Sydämen kammion laajentuma

74-v

mitä se on? Onko vakavaa,lääkäri vain todennut että on sellainen ilman lisäkommentteja.Onko siihen hoitoa mitä oireita kuuluu.

15

9137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pelissä

      Kyllä sydämenlaajentumaan kuuluu hoito.
      Oletteko käynyt kardiologilla?
      Miten ja koska laajentuma havaittiin?
      Mitä oireita Teillä on?

      • 74.v

        Kysyn asiaa äitini puolesta.Sydämen vasemman kammion laajentuma on todettu sydänfilmissä.Joskus aikaisemmin tulkittu kovettumaksi,onko sama asia.
        Oireena on rytmihäiriö;johon on lääke verenpainelääkkeen yhteydessä.Rintakipuun on myös lääke nimelttään "omroksi".
        Kovat hartiakivut jotka voivat johtua myös nivelten kulumisesta,joskus ei pysty kävelemään pitkälti näitten hartiakipujen vuoksi.

        Minkälaista hoitoa ko vaivaan tulisi saada.Tässä taitaa taas olla priorisointia kun kyseessä on vanhempi ihminen.
        Vaivana myös hikoilu,etenkin öisin johon lääkärit vielä yrittäneet hormoneita mutta ei ole ollut tehoa.Voisiko tämä hikoilukin johtua sydämestä.
        Myös natriumin imeytyminen heikkoa;on syötävä suolaa ihan sen takia.


      • dilatoiva
        74.v kirjoitti:

        Kysyn asiaa äitini puolesta.Sydämen vasemman kammion laajentuma on todettu sydänfilmissä.Joskus aikaisemmin tulkittu kovettumaksi,onko sama asia.
        Oireena on rytmihäiriö;johon on lääke verenpainelääkkeen yhteydessä.Rintakipuun on myös lääke nimelttään "omroksi".
        Kovat hartiakivut jotka voivat johtua myös nivelten kulumisesta,joskus ei pysty kävelemään pitkälti näitten hartiakipujen vuoksi.

        Minkälaista hoitoa ko vaivaan tulisi saada.Tässä taitaa taas olla priorisointia kun kyseessä on vanhempi ihminen.
        Vaivana myös hikoilu,etenkin öisin johon lääkärit vielä yrittäneet hormoneita mutta ei ole ollut tehoa.Voisiko tämä hikoilukin johtua sydämestä.
        Myös natriumin imeytyminen heikkoa;on syötävä suolaa ihan sen takia.

        Kerro vielä, onko äitisi ollut erikoislääkärillä eli kardiologilla vai onko diagnoosit ja lääkitykset arvioitu terveyskeskuslääkärillä.
        Tuollaista omroksia-lääkettä ei löydy, joten tarkempi nimi ja pitoisuus 5 mg tms? Olisiko Orloc?

        Toinen kysymys, mitä oireita hänellä on? Rintakivuista mainitsitkin, mutta auttavatko ne?Sydänfilmi ei ihan kaikkea kerro. Kardiologi tekisi todennäköisesti ultraääni-tutkimuksen.

        Itselläni on vasemman kammion laajentuma ja diagnoosi on dilatoiva (laajentava) kardiomyopatia - siis sydänlihassairaus, joka aiheuttaa pumppaustoiminnan alentumisen. Lääkkeet ovat parantaneet tilannetta huomattavasti, vaarattomat kammiolisälyönnitkin saatu melko vaisuiksi.

        Hikoileminen voisi johtua alentuneesta sydämen toiminnasta.

        Tuo kovettuma taas voisi viitata toiseenkin kadiomyöpatia-sairauteen, hypertrofiseen, jossa vasemman kammion seinämä on paksuuntunut mutta enemmän viittaa ensimmäiseen.

        Enpä voi enempää auttaa, kyllä kardiologin asiantuntemus olisi aiheellinen. Jos on mahdollista käyttää yksityistä lääkäripalvelua, asia on nopeasti selvitetty.
        Sydämen ultraääni maksoi vuosi sitten 242e, siitä Kela korvasi 94,91e.

        Hartiakivut voivat olla eri asia, riippuu siitä miten on tutkittu, röntgen, fysikaaliset hoidot...

        Ei äitisi vielä niin iäkäs ole, pitäisi saada asiallinen hoito.


      • emppu
        dilatoiva kirjoitti:

        Kerro vielä, onko äitisi ollut erikoislääkärillä eli kardiologilla vai onko diagnoosit ja lääkitykset arvioitu terveyskeskuslääkärillä.
        Tuollaista omroksia-lääkettä ei löydy, joten tarkempi nimi ja pitoisuus 5 mg tms? Olisiko Orloc?

        Toinen kysymys, mitä oireita hänellä on? Rintakivuista mainitsitkin, mutta auttavatko ne?Sydänfilmi ei ihan kaikkea kerro. Kardiologi tekisi todennäköisesti ultraääni-tutkimuksen.

        Itselläni on vasemman kammion laajentuma ja diagnoosi on dilatoiva (laajentava) kardiomyopatia - siis sydänlihassairaus, joka aiheuttaa pumppaustoiminnan alentumisen. Lääkkeet ovat parantaneet tilannetta huomattavasti, vaarattomat kammiolisälyönnitkin saatu melko vaisuiksi.

        Hikoileminen voisi johtua alentuneesta sydämen toiminnasta.

        Tuo kovettuma taas voisi viitata toiseenkin kadiomyöpatia-sairauteen, hypertrofiseen, jossa vasemman kammion seinämä on paksuuntunut mutta enemmän viittaa ensimmäiseen.

        Enpä voi enempää auttaa, kyllä kardiologin asiantuntemus olisi aiheellinen. Jos on mahdollista käyttää yksityistä lääkäripalvelua, asia on nopeasti selvitetty.
        Sydämen ultraääni maksoi vuosi sitten 242e, siitä Kela korvasi 94,91e.

        Hartiakivut voivat olla eri asia, riippuu siitä miten on tutkittu, röntgen, fysikaaliset hoidot...

        Ei äitisi vielä niin iäkäs ole, pitäisi saada asiallinen hoito.

        Minulla on sama sairaus.Kauanko on kun sulla todettiin ja mikä on ikäsi.Olen 42 v,ja sairastumisestani on 3 vuotta.


      • Sydän
        emppu kirjoitti:

        Minulla on sama sairaus.Kauanko on kun sulla todettiin ja mikä on ikäsi.Olen 42 v,ja sairastumisestani on 3 vuotta.

        tarkemmin oireistanne, miltä olo tuntui ennen kuin löydettiin dilatoiva kardiomyopatia ja missä tutkimuksessa se löydettiin? Näkyykö varjoainekuvauksessa?


      • 74v
        dilatoiva kirjoitti:

        Kerro vielä, onko äitisi ollut erikoislääkärillä eli kardiologilla vai onko diagnoosit ja lääkitykset arvioitu terveyskeskuslääkärillä.
        Tuollaista omroksia-lääkettä ei löydy, joten tarkempi nimi ja pitoisuus 5 mg tms? Olisiko Orloc?

        Toinen kysymys, mitä oireita hänellä on? Rintakivuista mainitsitkin, mutta auttavatko ne?Sydänfilmi ei ihan kaikkea kerro. Kardiologi tekisi todennäköisesti ultraääni-tutkimuksen.

        Itselläni on vasemman kammion laajentuma ja diagnoosi on dilatoiva (laajentava) kardiomyopatia - siis sydänlihassairaus, joka aiheuttaa pumppaustoiminnan alentumisen. Lääkkeet ovat parantaneet tilannetta huomattavasti, vaarattomat kammiolisälyönnitkin saatu melko vaisuiksi.

        Hikoileminen voisi johtua alentuneesta sydämen toiminnasta.

        Tuo kovettuma taas voisi viitata toiseenkin kadiomyöpatia-sairauteen, hypertrofiseen, jossa vasemman kammion seinämä on paksuuntunut mutta enemmän viittaa ensimmäiseen.

        Enpä voi enempää auttaa, kyllä kardiologin asiantuntemus olisi aiheellinen. Jos on mahdollista käyttää yksityistä lääkäripalvelua, asia on nopeasti selvitetty.
        Sydämen ultraääni maksoi vuosi sitten 242e, siitä Kela korvasi 94,91e.

        Hartiakivut voivat olla eri asia, riippuu siitä miten on tutkittu, röntgen, fysikaaliset hoidot...

        Ei äitisi vielä niin iäkäs ole, pitäisi saada asiallinen hoito.

        Ensinnäkin kiitos dilatoiva. Ja samalla "hei kertoisitko".
        Äitini ollut naistentautien erikoislääkärillä tänä vuonna tämän älyttömän hikoilun takia ja tämä lääkäri lähettänyt sydänkuvaan ja labrakokeisiin. Samalla e.lääkäri määrännyt hormonivalmisteita hikoiluun joka vaiva vaan yltyi.

        Sitten tk-lääkäri vaihtoi lääkkeet toisiin h-valmisteisiin jotka ei taaskaan käyneet.
        Samalla äitini kuuli nämä kokeiden tulokset ja tämän sydänjutun jonka lääkäri vain totesi.

        Sydänlääkitys jo saatu paljon aikaisemmin (tämä orloc ja verenpainelääkkeen mukana jokin toinen) rytmihäiriöihin ja rintakipuihin auttavat.
        Paljolti rytmihäiriöt olleet juuri pahimpia levossa.

        Oireita rytmi/rintakivut,hartiakivut(ei kärsi rasitusta),hikoilu ja univaikeudet.

        Kyllä olet oikeassa että täytyy mennä jatkotutkimuksiin alan asiantuntijoille,muuten turhautuu tk:ssa juoksemiseen eikä asia muutu miksikään.


      • dilatoiva
        emppu kirjoitti:

        Minulla on sama sairaus.Kauanko on kun sulla todettiin ja mikä on ikäsi.Olen 42 v,ja sairastumisestani on 3 vuotta.

        Diagnoosista on 8 vuotta ja olen 65-vuotias.
        Kuulutko muuten Sydänliiton alaiseen valtakunnalliseen Kardiomyopatiapotilaat - Karpatiat ry:hyn. Jos et niin oletko käynyt sivuilla www.karpatiat.net. Sivuilta voi lukea muutamia potilaskertomuksia. Voi liittyä myös meidän omaan Yahoon kautta toimivaan keskusteluryhmään.


      • dilatoiva
        Sydän kirjoitti:

        tarkemmin oireistanne, miltä olo tuntui ennen kuin löydettiin dilatoiva kardiomyopatia ja missä tutkimuksessa se löydettiin? Näkyykö varjoainekuvauksessa?

        Sinäkin voit lukea antamastani tietolähteestä, jonka annoin "Empulle" mitä oireita muilla on ollut. Aikamoisia sairaskertomuksia. Itselläni alkoi reipas kävelyvauhti hidastua ja hengästytti. Aamulla töihin lähtiessä kävelin junalle 300 m ja oli ihan umpihiessä. Sitten taas korkeintaan 500 m töihin, ja sama juttu. Olen myös astmaatikko, joten epäiltiin sen pahenemista. Kun lisälääkitys todettiin turhaksi siihen, työterveyslääkäri puuhasi konsultoinnin sisätautien erikoislääkärille, joka totesi, että sydän oli "sekaisin" ja siltä tuntuikin. En odotellut keskussairaalaan tutkimuksiin vaan tilasin yksityisen kardiologin, joka rutiinikokein ja välittömästi itse tekemänsä ultraäänitutkimuksin kertoi diagnoosin. Oli ollut sydänlihaksen tulehdus, joka oli parantunut, mutta jättänyt vajaatoiminnan vasempaan kammioon, eli pumppausvoima (EF-arvo) oli 30-35%. Oli hankalat rytmihäiriöt, sairaalassa lääkityksen aloitus, beetasalpaajaa, ACE-estäjää, digoksinia. Niitä on justeerattu moneen kertaan, että saatiin rytmihäiriöt hiljaisemmiksi. Minuun lääkitys vaikuttaa hyvin, vaikken tullutkaan "terveenkaltaiseksi" kuten lääkäri odotti kolmen kuukauden kuluttua hoidon aloittamisesta. Mutta nyt on em. EF (ejektiofraktio) n. 50%, terveiden alarajoilla. Täysin yksilöllistä tämänkin sairauden kehittyminen. Se voi tulla monesta muustakin syystä vaikka joistakin syöpälääkkeistä monen vuoden kuluttua. Minä olin ilmeisesti saanut viruksen, joka aiheutti sen.


      • dilatoiva
        Sydän kirjoitti:

        tarkemmin oireistanne, miltä olo tuntui ennen kuin löydettiin dilatoiva kardiomyopatia ja missä tutkimuksessa se löydettiin? Näkyykö varjoainekuvauksessa?

        Kardiomyopatia on lihassairaus, joten varjoainekuvaus ei varmaan kuulu tyypillisiin ensitutkimuksiin.Kardiomyopatioita on eri tyyppejä, tämä dilatoiva yleisin.


      • Sydän
        emppu kirjoitti:

        Minulla on sama sairaus.Kauanko on kun sulla todettiin ja mikä on ikäsi.Olen 42 v,ja sairastumisestani on 3 vuotta.

        Oletko työelämässä vai eläkkeellä? Mitä vajaatoiminta yleensä aiheuttaa työkyvylle, kykeneekö lääkittynä kevyeisiin töihin?

        Kiitos dilatoivalle vastauksista.


      • emppu
        Sydän kirjoitti:

        Oletko työelämässä vai eläkkeellä? Mitä vajaatoiminta yleensä aiheuttaa työkyvylle, kykeneekö lääkittynä kevyeisiin töihin?

        Kiitos dilatoivalle vastauksista.

        Olen tällä hetkellä kuntoutustuella.Minulla on ef nyttemmin siinä 45%luokkaa(löydettäessä 28&) ja kyllä kevyempiä hommia kestää touhuta ihan mukavastikin,mutta jos rasittaa liikaa niin tulee rytmäreitä ja seuraava päiväkin on surkea.Työskentelin aiemmin senverran raskaassa hommassa ettei niihin töihin ole kylla paluuta,saas nähdä sitten mitä tulevaisuus tuo tullessaan.

        Karpatiat sivuillakin olen käynyt,mutta rekisteröityminen ei onnistunut,kun ei ole tuota kielitaitoa pätkän vertaa.


      • dilatoiva
        Sydän kirjoitti:

        Oletko työelämässä vai eläkkeellä? Mitä vajaatoiminta yleensä aiheuttaa työkyvylle, kykeneekö lääkittynä kevyeisiin töihin?

        Kiitos dilatoivalle vastauksista.

        Vastaan vaikkei kysyttykään. Kuka pystyy ja kuka ei. Sama pätee kuntoiluun ja urheiluun. Vaikeaa on yleistää, eikä pumppausarvokaan kerro aina vointia. Jos jotain raskaampaa on tulossa kuten matka, on suunniteltava niin, että ennen rasitusta on levännyt ja jaettava voimiaan sopivasti. Joskus tulee muutaman päivän huilaustaukoja, silloin vaan oleskelen.

        Minulla kävi niin, että diagnoosin jälkeen kolmen viikon kuluttua menin töihin "vain" kirjoituspöydän ja tietsikan ääreen, jouduin pitämään parin päivän pituisia sairaslomia, mutta sisulla tein kolmen kuukauden aikana ylitöitäkin, koska ei ollut tuuraajaa. Olin jatkuvan stressin alaisena. Oli se aika "hirveää". Työterveyslääkäri kannusti hakemaan yksilöllistä varhaiseläkettä, ja sainkin sen puolen vuoden kuluttua diagnoosista 58 ikäisenä.
        - Joten lähdenpä ylihuomenna viiden päivän kulttuurimatkalle Saksaan! Kukaan ei päältäpäin tiedä että sairastan vakavaa sairautta!

        Tsemppiä vaan diagnoosien ja hyvän hoidon sekä elämän saamiseksi kaikille!


      • Sydän
        dilatoiva kirjoitti:

        Vastaan vaikkei kysyttykään. Kuka pystyy ja kuka ei. Sama pätee kuntoiluun ja urheiluun. Vaikeaa on yleistää, eikä pumppausarvokaan kerro aina vointia. Jos jotain raskaampaa on tulossa kuten matka, on suunniteltava niin, että ennen rasitusta on levännyt ja jaettava voimiaan sopivasti. Joskus tulee muutaman päivän huilaustaukoja, silloin vaan oleskelen.

        Minulla kävi niin, että diagnoosin jälkeen kolmen viikon kuluttua menin töihin "vain" kirjoituspöydän ja tietsikan ääreen, jouduin pitämään parin päivän pituisia sairaslomia, mutta sisulla tein kolmen kuukauden aikana ylitöitäkin, koska ei ollut tuuraajaa. Olin jatkuvan stressin alaisena. Oli se aika "hirveää". Työterveyslääkäri kannusti hakemaan yksilöllistä varhaiseläkettä, ja sainkin sen puolen vuoden kuluttua diagnoosista 58 ikäisenä.
        - Joten lähdenpä ylihuomenna viiden päivän kulttuurimatkalle Saksaan! Kukaan ei päältäpäin tiedä että sairastan vakavaa sairautta!

        Tsemppiä vaan diagnoosien ja hyvän hoidon sekä elämän saamiseksi kaikille!

        kiitti vastauksista! Oma elämäni on jo pitkään ollut tätä: Jos tänään ja mahdollisesti huomenna lenkkeilen tai reissaan tai kyläilen, seuraavat pari päivää suurin piirtein makailen sängyn pojalla kaiken vapaa-ajan. Samaten, jos aion tehdä jotakin suunniteltua joinakin päivinä, sitä ennen huilailen, että jaksan suunnittelemani asiat.


      • minävaaan..
        74v kirjoitti:

        Ensinnäkin kiitos dilatoiva. Ja samalla "hei kertoisitko".
        Äitini ollut naistentautien erikoislääkärillä tänä vuonna tämän älyttömän hikoilun takia ja tämä lääkäri lähettänyt sydänkuvaan ja labrakokeisiin. Samalla e.lääkäri määrännyt hormonivalmisteita hikoiluun joka vaiva vaan yltyi.

        Sitten tk-lääkäri vaihtoi lääkkeet toisiin h-valmisteisiin jotka ei taaskaan käyneet.
        Samalla äitini kuuli nämä kokeiden tulokset ja tämän sydänjutun jonka lääkäri vain totesi.

        Sydänlääkitys jo saatu paljon aikaisemmin (tämä orloc ja verenpainelääkkeen mukana jokin toinen) rytmihäiriöihin ja rintakipuihin auttavat.
        Paljolti rytmihäiriöt olleet juuri pahimpia levossa.

        Oireita rytmi/rintakivut,hartiakivut(ei kärsi rasitusta),hikoilu ja univaikeudet.

        Kyllä olet oikeassa että täytyy mennä jatkotutkimuksiin alan asiantuntijoille,muuten turhautuu tk:ssa juoksemiseen eikä asia muutu miksikään.

        parasta hakeutua sisätautilääkärin tai kardiologin juttusille. jos rytmihäiriöitä ja rintakipuja on niin pitää selvitellä ainakin sepelvaltimotaudin mahdollisuus yms. tuskin kardiomyopatia noin iäkkäällä aivan todennäkisin diagnoosi kuitenkaan on mutta sydän-echossa asian pitäisi selvitä. perustutkimukset ovat kuitenkin rasituskoe kuntopyörällä ja ekg:n pitkäaikaisrekisteröinti ja sitten jatkotutkimuksena sydänecho ja sepelvaltimoiden varjoainekuvaus.


    • Mie

      Äidilläni (74v.)havaittiin sydämen laajentuma röntgenkuvissa pari kuukautta sitten .Paikallinen terveyskeskuslääkäri kirjoitti lääkereseptin ja ilmoitti ettei jatkotutkimuksia "vielä" tarvita,kontrollikäynti vuoden päästä...Tänään hain äitini kardiologilta ja ensi viikolla pitäisi tulla kutsu kiirellisenä varjoainekuvauksiin ja lääkäri oli arvellut ,että melko varma ohitusleikkaus on odotettavissa!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1412
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe