Suitsien laitto ongelma..

help!

Niin elikkäs miten hevoselle saa laitettua suitset, kun se nostaa pään ihan ylös? Ärsyttää kun en itse saa laitettua suitsia, sillä en todellakaan saa sen hevosen päätä alas, enkä yllä suitsia laittamaan.. Olisiko siihen jotain keinoja?

28

6144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enni

      Pidä riimut päällä ja ja ota ne pois vasta kun suitset on laitettu!

      • neuvoja

        Ylläolevan mailafin neuvo on kyllä hyvä, mutta lähinnä tarkoitettu jos hevonen pelkää suitsia. Useimmat hevoset eivät pelkää, ne eivät vain halua niitä suuhunsa. Ja toiseksi, ratsastuskoulujen hevosille ei ole aikaa alkaa opettamaan mailafin neuvoa, koska seuraava ratsastaja ei kuitenkaan tee samalla lailla; työ menee hukkaan eikä koskaan onnistu. Näin teen yleensä hevosille jotka nostavat päätään:

        Mene hevosen vasemmalle puolelle hevosen pään viereen. Laita oikea kätesi lean alta ja turvan päälle. Näin heppa ei voi nostaa turpaansa, kun estät sen. Älä päästä irti missään nimessä, muuten hevonen voittaa ja oppii sen! Tässä kuitenkin tarvitaan isojen hevosten kanssa voimaa. Vasemmalla kädellä sitten ujutat suitsia päähän, ja kuolaimet suun kohdalle. Kyllä se siitä :) Muista myös lämmittää kuolaimet käsissä, hevosesta tuntuu inhottavalta ottaa suuhun kylmää metallia.


      • help!
        neuvoja kirjoitti:

        Ylläolevan mailafin neuvo on kyllä hyvä, mutta lähinnä tarkoitettu jos hevonen pelkää suitsia. Useimmat hevoset eivät pelkää, ne eivät vain halua niitä suuhunsa. Ja toiseksi, ratsastuskoulujen hevosille ei ole aikaa alkaa opettamaan mailafin neuvoa, koska seuraava ratsastaja ei kuitenkaan tee samalla lailla; työ menee hukkaan eikä koskaan onnistu. Näin teen yleensä hevosille jotka nostavat päätään:

        Mene hevosen vasemmalle puolelle hevosen pään viereen. Laita oikea kätesi lean alta ja turvan päälle. Näin heppa ei voi nostaa turpaansa, kun estät sen. Älä päästä irti missään nimessä, muuten hevonen voittaa ja oppii sen! Tässä kuitenkin tarvitaan isojen hevosten kanssa voimaa. Vasemmalla kädellä sitten ujutat suitsia päähän, ja kuolaimet suun kohdalle. Kyllä se siitä :) Muista myös lämmittää kuolaimet käsissä, hevosesta tuntuu inhottavalta ottaa suuhun kylmää metallia.

        No olen yrittänytkin tuota, että laitan käden hevosen turvan päälle, mutta ote hellittää viimeistään silloin, kun yritän laittaa kuolaimia. Olen itsekkin vieläpä niin pieni kokoinen...


      • symppis
        help! kirjoitti:

        No olen yrittänytkin tuota, että laitan käden hevosen turvan päälle, mutta ote hellittää viimeistään silloin, kun yritän laittaa kuolaimia. Olen itsekkin vieläpä niin pieni kokoinen...

        Laita ensin ohjat kaulalle. Pidä suitsia oikeassa kädessä poskihihnojen kohdalta. Sitten viet suitsi-käden hevosen leuan alta turvan päälle. nyt sinulla on vasen käsi vapaana kuolainten laittoa varten. Jos vielä koittaa nostaa päätä, voit auttaa vasemmalla kädellä pään alas. Tuskin hevonen sinua nostaa ilmaan.


      • Hepat on ihania<3
        help! kirjoitti:

        No olen yrittänytkin tuota, että laitan käden hevosen turvan päälle, mutta ote hellittää viimeistään silloin, kun yritän laittaa kuolaimia. Olen itsekkin vieläpä niin pieni kokoinen...

        Olen noin 145cm ja minulla on vaikeuksia laittaa satula, riimu ja suitset.Poni on
        tosi ärhäkkä ja ei tykkää jos harjataan ,putsataan kaviot , laitetaan suitset , riimu ja siitä se talloo varpaat jos harjaa ja puree ja on muuten ihana poni...!! Mikä auttaa??...


    • mailaif

      ...miten sen pitää käyttäytyä.

      Yks hevonen, millä ratsastan, tekee tota kans. Mutta suitset saan sen päähän ihan hyvin, sillä olen alkanut opettaa sille, miten sen kuuluu käyttäytyä. Aloitan joka suitsintakerralla siitä, että mulla on suitset toisessa kädessä ja toisella silitän hevosen päätä. Aina kun se on nätisti, irrotan käteni. Mutta aina kun se yrittää nostaa päätään, en yritä estää sen liikettä, seuraan vain mukanani kädellä päästämättä irti ja kasvattamatta painetta, ennenkuin hevonen seisoo nätisti pää paikallaan. Tätä jatkan niin kauan, ettei se enää yritä nostaa päätään kun kosken sen päähän suitset kädessä. Kun tämä onnistuu hyvin, kosken seuraavaksi sen päähän suitsilla ja samalla lailla kuin äskenkin. Tää "mun" hevonen on oppinu tän äkkiä ja pääsee nopeesti juonesta kiinni. Siitä vaan sitten pikkuhiljaa edetään aina suitsiin asti, ja kerran otan ne aina pois ku ne on päässä, jotta hevonen oppii että olemalla paikallaan se saa epämiellyttävän asian loppumaan. Sitten lopulta saan aina suitset kerralla päähän ja tosi nätisti! :)

      En kannata tota riimu-juttua, koska hevonen voi tulla epävarmaks jos se tollee riimulla "pakotetaa" ottaa suitset päähänsä.

      Keinoja on silti monia, toivottavasti löydät omasi! :)

      • Aloittelija-Tyttö

        Oon aivan samaa mieltä, tosta riimun-naru jutusta :)) Aikas hyvä tapa sulla opettaa hevosta :)))


    • mari

      Mulla on itellä 6 v. tamma jolla oli kolme vuotiaana just sama ongelma...laitoin suitset siis osina päähän, koska olen itsekin melko lyhyt ja tamma on iso.nyt on mennyt jo puoli toista vuotta niin, että tamma laskée päänsä alas kun suitsitaan ja ottaa kuolaimet itse. Eli en käyttänyt yhtään väkivaltaa vaan menin hevosen ehdoilla 1,5 vuotta..hitaasti hyvä tulee!!
      Onnea!!

    • mari

      Anteeksi...väsymys jo painaa...

    • Kivikuira

      Työnnä hevosen suuhun lapio. Eiköhän sitten onnistu! ;) Itselläni se toimii omalle falabellaleni jolla yleensä menen kiitolaukkaa 99 kertaa kentän ympäri. :)

      • Joku hevostyttö

        Falabellahan on maailman pienin hevonen! :D


      • ööö???

        Siis mitä ihmettä... en kyl tajunnu tota lapio juttua ja falbellahan on aikaslailla pieni hevonen


      • Anonyymi

        Mitä helvettiä?


    • lupaus

      Hae penkki tai tuoli hepan vierelle, jos se on iso kokoinen, niin sitten varmasti yllät suitset laittaa.

    • Joku hevostyttö

      Itse olen aloittelija, mutta ehdottaisin, että vetäisit ensinnä hevosen pään alas, ja sitten ujuttaisit kätesi hevosen kaulan alta myöskin pitämällä suitsia kädessä. Sitten voit laittaa kuolaimet suuhun toisella kädellä.Minulla ei hevosen pää ole tällä tavalla päässyt karkaamaan tapani näyttää onnistuvan. Tajuun kyllä, josset ymmärä tätä mun vaikeeta selitystapaa, mutta toivottavasti ymmärtänet. :))

    • jokusfsfas

      Anna sen hetki nostella päätä ja vaikka kädellä hieman avita että se nostaisi sitä, sitten yleensä hevonen luovuttaa ja laskee päänsä. (: tämä toimii tuntemillani hevosilla.

    • FANI<3

      jos jättää riimun kaulalle kun laittaa suitsia niin miten sen saa sitten pois???
      (Riimun)

      • Joku.outo.hevostyttö

        Yleensä sen saa kai niin, että ottaa ohjat pois hevosen/ponin kaulalta, ja sitten vain otat riimun pois niin, että tavallaan riimu kulkee suitsien ja ohjien päältä. Vasta kun on riimu saatu pois hevosen/ponin päästä, niin voi laittaa taas ohjat kaulalle. Itsellä ainakin toimii!


    • -Heppa-Hullu-11

      Mulla on sama ongelma kun joillakin teillä,,,,mun oman ponin kanssa, ku mulla on vuonohevonen, nii suitsien laitto on ongela, ku viimeks tänää yritini nii eka niin otin ne sellaseen nippuun, ja sitten koitin työntää niitä kuolaimia suuhun,, mutta sitten ku olin laittámassa sitä hihnaa korvien takaaa nii sitte kuolaimet tippu, ja sitte jo luovutin.!

      • Kettulakattila

        Ei hevoselle saa luovuttaa, sehän juoksee kohta ylitsesi jos annat sen tehdä miten haluat *tyhmä* :0


    • marj7

      Laita käsivarsi niskan päälle ja paina pää KEVYESTI alas tai pidä riimut kunnes suitset on laitettu.

      • vasta aloittelia

        Toi on aikas lailla hyvä keino!!!


      • vasta aloittelia

        Toi on aikas lailla hyvä keino!!!


    • sisuuuh

      Vastaus fani

      • kieroutta

        hiero kuolaimiin melassia, maistuvat paremmalta ja muutaman kerran jälkeen hevonen alkaa hamuta niitä suuhunsa, helpottaa hommaa


    • Anonyymi

      Ei siinä ole mitään hävettävää jos ei suitsia saa itse Laitettuun. Itsellä oli joskus sama ongelma ja sain sen opeteltua että joka kerta vain yritin ja yritin, lopulta se onnistu ja se oli maailman ylitys! Itse olen ratsastanut n. 4 vuotta.

    • Anonyymi

      Jos hevonen nostaa päätä ylös niin laita ohjat hevosen korvien taakse ja vedä ohjista alas.

    • Anonyymi

      Miten otan suitset pois kun jos otan ne pois niin se hevonen on vapaa niin jotenkin se riimu pitää saada kertokaa pls joku

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      373
      3325
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      161
      1345
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1198
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      142
      1055
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      764
    7. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      747
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      114
      733
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      719
    Aihe