Kaislikko pois

par

Mitä konsteja on saada pois kaislikko mökkirannasta ?? Leikkaamalla se varmaan on poissa silmistä jonkin aikaa, mutta entä jotain pysyvämpää ?

23

29800

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fdfdl

      Leikkaan kaislaleikkurilla mahdollisimman juuresta, laitat esim. rautakaupasta hankittavan suodatinkankaan päälle ja 10-15 senttiä hiekkaa sen päälle. Ei tule kaislat enää läpi ja saat samalla hiekkarannan. Eli niitä kaislat ensi syksynä ja laita sitten se kangas ja hiekat jäälle seuraavana talvena. Kevät sulattaa jään ja kangas hiekkoineen painuu pohjaan.

      • par

        Uskon, että tuo onnistuu ehkä järvessä. Olemme kokeilleet suodatinkangasta ja hiekkaa uimarannan pohjan parannuskonstina meren rannalla (suojainen saaristopoukama), mutta meriveden virtaus vei kaikki hiekat muutaman metrin sivuun meidän uimapaikasta.


      • rannasta
        par kirjoitti:

        Uskon, että tuo onnistuu ehkä järvessä. Olemme kokeilleet suodatinkangasta ja hiekkaa uimarannan pohjan parannuskonstina meren rannalla (suojainen saaristopoukama), mutta meriveden virtaus vei kaikki hiekat muutaman metrin sivuun meidän uimapaikasta.

        Jos ei edellinen konsti onnistu niin sitten ei jää muuta konstia kuin niittäminen mutta sekin tarvii tehdä useamman kerran kesässä niin ettei se ehdi kasvaa pinnalle asti.Tarpeeksi usein kun niittää niin loppujen lopuksi se kyllä kuolee kun ei saa happea.Sitten vähän kalliimpi mutta varmasti tepsivä keino on ruoppauttaa koko ranta talven aikana kun on tarpeeksi jäätä että traktori pysyy jään päällä.


    • Niittäjä

      Niittämisen teho perustuu siihen, että kasvi menettää niittämisessä tärkeät ravinteet varren mukana,jotka se muuten varastoisi kasvukauden päätyttyä talveksi juureensa. Joku viisas on sanonut, että kolme niittokertaa riittää per kasvukausi.

      • poistaa

        Kamppailen saman niittohomman kanssa, ja olen saanut selville, että pitkän päälle olisi hyväksi myös jaksaa koota niittojätteet pois vedestä ja toimittaa ne pois koko ranta-alueelta vaikka poltettaviksi tai kompostoitaviksi.

        Jos ne saavat jäädä rantaan maatumaan, syntyy niistä hyvää kasvualustaa uudelle kaislalle. Sama koskee tietenkin talven mittaan muualtakin rantaan ajautunutta kuollutta kaislaa.


      • poistamisesta
        poistaa kirjoitti:

        Kamppailen saman niittohomman kanssa, ja olen saanut selville, että pitkän päälle olisi hyväksi myös jaksaa koota niittojätteet pois vedestä ja toimittaa ne pois koko ranta-alueelta vaikka poltettaviksi tai kompostoitaviksi.

        Jos ne saavat jäädä rantaan maatumaan, syntyy niistä hyvää kasvualustaa uudelle kaislalle. Sama koskee tietenkin talven mittaan muualtakin rantaan ajautunutta kuollutta kaislaa.

        Unohtui tuosta kaislojen poistamisesta vielä, että näin jossakin oppaassa kuvan kaislatalkoista, jossa niitettyä ja kuollutta kaislaa vedettiin rannasta muualle pressulla iso kasa kerrallaan. Itse olen tuskaillut kottikärryillä, mutta seuraavalla kerralla kokeilen pressua.


      • tuulask
        poistamisesta kirjoitti:

        Unohtui tuosta kaislojen poistamisesta vielä, että näin jossakin oppaassa kuvan kaislatalkoista, jossa niitettyä ja kuollutta kaislaa vedettiin rannasta muualle pressulla iso kasa kerrallaan. Itse olen tuskaillut kottikärryillä, mutta seuraavalla kerralla kokeilen pressua.

        Olen nyt kolmena kesänä niittänyt viikatteella suurehkon alan rannastamme viikatteella ja haravoinut kaislat sitten kuivalle maalle poltettavaksi. Kaislikko on huomattavasti heikentynyt muttei kokonaan vielä hävinnyt.Luotan kuitenkin tähän halpaan mutta erittäin paljon työtä vaativaan menetelmään.


    • kokemusta on

      Olen poistanut merestä ison alueen kaislaa hyvällä menestyksellä.
      Työkaluna käytin ns. aidanleikkuu saksia(pitkä leikkuu pinta) ja ajankohta heinäkuu. Siihen mennessä on kaisla ottanut itseensä kaikki ravinteet. Leikkasin kaislat niin matalalta kuin oli mahdollista. Leikkuupinta pitää jäädä veden alle jotta kaisla ei saa happea.Toisena vuotena alueelle tuli vielä kaislaa, mutta se oli harvempaa ja lyhyempää. Työ oli paljon helpompi.
      Kolmantena vuotena kaislaa ei juurikaan ollut vain mädäntyneitä juuria nousi pintaan ja poistin ne haravalla.
      Kannattaa poistaa mahdollisimman laajalta alueelta, myös naapurinkin puolelta.Leikattu kaisla haravoin pois vedestä, kuivasin ja poltin.
      Näin sain pelastettua uimarannan.
      Kokeilkaa, älkää antako periksi!
      Kokemusta on.

      • hhhhhhhhhggggggg

        Laitatte moottoriveneen perään n. 10m köyttä ja siihen perään n. 10m teräsvaijeria (saa painaa jonkinverraan) ja ajellette sikin sokin mutkia rannassa
        ei ole huolia kasvavista kaisloista lumpeista ym.


    • Voi ulpukka

      Miten saan ulpukan pois pienestä lammesta kokonaan?
      Joka vuosi on niitetty veden alaisella laitteella, mutta kasvu ei kun kiihtyy Auttaako jos talvella jään päälle kylvää kalkkia, vai lisääkö se kasvustoa?

    • Sammakko-setä

      Itse kokeillu leikkaa kaislikkoo veden alta jo kymmene vuotta mutta aina tullu takasi .Ei oo levinny lisää mutta ei saatu poiskaan. Kokeilin huvikseni round up pienelle alueelle myöhään kesällä ja seuraavana kesänä kaislaa ei tullu enää lainkaan.

      • Anonyymi

        Round upia ei saa levittää vesistöihin.


    • huithelvettiin

      kaislat on hyvä vetää jäältä lumilinkolla lumpeet painavalla ankkurilla ja traktorilla

    • mart21

      Kaislat on katkaistava pinnan alta alkukesällä kun ne eivät ole nousseet pinnan yläpuolelle.Jos sitten vielä nousee pintaan niin heti uudelleen.Tällä menetelmällä kailat häviävät useiksi vuosiksi.
      Kaisla kerää kesän aikana happea juuristoon(kun se on kasvanut veren pinnan yläpuolelle) .Tämän hapen avulla seuraava kasvusto nousee pintaan ja kerää taas happea juuristoon.Kun tämä estetään kaisla tuhoutuu. Kokemuksesta tiedän,että menetelmä toimii.

      • kokematon 2

        Onko kenelläkään kokemuksia handy kaislaleikkurista, onko ihan lelu meriruon niittämisessä? Muutkin kokemukset ko. härvelistä kiinnostavat, mutta en ole gooklettamalla löytänyt muuta kun myyjän esittelyvideon, vähän epäilyttää, että meneekö meriruoko läheskään noin vaivattomasti? Myyjähän nyt tietysti vehjettä kehuu (puhelimessakin) mutta kokemuksia kaipaisin!!


    • huikauhia

      Vaikka täällä kotipihalla käytänkin Roundupia niin en missään nimessä mökillä rannan lähelläkään. Myrkky on myrkky. On sitten kiva syödä kalaa, joka sisältää Roungupia, selkärankaisille pahasta eli ihmisille.

      Muut konstit on jo kerrottukin.

      • Puhdas hiekkaranta

        Kun ostin v 1985 mökkitontin, ranta loivaa tiimalasihikkaa ja tontin oikeassa reunassa oli korkea kaislikko. Peitti näköalaa järvelle aika paljolti. Pari vuotta katseltua poistin kaiken talventullen rannalle ja keväällä poltin kasan pois.
        Pidin talven ajan ruohikko kohdan lumettetoman ja talvi oli hyvin kylmä ja jäätyi hyvin syvälle pohjaan. Kas kummaa keväällä ei noussut yhtään piippana kasvamaan.
        Parivuotta aallot huuhtelivat juurakkoa joka oili jäänyt pohjaan kaiikki irtosivat ja tulivat rantaan josta ne oli helppo korjata pois. Ranta on ollut oiken hyvää hiekka rantaa tämän jäkeen.
        Tällöin ei ollut oma ranta kuin 50 m pitkä myhemmin ostin rantaa pitemmän siivun, jossa oli myös kaislikko alue olen tämän alueen niittänyt yli 20 vuotta kaislat ovat harvenneet vuosi vuodelta mutta jonkin verran vielä nousee sinne tänne , aika helppo jo pitää kurissa ranta viiva kaunista hiekka rantaa.
        Jos olisin tiennyt niitämisen olevan näinkin pikän projektin olisin tehnyt pohjan jäädyttämisen kuin alkuperäisen tontin kodalla. Ilmeisesti kun juuret jäätyvät kasvit kuolevat lopullisesti.
        Aika egolookinen tapa tappaa kaislat luonnon menetelmällä. Suosittelen kylmästi kokeilua.


    • Kaislaleikkuri

      Www.rkvuokraamo.fi. Rk rakentajan konevuokraamo oy vuokraa veneen sivuun kiinnitettävää kaislaleikkuria, todella hyvä laite, on omakohtainen kokemus. Syvyys säädettävissä, käy isompikin alue nopeasti.

      • Anonyymi

        Toimii. Ostettu omaksi.


    • saunaarantaan

      Miten te tuon toteutatte kesällä?
      Minulla olisi ainakin 30m pituista ja aika leveeltä menevää vesijättöä
      missä polviin asti uppoaa vesi ja eteen päin ei näe kun heinät peittää.
      miten sen edes viiralla toteutan ja soraa päälle?
      eikö se ole yksinkertaisempaa talvella kun on jäätä?

      mistä tiedän ettei minun tarvi lunastaa sitä vesijättöä vaikka
      myyjä väittää että se kuuluisi tonttiin?
      ajatuksena olisi ostaa tontti ja talvella tehdä hiekkarannan lähtö.

      • Anonyymi

        Tiedät maanmittauslaitoksesta onko vesijättö lunastettu sinulle vai ei. Naapuri teki oletuksia ja ruoppasi hänelle kuulumatonta vesijättöä. Käräjiä käydään. Meren rannikolla vesialueiden yksityisomistajat on ärhäkkää väkeä.


    • Anonyymi

      Monen kymmenen vuoden kokemuksella näyttää siltä että järviruoko, eli se kaisla jossa on lehtiä, ottaa niittämisestä pataan kohtuu hyvin. Sen sijaan varsinainen kaisla eli se, jossa on paksuhko putkivarsi ja töyhtö päässä on paljon sitkeämpi leikata. Kyllä sekin tokenee kun monena vuonna leikkaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe