syrjiminen

syrjimistä vastustava

Meidän luokalla on sellanen tyttö, jota tavallaan syrjitään. Kukaan ei antanu sille ystävänpäivä-korttii, mun piti antaa, mut en sit vaan voinu, ku pelkäsin, et kaverit rupeis syrjii muaki. Ne ei siis ota sitä tyttöö mihinkään keskusteluun mukaan ja ne vaan nauraa ja pilkkaa sitä. Ja mulle tulee aina niin paha olo siitä, ku en uskalla auttaa sitä. Siis miten mä saisin rohkeutta auttaa sitä?

7

450

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelkurit antavat valtaa

      Minusta autat jo siinä kun et osallistu kiusaamiseen.
      Jos haluat lopettaa kiusaamisen tai vähentää sitä, sinun pitää yrittää keskustella asiasta sinun omien ystävien kanssa. Mitä he sanovat?
      Voisivatko he tulla mukaan vastustamaan kiusaamista. Menet varovaisesti ja suunnitelmallisesti eteenpäin. Muutos ei ehkä tapahdu yhden päivän aikana.

      Yksin on vaikea mennä, silloin riski joutua uhriksi on suuri. Jotkut ovat valmiina ottamaan sen riskin ehkä suurin osa eivät ole.
      Onko todellisia "syitä" tähän kiusaamiseen?

    • Ode

      Hyvä, ettet ainakaan itse kiusaa! Vaatii rohkeutta olla syrjityn puolella. Kumpi onkaan tärkeämpää: se, että kamusi on tyytyväisiä suhun vai se, että helpotat sen tytön elämää ja pääset eroon syyllisyydentunteesta? Loppujen lopuksi saat lisää itsekunnioitusta vain tekemällä oikein. Sitä paitsi ellei sun kaverit hyväksy sun käytöstä, niillä on paljon opittavaa. Tsemppiä! :)

    • Peruskoulussa mua kiusatttiin,ja kukaan ei uskaltan usanoa sille jätkälle mitään ku pelkäsivät että se pilkkaa niitäki jos ne auttaa,mut ne ei tajua että jos on isompi ryhmä sitä vastaan se ei enää uskaltais.

      Jos sun kaverit on viisaita ne tajuaa kuinka rohkea sä oot puolustamaan pientä haavoittunutta syrjäytynyttä persoonaa...

    • puer86

      Et välitä yhtään niiden kavereiden tekemisistä, vaan menet rohkeasti juttelemaan, tai mitä sitten aiotkin. Tuskin sun kaverit NIIN tyhmiä ovat että sua alkavat syrjiä vain sen takia että jutttelet jonkun kanssa. Jos alkavat, niin ne eivät olleet mitään tosiystäviä ja ehkä saat ystävän siitä yksinäisestä.

      • Justme

        No jos se on oikeita ystäviä niin ei pitäis olla niille mikään ongelma vaikka juttelisikkin sille.


    • kiusattu

      moi!kaikki haukkuu mun vaatteita koulussa, ja kaikki meidän luokan oppilaat nauraa aina ohi kulkiessaan....oon puhunu tästä meidän open kaa mut se ei välitä,eikä rehtorikaan välitä,vaan käskee etten kuuntele niitä!miten saisin sen loppumaan??

      • puer86

        Sinulla on tasan kolme vaihtoehtoa:

        VAIHTOEHTO YKSI
        Vaihda vaatteet. No, tämähän ei tietystikään käy, koska ethän sinä voi alkaa toimia kuten kiusaajasi haluasivat, joten...

        VAIHTOEHTO KAKSI
        Sanot joka kerta jotakin nokkelaa takaisin, kun he alkavat kiusata;
        - Minäkin rakastan sinua
        - Hei, en minä nyt jaksaisi. Tule huomenna sitten
        - Olen samaa mieltä
        - Kyllä, olen samaa mieltä.
        - Kiitos. Olet rakas.
        - Kiitos.
        Jos tiedät kiusaajasi sairastaneen ym. viime aikoina, voit sanoa
        - Ahaa, sinähän alat toipua!
        Tämä sopii, jos kiusaaja on ollut poissa:
        - Sinua olikin ikävä (Omalla vastuulla...)
        - Tiesin sen jo!
        - Ai, tuota en tiennytkään.
        -Aijjaa emmä vaa tienny tommost!
        -Joo-o mistä sä sen arvasit?

        VAIHTOEHTO KOLME
        Kyllä he voisivat kiusata pahemminkin, että olisiko tuo niin vaikeaa olla vain välittämättä. Et vain kuuntele...

        No, tämän enempää en osaa auttaa. Tsemppiä!:)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1927
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      9
      1589
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      13
      1539
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1487
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1435
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1380
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1337
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      649
      1246
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      16
      1167
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      1118
    Aihe