Akupunktio?

Pyörtyjä

Hei, onko migreeni-ihmisillä kokemusta akupunktiosta?

Itse käsrin hormonaalisesta migreenistä. Lääkkeenä on kokeiltu vaikka mitä. Nyt Zomig Nasal ainoa joka jotenkin lievittää oireita. Olen usein ensiavussa piikillä, kun särky aivan sietämätön eikä elämästä tule mitään moneen päivään.

Nyt kävin joku aika sitten akupunktiossa ekaa kertaa kuukautisten ollessa juuri alkamassa (eli kohtaus tuloillaan). Neulat olivat paikallaan pari minuuttia, kun silmissä musteni, alkoi oksettaa ja pyörryin. Oliko teho niin raju (11 neulaa), vai enkä kärsi koko hoitomuotoa? Lääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata. Kehotti kokeilemaan vielä. Uskallanko mennä???

Tuli kammo koko touhua kohtaan, jäi koko päiväksi häjy ja väsyttävä olo. Mutta toisaalta nyt oli ensimmäiset kuukautiset maailman aikoihin, ettei migreeniä ollut...

20

10171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paustis

      Itse olen kokoeillut monen monet migreenilääkkeet eikä sopivaa tahtonut löytyä... Joten epätoivoissani marssin akupunktioon, suuri epäilys mielessä. Kävin viime kesänä kuusi kertaa hoidossa parin viikon sisään ja sen jälkeen on ollut vain pari kolme kohtausta ja paljon lievempiä, menee parissa tunnissa ohi. Itselleni apu löytyi akupunktiosta, vaikka inhottavaa olikin. Kaipa sitä mielummin kestää päivän huonon olon kuin 3vrk kamalan migreenin..

      • Pyörtyjä

        Hei, oletko siis käynyt viime kesänä nuo akupunktiot ja siitä lähtien migreeni pysynyt poissa?
        Muistatko monellako neulalla hoito sinulle tehtiin?
        Jospa sisi uskaltautuisin uudelleen kokeilemaan. Todellekin se huono olo ei ollut mitään migreenikohtaukseen verrattuna. Ajattelin vain, että kuuluuko tuollainen pyörtyminen asiaan... Vai onko se merkki siitä, ettei hoito sovi lainkaan.
        Näin ihmettelen.


      • paustis
        Pyörtyjä kirjoitti:

        Hei, oletko siis käynyt viime kesänä nuo akupunktiot ja siitä lähtien migreeni pysynyt poissa?
        Muistatko monellako neulalla hoito sinulle tehtiin?
        Jospa sisi uskaltautuisin uudelleen kokeilemaan. Todellekin se huono olo ei ollut mitään migreenikohtaukseen verrattuna. Ajattelin vain, että kuuluuko tuollainen pyörtyminen asiaan... Vai onko se merkki siitä, ettei hoito sovi lainkaan.
        Näin ihmettelen.

        Kyllä vain. Olisiko ollut joku reilut kymmenen neulaa...? Muutama kasvoissa ja loput päänahassa. Siitä pyörtymisestä kannattaisi varmaan kysyä hoidon antaneelta naprapaatilta? Kyllähän siitä on ihmisille tullut mitä mielenkiintoisempia oloja, mutta sinuna kääntyisin hoitajan puoleen.
        Saisit ainakin varmempaa tietoa. Mutta onnea yritykseen, jos vielä meinaat uskaltautua! :)


      • loysin apua

        Itsellani migreenit pahenivat kunnes ne tulivat vahintaan joka kuukausi ja jatkuivat 3 paivaa putkeen. (hormonaalinen migreeni. Jos on stressi-tekioita niin voi olla useemminkin). Kun pahenivat pisteeseen etta tuntui etta oli paansarkya melkein koko ajan menin akupunktioon. Nyt ei oo ollu migreenia kahteen kuukauteen eika pahempaa paansarkyakaan.

        Huomaan itse hti kun neulat menevat kuinka koko kroppa alkaa rentoutua, rauhottua.

        Joten kannattaa kokeilla vaikka toisesta paikasta jos ei ensimmaisesta tykanny.

        Toivottavasti saat apua.


      • Anonyymi

    • Mimosa

      Ainakin mulla on päänsäryt akupunktion jälkeen vähentyneet huomattavasti. Suosittelen, että ainakin kokeilet, ei ole mitään hävittävää.

      Lääkäri pistää kymmenen ohutta neulaa niska-hartia seutuun ja antaa niiden olla siinä noin puoli tuntia. Käsittely uusitaan muutaman kerran. Joillekin auttaa, joillekin ei.

      • tiedosta ...

        Tietosi oli meikälle arvokas... Nimenomaan niska-hartiaseudun jumittuminen aiheuttaa minulla lievää päänsärkyä kokopäiväisesti. Olen epävarma, onko se tensio vai migreeni.


    • Niko-73

      Itse kävin vuosia sitten akussa 3 kertaa 3 viikon aikana. Seuraavat pari-kolme vuotta oli ilman minkäänlaisia migreenikohtauksia. Nykyääkin melko harvoin pahempia kohtauksia.

      Minulle laitettiin muutaman neula hartijoihin, muutama käsiin ja loput päähän. Olisko ollut 15-20 neulaa (aina pareittain laitettiin).

      N

    • Nimetön

      Mene johonkin pimeään tilaan ja ole siellä silmät kiinni.Paina voimakkaasti akupisteitä heti kun ensioireet migreenistä ilmenevät noin 10sekuntia niin,että sattuu ja sitten pidä noin 30 sekunnin tauko. Toista tämä niin kauan kunnes näköhäiriö tai muu ensioire on poistunut. Akupisteet ovat kulmakarvojen alapuolella lähellä nenän yläosaa.Löydät ne helposti,koska ne ovat migreenin alkaessa erittäin kosketusherkät.Et saa enää päänsärkyä olleenkaan,vaan pää tuntuu hieman puutuneen oloiselta jonkin aikaa.Toivottavasti saat apua tästä.Itse olen päässyt eroon aina oksennukseen asti päättyneistä migreenipäänsäryistä.

    • ei enää

      minulla sama juttu. valtava kipu neulojen laiton jälkeen, silmissä sumeni ja pyörryin.

    • Olen kokeulut akupuktio hoitoo 10 kertaa on olut vähän apua se on vain aika kallista kokeile hierotaa onko sullu niskat_hartiat jumissa?

    • kärsinyt........

      Itse hakeudun akupunktiohoitoon migreenin takia raskausaikana, kun täsmälääkkeet tai särkylääkehoito ei ollut mahdollista ja kohtauksia oli kuitenkin jatkuvasti. Kävin hoidossa 3 kertaa (hinta n. 50 euroa kerta). Yhdellä kertaa minulla oli päänsärkykohtaus päällä ja lääkäri laittoi piikin ohimoon, juuri siihen kipupisteeseen. Se oli mielenkiintoinen tunne, tuntui että koko päänsärky pakeni sitä piikkiä pitkin.

      En tiedä oliko syy akupunktiossa vai raskauden aiheuttamissa hormonaalisissa muutoksissa, mutta migreenikohtaukset vähenivät elämästäni synnytyksen jälkeen. Ennen kohtauksia oli useita kuukaudessa, nyt enää pari kertaa vuodessa, eikä nekään ole niin voimakkaita kuin aiemmin.

      • akuhoito

        Minä ainakin olen saanut avun migreeniin juuri akupunkitosta. Samalla tavalla, neulaan, joka laitettiin keskelle päätä tuli nin voimakas paine että..., mutta sinne katsi pääkipu eikä sen jälkeen ei ole ollut pää kipeä. Jatkan vielä hoitoa muutaman kerran. Hoitaja vain sanoi minulle että 6 neulaa yhdellä kerralla on ehdoton maximi. Ja minulla se on toiminut, ei tarvitse maata enää pimeässä huoneessa eikä sydä särkylääkkeitä.
        Suosittelen lämpimästi kaikille migreenistä kärsiville, ainakin kokeilemaan, ei siitä haittaakaan ole.


      • kyllä auttaa
        akuhoito kirjoitti:

        Minä ainakin olen saanut avun migreeniin juuri akupunkitosta. Samalla tavalla, neulaan, joka laitettiin keskelle päätä tuli nin voimakas paine että..., mutta sinne katsi pääkipu eikä sen jälkeen ei ole ollut pää kipeä. Jatkan vielä hoitoa muutaman kerran. Hoitaja vain sanoi minulle että 6 neulaa yhdellä kerralla on ehdoton maximi. Ja minulla se on toiminut, ei tarvitse maata enää pimeässä huoneessa eikä sydä särkylääkkeitä.
        Suosittelen lämpimästi kaikille migreenistä kärsiville, ainakin kokeilemaan, ei siitä haittaakaan ole.

        Kun kohatus/Näköoireet alkavat niin heti painelet voimakkaasti sormella akupunktio pisteestä sillä puolella missä kipu on. Ite painelen pistettä peukalon ja etusormen välissä. Kohtaus puolittunut ja kipu samoin. Tämä auttaa vain kun painellaan akupunktio pistettä koko kohtauksen ajan, oksentaakkaan ei tarvitse :P


    • Sivustaseuraaja

      MAGNEETTRANNEKE AVUKSI
      Tyttäreni on saanut todella ison avun magneettirannekkeesta nimeltä Monet.
      Hankimme ensimmäisen, kun hän oli 8v ja kärsi migreeneistä n. kerran kuukaudessa. Kohtaukset olivat rajuja oksennukseen päättyviä usean tunnin juttuja. Rannekkeen käyttöönoton jälkeen meni kaksi vuotta kokonaan ilman kohtauksia. Ja vielä 1,5 vuotta lisää, vaikka ranneke lopulta jätettiin pois.

      Viiime kevättalvella kohtaukset palasivat ja tulivat keväällä jo parin viikon välein. Tilasimme hänelle uuden isomman Monet-rannekkeen (n. 100 €). Taas kohtaukset loppuivat kokonaan. Tänään, kolmen kuukauden tauon jälkeen migreenikohtaus iski heti koulupäivän jälkeen. Tyttäreni otti lääkkeeksi Panadol 600 mg ja vaihtoi rannekkeen oikeasta vasempaan käteen. Kohtaus näyttää ainakin lieventyvän. Toivotaan parasta.

    • MILLAMolla1

      joo hyvä kokemus myös mulla, sitten kun löysin osaavan akupunktihoitajan.... eli hoitajissakin on eroja...... onneksi asun pkseudulla niin että oli varaa valita.

      hoito 40e/krt ja kävin ensin muistaakseni 5 kertaa ja nyt harvemmin. Halpa hinta siihen nähden ettei tarvitse yrittäjänä olla töistä pois kohtausten takia. Tosin mun migreeni ei koskaan ole ollut ihan hirveä.

      Tsemppiä kaikille!!!!!!

    • Arvimen

      Mä voin kans suositella neulahoitoa!!

    • oireetta

      Mulla todettiin migreenin kanssa samaa geeniperimää oleva keskushermoston sensitiivinen herkistyminen.
      Nuorena migreeni, sukuperäinen herkistymä, hormoonitoiminnan myötä lakkasi. Myöhemmin todettu home-voc-päästöiset työympäristöt yli 20 v. ja verenpaineet nousivat yhtäkkiä oudon rajusti 2000 luvun alkupuolella, sain myös beetasalpaajan 5 mg. Vasta nyt on sanottu, että se oli myös migreeniperäisiä kohtauksia estävä. Kun lääke puolitettiin, en meinannut pysyä pystyssä, kun paineet alkoivat laskea. Eli hermosto-migreenin tyyppiset kipuoireet alkoivat tulla takaisin, mutta ei samanlaisina pahoinvointi ja päänsärkyä kuin ennen, tinnitusta, nyt kallon takaosassa, niska-, ranka- ja hermosärkyjä ympäri kehoa: jalat meinaa välillä lähteä alta, nilkka meinaa vääntyä hermotuksesta ja hermottaa selästä alas, aistit mm.näkö ja kuulo sekä elimet toimii miten sattuu mm. kilpirauhanen ja hormoonitoiminta on sekaisin, arvot normaalit, mutta oireet vaihtelee välillä liika- ja vajaatoiminnan puolelle: painon heitteleminen, myös aineenvaihdunta: hiilihydraatit nousi ja laski (ei diabetes-2, vaikka oma lääkäri niin päätteli - kun kerran arvo 11, muuten normaali, toinen lääkekin nosti, en ottanut diab-lääkitystä), kolestrolilääkitys: siniset suonet, krampit, uniongelmat, lihaskivut lääkkeen oton jälkeen: sukuamamneesi: ei käy, ym nesteen kertyminen, uni-valvetila ongelmia, yhtäkkiä heikotuksia, energia vajetta: voimat pois ja nukkumaan, unen laatu ja pituus vaihtelee paljon. Myös hermotus välillä ali- ja ylitoimintaa ym. monia oireita. Oma lääkäri ei osannut hoitaa eikä lähettänyt eteenpäin. Olen joutunut hakemaan apua muualta. Olen joutunut käymään paljon asiaan kouluttautuneella, osaavalla osteopaatilla ja hermoratahierojalla sekä voice massage-fysioterapeutilla, kun hermotus, myös 3-hermo, vetää lihaksia kasvoissa ym. voimakkaasti jumiin ja myös selkäranka painuu lapojen välistä vähän väliä sisäänpäin. Myös ns. fibromyalgia ym. -hermosärky samaa oireyhtymästä peräisin. Löysin neurologin, joka on aloittanut nyt hoidot, hän laittaa tiettyjä injektioita tietyin välein triggerpisteisiin nyt jo 2 kertaa. Kolmas aika on jo sovittu. Oireet on vähentynyt, en ole enää ns. invalidi, vaikka paljon on joutunut perumaan tai siirtämään suunniteltuja tapaamisia ihmisten kanssa hankalien oireiden takia tai käveleminen on onnistunut sauvojen ja nilkkatuen kanssa. Nyt ole päässyt niistä eroon, toivottavasti lopullisesti. Toiveena on, että pääsisin mahdollisesti uudelleenkoulutukseen ja työhönkin. Olen menossa vielä hierojalle, joka osaa akuhoidonkin. Kävin jo kerran, mutta hän ei silloin antanut hoitoa, se meni keskusteluksi ja sanoi, että ensin muut, sitten tätä, viisas neuvo.

    • Asteriini

      Moikka!
      Mulla myös melko pahaoireinen migreeni (sahalaita/näkökenttäpuutos, päänsärky, puutumiset, puheentuoton vaikeus,oksentelu), täsmälääkkeitä olen joskus käyttänyt, mutta niistä en apua saanut. Nykyään kohtauksia harvakseltaan (koputan puuta). Te jotka olette saaneet/ottaneet akupunktiohoitoa, kumpaan korvaan se on tehty? Olen yrittänyt netistä etsiä tietoa onko korvan väliä..

      Kiitos jo etukäteen! :)

    • hepsuli

      käy antroposofisella lääkärillä, sieltä saat hyvät lääkkeet.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      378
      3744
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      209
      1843
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      67
      1394
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      152
      1275
    5. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      165
      933
    6. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      883
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      57
      880
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      860
    9. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      50
      844
    10. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      839
    Aihe