Vihdin / Lohjan murre

Nyytti

Puhuuko vihtiläiset muurretta?
Itse en ole kuullut heiltä mitään mongerrusta, mutta eikö Lohjalla ole ainakin oma murteensa? Turun murteen kuuloinen?

25

5390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pertsa

      Kyllä tuossa voi olla perää, muutama on sanonut että puheessani on vivahdus Turkulaisuutta. Nuo murteet voi olla hyvinkin yksityiskohtaisia pienelläkin alueella, nykyisin kumminkin murteita on varsinkin pääkaupunkiseudulla useita joten alkuperäismurteet ovat hävinneet muiden murteiden joukkoon kun on näitä junan tuomia niin paljon. eli on myös hyvin suuri mahdollisuus että Vihdissä kuulee savoa, turkua ja tampereen murretta.

      • murteesta

        Lohjalaiset puhuu nopeasti syöden puolet sanoista. En välttämättä saa aina selvää.


      • itä-uusmaalaisena
        murteesta kirjoitti:

        Lohjalaiset puhuu nopeasti syöden puolet sanoista. En välttämättä saa aina selvää.

        Lohjalla jonkun aikaa asuttuani.


    • moimoi.

      Vihtiläiset ei kai puhu mitään erikoista murretta, tai ainakaan en ole kiinnittänyt huomiota?
      Mutta lohjalaiset laittavat jotain hauskoja päätteitä sanojen loppuun. isi-muotoa käyttävät usein! "minä nukkusin".

    • Mamma

      Yleiskielessä tänään räystäät tippui, Lohjalla ne tippus.

      • Bennett4

        tosiaan lievennetty versio Turun murteesta.


    • ...

      Käyn itse lohjalla koulua ja olen huomannut, että he laittavat -sin joka paikkaan..nukkusin, kaatusin..toisaalta aika hauskan kuulosta...

    • ...

      kyllä vihtiläiset puhuvat murretta

      • asdasd2

        Kyy Vihis murret puhutaa

        "Kyy me pernot kuarataa ja mämmyt syyä. Lapset tykkäs harjotella hypislautal hyppimist ja pääspääl kävelyy."

        "Valtamettäs käymine on kyy vaarallista touhoo."

        Eli jonkin sortin murretta :)


      • yleiskieltä
        asdasd2 kirjoitti:

        Kyy Vihis murret puhutaa

        "Kyy me pernot kuarataa ja mämmyt syyä. Lapset tykkäs harjotella hypislautal hyppimist ja pääspääl kävelyy."

        "Valtamettäs käymine on kyy vaarallista touhoo."

        Eli jonkin sortin murretta :)

        Vihdissä 35 vuotta asuneena en ole koskaan kuullut tuollaista murretta.


    • Hai Vihti

      Kyllä kohta huomaa. Vihti liittyy Kirkkonommeen ja Siuntioon.Hurrin kuulee jo kauas . Varsinaist molotusta.

      • sam223

        Pyh. Ei Vihti liity mihinkää.


    • tosi vihti

      1600 luvulla viroon lomamatkalle viemässä hämäläisiä turkulaisia ja pohjalaisia matkalla ollut bussi hajosi vihtiin matkatessaan kehätietä ja nämä naivat aikansa kuluksi hurjana.12naista synnytti paluumatkalla vihdin kohalla ja näin lähti vihti kehittymään hienosti vuosisatojen sisä siitoksena.sitten te espoolaiset olette muuttaneet tänne "maaseudun rauhaan" jossa kyttäätte desipeli mittarin kanssa jos joku ajaa ohi paljonko tulee melua vaikka juuri muutitte suoraan perseen reijän vierestä ripulipäivänä.ja ihmettelette onko Vihdissä murretta .ainut murre mitä vihdissä on ollut kun murreettiin 2000luvulla kommunistit pois vihdistä keihäiden kanssa takaisin karkkilaan.

    • aisa masa

      vittu asiaa!!!! menkää pois vitun espoolaiset ootte rumia.

    • murretaan

      Ei puhuta, sillä Vihdissä murre on koiran nimi.

    • juustomolo

      lohjan murre johtuu paperi tehtaan höyryistä sille ei voi vaan mitään että lohjalaiset p-u-h-u-v-a-t vähän hitaammin mongertaen

    • jontka

      mun perse puhuu murretta

    • mää määää

      Kyl mää saunas ollu, sano vihtiläine.

    • Ykkösisäntä

      Vihdissä puhuu raha! Sitä meillä on jokasella toisilla enemmän ko toisilla. Mitä lähemmäs olkkalaa yleensä omaisuuden määrä kasvaa....

    • Nelimarkka

      Kyllä kai olkkalassa haisee raha kun renginselkänahasta kaikki revitään irti ja nyt puhuu vereslihalla oleva kokemus€€€€€€€€€€€

    • Ykkösisäntä

      Ole vaikka kuusmarkka. Rahua niin paljon tilillä että vituttaa! mut en kyllä anna kellekään sitä! en edes tehdystä työstä. Perintönä saatua. Niinkun kaikkilla Vihdissä rahamiehenä puhutuilla.

    • VeiVei

      Espoon pitäjän pohjoisraja ulottui 1600 luvulla hiidenvedelle asti.
      Lohjanharju jäi hämäläisten eteläiseksi rajaksi 1300 luvulla, joten
      hämettä puhutaan paikallista väriä tietenkin kielessä

    • jtnjtn

      Vihdissä on murre, mutta sitä ei oikeen käytetä.

    • Vihristä

      Simmottis, tämmöttis ymv sanoja tulee vastaan Vihrissä. On murretta mutta, aika harva puhuu sitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      274
      2863
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      75
      1506
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1460
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      34
      1250
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1180
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1177
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1109
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      20
      1042
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1003
    Aihe