Lynx 5900 kylmäkäynnistys

Puolako?

Taisin mennä vanhanaikaiseen. Ostin yksityiseltä -90 mallin moottorikelkan Lynx GLX 5900:n. Lämpimänä lähtee hyvin käyntiin ja yleensähän menopeli on lämmin kun käy katsomassa ja koeajamassa.
Kun tein kaupat ja yritin ekan kerran käynnistää kylmänä, niin eipä vaan millään meinannut lähteä käyntiin.
Tulpat kastuu. Pitää kuivata ja sittenkin on tekemistä. Onkohan vika siinä, että puola ei ole enää aivan kondiksessa. Antaa ehkä syttyä mutta vasta kun uudet tulpat ovat ihannekuivat.
Tietääkseni CDI-boksi joko pelaa tai ei pelaa. Mutta onko mahdollista, että puola remppaa kosteuden tai jonkun muun asian takia ja toimii täydellisesti vasta kun koneen on saanut käyntiin ja kelkka on ajettu lämpimäksi.
Kun kelkan saa käyntiin, niin sen jälkeen ei ole ongelmia.
Auttakaapa ja antakaa vinkkejä mitä teen. Tiedän toki, että vika voi johtua monesta asiasta, mutta silti. Jos saisi näkemyksiä. Jo etukäteen kiitoksia.

32

36555

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kylmäkäynnistyksessä

      2-3 painallusta primerillä ja imu puoliväliin,sitten starttaus

      • vehkeellä

        on omat kikkansa käyntiinlähdön kanssa merkistä ja mallista riippumatta, ajan kanssa ne oppii, on sulla edes sähkötartti helpottamassa ei tarvitse repiä narusta jotain seitensatasta kolmipyttytstä.


      • Puolako

        Sain myyjältä ohjeen painaa primeriä viisi kertaa, mutta olen yrittänyt myös 2 - 3 painalluksella ja jopa ilman primeriä. Lopputulos on sama. Yhden kerran saattaa sytyttää ja näin lyhyesti luvata, mutta siihen se jää ja sitten kuivataan tulppia. Mitä tarkoitat tuolla "imu puoliväliin! Männän asentoako. Vai kuristimen asentoa.
        Käsikirja tosiaa mainitsee primerin pumppaamisesta 2 - 3 kertaa ja neuvoo laittamaan choke -vivun yläasentoon, mikä on mielestäni juuri niin kuin olen kaksitahtokoneissa tottunut. Myyjä esitti, että vasta koneen käynnistyttyä, pitäisi laittaa choke hetkeksi päälle. Sitä en ymmärrä.
        Voisiko häiriön syy olla se, että myyjä oli erehdyksessä sekoittanut 7 % seoksen polttoaineeseen. Jospa se on sytytysvaiheessa liian öljyistä syttyäkseen. Nyt seos lienee noin 5-prosenttista, kun laitoin tankkiin 3-prosenttista. Pitäisiköhän kokeilla laittaa männän päälle ohjeen mukaista 2-prosenttista ?


      • Puolako
        vehkeellä kirjoitti:

        on omat kikkansa käyntiinlähdön kanssa merkistä ja mallista riippumatta, ajan kanssa ne oppii, on sulla edes sähkötartti helpottamassa ei tarvitse repiä narusta jotain seitensatasta kolmipyttytstä.

        Näinhän se on. En vain muista, että minulla olisi muiden kaksitahtokoneiden kanssa ollut liian bensan saannin vikaa kylmänä. Iät ja ajathan koneita on käynnistetty pitkän seisonnan jälkeen laittamalla männän päälle bensaa.
        Valitettavasti tässä Lynxissä ei ole sähköstarttia, joten joudun tosiaan repimään käynnistyskahvasta perinteiseen malliin. Käy kuntoharjoittelusta, mutta pitäisin mielelläni kuntoilun ja ajoon lähdön eri asioina.


      • Sanoin puoleenväliin
        Puolako kirjoitti:

        Sain myyjältä ohjeen painaa primeriä viisi kertaa, mutta olen yrittänyt myös 2 - 3 painalluksella ja jopa ilman primeriä. Lopputulos on sama. Yhden kerran saattaa sytyttää ja näin lyhyesti luvata, mutta siihen se jää ja sitten kuivataan tulppia. Mitä tarkoitat tuolla "imu puoliväliin! Männän asentoako. Vai kuristimen asentoa.
        Käsikirja tosiaa mainitsee primerin pumppaamisesta 2 - 3 kertaa ja neuvoo laittamaan choke -vivun yläasentoon, mikä on mielestäni juuri niin kuin olen kaksitahtokoneissa tottunut. Myyjä esitti, että vasta koneen käynnistyttyä, pitäisi laittaa choke hetkeksi päälle. Sitä en ymmärrä.
        Voisiko häiriön syy olla se, että myyjä oli erehdyksessä sekoittanut 7 % seoksen polttoaineeseen. Jospa se on sytytysvaiheessa liian öljyistä syttyäkseen. Nyt seos lienee noin 5-prosenttista, kun laitoin tankkiin 3-prosenttista. Pitäisiköhän kokeilla laittaa männän päälle ohjeen mukaista 2-prosenttista ?

        Kun kerroit tulpankastelusta.Puola menee harvoin,mutta cdi-boksi yleisin vika.


      • Puolako
        Sanoin puoleenväliin kirjoitti:

        Kun kerroit tulpankastelusta.Puola menee harvoin,mutta cdi-boksi yleisin vika.

        Eli tarkoitatko, että primer on jätettävä puoleenväliin sen jälkeen, kun sillä on pumannut ne 2 - 3 kertaa vai mikä imu puoleenväliin?


      • IMU (rikastin)
        Puolako kirjoitti:

        Eli tarkoitatko, että primer on jätettävä puoleenväliin sen jälkeen, kun sillä on pumannut ne 2 - 3 kertaa vai mikä imu puoleenväliin?

        Vipu vaakasuorassa on puoliväli,vipu ylöspäin-täysinauki.


      • puolako
        IMU (rikastin) kirjoitti:

        Vipu vaakasuorassa on puoliväli,vipu ylöspäin-täysinauki.

        Ok. Kiitos. Rikastin on ollut mulla vaakasuorassa, eli kuten neuvot.
        Tässä on näköjään vähän eri ohjeita. Käyttäjän käsikirja käskee ensin pumppaamaan 2 - 3 kertaa primerilla ja sen jälkeen nostamaan rikastinvivun "pystyasentoon ja vielä maksimiasentoon". Mitähän sekin tarkoittaa, kun siinä on kai vain mainitsemasi kaksi asentoa vaaka ja pysty?


      • jopetsu
        puolako kirjoitti:

        Ok. Kiitos. Rikastin on ollut mulla vaakasuorassa, eli kuten neuvot.
        Tässä on näköjään vähän eri ohjeita. Käyttäjän käsikirja käskee ensin pumppaamaan 2 - 3 kertaa primerilla ja sen jälkeen nostamaan rikastinvivun "pystyasentoon ja vielä maksimiasentoon". Mitähän sekin tarkoittaa, kun siinä on kai vain mainitsemasi kaksi asentoa vaaka ja pysty?

        Mulla on kyllä erilainen kelkka, mutta samalla koneella. rikastinvipu kääntyy siinä vielä vaakatasoon vastakkaiseen suuntaan. silloin on täysi ryyppy päällä. oma kelkka lähtee kyllä puoli-imullakin 2 nykäisyllä käyntiin kylmänä. primeriä vähintään 3 kertaa. olisiko kone väljä?


      • koitappa
        jopetsu kirjoitti:

        Mulla on kyllä erilainen kelkka, mutta samalla koneella. rikastinvipu kääntyy siinä vielä vaakatasoon vastakkaiseen suuntaan. silloin on täysi ryyppy päällä. oma kelkka lähtee kyllä puoli-imullakin 2 nykäisyllä käyntiin kylmänä. primeriä vähintään 3 kertaa. olisiko kone väljä?

        se choke käännetään ensin ihan ylä asentoon,
        eli vipu ei vaakaan vaan ylös päin.
        primeristä kolme kertaa.
        nykäse käymään.

        jos ei lähtenyt ja epäilet että tulpat kastu, niin annat imun olla siinä "2" eli ylä asennossa,
        otat vasemman käden ja puristat kaasun pohjaan ja samalla nykit käymään.
        ja tulpat on varmaan oikeat. ja ehjät jos paukkuu kun yrittelee käymään ja ei taho jaksaa käydä niin hommaa uudet tulpat, semmostakin ongelmaa on joskus ollu, ovat päälleppäin näyttäneet ihan hyvälle mutta joku niissä on vaan mättänyt.

        Toivottavasti oli apua.
        niitä tulppia ei kannata ruveta irrottelemaan. se lähtee kyllä kun kaasu on pohjassa.

        varmista kuitenkin ennen tuota kaasupohjassa hommaa että sulla on vaihde vapaalla ettei satu mitään vahinkoa.

        näin se ainakin meillä pelaa jos ei muuten.


      • Jussa
        koitappa kirjoitti:

        se choke käännetään ensin ihan ylä asentoon,
        eli vipu ei vaakaan vaan ylös päin.
        primeristä kolme kertaa.
        nykäse käymään.

        jos ei lähtenyt ja epäilet että tulpat kastu, niin annat imun olla siinä "2" eli ylä asennossa,
        otat vasemman käden ja puristat kaasun pohjaan ja samalla nykit käymään.
        ja tulpat on varmaan oikeat. ja ehjät jos paukkuu kun yrittelee käymään ja ei taho jaksaa käydä niin hommaa uudet tulpat, semmostakin ongelmaa on joskus ollu, ovat päälleppäin näyttäneet ihan hyvälle mutta joku niissä on vaan mättänyt.

        Toivottavasti oli apua.
        niitä tulppia ei kannata ruveta irrottelemaan. se lähtee kyllä kun kaasu on pohjassa.

        varmista kuitenkin ennen tuota kaasupohjassa hommaa että sulla on vaihde vapaalla ettei satu mitään vahinkoa.

        näin se ainakin meillä pelaa jos ei muuten.

        ...melko varmasti bensiinipumpun kalvossa repeämä, imee sieltä kautta bensiiniä suoraan kampikammioon.


      • huoltomies1
        Puolako kirjoitti:

        Sain myyjältä ohjeen painaa primeriä viisi kertaa, mutta olen yrittänyt myös 2 - 3 painalluksella ja jopa ilman primeriä. Lopputulos on sama. Yhden kerran saattaa sytyttää ja näin lyhyesti luvata, mutta siihen se jää ja sitten kuivataan tulppia. Mitä tarkoitat tuolla "imu puoliväliin! Männän asentoako. Vai kuristimen asentoa.
        Käsikirja tosiaa mainitsee primerin pumppaamisesta 2 - 3 kertaa ja neuvoo laittamaan choke -vivun yläasentoon, mikä on mielestäni juuri niin kuin olen kaksitahtokoneissa tottunut. Myyjä esitti, että vasta koneen käynnistyttyä, pitäisi laittaa choke hetkeksi päälle. Sitä en ymmärrä.
        Voisiko häiriön syy olla se, että myyjä oli erehdyksessä sekoittanut 7 % seoksen polttoaineeseen. Jospa se on sytytysvaiheessa liian öljyistä syttyäkseen. Nyt seos lienee noin 5-prosenttista, kun laitoin tankkiin 3-prosenttista. Pitäisiköhän kokeilla laittaa männän päälle ohjeen mukaista 2-prosenttista ?

        toimi rotax tuommosilla seoksilla. Ime tankista bensat pois, laske myös kaasarista ja laita tankkiin max. 2.5% seos. Alkaa toimimaan.


      • Kaapro
        huoltomies1 kirjoitti:

        toimi rotax tuommosilla seoksilla. Ime tankista bensat pois, laske myös kaasarista ja laita tankkiin max. 2.5% seos. Alkaa toimimaan.

        Mulla on -91 mallin 5900 GLX ja olen aina käyttänyt 2,5%:n bensaa. Imu(choke,vipu) vaaka-asentoon ja primeriä 3 kertaa, kaasua ja silloin lähettiin..


    • tietoa

      3 kertaa primeriä,ryyppy puoliasentoon,sammutin nappi nollille ja pyöräytät konetta vähän,1-2 krt primeriä sammutinnappi ylös ja starttaa.mulla ainaki rotax lähti ntällä tavalla eka nykäsyllä. tarkastappa kaasuttimesta ne yli vuoto letkun pätkät ettei ole jäätä siinä letkun nokassa,mulla revitytti sen takia,holvas bensaa kampikammioon niin perkeleesti,otin jä nöölin pois ni johan lähti

    • fox

      Kertokaapa seuraavaksi miten saadaan puolilämmin kone käyntiin, ilman hillitöntä repimistä.

      • oli

        vain äärimmäisellä ammattitaidolla. Foxit on hieman sellaisia ;D


      • J-P88

        mulla oli 5900:ssa sama ongelma ettei puolilämpimänä lähteny hyvin käyntiin. Syynä oli että imu "kantoi" toisin sanoen imu oli aina päällä ja lämmin kone ei imusta tykkää-> ei lähde käyntiin. Syynä voi olla että bensan seassa vettä jokakoneen lämmettyä sulaa ja ehtii sammuttamisen jälkeen jäätyessään tukkia jonkun paikan eikä sen koomin moottori saa bensaa.


    • Lynx

      Mulla oli 650 sama vika. Ja vikana oli vanhentunut bensiini.

      • lynman

        Nää nykybensat on tällasia, että ne menee ajan kanssa paskaksi rupee sellasia valkeita hyytymiä tulemaan. ja sen seoksen tulisi olla 3€ ja hyvin toimisi. Jos menee cdi niin saataa käynnistyä miten tahtoo ja paukkuu siihen tahtiin olkoon kuuma tai kylmä. Ja sammuu eli ei käy milloinkaan kunnolla.


      • Lynyx Skynyx
        lynman kirjoitti:

        Nää nykybensat on tällasia, että ne menee ajan kanssa paskaksi rupee sellasia valkeita hyytymiä tulemaan. ja sen seoksen tulisi olla 3€ ja hyvin toimisi. Jos menee cdi niin saataa käynnistyä miten tahtoo ja paukkuu siihen tahtiin olkoon kuuma tai kylmä. Ja sammuu eli ei käy milloinkaan kunnolla.

        Pohjanmaan ylijäämätuote oy:llä Ilmajoella, cdi- boksi 45€. Ei siis puhuta mistään valtavista summista varsinkaan kun vertaa nykyautojen varaosahintoihin. Uusin vm87 LYNX 5900- kelkkaan molemmat, nyt antaa hyvän kipinän. Sangen helpot vaihtaa itse.


      • envarmasti ostasulta
        Lynyx Skynyx kirjoitti:

        Pohjanmaan ylijäämätuote oy:llä Ilmajoella, cdi- boksi 45€. Ei siis puhuta mistään valtavista summista varsinkaan kun vertaa nykyautojen varaosahintoihin. Uusin vm87 LYNX 5900- kelkkaan molemmat, nyt antaa hyvän kipinän. Sangen helpot vaihtaa itse.

        Ja nostit sitten 3 vuotta vanhan ketjun ihan selvästi mainostaakses. Eikö saa muuten asiakkaita.


      • en mainosta
        envarmasti ostasulta kirjoitti:

        Ja nostit sitten 3 vuotta vanhan ketjun ihan selvästi mainostaakses. Eikö saa muuten asiakkaita.

        Mikä ongelma sinulla on? Pohjanmaan Ylijäämätuote Oy on hyvä firma.


    • elanrules

      Ostin ensimmäisen kelkan, Skido elan, ei lähde enään käymään vaikka eilisen päivän ajelin 95 bensalla. Tarvitseeko tämäkin kelkka jotain seos öljyjä?

      • (aloittelijalle?)

        Taidat olla aika käsi koneitten kanssa? :D kaksitahti moottorit tarvitsevat bensiinin sekaan öljyä. Nelitahdit taas eivat. Sseoksen rikkauden, eli sen, kuinka paljon bensan seassa on öljyä näkee käyttö ohjeista. Epäilen tosin että tuon ikäluokan kelkkojen ohjekirjoilla on lämmitetty mummun mökkiä jo aikoja sitten :) oikea prosentti löytyy varmasti netin keskustelu palstoilta. N. 2.5 % seos on melko nornaali. Niin ja se vielä, jos kaks tajtia käyttää ilman öljyä, on mahdollista, että kone leikkaa kiinni, eli mäntä hajoaa ja oahimmassa tapauksessa rikkoo pytyn eli sylinterinkin. Ps. Edes Näistä asioista olisi vaivaudutrava ottamaan selvää.


      • lisäänvielä...
        (aloittelijalle?) kirjoitti:

        Taidat olla aika käsi koneitten kanssa? :D kaksitahti moottorit tarvitsevat bensiinin sekaan öljyä. Nelitahdit taas eivat. Sseoksen rikkauden, eli sen, kuinka paljon bensan seassa on öljyä näkee käyttö ohjeista. Epäilen tosin että tuon ikäluokan kelkkojen ohjekirjoilla on lämmitetty mummun mökkiä jo aikoja sitten :) oikea prosentti löytyy varmasti netin keskustelu palstoilta. N. 2.5 % seos on melko nornaali. Niin ja se vielä, jos kaks tajtia käyttää ilman öljyä, on mahdollista, että kone leikkaa kiinni, eli mäntä hajoaa ja oahimmassa tapauksessa rikkoo pytyn eli sylinterinkin. Ps. Edes Näistä asioista olisi vaivaudutrava ottamaan selvää.

        ...Että ainakin vanhemmat elanit ovat kaks tahteja. Melko pässi pitää olla, jos kakstahtiin puhasta bensaa menee laittamaan...


      • hyvä_lynxi_myynnissä

        huhuh...on siinä pojilla ongelmat...toivottavasti ootta jo niistä päässeet... mulla ne jysähti järven selällä viime viikonloppuna.....nimerk -89_uus_tela


      • Penatzek
        (aloittelijalle?) kirjoitti:

        Taidat olla aika käsi koneitten kanssa? :D kaksitahti moottorit tarvitsevat bensiinin sekaan öljyä. Nelitahdit taas eivat. Sseoksen rikkauden, eli sen, kuinka paljon bensan seassa on öljyä näkee käyttö ohjeista. Epäilen tosin että tuon ikäluokan kelkkojen ohjekirjoilla on lämmitetty mummun mökkiä jo aikoja sitten :) oikea prosentti löytyy varmasti netin keskustelu palstoilta. N. 2.5 % seos on melko nornaali. Niin ja se vielä, jos kaks tajtia käyttää ilman öljyä, on mahdollista, että kone leikkaa kiinni, eli mäntä hajoaa ja oahimmassa tapauksessa rikkoo pytyn eli sylinterinkin. Ps. Edes Näistä asioista olisi vaivaudutrava ottamaan selvää.

        Mielestäni et ole mikään..........Eihän voi tietää kaikkea jos ei ole ollut aiemmin tekemisissä kyseisen kaltaisen asian kans.Siksi kantsii kysyä jos ei ole aivan varma.Tsemppiä,kyllä se siitä....


    • myrö

      Kyllä ne kalvot on rikki

    • Penatzek

      Hei,itelläni on lynx 5900 gls synkrö,vm 98, siinä on myös tämä kylmäkäynnistys ongelma.laitoin uuden cd-boksin ja uudet tulpat,mutta ongelma ei poistunut,joka syksy olen imenyt tankin tyhjäksi ja laittanut uudet bensiinit,mutta kylmäkäynnistys ongelma roikkuu mukana kuin tauti.Olen kokeillut kaikkia lukemiani konsteja,mtta mikään ei tunnu auttavan.Kelkalla on ajettu vain vajaa 4000 km.lämpimänä käynnistyy heti pienellä starttauksella,ongelma on ollut koko kelkanhistorian ajan. Olen useasti joutunut kuivaamaan tulpan erilaisten käynnistys yritysten jälkeen ja joskus se on myös käynnistynyt heti ensi starttauksella.Keinot vähissä.???.

    • glenn

      eikös nois oo se vipu mistä sen saa käännettyy käyntiin ja sitten kuuluu se tahtimoottorin ääni semmonen räpräppäppää

    • Onhansehyväsilti5900

      Mulla -91 5900 Lynx 6000 km ajettu, Rupes oikuttelemaan käynnistäminen...normaalisti 2-3 premerin pummpausta, veto (voimakas)käynnistimestä ja käymään lähti keli kun keli. Ei tarvinnu imua miettiä. Lämpimänä ei tietenkään imuja/ primeriä.
      No kävin läpi tulpat, kipinää tuli. Primeri oli kuin ilmat saanu, irroitin letkut " palapalalta" ja ruuttasin pienellä lääkeruiskulla( nuuska) bensaa letkuun ja niin vain löytyi pieni vuoto kohta bensaletkulta josta se sai ilmoja järjestelmään(reikä). Uudet letkut sitten koko järjestelmään. Nyt pelaa taas kuin junan vessa:)

    • Anonyymi

      Bensaa päälle ja koko romu tuleen, jo vain lämpiää.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1485
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1301
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1275
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1215
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1204
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      12
      1097
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1087
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1074
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1073
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1052
    Aihe