Hiivasyndrooma ja appelsiini

comingmad

Hei Kaikki hiivasyndroomasta kärsivät!

Selailtuani kansainvälisiä sivuja hiivasyndroomasta tuli mulle täytenä yllätyksenä,
että esim. banaanit ja melonit on jätettävä
ruokavaliosta, myöskin hedelmämehut. Kysymys
kuuluukin entäpä appelsiinit ja appelsiinituoremehu? Ovatko nämäKIN kiellettyjen listalla?

Mitä oikeastaan jää jäljelle? Omien tutkimuksieni
mukaan hiivasyndroomalaiset tulevat päätymään hyvinkin nopeasti anorektikoiksi. Sitä en ainakaan itse halua. Entäpä henkinen puoli? Miten olette jaksaneet ottaa NÄIN tiukan ruokavalion "iisisti"?

Itselläni oli entuudestaan jo keliakia ja laktoosi-intoleranssi, enkä syönyt lihaa.
Nyt ovat kana ja kalkkunakin tuottaneet oireita..
Herkkuni, melonitkin, näköjään karsiutuvat pois.
Mitä tässä oikeen enää pitäisi syödä? Juoda vettä ja vihreää teetä ja syödä kalaa joka päivä?
Eikö siinä jo luurangoksi laihdu, kun vielä harrastaa ahkerasti salilla käymistä?

Jatkaisin mielelläni keskustelua esim. mailien
puolella teidän muiden ruokavaliosta ym.
Olen siis ihan vakavissani ja toivoisin asiallisia vastauksia. :)

83

91883

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saara!

      oon 21wee nuorimies,jolla on kanssa vatsan kanssa ongelmia! oireita tuottaa KAIKKI viljatuotteet,maitotuotteet,punainen liha,rypsiöljy,...no mitä syön kalaa,kanaa&kalkkunaa,kananmunaa,marjoja,hedelmiä,vihanneksia,pähkinöitä,pellavansiemen rouhetta,yrttiteetä,soijatuotteista tofua..
      peruna näköjään sopii! mä käyn kans ahkerasti salilla,ja sekä pelaan divarissa futista..turha toivoo saada lihasmassaa tällä ruokavaliolla,kun ei saa mitään muuta syötyä! lääkärit ei ota vatsavaivoihin kantaa..jos vaikka syön puuroa,riisiä yms kiellettyä,laihdun ja kasvot menee riutuneen näkösiks!! mitä tää homma oikeen niinkun on? tiedän että maito on vasikan juomaa ja viljatuotteet märehtijöiden kamaa,mutta kun muutkin voivat niitä syödä-oireitta!!?

      T:jani [email protected]

    • Happoa kehiin

      Greippiä ja puolukkaa suositellaan hiivasyndroomaan, itselläni ei ole mitään ihmeparantumista tapahtunut noilla, mutta jos maustamattoman hapanmaitotuotteet sopii, voi aamupalaksi sekoitella jogurttia, puolukoita ja pellavarouhetta. Äkkiseltään tuntuu varmaan karulta, mutta kaikkeen tottuu. Siihenkin, että raflassa voi pyytää perunoiden tilalta kaskviksia kalan tai lihan kaveriksi. Itse olen enemmän alkanut kääntyä ihan perinteiseen Atkinsin ruokavalioon kun ei tuo hiivadieetti ole oikein tehonnut. Aluksi auttoi ja pystyin syömään hyla-tuotteita, nyt jättänyt maidot ja viljat täysin, myös juustot. Kookosmaitoa ja -kermaa käytän kuitenkin ja kahvia juon vähän koska en ole huomannut kahvinjuonnin vaikuttavan mitenkään mahaan.

      • RARE HANU

        EN KYLLÄ MUISTA ETTÄ MISSÄÄN OLISI GREIPPIÄ SUOSITELTU, GREIPINSIEMENUUTETTA KYLLÄKIN, MUTTA JOS GREIPPI SOPII HYVÄ NIIN. PUOLUKKA JA KARPALO PITÄISI SOPIA PARHAITEN, KÄSITTÄÄKSENI HAPPAMAT MARJAT SOPII, KÄYMISPROSESSI EI KÄYNNISTY(AINAKAAN NIIN VOIMALLISESTI). JOS SYÖDÄÄN VILJATUOTTEITA JA SUOLESSA ON NÄITÄ HIIVOJA MONET MARJAT JOISSA ENEMMÄN HEDELMÄSOKERIA JA/TAI MARJAHAPPOJA KÄYNNISTÄÄ KÄYMISEN. OMAKOHTASTEN KOKEMUSTEN PERUSTEELA SUOSITTELEN HIRSSIPUUROA, KUNNOLLLA HAUDUTETTUA 2-3 TUNTIA KEITINVETEEN SUOLAA JA FENKOLIA. NAUTITAAN LÄMPIMÄNÄ, EI KUUMANA, PÄÄLLE VÄHÄN KOTIMAISTA KYLMÄPURISTETTUA RYPSIÖLJYÄ JA PAKKASESTA PUOLUKOITA 2-3 RUOKALUSIKALLISTA. ETTEI ANNOS JÄISI LIIAN PIENEKSI LAITAN ESIM. VALKOISIAPAPUJA JA HIRSSIPUUROA LÄMMITYS, RYPSIÖLJY, SAVUSTETTUALOHTA VÄHÄN TAI VAIKKA BROILERIA JA PUOLUKOITA PÄÄLLE. KANNATTA KOKEILLA ROHKEASTI.


    • Ei vaivaa suoli eikä kutina...

      Hei!Oletko lukenut Jouko Pursiaisen kirjan Hiivasyndrooma ja sen hoito?Sieltä nimittäin löytyy hyvä ruokaaineluettelo,joita hiivasta kärsivä voi syödä.

      • keba

        moikka vaan kaikille!
        kertokaapas vinkkejä mitä saa syödä, jos kärsii hiivasyndroomasta? kauhistuttaa ajatuskin pelkästä rrisistä ja tattari puurosta. kauanko menee aikaa kun oireet lievenee?? onko valoa tunnelin päässä?
        kiitos jo etukäteen.


      • Temilia
        keba kirjoitti:

        moikka vaan kaikille!
        kertokaapas vinkkejä mitä saa syödä, jos kärsii hiivasyndroomasta? kauhistuttaa ajatuskin pelkästä rrisistä ja tattari puurosta. kauanko menee aikaa kun oireet lievenee?? onko valoa tunnelin päässä?
        kiitos jo etukäteen.

        Epäilen vahvasti hiivasyndroomaa itselläni. Ongelmallisinta ruokavalion muuttamisessa on se, että olen 90% vegaani, joten saanko tarpeeksi vitamiineja ja muita tärkeitä aineita jättämällä hedelmiä ym. pois? Myös soijamaidossa on sokeria (ainakin Alprossa), joten mistä saan tarvittavan kalsiumin jos joudun jättämään soijamaidonkin?


      • eloavaloa
        Temilia kirjoitti:

        Epäilen vahvasti hiivasyndroomaa itselläni. Ongelmallisinta ruokavalion muuttamisessa on se, että olen 90% vegaani, joten saanko tarpeeksi vitamiineja ja muita tärkeitä aineita jättämällä hedelmiä ym. pois? Myös soijamaidossa on sokeria (ainakin Alprossa), joten mistä saan tarvittavan kalsiumin jos joudun jättämään soijamaidonkin?

        Terve!
        Olen tässä toista viikkoa hiivadieetillä ja olo senkuin paranee!!
        Pää on kirkastunut, olo kevyempi ja ah, siitä saan intoa ja motivaatiota jatkaa!! Se hirvittävä sokeririippuvuuskin alkaa hellittää otettaan!
        Tässä jakaisin muutamia vinkkejä joilla saa hyvin ravintoa ja puhtia:

        - Tofua ja tofua ja vielä kerran tofua! Minusta on tullut varsinainen proteiinisyöppö kun en sokeria syö!
        Huikopalana vaikka siivu suoraan marinoidun tai savustetun tofun paketista ja ruokaan kuin ruokaan. Tofussa on yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa ja hyviä rasvahappoja. Se on myös hyvää ruoansulatukselle. Samoin herkkua on pehmeä tofu, johon sauvasekoittimella puolukkaa ykkösvaiheessa ja sitten myöhemmissä vaiheissa kaikkia kotimaisia marjoja. Nam! Tofua voi murskata ja kuutioida ja siivuttaa jne jne.Tuhansia reseptejä netistä.
        - Seesaminsiemenissä on hurjat määrät kalsiumia. Kokeile tahinia ( seesaminsiemen tahnaa, suosi tummempaa, sillä siihen on jätetty kuoret ja siten hurjasti ravintorikkaampaa!!). Tahiniin voi sekoittaa vaikka haaleaa vettä, valkosipulia ja yrttejä, merisuolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja jne. Niistä tulee tosi hyviä levitteitä riisikakun päälle, siihen lisäksi salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua jne. Herkkua!
        Samoin tahinia voi laittaa ruoanlaitossa patoihin, kastikkeihin ja oikeastaa ihan mihin vain. Tulee täyteläisempää, pähkinäisen makuista ja kalsiumrikasta ruokaa. Tämä varsinkin on hyvä muistaa jos pelkkä tahini tuntuu vieraalta. Laita siis ruokiin :)
        -sitten noista maidoista, soijamaitoa on myös sokerittomana. Kokeile myös mantelimaitoa ja II- vaiheessa riisimaitoa. :) HYVIÄ!! Luomuna ainakin löytyy. OK, vähän kalliimpaa, mutta olen itse ajatellut että koska oloni on näin paljon parempi ja en maksa muusta kuin ruuasta, niin olen valmis panostamaan!! Ja huomioi kotikuntasi yliopiston luomuruokapiirit!!
        -Suosittelen Quinoaa!!! Se on siemen, jota käytetään viljan kaltaisesti. Siinä on kalsiumia myös hurjat määrät, ravinteita, rautaa ja magnesiumia! Varsinkin II-vaiheeseen suosin sitä, sillä minulle tämä "vilja" sopii todella hyvin. Ei hirssi eikä tattari tunnu yhtää samalta. Se on niin hyvää!
        -Maailmassa on niin paljon pähkinöitä ja mantelia ja siemeniä , joita voi paahtaa kuivalla pannulla. Helpommin sulavat myös vatsassa!
        - Kokeile myös idämistä! Siitä saa paljon viherenergiaa myös näin talvella ja puhdestaa sekä vahvistaa! Se on helppoa kun saa otteen siitä rytmistä.
        Tarvitset lasipurkin ja harsoa tai hyttysverkkoa kanneksi. 1. Laita siemenet tai pavut purkkiin veteen likoamaan yön yli. 2. aamulla kaada vesi pois. lisää vähän vettä ja heiluttele eli huuhtele ja kaada vesi pois. 3. Pistä lasipurkki astiakaappiin 45 asteen kulmaan aukko alaspäin, jotta vesi pääsee valumaan pois. Purkin tulee olla huoneenlämmössä ja pimeässä. 4 Huuhtele vedellä aamuin illoin ja pistä jälleen huuhtelujen välillä astiakaappiin.
        Idätysaika on 2-4 päivää, riipuen siitä mitä idätät. Helppoa!
        -Suoliston putsaukseen suosittelen
        * Aloeveraa! -pesee suoliston seinämiä ja on tosi ravintorikasta!
        * olen kuullut että kookos; hiutaleet, maito ja rasva, ovat hiivaa tappavia (itse olen tykännyt mutta en ole lukenut tästä kirjoista..)
        * Maitohorsma-tee tappaa hiivaa
        * Valkosipulia
        *molkosan -) maitohappoa
        * ja jos ei idätä niin joku viherjauhe on hyvä juttu sen sijaan! kts. esim.Pure Planet

        Tämä on eräs taiston malli, ota tai jätä :)

        I-VAIHEEN HIIVADIEETTI (1-2 viikkoa):

        Sallitut ruoka-aineet:
        Vihannekset: kaalit, salaatit, kurkku, tomaatti, paprika, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, idut (3 kertaa päivässä hyvin huuhdeltuina), parsilja, tilli, yrtit, merilevä, sipulit, avokado
        Marjat: puolukka
        Soijatuotteet: soijapavut -ja jalosteet kuten soijapyörykät, -nakot, tofujuusto, soijajauho (mikäli ei allergioita)
        Siemenet, pähkinät: auringonkukan ja seesaminsiemenet, mantelit, cashew-pähkinät, parapähkinät (ei maapähkinät ja kastanjat)
        Maitotuotteet (hyla): sokerittomat jugurtit, viilit, asidophiluspiimät, myös vaihtoehtona itse tehdyt siemenmaidot
        Liha, kala, muna: lammas, kana, kalkkuna, riista, poro, kananmunat ja kalat (ei sianlihaa)
        Ruokarasvat: voi ja kasvisöljyt
        Mausteet: suola, pippuri ja maustekasvit (ei sitruunamehu, valmis sinappi eikä ketsupit)
        Juomat: vesi, mineraalivesi, yrttiteet, (miel. kofeiiniton) kahvi

        II-VAIHEEN HIIVADIEETTI (3-8 viikko):

        I-vaiheen ruokien lisäksi sallitaan:
        Palkokasvit: linssit ja pavut
        Viljatuotteet: gluteenittomat viljat: hirssi, luonnonriisi, tattari, maissi (miel. puuroina)
        Vihannekset: peruna. kaikki pavut, oliivit
        Marjat: kotimaiset marjat
        Hedelmät: tavalliset hedelmät sallittuja, kuivatut edelleen kiellettyjä
        Juustot: vuohenjuusto, tuorejuustot (raejuusto, rahka)

        III-VAIHEEN HIIVADIEETTI

        Sallittuja edellisissä vaiheissa mainittujen lisäksi:
        Viljatuotteet: kotimaiset kokojyväviljat (miel. puuroina). Aluksi näkkileipä, myöhemmin hapanjuureen leivottu leipä
        Maitotuotteet: kaikki sokerittomat maitotuotteet ja juustot
        Hedelmät, marjat: kaikki hedelmät ja marjat ja myös sokerittomat tuoremehut. Kuivattuja hedelmiä hyvin vähän.
        Makeutusaineet: maa-artisokkajauhe, hunaja pieninä määrinä, vaahtera-, demeter- ja riisisiirappi

        KAIKISSA VAIHEISSA KIELLETTYJÄ:
        - sokeri ja piilosokerivalmisteet
        - valkojauhotuotteet ja roskaruuat
        - olut, viini ja muut alkoholit
        - purkki- ja säilykeruuat

        Joo ja sitten kirjallisuutta:
        http://koti.mbnet.fi/jenni3/hiivas.htm
        Mäkelä, Rauli: Hiivasyndrooma
        Marianne Kiskolan ja Sanna Miettusen Tofu- keittokirja, IHANIA tofu reseptejä! ohjeet varustettu myös viljattomilla maidottomilla ja kananmunattomilla vaihtoehdoilla. Ja mitä HERKKUJA!
        Aurinkoista ruokaa Niemi, Merja, tässä mm. hyviä ravitsemus vinkkejä ja reseptejä ja idätyksestä.
        Paula heinonen: Hiivaongelmat
        www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm


      • sadgasd fda
        eloavaloa kirjoitti:

        Terve!
        Olen tässä toista viikkoa hiivadieetillä ja olo senkuin paranee!!
        Pää on kirkastunut, olo kevyempi ja ah, siitä saan intoa ja motivaatiota jatkaa!! Se hirvittävä sokeririippuvuuskin alkaa hellittää otettaan!
        Tässä jakaisin muutamia vinkkejä joilla saa hyvin ravintoa ja puhtia:

        - Tofua ja tofua ja vielä kerran tofua! Minusta on tullut varsinainen proteiinisyöppö kun en sokeria syö!
        Huikopalana vaikka siivu suoraan marinoidun tai savustetun tofun paketista ja ruokaan kuin ruokaan. Tofussa on yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa ja hyviä rasvahappoja. Se on myös hyvää ruoansulatukselle. Samoin herkkua on pehmeä tofu, johon sauvasekoittimella puolukkaa ykkösvaiheessa ja sitten myöhemmissä vaiheissa kaikkia kotimaisia marjoja. Nam! Tofua voi murskata ja kuutioida ja siivuttaa jne jne.Tuhansia reseptejä netistä.
        - Seesaminsiemenissä on hurjat määrät kalsiumia. Kokeile tahinia ( seesaminsiemen tahnaa, suosi tummempaa, sillä siihen on jätetty kuoret ja siten hurjasti ravintorikkaampaa!!). Tahiniin voi sekoittaa vaikka haaleaa vettä, valkosipulia ja yrttejä, merisuolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja jne. Niistä tulee tosi hyviä levitteitä riisikakun päälle, siihen lisäksi salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua jne. Herkkua!
        Samoin tahinia voi laittaa ruoanlaitossa patoihin, kastikkeihin ja oikeastaa ihan mihin vain. Tulee täyteläisempää, pähkinäisen makuista ja kalsiumrikasta ruokaa. Tämä varsinkin on hyvä muistaa jos pelkkä tahini tuntuu vieraalta. Laita siis ruokiin :)
        -sitten noista maidoista, soijamaitoa on myös sokerittomana. Kokeile myös mantelimaitoa ja II- vaiheessa riisimaitoa. :) HYVIÄ!! Luomuna ainakin löytyy. OK, vähän kalliimpaa, mutta olen itse ajatellut että koska oloni on näin paljon parempi ja en maksa muusta kuin ruuasta, niin olen valmis panostamaan!! Ja huomioi kotikuntasi yliopiston luomuruokapiirit!!
        -Suosittelen Quinoaa!!! Se on siemen, jota käytetään viljan kaltaisesti. Siinä on kalsiumia myös hurjat määrät, ravinteita, rautaa ja magnesiumia! Varsinkin II-vaiheeseen suosin sitä, sillä minulle tämä "vilja" sopii todella hyvin. Ei hirssi eikä tattari tunnu yhtää samalta. Se on niin hyvää!
        -Maailmassa on niin paljon pähkinöitä ja mantelia ja siemeniä , joita voi paahtaa kuivalla pannulla. Helpommin sulavat myös vatsassa!
        - Kokeile myös idämistä! Siitä saa paljon viherenergiaa myös näin talvella ja puhdestaa sekä vahvistaa! Se on helppoa kun saa otteen siitä rytmistä.
        Tarvitset lasipurkin ja harsoa tai hyttysverkkoa kanneksi. 1. Laita siemenet tai pavut purkkiin veteen likoamaan yön yli. 2. aamulla kaada vesi pois. lisää vähän vettä ja heiluttele eli huuhtele ja kaada vesi pois. 3. Pistä lasipurkki astiakaappiin 45 asteen kulmaan aukko alaspäin, jotta vesi pääsee valumaan pois. Purkin tulee olla huoneenlämmössä ja pimeässä. 4 Huuhtele vedellä aamuin illoin ja pistä jälleen huuhtelujen välillä astiakaappiin.
        Idätysaika on 2-4 päivää, riipuen siitä mitä idätät. Helppoa!
        -Suoliston putsaukseen suosittelen
        * Aloeveraa! -pesee suoliston seinämiä ja on tosi ravintorikasta!
        * olen kuullut että kookos; hiutaleet, maito ja rasva, ovat hiivaa tappavia (itse olen tykännyt mutta en ole lukenut tästä kirjoista..)
        * Maitohorsma-tee tappaa hiivaa
        * Valkosipulia
        *molkosan -) maitohappoa
        * ja jos ei idätä niin joku viherjauhe on hyvä juttu sen sijaan! kts. esim.Pure Planet

        Tämä on eräs taiston malli, ota tai jätä :)

        I-VAIHEEN HIIVADIEETTI (1-2 viikkoa):

        Sallitut ruoka-aineet:
        Vihannekset: kaalit, salaatit, kurkku, tomaatti, paprika, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, idut (3 kertaa päivässä hyvin huuhdeltuina), parsilja, tilli, yrtit, merilevä, sipulit, avokado
        Marjat: puolukka
        Soijatuotteet: soijapavut -ja jalosteet kuten soijapyörykät, -nakot, tofujuusto, soijajauho (mikäli ei allergioita)
        Siemenet, pähkinät: auringonkukan ja seesaminsiemenet, mantelit, cashew-pähkinät, parapähkinät (ei maapähkinät ja kastanjat)
        Maitotuotteet (hyla): sokerittomat jugurtit, viilit, asidophiluspiimät, myös vaihtoehtona itse tehdyt siemenmaidot
        Liha, kala, muna: lammas, kana, kalkkuna, riista, poro, kananmunat ja kalat (ei sianlihaa)
        Ruokarasvat: voi ja kasvisöljyt
        Mausteet: suola, pippuri ja maustekasvit (ei sitruunamehu, valmis sinappi eikä ketsupit)
        Juomat: vesi, mineraalivesi, yrttiteet, (miel. kofeiiniton) kahvi

        II-VAIHEEN HIIVADIEETTI (3-8 viikko):

        I-vaiheen ruokien lisäksi sallitaan:
        Palkokasvit: linssit ja pavut
        Viljatuotteet: gluteenittomat viljat: hirssi, luonnonriisi, tattari, maissi (miel. puuroina)
        Vihannekset: peruna. kaikki pavut, oliivit
        Marjat: kotimaiset marjat
        Hedelmät: tavalliset hedelmät sallittuja, kuivatut edelleen kiellettyjä
        Juustot: vuohenjuusto, tuorejuustot (raejuusto, rahka)

        III-VAIHEEN HIIVADIEETTI

        Sallittuja edellisissä vaiheissa mainittujen lisäksi:
        Viljatuotteet: kotimaiset kokojyväviljat (miel. puuroina). Aluksi näkkileipä, myöhemmin hapanjuureen leivottu leipä
        Maitotuotteet: kaikki sokerittomat maitotuotteet ja juustot
        Hedelmät, marjat: kaikki hedelmät ja marjat ja myös sokerittomat tuoremehut. Kuivattuja hedelmiä hyvin vähän.
        Makeutusaineet: maa-artisokkajauhe, hunaja pieninä määrinä, vaahtera-, demeter- ja riisisiirappi

        KAIKISSA VAIHEISSA KIELLETTYJÄ:
        - sokeri ja piilosokerivalmisteet
        - valkojauhotuotteet ja roskaruuat
        - olut, viini ja muut alkoholit
        - purkki- ja säilykeruuat

        Joo ja sitten kirjallisuutta:
        http://koti.mbnet.fi/jenni3/hiivas.htm
        Mäkelä, Rauli: Hiivasyndrooma
        Marianne Kiskolan ja Sanna Miettusen Tofu- keittokirja, IHANIA tofu reseptejä! ohjeet varustettu myös viljattomilla maidottomilla ja kananmunattomilla vaihtoehdoilla. Ja mitä HERKKUJA!
        Aurinkoista ruokaa Niemi, Merja, tässä mm. hyviä ravitsemus vinkkejä ja reseptejä ja idätyksestä.
        Paula heinonen: Hiivaongelmat
        www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm

        muut noista ymmärsin, mutta miksi purkki- ja säilykeruuat on kielletty?
        esimerkiksi hapankaalia kai muuten voisi syödä, mutta kun se lidlin halpa on juurikin säilyke?


      • vihanneksia
        sadgasd fda kirjoitti:

        muut noista ymmärsin, mutta miksi purkki- ja säilykeruuat on kielletty?
        esimerkiksi hapankaalia kai muuten voisi syödä, mutta kun se lidlin halpa on juurikin säilyke?

        Hei
        purkki ja säilyke ruuat ovat täydellinen kasvu alusta ohulle homeelle, jota tulee välttämättä. Ja home on sinei, ja hiivakin on sieni, jtn, tulisi syödä mahdollisimman tuoretta ravintoa.


      • michaelsprung
        eloavaloa kirjoitti:

        Terve!
        Olen tässä toista viikkoa hiivadieetillä ja olo senkuin paranee!!
        Pää on kirkastunut, olo kevyempi ja ah, siitä saan intoa ja motivaatiota jatkaa!! Se hirvittävä sokeririippuvuuskin alkaa hellittää otettaan!
        Tässä jakaisin muutamia vinkkejä joilla saa hyvin ravintoa ja puhtia:

        - Tofua ja tofua ja vielä kerran tofua! Minusta on tullut varsinainen proteiinisyöppö kun en sokeria syö!
        Huikopalana vaikka siivu suoraan marinoidun tai savustetun tofun paketista ja ruokaan kuin ruokaan. Tofussa on yhtä paljon kalsiumia kuin maidossa ja hyviä rasvahappoja. Se on myös hyvää ruoansulatukselle. Samoin herkkua on pehmeä tofu, johon sauvasekoittimella puolukkaa ykkösvaiheessa ja sitten myöhemmissä vaiheissa kaikkia kotimaisia marjoja. Nam! Tofua voi murskata ja kuutioida ja siivuttaa jne jne.Tuhansia reseptejä netistä.
        - Seesaminsiemenissä on hurjat määrät kalsiumia. Kokeile tahinia ( seesaminsiemen tahnaa, suosi tummempaa, sillä siihen on jätetty kuoret ja siten hurjasti ravintorikkaampaa!!). Tahiniin voi sekoittaa vaikka haaleaa vettä, valkosipulia ja yrttejä, merisuolaa, aurinkokuivattuja tomaatteja jne. Niistä tulee tosi hyviä levitteitä riisikakun päälle, siihen lisäksi salaatinlehtiä, tomaattia, kurkkua jne. Herkkua!
        Samoin tahinia voi laittaa ruoanlaitossa patoihin, kastikkeihin ja oikeastaa ihan mihin vain. Tulee täyteläisempää, pähkinäisen makuista ja kalsiumrikasta ruokaa. Tämä varsinkin on hyvä muistaa jos pelkkä tahini tuntuu vieraalta. Laita siis ruokiin :)
        -sitten noista maidoista, soijamaitoa on myös sokerittomana. Kokeile myös mantelimaitoa ja II- vaiheessa riisimaitoa. :) HYVIÄ!! Luomuna ainakin löytyy. OK, vähän kalliimpaa, mutta olen itse ajatellut että koska oloni on näin paljon parempi ja en maksa muusta kuin ruuasta, niin olen valmis panostamaan!! Ja huomioi kotikuntasi yliopiston luomuruokapiirit!!
        -Suosittelen Quinoaa!!! Se on siemen, jota käytetään viljan kaltaisesti. Siinä on kalsiumia myös hurjat määrät, ravinteita, rautaa ja magnesiumia! Varsinkin II-vaiheeseen suosin sitä, sillä minulle tämä "vilja" sopii todella hyvin. Ei hirssi eikä tattari tunnu yhtää samalta. Se on niin hyvää!
        -Maailmassa on niin paljon pähkinöitä ja mantelia ja siemeniä , joita voi paahtaa kuivalla pannulla. Helpommin sulavat myös vatsassa!
        - Kokeile myös idämistä! Siitä saa paljon viherenergiaa myös näin talvella ja puhdestaa sekä vahvistaa! Se on helppoa kun saa otteen siitä rytmistä.
        Tarvitset lasipurkin ja harsoa tai hyttysverkkoa kanneksi. 1. Laita siemenet tai pavut purkkiin veteen likoamaan yön yli. 2. aamulla kaada vesi pois. lisää vähän vettä ja heiluttele eli huuhtele ja kaada vesi pois. 3. Pistä lasipurkki astiakaappiin 45 asteen kulmaan aukko alaspäin, jotta vesi pääsee valumaan pois. Purkin tulee olla huoneenlämmössä ja pimeässä. 4 Huuhtele vedellä aamuin illoin ja pistä jälleen huuhtelujen välillä astiakaappiin.
        Idätysaika on 2-4 päivää, riipuen siitä mitä idätät. Helppoa!
        -Suoliston putsaukseen suosittelen
        * Aloeveraa! -pesee suoliston seinämiä ja on tosi ravintorikasta!
        * olen kuullut että kookos; hiutaleet, maito ja rasva, ovat hiivaa tappavia (itse olen tykännyt mutta en ole lukenut tästä kirjoista..)
        * Maitohorsma-tee tappaa hiivaa
        * Valkosipulia
        *molkosan -) maitohappoa
        * ja jos ei idätä niin joku viherjauhe on hyvä juttu sen sijaan! kts. esim.Pure Planet

        Tämä on eräs taiston malli, ota tai jätä :)

        I-VAIHEEN HIIVADIEETTI (1-2 viikkoa):

        Sallitut ruoka-aineet:
        Vihannekset: kaalit, salaatit, kurkku, tomaatti, paprika, porkkana, punajuuri, lanttu, nauris, idut (3 kertaa päivässä hyvin huuhdeltuina), parsilja, tilli, yrtit, merilevä, sipulit, avokado
        Marjat: puolukka
        Soijatuotteet: soijapavut -ja jalosteet kuten soijapyörykät, -nakot, tofujuusto, soijajauho (mikäli ei allergioita)
        Siemenet, pähkinät: auringonkukan ja seesaminsiemenet, mantelit, cashew-pähkinät, parapähkinät (ei maapähkinät ja kastanjat)
        Maitotuotteet (hyla): sokerittomat jugurtit, viilit, asidophiluspiimät, myös vaihtoehtona itse tehdyt siemenmaidot
        Liha, kala, muna: lammas, kana, kalkkuna, riista, poro, kananmunat ja kalat (ei sianlihaa)
        Ruokarasvat: voi ja kasvisöljyt
        Mausteet: suola, pippuri ja maustekasvit (ei sitruunamehu, valmis sinappi eikä ketsupit)
        Juomat: vesi, mineraalivesi, yrttiteet, (miel. kofeiiniton) kahvi

        II-VAIHEEN HIIVADIEETTI (3-8 viikko):

        I-vaiheen ruokien lisäksi sallitaan:
        Palkokasvit: linssit ja pavut
        Viljatuotteet: gluteenittomat viljat: hirssi, luonnonriisi, tattari, maissi (miel. puuroina)
        Vihannekset: peruna. kaikki pavut, oliivit
        Marjat: kotimaiset marjat
        Hedelmät: tavalliset hedelmät sallittuja, kuivatut edelleen kiellettyjä
        Juustot: vuohenjuusto, tuorejuustot (raejuusto, rahka)

        III-VAIHEEN HIIVADIEETTI

        Sallittuja edellisissä vaiheissa mainittujen lisäksi:
        Viljatuotteet: kotimaiset kokojyväviljat (miel. puuroina). Aluksi näkkileipä, myöhemmin hapanjuureen leivottu leipä
        Maitotuotteet: kaikki sokerittomat maitotuotteet ja juustot
        Hedelmät, marjat: kaikki hedelmät ja marjat ja myös sokerittomat tuoremehut. Kuivattuja hedelmiä hyvin vähän.
        Makeutusaineet: maa-artisokkajauhe, hunaja pieninä määrinä, vaahtera-, demeter- ja riisisiirappi

        KAIKISSA VAIHEISSA KIELLETTYJÄ:
        - sokeri ja piilosokerivalmisteet
        - valkojauhotuotteet ja roskaruuat
        - olut, viini ja muut alkoholit
        - purkki- ja säilykeruuat

        Joo ja sitten kirjallisuutta:
        http://koti.mbnet.fi/jenni3/hiivas.htm
        Mäkelä, Rauli: Hiivasyndrooma
        Marianne Kiskolan ja Sanna Miettusen Tofu- keittokirja, IHANIA tofu reseptejä! ohjeet varustettu myös viljattomilla maidottomilla ja kananmunattomilla vaihtoehdoilla. Ja mitä HERKKUJA!
        Aurinkoista ruokaa Niemi, Merja, tässä mm. hyviä ravitsemus vinkkejä ja reseptejä ja idätyksestä.
        Paula heinonen: Hiivaongelmat
        www.violetlight.fi/Ravinto ja terveys/hiivasyndrooma.htm

        https://www.thecandidadiet.com/foodstoeat.htm

        tuossa hyvä yhteenveto mitä saa syödä hiivanhäätödieetillä


    • Ziina

      Hei! Luin kirjoituksesi ja halusin vastata siihen. Itse kärsin yli kymmenen vuotta hiivasyndroomasta, aikana jolloin siitä ei tiedetty juuri mitään. Oireet olivat järkyttävät ja luulin tulevani hulluksi. Sairauteni oli siis pahimmasta päästä. Olin täysin epätoivoinen, kunnes 90-luvun alussa sain käsiini Voi Hyvin- lehden, missä nuori nainen kertoi kokemuksistaan taudin kanssa. Siinä samassa tajusin mikä minua vaivasi. Otin yhteyttä luontaishoitajiin ja tein säännöllisiä suolihuuhteluita. Koululääketieteeseen olin niin pettynyt, että en edes harkinnut enää käyntiä lääkärissä. Poistatin myöskin kaikki amalgaamipaikat. Paraneminen alkoi hitaasti, mutta varmasti ja antoi toivoa elämään. Olin silloin nuori äiti ja en voinut täysin nauttia elämästäni perheen kanssa taudin varjostaessa elämääni. Oireet olivat mm. jatkuva limaisuus, ummetus, iho-oireet, hiustenlähtö, alentunut seksuaalisuus, sammas suussa, alapään hiiva, unettomuus, turvotus, ruoansulatusvaivat, kutina, alavireisyys, hormoonihäiriöt, ylirunsaat kuukautiset, madän haju hengityksessä ja koko kropassa, eli aineenvaihduntani oli täysin nollassa. Kaikki mätäni sisälleni. Otin Voi Hyvin-lehden toimitukseen yhteyttä ja kysyin mistä voisin saada tietoa hiivasyndroomasta ja oikeasta ruokavaliosta. He antoivat minulle nettiosoitteen, mutta en valitettavasti nyt muista sitä. Ota yhteyttä lehden toimitukseen, niin he ohjaavat sinua eteenpäin. Sain heidän kauttaan paksun kirjasen, jossa oli tarkat ruokavalio-ohjeet hiivasyndroomapotilaalle taudin asteesta riippuen. Aluksi ruokavalio onkin todella pelkistetty ja elimistö pitää puhdistaa, niinpä suosittelen suoliston puhdistusta, colonic-huuhtelulla aluksi. Ei todellakaan mitään appelsiinimehuja, eikä mitään makeaa. Ainoa sallittu hedelmä on sitruuna ja greippi, puolukka myös marjoista. Kirjasessa on myöskin tarkat ohjeet hiivaa tappavasta sitruuna-valkosipulijuomasta, mikä on erittäin tehokasta. Muista aina juoda hapokkaat mehut pillillä, jottei hammaskiille vaurioidu. Muista, että hiivasyndrooma on sairaus, joka pitää pitää kurissa läpi elämän. Sairastuneen elimistö on todella herkässä tilassa. Oma paranemisprosessini kesti yli kaksi vuotta, mutta se kannatti. Olen pyrkinyt paastoamaan n. kaksi kertaa vuodessa Wogelin paastopaketilla, näin pidän elimistöni kunnossa ja puhtaana. Nyt kesän jälkeen kun on grillailtu ja juotu siideriä, olo on tunkkainen ja otankin nyt kuukauden hiivanpoistokuurin. Luontaistuotekaupasta saa tähän tarkoitukseen olevia puristeita. Kehottaisin sinua nyt ottamaan yhteyttä Voi Hyvin-lehden toimitukseen, he ohjaavat sinua eteenpäin ja saat varmaa tietoa oikeasta ruokavaliosta. Toivon sinulle kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä taudin hoidossa. Jos haluat kirjoitella vielä asiasta, niin laita meiliä. Hyvää loppukesänjatkoa T. Satu

      • väsynyt mutta toiveikas

        Hei! Minulla on ollut samoja ongelmia kohta kaksi vuotta ja olo on välillä todella epätoivoinen. Ruoka ei sula, jolloin se mätänee sisään ja väsymys on niin valtava, ettei juuri mitään jaksaisi tehdä. Lääkäreistä ei todellakaan ole apua, koska heidän mukaansa minua ei vaivaa mitään. Nämä ovat heidän mielestään nuorten tyttöjen (olen liki kolmekymmentä!) ongelmia, joten pitäisi vain alkaa syömään. Raivostuttavaa kun ei saa apua. Mutta onneksi jaksan yrittää.
        Otin yhteyttä erääseen hiivasyndroomapotilaaseen, joka on ollut todella huonossa kunnossa. Sain häneltä hyviä vinkkejä, mutta mielelläni ottaisin lisää vastaan, jos noita tulee. Tällä hetkellä ruokavalioono kuuluu puolukka, karpalo, sitruunamehu teessä, hirssi, tattari, riisi, riisikakut, salaatti, kasvisrasva, kasvikset keitettynä ja kananmuna. Olen miettinyt, että pitäisikö nuo gluteiinittomatkin viljat jättää pois. Silloin en vain saa enää sitä aamupuuroa, jonka avulla jaksaa pitkälle päivään.

        Jaksamista kaikille muillekin :)


      • oku
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei! Minulla on ollut samoja ongelmia kohta kaksi vuotta ja olo on välillä todella epätoivoinen. Ruoka ei sula, jolloin se mätänee sisään ja väsymys on niin valtava, ettei juuri mitään jaksaisi tehdä. Lääkäreistä ei todellakaan ole apua, koska heidän mukaansa minua ei vaivaa mitään. Nämä ovat heidän mielestään nuorten tyttöjen (olen liki kolmekymmentä!) ongelmia, joten pitäisi vain alkaa syömään. Raivostuttavaa kun ei saa apua. Mutta onneksi jaksan yrittää.
        Otin yhteyttä erääseen hiivasyndroomapotilaaseen, joka on ollut todella huonossa kunnossa. Sain häneltä hyviä vinkkejä, mutta mielelläni ottaisin lisää vastaan, jos noita tulee. Tällä hetkellä ruokavalioono kuuluu puolukka, karpalo, sitruunamehu teessä, hirssi, tattari, riisi, riisikakut, salaatti, kasvisrasva, kasvikset keitettynä ja kananmuna. Olen miettinyt, että pitäisikö nuo gluteiinittomatkin viljat jättää pois. Silloin en vain saa enää sitä aamupuuroa, jonka avulla jaksaa pitkälle päivään.

        Jaksamista kaikille muillekin :)

        Moi, oidottelinkin jo viestiäsi, johon haluan vastata. Hiivasyndrooma ei todellakaan ole iästä kiinni. Itse olen kelannut omaa terveydellistä historiaani ja olen tullut siihen tulokseen, että olen aina ollut altis hiivalle, huomioon ottaen sen, että lapsena olin jatkuvalla antibiottikuurilla, mikä söi suolistoni bakteerikantaa. Silloin ei tunnettu mitään suoja-aineita suolistolle. Olen 41 v ja tiedän mistä puhun. Hiivasyndroomani on ollut sitä pahinta luokkaa, siksi haluan auttaa muita. Voitko tarkemmennin kertoa oireistasi? Kehoitan sinua menemään suolihuiuhteluun ja senjälkeen ottamaan yhteyttä luontaisterapeuttiin, ei lääkäreihin missään nimessä. Voin vain kuvitella tuntosi, jos tunnet olevasi tukossa, henki ei kulje ja hengitys haisee. Vaikuttaa siltä, että olet myös pitkäaikaikaistapaus. Siinä tapauksessa KAIKKI viljat pois ruokavaliosta ja hiilihydraatit. Elimistö pitää saada puhtaaksi ja sitä kautta kuntoon. Kroppasi on käymistilassa ja se ei siedä enää yhtään kuormitusta. Kuulostaa karmealta, mutta valkosipuli-sitruuna vesi ja puolukka noin kahden viikon ajan tekee ihmeitä, lisäksi suolihuuhtelu. Apteekista voi ostaa suolihuuhtelupusseja. Eli pois kaikki viljat ja muut hiilihydraatit. Tueksi voi ostaa luontaistuotekaupasta puristeita, jotka tappavat hiivaa. Olen käynyt pitkän tien asian kanssa, eli tiedän mistä puhun. Jatkossa haluaisin tietää, miten parantumisesi edistyy ja kysy ihmeessä neuvoja ruokavaliosta ym.


      • väsynyt mutta toiveikas
        oku kirjoitti:

        Moi, oidottelinkin jo viestiäsi, johon haluan vastata. Hiivasyndrooma ei todellakaan ole iästä kiinni. Itse olen kelannut omaa terveydellistä historiaani ja olen tullut siihen tulokseen, että olen aina ollut altis hiivalle, huomioon ottaen sen, että lapsena olin jatkuvalla antibiottikuurilla, mikä söi suolistoni bakteerikantaa. Silloin ei tunnettu mitään suoja-aineita suolistolle. Olen 41 v ja tiedän mistä puhun. Hiivasyndroomani on ollut sitä pahinta luokkaa, siksi haluan auttaa muita. Voitko tarkemmennin kertoa oireistasi? Kehoitan sinua menemään suolihuiuhteluun ja senjälkeen ottamaan yhteyttä luontaisterapeuttiin, ei lääkäreihin missään nimessä. Voin vain kuvitella tuntosi, jos tunnet olevasi tukossa, henki ei kulje ja hengitys haisee. Vaikuttaa siltä, että olet myös pitkäaikaikaistapaus. Siinä tapauksessa KAIKKI viljat pois ruokavaliosta ja hiilihydraatit. Elimistö pitää saada puhtaaksi ja sitä kautta kuntoon. Kroppasi on käymistilassa ja se ei siedä enää yhtään kuormitusta. Kuulostaa karmealta, mutta valkosipuli-sitruuna vesi ja puolukka noin kahden viikon ajan tekee ihmeitä, lisäksi suolihuuhtelu. Apteekista voi ostaa suolihuuhtelupusseja. Eli pois kaikki viljat ja muut hiilihydraatit. Tueksi voi ostaa luontaistuotekaupasta puristeita, jotka tappavat hiivaa. Olen käynyt pitkän tien asian kanssa, eli tiedän mistä puhun. Jatkossa haluaisin tietää, miten parantumisesi edistyy ja kysy ihmeessä neuvoja ruokavaliosta ym.

        Hei!
        Kiitos jo etukäteen kun otit kantaa asiaan, tämän kanssa tuntee olevan aika yksin. Nyt olen itse asiassa jo viikon ajan noudattanut ruokavaliota, johon kuuluu ainoastaan sitruuna, puolukka, greippi, salaatti, kurkku, pellavansiemenet, tomaatti ja kananmuna (täytyy jättää heti pois). Energiaa noista saa niin vähän, että väsymys on valtava. Tänään kävin (taas) lääkärillä, joka määräsi minulle tehtäväksi B12-vitamiini kokeen, hiivaulosteviljelyn ja nystatin kuurin hiivan häätöön. Lisäksi käytän colonicia elimistön puhdistamiseen ja hiivax-entsyymiä ruuansulatuksen tueksi ja tietty vitamiineja ja greipinsiemenuutetta. Aciocuria käytän myös, koska muuten vatsa on järkyttävän kovalla. Eli pillereitä saa naukkailla, joten sekin varmasti kuormittaa kroppaa. Olen miettinyt, että joskohan käytän kaikkea jo aivan liikaakin..? Ja luulen etteivät ruoka- ym. aineet imeydy elimistööni aineenvaihdunnan riittämättömyyden ja ruansulatusongelman vuoksi.
        Oireina minulla on turvotusta ruokailun jälkeen (ei tämän hetkisellä ruokavaliolla kylläkään), vatsakipuja, "pierettää", ummetusta/ripulia, iho-ongelmia, ruoka mätänee suolistoon, jolloin koko elimistö haisee kammottavalle (hengitys myös etenkin aamuisin)--> hajuongelma on minulle pahin, koska se vaikuttaa psyykkeeseen eniten, sammasta suussa, olen hyvin luhytpinnainen nykyään, nenä on ollut tukossa kaksi vuotta, yleinen tukkoinen ja likainen olo, hirvittävä väsymys, stressi etenkin kun joudun olemaan ihmispaljoudessa...
        Nyt viikon ajan oloni on ollut huomattavasti parempi. Viikon päästä alotan työt, joten silloin energiaa pitää saada ruuasta enemmän. Olen toivonutkin, että jos vielä viikon sinnittelen antamiesi ohjeen mukaan ja otan sitten vähän uutta ruokavalioon. Työaikana en pärjää millään pelkällä puolukalla ja sitruunalla :(
        Mutta olen taistellut tämän asian kanssa jo riittävän pitkän ja sietokyvyn rajamailla, joten olen tiedostanut, että vain erittäin rajulla ruokavaliolla ja siitä kiinni pitämällä pääsen tästä ehkä joskus eroon. Vaikka itku tulee lähes päivittäin ja oksettaa, niin olen päättänyt, että nyt tämä hemmetin hiiva saa riittää.

        Eli riittääkö suolihuuhteluksi mielestäsi colonic plus? Ja mitä ruoka-aineita voisin ensimmäiseksi ottaa lisänä ruokavalioon, kun menen töihin?

        Kiitos vielä sinulle todella paljon. Näitä hiivaongelma on nykyään järkyttävän paljon ja suurin osa ei saa niihin mitään apua. Toivottavasti paranen tästä itse, jolloin osaan auttaa sitten muitakin. Ei tämän kanssa taida aivan yksin ollakaan.


      • ziina
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!
        Kiitos jo etukäteen kun otit kantaa asiaan, tämän kanssa tuntee olevan aika yksin. Nyt olen itse asiassa jo viikon ajan noudattanut ruokavaliota, johon kuuluu ainoastaan sitruuna, puolukka, greippi, salaatti, kurkku, pellavansiemenet, tomaatti ja kananmuna (täytyy jättää heti pois). Energiaa noista saa niin vähän, että väsymys on valtava. Tänään kävin (taas) lääkärillä, joka määräsi minulle tehtäväksi B12-vitamiini kokeen, hiivaulosteviljelyn ja nystatin kuurin hiivan häätöön. Lisäksi käytän colonicia elimistön puhdistamiseen ja hiivax-entsyymiä ruuansulatuksen tueksi ja tietty vitamiineja ja greipinsiemenuutetta. Aciocuria käytän myös, koska muuten vatsa on järkyttävän kovalla. Eli pillereitä saa naukkailla, joten sekin varmasti kuormittaa kroppaa. Olen miettinyt, että joskohan käytän kaikkea jo aivan liikaakin..? Ja luulen etteivät ruoka- ym. aineet imeydy elimistööni aineenvaihdunnan riittämättömyyden ja ruansulatusongelman vuoksi.
        Oireina minulla on turvotusta ruokailun jälkeen (ei tämän hetkisellä ruokavaliolla kylläkään), vatsakipuja, "pierettää", ummetusta/ripulia, iho-ongelmia, ruoka mätänee suolistoon, jolloin koko elimistö haisee kammottavalle (hengitys myös etenkin aamuisin)--> hajuongelma on minulle pahin, koska se vaikuttaa psyykkeeseen eniten, sammasta suussa, olen hyvin luhytpinnainen nykyään, nenä on ollut tukossa kaksi vuotta, yleinen tukkoinen ja likainen olo, hirvittävä väsymys, stressi etenkin kun joudun olemaan ihmispaljoudessa...
        Nyt viikon ajan oloni on ollut huomattavasti parempi. Viikon päästä alotan työt, joten silloin energiaa pitää saada ruuasta enemmän. Olen toivonutkin, että jos vielä viikon sinnittelen antamiesi ohjeen mukaan ja otan sitten vähän uutta ruokavalioon. Työaikana en pärjää millään pelkällä puolukalla ja sitruunalla :(
        Mutta olen taistellut tämän asian kanssa jo riittävän pitkän ja sietokyvyn rajamailla, joten olen tiedostanut, että vain erittäin rajulla ruokavaliolla ja siitä kiinni pitämällä pääsen tästä ehkä joskus eroon. Vaikka itku tulee lähes päivittäin ja oksettaa, niin olen päättänyt, että nyt tämä hemmetin hiiva saa riittää.

        Eli riittääkö suolihuuhteluksi mielestäsi colonic plus? Ja mitä ruoka-aineita voisin ensimmäiseksi ottaa lisänä ruokavalioon, kun menen töihin?

        Kiitos vielä sinulle todella paljon. Näitä hiivaongelma on nykyään järkyttävän paljon ja suurin osa ei saa niihin mitään apua. Toivottavasti paranen tästä itse, jolloin osaan auttaa sitten muitakin. Ei tämän kanssa taida aivan yksin ollakaan.

        Moi taas! Kirjoitit aika tarkan seikkaperäisen selostuksen oireistasi, mikä helpottaa suunnattomasti sitä, miten yritän auttaa sinua mahdollisimman paljon. Kuten jo sanoin, olen itse ollut vaikeimpia tapauksia ja toipuminen vei kauan. Älä luota siihen, että lääkärin tekemä diagnoosi (olen itse hoitaja), ulostenäytteestä olisi mitenkään oikea tai edes suuntaa antava. Normaali yleislääkäri ei todellakaan määrää kuin tietyn hiivatutkimuksen ulostenäytteestä, mikä on aivan eri asia, kuin koko kropassa oleva hiiva. Se on KOKO KROPAN sairaus. Elohopeapitoisuudet pitäisi myöskin mitata ulosteesta, tätä ei tee yleislääkäri, eikä myöskään työterveyslääkäri. Kirjoituksesi luettuani, huomasin, että olet ottanut asian vakavasti ja saanut myöskin uutta toivoa paranemiseesi. Olet jo mielestäni oikealla tiellä, koska kerrot väsymyksestäsi ruokavaliomuutoksen jälkeen. Älä pelästy, koska väsymys kuuluu myös parantumiseen. Kyse on siitä, että hiivainen suolisto on täynnä toksiineja, eli myrkkyjä jotka pääsevat verenkiertoon ja aiheuttavat väsymyksen. Valitettavasti oireet kestävät pitkään. Älä mene pillerilinjalle. Aionoastaan suosittelen sinulle colonic- tabletteja ja Sinaire- nimisiä entsyymitabletteja, jotka auttavat ruokaa sulamaan elimistössäsi. Lisäksi päivittäinen suolihuuhtelu aamuin illoin. Apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja. Älä epäröi kysyä. Kaikki raakaraasteet pois, makea, salaatinkastikkeet ym. Kanamuna POIS ehdottomasti, se lisää elimistön mädättäjäbakteereita. Muista sitruuna-valkosipuli-vesi (keitetty ja siivilöity)pillillä juoden, se on luonnon lääke nro. 1. Toki ymmärrän, että tarvitset päivittäin energiaa, mutta sinun pitää kanavoida se oikein. Nyt elimistösi on sairas ja käymistilassa, mädän haju on hirveä ja se haittaa sosiaalista kanssakäymistäsi. Heti kun suolistosi saa puhdistua edes hiukan, tilanne helpottuu ja paraneminen alkaa. Ymmärrän että, olet ollut varmasti kierteessä pastillien tai purkan kanssa, koska haju ja mädänmaku haittaa, sekä itseä, että muita. Itse kärsin tilanteesta vuosia. Muista juoda paljon vettä, sellaista, mikä on seissyt huonenlämmössä, siis hapettunut. Ei suoraan kraanasta. Turvotus kertoo myöskin todella huonosta tilanteesta kropassasi. Työaikanakin, sinun tarvitsee valitettavasti noudattaa tätä pelkistettyä ruoka-juomavaliota, jotta paraneminen lähtisi käyntiin. Muista, että olo voi hetkittäin parantua, mutta et voi luovuttaa. Sitten kun huomaat selkeitä paranemisen merkkejä, niin tsemppaat varmasti ja vältät kaikkea kiellettyä automaattisesti. Tämä sairaus on fyysinen, mikä vaikuttaa psyykeen ja sosiaaliseen elämään. Itseltäni meni monta vuotta hukkaan, ennenkö lehtileike avasi silmäni ja sitäkautta sain uuden elämän. Toivon, että noudatat ohjeitani, ota yhteyttä milloin vaan, luen postit lähes päivittäin. T. Satu


      • väsynyt mutta toiveikas
        ziina kirjoitti:

        Moi taas! Kirjoitit aika tarkan seikkaperäisen selostuksen oireistasi, mikä helpottaa suunnattomasti sitä, miten yritän auttaa sinua mahdollisimman paljon. Kuten jo sanoin, olen itse ollut vaikeimpia tapauksia ja toipuminen vei kauan. Älä luota siihen, että lääkärin tekemä diagnoosi (olen itse hoitaja), ulostenäytteestä olisi mitenkään oikea tai edes suuntaa antava. Normaali yleislääkäri ei todellakaan määrää kuin tietyn hiivatutkimuksen ulostenäytteestä, mikä on aivan eri asia, kuin koko kropassa oleva hiiva. Se on KOKO KROPAN sairaus. Elohopeapitoisuudet pitäisi myöskin mitata ulosteesta, tätä ei tee yleislääkäri, eikä myöskään työterveyslääkäri. Kirjoituksesi luettuani, huomasin, että olet ottanut asian vakavasti ja saanut myöskin uutta toivoa paranemiseesi. Olet jo mielestäni oikealla tiellä, koska kerrot väsymyksestäsi ruokavaliomuutoksen jälkeen. Älä pelästy, koska väsymys kuuluu myös parantumiseen. Kyse on siitä, että hiivainen suolisto on täynnä toksiineja, eli myrkkyjä jotka pääsevat verenkiertoon ja aiheuttavat väsymyksen. Valitettavasti oireet kestävät pitkään. Älä mene pillerilinjalle. Aionoastaan suosittelen sinulle colonic- tabletteja ja Sinaire- nimisiä entsyymitabletteja, jotka auttavat ruokaa sulamaan elimistössäsi. Lisäksi päivittäinen suolihuuhtelu aamuin illoin. Apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja. Älä epäröi kysyä. Kaikki raakaraasteet pois, makea, salaatinkastikkeet ym. Kanamuna POIS ehdottomasti, se lisää elimistön mädättäjäbakteereita. Muista sitruuna-valkosipuli-vesi (keitetty ja siivilöity)pillillä juoden, se on luonnon lääke nro. 1. Toki ymmärrän, että tarvitset päivittäin energiaa, mutta sinun pitää kanavoida se oikein. Nyt elimistösi on sairas ja käymistilassa, mädän haju on hirveä ja se haittaa sosiaalista kanssakäymistäsi. Heti kun suolistosi saa puhdistua edes hiukan, tilanne helpottuu ja paraneminen alkaa. Ymmärrän että, olet ollut varmasti kierteessä pastillien tai purkan kanssa, koska haju ja mädänmaku haittaa, sekä itseä, että muita. Itse kärsin tilanteesta vuosia. Muista juoda paljon vettä, sellaista, mikä on seissyt huonenlämmössä, siis hapettunut. Ei suoraan kraanasta. Turvotus kertoo myöskin todella huonosta tilanteesta kropassasi. Työaikanakin, sinun tarvitsee valitettavasti noudattaa tätä pelkistettyä ruoka-juomavaliota, jotta paraneminen lähtisi käyntiin. Muista, että olo voi hetkittäin parantua, mutta et voi luovuttaa. Sitten kun huomaat selkeitä paranemisen merkkejä, niin tsemppaat varmasti ja vältät kaikkea kiellettyä automaattisesti. Tämä sairaus on fyysinen, mikä vaikuttaa psyykeen ja sosiaaliseen elämään. Itseltäni meni monta vuotta hukkaan, ennenkö lehtileike avasi silmäni ja sitäkautta sain uuden elämän. Toivon, että noudatat ohjeitani, ota yhteyttä milloin vaan, luen postit lähes päivittäin. T. Satu

        Hei!

        Kiitos taas ohjeista :) Eli hain tänään luontaistuotekaupasta glaubersuolapussin, jolla ajattelin aloittaa suolen tyhjennyksen. Kysyin apteekista suolihuuhtelupusseja, mutta he kertoivat vain rakeista, joista tulee kammottavaa litkua. Tuo huuhtelu olisi kyllä varmasti parempi. Täytyy käydä huomenna uudelleen. Kuin äkkiä sulla lähti se mätä haju pois, vai jatkuiko se tosi pitkäänki?

        Eli nyt olen noudattanut sitä valkosipuli-sitruuna-vesi-puolukka -kuuria ...hyi hemmetti...mutta menee alas, kun tietää siitä olevan hyötyä. Eli ei yhtään mitään muuta. Milloin ja mitä saan ottaa mukaan ruokavalioon? Salaattia yms. Ja voiko gluteenittomia viljoja ottaa. Eli ihan mielellään kaikki ruoka-aineet, joita uskaltaa suuhunsa laittaa. Tämän hetkistä kuuria ei voi kuitenkaan loputtomiin jatkaa (katso edellä). Itsekuri riittää kyllä mihin vaan kuuriin, jos siinä on edes jotain jolla saa mahaa täyteen.

        Ja mullahan alkaa huomenna se Nystatin kuuri, onko sinulla siitä kokemuksia? Siinähän on xylitolia mukana, mutta pitäis olla myös tehokkaasti hiivaa tappavaa. Se auttaa niin suun sammakseen kuin suoliston hiivaankin. Ajattelin itse, että ehkä tuo kuuri yhdistettynä ruokavalioon vois olla tehokas, vai olenko ihan hakoteillä? Täytyypä hakea noita suosittelemiasi tabuja, ruuansulatuksen vuoksi entsyymit on ihan välttämättömiä. Oon ollu vähä huolissaan, kun vedän niin paljo vitamiineja kurkusta alas. Siis noi Agiokur-rakeetki ku on sun mielestä huono juttu? Ku niissä on mun tietääkseni vaan kasviskuituja, voin olla väärässäkin...

        Tänään otettiin verestä B12-vitamiinit ja niistä tulee tieto viikon päästä. Jos siellä on puutetta, saan sitä tulevaisuudessa pistoksina. Mulla on nimittäin ollu myös muistin kanssa ongelmia jonkin aikaa. Ja ton B12-vitamiinin pitäis auttaa sit yleiseen väsymykseenki. Amalgaamipaikat otatin pois kesäkuussa, mutta ne poistettiin poraamalla, mikä kuulemma on pahin juttu. Oireet nimittäin paheni poiston jälkeen. Tuo toimenpide pitäis kuulemani mukaan tehdä suojatusti, jolloin elohopeaa ei kroppaan pääse. Uskonki että mulla on elohopeaa jonnin verran kropassa, mutta siihenhän auttaa vain ja ainoastaan seleeni. Elohopeaa olen pyytänyt mittaamaan, mutta käymissäni paikoissa (lekurilla) se ei vielä on ollut mahdollista.

        Siis ongelmana tää hiiva on niin kammottava, että se on mielessä koko ajan. Mun mielestä siitä ei sellainen tiedä, jolla sitä ei oo ollu. Nyt vaan toivon, että pääsen tästä eroon ja voin sit kuntouduttuani miettiä jopa perheenlisäystä. Tällasessa tilanteessa se ei tuu kuuloonkaan. Ajattelin muuten jättää hormonitki pois, koska sekinhän voi jollain lailla vaikuttaa. Nyt tuntuu, että oon kyllä valmis tekeen mitä vaan...olo on oikeesti jo niin paljo parempi ku elimistö saa vaan noita happamia juttuja.

        Koko tämän hiivaongelman aikana oon jakanu elämäni puolen vuoden mittaisiin sykleihin, jolloin ajattelen aina, että katotaan mikä tilanne on puolen vuoden päästä. Oon tiedostanu jo kauan sitte, että päivissä ei voi tätä paranemista miettiä. Nytkin mielessä siintää jo joulu, jollon voin miettiä, oonko menny lainkaan eteenpäin. Toivoisin niin, että ens kesästä voisin taas pitkästä aikaa nauttia.

        Kiitos ihan mielettömän paljon ja toivon saavani taas lisää vinkkejä...etenki tohon ruokapuoleen :)


      • väsynyt mutta toiveikas
        ziina kirjoitti:

        Moi taas! Kirjoitit aika tarkan seikkaperäisen selostuksen oireistasi, mikä helpottaa suunnattomasti sitä, miten yritän auttaa sinua mahdollisimman paljon. Kuten jo sanoin, olen itse ollut vaikeimpia tapauksia ja toipuminen vei kauan. Älä luota siihen, että lääkärin tekemä diagnoosi (olen itse hoitaja), ulostenäytteestä olisi mitenkään oikea tai edes suuntaa antava. Normaali yleislääkäri ei todellakaan määrää kuin tietyn hiivatutkimuksen ulostenäytteestä, mikä on aivan eri asia, kuin koko kropassa oleva hiiva. Se on KOKO KROPAN sairaus. Elohopeapitoisuudet pitäisi myöskin mitata ulosteesta, tätä ei tee yleislääkäri, eikä myöskään työterveyslääkäri. Kirjoituksesi luettuani, huomasin, että olet ottanut asian vakavasti ja saanut myöskin uutta toivoa paranemiseesi. Olet jo mielestäni oikealla tiellä, koska kerrot väsymyksestäsi ruokavaliomuutoksen jälkeen. Älä pelästy, koska väsymys kuuluu myös parantumiseen. Kyse on siitä, että hiivainen suolisto on täynnä toksiineja, eli myrkkyjä jotka pääsevat verenkiertoon ja aiheuttavat väsymyksen. Valitettavasti oireet kestävät pitkään. Älä mene pillerilinjalle. Aionoastaan suosittelen sinulle colonic- tabletteja ja Sinaire- nimisiä entsyymitabletteja, jotka auttavat ruokaa sulamaan elimistössäsi. Lisäksi päivittäinen suolihuuhtelu aamuin illoin. Apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja. Älä epäröi kysyä. Kaikki raakaraasteet pois, makea, salaatinkastikkeet ym. Kanamuna POIS ehdottomasti, se lisää elimistön mädättäjäbakteereita. Muista sitruuna-valkosipuli-vesi (keitetty ja siivilöity)pillillä juoden, se on luonnon lääke nro. 1. Toki ymmärrän, että tarvitset päivittäin energiaa, mutta sinun pitää kanavoida se oikein. Nyt elimistösi on sairas ja käymistilassa, mädän haju on hirveä ja se haittaa sosiaalista kanssakäymistäsi. Heti kun suolistosi saa puhdistua edes hiukan, tilanne helpottuu ja paraneminen alkaa. Ymmärrän että, olet ollut varmasti kierteessä pastillien tai purkan kanssa, koska haju ja mädänmaku haittaa, sekä itseä, että muita. Itse kärsin tilanteesta vuosia. Muista juoda paljon vettä, sellaista, mikä on seissyt huonenlämmössä, siis hapettunut. Ei suoraan kraanasta. Turvotus kertoo myöskin todella huonosta tilanteesta kropassasi. Työaikanakin, sinun tarvitsee valitettavasti noudattaa tätä pelkistettyä ruoka-juomavaliota, jotta paraneminen lähtisi käyntiin. Muista, että olo voi hetkittäin parantua, mutta et voi luovuttaa. Sitten kun huomaat selkeitä paranemisen merkkejä, niin tsemppaat varmasti ja vältät kaikkea kiellettyä automaattisesti. Tämä sairaus on fyysinen, mikä vaikuttaa psyykeen ja sosiaaliseen elämään. Itseltäni meni monta vuotta hukkaan, ennenkö lehtileike avasi silmäni ja sitäkautta sain uuden elämän. Toivon, että noudatat ohjeitani, ota yhteyttä milloin vaan, luen postit lähes päivittäin. T. Satu

        Hei!

        Hain apteekista niitä suolihuuhtelupusseja ja nehän on ihan mielettömn hyvä juttu. Niiden avulla tuntuu oikeesti, että se suolisto puhdistuu ja tyhjenee. Eli kiitos vinkistä.

        Vatsan kanssa ei ole ollut ollenkaan niitä oireita, joita on ollut aikaisemmin. Mutta se on varmaan odotettavaakin, koska olehan vetänyt naamarista alas pelkkää puolukkaa ja sitruuna-vakosipuli-litkua. Hengitys haisee edelleen ja nyt siinä on aikamoinen valkosipulin katku mukana :) No eipä se oo velä karkoittanut ihmisiä ympärltä. Nystatin (tai Mycostatin) kuuri on ollut päällä pari päivää ja luulen, että suolihuuhtelun ansiosta lääke pääsee paremmin käsiksi niihin hiivasoluihin. Ja sillä pitäis lähtee sit tämä peitekin suusta.

        Ruokavalion vuoksi olo on todella energiaton ja ihan perusjuttujen tekeminen ottaa tosi koville. Eli tää on se ainoa miinus koko tässä jutussa. Mietinkin että mitä uskaltais ottaa lisäksi, mutta en kyllä ota mitään, ennen ku saan siihen vinkkejä. Yritän tehdä tämän nyt niin hyvin ku vaan osaan ja pystyn.
        Eilen tein ruuaksi avosiipalle karjalanpaistia ja sain siitä uutta potkua omaan tilanteeseen. Aion muuten todellakin vielä joskus popsia sitä itekkin ja kaikkia muitakin ruokia. Aikaa se voi viedä, mutta jo se tuoksu on niin hyvä. Herkkujen perään en kaipaa niinkään, mutta ihan oikeen ruuan kylläkin:)

        Oikeesti kaikki jotka kärsitte tästä "taudista" ottakaa se tosissaan ja kärsikää jonkin aikaa sen vuoksi, että siitä pääsis eroon. Itelläkin on jo monta kertaa päässyt itku ja jalat meinää pettää, ku ei saa riittävästi energiaa. Mutta onneksi on ihana puoliso tukemassa ja ottamassa kainaloon aina kun on vaikeeta. Ja ihan mun koko perhe on kyllä tässä hyvin mukana. Välillä vaan tuntuu, että kaikki on niin raskasta, että kuvittelee, että tässä on vaan ihan yksin. Mut onneksi ne on vaan hetkiä.

        Oon luvannu jo itelleni, että tästä kun selviän en aio enää valittaa pienistä. Tämä juttu on laittanu koko elämän ja arvot ihan uuteen uskoon. Ja toivon että pystyn auttaan sit sitä kautta muitakin. Valitettavasti epäilen, että koko hiivasyndrooma tulee tulevaisuudessa leveämään yhteiskunnassa käsiin. Ruokailutottumukset on niin pielessä. Toivottavasti oon väärässä. Mutta onneksi asiaa tutkitaan koko ajan, joten ehkä sitten tiedetään jo niin paljon enemmän, että lääkärin ovella ei sanota, että sitten ainakaan kuukauteen et saa tulla uudelleen, koska sua ei vaivaa mikään. Mulle on nimittäin näin käyny ja se tuntu todella kammottavalta.
        Mutta onneksi en oo riippuvainen ton lääkärin mielipiteestä ja siellä mun ei tarvi todellakaan enää käydä :)


      • ziina
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!

        Kiitos taas ohjeista :) Eli hain tänään luontaistuotekaupasta glaubersuolapussin, jolla ajattelin aloittaa suolen tyhjennyksen. Kysyin apteekista suolihuuhtelupusseja, mutta he kertoivat vain rakeista, joista tulee kammottavaa litkua. Tuo huuhtelu olisi kyllä varmasti parempi. Täytyy käydä huomenna uudelleen. Kuin äkkiä sulla lähti se mätä haju pois, vai jatkuiko se tosi pitkäänki?

        Eli nyt olen noudattanut sitä valkosipuli-sitruuna-vesi-puolukka -kuuria ...hyi hemmetti...mutta menee alas, kun tietää siitä olevan hyötyä. Eli ei yhtään mitään muuta. Milloin ja mitä saan ottaa mukaan ruokavalioon? Salaattia yms. Ja voiko gluteenittomia viljoja ottaa. Eli ihan mielellään kaikki ruoka-aineet, joita uskaltaa suuhunsa laittaa. Tämän hetkistä kuuria ei voi kuitenkaan loputtomiin jatkaa (katso edellä). Itsekuri riittää kyllä mihin vaan kuuriin, jos siinä on edes jotain jolla saa mahaa täyteen.

        Ja mullahan alkaa huomenna se Nystatin kuuri, onko sinulla siitä kokemuksia? Siinähän on xylitolia mukana, mutta pitäis olla myös tehokkaasti hiivaa tappavaa. Se auttaa niin suun sammakseen kuin suoliston hiivaankin. Ajattelin itse, että ehkä tuo kuuri yhdistettynä ruokavalioon vois olla tehokas, vai olenko ihan hakoteillä? Täytyypä hakea noita suosittelemiasi tabuja, ruuansulatuksen vuoksi entsyymit on ihan välttämättömiä. Oon ollu vähä huolissaan, kun vedän niin paljo vitamiineja kurkusta alas. Siis noi Agiokur-rakeetki ku on sun mielestä huono juttu? Ku niissä on mun tietääkseni vaan kasviskuituja, voin olla väärässäkin...

        Tänään otettiin verestä B12-vitamiinit ja niistä tulee tieto viikon päästä. Jos siellä on puutetta, saan sitä tulevaisuudessa pistoksina. Mulla on nimittäin ollu myös muistin kanssa ongelmia jonkin aikaa. Ja ton B12-vitamiinin pitäis auttaa sit yleiseen väsymykseenki. Amalgaamipaikat otatin pois kesäkuussa, mutta ne poistettiin poraamalla, mikä kuulemma on pahin juttu. Oireet nimittäin paheni poiston jälkeen. Tuo toimenpide pitäis kuulemani mukaan tehdä suojatusti, jolloin elohopeaa ei kroppaan pääse. Uskonki että mulla on elohopeaa jonnin verran kropassa, mutta siihenhän auttaa vain ja ainoastaan seleeni. Elohopeaa olen pyytänyt mittaamaan, mutta käymissäni paikoissa (lekurilla) se ei vielä on ollut mahdollista.

        Siis ongelmana tää hiiva on niin kammottava, että se on mielessä koko ajan. Mun mielestä siitä ei sellainen tiedä, jolla sitä ei oo ollu. Nyt vaan toivon, että pääsen tästä eroon ja voin sit kuntouduttuani miettiä jopa perheenlisäystä. Tällasessa tilanteessa se ei tuu kuuloonkaan. Ajattelin muuten jättää hormonitki pois, koska sekinhän voi jollain lailla vaikuttaa. Nyt tuntuu, että oon kyllä valmis tekeen mitä vaan...olo on oikeesti jo niin paljo parempi ku elimistö saa vaan noita happamia juttuja.

        Koko tämän hiivaongelman aikana oon jakanu elämäni puolen vuoden mittaisiin sykleihin, jolloin ajattelen aina, että katotaan mikä tilanne on puolen vuoden päästä. Oon tiedostanu jo kauan sitte, että päivissä ei voi tätä paranemista miettiä. Nytkin mielessä siintää jo joulu, jollon voin miettiä, oonko menny lainkaan eteenpäin. Toivoisin niin, että ens kesästä voisin taas pitkästä aikaa nauttia.

        Kiitos ihan mielettömän paljon ja toivon saavani taas lisää vinkkejä...etenki tohon ruokapuoleen :)

        Moi! Luin pitkän ja hyvin seikkaperäisen viestisi.Rivien välistä luin, että olet hyvää vauhtia kuntoutumassa, mutta motivaatiota ja "intoasi" jarruttaa hengityksesi paha haju, joka voi tulla myös koko kropan lävitse. Älä lannistu. ota tueksesi jo neuvomani aineet ja Colon-clear tabletit. Älä käytä mitään suoliston pehmikkeitä, rakeita tms. Sellaiset eivät auta mitään. Esim. Yliopistollisesta apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja, samoin luontaistuotekaupoista, jolla tulee tehdä suolihuuhtelu aamuin illoin, tukena maitohappobakteerikapselit. Hiivauloste ja toksiinimassa eivät irtoa tarpeeksi tehokkaasti, eivätkä puhdista suolen seinämiä laksatiiveilla tms. Suolistosi pitää päästä myrkyistä eroon nopeasti, mutta turvallisesti. Käyt lävitse nyt ensimmäistä astetta puhdistusta tukitoimien kera, joten ruokavalio on n. 2-3 viikkoa todella niukka. Ei mitään viljoja, pähknöistä ei maapähkinää, kaikki sipulit käyvät samoin kaalit hyvin kypsennettyinä, paprika. Soijapyörykät, soijanakit, tofu, ei maitotuotteita, eikä juustoja, tuoreet yrtit sopivat mm. persilija. Poistaa myöskin pahaa hajua hengityksestä. Muista levätä ja hoitaa ihoasi rasvauksilla ym. Mielialat saattavat myöskin vaihdella, koska elohopeaa on vielä elimistössäsi. Toivon sinulle toipumista ja palaa asiaan! Oma sairauteni myös varjosti äitiyttäni. Tulet varmasti vielä terveeksi ja saat jälkikasvua!


      • väsynyt mutta toiveikas
        ziina kirjoitti:

        Moi! Luin pitkän ja hyvin seikkaperäisen viestisi.Rivien välistä luin, että olet hyvää vauhtia kuntoutumassa, mutta motivaatiota ja "intoasi" jarruttaa hengityksesi paha haju, joka voi tulla myös koko kropan lävitse. Älä lannistu. ota tueksesi jo neuvomani aineet ja Colon-clear tabletit. Älä käytä mitään suoliston pehmikkeitä, rakeita tms. Sellaiset eivät auta mitään. Esim. Yliopistollisesta apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja, samoin luontaistuotekaupoista, jolla tulee tehdä suolihuuhtelu aamuin illoin, tukena maitohappobakteerikapselit. Hiivauloste ja toksiinimassa eivät irtoa tarpeeksi tehokkaasti, eivätkä puhdista suolen seinämiä laksatiiveilla tms. Suolistosi pitää päästä myrkyistä eroon nopeasti, mutta turvallisesti. Käyt lävitse nyt ensimmäistä astetta puhdistusta tukitoimien kera, joten ruokavalio on n. 2-3 viikkoa todella niukka. Ei mitään viljoja, pähknöistä ei maapähkinää, kaikki sipulit käyvät samoin kaalit hyvin kypsennettyinä, paprika. Soijapyörykät, soijanakit, tofu, ei maitotuotteita, eikä juustoja, tuoreet yrtit sopivat mm. persilija. Poistaa myöskin pahaa hajua hengityksestä. Muista levätä ja hoitaa ihoasi rasvauksilla ym. Mielialat saattavat myöskin vaihdella, koska elohopeaa on vielä elimistössäsi. Toivon sinulle toipumista ja palaa asiaan! Oma sairauteni myös varjosti äitiyttäni. Tulet varmasti vielä terveeksi ja saat jälkikasvua!

        Hei!

        Kiitos vinkeistä...kaalikeitto porisee padassa ja kohta pääsen syömään :) Niistä soijapyöryköistä ja -nakeista sen verran, että löysin kaupasta vain sellaisia, joissa oli vehnää, hiivaa ja maitoproteiinia. Mutta enhän sellasia saa syödä? Onko niitä hiivattomina ja gluteenittominakin, vai täytyiskö kokkailla itse? Jos täytyy niin olisiko sulla vinkkejä, miten saa maistuvia pyöryköitä :)

        Ja siitä colon-clearista myös...eli millaisia tabuja siihen liittyen? Mulla on colonic plus -tabletteja, joiden pitäis puhdistaa maksaa ja haimaa sekä edistää ruuansulatusta. Ja niitä sinaire forte entsyymejä hain tänään. Niissäkin on sorbitolia, mut se ei varmaan haittaa. Niin ku näät, minusta on tullu ihan fanaattinen näiden ruoka- ym. juttujen kans :) Se johtuu siitä, että haluan tehdä kaiken nyt niin hyvin ja oikein ku voin.

        Väsymys on niin kova, että hyvä kun jaksaa kävellä. Mutta pää alkaa olla paremmassa jamassa, koska tämä "tauti" ei tunnu enää niin voittamattomalta. Tuntuu, että ehkäpä tästä voi selvitäkki. Ja aurinko paistaa niin lämpimästi, että mielikin on positiivinen.

        Kiitos sulle ja otan taas varmaan yhteyttä ku tulee kysyttävää :)


      • väsynyt mutta toiveikas
        ziina kirjoitti:

        Moi! Luin pitkän ja hyvin seikkaperäisen viestisi.Rivien välistä luin, että olet hyvää vauhtia kuntoutumassa, mutta motivaatiota ja "intoasi" jarruttaa hengityksesi paha haju, joka voi tulla myös koko kropan lävitse. Älä lannistu. ota tueksesi jo neuvomani aineet ja Colon-clear tabletit. Älä käytä mitään suoliston pehmikkeitä, rakeita tms. Sellaiset eivät auta mitään. Esim. Yliopistollisesta apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja, samoin luontaistuotekaupoista, jolla tulee tehdä suolihuuhtelu aamuin illoin, tukena maitohappobakteerikapselit. Hiivauloste ja toksiinimassa eivät irtoa tarpeeksi tehokkaasti, eivätkä puhdista suolen seinämiä laksatiiveilla tms. Suolistosi pitää päästä myrkyistä eroon nopeasti, mutta turvallisesti. Käyt lävitse nyt ensimmäistä astetta puhdistusta tukitoimien kera, joten ruokavalio on n. 2-3 viikkoa todella niukka. Ei mitään viljoja, pähknöistä ei maapähkinää, kaikki sipulit käyvät samoin kaalit hyvin kypsennettyinä, paprika. Soijapyörykät, soijanakit, tofu, ei maitotuotteita, eikä juustoja, tuoreet yrtit sopivat mm. persilija. Poistaa myöskin pahaa hajua hengityksestä. Muista levätä ja hoitaa ihoasi rasvauksilla ym. Mielialat saattavat myöskin vaihdella, koska elohopeaa on vielä elimistössäsi. Toivon sinulle toipumista ja palaa asiaan! Oma sairauteni myös varjosti äitiyttäni. Tulet varmasti vielä terveeksi ja saat jälkikasvua!

        Hei!

        Minä täällä taas ohjeita kyselen.Tuntuu että kaikki pitää nykyään tarkistaa, niin kun ei osaisi omia päätöksiä tehdä. Mutta parempi kysyä joltain joka tietää :)
        Eli saako punajuurta syödä vielä? Tein tänään vaaleasta soijarouheesta, soijajauhoista, punajuuresta ja sipuleista pihvejä ja voi kauhistus kuin kipeesti kerty ilmaa mahaan. Kaalta olen syönyt jo pari päivää ja sillähän tahtoo olla sama tulos, varmaan aika yleistä :(
        Aloin miettimään, että kun porkkanastahan tulee sokeria keitettäessä niin käyköhän punajuurelle samoin?
        Minusta kyllä tuntuu, että maha saattaa reagoida myös siihen, että eka oli puoli toista viikkoa pelkällä puolukka, valkosipuli-sitruuna "ruokavaliolla" ja nyt kun syön muutakin, maha siihen reagoi. Oli vaan niin helppoa se pari viikkoa kun ei ollut pienintäkään oiretta mistään :) Tulee vaan heti kauhukuvat mieleen, että nyt teen taas jotain väärin. Mulle tämä koko ruokailu on tällä hetkellä niin pakkomielle, että kaikki pitäis olla tip top.

        Kiitos taas :)


      • MMMMMMMMMMMMM
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!

        Hain apteekista niitä suolihuuhtelupusseja ja nehän on ihan mielettömn hyvä juttu. Niiden avulla tuntuu oikeesti, että se suolisto puhdistuu ja tyhjenee. Eli kiitos vinkistä.

        Vatsan kanssa ei ole ollut ollenkaan niitä oireita, joita on ollut aikaisemmin. Mutta se on varmaan odotettavaakin, koska olehan vetänyt naamarista alas pelkkää puolukkaa ja sitruuna-vakosipuli-litkua. Hengitys haisee edelleen ja nyt siinä on aikamoinen valkosipulin katku mukana :) No eipä se oo velä karkoittanut ihmisiä ympärltä. Nystatin (tai Mycostatin) kuuri on ollut päällä pari päivää ja luulen, että suolihuuhtelun ansiosta lääke pääsee paremmin käsiksi niihin hiivasoluihin. Ja sillä pitäis lähtee sit tämä peitekin suusta.

        Ruokavalion vuoksi olo on todella energiaton ja ihan perusjuttujen tekeminen ottaa tosi koville. Eli tää on se ainoa miinus koko tässä jutussa. Mietinkin että mitä uskaltais ottaa lisäksi, mutta en kyllä ota mitään, ennen ku saan siihen vinkkejä. Yritän tehdä tämän nyt niin hyvin ku vaan osaan ja pystyn.
        Eilen tein ruuaksi avosiipalle karjalanpaistia ja sain siitä uutta potkua omaan tilanteeseen. Aion muuten todellakin vielä joskus popsia sitä itekkin ja kaikkia muitakin ruokia. Aikaa se voi viedä, mutta jo se tuoksu on niin hyvä. Herkkujen perään en kaipaa niinkään, mutta ihan oikeen ruuan kylläkin:)

        Oikeesti kaikki jotka kärsitte tästä "taudista" ottakaa se tosissaan ja kärsikää jonkin aikaa sen vuoksi, että siitä pääsis eroon. Itelläkin on jo monta kertaa päässyt itku ja jalat meinää pettää, ku ei saa riittävästi energiaa. Mutta onneksi on ihana puoliso tukemassa ja ottamassa kainaloon aina kun on vaikeeta. Ja ihan mun koko perhe on kyllä tässä hyvin mukana. Välillä vaan tuntuu, että kaikki on niin raskasta, että kuvittelee, että tässä on vaan ihan yksin. Mut onneksi ne on vaan hetkiä.

        Oon luvannu jo itelleni, että tästä kun selviän en aio enää valittaa pienistä. Tämä juttu on laittanu koko elämän ja arvot ihan uuteen uskoon. Ja toivon että pystyn auttaan sit sitä kautta muitakin. Valitettavasti epäilen, että koko hiivasyndrooma tulee tulevaisuudessa leveämään yhteiskunnassa käsiin. Ruokailutottumukset on niin pielessä. Toivottavasti oon väärässä. Mutta onneksi asiaa tutkitaan koko ajan, joten ehkä sitten tiedetään jo niin paljon enemmän, että lääkärin ovella ei sanota, että sitten ainakaan kuukauteen et saa tulla uudelleen, koska sua ei vaivaa mikään. Mulle on nimittäin näin käyny ja se tuntu todella kammottavalta.
        Mutta onneksi en oo riippuvainen ton lääkärin mielipiteestä ja siellä mun ei tarvi todellakaan enää käydä :)

        Olen yrittänyt googlettaa viikko tolkulla syitä outoon olooni ja nyt löydettyäni tänne sivulle tuntuu kuin valtava kivi olisi pudonnut sydämmeltäni. Olen oireillut vuosikausia vatsani kanssa. Tänä kesänä oireet on pahentuneet. Tällä viikolla vatsakipu on jo ollut ihan mahdotonta ts. vääntänyt oikein kunnolla. Viikonloppuna tuli syötyä paljon karkkia ym.

        Hiuksia on lähtenyt ihan älyttömästi! Onko muilla vastaavia kokemuksia ja ovatko hiukset kasvaneet takaisin? Omat hiukseni alkoivat lähteä yläasteella, siis noin 15 vuotta sitten. Nyt tilanne on pahentunut kuin myös vatsaoireilukin.

        Kävin lääkärillä kuukausi sitten, otettiin maksa-arvot ja jokin niistä (kaikki?) oli koholla. Pelotti ihan älyttömästi. Lopetin pillereiden syönnin, koska ajattelin niiden olevan oireideni takana. Noh, ei perheenlisäyskään haitaksi olisi :) Mitä tarkoititte kommentilla, että hiivasyndrooma varjostaa äitiyttä? Ei kai se estä lasten saantia?

        Muita oireita on juuri sammas kielen päällä, väsymys (töihin meinaa nukahtaa), turvotus ruuan jälkeen valtava jne. Olen pari kertaa elämässäni ollut tosi huonolla ruualla monta viikkoa ja hullua on että silloin oloni on ollut kaikkein paras! Nytkin jaksan töissä paremmin kun en syö, koska jos syön olen ihan turvoksissa ja kurkkua polttelee. Varsinaista närästystä tai takaisinvirtausta minulla ei ole.

        Eli siis.. Painoni nousee erittäin helposti ja henki haisee, tuntuu todella että kaikki mätänee sisälle. Ruisleipä on pahinta myrkkyä! Ja kaikki ovat aina sanoneet että syö syö kuituja, kyllä se olo siitä paranee. Phah. Siideri ja olut aiheuttavat todella huonon olon (ihan jo yhtenä annoksenakin siis..)

        En ole oireistani viitsinyt kenellekään puhua, koska olen ajatellut, että luulosairaana pidetään.. Mies on välillä jotain sen suuntaista vihjannut kun olen vollottanut harvenevaa hiuskuontaloani.

        Eli aloitan kunnon kehonpuhdistuskuurin, olen niin epätoivoinen tämän kaiken keskellä että mielelläni näen vaikka nälkää.

        Ihanaa, että olette olemassa ja jaksamista kaikille.


      • Kippura47
        MMMMMMMMMMMMM kirjoitti:

        Olen yrittänyt googlettaa viikko tolkulla syitä outoon olooni ja nyt löydettyäni tänne sivulle tuntuu kuin valtava kivi olisi pudonnut sydämmeltäni. Olen oireillut vuosikausia vatsani kanssa. Tänä kesänä oireet on pahentuneet. Tällä viikolla vatsakipu on jo ollut ihan mahdotonta ts. vääntänyt oikein kunnolla. Viikonloppuna tuli syötyä paljon karkkia ym.

        Hiuksia on lähtenyt ihan älyttömästi! Onko muilla vastaavia kokemuksia ja ovatko hiukset kasvaneet takaisin? Omat hiukseni alkoivat lähteä yläasteella, siis noin 15 vuotta sitten. Nyt tilanne on pahentunut kuin myös vatsaoireilukin.

        Kävin lääkärillä kuukausi sitten, otettiin maksa-arvot ja jokin niistä (kaikki?) oli koholla. Pelotti ihan älyttömästi. Lopetin pillereiden syönnin, koska ajattelin niiden olevan oireideni takana. Noh, ei perheenlisäyskään haitaksi olisi :) Mitä tarkoititte kommentilla, että hiivasyndrooma varjostaa äitiyttä? Ei kai se estä lasten saantia?

        Muita oireita on juuri sammas kielen päällä, väsymys (töihin meinaa nukahtaa), turvotus ruuan jälkeen valtava jne. Olen pari kertaa elämässäni ollut tosi huonolla ruualla monta viikkoa ja hullua on että silloin oloni on ollut kaikkein paras! Nytkin jaksan töissä paremmin kun en syö, koska jos syön olen ihan turvoksissa ja kurkkua polttelee. Varsinaista närästystä tai takaisinvirtausta minulla ei ole.

        Eli siis.. Painoni nousee erittäin helposti ja henki haisee, tuntuu todella että kaikki mätänee sisälle. Ruisleipä on pahinta myrkkyä! Ja kaikki ovat aina sanoneet että syö syö kuituja, kyllä se olo siitä paranee. Phah. Siideri ja olut aiheuttavat todella huonon olon (ihan jo yhtenä annoksenakin siis..)

        En ole oireistani viitsinyt kenellekään puhua, koska olen ajatellut, että luulosairaana pidetään.. Mies on välillä jotain sen suuntaista vihjannut kun olen vollottanut harvenevaa hiuskuontaloani.

        Eli aloitan kunnon kehonpuhdistuskuurin, olen niin epätoivoinen tämän kaiken keskellä että mielelläni näen vaikka nälkää.

        Ihanaa, että olette olemassa ja jaksamista kaikille.

        Minä olen kärsinyt hiivasyndroomasta jo yli kymmenen vuotta ja ennen kuin 'tauti' selvisi hyppäsin puoli vuotta lääkärillä. Mm. otettiin laktoosi-intorelanssi koe, sokerikokeita ja gynekologillakin tuli käytyä ja maksettua kalliisti. Olin tuohon aikaan aktiiviurheilija ja ihmettelin, että miksi maha vaan turpoaa, vaikka liikuin niin paljon. Muita oireita olivat tolkuton väsymys, masennus, älytön makean himo ja ummetus ja ripuli kävivät vuoroin kylässä. Myöhemmin olen huomannut, että hiuksia lähtee tuppo tolkulla. Olin aluksi kuukauden kestävällä dietillä, johon kuului vaan kalaa, salaattia, riisikakkuja ja tattaripuuroa. Pikkuhiljaa lisäsin ruokavalioon perunaa, kasviksia ja lihaa. Lasten saantiin ei tiettävästi hiivasyndrooma vaikuta, varsinkaan nyt kun olet lopettanu pillereiden syönnin:) Itse olen popsinut pillereitä yli 20 vuotta ja epäilenkin, että se on yksi syy hiivasyndroomaani, toisekseen olin ennen kova syömään paahtoleipää ja lisäksi söin joka päivä hirveästi karkkeja. Lohduttaa voin teitä kaikkia sillä, että oikealla ruokavaliolla 'tauti' helpottaa ja mulla on ollut jopa puolen vuoden oireettomia kausia ja nykyään syön kohtuudella 'kielletyjä' ruoka-aineitakin eli siis tyyliin kerran viikossa karkkipäivä. Ja sinä MMMMMMMMMMM et siis todellakaan ole luulosairas:) Minun kaveripiirissäni on montakin immeistä, jolla on todettu hiivasyndrooma. Tsemppiä sinulle ja muista ettet todellakaan ole oireittesi kanssa yksin!


      • Keskustelua seurannut
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!

        Hain apteekista niitä suolihuuhtelupusseja ja nehän on ihan mielettömn hyvä juttu. Niiden avulla tuntuu oikeesti, että se suolisto puhdistuu ja tyhjenee. Eli kiitos vinkistä.

        Vatsan kanssa ei ole ollut ollenkaan niitä oireita, joita on ollut aikaisemmin. Mutta se on varmaan odotettavaakin, koska olehan vetänyt naamarista alas pelkkää puolukkaa ja sitruuna-vakosipuli-litkua. Hengitys haisee edelleen ja nyt siinä on aikamoinen valkosipulin katku mukana :) No eipä se oo velä karkoittanut ihmisiä ympärltä. Nystatin (tai Mycostatin) kuuri on ollut päällä pari päivää ja luulen, että suolihuuhtelun ansiosta lääke pääsee paremmin käsiksi niihin hiivasoluihin. Ja sillä pitäis lähtee sit tämä peitekin suusta.

        Ruokavalion vuoksi olo on todella energiaton ja ihan perusjuttujen tekeminen ottaa tosi koville. Eli tää on se ainoa miinus koko tässä jutussa. Mietinkin että mitä uskaltais ottaa lisäksi, mutta en kyllä ota mitään, ennen ku saan siihen vinkkejä. Yritän tehdä tämän nyt niin hyvin ku vaan osaan ja pystyn.
        Eilen tein ruuaksi avosiipalle karjalanpaistia ja sain siitä uutta potkua omaan tilanteeseen. Aion muuten todellakin vielä joskus popsia sitä itekkin ja kaikkia muitakin ruokia. Aikaa se voi viedä, mutta jo se tuoksu on niin hyvä. Herkkujen perään en kaipaa niinkään, mutta ihan oikeen ruuan kylläkin:)

        Oikeesti kaikki jotka kärsitte tästä "taudista" ottakaa se tosissaan ja kärsikää jonkin aikaa sen vuoksi, että siitä pääsis eroon. Itelläkin on jo monta kertaa päässyt itku ja jalat meinää pettää, ku ei saa riittävästi energiaa. Mutta onneksi on ihana puoliso tukemassa ja ottamassa kainaloon aina kun on vaikeeta. Ja ihan mun koko perhe on kyllä tässä hyvin mukana. Välillä vaan tuntuu, että kaikki on niin raskasta, että kuvittelee, että tässä on vaan ihan yksin. Mut onneksi ne on vaan hetkiä.

        Oon luvannu jo itelleni, että tästä kun selviän en aio enää valittaa pienistä. Tämä juttu on laittanu koko elämän ja arvot ihan uuteen uskoon. Ja toivon että pystyn auttaan sit sitä kautta muitakin. Valitettavasti epäilen, että koko hiivasyndrooma tulee tulevaisuudessa leveämään yhteiskunnassa käsiin. Ruokailutottumukset on niin pielessä. Toivottavasti oon väärässä. Mutta onneksi asiaa tutkitaan koko ajan, joten ehkä sitten tiedetään jo niin paljon enemmän, että lääkärin ovella ei sanota, että sitten ainakaan kuukauteen et saa tulla uudelleen, koska sua ei vaivaa mikään. Mulle on nimittäin näin käyny ja se tuntu todella kammottavalta.
        Mutta onneksi en oo riippuvainen ton lääkärin mielipiteestä ja siellä mun ei tarvi todellakaan enää käydä :)

        Kuten joku jo aiemmin mainitsi, syö persiljaa. Se raikasta hengitystä ja varsinkin vaikuttaa siihen, ettei valkosipuli haise hengityksessä. Muistan äitini valaisseen minua nuorempana, että elimistö on kuona-aineinen, jos valkosipuli alkaa haista hengityksessä. Äidilläni ei nimittäin haissut, kun puhdisti paastolla elimistönsä kaksi kertaa vuodessa.

        Sinulla on hyvällä mallilla kuuri menossa, onnea matkaan ja persiljaa ostamaan!!


      • väsynyt mutta toiveikas
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!

        Hain apteekista niitä suolihuuhtelupusseja ja nehän on ihan mielettömn hyvä juttu. Niiden avulla tuntuu oikeesti, että se suolisto puhdistuu ja tyhjenee. Eli kiitos vinkistä.

        Vatsan kanssa ei ole ollut ollenkaan niitä oireita, joita on ollut aikaisemmin. Mutta se on varmaan odotettavaakin, koska olehan vetänyt naamarista alas pelkkää puolukkaa ja sitruuna-vakosipuli-litkua. Hengitys haisee edelleen ja nyt siinä on aikamoinen valkosipulin katku mukana :) No eipä se oo velä karkoittanut ihmisiä ympärltä. Nystatin (tai Mycostatin) kuuri on ollut päällä pari päivää ja luulen, että suolihuuhtelun ansiosta lääke pääsee paremmin käsiksi niihin hiivasoluihin. Ja sillä pitäis lähtee sit tämä peitekin suusta.

        Ruokavalion vuoksi olo on todella energiaton ja ihan perusjuttujen tekeminen ottaa tosi koville. Eli tää on se ainoa miinus koko tässä jutussa. Mietinkin että mitä uskaltais ottaa lisäksi, mutta en kyllä ota mitään, ennen ku saan siihen vinkkejä. Yritän tehdä tämän nyt niin hyvin ku vaan osaan ja pystyn.
        Eilen tein ruuaksi avosiipalle karjalanpaistia ja sain siitä uutta potkua omaan tilanteeseen. Aion muuten todellakin vielä joskus popsia sitä itekkin ja kaikkia muitakin ruokia. Aikaa se voi viedä, mutta jo se tuoksu on niin hyvä. Herkkujen perään en kaipaa niinkään, mutta ihan oikeen ruuan kylläkin:)

        Oikeesti kaikki jotka kärsitte tästä "taudista" ottakaa se tosissaan ja kärsikää jonkin aikaa sen vuoksi, että siitä pääsis eroon. Itelläkin on jo monta kertaa päässyt itku ja jalat meinää pettää, ku ei saa riittävästi energiaa. Mutta onneksi on ihana puoliso tukemassa ja ottamassa kainaloon aina kun on vaikeeta. Ja ihan mun koko perhe on kyllä tässä hyvin mukana. Välillä vaan tuntuu, että kaikki on niin raskasta, että kuvittelee, että tässä on vaan ihan yksin. Mut onneksi ne on vaan hetkiä.

        Oon luvannu jo itelleni, että tästä kun selviän en aio enää valittaa pienistä. Tämä juttu on laittanu koko elämän ja arvot ihan uuteen uskoon. Ja toivon että pystyn auttaan sit sitä kautta muitakin. Valitettavasti epäilen, että koko hiivasyndrooma tulee tulevaisuudessa leveämään yhteiskunnassa käsiin. Ruokailutottumukset on niin pielessä. Toivottavasti oon väärässä. Mutta onneksi asiaa tutkitaan koko ajan, joten ehkä sitten tiedetään jo niin paljon enemmän, että lääkärin ovella ei sanota, että sitten ainakaan kuukauteen et saa tulla uudelleen, koska sua ei vaivaa mikään. Mulle on nimittäin näin käyny ja se tuntu todella kammottavalta.
        Mutta onneksi en oo riippuvainen ton lääkärin mielipiteestä ja siellä mun ei tarvi todellakaan enää käydä :)

        Heips!

        Nyt on reilu kuukausi puhdistusta ja "paastoa" takana ja olen jo kuin eri ihminen. Kolmisen viikkoa olen popsinut "pihvejä", jotka sisältää punajuurta, kaalta, sipuleita, persiljaa, soijarouhetta ja soijajauhoa sekä mausteina suolaa, pizzamaustetta, paprikaa ja pippureita. Maistuu muuten ihan mielettömän hyvälle sen järkyttävän valkosipuli-sitruuna-puolukka -paaston jälkeen :)Edelleen ruokavalioon kuuluu noi valkosipulivedet ja puolukat, mutta tuon "punajuurihöystön" lisäksi.
        Suolihuuhteluiden takia olo on oikeesti puhdas (teen edelleen kaks kertaa päivässä) ja henkinen jaksaminen / mieliala parempi kuin kahteen vuoteen :) Mietin vaan, että kauankohan noita suolihuuhteluita tulis tehdä se pari kertaa päivässä? Voisin varmaan kohta siirtyä yhteen kertaan.
        Vatsa ei edelleenkään sulata ruokaa ja oonkin asennoitunut siihen, että tässä voi mennä aikaa. Ilmavaivoja on jonkin verraan runsaan kaalen syönnin vuoksi, mutta se ei ole mitenkään haitaksi elämälle. Oikeestaan vaan sillon pierettää :) , kun vedän isomman annoksen ruokaa.
        Sain juuri hiivaulosteviljely -tuloksen ja sen mukaan hiivaa on enää hyvin vähän. Mutta en lähde tuohon lankaan, koska sitä oli jo talvella ajoittain vähän ja kun aloin syömään kunnolla se lisääntyi järkyttävän nopeasti. Eli nyt edetään hyvin hitaasti.
        Zatulta ja / tai Okulta olisinkin tiedustellut taas neuvoja siitä, mitä uskaltasin seuraavaksi kokeilla? Nyt kun oon ollu se kolme viikkoa tällä oireettomalla pihvijaksolla voisin ottaa jotain ruokavalioon lisää. Odotan sitä päivää, että saan tehdä aamupuuron marjojen kera :)

        Kiitos etukäteen ja jaksamista kaikille :) Kyllä tämä yrittäminen ja taudin tosissaan ottaminen kannattaa :)


      • Bertta75

        MOIKKA SATU!

        Voisitko meilata minulle tarkemmin kuureista, dieeteistä yms mitä noudatit hiivan häätämiseksi? Olen todella epätoivoinen vatsani kanssa ja tarvitsen kipeästi kaikki mahdolliset neuvot ja niksit. En ole vielä aloittanut mitään rankkaa kuuria, vaan kerään tietoa ja ohjeita, jotta minulla olisi kaikki tarvittava tieto apunani.
        TERV:Petra


      • Bertta75
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!

        Minä täällä taas ohjeita kyselen.Tuntuu että kaikki pitää nykyään tarkistaa, niin kun ei osaisi omia päätöksiä tehdä. Mutta parempi kysyä joltain joka tietää :)
        Eli saako punajuurta syödä vielä? Tein tänään vaaleasta soijarouheesta, soijajauhoista, punajuuresta ja sipuleista pihvejä ja voi kauhistus kuin kipeesti kerty ilmaa mahaan. Kaalta olen syönyt jo pari päivää ja sillähän tahtoo olla sama tulos, varmaan aika yleistä :(
        Aloin miettimään, että kun porkkanastahan tulee sokeria keitettäessä niin käyköhän punajuurelle samoin?
        Minusta kyllä tuntuu, että maha saattaa reagoida myös siihen, että eka oli puoli toista viikkoa pelkällä puolukka, valkosipuli-sitruuna "ruokavaliolla" ja nyt kun syön muutakin, maha siihen reagoi. Oli vaan niin helppoa se pari viikkoa kun ei ollut pienintäkään oiretta mistään :) Tulee vaan heti kauhukuvat mieleen, että nyt teen taas jotain väärin. Mulle tämä koko ruokailu on tällä hetkellä niin pakkomielle, että kaikki pitäis olla tip top.

        Kiitos taas :)

        Moikka!
        Olet kyllä todella sisukas nainen. Tässä tarinaasi lukiessani alkaa omakin sisu kasvamaan ja taidan aloittaa myös kunnollisen hiivan häätö kuurin. Mietin kyllä, että miten sitä jaksaa hoidella pientä lapsosta, kun energiaa ei saa, kuin suomalaisesta sisusta eikä ruoasta lainkaan???
        Olisi kiva kuulla kuulumisiasi nyt? Miten voit ja oletko onnistunut puolenvuoden tavoiteista jne....????
        Mulla on vatsa ja kropan mätäneminen vaivannut jo vuosia ja nyt raskauden ja synnytyksen jälkeen tilanne on pahentunut huomattavsti. Jos vaan johonkin haluaisi lähteä päivän aikana, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että sinä päivänä ei syödä. Muuten oleminen muiden ihmisten kanssa on melkein mahdotonta. Kaasun muodostuminen on välillä niin älytöntä, että meinaan oksentaa sen vuoksi. Maha turpoo, kuin olisi taas raskaana, eikä se helpotu, kuin monen tunnin kuluttua. Mulla nämä vaivat ovat pahimmillaan illalla ja yöllä.
        Kiitos kirjoituksistasi. Meilaile jos haluat jakaa jotain kallisarvoisia neuvoja :o)


      • Nimetön
        Bertta75 kirjoitti:

        Moikka!
        Olet kyllä todella sisukas nainen. Tässä tarinaasi lukiessani alkaa omakin sisu kasvamaan ja taidan aloittaa myös kunnollisen hiivan häätö kuurin. Mietin kyllä, että miten sitä jaksaa hoidella pientä lapsosta, kun energiaa ei saa, kuin suomalaisesta sisusta eikä ruoasta lainkaan???
        Olisi kiva kuulla kuulumisiasi nyt? Miten voit ja oletko onnistunut puolenvuoden tavoiteista jne....????
        Mulla on vatsa ja kropan mätäneminen vaivannut jo vuosia ja nyt raskauden ja synnytyksen jälkeen tilanne on pahentunut huomattavsti. Jos vaan johonkin haluaisi lähteä päivän aikana, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että sinä päivänä ei syödä. Muuten oleminen muiden ihmisten kanssa on melkein mahdotonta. Kaasun muodostuminen on välillä niin älytöntä, että meinaan oksentaa sen vuoksi. Maha turpoo, kuin olisi taas raskaana, eikä se helpotu, kuin monen tunnin kuluttua. Mulla nämä vaivat ovat pahimmillaan illalla ja yöllä.
        Kiitos kirjoituksistasi. Meilaile jos haluat jakaa jotain kallisarvoisia neuvoja :o)

        Eli nyt takana dieettiä reilu puolisen vuotta ja en oikein tiedä,missä mennään. Aloin lisäämään pikku hiljaa ruoka-aineita, koska tuo raju dieetti olisi vienyt hengen :) Näin kärjistettynä. Eli oli kyllä melko pitkään todella rajulla dieetillä n. 6kk. siihen aikaan mahtui todella paljon itkua, hermojen kiristystä ja tunteiden vuoristorataa. Välillä on todella tuntunut, että homma toimii, välillä taas en tiedä... Ja väsymys on ollut kammottava ja on kyllä edelleen, joskin lievempänä. Tällä hetkellä syön tattaria, hirssiä, riisiä (täysjyvä), kauraa, gluteenittomia tuotteita, uotilan ruisleipää, soijaa, kanaa, kalaa, kasviksia keitettynä ja olen kokeillut myös vähän hedelmiä. Olimme viikon ulkomailla ja siellä oli pakko turvautua hedelmiin, että sai jotain syödäkseen.

        En todellakaan tiedä olenko edennyt liian nopeasti. Välillä tulee pakokauhu, että olenko taas mokannut tämän jutun liian nopealla edistymisellä. Kokeilin myös hapanmaitotuotteita (viiliä), mutta kokeiltuani kaksi viikkoa, jätin sen pois. Pieretti enemmän ja jotenkin tuntui, että ruoka enemmän "mätänee" suolistoon...

        Maitotuotteita kokeilin siitä syystä, että tavoitteena olisi lähiaikoina tulla raskaaksi ja pelottaa tämän ruokavalion vaikutus sikiöön, jos onnistumme yrityksessä.

        Suolihuuhteluita teen edelleen työaamuisin, koska muuten en pysty kunnolla keskittymään töihini. Huuhteluiden avulla elämäni on parantunut 99%, enään en mieti koko aikaa, haisenkohan vai enkö. Mutta kyllä tuo homma väsyttää... olen niin rikki ainaisista aamuherätyksistä aikaisemmin tyhjenyksen vuoksi. Välillä todella raivostuttaa kaikki mahdollinen. Vkl pidän taukoa ja silloin kyllä pierettää ja pierut haisee kamalalta. "Kakka "tulee päivän odottelun jälkeen, mutta sitten sitä tuleekin parin tunnin välein. Eli tällä hetkellä koen ruuansulatuksen ja ulostamisen olevan suurin ongelma. Maha ei tunnu sulattavan ruokaa juuri ollenkaan. En tiedä, miten saisin tuon ruuansulatuksen toimimaan.

        Kyllä tämä pitkään kestää ja voimille ottaa, mutta pakko yrittää. Jos tosiaan -Satu- sinulla on antaa jotain viitteitä olenko ollenkaan oikeilla jäljillä, olen hyvin kiitollinen. Ja samoin Bertta75 olisi kiva kuulla edistymisestäsi ja jakaa välillä ajatuksia ja tuntoja. Yksin tämä käy välillä niin raskaaksi.

        Väsynyt mutta toiveikas


      • väsynyt mutta toiveikas
        Bertta75 kirjoitti:

        Moikka!
        Olet kyllä todella sisukas nainen. Tässä tarinaasi lukiessani alkaa omakin sisu kasvamaan ja taidan aloittaa myös kunnollisen hiivan häätö kuurin. Mietin kyllä, että miten sitä jaksaa hoidella pientä lapsosta, kun energiaa ei saa, kuin suomalaisesta sisusta eikä ruoasta lainkaan???
        Olisi kiva kuulla kuulumisiasi nyt? Miten voit ja oletko onnistunut puolenvuoden tavoiteista jne....????
        Mulla on vatsa ja kropan mätäneminen vaivannut jo vuosia ja nyt raskauden ja synnytyksen jälkeen tilanne on pahentunut huomattavsti. Jos vaan johonkin haluaisi lähteä päivän aikana, niin se tarkoittaa käytännössä sitä, että sinä päivänä ei syödä. Muuten oleminen muiden ihmisten kanssa on melkein mahdotonta. Kaasun muodostuminen on välillä niin älytöntä, että meinaan oksentaa sen vuoksi. Maha turpoo, kuin olisi taas raskaana, eikä se helpotu, kuin monen tunnin kuluttua. Mulla nämä vaivat ovat pahimmillaan illalla ja yöllä.
        Kiitos kirjoituksistasi. Meilaile jos haluat jakaa jotain kallisarvoisia neuvoja :o)

        Moikka! Bertta75: toisaalta kivaa kuulla kohtalotovereista, toisaalta taas toivoisin, ettei niitä olisi. On tämä ollut sen verran kammottava kokemus.
        Eli on tosiaan aikaa kulunut ja välillä sitä miettii (vaikka ei pitäisi), kuinka paljon hyviä päiviä menee "hukkaan" maha-asioita murehtiessa. Rajuin dieettivaihe kesti minulla puolisen vuotta, johon sisältyi paljon kyyneleitä, suuttumusta, toivoa... Välillä tulee mieleen, että onko tästä oikeasti edes hyötyä, vai kiusaanko itseäni aivan turhaan. Mutta kyllä tällä jokin merkitys on. Välillä oloni on todella hyvä ja saattaa mennä viikkojakin, etten ajattele koko asiaa...sitten tapahtuu jotain (riittää kommentti jostain läheltä "mikä täällä haisee" ja ajattelen automaattisesti sen olevan minä) ja mietin ja murehdin taas pitkän tovin "suolisto-ongelmaani". Syyllisen etsimisestä en ole vielä päässyt eroon, tuntuu, että jonkun (itseni) vikahan tämän on oltava. Henkinen jaksaminen tässä taitaa olakin kaikkein kovimmalla. Vaikka olen mielestäni ollut aina todella vahva ihminen, olen nyt huomannut, etten ehkä olekaan. Sen kuitenkin olen päättänyt, etten jää kotiin piiloon, koska sieltä on vaikeaa lähteä uudelleen ihmisten ilmoille. Sisukkaasti olen käynyt eri paikoissa ja alkanut taas pikku hiljaa nauttia ihmisten lähellä olemisesta.

        Eli uskon, että "hajuongelmani" on helpottanut. En tiedä kokonaan, mutta ainakin melkein. Ainakaan en saa enää samanlaisia katseita osakseni kuin aikaisemmin. Teen suolihuuhteluita edelleen aina työaamuisin, koska muuten en pysty keskittymään töihini. Suolihuuhtelut ovat parantaneet elämääni 99%. Tukkoisen olon saa pois huuhtelulla, eli Bertta75 kannattaa ottaa käyttöön. Pääset taas kauppaan yms. ilman häpeää :)

        Muuten tämä hoitoprosessi on aika vaikea. Missään ei ole ohjeita, miten toimia missäkin vaiheessa,koska kaikki on niin yksilöllistä. Apuahan tässä kaivattaisiin, mutta ainakaan lääkäreiltä sitä ei heru, eli ei kannata vaivautua. Jonain päivänä niidenkin on tajuttava hiivaongelma, koska se on jo ihan älyttömän yleinen.
        Ruokapuolta olen laajentanut tasaisesti pikku hiljaa. Olen pyrkinyt kokeilemaan uutta ruoka-ainetta ainakin parin viikon ajan ennen kuin kokeilen jotain toista. Sokeri ja vehnäjauhot ovat täysin pois ruokavaliostani ja tulevat hyvin pitkään olemaankin... pärjään ilmankin :) Tällä hetkellä syön kaikkia kasviksia keitettynä (ei perunaa), tattaria, hirssiä, riisiä (täysjyvä), uotilan hiivatonta ruisleipää, kauraa, gluteenittomia tuotteita, soijaa, kanaa, kalaa, oikeaa voita, kylmäpurietettua öljyä, mustikoita, puolukoita, vadelmia, sitruunaa, sipuleita, yrttejä... ja ollessani viikon ulkomailla söin myös hedelmiä (en tiedä oliko hyvä vai ei). En tiedä todellakaan olenko pilannut hyvän alun laajentamalla ruokavaliotani näin. Mistä sen voisi tietää... Varmasti voisin paremmin, jos söisin vain puolukoita, mutta kun ei sillä loputtomiin elä. Eli jos Satu tms. joka tietää näistä enemmän näkee viestin, olisin kiitollinen, jos antaisit vinkkiä siitä, olenko aivan hakoteillä... Kokeilin muuten myös viiliä pari viikkoa, mutta tuntui ettei se oikein sovi.
        Meillä on avopuolisoni kanssa perheenlisäystä suunnitteilla ja ruokavaliota olisi pakko saada monipuolisemmaksi. Ei vauvalle taida pelkkä puolukka riittää. Sen vuoksi on toisaalta hirvittävä tsemppi kuntoutua, toisaalta taas pelottaa, jos tämä pahenee taas raskauden myötä. Mutta olen valmis, jos se sen vaatii. Ainoa toiveeni on, että voisin taas joskus elää normaalia elämää, ilman näitä mahaongelmia.

        Bertta75, Satu, Oku. olisi kivaa viestitellä useamminkin, vertaistuki on todella tärkeää. Pystyyköhän täältä lähettämään yksityisviestiä, ilman että tiedot menevät kaikille..?


      • väsynyt mutta toiveikas
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Moikka! Bertta75: toisaalta kivaa kuulla kohtalotovereista, toisaalta taas toivoisin, ettei niitä olisi. On tämä ollut sen verran kammottava kokemus.
        Eli on tosiaan aikaa kulunut ja välillä sitä miettii (vaikka ei pitäisi), kuinka paljon hyviä päiviä menee "hukkaan" maha-asioita murehtiessa. Rajuin dieettivaihe kesti minulla puolisen vuotta, johon sisältyi paljon kyyneleitä, suuttumusta, toivoa... Välillä tulee mieleen, että onko tästä oikeasti edes hyötyä, vai kiusaanko itseäni aivan turhaan. Mutta kyllä tällä jokin merkitys on. Välillä oloni on todella hyvä ja saattaa mennä viikkojakin, etten ajattele koko asiaa...sitten tapahtuu jotain (riittää kommentti jostain läheltä "mikä täällä haisee" ja ajattelen automaattisesti sen olevan minä) ja mietin ja murehdin taas pitkän tovin "suolisto-ongelmaani". Syyllisen etsimisestä en ole vielä päässyt eroon, tuntuu, että jonkun (itseni) vikahan tämän on oltava. Henkinen jaksaminen tässä taitaa olakin kaikkein kovimmalla. Vaikka olen mielestäni ollut aina todella vahva ihminen, olen nyt huomannut, etten ehkä olekaan. Sen kuitenkin olen päättänyt, etten jää kotiin piiloon, koska sieltä on vaikeaa lähteä uudelleen ihmisten ilmoille. Sisukkaasti olen käynyt eri paikoissa ja alkanut taas pikku hiljaa nauttia ihmisten lähellä olemisesta.

        Eli uskon, että "hajuongelmani" on helpottanut. En tiedä kokonaan, mutta ainakin melkein. Ainakaan en saa enää samanlaisia katseita osakseni kuin aikaisemmin. Teen suolihuuhteluita edelleen aina työaamuisin, koska muuten en pysty keskittymään töihini. Suolihuuhtelut ovat parantaneet elämääni 99%. Tukkoisen olon saa pois huuhtelulla, eli Bertta75 kannattaa ottaa käyttöön. Pääset taas kauppaan yms. ilman häpeää :)

        Muuten tämä hoitoprosessi on aika vaikea. Missään ei ole ohjeita, miten toimia missäkin vaiheessa,koska kaikki on niin yksilöllistä. Apuahan tässä kaivattaisiin, mutta ainakaan lääkäreiltä sitä ei heru, eli ei kannata vaivautua. Jonain päivänä niidenkin on tajuttava hiivaongelma, koska se on jo ihan älyttömän yleinen.
        Ruokapuolta olen laajentanut tasaisesti pikku hiljaa. Olen pyrkinyt kokeilemaan uutta ruoka-ainetta ainakin parin viikon ajan ennen kuin kokeilen jotain toista. Sokeri ja vehnäjauhot ovat täysin pois ruokavaliostani ja tulevat hyvin pitkään olemaankin... pärjään ilmankin :) Tällä hetkellä syön kaikkia kasviksia keitettynä (ei perunaa), tattaria, hirssiä, riisiä (täysjyvä), uotilan hiivatonta ruisleipää, kauraa, gluteenittomia tuotteita, soijaa, kanaa, kalaa, oikeaa voita, kylmäpurietettua öljyä, mustikoita, puolukoita, vadelmia, sitruunaa, sipuleita, yrttejä... ja ollessani viikon ulkomailla söin myös hedelmiä (en tiedä oliko hyvä vai ei). En tiedä todellakaan olenko pilannut hyvän alun laajentamalla ruokavaliotani näin. Mistä sen voisi tietää... Varmasti voisin paremmin, jos söisin vain puolukoita, mutta kun ei sillä loputtomiin elä. Eli jos Satu tms. joka tietää näistä enemmän näkee viestin, olisin kiitollinen, jos antaisit vinkkiä siitä, olenko aivan hakoteillä... Kokeilin muuten myös viiliä pari viikkoa, mutta tuntui ettei se oikein sovi.
        Meillä on avopuolisoni kanssa perheenlisäystä suunnitteilla ja ruokavaliota olisi pakko saada monipuolisemmaksi. Ei vauvalle taida pelkkä puolukka riittää. Sen vuoksi on toisaalta hirvittävä tsemppi kuntoutua, toisaalta taas pelottaa, jos tämä pahenee taas raskauden myötä. Mutta olen valmis, jos se sen vaatii. Ainoa toiveeni on, että voisin taas joskus elää normaalia elämää, ilman näitä mahaongelmia.

        Bertta75, Satu, Oku. olisi kivaa viestitellä useamminkin, vertaistuki on todella tärkeää. Pystyyköhän täältä lähettämään yksityisviestiä, ilman että tiedot menevät kaikille..?

        Eli viestini tuli kaks kertaa,kun eka en meinannut saada viestiä millään läpi. Joten siksi useaan otteeseen samat jutut.

        Tämän hetkiseen tilanteeseen on sen verran muutosta,että olen nyt sitten raskaana...ihanaa...mutta myös vähän pelottaa.Toivottavasti tästä ei ole sikiölle mitään haittaa.Täytynee käydä ravintoterapeutilla, että saan ruokavalion sikiölle oikeaan kuntoon. Hoidellaan tätä hiivaa sitten taas lisää. Nyt on tärkeämpää ajateltavaa. En aio kyllä herkkuihin ym. repsahtaa,mutta maitotuotteita on varmaan alettava käyttämään.

        Toivottavasti kaikki menee hyvin. Nyt ollaan vielä ihan alkuvaiheessa.

        Tsemppiä kaikille hiivan kanssa taisteleville.


      • Vierailija
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei!

        Hain apteekista niitä suolihuuhtelupusseja ja nehän on ihan mielettömn hyvä juttu. Niiden avulla tuntuu oikeesti, että se suolisto puhdistuu ja tyhjenee. Eli kiitos vinkistä.

        Vatsan kanssa ei ole ollut ollenkaan niitä oireita, joita on ollut aikaisemmin. Mutta se on varmaan odotettavaakin, koska olehan vetänyt naamarista alas pelkkää puolukkaa ja sitruuna-vakosipuli-litkua. Hengitys haisee edelleen ja nyt siinä on aikamoinen valkosipulin katku mukana :) No eipä se oo velä karkoittanut ihmisiä ympärltä. Nystatin (tai Mycostatin) kuuri on ollut päällä pari päivää ja luulen, että suolihuuhtelun ansiosta lääke pääsee paremmin käsiksi niihin hiivasoluihin. Ja sillä pitäis lähtee sit tämä peitekin suusta.

        Ruokavalion vuoksi olo on todella energiaton ja ihan perusjuttujen tekeminen ottaa tosi koville. Eli tää on se ainoa miinus koko tässä jutussa. Mietinkin että mitä uskaltais ottaa lisäksi, mutta en kyllä ota mitään, ennen ku saan siihen vinkkejä. Yritän tehdä tämän nyt niin hyvin ku vaan osaan ja pystyn.
        Eilen tein ruuaksi avosiipalle karjalanpaistia ja sain siitä uutta potkua omaan tilanteeseen. Aion muuten todellakin vielä joskus popsia sitä itekkin ja kaikkia muitakin ruokia. Aikaa se voi viedä, mutta jo se tuoksu on niin hyvä. Herkkujen perään en kaipaa niinkään, mutta ihan oikeen ruuan kylläkin:)

        Oikeesti kaikki jotka kärsitte tästä "taudista" ottakaa se tosissaan ja kärsikää jonkin aikaa sen vuoksi, että siitä pääsis eroon. Itelläkin on jo monta kertaa päässyt itku ja jalat meinää pettää, ku ei saa riittävästi energiaa. Mutta onneksi on ihana puoliso tukemassa ja ottamassa kainaloon aina kun on vaikeeta. Ja ihan mun koko perhe on kyllä tässä hyvin mukana. Välillä vaan tuntuu, että kaikki on niin raskasta, että kuvittelee, että tässä on vaan ihan yksin. Mut onneksi ne on vaan hetkiä.

        Oon luvannu jo itelleni, että tästä kun selviän en aio enää valittaa pienistä. Tämä juttu on laittanu koko elämän ja arvot ihan uuteen uskoon. Ja toivon että pystyn auttaan sit sitä kautta muitakin. Valitettavasti epäilen, että koko hiivasyndrooma tulee tulevaisuudessa leveämään yhteiskunnassa käsiin. Ruokailutottumukset on niin pielessä. Toivottavasti oon väärässä. Mutta onneksi asiaa tutkitaan koko ajan, joten ehkä sitten tiedetään jo niin paljon enemmän, että lääkärin ovella ei sanota, että sitten ainakaan kuukauteen et saa tulla uudelleen, koska sua ei vaivaa mikään. Mulle on nimittäin näin käyny ja se tuntu todella kammottavalta.
        Mutta onneksi en oo riippuvainen ton lääkärin mielipiteestä ja siellä mun ei tarvi todellakaan enää käydä :)

        Hei!

        Kysyisin mistä sait tai saa Nystatin (tai Mycostatin)-lääkettä. Onko se lääkärin määräämä vai saako sitä ilman reseptiä?

        Sain suun hiivaan Diflucan 150 mg, 1 tabletti - ei auttanut ja nyt kuurilla 100 mg 1 tbl/vrk 7 päivän ajan, mutta ei ole auttanut.

        Suun hiiva on ollut ongelmani monta vuotta aina antibioottikuurien yhteydessä ja ennen on poistunut Diflucan kuurilla, mutta nyt se ei valitettavasti toiminut. Olen myös joskus käynyt läpi ruokavaliokuurin ja nyt taas kokeilemassa sitäkin.

        Olisin kiitollinen kaikesta avusta!


      • Vierailija
        ziina kirjoitti:

        Moi taas! Kirjoitit aika tarkan seikkaperäisen selostuksen oireistasi, mikä helpottaa suunnattomasti sitä, miten yritän auttaa sinua mahdollisimman paljon. Kuten jo sanoin, olen itse ollut vaikeimpia tapauksia ja toipuminen vei kauan. Älä luota siihen, että lääkärin tekemä diagnoosi (olen itse hoitaja), ulostenäytteestä olisi mitenkään oikea tai edes suuntaa antava. Normaali yleislääkäri ei todellakaan määrää kuin tietyn hiivatutkimuksen ulostenäytteestä, mikä on aivan eri asia, kuin koko kropassa oleva hiiva. Se on KOKO KROPAN sairaus. Elohopeapitoisuudet pitäisi myöskin mitata ulosteesta, tätä ei tee yleislääkäri, eikä myöskään työterveyslääkäri. Kirjoituksesi luettuani, huomasin, että olet ottanut asian vakavasti ja saanut myöskin uutta toivoa paranemiseesi. Olet jo mielestäni oikealla tiellä, koska kerrot väsymyksestäsi ruokavaliomuutoksen jälkeen. Älä pelästy, koska väsymys kuuluu myös parantumiseen. Kyse on siitä, että hiivainen suolisto on täynnä toksiineja, eli myrkkyjä jotka pääsevat verenkiertoon ja aiheuttavat väsymyksen. Valitettavasti oireet kestävät pitkään. Älä mene pillerilinjalle. Aionoastaan suosittelen sinulle colonic- tabletteja ja Sinaire- nimisiä entsyymitabletteja, jotka auttavat ruokaa sulamaan elimistössäsi. Lisäksi päivittäinen suolihuuhtelu aamuin illoin. Apteekista saa ostaa suolihuuhtelupusseja. Älä epäröi kysyä. Kaikki raakaraasteet pois, makea, salaatinkastikkeet ym. Kanamuna POIS ehdottomasti, se lisää elimistön mädättäjäbakteereita. Muista sitruuna-valkosipuli-vesi (keitetty ja siivilöity)pillillä juoden, se on luonnon lääke nro. 1. Toki ymmärrän, että tarvitset päivittäin energiaa, mutta sinun pitää kanavoida se oikein. Nyt elimistösi on sairas ja käymistilassa, mädän haju on hirveä ja se haittaa sosiaalista kanssakäymistäsi. Heti kun suolistosi saa puhdistua edes hiukan, tilanne helpottuu ja paraneminen alkaa. Ymmärrän että, olet ollut varmasti kierteessä pastillien tai purkan kanssa, koska haju ja mädänmaku haittaa, sekä itseä, että muita. Itse kärsin tilanteesta vuosia. Muista juoda paljon vettä, sellaista, mikä on seissyt huonenlämmössä, siis hapettunut. Ei suoraan kraanasta. Turvotus kertoo myöskin todella huonosta tilanteesta kropassasi. Työaikanakin, sinun tarvitsee valitettavasti noudattaa tätä pelkistettyä ruoka-juomavaliota, jotta paraneminen lähtisi käyntiin. Muista, että olo voi hetkittäin parantua, mutta et voi luovuttaa. Sitten kun huomaat selkeitä paranemisen merkkejä, niin tsemppaat varmasti ja vältät kaikkea kiellettyä automaattisesti. Tämä sairaus on fyysinen, mikä vaikuttaa psyykeen ja sosiaaliseen elämään. Itseltäni meni monta vuotta hukkaan, ennenkö lehtileike avasi silmäni ja sitäkautta sain uuden elämän. Toivon, että noudatat ohjeitani, ota yhteyttä milloin vaan, luen postit lähes päivittäin. T. Satu

        Hei!

        Haluaisin vielä tietää, miten tehdään tuo sitruuna-valkosipulijuoma? Kiitos avusta!


      • Liisukka
        Vierailija kirjoitti:

        Hei!

        Haluaisin vielä tietää, miten tehdään tuo sitruuna-valkosipulijuoma? Kiitos avusta!

        Yksi tehokas kehonpuhdistaja on valkosipuli-sitruuna-oliiviöljy-puhd.kuuri. Kuulin siitä vyöhyketerapia-kurssilla käydessäni. Kun noudatin ohjeita vaaditut 3 vk, voin todistaa, että se toimii ja kehoni ja ihoni puhdistui väriltään heleäksi kuin pienellä lapsella (vaikka olin 42 v.) ja oloni keveni ja nuorentui huomattavasti.Kuulin, että tämä pitäisi tehdä kaikkien yli 30 vuotiaiden (kun aineenvaihdunta alkaa hidastua siinä iässä) 2 x vuodessa niin kehoon jääneet lisäaineet ym.kuonat poistuu, Kuulin, että joku on välttynyt leikkaukselta,kun suonet ovat puhdistuneet tällä kuurilla. Kurssilla sanottiin, että keho parantaa itse itsensä ja ehkäisee sairauksia ennalta, kun sitä puhdistaa säännöllisesti ja energiat pääsevät paremmin virtaamaan kehossa. Itselleni tuli ensin naamaan valtavasti punaisia näppylöitä kuin olisin ollut jossain rokossa mutta ne on ohimeneviä puhdistusoireita.
        Sitten puhdistuskuurin ohjeet:
        Aamulla ensin tyhjään vatsaan 1 lasillinen haaleaa vettä, sen jälkeen juodaan seos, jossa on 1/2 litraa haaleaa vettä, 2 sitruunan mehu, 2 valkosipulin kynttä murskattuna(kuoret voi siivilöidä pois), 2 ruokalusikkaa Virgen Extra-oliiviöljyä (puhtain öljy). Seoksen voi sekoittaa tasaiseksi vaikka pullossa. Tämän jälkeen pitää olla 2 tuntia syömättä. Kuuria nautitaan 3 vk ajan.


      • Vierailija
        Liisukka kirjoitti:

        Yksi tehokas kehonpuhdistaja on valkosipuli-sitruuna-oliiviöljy-puhd.kuuri. Kuulin siitä vyöhyketerapia-kurssilla käydessäni. Kun noudatin ohjeita vaaditut 3 vk, voin todistaa, että se toimii ja kehoni ja ihoni puhdistui väriltään heleäksi kuin pienellä lapsella (vaikka olin 42 v.) ja oloni keveni ja nuorentui huomattavasti.Kuulin, että tämä pitäisi tehdä kaikkien yli 30 vuotiaiden (kun aineenvaihdunta alkaa hidastua siinä iässä) 2 x vuodessa niin kehoon jääneet lisäaineet ym.kuonat poistuu, Kuulin, että joku on välttynyt leikkaukselta,kun suonet ovat puhdistuneet tällä kuurilla. Kurssilla sanottiin, että keho parantaa itse itsensä ja ehkäisee sairauksia ennalta, kun sitä puhdistaa säännöllisesti ja energiat pääsevät paremmin virtaamaan kehossa. Itselleni tuli ensin naamaan valtavasti punaisia näppylöitä kuin olisin ollut jossain rokossa mutta ne on ohimeneviä puhdistusoireita.
        Sitten puhdistuskuurin ohjeet:
        Aamulla ensin tyhjään vatsaan 1 lasillinen haaleaa vettä, sen jälkeen juodaan seos, jossa on 1/2 litraa haaleaa vettä, 2 sitruunan mehu, 2 valkosipulin kynttä murskattuna(kuoret voi siivilöidä pois), 2 ruokalusikkaa Virgen Extra-oliiviöljyä (puhtain öljy). Seoksen voi sekoittaa tasaiseksi vaikka pullossa. Tämän jälkeen pitää olla 2 tuntia syömättä. Kuuria nautitaan 3 vk ajan.

        Hei!

        Kiitos paljon ohjeestasi!


      • Kokeillut tätäkin
        Vierailija kirjoitti:

        Hei!

        Kysyisin mistä sait tai saa Nystatin (tai Mycostatin)-lääkettä. Onko se lääkärin määräämä vai saako sitä ilman reseptiä?

        Sain suun hiivaan Diflucan 150 mg, 1 tabletti - ei auttanut ja nyt kuurilla 100 mg 1 tbl/vrk 7 päivän ajan, mutta ei ole auttanut.

        Suun hiiva on ollut ongelmani monta vuotta aina antibioottikuurien yhteydessä ja ennen on poistunut Diflucan kuurilla, mutta nyt se ei valitettavasti toiminut. Olen myös joskus käynyt läpi ruokavaliokuurin ja nyt taas kokeilemassa sitäkin.

        Olisin kiitollinen kaikesta avusta!

        Minulla suun ongelmiin on auttanut puolukka. Siis pelkkä puolukka ilman sokeria. Otan ruokalusikallisen suuhun ja pureskelen ja pidän mahdolisimman kauan suussa ennen kuin nielaisen. Teen sen kolme kertaa peräkkäin. Toistan saman pari kolme kertaa päivässä.


      • Anonyymi
        väsynyt mutta toiveikas kirjoitti:

        Hei! Minulla on ollut samoja ongelmia kohta kaksi vuotta ja olo on välillä todella epätoivoinen. Ruoka ei sula, jolloin se mätänee sisään ja väsymys on niin valtava, ettei juuri mitään jaksaisi tehdä. Lääkäreistä ei todellakaan ole apua, koska heidän mukaansa minua ei vaivaa mitään. Nämä ovat heidän mielestään nuorten tyttöjen (olen liki kolmekymmentä!) ongelmia, joten pitäisi vain alkaa syömään. Raivostuttavaa kun ei saa apua. Mutta onneksi jaksan yrittää.
        Otin yhteyttä erääseen hiivasyndroomapotilaaseen, joka on ollut todella huonossa kunnossa. Sain häneltä hyviä vinkkejä, mutta mielelläni ottaisin lisää vastaan, jos noita tulee. Tällä hetkellä ruokavalioono kuuluu puolukka, karpalo, sitruunamehu teessä, hirssi, tattari, riisi, riisikakut, salaatti, kasvisrasva, kasvikset keitettynä ja kananmuna. Olen miettinyt, että pitäisikö nuo gluteiinittomatkin viljat jättää pois. Silloin en vain saa enää sitä aamupuuroa, jonka avulla jaksaa pitkälle päivään.

        Jaksamista kaikille muillekin :)

        Tattarihiutaleita mantelimaitoon puolukkaa sekaan. Hyvä puuro!


    • nuooori__

      hei kaikki:)
      olen 16v tyttö. olen kärsiny vatsa kivuista jo viikon ja sitä ennen oli saman laisia kipuja helmikuussa ja sitä ennenkin on ollut mutta ne on lähtenyt yht´äkkiä. mutta nyt vatsa kivut yltyy ja yltyy joka päivä enemmän ja olen tosi väsynyt, kun pääsen koulusta menen suoraan omaan huoneeseen ja nukkumaan ja herään illalla joskus 9maissa ja käyn koneella ja suihkussa ja syön jotain ja menen takaisin nukkuun ja herään 6aamulla seuraavan kerran. illalla jalat on tosi voimattomat ja niveliä särkee ettei pysty kävelemään kovin hyvin. koulua en meinaa jaksaa käydä ollenkaan mutta pakko se on jos haluaa isona jonnekkin töihin. vatsa on jatkuvasti kipeä ja kun syön niin vatsa turpoaa ja hävettää olla koulussa kun maha pömpöttää.itken joka päivä, tunteeni on aivan sekavat välillä olen kärttysällä päällä ja välillä on hyvä mieli tai surullinen. Joskus saatan purkaa vahingossa etten huomaa niin vihaani poikaystävääni vaikkei niin saa tehä:( poikaystäväni on huolissaan minusta ja hän se pakotti minut lääkäriin vaikka kieltäydyin monta kertaa kun sanoin että ei tämä oleko tavallista vatsakipua. sitten kerroin isälleni niin hän soitti lääkäriin ja siitä se lähti:/ Lääkärit ei ole saanu minkään laista ratkaisua tähän että mikä mulla on, ainoa ratkaisu on tähän että mulla olis hiivasyndrooma. olen nyt alkanut syömään niitä sallittuja ruokia ja jättänyt ei sallitut pois. ja se on auttanu oikeastaan. :) minua pelottaa joka ikinen päivä mietin miten minun käy, kun olen lukenut teidän vastauksia. haluaisin neuvoja ja tietää mitä saisin syödä :)

      • yleensä

        Kokeile, jos löydät kirjastosta, kaupasta tai divarista Harvey ja Marilyn Diamondin kirjoja; "Elämäsi kuntoon" on ainakin yksi. Ovat tosin jo lähes 20 vuotta vanhoja, eli en tiedä, myydäänkö niitä vielä. Niissä on sellaista ravintotietoutta, joka sopii myös hiivaongelmaiselle vaikka ainakin tässä jenkkityyliin puhutaankin paino-ongelmista. Sitten on ainakin Rauli (?) Mäkelän kirja "hiivasyndrooma". Kirjastoon vain ja tutkimaan asiaa, lääkärit ei taida vieläkään ymmärätää tätä ongelmaa?? Pois namit, limsat, sokeri- ja hiivatuotteet ja vaaleat leivät - sillä pääsee jo hyvin alkuun.


      • Gixxer
        yleensä kirjoitti:

        Kokeile, jos löydät kirjastosta, kaupasta tai divarista Harvey ja Marilyn Diamondin kirjoja; "Elämäsi kuntoon" on ainakin yksi. Ovat tosin jo lähes 20 vuotta vanhoja, eli en tiedä, myydäänkö niitä vielä. Niissä on sellaista ravintotietoutta, joka sopii myös hiivaongelmaiselle vaikka ainakin tässä jenkkityyliin puhutaankin paino-ongelmista. Sitten on ainakin Rauli (?) Mäkelän kirja "hiivasyndrooma". Kirjastoon vain ja tutkimaan asiaa, lääkärit ei taida vieläkään ymmärätää tätä ongelmaa?? Pois namit, limsat, sokeri- ja hiivatuotteet ja vaaleat leivät - sillä pääsee jo hyvin alkuun.

        Olen 44 vee nainen ja minulla on ollut koko aikuisiän ajan herkkä vatsa,esim. kahvia en ole oppinut kunnolla juomaa. Vatsa ongelmani pahenivat parin kuukauden jälkeen stressistä.
        Oireina hirveä vatsan(ei suolistokaasuja) turpoaminen illaksi ja varsinkin yöllä sekä jomottava kipu! Vatsatähystyksessä kävin eikä
        mitään löytynyt, no toisaalta onneksi. Koepaloista tulokset tulematta mutta epäilen ettei niistäkään mitään ilmene joten olen ihte kääntynyt että kyseessä on hiivaongelma.
        Olen vasta pari päivää kokeillut jättää leivän, maidon, sokerin ym. makean pois ja heti on helpottanut oloa. Nyt mietin että pitäisikö alkaa ihan kokeilla tuota *tiukkaa* kuuria. Syön työpaikkaruokailuna muutenkin yleensä salaattiruokaa joten sen suhteessa ei ongelmaa.
        Hedelmiä olen popsinut kylläkin, mutta tuota puolukkajuttua voisin kokeilla kun se on päässyt unohtumaan(naisille entuudestaan tuttu hoitokeino)

        Hyvää syksyä kaikille hiivan kanssa kamppaileville, kyllä se aurinko vielä risukasaankin paistaa:)


    • liisukka

      Hiivaongelmaan: Ruuasta vehnäj. pois. Ruokailun alle 2 murua merisuolaa (estää käymisen).
      Aamulla AloeVeraPlus-juomaa* 1/2 dl tyhjään vatsaan.
      Iltaisin: Acidophilus 2 kpl*, Garlic Allium 2 kpl*, E-vit.3 kpl* Kal-Mag* 3 kpl.
      Jos alapää kutiaa: yöksi 2 kpl E-vit.kuoriloa*.
      * glnd-jälleenmyyjiltä

      • mies20w

        Minulla on ollut jo parin vuoden ajan kaikennöistä oiretta, sen jälkeen kun sairastin mononukleosin ja söin sitä seuraavan vuoden vpen penisiliinikuurin.

        Kurkku on vähän väliä kipeä, sydän tykyttelee ja rintaan puristaa. Aina vaan nukuttaa ja saatan sammua oppitunnille vaikka olen nukkunut hyvin.

        Lähes kaikki ruoka tulee löysänä ulos ja ruoka on osakseen sulamatonta, välillä ummetusta ja vatsaan sattuu, ruoka ei maistu ja senkin vähän mitä saa syötyä niin närästää kauheesti ja ruokailun jälkeen tulee vilun väreitä. Ihossani on myös punaisia pieniä ja kutiavia näppylöitä ja listahan jatkuis vaikka äärettömiin...

        Sydänfilmeissä on käyty, mstauti on tutkittu, vatsalaukun tähystyksessä sekä suolistotähyrissä on käyty, veri ja virtsakokeet otettu ja mitään ei löydy!!!

        Laihdun ja laihdun, olen 180cm ja painan enää 60kg. Olen alkanut epäilemään että olisiko minulla hiivasyndrooma...Ulostenäytettä eikä ihonäyettä ole nimittäin otettu!

        Olen nyt viikon ajan syönyt pelkkää kanaa ja riisiä ja juonut vain vettä. Mahaa ei ainakaan satu ja olo tuntuu hieman paremmalta vaikka ruoka ei maistukaan.

        Kysyisinkin teiltä, jotka olette saaneet jonkunlaisen diagnosin, että miten te sen saitte ja jouduitteko käymään yksityisellä ja jos niin missä? Helsingissä asustelen ja todennäköisesti joudun yksityiselle menemään sillä tuntuu että henkihän tässä lähtee :/


      • Mummi-56
        mies20w kirjoitti:

        Minulla on ollut jo parin vuoden ajan kaikennöistä oiretta, sen jälkeen kun sairastin mononukleosin ja söin sitä seuraavan vuoden vpen penisiliinikuurin.

        Kurkku on vähän väliä kipeä, sydän tykyttelee ja rintaan puristaa. Aina vaan nukuttaa ja saatan sammua oppitunnille vaikka olen nukkunut hyvin.

        Lähes kaikki ruoka tulee löysänä ulos ja ruoka on osakseen sulamatonta, välillä ummetusta ja vatsaan sattuu, ruoka ei maistu ja senkin vähän mitä saa syötyä niin närästää kauheesti ja ruokailun jälkeen tulee vilun väreitä. Ihossani on myös punaisia pieniä ja kutiavia näppylöitä ja listahan jatkuis vaikka äärettömiin...

        Sydänfilmeissä on käyty, mstauti on tutkittu, vatsalaukun tähystyksessä sekä suolistotähyrissä on käyty, veri ja virtsakokeet otettu ja mitään ei löydy!!!

        Laihdun ja laihdun, olen 180cm ja painan enää 60kg. Olen alkanut epäilemään että olisiko minulla hiivasyndrooma...Ulostenäytettä eikä ihonäyettä ole nimittäin otettu!

        Olen nyt viikon ajan syönyt pelkkää kanaa ja riisiä ja juonut vain vettä. Mahaa ei ainakaan satu ja olo tuntuu hieman paremmalta vaikka ruoka ei maistukaan.

        Kysyisinkin teiltä, jotka olette saaneet jonkunlaisen diagnosin, että miten te sen saitte ja jouduitteko käymään yksityisellä ja jos niin missä? Helsingissä asustelen ja todennäköisesti joudun yksityiselle menemään sillä tuntuu että henkihän tässä lähtee :/

        Hei nuorimies ! Heti kun luin tekstisi, ensimmäisenä tuli mieleen, että sinulla on KELIAKIA ja vaikkapa vielä ihokeliakia. Kumma jos ei ole vielä tutkittu. Ja jos syöt vain kanaa ja riisiä niin olo helpottuu...selvä merkki. Apteekeista saa nykyään ostaa keliakiatestin, mikä tehdään kotona itse sormenpään verinäytteestä, maksaa ehkä alle 20e.Saa siis ilman reseptiä. - Itse olen asioinut Hgissä Antioksidanttiklinikalla Mikonkadulla, lääkäri Päivi Mäkeläinen on perehtynyt vatsaongelmiin.(lääkärin nettisivut www.violetlight.fi) Itseltäni otettiin sekä ruoka-aineallergiatestit että bakteerit hiivat parasiitit ulostenäytteestä. Ja löytyi yllätyksiä: lievä allergia kauralle, maissille ja sinimailaselle. Sekä suolistossa hiivan liikakasvua ja vääriä bakteereja ja myös parasiitti eli loinen, mitä ei Suomen labrat löydä. Tuolta Amerikan labrasta tulee tulosten mukana myös herkkyysmääritykset , joten niistä helppo katsoa mikä lääke tehoaa mihinkin hiivaan tai bakteeriin.


      • Hiivaton elämä?

        Onko kellään kokemuksia diabeteksen ja hiivasyndrooman vaikutuksesta? Nyt kun löysin tälle palstalle ja lueskelin viestejä, ei kukaan kertonut oireilevansa oksentamalla. Nimittäin olen sairastanut diabetesta nyt toistakymmentä vuotta ja tätä oletettavaa hiivasyndroomaa viitisen vuotta, ja oksennan siis heti jos syön mitään missä on hiivaa, vaikkakin vaan jotain missä on korppujauhoa. Oksentaminen kestää noin kaksi-kolme päivää, eli oksennan ihan kaiken vatsanesteitä myöten ja jos nielen sylkeä niin sekin oksettaa. Olen jotenkuten pystynyt pitämään tietynlaista ruokavaliota, joka sisältää lähinnä vihanneksia, hiivatonta leipää, Activia-jugurttia, Asidophilus-piimää, kivennäisvettä, vihreää teetä jne. mutta joskus tulee oksenneltua siitä huolimatta. Siihen voi kylläkin olla syynä myös diabeettinen gastroparesiakin, kun joskus tulee syötyä hieman enemmän kuin se normaali "linnunannos". Yritän syödä vähän kahden tunnin välein, jolloin ei tule sellaista ahmimista kauheeseen nälkään, mutta joakus ei ole ehtinyt ja sitten käy väärin...

        Muita oireita on vatsan turvotus, siis ihan kuin oisi viimeisillään raskaana, väsymys ja haluttomuus mihinkään, hiukset onkin jo lähteneet useampi vuosi sitten ( mutta se saattaa johtua myös diabeteksesta, ei ole kasvanut takaisin),valtaisa makeanhimo mutta toisaalta on myös valtaisia suolasenhimojaksojakin.

        AAAAARRRGGGH!!!!!!!!


    • larsmn

      muuten voiko erilaisia makeuttamisaineita (hermesetas) käyttää hiivadietin aikana?

      • reiskanen

        täällä yksi pallomaha joukkoon lisättäväksi. En jaksanut kaikkia juttuja ees lukea,kun taas tulin hakemaan apua täältä. Mainitsisin kuitenkin,että itselläni todettiin vusia sitten krooninen vatsakatarri jonka aiheuttajana oli stressi. Sama stressi aiheuttaa mulle tuota jumalatonta turvotusta heti ruokailun jälkeen kiitettävästi ma-pe, mutta viikonloppuisin vatsa on ok,kun on vapaata, sama mitä suuhuni pistän.
        Jokin aika sitten pudotin painoani atkinsin dietillä,sitten laiskistuin ja lopetin. Näin jälkikäteen ajateltuna, tajusin ettei koskaan turvottanut eikä koskaan pierettänyt ja nyt kun katsoin hiivadietin sallittuja ruokia,totesin sen olevan hyvin samankaltainen atkinsin kanssa.
        Olen ostanut kilokaupalla jos jonkin moisia käsitavaralääkkeitä vaivaani,saamatta juurikaan apua ja somac ei enää tehoa.Tuleeko kelleen mieleen mitään todella hyvää kikkaa tai lääkettä, joka auttaisi pahimpaan hätään, ennenkuin pääsee ruokavaliossa alkuun?Siis jos on pakko käydä kuitenkin töissä. Tässäpä tämä taas totuus tuli:stressi tapaa,a-aa, ihan varmasti tappaa, niskasta nappaa.


      • kadi80
        reiskanen kirjoitti:

        täällä yksi pallomaha joukkoon lisättäväksi. En jaksanut kaikkia juttuja ees lukea,kun taas tulin hakemaan apua täältä. Mainitsisin kuitenkin,että itselläni todettiin vusia sitten krooninen vatsakatarri jonka aiheuttajana oli stressi. Sama stressi aiheuttaa mulle tuota jumalatonta turvotusta heti ruokailun jälkeen kiitettävästi ma-pe, mutta viikonloppuisin vatsa on ok,kun on vapaata, sama mitä suuhuni pistän.
        Jokin aika sitten pudotin painoani atkinsin dietillä,sitten laiskistuin ja lopetin. Näin jälkikäteen ajateltuna, tajusin ettei koskaan turvottanut eikä koskaan pierettänyt ja nyt kun katsoin hiivadietin sallittuja ruokia,totesin sen olevan hyvin samankaltainen atkinsin kanssa.
        Olen ostanut kilokaupalla jos jonkin moisia käsitavaralääkkeitä vaivaani,saamatta juurikaan apua ja somac ei enää tehoa.Tuleeko kelleen mieleen mitään todella hyvää kikkaa tai lääkettä, joka auttaisi pahimpaan hätään, ennenkuin pääsee ruokavaliossa alkuun?Siis jos on pakko käydä kuitenkin töissä. Tässäpä tämä taas totuus tuli:stressi tapaa,a-aa, ihan varmasti tappaa, niskasta nappaa.

        Viesteissä on kovasti puhuttu suolihuuhtelun hyvistä puolista, mutta jostain olen saanut ymmärtää, että se vain yllyttäisi hiivaa kasvamaan. Miten on?


      • vie
        kadi80 kirjoitti:

        Viesteissä on kovasti puhuttu suolihuuhtelun hyvistä puolista, mutta jostain olen saanut ymmärtää, että se vain yllyttäisi hiivaa kasvamaan. Miten on?

        pois niitä hyviäkin elementtejä ..


      • hiivainen-nainen
        kadi80 kirjoitti:

        Viesteissä on kovasti puhuttu suolihuuhtelun hyvistä puolista, mutta jostain olen saanut ymmärtää, että se vain yllyttäisi hiivaa kasvamaan. Miten on?

        Kiitos oikein paljon tästä keskustelusta! En aikasemmin ole edes kuullut hiivasta ja se että tämä juttukin on alotettu jo 2007 oli yllätys! Siis että lääkereillä saa ampata mutta ne ei tiedä hiivasta mitään.
        Olen vasta nyt alkanut perehtyä ruokavalioon ja todella äkkiä mennyt ääripääst toiseen.
        Haluaisinki tietää miten se suolihuuhtelu tehdään ja miten se toimii?

        Terv. Hiivasta yli 10v. kärsinyt ja pikkuhiljaa ruokailutottumuksia muuttava nainen


    • baba.nessling

      Hei,
      on sinulla paljon vaivoja. Suosittelen että ottaisit yhteyttä Elävän ravinnon yhdistykseen, [email protected] tai menet katsomaan www.elavaravinto.fi tai soitat puh: 09-491267. Sitä kautta saisit ainakin yhteyttä henkilöihin jotka tietävät mitä tehdä tai joilla itse on kärsinyt mainituista vaivoista.

      Ei sinun pidä ryhtyä anorektikoksi, apua kyllä löytyy, kärsivällisyyttä se vaatii. Ota vaikka minuunkin yhteyttä niin yritän ohjata sinut eteenpäin. Lämpimin terveisin, Atta
      [email protected]

    • Homeopatti

      Voivoi.... surulliseksi tulee lueskellessa näitä asioita. Lapsellisesti kai uskoin, että Suomen kansan älykkyys on noususuunnassa kun kirkosta erotaan jatkuvasti ennätystahtia, mutta näemmä uskomukset vain vaihtavat kohdettaan. :/ Todella surullista....

      Hyvät ihmiset, hakeutukaa asiantuntevan lääkärin(!!!) puheille. En tarkoita terveyskeskuksen vastavalmistunutta pakkotyöntekijää joka odottaa, että pääsee tekemään rahaa yksityisille. Tarkoitan esimerkiksi ruoka-aine allergioihin erikoistunutta lääkäriä. Itsehän aina googletan lääkärit ja valitsen sen perusteella oikean henkilön (esim. kun lähden matkalle menen Jukka Riutan puheille). Teidän tapauksessa tosin oikea osoite saattaa olla joku psykiatriaan erikoistunut lääkäri, mutta antakaa tämäkin päätös jollekin muulle...

      Uskomushoitajat (nutritionistit, homeopaatit, jne.) pitäisi heittää vankilaan puoskaroinnista. Jos ei fyysisestä, niin henkisestä!

    • Narppi

      Sain lupaavan vinkin. Kehon alkalisointi tappaa kaikki veren pöpöt ja hiivat. Prosessi kestää kuulemma kuukausia tai pahimmassa tapauksessa jopa yli vuoden.

      Laitan viestiä myöhemmin miten hommassa kävi.

    • Lilli Irmeli

      Hei

      Voiko juoda sokerittomia limsoja. Esim pepsi max.

    • Herneenpalko

      Hei!

      Kaikki hiivasyndrooman oireista kärsivät. Suosittelen käyntiä funktionaalisen lääketieteen lääkärin luona. Katsokaa netistä funktionaalisen lääketieteen lääkäreitä. Ainakin kaikillta antioksidanttiklinikoilta löytyy sellainen. Esim Tampereen antioksidanttiklinikka on hyvä paikka ja tampereella lääkärikeskus Mehiläisessä on lääkäri Taina Harju-Maaskola joka on perehtynyt hyvin asiaan. Kannattaa panostaa lääkärikäyntiin ja tutkimuksiin. Voi löytyä aivan eri syitä taustalta jotka ovat lisänneet hiivakasvuston kehittymistä. Ulosteanalyysestä selviää paljon. Ne maksavat aika reippaasti kun ne lähetetään USA.aan tutkittavaksi. Suomessa ei edes tehdä näin laajakirjoisia ulosteanalyysejä.

      Voimia hurjasti kaikille vatsaongelmien kanssa painiskeleville!!!! Kun tutkitaan ja ohjataan asiansa osaavalle funktionaalisen lääketieteen ravintoterapeutille on ruoka-asiatkin hoidossa. Siellä tehdään yksilöllinen ruokavalio jokaisen tilanteen mukaan.

      Tsemppiä kaikille!!!!!

    • Mariam_H

      Hei!

      Kiitos kaikki asianomaiset tästä ketjusta. Luin sen läpi vinkkejä kaipaillen ja niitä sainkin.

      Olen 29-vuotias nainen ja minun vatsaongelmani alkoivat noin 1,5 vuotta sitten niin, että vatsa näytti ihan ilmapallolta toisinaan. Valittelin usein vatsanturvotusvaivoja, mutta kipuja, ilmavaivoja tai muita oireita minulla ei silloin vielä ollut.

      Reilu puoli vuotta sitten alkoikin vatsanturvotus päästä valloilleen todenteolla. Lisäksi minua kiusasivat kiusalliset ilmavaivat, joita havaitsin etenkin aina kun napostelin välipalaksi kuivahedelmiä (olen töissä sellaisia myyvässä kaupassa, joten pääsy tähän oli päivittäinen ja helppo).

      Nyt viime parin viime kuukauden aikana vatsavaivat ovat olleet kokoajan läsnä. Ilmavaivat eivät ole enää vain sosiaalisesti kiusallisia, vaan myös kivuliaita ja tukalia. Ulos tuleva ilma haisee todella imelälle ja oudolle, ei lainkaan ulosteelle.
      Vatsaa vääntää ja tunnen miten vatsassa möyrii. Sen voi lähes tuntea päällepäinkin.
      Olo on ollut jo kauan väsynyt, etten enää ole edes kiinnittänyt siihen erityistä huomiota. Päänahan kutinan ja hiustenlähdön takia kävin yksityisellä ihotautilääkärillä 3 kuukautta sitten. Silloin testattiin verikokein hemoglobiini, kilpirauhaskoe ja tulehdusarvot. Kaikki olivat kunnossa ja normaalin rajoissa. Makeanhimo on valtava ja usein töissä napostelin aina muutamia suklaakarkkeja päivässä.

      Lueskelin netistä tietoa vatsavaivoista ja päädyin mm. tänne, luonnollisestikin vaivani sopivat aika osuvasti hiivasyndroomaan.
      Nyt on 4 päivää ollut käytössä Candida forte sekä Lacto Seven niminen maitohappobakteerivalmiste. Tänään ostin greippiöljytippoja, sekä läheisen luontaistuotepuodin myyjä lupasi koittaa tilata minulle kapryylihappokapseleita (mitä kyllä löysin myös nettikaupasta).
      Luonnollisestikin jätin pois vehnän, viljat, sokerit ja kahvin. Olen vegaani, joten maitotuotteet ja lihan olen jättänyt pois jo vuosia sitten.
      Jo ennen tätä join päivittäin tuopillisen vesi-sitruunamehupuriste-aloevera-vehnänoras -juomaa ja sillä jatkan nytkin. Lisänä siihen juomaan nuo greippitipat.
      Olen syönyt riisi-quinoa kakkuja tofuviipaleilla ja kasviksilla. Napostellut inka-marjoja ja tehnyt soijarouheesta, tomaattipyreestä ja kesäkurpitsoista ruokani.

      Vatsa ei kuitenkaan ole näinä neljänä päivänä asettunut yhtään. Vaivat on vähintäänkin samanlaiset kuin aiemmin. Aamulla herätessä on ainoa hetki jolloin en ole tuskaisen tietoinen vatsastani. Iltaa kohden oireet pahenevat.

      Luin että alkuun pitäisi jättää myös soijatuotteet mikäli vatsa on pahasti ärtynyt. Siispä tämän pitkän pohjustuksen päätteeksi tahtoisin kysyä teiltä neuvoa, että miten vegaanina lähteä liikkeelle jos soijatuotteet ovat kiellettyjen listalla? Tofu on jo kauan kuulunut päivittäiseen ruokavaliooni.
      Tietysti on aina pähkinät, muttei ne tee niin hyvin kylläiseksi.
      Kuinka kauan teillä on mennyt ennenkun tulokset ovat alkaneet näkyä?
      Mitä voisin turvallisin mielin syödä näinä alkumetreinä vatsaa rauhoittaakseni?
      Entä sokeriton suklaa? Oletteko saaneet oireita siitä?

      Luulen että minun kohdallani vaivat johtuvat ennenkaikkea stressistä. Lomamatkoillani nimittäin olen ollut melko oireeton, vaikka olisinkin mässyttänyt vehnäleipää ja makeisia.
      E-pillereitä syön myös. Luin että niilläkin voi olla omat vaikutuksensa ja minun vatsani turvottelu kyllä paheni huomattavasti pillereiden aloituksen jälkeen.

      Kiitos paljon jos jaksoitte lukea tänne saakka ja vielä enemmän kiitoksia jos jaksatte vastata. :)

      Tsemppiä kaikille tästä kamalasta vaivasta kärsiville!

      • murinamaha

        Kasvis ruokavalio pierettää ainakin mua. Pavuthan pierettää, joten soija tietysti pierettää. Sokerittomasta suklaasta saan oireita kun siinä on keinomakeuttajaa. keinomakeutusaineet pierettää. Söisin itekin mielelläni kasviksia, mutta niissä on kuitua ja hiilareita joka pierettää, sille i voi mitään. Hedelmien sokerikin pierettää. Onko pillereissä laktoosia? Monessa lääkkeessä sitä on apuaineena. Onko sulla laktoosi-intoleranssi? Itelle saisin kyllä hirveenhajuset pierut jos söisin maitotuotteita (laktoosilla) ja kasvisruokaa. Kesäkurpitsa pierettää.


      • Kiinnostunut
        murinamaha kirjoitti:

        Kasvis ruokavalio pierettää ainakin mua. Pavuthan pierettää, joten soija tietysti pierettää. Sokerittomasta suklaasta saan oireita kun siinä on keinomakeuttajaa. keinomakeutusaineet pierettää. Söisin itekin mielelläni kasviksia, mutta niissä on kuitua ja hiilareita joka pierettää, sille i voi mitään. Hedelmien sokerikin pierettää. Onko pillereissä laktoosia? Monessa lääkkeessä sitä on apuaineena. Onko sulla laktoosi-intoleranssi? Itelle saisin kyllä hirveenhajuset pierut jos söisin maitotuotteita (laktoosilla) ja kasvisruokaa. Kesäkurpitsa pierettää.

        Moi kaikki mahavaivaiset!

        Jos vaivat ovat todella pahat, minäkin suosittelen käyntiä funktionaalisen lääketieteen lääkärillä (esim. Antioksidanttiklinikoilla). Tai hyvällä ravintoneuvojalla/fytoterapeutilla (luontaishoitoalan, esim.Terveysopisto Saluksessa kouluttautunut). Ongelmat voivat olla niin monivyyhtisiä...
        Kaikkien pitäisi syödä hyviä PROBIOOTTEJA, varsinkin jos on tehnyt suolihuuhteluja, jolloin hyvät ja huonot bakteerit huuhtoutuvat suolistosta pois. Suoli ei toimi ilman tasapainoista bakteeriflooraa! Ja suolisto on ihmisen 2.aivot! Parhaimpia, luonnonmukaisimpia valmisteita mielestäni ovat Fitlinen ravintolisät, erityisesti Probiootti -jogurtti (joka valmistetaan itse jauheesta ja maidosta/soijamaidosta), tai sitten 100% Aloe-juoma (Foreverillä paras?:-)! Itse sain Fitlinen tuotteilla ärtyneen suolen rauhoitettua ja allergiat parannettua. Ruokavaliota tietysti myös paransin, mm.valkoiset jauhot ja sokerit minimiin ja kasviksia runsaasti puhtaan lihan kera (ei sikaa)!
        Paljon olen asioista ottanut selvää vuosien varrella, ja hyvä selitys sille, miksi olemme niin yksilöllisiä ruokavalionkin suhteen, löytyy kirjasta Syö oikein oman tyyppisi mukaan (Peter J. D'Adamo).


      • Vinkkejä
        murinamaha kirjoitti:

        Kasvis ruokavalio pierettää ainakin mua. Pavuthan pierettää, joten soija tietysti pierettää. Sokerittomasta suklaasta saan oireita kun siinä on keinomakeuttajaa. keinomakeutusaineet pierettää. Söisin itekin mielelläni kasviksia, mutta niissä on kuitua ja hiilareita joka pierettää, sille i voi mitään. Hedelmien sokerikin pierettää. Onko pillereissä laktoosia? Monessa lääkkeessä sitä on apuaineena. Onko sulla laktoosi-intoleranssi? Itelle saisin kyllä hirveenhajuset pierut jos söisin maitotuotteita (laktoosilla) ja kasvisruokaa. Kesäkurpitsa pierettää.

        Minulla on vaikea colitis ulcerosa ja odotan lähiaikoina pääsyä paksunsuolen poistoleikaukseen. Mutta nyt aloitin hiivanpoistokuurin ja tiukan ruokavalion, mikä on auttanut TODELLA paljon vaivoihin. Lisäksi tilasin aloe vera- luomugeeliä, koska siitä on ollut monille apua, tosin auttaa hitaasti, pitää odottaa kuukausia ennen kuin näkyy tuloksia.

        Jos hiivanpoistoruokavalionkin aikana vatsa turvottaa eikä ruoka sula eivätkä vaivat helpota, kannattaa kokeilla seuraavia niksejä:
        - kaikki vihannekset aluksi joko keitettynä, soseutettuina tai höyrytettyinä EI RAAKOINA. Jos suolisto on pahassa kunnossa, se ei ime ravintoaineita kunnolla, tällöin ei alkuvaiheessa saisi syödä raakoja vihanneksia.
        - jättäkää pois herne, tuore maissi, pavut, paprika ja sipuli (nämä aiheuttavat monilla paljon kaasua ja turvotusta)
        - soija ei sovi kaikille, ei myöskään kanamuna
        - hapanmaitotuotteet varmuuden vuoksi laktoosittomina tai hyla-tuotteina
        - makeutusaineet ärsyttävät myös vatsaa! (stevia kyllä käy hyvin itselleni)

        Itse söin alkuvaiheessa vain seuraavia ruoka-aineita: maustamatonta jogurttia, vähälaktoosista voita, oliivi- ja rypsiöljyä, kalaa, kanaa, kananmunaa, puolukkaa ja hyvin kypsennettyinä seuraavia kasviksia: kukkakaalia, parsakaalia, tomaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, porkkanaa, bataattia, palsternakkaa, manteleita.

        Näillä sain suoleni rauhoittumaan muutamassa päivässä. Jatkoin tiukkaa ruokavaliota 2-3 viikkoa, nyt olen siirtynyt gluteenittomiin viljoihin, kokeilen myös joitakin hedelmiä, kuten greippiä, mangoa jne. Sitrushedelmiä ei kannata liikaa popsia, ne ärsyttävät monien vatsaa. Olen myös kokeillut onnistuneesti kookostuotteita ja maustamatonta sokeritonta soijajuomaa. Suoli on ainakin toistaiseksi ollut tyytyväinen.


    • suitekkaatsuipikkaat
    • hkgh
    • Parantunut!! :)

      Moi,

      minulla hiivasyndroomasta eroon pääseminen oli vuoden tiukan dieetin ja elämäntapojen muutoksen takana. Alunperin se pääsi kasvamaan epäterveellisen ruokavalion, stressin ja todennäköisesti endometrioosin yhteisvaikutuksesta. Jotkut lähteet väittävät, että endometrioosilla ja hiivalla on yhteys.
      Kärsin vaikeista vatsavaivoista, keskittymiskyvyttömyydestä, ärtymyksestä, hikoilusta, väsymyksestä, ihottumista, tulehduksista, kutinoista yms. ja kuljin lääkäriltä lääkärille erilaisissa testeissä. Apua ei löytynyt ja lopulta diagnosoin itse itseni ja etsin hiiva-myönteisen lääkärin. Lääkäri sanoi, että testit eivät yleensä ole tarkkoja, vaan varmin ilmaisu hiivasta on hiiva-ruokavalion ja hiivalääkkeiden tehoaminen.
      Kokeilin siis ruokavaliota, urheilua ja lääkkeitä ja ensimmäisen kuukauden ajan hiivalääke väsytti niin paljon, että nukuin aina koko päivän lääkkeen otettuani. Pikkuhiljaa vaivat alkoivat helpottaa uusien elämäntapojen myötä. Vaivat tulivat takaisin aina pienimmästäkin notkahduksesta – yhdestä sopimattomasta hedelmästä, pienestä määrästä lisäaineita..
      Ruokavaliota ja lääkitystä pidin siis yllä kokonaisen vuoden, poikkeuksetta. En voi sanoa, että se olisi ollut helppoa, ja kyllä, paino putosi anorektiselle tasolle.. mutta tällä hetkellä voin sanoa, että se oli sen arvoista, sillä voin syödä mitä ikinä haluan, ilman ongelmia. Tosin, pääpiirteisesti syön nykyään hyvin terveellsesti, en halua uusia tuota vaivaa ikinä!:)
      Toivottavasti muilla vaivat eivät ole yhtä vaikealla tasolla. Lukemattomien kokeilujen ja epätoivon jälkeen, tämä ruokavalio alkoi toimia minulle:

      ....jos englanninkielentaitosi ei ole loistava, laita google translatoriin tai kysy minulta tarkempaa selvitystä..;)


      http://www.pureliquidgold.com/candida-diet.htm

      Candida Diet
      To be effective the candida diet should include the foods listed in the correct proportions.
      Any candida diet should strive to reduce or elimiate altogether processed refined sugars and bleached flour. Eliminate meats treated with synthetic hormones or chemicals. Eliminate hydrogenated fats (peanut butter, baked goods and margarine, etc.). Reduce processed and refined foods as much as possible. Instead eat nutrient-rich, organic, non-processed whole foods and plenty of fresh raw vegetables. Prepare most of your food yourself.
      An important benefit of grapefruit seed extract is that it is very helpful in alkalizing the blood. Alkalizing the body fluids (raising pH) is one of the single most important health regeneration benefits available as disease cannot survive in an alkaline environment.
      Though lemons, limes, and grapefruits are chemically acid, tests show that when they are metabolized in the body they actually have an alkalizing effect. They have very little sugar. And they contain an abundance of oxygen.

      Candida Diet

      HUOM!
      Nämä prosentuaaliset suhteet olivat oleellisia, jos laistoin niistä, heti tuli ongelmia..!
      65% High fiber low starch vegetables such as; broccoli, celery, radish and asparagus. Plenty of fresh steamed veggies: Vegetables that inhibit the growth of candida are:onions, garlic, ginger root, cabbage, broccoli, turnips and kale. Raw onions and garlic are very good natural anti-fungals.
      20% High protein foods such as; antibiotic free fish, fowl, nuts, seeds and eggs. note: spray all nuts and seeds with a solution of 15-30 drops grapefruit seed extract in 2-cups water and spray or soak them for a few minutes to remove any aflatoxins molds or fungus that may be present.
      10% Complex carbohydrate; rice, beans, millet, amaranth, quinoa and buckwheat.
      5% Fruit; papaya, pineapple, grapefruit and all types of berries. Other acceptable foods are sea foods and sea veggies, olive oil, eggs, mayonnaise, white rice, soy and vegetable pastas, some citrus fruit, herb teas and unsweetened cranberry juice.
      Remember that candida diet restriction is the most important way to stop candida yeast overgrowth. This type of candida diet also reduces these unpleasant effects; headaches, nausea and fatigue known as the "herxhiemer reaction". This reaction is caused by the release of toxins when pathogenic microbes "die-off".

      >>>>> jatkuu...

    • ..osa 2

      There is a strong connection between what you eat and the health of your immune system. Nevertheless, nutritional approaches to prevent and treat conditions like candidiasis (fungal, yeast infections) are complicated and controversial. While there isn't a magic recipe that prevents or treats yeast infections in everyone, following some basic guidelines such as this candida diet may lower the risk of yeast becoming a problem.
      Most nutritionists agree that any good candida diet should reduce as much as possible processed sugar, yeast, dairy, wheat, caffeine, nicotine and alcohol. They are the main culprits because they help candida yeast to grow. Another important consideration is to prevent unintentional ingestion of mold fungi, it is recommended that you disinfect fruit, vegetables, and salad in a grapefruit seed extract water solution for 10 minutes.

      Candida Diet and Foods to Avoid
      Candida thrives on carbohydrates, preserved refined foods and mold. Also foods that contain yeast and gluten, a wheat bread protein.
      Symptoms often worsen in damp and or moldy places. Also after consumption of food products rich in yeast or carbohydrate (sugars and starches) or after eating any the foods that contain mycotoxins.
      To fight candida it is best to prepare for grapefruit seed extract therapy by first performing the 1 week cleansing candida diet above. Reduce all foods high in carbohydrates in order to starve the candida yeast.
      A good candida diet will avoid yeast products and fermented foods; vinegar, wine, baker's and brewer's yeast. Tempeh and tamari are potential troublemakers.
      Avoid dairy products except (Live cultured yogurt which helps to replenish your intestinal bacteria). Smoked, dried, pickled or cured foods, mushrooms, nut butter (Except almonds and almond butter), fruit juices, dried or candied fruit and coffee, black tea, caffeine, carbonated drinks and alcohol should be eliminated.

      Candida & Probiotics
      For best results, It is recommended to take a high potency and high quality probiotic that contains Lactobacillus, Bifobacterium and Acidodophilus. Probiotics are a category of dietary supplements consisting of beneficial microorganisms that aid in recolonization of intestinal bacteria. This is very important.
      Probiotics compete with disease causing microorganisms in the gastrointestinal tract. Probiotics are responsible for several activities including the manufacturing of B-vitamins like biotin, niacin, folic acid and pyridoxine (B-6). Porbiotics improve digestion, combat vaginal yeast infections and kill harmful bacteria by changing the intestinal (acid-alkaline) balance thus depriving them of the nutrients they need to live.
      Beneficial bacteria produce antifungal enzymes that fight candida. These beneficial bacteria thrive on foods rich in fiber and chlorophyll. Jerusalem Artichoke contains Fructo-saccharides (FOS) which is a type of sugar that can dramatically increase the growth rate of beneficial bacteria. F.O.S can be purchased at health food stores. Consumeprobiotics with meals and grapefruit seed extract between meals.

      Joitain vinkkejä minun elämäntavoistani:

      - Aamulla ennen puolta päivää annoin kehon puhdistautua ja söin ainoastaan:
      greippiä / greipinsiemenuutetta / sitruunaa (< alkalisoivat) / puolukkaa / karpaloa
      - Join runsaasti vihreää teetä inkiväärin kanssa

      - Ravintolisinä otin:
      Magnesiumia kalkkia
      Psyllium-kuitua (ilman aspartaamia)
      Aloe Veraa
      Tasokkaita pro-biootteja (sitten kun pahin hiiva oli hellittänyt, ilmeisesti hyvien bakteerien istuttaminen on hyvä aloittaa vasta hieman myöhemmin, etteivät huonot bakteerit pääse saastuttamaan kantoja)

      - Lääkinnällisien ominaisuuksiensa vuoksi söin joka päivä raakaa sipulia / raakaa valkosipulia ja runsaasti kaalta jossain muodossa. Nämä toimivat hiivaa tappavina ruoka-aineina.

      - Turvallisiksi ruoiksi huomasin mm. kuoritut mantelit, tattaripuuron pellavaöljyn ja marjojen kera, vihreät kasvikset (kaikki mieluusti luomua) (söin paljon luomu-oliiviöljyn / kookosöljyn kanssa paistettuja kasviksia kanaa tai kalaa ja salaatteja, salaatteja ja salaatteja :))

      - Pitkät ajat ruokailujen välillä. Hapettunutta vettä ruokailujen välillä.

      - Jossain vaiheessa vihreät omenat alkoivat sopia, pitkään aikaan ei niitäkään ensin..

      - Soija ei ole hyvä etenkään jos kärsit endometrioosista. Siinä on estrogeenia muistuttavia ainesosia, jotka itse asiassa saattavat sotkea hormonitoiminnan kunnolla.

      >>>>>>>>> jatkuu..

    • ...osa 3

      Oma keho veti moneen otteeseen täysin nollille ja tasoille, joilla jouduin kuuntelemaan sen pienintäkin reaktiota ja inahdusta äärimmäisen tarkasti.. ja tähän ruokavalioon, urheiluun ja lääkkeisiin se alkoi vastata pikkuhiljaa positiivisesti. ..ja nimeonmaan tähän yhdistelmään. Stressi minimiin, urheilu ja raikas ulkoilma (happi tappaa hiivaa!) maksimiin, vain terveellistä ruokaa ja avuksi vielä hiivalääkkeet.
      Varmasti jokaisen vaivat ovat hieman erilaisia ja eri asiat auttavat, mutta jaoin tämän oman kokemukseni siinä toivossa, että siitä jollekin vaikeista vaivoista kärsivälle olisi apua. Voin kertoa, että vuosi ilman mitään hyvää syötävää oli tuskaisa ja moneen otteeseen kuvittelin, etten paranisi enää koskaan enkä voisi syödä enää mitään hyvää, koskaan.. mutta aste asteelta oloni oli koko ajan parempi ja parempi ja lopulta tunsin olevani energisempi kuin koskaan! Makuaistini muuttui täysin ja täytyy sanoa että vain parempaan suuntaan – nykyään mieleni tekee syödä salaattia enemmän kuin pastaa ja nautin taas ruoista täysin siemauksin:) Vaikeinta, täytyy sanoa, oli luopua suklaasta.. mutta nyt saan taas syödä sitä normaalisti ja ai kuinka onnelliseksi se minut tekee.
      Olen erittäin tyytyväinen itseeni, että jaksoin tuon vuoden dieetin ja toivon voimia kaikille, jotka joutuvat saman tekemään. Se ei ole lainkaan mahdotonta, vain päätöksestä kiinni! ..vaikeinta voi olla selitellä ympäristölle, miksi ei syö, mutta suosittelen vain harjoittelemaan pari tehokasta lausahdusta, joilla moisista uteluista ja painostuksesta pääsee irti. Tärkeintä on sinun terveytesi!!!:)

    • pörri

      Sinä Parantunut, minkä nimisellä lääkärillä kävit?

    • keliakiaa

      Mene keliakiatestiin. Mun hiivatulehdukset ja muut vaivat jäivät kun sain diagnoosin ja aloitin oikean hoitomuodon keliakiaan eli gluteenittoman ruokavalion.

      • Hei!

        Lääkärini "käski" kirjoittamaan kokemukseni nettiin. Joten täällä ollaan.

        Oireita:
        - paineen tunnetta oikean kylkikaaren alla. Niin kuin siellä olisi jotain ylimääräistä, liian isoa. Tuntuu etenkin istuessa ja varsinkin, jos istuessa noukki jotain lattialta, oikealta
        - muuttui aikanaan kivuksi oikean kylkikaaren alla, säteilee selkään, jatkunut kauan
        - samanlaista kipua alkanut tuntua myös vasemmalla puolella
        - kellertävää ulostetta
        - tihentynyt ulostustarve, välillä löysää (ennen vain aamuisin)
        - valtava makeanhimo
        - n. 6 kk ihottumaa sormessa. Ei taltu vahvalla kortisonilla. (tätä ennen ei ihottumaa koskaa)
        - liikahikoilua, hiivanhajua hien mukana, finnien/mustapäiden sisältö hiivanhajuista (ei määrällisesti ongelma). Hiivan hajua vaatteissa 40 asteessa pesun jälkeen. 60 asteessa poistuu.
        - kutisevat ja vuotavat silmät
        - tihentynyt virtsaamisen tarve, yölläkin
        - närästystä (ei tuntunut yhdistyvän rasvaisen syömiseen, pikemminkin viljat ja makea aiheuttivat)

        Verikokeita on otettu, ylävatsa ultrattu ja taaas verikokeita otettu. Tällä kertaa "kaikki mahdollinen": keliakia, laktoosi, helikobakteeri, ..... TK-lääkäri kysyi, tiedänkö hiivasyndroomasta. Olin lukenut siitä joskus, mutta en yhdistänyt vaivojani nyt siihen. Kertoi tyttärellään todetun sen - siksi lähikokemusta ja itse opiskelleensa vaihtoehtoisia hoitomuotoja ulkomailla. Opasti googlaamaan ohjeita. Kun ei ole käypähoitosuositusta... Onnekasta, että osui kohdalla näin avarakatseinen lääkäri. Vieläpä terveyskeskuksessa. Lääkäri sanoi, että valtaisa makeanhimoni luultavasti johtuu hiivasta, joka haluaa lisää sokeria kasvaakseen ja vahvistuakseen. Makean ahmimisen jälkeen oloni oli entistä huonompi, kipu tuntui kovempana. Toisaalta, jo parikymppisenä silloinen työterveyslekuri totesi sokerirasituskokeen perusteella minulla olevan heikko sokerin sietokyky. (Silloinkin tutkittiin jotain vatsavaivoja, joihin ei koskaan löytynyt syytä.) Antti Heikkilän mukaan meikäläiset ovat erityisen persoja makealle.

        Netistä löysin sitruuna-valkosipuli-vesi-reseptin ja tiedon, että sitruuna ja valkosipuli ovat hiivan vihollisia. Mutta litkua pidettiin karmeana. Tein oman versioni: sitruuna sitruunana, valkosipuli valkosipulina. Käytännössä aamulla puristan yhden sitruunan mehun ja lisään hiukan vetta joukkoon. Hapanta, mutta juomaa on vähän, menee alas helposti. Sitten pureskelen yhden ksylitolipurkan, mutta sylkäisen suunityhjäksi. En tiedä, olisiko ksylitolin nielemisestä haittaakaan. Illalla pilkon kaksi valkosipulin raakaa kynttä pieniksi. Tulee runsas ruokalusikallinen. Lusikan pohjalle hiukan pestoa (ihan vaan parantamaan makua). Tunti syömättä ja juomatta mitään.

        "Kuuria" jatkunu vasta kolme päivää, mutta jo nyt huomaan vaikutuksia: Ensimmäisen 24 vuorokauden aikana sormessa ollut ihottumakohta alkoi parantua. Punoitus on edelleen jäljellä, mutta se suomumainen hilseily poistui. Kulkikipua on ollut vähemmän; oli kokonainen päivä, ettei sitä tuntunut. Makeanhimo melkeinpä poissa. Ruokavaliosta olen jo paljon aikaisemmin pyrkinyt karsimaan hiilarit (Atkins ja Antti Heikkilä tuttuja vuodelta 2003). Vaihtelevalla menestyksella. Vuosien mittaan olen huomannnut, että minulle vilja ja sokeri (tarkoitan karkit) ovat kaikista pahimpia. En vaan ole pystynyt olemaan pedantti. Etenkin karkit ovat heikko kohta. Nyt ajattelin aloittaa toisin: aloitan "kuurin" ja vasta sitten pyrin muokkaamaan ruokavaliota. Se tuntuu hyvältä lähestymistavalta, jos nyt kerran makeanhimo vähenee. Eilen oli lastenkutsut ja karkkia pöydässä. En pystynyt ohittamaan niitä enkä keksejä ja kakkua... Mutta hiljalleen, luottavaisin mielin.

        Minulla oli Mirena-hormonikierukka kaksi vuotta. Epäilen senkin aiheuttaneen omat vaivansa. Alapään hiivatulehduksia, joita ei ennen ollut juurikaan, oli Mirenan aikana useita. Otatin Mirenan pois kolme viikkoa sitten. Kaikkeen me naiset suostummikin! Terveytemme kustannuksella.


    • Hiiivapimpsa ja suu
    • Prob.Bakteerit
    • lumikide32

      Annan taustoja: Olen 32v liikunta-alan ammattilainen. Mä aloin hoitaa hiivasyndroomaa syyskuussa 2012. Sain tältä sivustolta paljon tietoa ja siksi haluan jakaa kokemuksiani muille. Mulla oli vuosien ajan erilaisia tuntemuksia kropassa kuten uniongelmia, vatsaongelmia, propuja nielussa, lihaskipuja, hermostuneisuutta ja olin jatkuvasti kipeenä (flunssat ym).

      Lopetin tammikuussa 2011 hiivan ja kaikki vehnän,ohran, rukiin. Ei auttanut täysin oireisiin, vatsa yliturpoili lähes päivittäin.

      Syyskuussa 2012 tutustuin hiivasyndroomaan. Jätin pois laktoosin, sokerit kaikki hedelmät ja marjat lukuunottamatta PUOLUKKAA.
      Luin kirjaa luontainen hiivanpoistokuuri. sen mukaan olen pääasiassa koostanut ruokavalioni.

      Todella pian hiivanpoistokuurin alettuani ongelmat katosivat ja helpottuivat. Jopa aina vaivannut käsi-ihottuma lähes hävisi. Varpaassa ja toisen jalan jalkapohjassa on vielä iho-oiretta. Multa on lähtenyt painoa melkein 15kg puolentoista vuoden aikana, jolloin alotin itteni "hoidon". Nyt painan saman verran kuin 16v ongelmien alettua. Minulla "todettiin" 16v maitoallergia. Jätettyäni gluteiinin, aloin syödä n. 15v jälkeen maitoa ilman minkäänlaisia oireita!!

      Yksi tärkein huomio oli jättää pois fruktoosisiirappi ja glukoosisiirappi. Sitä on monissa jäätelöissä, karkeissa, konvehdeissa. Se turvottaa mua ja tekee kipuja jäseniin.

      Mitä syön?
      Aamulla laktoositon rahka/marjoja/pähkinöitä tehosekottimella pirtelöksi
      jonkun verran aamuisin tai mlloin vaan kananmunaa protskujen takia
      lounas kasvissosekeitto
      välipaloilla ylitse jäänyttä aamun rahkaa, viiliä
      joku lämmin ruoka lisukkeena vain kasviksia
      illalla rahkaa viiliä tms niin paljon kun vaan tarttee

      Syyskuusta 2012 saman vuoden joulukuuhun paino tippui -5-6kg, kuppikoosta lähti -1 ja turvotus poskista, kaulasta, selästä ja vatsasta eli kannatti! Mua ei enää edes joulu turvottanu ku pohja on kunnossa ja lisäravinteet (candida, pascoe ja lisäkuitu). Suoli pitää saada puhtaaksi ja siksi ruokavalion on oltava tiukka.

      Lisähuomioita: kun syön jotain väärää kuten liikaa sokeria huomaan, että kurkkuni limottuu kuten flunssa olisi alkamassa, kädet kuivuvat kuten atooppinen iho ja tunnen hiivan oireita alavatsassa.

      Tieni on vasta alussa. Toivon auttavani jotakuta tarinallani. Kommentoin mielelläni kysymyksiin

    • Niasiini

      Minulle auttoi ruokavalion lisäksi niasiini eli b-3 vitamiini yhdessä moni b-vitamiinin kanssa. Niasiinista löytyy hyvin tietoa ainkin englanninkielisiltä sivuilta.

    • desperate1

      Moikka!

      Olen 17-vuotias tyttö ja olen viime aikoina ruvennut kiinnittämään vatsaani erityistä huomiota. Se on aina aamuisin litteä ja kivan näköinen mutta heti kun syön ihan mitä tahansa ja vaikka vain ihan pienen määrän niin maha turpoaa välittömästi. Ja, joka aterialla vain pahenee ja iltaa kohden maha on kaksi kertaa yhtä iso kuin aamulla!

      Olin myös muutaman viikon todella vähäkalorisella dieetillä, koska ajattelin sillä saavani vatsan kuriin mutta ei se myöskään auttanut asiaa ollenkaan, vaan maha turposi aina mitä tahansa söi! Ostin myös ruuansulatusta edistäviä tabletteja ja yrittänyt kaikkea, mutta maha sen kuin turpoaa!

      Vappuna syötyäni mukkeja ja simaa huomasin, että maha turposi aivan valtavasti, joka puolelta ja se oli aivan kivikova muutaman päivän, jopa aamuisin! Silloin tajusin, että mahdanko kärsiä hiivasyndroomasta! Olen muuten sopivan kokoinen, ja ylävartalosta muutenkin hentorakenteinen, mutta vatsa vain turpoaa päivän mittaan niin, että näytän siltä kuin olisin raskaana! Olen myös huomannut, että minulla esiintyy muitakin hiivasyndrooma oireita ja stressaan kaikesta mahdollisesta todella herkästi, eniten juuri vatsastani!

      Olen valmis kokeilemaan kaikkea ruokavaliomuutoksia, mutta täysin en voi jättää hiilihydraatteja pois, koska kouluruokaa joudun koulussa joka päivä syömään ja siellä ei muuta olekkaan tarjolla kuin hiilihydraatteja!

      Olisin todella kiitollinen kaikesta avusta, ja haluaisin kesällä pystyä laittamaan bikinit päälle ilman, että joudun murehtimaan turvonnutta vatsaani! :)

    • Maha vaivanen

      Kannattaa käydä funktionaalisen lääketieteen lääkäreiden vastaan otolla.. Siellä niillä on paremmin ja laajemmin allergia testejä käytössä. Osaavatmyös neuvoa miten saa pidettyä ruokavalion monipuolisena ja terveellisenä vaikka joutuisikin "melkein kaikki" pois karsimaan. Itse olen saanut "normi lääkäreiltä" kommentteja, joissa sanovat kuvittelevani oireet. Eivät osaa myöskään antaa ohjeita mitä voi syödä, jos kaikki viljat ja hedelmät jätetään pois.

    • 12v tyttönen

      Hei! Minä olen 12-vuotias ja olen kärsinyt siitä jo 3-2 vuotta, enkä ole edes tiennyt koko hiivasyndroomasta. Olen kuullut, että jos aamulla ennen ruokaa sylkäisee lasiin, niin jos sylki muuttuu rihmaseks, niin silloin on hiivasyndrooma. Koitin itse niin muuttuihan se :( Mitä tässä tehdä?

    • jostämäauttas

      Olen saanut paljo hyviä vinkkejä tästä keskustelusta :)

      Kiitos! :)

      Jakaisin vielä omia vinkkejäni; viikon verran olen syönyt candida forte kapseleita ja jättänyt fodmap hiilihydraatit pois, olo heti parempi :)
      Eli siis nyt gluteeniton ruokavalio ilman lisättyä sokeria ja välttelen muitakin listalla olevia elintarvikkeita :)
      aamuisin otan lisäksi piihappogeeliä ja juon lasillisen vettä jossa on molkosania. Lisäksi sinkkiä ja c-vitamiinia. Päivällä D-vitamiini ja illalla probiootti, magnesium ja b-vitamiini :)

    • terkkuja!

      Kaikkien joilla on havainen, tulehtunut, ärtynyt suoli kannattaa kokeilla Slippery Elm:iä. Se on Amerikasta intiaanien jo kauan käyttämä aine. Se toimii nopeammin kuin Aloe Vera. Jo puolessa tunnissa huomaa, kuinka esim. kurkkukipu on helpottanut, joten vatsassakin varmasti auttaa nopeasti. Jauhetta laitetaan kuumaan veteen ja sjuodaan. Ei ole kitkerää, vaan pehmeän makuista. Se tekee kaikille limakalvoille suojaavan kerroksen. Imeytymiseen se ei vaikuta ratkaisevasti: lääkkeiden oton kanssa kehotetaan pitämään 2 tuntia taukoa.

      Olen päässyt parasiitin aiheuttamasta ärtyneestä suolesta sillä eroon. Se alkalisoi hieman. Sitä ennen en kyennyt viinilasia, papuja, kasviksia (ei sulaneet), marjoja tai paljon muutakaan syömään. 2-3 vkon kuurin jälkeen vatsa oli normalisoitunut.

      Tätä suositellaan Chronin taudista kärsiville. Googlaa oma tautisi englanniksi ja slippery elm. Vois ostaa iherb comista alle 10 dollarilla, mutta postikulut tulee päälle. Täten kannattaa ostaa samalla muutakin. Tulee kotiin todella nopeasti (mulla meni 5 pv.)

    • kaiken_se_kestää
      • kaiken_se_kestää

        Hiivaan

        - Candida Forte

        - omenaviinietikka 1 rkl veteen sekoitettuna

        - ruokasooda

        - slippery elm

        Nämä vähentävät hiivaa. Varmasti on muitakin, mutta ruokavalio uusiksi myös.


    • vihanneksia&pähinötä

      Hei!
      Olen juuri kuurilla hiiva syndroomaa vastaan (kiitos yksityisen lääkärin).
      Niin ruokavaliosta karsittiin KAIKKI sokeripitoinen, kuten hedelmät (paitsi kiivi,omena ja greippi) sekä maitotuotteen, sienet, alkoholit, hiivat, kuivatut hedelmät ,valmisruat, säilöntäaineet ja kaikki jossa on hiivaa, tai sokeria joka on hiivan ruokaa. Minulle ei kasvis syöjänä jäänyt mitään muuta kuin vihannekset, pähinät, kaura, tattari,soija, siemenet, sekä hedelmistä kiivi,vihreä omena sekä greippi.
      Minäkään en voi syödä gluteenia joten gluteeni ja vehnäkin jää pois. Samoin kuin kaikki maitotuotteet,(itse en voi edes laktoositonta) enkä voi syödä riisiä tai kananmunia, mutta mitä tulee niihin niin se riippuu sinusta.
      Temppiä kuuriin, eikä siinä mitään ruoka häiriötä kehity, suhtaudut ruokaan vain siten että syöt vain aitoa ruokaa, etkä mitään kemikaali,säilöntäaine,hiiva,sokeri,suola, roskaa! :)

    • kaiken se kestää

      Oreganoöljy ja musta saksanpähkinä ovat tehokkaita hiivan tappajia. iHerb comista saa

      - oil of oregano (vahvaa)
      - black wallnut hull (osta nimenomaan hull-versio)

      • kaiken se kestää

        Minusta punajuurta ei kannata käyttää, koska porkkana ja perunakin on kiellettyjä. Tärkkelys muuttuu kehossa sokeriksi. Tosin en tiedä, onko punajuuressa tärkkelystä, mutta olen lukenut, ettei sitä kannata käyttää.

        Kaalia voi paistaa pannulla, mutta se vie aikaa, yli 2 h. Pannuun laitetaan vettä myös, ettei ne pala. Maustaa voi eri tavoin. Kaali ei ruoki hiivaa. Kun siitä tekee rasvaista, esim. kookosöljyllä paistamalla, niin vie myös nälän. Itseäni ei kypsennetty kaali pieretä ollenkaan, vaikka moni muu aine pierettääkin.


    • hiivaton

      candida forte greipinsiemenuute-inuliinivalmiste(prepiootti).candida forte ruokavalio sekä lacto seven maitohappopakteeria ohjeen mukaisesti (propiootti).Aineet tarvitsevat foisiaan toimiakseen oikein.Hiivatonta elämää kaikille.

    • kudin

      On ollut hiivaa enkä nyt varma onko vielä mutta suolisto ei kunnossa.Turvottaa ja vatsa kuin potkupallo. Kaikki ruuat ennen sopineet mutta pavut ei sovi nyt.
      Suolistojuttuihin kaveri pyysi tutustumaan BIMUNO GOS, prepioottiin.Voi tilata Amazon uk.
      Siis prepiootti. (paksussasuolessa prepiootit ovat propioottien ruokaa)
      Kannattaa googlata ja lukaista.Itse ainakin tilaan ja kokeilen koska hintakin edullinen.

    • Anonyymi

      En ollut koskaan kuullutkaan moisesta, mutta olin 6 viikkoa sitten (ja ollut jo kuukausia, ellen vuosia) jatkuvasti väsynyt, uniongelmainen, ripulilla, turvoksissa, kärsin hämmentävän runsaasta valkovuodosta ja kuukautisista, limasta keuhkoissa, jatkuvasta pienestä nuhasta.... Tuolloin 6vko sitten aloitin kokeeksi leivättömän/viljattoman jakson ja leivän tilalle lisäsin entisestään kasviksia ja juureksia. Viikkoa myöhemmin olin todella hämmentynyt kun nukuin hyvin ja aloin olla pirteä ja naamankin turvotus oli pois ja iho heleä. Luulin ensin että olen allerginen vehnälle.

      Seuraavien viikkojen aikana poistin kaiken vehnään ja lopulta gluteeniin viittaavankin, mutta ostin gluteenittomia jauhoja ja päätin testata sämpylöitä. Ensimmäinen kerta hyvä, ei oireita. Tänään samoilla aineilla vatsaa alkoi pistellä ja poltella ja ilmaa kehittyä ulos kummastakin päästä. Olo on ollut nyt kohta 10 tuntia todellakin kivulias. Mitä ihmettä?

      Lopulta tajusin että yksi ero oli: toissa kerralla nostatin sämpylät leivinjauheella, tänään hiivalla. Niinpä siis monen tunnin netin selailun jälkeen olen lukenut tämänkin ketjun ja tajunnut että olen vuosia kärsinyt hiivasta, mutta sattumien kautta (kuten nuoruuden paastokokeilujen), se on aina välillä mennyt lähes ohi.

      On kuitenkin hienoa, että nämä vanhatkin ketjut ovat olemassa, jotta voi hakea juurikin vertaistukea, vaikkei kukaan vastaakaan. On helpompi jatkaa, kun tajuaa syyt ja seuraukset. Ja kuulee, että pitkäjänteisyydellä on saatu tuloksia.

      Paranemista kaikille tämän parissa painiville!

    • Anonyymi

      Hiivasyndrooma on huuhata kuin koronarokotteet ja 5G-ohjaus.

    • Anonyymi

      Hei vaan, kyllä hiivatulehdukset (hiivasyndroomat) ovat ihan tavallisia jopa erittäin yleisiä!!! Naisten se ainakin pitäisi tietää; ikävät hiivasieni tulehdukset alapäässä. Miehille tuttuja ovat ainakin jalkasienet. Haju näiden sienien aikaansaamana on muhkea ja kutina ja kirvely sietämätön. Niitäkin yritetään hoitaa, joskus huonolla menestyksellä Miksei sitten hiivasieni eläisi esim. suolistossa, kysyn vaan? Siellähän se saa nauttia ravintoaan huoletta, siellä on kaikkea mitä se syö elääkseen ja lisääntyäkseen.

      Itse en ole piitannut homeista ja sienistä, vaan juonut homehtunutta mehua, viiniä ja syönyt leipää, jossa on hometta. Isäni sanoi nuukana miehenä homeisia tuotteita syödessään hankkivansa "luonnon antipiootteja elimistönsä suojaksi.
      Nyt vanhempana on minullakin sienikasvustoja varpaiden välissä, kynsissä, napatyrässä, alapäässä nivusissa ja epäilemättä myös elimistön sisuksissa, koska on niin outoa oireilua ja sitä turvotusta. Juuri sellaisia kuin näissä viesteissä on kerrottu.
      Suuri arvoitus on se, miksi kuukautiseni alkoivat säännöllisinä reilu vuosi sitten uudelleen 10vuoden tauon jälkeen. Sain hormonihoidon reilu pari vuotta sitten. Gynekologi sanoi minun olevan äärimmäisen turvoksissa, kun hän poisti tunnin työllä keltarauhashormoni kierukkaa sisältäni ja välillä kyllä meinasi heittää muovihanskat naulaan. Siitä nämä 60-vuotiaan"ilot" alkoivat .
      Sieni-invaasio kehossa? Hormoniepätasapaino? Vai yleinen myrkytystila?
      Lääkärin mielestä tällaista ei pitäisi tapahtua!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      65
      3137
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      547
      2985
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2195
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      305
      1785
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1562
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      100
      1284
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe