Suomessa puhutaan suomea

Bogis

Eikö niin... tai hetkinen ne jotka ovat lian tyhmiä oppiakseen kahta tai enemmän kieltä...

Vastaus on kyllä! Olen itse suomenruotsalainen ja taas kyllä. Olen itse niin tyhmä etten osaa edes kirjoittamaan suomeksi, mutta minä sentään yritän...

Onko mahdotonta löytää keskitietä? Tarkoitan vain että useimmat suomalaiset ja ruotsalaiset viihtyvät mainiosti yhdessä ja itse en ole kokenut että meillä suomenruotsalaisilla on niin monta etuoikeutta. Maailmassa suomi on usein esikuva siitä miten kaksikielisyys toimi parhaillaan ja minun mielestä meidän pitäisi olla ylpeitä siitä. suomenkieliset, ruotsinkieliset, kaksikieliset. Elikkä ME SUOMALAISET!! Kaksikielisyys on rikkaus.

Ymmärrän toki että monta suomalaista ei löytää motivaatiota opiskelemaan ruotsia kun ehkä ei koskaan edes ole tavannut ruotsinkielistä ihmistä. Ja tässä me suomenruotsalaiset täytyy ottaa vastuuta ja yritä pitää kieli elävänä ja houkuttelevana opiskeluaiheena. Ruotsi on sentään meidän velimaamme vaikka me suomalaiset usein kärsimme honosta omantunnosta, ainakin suhdessamme Ruotsiin.

Suomi voisi saavuttaa valtavaa hyötyä suuremmasta yhteistöistä Ruotsin kanssa. Suomi on pieni maa Euroopassa, mutta Pohjola on jo suurempi vaikutusvaltaisempi kokonaisuus. Uskon että me suomalaisilla on kuitenkin enemmän yhteistä Ruotsin, Norjan ja Tanskan kanssa kuin esimerkiksi Ranskan, Italian ja Espanjan kanssa.

Tässä oli vain muutama ajatuksia. "It takes two to tango" lauloi Jari Sillanpää ja se on tässä tapauksessakin totta. Saadakseen hyvää kansallista suhdetta eri kieliryhmien välillä molemmat puolet täytyy tulla vastaan. Sekä suomenkieliset että ruotsinkieliset. Olen vakuuttunut että Suomi kärsisi valtavasti jos kaksikielisyys katoisi Suomesta. Meidän pitäisi olla ylpeitä tästä rikkaudesta. Tietysti me suomenruotsalaiset täytyykin katsoa itsemme peiliin ja miettiä miten voisimme parantaa tämä sudetta. Onko tapaus näin että suomenruotsalaiset saavat epäaiheellisia etuoikeuksia. Minun tapuksessani en ole huomannut mutta sanotaan ruotsiksi "ingen rök utan eld" niin kai näissä väiteissä on jonkinlaista totuutta. Kysymys on tietysti jos nyt tämä koskee pelkästään suomenruotsalaiset. Tietysti jotkut suomenruotsalaiset saavat epäaiheellisiä etuoikeuksia mutta tämä koskee monta suomenkielistäkin. En ole vakuuttunut että tämä ongelma on niin suuri kuin jotkut väittävät. Tai näin minä ainakin olen kokenut...

15

1315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vm86

      kaksikielisyys on rikkaus vain silloin kun surut on vähemmistönä

      jahka suomalaiset on vähemmistönä, niin kaksikielisyys on yhtäkkiä pelkkä taloudellinen rasite

      näkyyhän tämä monissa "ruotsinkielisissä" kunnissa, joissa on vaikka 90% ruotsinkielisiä ja 10% suomalaisia, niin kunta on silti yksikielinen
      vaikka suomessa on monta kuntaa joissa on vain muutama prosentti suruja mut silti kunta on kaksikielinen
      ja ahvenanmaa, jossa on prosentuaalisesti enemmän suomalaisia kuin manner-suomessa on ruotsinkielisiä, on yksikielinen
      ahvenanmaalla on 7% suomalaisia ja se on yksikielinen
      suomessa on 5% suruja
      ja koko kansa on muka kaksikielinen

      perkele

      • Bogis

        niin nyt sinä vähän sekoilet... Jos kunta on yksikielinen tai ei päätetään yksinkertaisesti sen mukalla kuinka suuri prosentti on suomenkielisiä tai ruotsinkielisiä. Ei tässä ole mitään väliä jos on suomenkielinen tai ruotsinkielinen kunta... Ja en oikein ymmärrä tämä lause suomi suomalaisille. Olen itsekin yhtä paljon suomalainen kuin tekin. Vain koska minun äidinkieli on ruotsi ei tarkoitta että en piitta suomalaisista tai suomalaisuudesta. Minun isoisäni kuoli sodassa ja meillä on muutenkin sama historia. Jos kerrankin joku voisi sanoa suoraan mitä meissä suomenruotsalaisissa on vikana. Minkä takia te vihaatte meitä niin syvästi? Pakkoruotsi ei ole pakollista. Ei me vaadita niin paljon. Me vaadimme että meillä on mahdollisuus toimia omalla kielellämme tässä maassa. Se ei ole järkevää vaadita että koko kansa osaisi ruotsia mutta on järkevää pyytää että oikeudenkäynti ja muita tärkeitä julkisia palveluita toimivat. Miksi te haluatte poistaa kaksikielisyys? Se ei maksaa niin paljon valtiolle ja kuim sanoin se on rikkaus vaikka et usko sitä. Kaksikielisyys on silta Ruotsiin ja Pohjolaan. Valitettavasti jotkut uskovat että Suomi yksin pärjää hyvin Euroopassa. Usko pois. Suomi on pieni pieru Euroopassa. Jos haluamme edistyä ja saada enemmän hyötyä EU:sta Pohjolainen yhteistyö on mielestäni väistämätön. Eikö olisi nyt aikaa jättää menneitään ja katsoa eteenpäin... Miksi me suomalaisilla on yhä niin huono omatunto? Ja miksi suomenruotsalaiset saavat useitten kärsiä siitä? Suvaitsevaisuus on päivän sana.


      • asdf
        Bogis kirjoitti:

        niin nyt sinä vähän sekoilet... Jos kunta on yksikielinen tai ei päätetään yksinkertaisesti sen mukalla kuinka suuri prosentti on suomenkielisiä tai ruotsinkielisiä. Ei tässä ole mitään väliä jos on suomenkielinen tai ruotsinkielinen kunta... Ja en oikein ymmärrä tämä lause suomi suomalaisille. Olen itsekin yhtä paljon suomalainen kuin tekin. Vain koska minun äidinkieli on ruotsi ei tarkoitta että en piitta suomalaisista tai suomalaisuudesta. Minun isoisäni kuoli sodassa ja meillä on muutenkin sama historia. Jos kerrankin joku voisi sanoa suoraan mitä meissä suomenruotsalaisissa on vikana. Minkä takia te vihaatte meitä niin syvästi? Pakkoruotsi ei ole pakollista. Ei me vaadita niin paljon. Me vaadimme että meillä on mahdollisuus toimia omalla kielellämme tässä maassa. Se ei ole järkevää vaadita että koko kansa osaisi ruotsia mutta on järkevää pyytää että oikeudenkäynti ja muita tärkeitä julkisia palveluita toimivat. Miksi te haluatte poistaa kaksikielisyys? Se ei maksaa niin paljon valtiolle ja kuim sanoin se on rikkaus vaikka et usko sitä. Kaksikielisyys on silta Ruotsiin ja Pohjolaan. Valitettavasti jotkut uskovat että Suomi yksin pärjää hyvin Euroopassa. Usko pois. Suomi on pieni pieru Euroopassa. Jos haluamme edistyä ja saada enemmän hyötyä EU:sta Pohjolainen yhteistyö on mielestäni väistämätön. Eikö olisi nyt aikaa jättää menneitään ja katsoa eteenpäin... Miksi me suomalaisilla on yhä niin huono omatunto? Ja miksi suomenruotsalaiset saavat useitten kärsiä siitä? Suvaitsevaisuus on päivän sana.

        Pakkoruotsi on pakollista. Itse olisin halunnut opiskellut saksaa tai ranskaa, mutta ei niin ei.
        Kyllä te suomea hyvin osaavat suomenruotsalaiset tulette toimeen omallakin kielellänne, sillä tulkkaus palvelut on olemassa! Kyllähän suomenruotsalaiset pitää maan kaksikielisenä, vaikkei kaikki maan tekstit, elintarvikkeista liikennemerkkeihin olisi ruotsiski!
        Pohjolalainen ja maailman välinen yhteistyö hoidetaan englannin kielellä! Ei meillä mitään huonoa itsetuntoa ole. Teillä on kun tarvitsee itkeä täällä omista eduistaan!


      • Ananasakääämä
        asdf kirjoitti:

        Pakkoruotsi on pakollista. Itse olisin halunnut opiskellut saksaa tai ranskaa, mutta ei niin ei.
        Kyllä te suomea hyvin osaavat suomenruotsalaiset tulette toimeen omallakin kielellänne, sillä tulkkaus palvelut on olemassa! Kyllähän suomenruotsalaiset pitää maan kaksikielisenä, vaikkei kaikki maan tekstit, elintarvikkeista liikennemerkkeihin olisi ruotsiski!
        Pohjolalainen ja maailman välinen yhteistyö hoidetaan englannin kielellä! Ei meillä mitään huonoa itsetuntoa ole. Teillä on kun tarvitsee itkeä täällä omista eduistaan!

        Mitä koulua kävit? Mikä koulu se on missä ei opeteta muuta kun äidinkieltä, ruotsia ja englantia?


      • asdf
        Ananasakääämä kirjoitti:

        Mitä koulua kävit? Mikä koulu se on missä ei opeteta muuta kun äidinkieltä, ruotsia ja englantia?

        Ei ole aikaa kolmelle kielelle! En ole mikään helvetin lukutoukka joka on kokoaika nenä kirjassa! Kyllähän kieliä on tarjolla, mutta pakkoruotsi on valittuna automaatisesti!


      • Ananasakääämä
        asdf kirjoitti:

        Ei ole aikaa kolmelle kielelle! En ole mikään helvetin lukutoukka joka on kokoaika nenä kirjassa! Kyllähän kieliä on tarjolla, mutta pakkoruotsi on valittuna automaatisesti!

        Roikkuisit vähemmän netissä niin riittäisi aikaa muuhunkin kuin valittamiseen. Pauk weiter. Vieleicht lernst du was:)


      • vm86
        Bogis kirjoitti:

        niin nyt sinä vähän sekoilet... Jos kunta on yksikielinen tai ei päätetään yksinkertaisesti sen mukalla kuinka suuri prosentti on suomenkielisiä tai ruotsinkielisiä. Ei tässä ole mitään väliä jos on suomenkielinen tai ruotsinkielinen kunta... Ja en oikein ymmärrä tämä lause suomi suomalaisille. Olen itsekin yhtä paljon suomalainen kuin tekin. Vain koska minun äidinkieli on ruotsi ei tarkoitta että en piitta suomalaisista tai suomalaisuudesta. Minun isoisäni kuoli sodassa ja meillä on muutenkin sama historia. Jos kerrankin joku voisi sanoa suoraan mitä meissä suomenruotsalaisissa on vikana. Minkä takia te vihaatte meitä niin syvästi? Pakkoruotsi ei ole pakollista. Ei me vaadita niin paljon. Me vaadimme että meillä on mahdollisuus toimia omalla kielellämme tässä maassa. Se ei ole järkevää vaadita että koko kansa osaisi ruotsia mutta on järkevää pyytää että oikeudenkäynti ja muita tärkeitä julkisia palveluita toimivat. Miksi te haluatte poistaa kaksikielisyys? Se ei maksaa niin paljon valtiolle ja kuim sanoin se on rikkaus vaikka et usko sitä. Kaksikielisyys on silta Ruotsiin ja Pohjolaan. Valitettavasti jotkut uskovat että Suomi yksin pärjää hyvin Euroopassa. Usko pois. Suomi on pieni pieru Euroopassa. Jos haluamme edistyä ja saada enemmän hyötyä EU:sta Pohjolainen yhteistyö on mielestäni väistämätön. Eikö olisi nyt aikaa jättää menneitään ja katsoa eteenpäin... Miksi me suomalaisilla on yhä niin huono omatunto? Ja miksi suomenruotsalaiset saavat useitten kärsiä siitä? Suvaitsevaisuus on päivän sana.

        samaan aikaan kun suomi hukkaa aikaansa ruotsin opiskeluun kaksikielisyyden varjolla, ruotsalaiset opiskelevat kansainvälisesti tärkeitä kieliä kuten saksaa, venäjää ja ranskaa jne...

        pohjolan markkinat, saati ruotsin markkinat eivät ole mitään verrattuna suurten maiden markkinoihin.

        suomen keinotekoisesta kaksikielisyydestä ei hyödy paskan vertaa suomen 95% enemmistö, me suomalaiset.
        sen sijaan siitä hyötyvät suomen RUOTSINKIELISET ja RUOTSALAISET. Suomi ei hyödy mitään.

        " kaksikielisyys on rikkaus " mantran takia meiltä viedään markkinat ja kansainvälistyminen!


      • fdgdfgh
        Ananasakääämä kirjoitti:

        Roikkuisit vähemmän netissä niin riittäisi aikaa muuhunkin kuin valittamiseen. Pauk weiter. Vieleicht lernst du was:)

        sen saatanan pakkoruotsin takia minultakin jäi saksa oppimatta!!!!!!!!!!!

        kielet kun ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, muutakin pitää oppia!!!


      • Ananasakääämä.
        fdgdfgh kirjoitti:

        sen saatanan pakkoruotsin takia minultakin jäi saksa oppimatta!!!!!!!!!!!

        kielet kun ei kuitenkaan ole kaikki kaikessa, muutakin pitää oppia!!!

        Vänkää:) Vai jäi saksa oppimatta. Roiku vähemmän netissä niin aika riittää opiskeluun.


      • Samanmielinen
        vm86 kirjoitti:

        samaan aikaan kun suomi hukkaa aikaansa ruotsin opiskeluun kaksikielisyyden varjolla, ruotsalaiset opiskelevat kansainvälisesti tärkeitä kieliä kuten saksaa, venäjää ja ranskaa jne...

        pohjolan markkinat, saati ruotsin markkinat eivät ole mitään verrattuna suurten maiden markkinoihin.

        suomen keinotekoisesta kaksikielisyydestä ei hyödy paskan vertaa suomen 95% enemmistö, me suomalaiset.
        sen sijaan siitä hyötyvät suomen RUOTSINKIELISET ja RUOTSALAISET. Suomi ei hyödy mitään.

        " kaksikielisyys on rikkaus " mantran takia meiltä viedään markkinat ja kansainvälistyminen!

        Lämmittää mieltä, kun huomaa jonkun olevan tasan samaa mieltä ja oikeassa. Kiitos!


    • Erwin

      Itse olen aina ihmetellyt suomenruotsalaisten ajatusta siitä, että pakkoruotsin poistuminen vaarantaa ruotsinkielen aseman Suomessa. Totuus on kuitenkin se, että suomenruotsalaista kulttuuria ja ruotsinkieltä Suomessa pitävät yllä vain ja ainoastaan suomenruotsalaiset. Tähän ei suomenkielisen västön ruotsinkielen osaaminen tai osaamattomuus vaikuta millään tavalla.

      Mielestäni meidän tulisi siirtyä järjestelmään, jossa suomenkieliseltä väestöltä ei vaadita enää tämän kielen osaamista. Suomenruotsalaisille olisi varattu virallinen vähemmistöasema, jonka perustaviin oikeuksiin tietysti sisältyisivät tulkkauspalvelut (mikäli ei suomea kaikesta huolimatta osaa; suomenruotsalaisten olisi kuitenkin opiskeltava koulussa suomea) ja oikeus ruotsinkieliseen koulutukseen (peruskoulu-lukiotasolla).

    • matti

      Kyllä Suomessa pitää puhua Suomea,ole työmatkoilla törmänny kauppojen kassoihin
      jotka eivä osaa muutakuin Ruotsia.Aina jos
      hintaa ei tule Suomenkielellä totean vain,
      ai ei maksa mitään ja rupean pakkaamaan,niin
      kassalle tulee kiire ettiä myyjää joka osaa Suomea.

      • Bogis

        Mutta herra... Tämä ei oikeastaan joutuu siitä että myyjä on ruotsinkielinen. Tämä joutuu siitä että olet ahdasmielinen ja sulkeutunut. Tiedän että et koskaan julkisesti tulet myöntämään sitä. Mutta kyllä me kaikki tiedämme että ihmisillä joilla on ennakkoluuloja ja syrjivät muita AINA kärsivät huonosta itseluottamuksesta. Ikävä kyllä, olen vakuuttunut että näin on. Ja vaikka te ette koskaan itse julkisesti tulette myöntämään sitä uskon että tekin okeastaan tiedätte. Säälin teitä ihan oikeasti. Minulla ei ole mitään teitä vastaan koska ymmärrän minkä takia teillä on tällaisia ajatuksia. Se on aivan luonnollista. Mutta valitettavasti te kärsitte valtavasti siitä. Viha. Minkä takia te vihatte muita ihmisiä. Jos sanotaan näin. Useimmat "uhrit" ei tule koskaan tietämään ja useimmat lopuista ei välitä. Niin... Ainoa joka kärsi on sinä...niin eikö se olekin aika hyödytönta vihata ;-)


      • mamma
        Bogis kirjoitti:

        Mutta herra... Tämä ei oikeastaan joutuu siitä että myyjä on ruotsinkielinen. Tämä joutuu siitä että olet ahdasmielinen ja sulkeutunut. Tiedän että et koskaan julkisesti tulet myöntämään sitä. Mutta kyllä me kaikki tiedämme että ihmisillä joilla on ennakkoluuloja ja syrjivät muita AINA kärsivät huonosta itseluottamuksesta. Ikävä kyllä, olen vakuuttunut että näin on. Ja vaikka te ette koskaan itse julkisesti tulette myöntämään sitä uskon että tekin okeastaan tiedätte. Säälin teitä ihan oikeasti. Minulla ei ole mitään teitä vastaan koska ymmärrän minkä takia teillä on tällaisia ajatuksia. Se on aivan luonnollista. Mutta valitettavasti te kärsitte valtavasti siitä. Viha. Minkä takia te vihatte muita ihmisiä. Jos sanotaan näin. Useimmat "uhrit" ei tule koskaan tietämään ja useimmat lopuista ei välitä. Niin... Ainoa joka kärsi on sinä...niin eikö se olekin aika hyödytönta vihata ;-)

        Voitko täsmentää, miten saat siitä revittyä vihaa, kun joku ei osaa suomea tai ei halua puhua sitä? Olen myös kohdannut tätä matkoilla Suomessa ja itsetunnon puutetta, kun pitää kohautella olkapäitä, kun kysyy suomeksi kaupassa asioita. Kummalla osapuolella se viha kytee?


      • sakari
        Bogis kirjoitti:

        Mutta herra... Tämä ei oikeastaan joutuu siitä että myyjä on ruotsinkielinen. Tämä joutuu siitä että olet ahdasmielinen ja sulkeutunut. Tiedän että et koskaan julkisesti tulet myöntämään sitä. Mutta kyllä me kaikki tiedämme että ihmisillä joilla on ennakkoluuloja ja syrjivät muita AINA kärsivät huonosta itseluottamuksesta. Ikävä kyllä, olen vakuuttunut että näin on. Ja vaikka te ette koskaan itse julkisesti tulette myöntämään sitä uskon että tekin okeastaan tiedätte. Säälin teitä ihan oikeasti. Minulla ei ole mitään teitä vastaan koska ymmärrän minkä takia teillä on tällaisia ajatuksia. Se on aivan luonnollista. Mutta valitettavasti te kärsitte valtavasti siitä. Viha. Minkä takia te vihatte muita ihmisiä. Jos sanotaan näin. Useimmat "uhrit" ei tule koskaan tietämään ja useimmat lopuista ei välitä. Niin... Ainoa joka kärsi on sinä...niin eikö se olekin aika hyödytönta vihata ;-)

        Tämä tapahti tutulle joka joutui töihin Ruotsinkieliselle alueelle ja yritti vuokrata tai ostaa osakkeen,esittelytilaisuuksissa kun selvisi että kaveri on Suomenkielinen ja osaa vain muutaman sanan Ruotsia,sanottiinn suoraan ettemme vuokraa tai myy teille koska olette Suomenkielinen.Siinä näkee kuinka ahdasmielisiä on Ruotsinkieliset rannikkoseudulla.
        JK. vuokrasi 40km sisämaahan päin osakkeen.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1878
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1828
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1819
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      82
      1606
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1138
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1138
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe