Pitkäkarvaisen kissan karvat leikkaukseen??

Kokemuksianne kaivataan

Oletteko ajaneet kissaanne koskaan "kaljuksi"? Meillä on persialainen jonka turkkia on hoidettu niin huonosti että alusturkki on aivan takussa melkein kokonaan muualta paitsi ei päästä, mutta leuan alta hännänjuureen saakka. Voisikohan kissa karvat ajaa pois, kasvaahan ne aika pian takaisin? Miten kissa sopeutuu "turkittomuuteen"?
Kertokaa kokemuksianne ja mielipiteitänne asiasta.

27

18147

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kissafani

      Miksi ette ole harjannut säännöllisesti? Pitäisi tietää, että kissaa harjattava, lyhyt karvaistakin! Saati sitten pitkäkarvaista. Älä mene leikkaamaan sen turkkia! Odota jos täällä joku asiantuntija vastaisi. Itse en tiedä miten tuon saa kuntoon mutta oli pakko kirjoittaa tämä, kun alkoi ärsyttää pahasti tuollainen välinpitämättömyys!!! Ottakaa asioista selvää ennenkuin hankitte kissan. Jälkeenpäin hankala monia muitakin elämän asioita selvittää kun ei olla välitetty yhtään.

      • selvennys kun haukutte

        Saimme kissan vasta äsken joten minä en "hoitovirhettä" ole tehnyt


    • moon

      Pitäisi teidän tietää että persialaisen turkkia on harjattava päivittäin!
      Jos takut ovat aivan ihoon kiinni? Siinä tapauksessa ainoa mahdollisuus on että menette eläinlääkärille joka nukuttaa kissan ja ajelee takut pois. Kissa on rauhoitettava tämän ajaksi ja siksi sitä ei saa tehdä kotona, eikä saksilla saa missään tapauksessa mennä söhimään! Jos takut eivät ole niin pahat niin niitä voi varovasti yrittää leikata palasiksi saksilla. Tosin silloinkin on oltava aivan älyttömän varovainen tai reissu eläinlääkärille tulee joka tapauksessa, mutta tällä kertaa siihen sisältyy kasapäin tikkejä.
      Älkää missään tapauksessa yrittäkö mitään sellaista että pesette kissanne ja yritätte siinä selvittää ne takut, nimittäin ne vain huopaantuvat entisestään. Kyllä siinä jokunen kuukausi menee ennenkuin se turkki on kasvanut takaisin (tosin ei täyteen pituuteen silloin viellä, mutta peittäväksi).
      Kyllä se kissa varmaan siihen tottuu, mutta teidän on varottava ettei se palele.

      Mielipiteeni asiasta? Se on että jos hankkii perisalaisen niin siitä on myös pidettävä huoli! Persialaisen turkki on niitä vaikeampia, mutta tämä on tiedettävä kun kissan hankkii. Kokemusta mistään samantapaisesta ei ole koska harjaamme puolipitkäkarvaiset kissamme säännöllisesti.

      • Pirjoilona

        Eikös kysyjä juuri sanonut, että otti kissan siinä kunnossa kuin oli!!!? LUE KYSYMYS ENNENKUIN ALAT HAUKKUA,


      • bravooo

        13 vuotta vanhaan viestiin sitten aloit keuhkoamaan :D


      • Naapurikylän_poikamies

        Kissa kuollut aikoja sitten, mutta moon ja Pirjoilona ehkä vielä hengissä..


    • Satru

      Viekää kissa eläinlääkärille. Nukuttavat kissan ja ajavat karvat pois, helpointa niin kissalle kuin teillekin. Kun turkki taas kasvaa voitte samalla alkaa turkkia hoitamaan kampauksineen ja pesuineen niinkuin kuuluu.

      Meillä tullessaan perski oli todella kauheassa kunnossa. Veimme sen turkinajeluun, kun itse ei turkin selvittämisestä tullut mitään. Olihan kissa ensin melko kummissaan olotilastaan ja kylmissään tietysti, mutta kun huolehti ettei saa vetoa ja sai etsiytyä minne halusi nukkumaan niin kaikki meni hyvin. Turkki kasvoi hyvällä ruualla nopeasti ja kasvaa edelleen. :)

      Turha sitä enää on surra läikkynyttä maitoa, pääasia että kissa pääsee tukistavista takuistaan mahdollisimman pian. Kissalla on todella paha olo, sitä sattuu liikkua ja olla. Jokainen liike tukistaa ja ihokin on varmaan ihan hilseessä ja saattaa kutista pahastikin. Omalla kissallamme oli tullut ihottumaakin, kun iho ei ollut saanut hengittää karvapanssarin alla. Ehdottomasti viekää kissa mahdollisimman pian turkin poistoon ja aloittakaa sitten turkinhoito puhtaalta pöydältä, niin on paras. :)

    • Alkup.

      kissa tuli meille vasta eli aikaisempi omistaja oli tehnyt "hoitovirheen", emme me.

      • markit

        minullakin, kun ostin aikuisen persialaisen, Turkki oli hoitamaton ja takkuinen, eikä antanut harjata. Eläinlääkärillä takut poistettiin RAUHOITUKSESSA. Mutta eipä paljoa antanut senkään jälkeen turkkia harjata. Mutta kylläkin kun leikitin samalla ja samalla harjasin kyllä ne oppii. Turkkia pitää tosiaan joka päivä harjata. Paljon hyviä hetkiä kisusi kanssa toivon sinulle:) Ja hyvä eläinkaupanruoka saa turkin voimaan hyvin.


    • kisssu_78

      Eläinlääkäri varmaan ajelee kissasi turkin, jos se on tarpeen, älä itse ala leikkaan sitä.....

      Äitini persialainen jouduttiin parturoimaan,
      mutta turkki on kasvanut takaisin ilman että huomaisi sen olleen joskus trimmattuna =)

    • allu

      Itselläni on noin 10 v persilainen joka
      on tullut itselleni noin 5 vuotta sitten.
      Kolli antaa harjata/kammata pään ja kaulan alueen
      ja muut eivät ole sallittua aluetta.
      Ajelen kissan trimmillä 2 kertaa vuodessa niistä
      kohdista jotka ovat sen tarpeessa. Yleensä hännän
      alusta , kainalot ja masu. Kissa hyväksyy täysin
      trimmauksen seisoo takajaloillan pöydällä etujalat olkapäälläni. Häntää trimmaan juuresta
      ainoastaan. Ihan kaljuksi ei ole koskaan tarvinut leikellä. Suurimmat taku on hoidettu laittaen harva metallikampa takun ja ihon väliin ja saksilla pois.Tosin kammankanssa ei ole asiaa kainaloihin eikä hännän alle eli ne sitten koneella. Meillä karvan kasvaminen nilkkatasolle
      kestää noin 4-5 kk. Mielestäni kissa on ollut aina helpottuneen oloinen trimmin jälkeen.
      Meidän muut kissat eivät ole koskaan ns. naureskellut persialaiselle kampaamokeikan jälkeen.

      • hapeli

        Meillä on kolme kissaa joista yksi on persialainen Papu. Kesät Papu juoksee ulkona(asumme maalla). Vaikka turkkia hoitaakiin menee se ainakin meillä takkuihin. Turhaa syyttelyä ja huonoa omaatuntoa saatte aikaan moralisoivilla kirjoituksillanne. Papu käy kerran vuodessa tutulla eläinlääkärillä ja humauksessa turkki leikataan. Se kasvaa takaisin noin kuukaudessa ja Papulle ei ole kehittynyt mitään traumoja, yhtä ihmisrakas ja hieno katti kuin aikaisemminkin. hampaat hoidetaan samalla reissulla.


      • Että ottaa päähän
        hapeli kirjoitti:

        Meillä on kolme kissaa joista yksi on persialainen Papu. Kesät Papu juoksee ulkona(asumme maalla). Vaikka turkkia hoitaakiin menee se ainakin meillä takkuihin. Turhaa syyttelyä ja huonoa omaatuntoa saatte aikaan moralisoivilla kirjoituksillanne. Papu käy kerran vuodessa tutulla eläinlääkärillä ja humauksessa turkki leikataan. Se kasvaa takaisin noin kuukaudessa ja Papulle ei ole kehittynyt mitään traumoja, yhtä ihmisrakas ja hieno katti kuin aikaisemminkin. hampaat hoidetaan samalla reissulla.

        Meillä on 4-vuotias puolinorjalainen metsäkissa, jonka aluskarva on untuvaa ja takkuuntuu pahoin aina näin keväällä. Inhoaa harjaamista ja emme ole vielä onnistuneet yhtenäkään keväänä, ettei karvanvaihtotakkuja tule. Leikkelen niitä varovasti aina viikko tolkulla. Eilen eräs naapuri tuli ovellemme huutamaan: "Soitan poliisille ja hommaan sulle eläintenpitokiellon! Kissan takut pitää saada pois nyt! Katson kaksi viikkoa ja sitten jos ei ole mitään tapahtunut hommaan sulle elinikäisen eläintenpitokiellon!" Katsoin huuli pyöreänä ja kehoitin tulemaan muulloin keskustelemaan mun kissoista (2 maatiaista ja tämä "Pena") rauhallisemmassa mielentilassa. Olen pitänyt tähän asti Kissojen Katastrofiyhdistystä hyvänä asiana. Ko. henkilö toimii em. yhdistyksen nimissä ja tuolla käytöksellä aiheutettiin vain oikea "Katastrofi". Meillä on leikattu takkuja lähes koko yö. 4 tuntia yöunta, kohta lapset (2,5 v ja 11 kk) hoitoon ja minä (pussisilmä) töihin. Fiilikset perseestä, olenhan pitänyt ikäni itseäni oikeana kissaihmisenä, mutta olenkin ollut eläinrääkkääjä! No, siltä tuntuikin viime yönä takkuja leikatessa.


    • Puolipitkä

      Jokainen takku nipistää kissaa. Ainakin oman kissan käytöksessä huomaa heti, jos takku kaihertaa mieltä. Kissa on yksi tuittupää silloin. Antaa muille käpälästä ja nurisee pienestäkin. Eikä takun tarvitse olla suuri, kun se on vain väärässä paikassa. Ja takkuja tulee jopa päivässä meidän pitkäkarvaiselle mirrille, jos sattuu olemaan kosteampi keli tai tahmakäpäläisempi silittäjä. Sinänsä tuo takkusyyllistäminen on siis liioiteltua. Toisaalta taas se on eläimen laiminlyöntiä ja rääkkäämistä, jos niille takuille ei tee mitään heti kun ne huomaa.

      Vanhemmalla iällä kissa muuttuu kankeaksi ja kielestäkin katoaa turkin huollossa tarvittavaa karheutta. Sen takia vanhaa kissaa pitää erityisesti auttaa turkin huollossa.

      Itse selvitän pienet takut metallikammalla. Takun alta karvoista tukeva ote, ettei takun aukominen kisko karvoja juuresta asti ja nipistele. Jos takku on alempana, niin sujutan metallikamman takun ja ihon väliin ja saksilla napsin kampaa pitkin. Kampa välissä estää nahan joutumisen saksien väliin.

    • Ei persialaisen

      turkia voi pitää takuttomana,kun että seon puhdas ja kampaamalla, harjat saa laittaa roskikseen.Kahden perkin omistaja

    • syltti1

      Ei saa ajaa turkkia pois- ottakaa yhteys eläinlääkäriasemaan hoitajatkin siellä osaavat
      neuvoa miten turkki hoidetaan vain pahimmat "paakut" voisi nipsauttaa VAROVASTI
      (jos esim haittaa kävelyä) turkkia pitää harjata ja kammata joka päivä!
      Miten ihmeessä turkki voi olla siinä kunnossa?? Eläinlääkäriin!!

    • ÄLÄ

      MISSÄÄN NIMESSÄ MEE AJAA SITÄ PARKAA KALJUKSI!! Turkki suojelee kissaa auringon valolta sekä kylmältä. Älä Älä ja ÄLÄ!

    • Heidi hänninen

      Hei
      Tosi ikävää, että soimataan, kysyessä neuvoa. Ei kai kukaan, joka haluaa kissalleen parasta, tule neuvoja kyselemään, vaan viis veisaa.
      Minulla on ollut lyhytkarvaisia kissoja ja yllättäen maatiaskissanpentu kasvatti pitkät karvat, enkä ole osannut hoitaa.
      Kissa on vielä alle vuoden, eikä jaksa pysyä paikallaan, joten saksiin en kyllä uskalla tarttua. Varovasti olen kokeillut erilaisia harjoja, karstaa, sukaa jne. Ihmisten muoviharjalla näyttää onnistuvan edes vähän. Mutta kuitenkin nyt takut ovat niin pahat, että olen ollut yhteydessä eläinlääkäriin. Tarkoitus oli hoitaa asia leikkauksen yhteydessä, mutta ilmeisesti täytyy mennä karva-asiasta jo aiemmin. En halua sterilisoida kissaa, ennen kuin on täysikasvuinen.

    • dghj

      Kissallani on suht lyhyt karva, mutta takapuolen ja hännän siinä rajalla on pitempää karvaa ja olen leikannut sitä aina vähän pois niillä samoilla sheivausterillä mitä myydään naisten jalkakarvojen poistoon. En tietenkään kaljuksi aja siitä, mutta lyhennän

    • Putru

      Minulla on ollut kissoja kymmenien vuosien ajan. Nyt vuosi sitten sain lahjaksi toivomani hopeatabby persialaisen. Vaan tämä neiti onkin luonteeltaan oikea sotkija: leikkii toffeekaramelleilla, jos vaan sellaisen roskiksesta tms. löytää, kaivelee viemäriä ja roskapönttöjä tms.. juu, narisijat. On ollut eläinlääkärissä, ei ole mitään vikaa tai puutostauteja. Se ELÄINLÄÄKÄRI sanoi, että tämänluonteinen kissa ei tule pysymään täysin takuttomana, kampaile varovasti ja tuo silloin tällöin takkujen poistoon. Huvittavaa on, että tuttavapiiri, joista kellään ei ole ikinä ollut tällaista kissaa, kauhistelee pienintäkin takkua kissan turkissa.. pesty on syväpuhdistavalla shampoolla, eläinlääkärin neuvosta. Hyvin voi, kiltti on ja nauttii elämästään. Hommatkaa tekin sellainen, siis elämä, kauhistelijat!

    • karvat veks

      Jos kissa on rauhallinen ja antaa sinun takkuja poistaa, voit ihan koira trimmerillä joka ei siis leikkaa ihoa, leikata paakkuja pois.
      Kaikki paakut pitää leikata, ja alkaa uudelleen karvaa parin päivän välein kampailla.
      Jos olis vaikka joku toinen apuna, sujuis helpommin.Leikkaat kissan karvaa lyhyemmäksi jokapuolelta, ja takut poistat.

      Kissalla on kärsimys olla takkuisessa turkissa, ne kiristävät ja kutiavat .Joten en ihmettele, jos joku eläinrääkkäykseksi sen katsoo.Pitkäkarvaisen kissan turkkia on kammattava säännöllisesti, ulkoilun jälkeen poistettava kaikki tikut ja röhnät turkista, muuten tulee paakkuja niiden ympärille.
      Saksilla en leikkaisi, voi mennä nahkaan vahingossa.

      Jos et onnistu, vie el, hän rauhoittaa kissan ja leikkaa sen karvat.

    • ikn

      Minun kissallani on kans kauhea ongelma kun tota karvaa lähtee aivan liikaa, vaikka harjaan kissaa joka päivä. Silti kissan karvoja on joka paikassa, olen saanut sen takia hengitys vaikeuksia, mutta kissa on niin tärkeä että siitä en halua luopua. Olen myös ajatellut tuota trimmausta onko se kissalle mahdollista?

      • On mahdollista: Ei se sisäkissa tarvitse turkkia auringonsuojaksi tai lämpimänä pysymiseen.

        Furminaattorilla lähtee irtovillat hyvin;olen käyttänyt sitä sekä kissojen että koirien turkkeihin karvanlähdön aikaan.

        Jos kissan turkki on huopaantuva, kiilloton, jatkuvasti irtoaa karvaa, niin kyllä kannattaisi kokeilla ravintolisiä, esim öljyjä lisäksi ruokaan: Meillä yksi kissa lipittää öljyä sellaisenaan kupista, toiselle voi laittaa ruuan sekaan, kolmas miten sattuu, jne. Turha selitellän että leikatulla kissalla turkki menee helposti huopaantuvaksi; meillä on vain leikattuja, vähintään puolipitkäkarvaisia ja hienoturkkisia otuksia, joilla turkit kiiltää niin että auringossa valokuvat ylivalottuu: oikea ravinto on turkin hyvinvoinnin perusta.


      • Satu11

        Minä laiminlöin omsn rakkaan persialaisen turkin hoidon viime talven aikana ja nyt minä ja kisuni saimme siitä kärsiä. 😪 Vein kisun eläinlääkäriin, hän nukutti kussan ja ajoin vartalon 0-1 mm pituiseksi. Häntä, tassut ja pään ja kaulurin alue ovat pitkänä. Meillä on toinen kussa, siperian angora (ei takkuunnu), joka vilistää leikkiä persialaisen kanssa nk ennenkin.

        En ikinä enää jätä kissaani harjaamatta, oli se niin sydäntäraastavaa. Aion harjata turkin päivittäin, kunhan se siitä kasvaa. Parin kuukauden päästä turkki on parin sentin pituinen. Vie kissasi heti eläinlääkärille takkujen leikkaukseen. Siten takut eivät kiristä nahkaa ja uusi upea turkki kasvaa hienosti.


    • Monta karvakuonoa

      Kyllä voit ajattaa ne eläinlääkärissä, pienessä "humautuksessa".
      Itse olen juuri viemässä kissaani kyseiseen toimenpiteeseen, kun edellinen omistaja ei ollut opettanut kissaa turkinhoitoon, johon se nyt suhtautuu agressiivisesti. Olen opettanut sitä herkkujen avulla tottumaan harjaukseen, edistytään koko ajan. Turkkia pitää harjata usein, jos haluaa, ettei näin pääse käymään. Kannattaa heidän, joiden aika tai halu ei riitä kissan harjaamiseen, ottaa lyhyt karvainen.
      Toiset lemmikkini suhtautuvat hoitoihin hyvin, koska aloin totuttaa niitä heti pienenä, kynsienleikkuuseen ja trimmaukseen. Nämähän on normijuttuja, eikä niistä voi laistaa, tai eläin kärsii.

    • Persia

      Olen vienyt persialaiseni elälnlääkäriin parturoitavaksi ja kissa tosi hyvällä tuulella sen jälkeen tosin on sisäkissa

      • koneellahelpotusta

        Kissa kärsii takuista,kiristävät ja kutisevat.Omalle johdalle voi hyvin miettiä huopahatun päähän 24/7...ei se kivalta tunnu Hienoa,et ajeluttaa lyhyeksi,kissan olo helpottuu hetii.Harjaaminen tietysti tärkeää,kun ottaa pitkäturkkisen kauniin kissan.Kaunis se ei pitkäturkkinen tosiaankaan ole paakkuisena,ja harjaamattomana,ja kissa siitä kärsii.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe