.

        Höpö höpö,taidat ajaa sen 50 tkm 5 vuodessa ja jarrut ruostuvat piloille. Tai sitten sinua kusetetaan. Minulla on kokemusta autoilusta 45 vuotta ja 1,4-1,5 milj km.


      • kaha53
        tiedän.totuuden kirjoitti:

        Höpö höpö,taidat ajaa sen 50 tkm 5 vuodessa ja jarrut ruostuvat piloille. Tai sitten sinua kusetetaan. Minulla on kokemusta autoilusta 45 vuotta ja 1,4-1,5 milj km.

        Siis oot ajanu joka vuosi yli 33 000 km, en usko.


      • tiedän.totuuden
        kaha53 kirjoitti:

        Siis oot ajanu joka vuosi yli 33 000 km, en usko.

        Olen ajanut aikoinani jopa 50- 60 tkm vuosittain, nyt tulee enää noin 25 tkm. Kyllä minä sen verran olen joutunut pitämään kirjaa ajoistani.


      • Kallistako
        tiedän.totuuden kirjoitti:

        Höpö höpö,taidat ajaa sen 50 tkm 5 vuodessa ja jarrut ruostuvat piloille. Tai sitten sinua kusetetaan. Minulla on kokemusta autoilusta 45 vuotta ja 1,4-1,5 milj km.

        Sopii tulla tänne ruuhkasuomeen ajeleen, eihän ne jarrut maantieajossa kulukaan.


      • kaha53
        tiedän.totuuden kirjoitti:

        Olen ajanut aikoinani jopa 50- 60 tkm vuosittain, nyt tulee enää noin 25 tkm. Kyllä minä sen verran olen joutunut pitämään kirjaa ajoistani.

        Olet siis koko ikäsi ollut autokuski.


      • tiedän.totuuden
        kaha53 kirjoitti:

        Olet siis koko ikäsi ollut autokuski.

        Yrittäjä, jolle auto on ollut liikkumaväline


      • kaha53
        tiedän.totuuden kirjoitti:

        Yrittäjä, jolle auto on ollut liikkumaväline

        Nuorenapa oot alkanu yrittäjäksi. Minkä alan yrittäjä joutuu ajeleen 50-60 tuhatta vuosi?


    • TuppaaJumimaan

      Juurikin päinvastoin. Vähäinen käyttö antaa aihetta huoltamiselle.

    • TämäOnTotuusTämä
      • huiman.meluista.kyytiä

        Mainostekstiä Toyotan mainostarrat auton kyljessä, mitä muuta voi odottaa. Kaikki oli taas niin huimaa, että!!


      • E220_CDI

        Pieniä kuluja kehutaan jarruilla perustellen, mutta ei silti kerrota kuinka usein jarrut huolletaan levyjen vaihtovälillä? Kuluja on kuulemma vähän, mutta kulutustakaan ei kerrota.

        Kokemukseni mukaan tuo hybridin 200.000 km todella ylittää dieselin jarrujen keston. Nokilekan jarrulevyt ja palat menivät vaihtoon jo 170.000 km kohdalla. Kesän viiden tankillisen ja 7740 km keskikulutustani veikkaan silti taksiyrittäjää pienemmäksi, vaikka keskinopeuteni saattaa puolta suurempi ollakin?


    • Huijjausta

      120000km kohdalla piti hybridistä vaihtaa jarrulevyt, jarrusatulat ja jarrupalat. Käytön puutteen takia hirttivät kiinni ja kaikki nuo meni paskaksi. 500€ ihan hukkaan. Olisi estettävissä jos moottori jarrutus toimisi vain joka toinen päivä.

      • valheenpaljastajat.ry

        Haiskahtaa trollaukselta. Uskokoon kuka haluaa. Tuskin on hän hybridiin koskenutkaan.


      • Tunnistettu

        Selvä trollin teksti. Tyylistä tunnistaa.


      • E220_CDI

        Vastaavilla kilometreillä olen vaihtanut vaimon auton pilalle ruostuneet takalevyt. Tyypillinen ennakoivan kuljettajan auton vaiva voimalinjasta riippumatta. Kannattaa herätellä jarrusatulat joka renkaanvaihdossa.


      • Anonyymi

        Mun hybridissä taas jarruissa mätää. Alle sadassatuhannessa vaihdettiin jarrulevyt ja nyt 130000 km meni jarrusatula. Että hatuttaa. Mitähän seuraavaksi. Käsijarrun satulat vaihdettu myös. Ja kuulema johtuu siitä, että en jarruttele riittävästi. Moottorijarrutuksia vähemmän ja tavallisia enemmän, sanovat huollossa. Suomen kelit ruostuttavat jarrujen osia. 😬


    • hybridi.tojon.ikeessä

      Ja kuinka paljon kannattaa kiinnittää huomiota yksittäisen komponentin huoltokustannuksiin? Varsinkin jos ottaa kohteekseen jarrut joka on yks vitun hailee kokonaiskustannuksissa.

      TM:n 60.000km kestotestissä 2014 oli sekä hybrid Auris että TSI Golf. Auriksen huoltokulut olivat 40% suuremmat kuin Golfin. Jos hybridillä jotain jarrukustannuksissa säästäisikin, niin sen häviää moninkertaisesti muualla.
      Ja isoin källi hybridin huolto-ohjelmassa on se että pitkä akkutakuu on sidottu merkkihuollon käyttämiseen. Aikamoinen riippakivi kun ei pysty kilpailuttamaan huoltojaan vaan on pakko maksaa mitä tojo pyytää. Muut voivat kilpailuttaa huoltonsa vapaasti ja silti kaikki takuut ja virhevastuut säilyvät.

      • perävalotakuu

        Kerrankin asiaa. Omistaja kuvittelee aina tiheiden huoltojen ja pitkän takuun olevan hänen oma etunsa. Joillekin harvoille niin onkin mikäli kalliin korjauksen saa tappelematta menemään takuuseen, muille se on pelkkä maksumiehen rooli. Huoltoon sidottuja pitkiä takuita voi verrata kalliisiin vakuutuksiin, vakuutusyhtiö niissä jää aina voitolle.


      • Mitensennytottaa

      • halpoja.kilometrejä
        Mitensennytottaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä. mutta tehdäänpä oikea vertailu, ajappa 200tkm hybridi Auriksella ja samat TSI dsg Golffilla ja laske kaikki huolto ja korjauskustannukset yhteen, niin Auris voittaa 6-0. Muuten jenkeissä tekivät tutkimuksen autojen huoltokustannuksista 10 vuoden ajalta, niin ylivoimaisesti halvin oli Toyotan Prius.

        https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martin

        Tuo jenkkitutkimus on aika diipadaapaa täällä Suomessa.
        Ainoa oikea ja merkittävä tutkimus on itse tekemäni 20 vuoden jakso volsulla ja kertoo sen että Volsun korjauskustannukset ovat olleet nolla euroa ja huoltokustannuksissa olen säästänyt pitkän pennin tojoon verrattuna. Ja matkaa on tullut tuossa ajassa reilut puoli miljoonaa kilomteriä.

        Toki tuo matka ei ole taittunut yhdellä tai kahdella volkkarilla, mutta se ei muuta mitään. En olisi 20 vuotta ajanut yhdellä tai kahdella Tojollakaan.


      • totuusTaruaIhmeellisempi

        Oletko aivan varma, Volvo-fanboy?


      • yllpitokulut
        Mitensennytottaa kirjoitti:

        Kyllä kyllä. mutta tehdäänpä oikea vertailu, ajappa 200tkm hybridi Auriksella ja samat TSI dsg Golffilla ja laske kaikki huolto ja korjauskustannukset yhteen, niin Auris voittaa 6-0. Muuten jenkeissä tekivät tutkimuksen autojen huoltokustannuksista 10 vuoden ajalta, niin ylivoimaisesti halvin oli Toyotan Prius.

        https://www.yourmechanic.com/article/the-most-and-least-expensive-cars-to-maintain-by-maddy-martin

        Tuo jenkkitutkimus on huuhaata täällä ja jenkeissäkin. Siinä kaikkien autojen huoltoväleiksi oli laskettu samat kuin Toyotassa. Eurooppalaisia autoja, eikä monia muitakaan, tarvitse huoltaa 10000 mailin välein tai joka vuosi.
        Suomen oloissa Golfin huolto- ja korjauskulut ovat kiistatta halvemmat kuin Auriksen millä aikavälillä tahansa. Volkkareissa ei ole mitään kalliita huoltoja Suomessa tavallisesti ajettavilla kilometreillä kymmeneen vuoteen. Muutaman satasen normaalia kalliimpi huolto, jossa vaihdetaan jakohihna, tulee eteen 210000km:n kohdalla. Niillä kilometreillä yli 2/3 Suomen Toyotista poistuu liikenteestä kokonaan. Poistumisen syy ei taatusti ole auton hyvä kunto!
        Yli 500000km ajettuja Volkkareita on maassa yli 60% enemmän kuin Toyotia, vaikka autokannassa muuten on Toyotia enemmän. Ei Volkkareilla ajeta enemmän siksi, että niitä on kallista ylläpitää!
        Osoitus Volkkarien Toyotaa paremmasta kestävyydestä on myös huolenpitosopimusten hinta. Toyotan huolenpitosopimus maksaa aivan järjettömän paljon vähänkään isommilla kilometreillä, eikä sitä saa millään hinnalla yli kolmeksi vuodeksi.


      • UskomatontaValehtelua

      • suomalainen.totuus
        UskomatontaValehtelua kirjoitti:

        Uskomatonta, että joku kirjoittaa Volkkarin paremmasta kestävyydestä verrattuna Toyotaan:

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/14933853/toyotan-korkean-laadun-40-konkreettista-todistetta

        Pitemmällä aikavälillä Toyotan hybridi voittaa kaikki automerkit ylläpitokustannuksissa kuten tuo amerikkalaistutkimus todistaa.

        "Pitemmällä aikavälillä Toyotan hybridi voittaa kaikki automerkit ylläpitokustannuksissa kuten tuo amerikkalaistutkimus todistaa."

        Sitä pidempää (Ei pitempää) aikaväliä ei monikaan tojo edes näe. Kaksi kolmesta tojosta poistetaan liikenteestä jo alle 200.000km ajettuna. Kaikissa kilometriryhmissä tojo on keskimääräistä huonompi kestämään.

        http://static.iltalehti.fi/autot/karttaa_19052016_503_au.jpg


    • Anonyymi

      Nyt sitten kävi niin vm:n 2018 Yaris hybridissä, että takajarru hirtti kiinni. Levyt ja palat piti vaihtaa omakustanteisesti taakse 3 kk:ta takuuajan jälkeen. Autolla ajettu 43000 km:a ja huollot teetätetty ajallaan, mukaanlukien 30.000 km:n jarrujen herkistely (Suomen Autohuolto Haarlankatu Tampere).

      Nämä jarruongelmat on varmaan tämän mallin akilleenkantapää. Suht hyvä ja näppärä ja kivakin auto kaupungissa, mutta merkkihuolto ei oikein toimi ja maahantuojakin pesee kätensä asiasta kuin Pontius Pilatus aikoinaan.

      Jo takuuaikana ensikatsastuksessa jarrujen tasapainoerot dynamometrilla olivat etuakselilla 27%:a ja takana 20%:a. Vaimo käytti auton leimalla 4kk:ta sitten ja huomasin nämä arvot vasta äsken. Kiiinnitin tähän huomiota vasta jarrujen hirtettyä kiinni, kun katselin auton papereita.

      Merkkihuollot sanoutuivat irti asiasta ja totesivat jarrujen olevan kuluva osa. Niinhän se tietenkin on, mutta kun palat ne eivät olleet edes kuluneet vaan jässähtivät kiinni. Herkistelyhuollossa laitettavasta kuparitahnasta ei ollut merkkiäkään paloissa, joten merkkihuolto feilasi tai sitten jarruissa on jokin rakenteellinen vika.

      Maahantuoja heittää sitten puolestaan pallon merkkihuollolle, joten apuja et saa, vaan olet kuluttajana yksin taistelemassa tuulimyllyjä vastaan.

      Onko kellään vastaavaa tapausta?

      • Anonyymi

        Näin käy jokaiselle joka ei jarruta silloin tällöin voimaakkasti , muutama kerta vuodessa riittää.
        Tämä nyt ei ole mikään automerkkikohtainen ongelma.


    • Anonyymi

      Levyn puhtaudesta näkee miten käytetty. Pintaruosteinen on liikenneturvallisuudelle huono kun takapää ei jarruta tehokkaasti kun tulee tilanne.

    • Anonyymi

      Mun Auris hybrid om nytt 129 000km ajettu ja nyt on takajarrupalat loppu. Metalli metallia västen, Eli uudet orkkis levyt ja palat. Käytän joka ikinen kerta kun sammutan auton käsijarrua. Niin käsijarru toimii, ei jumitu. Auto on 2014 ja jos kerran 7 vuoteen joutuu takajarrua vaihtaa niin saa se maksaa ne sataset. Porvoon Autotarvike on Toyotan merkkiliike joka on Suomen paras! Kaikinpuolin.

    • Anonyymi

      Eikö tarvii?

      Minulla on käyttöautona vw golf 4 kori vuosimalli 2002 bensa

      Ajettu 323000tkm alkuperäiset jarrusatulat

      Asia millä pysynyt kunnossa, käsijarrun mekanismi, männät ja tiiviste on satunnainen jarruttelu käsijarrulla pihaan tultaessa, sitten puhdistettu missä liukupellit on ja alapuolelta ja männän päästä ruoste.

      Takalevyt reunoja myöten kirkkaat kuten edessä, on muuten hyvät jarrut!

      Liukutapit on kuin uudet ja kumit. Jos joku irroittaa niitä kumeja ja katsoo niin kannattaa varovasti käsitellä että ei hajoa tai veny ne kumit. Pysyy paikallaan tiukasti eikä uusia hommata.


      Minun mielestä jos henkilöauto on jokapäivä käytössä niin 2 vuoden välein hyvä puhdistaa satulasta lika ja katsoa että palat on kulunut tasaisesti. Sen voi tehdä kesällä pihassa.

    • Anonyymi

      Kannattaa antaa jarrupalojen jumittua, niin eivät kulu!! Jos joskus joutuu tekemään äkkijarrutuksen, niin se taas eri asia.
      Voi vittu, on teillä rahat tiukoilla!!!

    • Anonyymi

      Kyllä Toyota kestää ei sitä tarvi huoltaa!😋😋

      • Anonyymi

        Marketista öljyt ja käytetyt yöllä huoltikan takapihalle ja taas menoksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe