Millainen lääke triptil?

Hannele

Hei!
Onko kenelläkään kokemuksia Triptil- nimisestä lääkkeestä? Oliko sivuvaikutuksia? Toimiko/ oliko hyvä?
Kiitos!

16

11448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on kylläkin

      TRIPTYL,vanhan polven antidepressantti.
      Lisätietoja löydät vaikkapa siv. www.yliopistonapteekki.fi
      Itse kokeilin sitä joskus fibrokipuihin,oli kohdallani ensimmäinen ´ja viimeinen parin viikon kokeilu...

      • tiina

        tuliko sulla jotain sivuvaikutuksia siitä? Olen aloittanut triptylin kuukausi sitten krooniseen kipuun annoksella 10mg 1x1. Outoa kirvelyä virtsaputkessa on ollut pari viikkoa...voiskohan johtua siitä, kun testit ei näytä bakteeria pissassa olevan?


      • Hannele
        tiina kirjoitti:

        tuliko sulla jotain sivuvaikutuksia siitä? Olen aloittanut triptylin kuukausi sitten krooniseen kipuun annoksella 10mg 1x1. Outoa kirvelyä virtsaputkessa on ollut pari viikkoa...voiskohan johtua siitä, kun testit ei näytä bakteeria pissassa olevan?

        Minulle triptyl määrättiin virtsavaivoihin, mutta käsittääkseni se ei ole varsinaisesti edes kipulääke vaan mielialalääke. Lisäksi sairastan epilepsiaa, eikä lääke nähtävämmin käy edes sairauteni ja lääkkeitteni kanssa. Mitäköhän noitten lääkäreitten päässä liikkuu oikein!!!?

        Kertokaahan miten teillä lääke vaikuttanut, onko tehonnut vai pahentanut tilannetta? Sivuvaikuutukset?


      • JaJu
        Hannele kirjoitti:

        Minulle triptyl määrättiin virtsavaivoihin, mutta käsittääkseni se ei ole varsinaisesti edes kipulääke vaan mielialalääke. Lisäksi sairastan epilepsiaa, eikä lääke nähtävämmin käy edes sairauteni ja lääkkeitteni kanssa. Mitäköhän noitten lääkäreitten päässä liikkuu oikein!!!?

        Kertokaahan miten teillä lääke vaikuttanut, onko tehonnut vai pahentanut tilannetta? Sivuvaikuutukset?

        Lääkäri kai epäilee sinulla olevan psykogeenisiä virtsavaivoja. Noinkohan...?
        Millaisia oireita sinulla on?


      • on todellakin
        Hannele kirjoitti:

        Minulle triptyl määrättiin virtsavaivoihin, mutta käsittääkseni se ei ole varsinaisesti edes kipulääke vaan mielialalääke. Lisäksi sairastan epilepsiaa, eikä lääke nähtävämmin käy edes sairauteni ja lääkkeitteni kanssa. Mitäköhän noitten lääkäreitten päässä liikkuu oikein!!!?

        Kertokaahan miten teillä lääke vaikuttanut, onko tehonnut vai pahentanut tilannetta? Sivuvaikuutukset?

        mielialalääke,vanha trisyklinen depressiolääke,jolla laajat indikaatiot,mm.kipukynnyksen nosto,pienellä annoksella unettomuuden hoito jne.jne.,nykypäivänä sitä ei juurikaan sen sivuvaikutuksien takia edes määrätä esim. depressioon.
        Kyllähän monilla antidepressanteilla on kipukynnystä nostava vaikutus,joten sinäsä ihan ok määrätä niitä,mutta....kyseessä kun on vanha lääke,niin nämä nykyajan,esim. SSRI-tai SRNI-lääkkeet olisivat parempia koska niissä ei sivuvaikutuksia ole niin paljoa.

        Kait tämä lääkäri joka sinulle määräsi Triptyliä on tietoinen epilepsiastasi?
        Epilepsia ei sinällään ole este kyseiselle lääkitykselle,esteinä ovat mm. MAO-estäjien käyttö,glaukooma,virtsaretentio.
        Et kertonut mitä käytät epilepsiaan.

        Sivuvaikutukset ovat yksilökohtaisia,mutta äkkiseltään tulevat mieleen Triptylin kohdalla huimaus,suun kuivuminen,päänsärky,siinä muutamia.


      • Hannele
        on todellakin kirjoitti:

        mielialalääke,vanha trisyklinen depressiolääke,jolla laajat indikaatiot,mm.kipukynnyksen nosto,pienellä annoksella unettomuuden hoito jne.jne.,nykypäivänä sitä ei juurikaan sen sivuvaikutuksien takia edes määrätä esim. depressioon.
        Kyllähän monilla antidepressanteilla on kipukynnystä nostava vaikutus,joten sinäsä ihan ok määrätä niitä,mutta....kyseessä kun on vanha lääke,niin nämä nykyajan,esim. SSRI-tai SRNI-lääkkeet olisivat parempia koska niissä ei sivuvaikutuksia ole niin paljoa.

        Kait tämä lääkäri joka sinulle määräsi Triptyliä on tietoinen epilepsiastasi?
        Epilepsia ei sinällään ole este kyseiselle lääkitykselle,esteinä ovat mm. MAO-estäjien käyttö,glaukooma,virtsaretentio.
        Et kertonut mitä käytät epilepsiaan.

        Sivuvaikutukset ovat yksilökohtaisia,mutta äkkiseltään tulevat mieleen Triptylin kohdalla huimaus,suun kuivuminen,päänsärky,siinä muutamia.

        Kyllä lääkäri oli tietoinen,että sairastan epilepsiaa. Syön trileptalia epilepsialääkkeenä.

        Virtsavaivani ovat lähinnä polttelua ja kirvelyä, välistä pahaakin. Kaikki perinteiset vaihtoehdot suljettu pois, mutta tarkemmat tutkimukset on kesken. Kyseisiä oireita saan mm. välistä kun juon kahvia yms. vahvaa, aikanaan e-pillereiden käytön


      • hannele
        Hannele kirjoitti:

        Kyllä lääkäri oli tietoinen,että sairastan epilepsiaa. Syön trileptalia epilepsialääkkeenä.

        Virtsavaivani ovat lähinnä polttelua ja kirvelyä, välistä pahaakin. Kaikki perinteiset vaihtoehdot suljettu pois, mutta tarkemmat tutkimukset on kesken. Kyseisiä oireita saan mm. välistä kun juon kahvia yms. vahvaa, aikanaan e-pillereiden käytön

        Kyllä lääkäri oli tietoinen,että sairastan epilepsiaa. Syön trileptalia epilepsialääkkeenä.

        Virtsavaivani ovat lähinnä polttelua ja kirvelyä, välistä pahaakin. Kaikki perinteiset vaihtoehdot suljettu pois, mutta tarkemmat tutkimukset on kesken. Kyseisiä oireita saan mm. välistä kun juon kahvia yms. vahvaa, aikanaan e-pillereiden käytön aikana, särkylääkkeitten oton jälkeen. Nyt epäilisin kyseessä olevan epilepsialääkkeeni. Olen hyvin vakuuttunut, että kaikki toi kipuilu johtuu lääkkeistäni, oon kai liian herkkä tai jotain kaikenmaailman myrkyille ja kemikaaleille mitä joudun syömään. Mutta lääketiede kieltää että lääkkeet aiheuttaisivat minulle kipuilua ja lääkärit ovat vaan hiljaa.

        Ja nyt olen "koekaniinina", mulle määräillään vähä sitä sun tätä, ilman mitään järkeviä perusteita. En todellakaan syö kaikkea mitä määrätään esim. triptylia en todellakaan aio kokeilla.

        No sellasta tällä erää! Kertokaa jos on omia kokemuksia!


      • mä vaan
        hannele kirjoitti:

        Kyllä lääkäri oli tietoinen,että sairastan epilepsiaa. Syön trileptalia epilepsialääkkeenä.

        Virtsavaivani ovat lähinnä polttelua ja kirvelyä, välistä pahaakin. Kaikki perinteiset vaihtoehdot suljettu pois, mutta tarkemmat tutkimukset on kesken. Kyseisiä oireita saan mm. välistä kun juon kahvia yms. vahvaa, aikanaan e-pillereiden käytön aikana, särkylääkkeitten oton jälkeen. Nyt epäilisin kyseessä olevan epilepsialääkkeeni. Olen hyvin vakuuttunut, että kaikki toi kipuilu johtuu lääkkeistäni, oon kai liian herkkä tai jotain kaikenmaailman myrkyille ja kemikaaleille mitä joudun syömään. Mutta lääketiede kieltää että lääkkeet aiheuttaisivat minulle kipuilua ja lääkärit ovat vaan hiljaa.

        Ja nyt olen "koekaniinina", mulle määräillään vähä sitä sun tätä, ilman mitään järkeviä perusteita. En todellakaan syö kaikkea mitä määrätään esim. triptylia en todellakaan aio kokeilla.

        No sellasta tällä erää! Kertokaa jos on omia kokemuksia!

        Triptyliä krooniseen neuropaattiseen kipuun monta vuotta.Yrittänyt eroon mutta aina palannut takaisin hirveet vieroitusoireet vaikka kuin hitaasti lopettais.Suuta kuivaa,hikoilee vapinaa jne.Ei auta kipuun vatsa ei siedä,mutta pakko syödä että selviytyy.


      • triptyl
        mä vaan kirjoitti:

        Triptyliä krooniseen neuropaattiseen kipuun monta vuotta.Yrittänyt eroon mutta aina palannut takaisin hirveet vieroitusoireet vaikka kuin hitaasti lopettais.Suuta kuivaa,hikoilee vapinaa jne.Ei auta kipuun vatsa ei siedä,mutta pakko syödä että selviytyy.

        Hei mä vaan, kertoisitko enempi minkälaiseen kipuun olet saanut triptyliä.

        Mä olen syönyt sitä nyt vuoden päivät hermosärkyyn joka johtuu selästä, loppua ei näy tulevan enkä ole vielä ottanut lopettamista puheeksi.

        Käytän myös neurontinia, ramalia, ja baclonia
        Arkoxin käytön lopetin pariviikkoa sitten.

        Ramalista kanssa tulee vieroitusoireet hiottaa niin pirusti.

        Kiitos jos viitsit vastata itse odotan sairaalaan pääsyä mutta niillä ei näy kiirettä olevan, leikkausta olen jo odottanut vuoden päivät

        t. kivulias triptylin syöjä


      • JaJu
        hannele kirjoitti:

        Kyllä lääkäri oli tietoinen,että sairastan epilepsiaa. Syön trileptalia epilepsialääkkeenä.

        Virtsavaivani ovat lähinnä polttelua ja kirvelyä, välistä pahaakin. Kaikki perinteiset vaihtoehdot suljettu pois, mutta tarkemmat tutkimukset on kesken. Kyseisiä oireita saan mm. välistä kun juon kahvia yms. vahvaa, aikanaan e-pillereiden käytön aikana, särkylääkkeitten oton jälkeen. Nyt epäilisin kyseessä olevan epilepsialääkkeeni. Olen hyvin vakuuttunut, että kaikki toi kipuilu johtuu lääkkeistäni, oon kai liian herkkä tai jotain kaikenmaailman myrkyille ja kemikaaleille mitä joudun syömään. Mutta lääketiede kieltää että lääkkeet aiheuttaisivat minulle kipuilua ja lääkärit ovat vaan hiljaa.

        Ja nyt olen "koekaniinina", mulle määräillään vähä sitä sun tätä, ilman mitään järkeviä perusteita. En todellakaan syö kaikkea mitä määrätään esim. triptylia en todellakaan aio kokeilla.

        No sellasta tällä erää! Kertokaa jos on omia kokemuksia!

        Mieleeni tuli että sinulla voisi olla ns. interstitiaalinen kystiitti joka aiheuttaa tuollaisia oireita. IC on tietynlainen usein krooninen rakkotulehdus johon valitettavasti ei liene vielä parantavaa hoitoa mutta oireita voidaan lievittää mm ns. rakkolaajennuksella.
        Kerroit tutkimusten olevan kesken mutta onko lääkäri kertonut tällaisesta tai jotain epäilyjä?


      • Selkäkipuinen
        Hannele kirjoitti:

        Minulle triptyl määrättiin virtsavaivoihin, mutta käsittääkseni se ei ole varsinaisesti edes kipulääke vaan mielialalääke. Lisäksi sairastan epilepsiaa, eikä lääke nähtävämmin käy edes sairauteni ja lääkkeitteni kanssa. Mitäköhän noitten lääkäreitten päässä liikkuu oikein!!!?

        Kertokaahan miten teillä lääke vaikuttanut, onko tehonnut vai pahentanut tilannetta? Sivuvaikuutukset?

        Joo, kyllä vaan on auttanut. Yli kolme vuotta käyttökokemusta. Aloitus 10 mg 2x pv. Enimmillään n. 1 vuoden ajan 50 mg, joka oli aika puuduttava kokemus. En kyennyt silloin työhön. Annostusta pudotettiin 30 mg:aan ja nyt se on vakiintunut 25 mg. Yöni nukun rauhallisemmin ja jaksan suoriutua päivätyöstä. Sivuvaikutuksena jonkun verran limakalvojen kuivumista, mutta se on pieni haitta, verrattuna jatkuvaan hermojomotukseen.

        Kyllä minäkin alkuun epäilin "mielialalääkkeen" käyttöä kipulääkitykseen, mutta minun kohdalla se toimii.


      • Kouristus
        Hannele kirjoitti:

        Minulle triptyl määrättiin virtsavaivoihin, mutta käsittääkseni se ei ole varsinaisesti edes kipulääke vaan mielialalääke. Lisäksi sairastan epilepsiaa, eikä lääke nähtävämmin käy edes sairauteni ja lääkkeitteni kanssa. Mitäköhän noitten lääkäreitten päässä liikkuu oikein!!!?

        Kertokaahan miten teillä lääke vaikuttanut, onko tehonnut vai pahentanut tilannetta? Sivuvaikuutukset?

        Itselläni ei ole todettua epilepsiaa mutta kouristus/tajuttomuuskohtaukset olivat muutamia vuosia sitten päivittäinen helvetti. Tarkka syy ei ole koskaan selvinnyt. Nyt syksyllä minulle määrättiin Triptyliä kipuun (auttoi) ja kohtaukset alkoivat uudelleen! Itse sitten jollain tavalla yhdistin ne Triptyyliin jonka lopetin välittömästi ja niin loppuivat myös kohtaukset. Ja kun lääkkeen sivuvaikutuslistaa tavaa niin kyllähän siitä sielläkin varoitetaan. Lääkäreillä ei vain tälläisille pikkuasioille riitä ammattitaitoa vaikka potilaan hoitohistoria on paperilla nokan edessä.


      • hoitsu
        Hannele kirjoitti:

        Minulle triptyl määrättiin virtsavaivoihin, mutta käsittääkseni se ei ole varsinaisesti edes kipulääke vaan mielialalääke. Lisäksi sairastan epilepsiaa, eikä lääke nähtävämmin käy edes sairauteni ja lääkkeitteni kanssa. Mitäköhän noitten lääkäreitten päässä liikkuu oikein!!!?

        Kertokaahan miten teillä lääke vaikuttanut, onko tehonnut vai pahentanut tilannetta? Sivuvaikuutukset?

        Tämä sinun kysymäsi lääke nostaa kipukynnystä.


    • fibro

      hei! olen käyttänyt ko. lääkettä 10mg 1 tabl iltaisin fibromyalgian hoitoon; hoitotulos erittäin hyvä saan unen päästä hyvin "kiinni" ja lievittää myös yöllisiä kipuja; mutta.... 3 kg on tullut myös painoa lisää vajaassa vuodessa. ruokailutottumukset samat kuin ennenkin ja liikun todella paljon ja monipuolisesti.
      kertokaahan muutkin omista kokemuksistannen

      • dsffdfsdf

        Aloittakaa lääke hyvin varovasti eka kerta 5 mg, niin ei tule mitään sivuvaikutuksia, annoksen nosto ihan pikkuhiljaa, samoin lopetus


      • kirstian

        Joo aivan kauhea lääke sain epileptisen kohtauksen koko kroppaan vasemmalle puolelle ja ambulanssilla sairaalaan.. Ikinä ei ole ollut mitään vastaavaa mulla ja olen 28 v . just heitin triptylit roskiin. KAMALA LÄÄKE!!!!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      223
      3460
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2181
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2081
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      80
      1630
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe