Merikapteeniksi?

kapteenkiko?

Elikkäs kertokaa kokemuksia merikapteeni työstä( tai ei välttämättä kokemuksia vaan millaista se on). Itseä kiinnostaa ja haluaisin tietoa minkälaäinen koulutus on. Satakunnan AMK:ssa merikapteeneja näyttää valmistuvan.. Pärjääkö siellä normaalijärjellä? Minkälainen on koulutusaika? Käytännönläheisyyttä Satakunnan AMK:n sivuilla painotetaan, mutta onko se todella sitten sitä, vai kirjan edessä istumista. Onko opetus hyvää? Saako alalla töitä? Onko matikan osaaminen välttämätöntä, itsellä on lyhytmatikka enkä siinä ole todellakaan mikään mestari..? Ja onko työ mukavaa?

:) Jos joku viitsii vastata olen kiitollinen.!

61

57039

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaaditaan

      että osaa itse sijata vuoteensa. Muuten nuo eväät riittävät vallan hyvin.

      • ???

        Kyllähän siellä maalaisjärjellä saattaa pärjätä mutta täys maallikko tuskin tajuaa tutkan täydellistä käyttöä ja departuureista yhtikäs mitään.


    • erkki

      toimii merikapteenina,on tyytyväinen työhön,valittaa paperitöiden määrää,riippuu tosin aluksesta,matikka on koulutuksessa kohdallaan,eipä sitä sitten töissä älyttömästi tarvita.normaali järki,mikä sitten onkaan riittää loistavasti.mikäli intoa riittää eikun sinne,et tosin suoraan ammattikoulusta kapteeniksi valmistu,vaatii koulutusta,harjoittelujaksoja sekä yhtiön joka sinut kapteeniksi ottaa.palkasta ei kannata keskustella,vaihtelee eli on hyvin pitkälle yhtiöstä,aluksesta ja neuvottelutaidosta kii.moni yliperämies kipparin pätevyydellä ei edes hae paikkaa,tuntuu nimittäin konttorihommalta.valmiina kipparina hommia riittä koht hyvin,ei aivan kaikille lemmenlaivan kapteenina kuten varmaan ymmärrät mutta kipparina jos haluaa.

      • kapteeniko?

        Juuh.. Onko kapteenin palkka sitten edes yhtä hyvä kuin lentokapteeniin? Sillä onhan esimerkiksi ison risteilijä aluksen kapteenina oleminen vastuullista puuhaa, luulisi siis palkankin olevan tälläisen vastuun takia hyvä.. Hieman kyllä pelottaa lähteä alalle, josta ei kuitenkaan niin hirveästi tiedä, merellä matkustaminen, laivat ja meri ovat kyllä aina kiinnostaneet ja kiinnostaa vieläkin. Intoa olisi kyllä ruveta kapuksi, mutta mutta.. Tulee väkisinkin, sitten mieleen, että onko se niin hienoa, katsella sieltä komentosillalta merta :) Onko muuten kapteenin lomat hyvät?

        Tuo vastuu tosiaan pelottaa hiukan, kun sellaisia jättejä tuskin on niin hirveän helppo ohjata :) ?


      • erkki
        kapteeniko? kirjoitti:

        Juuh.. Onko kapteenin palkka sitten edes yhtä hyvä kuin lentokapteeniin? Sillä onhan esimerkiksi ison risteilijä aluksen kapteenina oleminen vastuullista puuhaa, luulisi siis palkankin olevan tälläisen vastuun takia hyvä.. Hieman kyllä pelottaa lähteä alalle, josta ei kuitenkaan niin hirveästi tiedä, merellä matkustaminen, laivat ja meri ovat kyllä aina kiinnostaneet ja kiinnostaa vieläkin. Intoa olisi kyllä ruveta kapuksi, mutta mutta.. Tulee väkisinkin, sitten mieleen, että onko se niin hienoa, katsella sieltä komentosillalta merta :) Onko muuten kapteenin lomat hyvät?

        Tuo vastuu tosiaan pelottaa hiukan, kun sellaisia jättejä tuskin on niin hirveän helppo ohjata :) ?

        eipä kapteeni paljoakaan isoissa laivoissa ohjaile,pienissä kylläkin,lueppa www.onnettomuustutkinta.fi
        siellä näet aikalailla virallisen kannan kapteenin ja päällikön hommista.vikkelinellä mäki ajoi ainakin satamasta ulos ja sen jälkeen teki konttorihommia kunnes taas päällikön hommia tarvittiin.oikee päällikkö muuten.


      • pyrkivä
        erkki kirjoitti:

        eipä kapteeni paljoakaan isoissa laivoissa ohjaile,pienissä kylläkin,lueppa www.onnettomuustutkinta.fi
        siellä näet aikalailla virallisen kannan kapteenin ja päällikön hommista.vikkelinellä mäki ajoi ainakin satamasta ulos ja sen jälkeen teki konttorihommia kunnes taas päällikön hommia tarvittiin.oikee päällikkö muuten.

        Pakko nyt sanoa rehellisesti että kaikista ei tule merikapteenia.
        Ehkä 5% kaikista opiskelleista saattaa tulla kapteeni aikanaan.
        Saa olla erittäin pätevä että yhtiössä edes harkitaa nykypäivänä jotain kapteenin vakanssille, tämä koskee niin rahti- kuin matkustajalaiva puolta.
        Nuoren on turha kuvitellakkaan pääsevänsä ko. hommaan, todennäköisesti siinä 40v korvilla aikaisintaan, mutta poikkeuksiakin on.


      • Itse kapteeni,vaan ei pääll...
        pyrkivä kirjoitti:

        Pakko nyt sanoa rehellisesti että kaikista ei tule merikapteenia.
        Ehkä 5% kaikista opiskelleista saattaa tulla kapteeni aikanaan.
        Saa olla erittäin pätevä että yhtiössä edes harkitaa nykypäivänä jotain kapteenin vakanssille, tämä koskee niin rahti- kuin matkustajalaiva puolta.
        Nuoren on turha kuvitellakkaan pääsevänsä ko. hommaan, todennäköisesti siinä 40v korvilla aikaisintaan, mutta poikkeuksiakin on.

        ....tulee merikapteeneja. Aluksessa heistä VOI tulla aikanaan PÄÄLLIKÖITÄ. Merikapteenin tutkinto ja aikanaan saatava pätevyyskirja antavat mahdollisuuden nousta päälliköksi.Siis aluksessa on aina päällikkö, joka voi,liikennealueesta riippuen, olla vaikkapa pätevyydeltään yliperämies.


      • Öst
        Itse kapteeni,vaan ei pääll... kirjoitti:

        ....tulee merikapteeneja. Aluksessa heistä VOI tulla aikanaan PÄÄLLIKÖITÄ. Merikapteenin tutkinto ja aikanaan saatava pätevyyskirja antavat mahdollisuuden nousta päälliköksi.Siis aluksessa on aina päällikkö, joka voi,liikennealueesta riippuen, olla vaikkapa pätevyydeltään yliperämies.

        Mutta nyt kyseinen henkilö joka ei koskaan opiskellut alaa, luulee varmaan että automaattisesti kun lukee Merikapteeniksi, saa silloin myös kipparin vakanssin.
        Mä saan kipparin kirjan ulos vuoden päästä, enkä ole edes kuvitellutkaan että vuosiin voisin olla kipparina jossain.


    • joka idioootista

      Joka oppii, että mailit otetaan kartan sivulta eikä pohjalta.
      No totta puhuen matikkapäästä on kyllä aika lilla hyötyä, kaksi tärkeintä ammattiainetta: merenkulku ja lastioppi perustuvat matematiikkaan.
      Muistakaa nyt, että merikapteeni tulee koulusta seilaamalla praktiikat, aluksen päällikköstä (befälhavare/Captain, master) päättää aina työnantaja.

      • riittää

        Taidetaan monet laivat lastata jo maissa konttorin pöydällä - tiedetään tismalleen missä joku kontti laivan sisuksissa eli kannella on?

        Periaatteet tuntee trigonometrian puolelta ja osaa lukea taulukoita ja on perehtynyt lainsäädäntöön.

        Niin ja kuten tuolla jo totesin - nykyään joutuu petaamaan ITSE vuoteensa.


      • vanha sköne
        riittää kirjoitti:

        Taidetaan monet laivat lastata jo maissa konttorin pöydällä - tiedetään tismalleen missä joku kontti laivan sisuksissa eli kannella on?

        Periaatteet tuntee trigonometrian puolelta ja osaa lukea taulukoita ja on perehtynyt lainsäädäntöön.

        Niin ja kuten tuolla jo totesin - nykyään joutuu petaamaan ITSE vuoteensa.

        sillä tähtitieteen merenkulussa tukeudutaan pallotrigonometriaan, lastiopissa sen sijaan fysiikkaan. Molemmat ongelmat ratkaistaan nykyään jo helposti pelkällä laskimella laskien tai tietokoneen avulla. Mahtaakohan näistä nykyisin valmistuvista kukaan enää kurssin päätyttyä kyetä ratkomaan ao ongelmat pelkkien taulukkokirjojen avulla. En ole vakuuttunut edes siitä, ymmärtävätkö nykymerimiehet, siis nykyaikana valmistuvat, mitä oikeastaan tekevät, kun koneet kertovat tulokset arvojen syöttämisen jälkeen.

        Nykyiset käytännön harjoittelun vaatimukset ovat keventyneet aiemmista. Ennen ei kouluun edes päässyt sisälle ilman praktiikkaa. Nykyisin laivalle saattaa perämiesharjoittelijaksi tulla HENKILÖ, joka ei aiemmin ole kauppa-aluksen kannella edes kävellyt. Tee nyt sitten turvallisesti töitä tällaisen henkilön kanssa!

        Kerrattakoon vielä, että merikapteeniksi tulee koko koulun hyväksytysti läpikäytyään (ts tutkinnon suoritettuaan) ja riittävän käytännön kokemuksen (praktiikan) hankittuaan: saa siis merikapteenin pätevyyskirjan. Aluksen päällikön vastuulliseen ja (monasti) epäkiitolliseen tehtävään voi päästä varustamossa pitkään nuhteettomasti palveltuaan ja päällikön edellytykset täytettyään. Ja ne paikat ovat kiven alla, jos merenkulussa tällaista sanontaa nyt uskaltaa ylipäätään käyttää.


      • Öst
        vanha sköne kirjoitti:

        sillä tähtitieteen merenkulussa tukeudutaan pallotrigonometriaan, lastiopissa sen sijaan fysiikkaan. Molemmat ongelmat ratkaistaan nykyään jo helposti pelkällä laskimella laskien tai tietokoneen avulla. Mahtaakohan näistä nykyisin valmistuvista kukaan enää kurssin päätyttyä kyetä ratkomaan ao ongelmat pelkkien taulukkokirjojen avulla. En ole vakuuttunut edes siitä, ymmärtävätkö nykymerimiehet, siis nykyaikana valmistuvat, mitä oikeastaan tekevät, kun koneet kertovat tulokset arvojen syöttämisen jälkeen.

        Nykyiset käytännön harjoittelun vaatimukset ovat keventyneet aiemmista. Ennen ei kouluun edes päässyt sisälle ilman praktiikkaa. Nykyisin laivalle saattaa perämiesharjoittelijaksi tulla HENKILÖ, joka ei aiemmin ole kauppa-aluksen kannella edes kävellyt. Tee nyt sitten turvallisesti töitä tällaisen henkilön kanssa!

        Kerrattakoon vielä, että merikapteeniksi tulee koko koulun hyväksytysti läpikäytyään (ts tutkinnon suoritettuaan) ja riittävän käytännön kokemuksen (praktiikan) hankittuaan: saa siis merikapteenin pätevyyskirjan. Aluksen päällikön vastuulliseen ja (monasti) epäkiitolliseen tehtävään voi päästä varustamossa pitkään nuhteettomasti palveltuaan ja päällikön edellytykset täytettyään. Ja ne paikat ovat kiven alla, jos merenkulussa tällaista sanontaa nyt uskaltaa ylipäätään käyttää.

        Olet osittain oikeassa siinä että kaikenlaisia hamppareita tulee harjoitteluun.
        Mutta sanontahan kuuluu "meitä on moneksi".
        Mutta kyllä meistä jokainen on ollut ekaa kertaa laivassa jossain vaiheessa elämää.
        Onko se "vanha" staili parempi kun tultiin suoraan pystymetsästä junkiks laivaan kun haluttiin päästä maailmalle.
        Nyt sentään jonkinlaista (tasosta en tiedä) turvallisuus ja pelastautumiskoulutusta, plus kaikki muu teoria koneopista lastinkäsittelyyn.
        Meidän vanhojen tulisi opettaa ne laivaan tulevat oppilaat.
        Ehkä sinäkin pystyt opettamaan miten turvallisesti käsitellään aluksen laitteita jne.


      • Itse kapteeni,vaan ei pääll
        Öst kirjoitti:

        Olet osittain oikeassa siinä että kaikenlaisia hamppareita tulee harjoitteluun.
        Mutta sanontahan kuuluu "meitä on moneksi".
        Mutta kyllä meistä jokainen on ollut ekaa kertaa laivassa jossain vaiheessa elämää.
        Onko se "vanha" staili parempi kun tultiin suoraan pystymetsästä junkiks laivaan kun haluttiin päästä maailmalle.
        Nyt sentään jonkinlaista (tasosta en tiedä) turvallisuus ja pelastautumiskoulutusta, plus kaikki muu teoria koneopista lastinkäsittelyyn.
        Meidän vanhojen tulisi opettaa ne laivaan tulevat oppilaat.
        Ehkä sinäkin pystyt opettamaan miten turvallisesti käsitellään aluksen laitteita jne.

        Ennen vanhaan monesti lähdettiin merelle rannikon paikoista ,jossa merenkulku ei aivan tuntematonta ollut lapsillekaan. Toisaalta vehkeet laivoissa olivat yksinkertaisia, luukut "hand Mc Gregor", eli lemppuluukkuja, hydrauliikkaa ei tunnettu, ja moni kalstajanpoiuka osasi alkeelliset pleissaukset. Kynnys ei ollut korkea oppia lisää, varsinkin kun vanha poosu avitti oppia kurilla.
        Sen olen huomannut työssäni,että se pitkän miehistöpraktiikan omaaminen oli pelkästään hyvä asia. Tämänpäivän perämies tai kippari monesti on heikko käsiruorinpitäjäkin, sitäkin kun joskus tarvitaan. Mielestäni peruspraktiikka alata pitäisi olla päällystölläkin, siis miehistönpuolelta. Selvennyksenä kerrottakoon, että aikoinani olen tehnyt uran valtameriliikenteen yliperämiehenä, ja joskus jopa päällikkönä, mikä ei totisesti minua kovin paljoa viehättänyt.


    • Merikapteeni

      Kyllä on hyvä työ ja palkka. Pitkäksi jä aika ja myöskin yksinäistä puuha. Olen autolautassa Ruotsin Suomen välillä.

      • vanha sköne

        Mistä kukin pitää! "Kongolaisissa" saattaa saada parempaa liksaa kuin Suomen lipulla purjehtivissa. Palkka on suomalaisissa paateissa verrattuna mihin tahansa muuhun valtioon heikko, suorastaan.

        Työ sinänsä on mielekästä, liikkuuhan n. 85 % Suomen kaikesta kauppatavarasta meriteitse. Itse seilasin aikanaan Chevronilla tankkeriperämiehenä. Liksa silloista rahaa n. 50000 markkaa kuukaudessa. Sen jälkeen Suomessa sai tyytyä n. 15000 markkaan kuukaudessa.

        Ja autolauttatyö on bussikuskin hommaa, kaikella ystävyydellä. Bussikuskin työtä mitenkään aliarvioimatta. Mutta aika ei tule pitkäksi, aivan käsittämätön toteamus. Jollakin pitkällä linjalla näin voisi olla, mutta Suomi-Ruotsi-välillä!?


      • henkilöstä
        vanha sköne kirjoitti:

        Mistä kukin pitää! "Kongolaisissa" saattaa saada parempaa liksaa kuin Suomen lipulla purjehtivissa. Palkka on suomalaisissa paateissa verrattuna mihin tahansa muuhun valtioon heikko, suorastaan.

        Työ sinänsä on mielekästä, liikkuuhan n. 85 % Suomen kaikesta kauppatavarasta meriteitse. Itse seilasin aikanaan Chevronilla tankkeriperämiehenä. Liksa silloista rahaa n. 50000 markkaa kuukaudessa. Sen jälkeen Suomessa sai tyytyä n. 15000 markkaan kuukaudessa.

        Ja autolauttatyö on bussikuskin hommaa, kaikella ystävyydellä. Bussikuskin työtä mitenkään aliarvioimatta. Mutta aika ei tule pitkäksi, aivan käsittämätön toteamus. Jollakin pitkällä linjalla näin voisi olla, mutta Suomi-Ruotsi-välillä!?

        että kenellä tulee aika pitkäksi missäkin. Itse kypsyttää tuijotella päiväkaupalla tyhjää merta, mieluummin jotain tekemistä laivalla...


      • Smugelipugeli
        vanha sköne kirjoitti:

        Mistä kukin pitää! "Kongolaisissa" saattaa saada parempaa liksaa kuin Suomen lipulla purjehtivissa. Palkka on suomalaisissa paateissa verrattuna mihin tahansa muuhun valtioon heikko, suorastaan.

        Työ sinänsä on mielekästä, liikkuuhan n. 85 % Suomen kaikesta kauppatavarasta meriteitse. Itse seilasin aikanaan Chevronilla tankkeriperämiehenä. Liksa silloista rahaa n. 50000 markkaa kuukaudessa. Sen jälkeen Suomessa sai tyytyä n. 15000 markkaan kuukaudessa.

        Ja autolauttatyö on bussikuskin hommaa, kaikella ystävyydellä. Bussikuskin työtä mitenkään aliarvioimatta. Mutta aika ei tule pitkäksi, aivan käsittämätön toteamus. Jollakin pitkällä linjalla näin voisi olla, mutta Suomi-Ruotsi-välillä!?

        Totta puhut, mut bussikuskin työ vaativampaa.varsinkin kun on liukkaat kelit


    • Merikapteeni

      Neljä vesilyseota lykkää Merikapteeneja maailmalle, joten varustajilla riittää työvoimaa, eikä jobeja taida kaikille riittää tällä hetkellä. Monet koulun käyneet joutuvat ottamaan miehistötason paikan, kun koulutusta vastaavaa duunia ei löydy.

      Koulu on lukion käyneelle helppo, ei tuottane vaikeuksia.

      Opetuksen taso on, ainakin omien kokemuksieni mukaan, surkea. Ammattiopettajia on vähän, eikä merikapteenin tutkinto todellakaan anna pätevyyttä opettaa muita.

      Todellinen arki koittaa sitten valmistumisen jälkeen. Pikkulaivan pikkuperämiehenä palkka on surkea ja työolot ankeat. Suomessa kun keskipalkka miehillä on 2600 euroa kuussa, niin aika harva perämies pääsee moisiin ansioihin. Laivanpäällystöliittoa kun lähinnä kiinnostaa hyvien suhteiden säilyttäminen varustajiin, joten palkkauksessa on jääty jo bussikuskeistakin jälkeen. SLPL ei tunne käsitettä "edunvalvonta".

      Esimerkkinä pientonniston ykkösperämies saa kuukausipalkkaa 1833,86 euroa ja se siis sisältää puolet vuodesta reissussa oloa ja kuuden tunnin vahteja öisin. Tähän päälle tulee pieni ylityökorvaus yli kymmentuntisista päivistä, jos niitä sattuu tulemaan ykköselle, yliperämieshän ne ylityötunnit hamstraa. Aikanaan kun pääset yliperämieheksi, niin edes kaikilla ikälisillä et pääse suomalaisen miehen keskiansioille.

      Jokainen voi miettiä, että onko 1833,86 euroa kuukaudessa riittävä korvaus esimiesasemassa toimivalle ja vastuullista työtä tekevälle henkilölle, jolla on 4 vuoden koulutus työhönsä. Maissa reissuhommia tekevähän saa tuosta puolet jo pelkkinä päivärahoina...

      • ervi

        miksei merikapteeni voisi opettaa alalle tulevia,filosofian maistereitako siellä opettajana on,oletko nyt ihan varmoilla tiedoilla liikkeellä,tuolla asenteella saattaa muuten olla vaikeeta jopa jätskinmyynti kauppatorin rannassa,lähes merenkulkua sekin.


      • Merikapteeni
        ervi kirjoitti:

        miksei merikapteeni voisi opettaa alalle tulevia,filosofian maistereitako siellä opettajana on,oletko nyt ihan varmoilla tiedoilla liikkeellä,tuolla asenteella saattaa muuten olla vaikeeta jopa jätskinmyynti kauppatorin rannassa,lähes merenkulkua sekin.

        Ammattiopettaja, eli pedagogisen koulutuksen saanut, osaa opettaa. Tällainen ammattiopettaja opettelee opetusaiheensa hyvin ja omaa taidot jakaa sitä tietoa. Merikapteeni taas kuvittelee osaavansa ja tietävänsä kaiken merenkulusta ja luulee typerien vitsien kertomisen luokan edessä olevan opetusta. Hänen ei tarvitse opetella opettamaansa aihetta, onhan hän merikapteeni ja tietää kaiken.

        Näin se vaan on. Surullista mutta totta.

        Merenkulun opetus nykysuomessa on todella heikkoa. Tänä päivänä saattaa laivaan tulla Merikapteenin tutkinnon omaava henkilö, joka ei edes ruoria osaa pitää. Mitä sellaisilla on virkaa???


      • ervi
        Merikapteeni kirjoitti:

        Ammattiopettaja, eli pedagogisen koulutuksen saanut, osaa opettaa. Tällainen ammattiopettaja opettelee opetusaiheensa hyvin ja omaa taidot jakaa sitä tietoa. Merikapteeni taas kuvittelee osaavansa ja tietävänsä kaiken merenkulusta ja luulee typerien vitsien kertomisen luokan edessä olevan opetusta. Hänen ei tarvitse opetella opettamaansa aihetta, onhan hän merikapteeni ja tietää kaiken.

        Näin se vaan on. Surullista mutta totta.

        Merenkulun opetus nykysuomessa on todella heikkoa. Tänä päivänä saattaa laivaan tulla Merikapteenin tutkinnon omaava henkilö, joka ei edes ruoria osaa pitää. Mitä sellaisilla on virkaa???

        paljoakaan,luulisi kun nykypäivänä vaaditaan näitä certifikaatteja joka alalla että tuohonkin on olemassa,ei ehkä sitten.itse kävin -91 ja oli ihan asiallista tuo koulutus silloin,ja minun mielestäni.tietysti vitsejä kerrottiin puolin sun toisin,ja kyllähän ne tiedot karttuu,eipä sitä ainakaan silloin kippariksi päässyt suoraan koulunpenkiltä,enkä ole vieläkään päällikkönä,ohjata osaan,mielestäni:):)ethän vaan nyt itse ole jäännyt jalkoihin ja potuttaa.


      • vanha sköne
        ervi kirjoitti:

        paljoakaan,luulisi kun nykypäivänä vaaditaan näitä certifikaatteja joka alalla että tuohonkin on olemassa,ei ehkä sitten.itse kävin -91 ja oli ihan asiallista tuo koulutus silloin,ja minun mielestäni.tietysti vitsejä kerrottiin puolin sun toisin,ja kyllähän ne tiedot karttuu,eipä sitä ainakaan silloin kippariksi päässyt suoraan koulunpenkiltä,enkä ole vieläkään päällikkönä,ohjata osaan,mielestäni:):)ethän vaan nyt itse ole jäännyt jalkoihin ja potuttaa.

        sillä olen toiminut myös merenkulun opettajana. Totta on, että ainakin aikanaan epäpäteviä opettajia oli ja merenkulun opettajat juuri ovat niitä merikapteeneita. Itse tosin olen opettajakoulutuksen saanut ja auskultoinut, ja eivätköhän nykyisin ainakin pyritä samaan tilanteeseen - päteviin opettajiin virkoja täytettäessä. Tilapäisesti saatetaan tosin joutua käyttämään epäpäteviäkin opettajia, juuri merenkulkupuolella ja mikseipä lastiopissakin. Muut opettajathan ovatkin sitten liki kaikki niitä yliopistojen kasvatteja. Meille riitti kasvatus- ja opetusopin apron suorittaminen siellä.


      • Itse kapteeni,vaan ei pääll...
        Merikapteeni kirjoitti:

        Ammattiopettaja, eli pedagogisen koulutuksen saanut, osaa opettaa. Tällainen ammattiopettaja opettelee opetusaiheensa hyvin ja omaa taidot jakaa sitä tietoa. Merikapteeni taas kuvittelee osaavansa ja tietävänsä kaiken merenkulusta ja luulee typerien vitsien kertomisen luokan edessä olevan opetusta. Hänen ei tarvitse opetella opettamaansa aihetta, onhan hän merikapteeni ja tietää kaiken.

        Näin se vaan on. Surullista mutta totta.

        Merenkulun opetus nykysuomessa on todella heikkoa. Tänä päivänä saattaa laivaan tulla Merikapteenin tutkinnon omaava henkilö, joka ei edes ruoria osaa pitää. Mitä sellaisilla on virkaa???

        Niin,ei ennenkään vesilyseossa opetettu ruorinpitoa, se piti jo sinne tullessa osata. Jonkinmoinen tutustuminen ja praktikointi alalle ennen lisäkoulutusta olisi suotavaa, jotta ei turhaan koulutettaisi ihmisiä alalle, johon he eivät sovellu. Vanhassa systeemissä oli puolensa, ne hyvät asiat olisi voitu jättää uuteen systeemiin.
        Mm. muistan joskus 15-vuoden takaa P. Forsskåhlin haatattelun Navigator-aviisissa, jossa hän sanoi suomalaisen päällystön olevan ylikoulutettua. Halusi ilmeisesti jonkinlaista pikakoulutusta nimikkeellä "How to take a position at sea". Samaa olisin suositellut juristi Forsskåhlille, tuomarit kun ovat ylikoulutettuja Suomessa. Laitetaan vain lakikirjaan selvät hakemistot eri rikosnimikkeistä "murhat", "raiskaukset","petokset" ym. Siitä sitten selailemaan ja löytämään ratkaisut,mitä niitä käräjiä suotta istumaan.


      • lisää palkkaa perämiehille!!!

        aivan! lisää palkaa kansipäällystölle... tai oikeastaan kaikille ketä merellä rahansa tienaa.. jos me mokataan nii ihmishenkiä lähtee tai luonto katastroofi tulee, eli pikkasen pitäisi kunnioittaa meidänkin työtä ja maksaa siitä...


    • vahtiperämies

      Koulu ei todella ole vaikea normaalijärkiselle miehelle/naiselle. Paljon on itsestään kiinni, miten hyvin osaa poimia olennaisen ja tärkeän tiedon. Ja soveltaa sitä käytännössä. Kouluun kuuluu (lyhyehköjä, ja palkattomia) harjoittelujaksoja, joita voi kutsua lähinnä pintaraapaisuksi. Silloin on syytä tuoda taitonsa hyvin esiin, eikä hölmöillä, niin on mahdollisuus puolimatruusin jopiin (työhön) samassa varustamossa myöhemmin. Eikä pidä olla liian nirso aluksi työn laadun kanssa. Perämiesharjoittelijanakin mukisematta vain separilevyjen pesuun! Tärkeintä on, että on jalansija johonkin paikkaan edes. Rahaahan tarvitsevat kaikki. Yövahdeissa oman toimen ohella voi sitten harjoitella navigointia ja tarkkailla perämiehen toimia. Ja kysyä, jos askarruttaa.Ja muistaa, että on todella harjoittelussa OMAN TOIMEN OHELLA! Eli työt ennen harjoitteluita. Seuraamalla muiden töitä ja tekemällä vähän ylimääräistä oppii parhaiten. Jos tietty on pitänyt koulussa korvat auki, tai ollut edes paikalla...

      Itse aloitin koulu -99 ja olen nyt välivuodella, toista vuotta perämiehenä pientonnistossa. Yliperämies- ja päällikköluokka vielä jäljellä. Ainoa oikea tapa suoriutua ammattiin kunnialla onkin pitää kaikki mahdolliset välivuodet työssä, jos mahdollista. Vahtiperämiehen pätevyyskirjaan tarvitaan nimittäin 360 vrk meripalvelua puolimatruusina/ohjattua perämiesharjoittelua. Se on 1:1 vuorottelussa 2 vuotta. puolimatruusi kirjaan tarvitset ennen perämiesharjoittelua vaivaiset 60vrk ohjattua harjoittelua.

      Palkka suomessa on kyllä auttamattoman pieni verrattuna vahtiperämiehen työmäärään, etenkin pientonnistossa, mutta kannattaa muistaa, että maailmalla on paljon laivoja, joissa voi tienata rutosti rahaa. kaikki riippuu siitä paljonko aikaa on valmis viettämään poissa kotoa.

      Kunhan ei elättele turhan kultaisia haaveita kaluunoista ja loistokkaasta merielämästä ja varautuu tekemään etenkin aluksi lujasti töitä tavoitteensa eteen, on mahdollisuudet merellä ja maissa toimivissa sidosryhmissä erittäin laajat.

      Lisään vielä, että englannin kielen taito on syytä hallita hyvin, tai vähintään kohtalaisesti.

      • merikapteeniko?

        Kiitos tuosta asiallisesta ja erittäin informatiivisesta vastauksesta, vahtiperämies :)


      • G.T

        onko mitään hajua millaiset palkat pääliköillä on suomessa. siis vaikka silja linellä. kannattaako alalle tosiaan ryhtyä. onko työ mukavaa.


      • Vahtiperämies
        G.T kirjoitti:

        onko mitään hajua millaiset palkat pääliköillä on suomessa. siis vaikka silja linellä. kannattaako alalle tosiaan ryhtyä. onko työ mukavaa.

        Suomen laivanpäällystöliiton sivut, joilta löytyy palkat ja muuta:

        www.seacommand.fi

        Tässä yksi suomalainen linkkikokoelma aiheesta merenkulku:

        http://www2.kotka.fi/merikirjasto/


      • Ei tietoa
        Vahtiperämies kirjoitti:

        Suomen laivanpäällystöliiton sivut, joilta löytyy palkat ja muuta:

        www.seacommand.fi

        Tässä yksi suomalainen linkkikokoelma aiheesta merenkulku:

        http://www2.kotka.fi/merikirjasto/

        Mitä kaikkea valintakokeessa oikeen on? Matikkaa, fysiikkaa, englantia....?


      • Asiasta kiinnostunut

        Kiitos! Olet ensinmäinen joka vastaa asiallisesti, paljon laitetaan että: että ei siinä mitään taitoa tarvii ja plää plää plää... Tästä oli apua minulle jatkosssa. vielä kerran kiitos!


    • en tiedä mitään !!!

      No niin kertokaas te kaikki tietävät että mihin sitä pitää pyrkiä jos aikoo kapteeniksi( peruskoulusta lähtien) ? Itseäni kiinnosta kapteenin hommat paljon. Eikä sillä palkalla ole mielestäni niin väliä ole kunhan työsssä viihtyy.

      • 29

        Jos olet nyt vielä peruskoulussa niin vaihtoehdot on mennä peruskoulun jälkeen merenkulkuoppilaitokseen vahtiperämies linjalle ja myöhemmin jatkat kippariluokalle. Toinen vaihtoehto on mennä lukioon ja sitten suoraan AMK:n merikapteenilinjalle. Jos menet lukioon niin ota englanti, matikka,fysiikka ja kemia tosissaan. Niistä on apua sitten merenkulun koulutuksessa. Ruotsia kandee osata jos Vikingille tai siljalle haluut.

        Palkat ei varmaan vielä ton ikäsenä kiinnosta ja noin sanoin itsekin nuorempana. Sitten kun on perhettä ja asuntolainaa niin jopa alkoi tilipussi kiinnostaa. Sitten voi vielä iskeä naapurikateus ja mietit että "Mitenkä se naapurin Marakin tuolla koulutuksella tollasiin palkkoihin pääsee!?"

        Onneksi sentään on vielä varustamoja joissa pääsee tienesteihin mutta kyllä on ollut uralla välillä tuskien taivalta... Lomat on tietty mukavat!


      • Järkeä saa käyttää
        29 kirjoitti:

        Jos olet nyt vielä peruskoulussa niin vaihtoehdot on mennä peruskoulun jälkeen merenkulkuoppilaitokseen vahtiperämies linjalle ja myöhemmin jatkat kippariluokalle. Toinen vaihtoehto on mennä lukioon ja sitten suoraan AMK:n merikapteenilinjalle. Jos menet lukioon niin ota englanti, matikka,fysiikka ja kemia tosissaan. Niistä on apua sitten merenkulun koulutuksessa. Ruotsia kandee osata jos Vikingille tai siljalle haluut.

        Palkat ei varmaan vielä ton ikäsenä kiinnosta ja noin sanoin itsekin nuorempana. Sitten kun on perhettä ja asuntolainaa niin jopa alkoi tilipussi kiinnostaa. Sitten voi vielä iskeä naapurikateus ja mietit että "Mitenkä se naapurin Marakin tuolla koulutuksella tollasiin palkkoihin pääsee!?"

        Onneksi sentään on vielä varustamoja joissa pääsee tienesteihin mutta kyllä on ollut uralla välillä tuskien taivalta... Lomat on tietty mukavat!

        Otsä aivan tyhmä?! Etsä nyt jumankauta niinku sormia napsayttamalla pääse mihinkään silja tai vikkarille eka kerätään kokemusta rahtialuksilla ja sen jälkeen vasta voi päästä ns. Hienoille laivoille kapteeniks! Järkee saa käyttää.. mikä maakrapu sinäki oot?


    • jukka p

      ei kyllä vastuuseen nähen ole kovin kummonen liksa,,liekkö monikaan ihan oikeita julkassu,harkitten tosissani ,, vieläki,, koulutukseen hakemista,merikapteeniksi.olen tehny terästä 20 vuotta ja aina 5 vuorotyötä,ennen vapaat oli 6 päivää putkeen ja nyt on 2,2,2 ja 4 vapaata,kesäloma 3 viikkoa,eli lyhyt kierto,tienaan vuojessa noin 45 t euroa ilman ylitöitä,,,vaan sais harrastuksen ja työn samaan,kun lapset on jo aikusia,ny vois kulkee ja asua mis vain,mikään ei piättele,, ku on saanu tarpeekseen rosterista,,,se vain nii kiinnostaa,, just se tyihä meri mitä tuijottaa,,,,sitä näkee vain kesälomalla,,, ja sitä ootta aina ,,en tiä ,, monta vuotta olen aikonu hakea kouluun,mut vakipaikasta tuntemattomaan,,, iso elämänmuutos,,,, ja amattikoulupohjalla,,kannatasko hakia,itehä mä sen päätöksen teen,,mut tuntisin ku omat taskut tän perämeren perslävin ruottin puolenki,,on muuten komeeta ja syvät veet,,,

      • Maddogi

        Äidinkieleni on Suomi. Silti en tajunnut kirjoituksesetasi hölyn pölyä. Oletko siis kapteeni vai raksalla oleva 50v raudoittaja? :D


    • -Kyselijä-

      Kysyisin semmosta, että onko mahdollisuuksia päästä merimieskouluun, jos on rikostaustaa? Voiko päästä jos on pari linnareissuakin takana? kiitos.

      • Nkkk

        Mikä on työllisyys tilanne kansipäällystöllä nykypäivänä, entä konepäällystöllä?

        Hakemassa alalle ja kiinnostaisi tietää.


      • kippari5
        Nkkk kirjoitti:

        Mikä on työllisyys tilanne kansipäällystöllä nykypäivänä, entä konepäällystöllä?

        Hakemassa alalle ja kiinnostaisi tietää.

        Jokainen työllistyy!


    • AL8185

      Niinpä, että peruskoulusta vahtiprmlinjalle ja lukiosta AMK:n merikapteenilinjalle eikä seilaamisista tietoakaan? Entä, jos huomaa, ettei ala kiinnostatakaan... Eipä onnistunut ennen. Vaikka ei kai nykyään koti-ikäväkään pääse yllättämään, kun 4-6 vkon törnejä pidetään pitkinä. Aikoinaan 4-6 KK, eikä paljon haitannut: Tai oli väärällä alalla.

    • raimoantero1

      a) matematiikan osaaminen on todella tärkeätä, mutta
      b) normaalijärjellä pärjää ns.merimiesnormaali
      c) opetus on käytännönläheistä , mutta paljon on koulutuksen nykymuodinmukaisesti ulkoaoppimista. Ennen oltiin merellä ensin, sitte 1v koulussa , sitten merellä jne ja kaikki perustui käytäntöön.
      Sekoitat nyt merikapteenin ja aluksen päällikön. Merikapteeneita on paljon monessa muussakin ammatissa kuin laivan päällikkönä.
      Kantsii kysellä.

      • lsdfghj

        Jos et konemestareiden matikassa ja teoriassa pärjää niin kippariluokalla pärjää paremmin kuin hyvin.


    • Mihin kouluun?

      Itse haluaisin myös merikapteeniksi, ja esim sinne kouluun pääseminen olisi iso kunnia! itse olen käsittänyt että koulutus paikkoja on Kotkassa, Raumalla ja Turussa. jos joku osaisi kertoa että miten, ja mihin kouluun pitäisi mennä että saisi merikapteenin kirjat?

    • meriesa

      käyppäs ensin vaikka lukio ja sitten varmaan osaatkin jo selvittää loput tai jos et niin kysy opinto-ohjaajalta he kyllä auttaa eteenpäin. Sen verran voin auttaa että kyseessä on AMK ja sinne pääsemiseen ei kunniaa tarvitse. Mutta kortistossa kiitos seisoo.

      • You Suck

        Haista Paska meriesa


      • Haista sonta meriesa

        Haiset vehkeelle meriesa


    • Merikapteeni

      Elikkäs tosissaan itse toimin merikapteenina suomalaisella konttialuksella ja voisin nyt vähän informoida teitä. Eli moni täällä sanoo että bussikuskin työ on vaativanpaa, en usko tuohon, oman kokemuksen perusteella voin sanoa että on monia tilanteita jossa yksinkertaisesti tarvitaan ajattelukykyä ja merimies taitoja. Ja työllisyydestä, jokainen työllistyy kuten kippari5 sanoi. No koulutuksesta, kaksi vaihtoehtoa löytyy joko ensin luokio ja sen jälkeen ammattikorkeakoulu merikapteeni linja, tai tämä toinen jonka itse kävin on ensin merimies linja ammattikoulussa jonka jälkeen menee merelle opettelemaan käytännön asioita. Ekan vuoden jälkeen mennään noin 2-3 kuukaudeksi rahtialuksille tekemään ja harjoittelemaan "likaisia" töitä. Ei todellakaan pidä pitää mitään toiveita että pääsisi heti koulun jälkeen Silja tai Viiking linen Päälliköksi, ei todellakaan. Kyllä niin on että tässäkin työssä se käytäntö opettaa työhön.

      Eli jos olet kiinnostunut alasta niin ei muuta kun Merenkulkuoppilaitokseen. Harjoittelu jaksoon kuuluu siivoamista, ruosteen hakkaamista ja muita kunnossa pito asioita. Palkka asioissa merikapteenilla kuukausipalkka ei mene alle 10 000 e.

      Toivon että ettei kukaan tiätämätön mene kertomaan mitään, jos ei todella asiasta tiedä. On monia jotka alalle haluaa eikä sitä todellakaan pidä mennä murskaamaan taikka antaa kellekkään liian kultaisia toiveita merikapteenin urasta.

      KIITOS!

      • KapteeniMeri

        Kerroppa ihan tosissaan mihin kohtaan merikapteeni osuu miehistöluettelossa suomalaisella konttialuksella. Onko ennen päällikköa vai messikallen jälkeen ?

        Voit myös tarkistaa SLPL: n sivuilta palkkatiedot ennenkuin teet itsestäsi täydellisen idiootin.

        Hauskaa Uutta Vuotta !!


      • KapteeniMeri on homo
        KapteeniMeri kirjoitti:

        Kerroppa ihan tosissaan mihin kohtaan merikapteeni osuu miehistöluettelossa suomalaisella konttialuksella. Onko ennen päällikköa vai messikallen jälkeen ?

        Voit myös tarkistaa SLPL: n sivuilta palkkatiedot ennenkuin teet itsestäsi täydellisen idiootin.

        Hauskaa Uutta Vuotta !!

        Sinä se taidat tehdä tällähetkellä itsestäsi idiootin! Jos tiedät asiasta enenmän niin kerro pois, mutta niin se taitaa olla että sinä et tiedä, joten TURPA KIINNI! Jos kerta olet niin kaikki tietävä niin silloin pitäisi sinun tietää että merikapteeni on sama asia kun päälikkö. Kapteeni sana on vain kansansanonta!

        Hemmetin huonoa vuotta sinulle!


      • Mitä häh?
        KapteeniMeri on homo kirjoitti:

        Sinä se taidat tehdä tällähetkellä itsestäsi idiootin! Jos tiedät asiasta enenmän niin kerro pois, mutta niin se taitaa olla että sinä et tiedä, joten TURPA KIINNI! Jos kerta olet niin kaikki tietävä niin silloin pitäisi sinun tietää että merikapteeni on sama asia kun päälikkö. Kapteeni sana on vain kansansanonta!

        Hemmetin huonoa vuotta sinulle!

        Merikapteeni puhui asiaa ja luotsauksilla päässee noihin ansioihin.

        Tietenkin on katkeria merenkulkijoita, joilla ura ei urkene enää eikä aikaisemminkaan. Kuten KapteeniMeri.

        Minä olen tyytyväinen osaani, enkä valita vaan saan ansioni mukaan alle 4000 Eur kuussa bruttona eläkettä. Seilasin pitkillä linjoilla ja tässä lähiliikenteessäkin olin juuri luotsaamatta. Luotsit ovat sitä varten.

        Onko Suomi seonnut tuohon sukupuolineutraaliin homotteluun? Kai meillä heteroillakin on oma kunniamme, siis henkisesti terveillä.

        Voi aikoja.....


      • Ei aina sama asia
        KapteeniMeri on homo kirjoitti:

        Sinä se taidat tehdä tällähetkellä itsestäsi idiootin! Jos tiedät asiasta enenmän niin kerro pois, mutta niin se taitaa olla että sinä et tiedä, joten TURPA KIINNI! Jos kerta olet niin kaikki tietävä niin silloin pitäisi sinun tietää että merikapteeni on sama asia kun päälikkö. Kapteeni sana on vain kansansanonta!

        Hemmetin huonoa vuotta sinulle!

        "merikapteeni on sama asia kun päälikkö."
        Vai niin! Meidän laivalla on usein prykällä viisikin merikapteenia muttei välttämättä laivan päällikköä! Näin se vaan on.


      • Voi aikoja....
        Ei aina sama asia kirjoitti:

        "merikapteeni on sama asia kun päälikkö."
        Vai niin! Meidän laivalla on usein prykällä viisikin merikapteenia muttei välttämättä laivan päällikköä! Näin se vaan on.

        Aivan! Minä meinasin sitä että että kaikki pääliköt on koulutukseltaan merikapteeneja!
        Kiitos että jollain on täällä järkeä!



        Voi aikoja.....


      • Ei aina sama asia
        Voi aikoja.... kirjoitti:

        Aivan! Minä meinasin sitä että että kaikki pääliköt on koulutukseltaan merikapteeneja!
        Kiitos että jollain on täällä järkeä!



        Voi aikoja.....

        "kaikki pääliköt on koulutukseltaan merikapteeneja!"
        No ei tietenkään ole! Jo kuljettajankirjallakin voi toimia tietynlaisen aluksen päällikkönä!


      • Tuurimoottori

        Juurikin niin, itsellä on kuljettajakirja ja monena suvena on kansimiehenä ollut perämiehen-pätevyyden omaava. Aluksen päällikkönä olen ollut minä.


    • Psykiatri 1.0

      Homoksi nimittelijä on itse kaappihomo ja vihaa sitä piirrettä itsessään.

    • Banskuseppo

      Löytyykö vanhalle ulvilaan banaaninravistusseuraa?
      Kanarialtakin ei löytynyt tarpeeksi kireää.

    • Käsittämätöntä

      En ymmärrä? Tämä palsta ei ole mikää homojen puolustelu sivusto, vaan että ihmiset saisi tietoa merikapteenin urasta! Joten psykiatri 1.0 mene muualle kylvämää noita sinun "se on itse joka haukkuu" juttuja! Ja sinä Banskuseppo mene muualle puhumaan haluistasi! Enkä ymmärrä että mikä juttu se on että homoja nykyään pitäisi niin ylistää, ja niin antaa kunniaa? Sen kun menee Ruotsiin heiluttelemaan niitä sateenkaari lippuja!

      • MerimiehetHinttejä

        Laivoilla homostellaan aina.


    • lentoemomerikapteeni

      Oisi kiva saada uutta/ ajankohtaista tietoa koulutuksesta Kotkassa sekä itse ammatista. Itse haluaisin alan vaihtajaksi lentoemännästä merikapteeni opiskelijaksi. Ulkomaille olisi tarkoitus tähdätä, en todellakaan haluaisi seilata vaan itämerellä. Lukio tausta on ja ikääkin yli 30. Monimuoto kulutusta ajattelin. Niin ja ymmärrän kylläettä tässäkin työssä kokemusta täytyy kartuttaa eikä koulun loputtua olla jollain lemmenlaivalla valkoinen uniformu päällä kapteenina.

      • Insinööri38

        Jos alaa meinaat vaihtaa lentoemosta merenkulkualalle niin en suosittele, ellei motivaatio ole todella kova. Merikapteeni opinnot esim. mainitsemassasi Kotkassa noin 4-5 vuotta, sisältäen paljon opintoja sekä harjoittelua kauppalaivoilla. Perämiehen kirjat saa kylkiäisiksi koulusta valmistuessa. Koulun aikana/jälkeen seilaamista useita vuosia täkkärinä(kansimiehenä) ennen kuin tai jos ollenkaan aukeaa perämiehen paikka. Ovat nykyisin todella kiven alla. Perämiehenä sitten taas useampi vuosi(kymmeniä), seuraavaksi yliperämiehenä ja ehkä joskus se päällikön paikka ellei eläkeikä ole jo tullut vastaan.
        Edellinen kirjoitus alalta valmistuneelta ja jo alaa vaihtaneelta henkilöltä. Hieman kärjistetysti kirjoitin, mutta näin asia pääpiirteittäin menisi. Tarkoitus ei ole haaveita lytätä. Kerron mielelläni lisää. Hyvää kevättä!


      • Kortistoon

        Voisin suositella ennemmin konepuolta, jos siis työllistyä haluaa. Helpompi saavuttaa koulutustaan vastaava positio, kun ei tarvitse vähistä paikoista niin usean hakian kanssa tapella. Inssejä koulutettiin ennen paljon vähemmän, nykyäänkin eroa on hieman. Myös maatöitä löytyy huomattavasti enemmän, jos merillä olo ei jatkossa enää maistuisikaan. Itseäni ei olisi kiinnostanut seilata puolikkaana tai junioriperämiehenä vuosia, kun konepuolelta saa duunia heti. Nämä siis aivan kylmää realismia, toki jos unelmana on juurikin se kansipuoli, on syytä seurata sydäntään. Elämä on liian lyhyt siihen, että tekee työtä josta ei tykkää vain siksi, että se on "järkevää"


    • ChOff.evp

      Koulussa on helvetin hauskaa, alalle lähtijät ovat täysin sekaisin päästään. Koulu on helppoa (AMK) kunhan et unohdu välillä työelämään. Jobeja kyllä riittää päteville kavereille, ongelma on siinä ettei kaikki pätevät ole sopivia ja myös siinä ettei niitä haluta antaa uusille. Kaivetaan vaikka haudasta joku jolla on edes yksi törni taustalla.

      Laivoilla elämänkoulu on vahvaa, mitään järjen jättiläisiä sieltä ei löydy ja välillä suorastaan ihmettelee miten suurin osa laivaväestä on elänytkään niin vanhaksi. Laivoilla ei enää juurikaan dokailla, siihen ei ole aikaa ja kai tyhmempikin tajuaa että töissä nyt ei muutenkaan.... Vakituista sopimusta vaikea saada. Hauskan lipun alla ei ruoho ole sen vihreämpää ellei satu pääsemään norskien offshorehommiin tms, päivät pitkiä ja ylityökorvauksia ei usein tunneta.

      Suomessa jäänmurrossa ja öljypuolella parhaat liksat mutta omat jipponsa niissäkin, sisäänpääsy hankalahkoa.

      NYT aloittavalle opiskelijalle sanoisin että suuntaa välittömästi ulkomaille risteilyvarustamoihin, muualla ei ole tulevaisuutta eikä varsinkaan suomalaisissa aluksissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3880
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      596
      3644
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3632
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2291
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      56
      2255
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      322
      1972
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      1947
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1776
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      27
      1443
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1362
    Aihe