tensiopäänsärky

pantaotsalla

Tsau!
Mulla alkoi 1,5 vuotta sitten stressaavan elämäntilanteen seurauksena päänsäärky, joka tuntuu puristavana pantana otsalla ja ohimoilla.
Stressin/ahdistuksen jälkeen alkoi päänsärky, sitten ilmaantui masennus. Psykiatrin mukaan kyse on ns. psykosomaattisesta oireesta, johon ensisijaisena hoitokeinona on psykoterapia...
Olen tällä hetkellä psykiatrin/neurologin
/kipulääkärin hoivissa, toisin helpotusta ei ole vielä ollut näköpiirissä.
Pariin kertaan olen saanut sähköhoitoa masennukseen.
Lääkitysenä Surmontil 150, Efexor 225, lamictal
400,Sirdalud 12 mg.
Onko kellään kokemuksia KROONISESTA TENSIOTYYPPISESTÄ PÄÄNSÄRYSTÄ, sen hoidosta ja
millä olette kenties saanut helpotusta oireisiin?

Panta otsalla 24h/vrk

36

25315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joku vain

      Joo.
      Mitenhän tuon nyt sanoisi, mutta joka tapauksessa lihasten kireys sen pannan sinne päähäsi tuottaa.
      Ihminen on rakennettu sillä lailla jotta kaikki asiat mitkä luokitellaan inhottaviksi, vastenmieliksiksi ja yleensäkin ei toivotuiksi ja joista pyritään eroon, vahvistuvat. Se on luontainen itsesuojeluvietti joka saa sen aikaan, ilman sitä ihmiskunta olisi kuollut jo ajat sitten pois.
      On esimerkiksi ihmisiä jotka alkavat kuunnella lähes pakonomaisesti korvien normaalia taustakohinaa, ja eipä aikaakaan kun he ovat kehittäneet tästä itselleen melkoisen ongelman. Pyrkiessään tästä normaalista äänestä eroon se vahvistuu luonnottoman kovaksi tinnitusääneksi, samoin on käynyt sinun "pantasi" kanssa.
      Olet tavallaan oravanpyörässä jossa tuntemuksesi ruokkii mieltäsi ja saa aikaan ahdistusta joka taas puolestaan tiukentaa "pantaasi" ennestään, jne.

      Sinun on löydettävä tie ulos tästä pyörästä ja helpoiten se sujuu kun annat asian vain olla, et kiinnitä siihen enempää huomiota kuin tien varrella oleviin valopylväisiin, ei varmaan tunnu alkuun helpolta mutta onnistuu kun vain treenaat tarpeeksi.
      Tuntemuksesi on täysin normaalia lihasjännitystaä ja lähes jokainen on kokenut vastaavaa elämänsä aikana, sinä vain olet kehittänyt siitä neuroosintapaisen itsellesi.

      Aika hyvin asia, jota tässä yritän selittää, on käsitelty seuraavan linkin takana, tosin en löytänyt muuta kuin vain nyt tämän tinnituksen. Mutta asia on sama kun vain vaihdat sanan tinnitus tilalle "jännityspanta".
      http://www.tinnitus.org/home/frame/translations/finnish-TRT1.htm.

      • Samassa veneessä

        jos ei tiedä, mistä puhuu.

        Tinnitus syntyy kuuluvaurion seurauksena. Toki voi yrittää kouluttautua olemaan huomaamatta sitä, kuulovaurio ei sillä kuitenkaan poistu. Ei poistu päänsäryn syykään, vaikka kuinka yrittäisi "leimata" itseään uudelleen.


      • Tinnitus my arse

        Tinnitus syntyy kuuluvaurion seurauksena. Toki voi *yrittää* kouluttautua olemaan huomaamatta sitä, kuulovaurio ei sillä kuitenkaan poistu.

        Ei poistu päänsäryn syykään, vaikka kuinka yrittäisi "ohjelmoida" itseään uudelleen.

        Tää on taas tätä potilaan syyllistämistä, kun ei haluta etsiä todellisia syitä.


      • tinnitus = kuulovaurio

        Tinnitus syntyy kuuluvaurion seurauksena. Toki voi *yrittää* kouluttautua olemaan huomaamatta sitä, kuulovaurio ei sillä kuitenkaan poistu.

        Ei poistu päänsäryn syykään, vaikka kuinka yrittäisi "ohjelmoida" itseään uudelleen.

        Tää on taas tätä potilaan syyllistämistä, kun ei haluta etsiä todellisia syitä.


      • zöf

        Juuri noin asiat on, ihminen on henkinen ja fyysinen kokonaisuus missä kaikki vaikuttaa kaikkeen.

        Valitettavan moni ei tätä ymmärrä, tai ei halua ymmärtää, ymmätämiseen tarvitaan tietynlaista valaistumista mitä lokeroitunut koululääketiede diagnooseineen ei tänä päivänä voi tarjota.

        Tuosta mainitsemastasi oravanpyörästä ei ole muuta ulospääsyä kuin että itse sisäistää tilanteensa, helpoin tapa tuon pannan kanssa on oppia hyväksymään se ja tulemaan toimeen, elikkäs ei enää pidä sitä "vihollisena".

        Tietysti voi väittää vastaan että paskapuhetta, mutta miksi ei kokeilisi, eihän se maksa mitään ja yleinen elämänlaatu voi parantua huomattavasti.


    • toht

      Liikunta ja hieronta auttavat jännityspäänsärkyyn. Niska-hartia (sekä selkä) lihasten hyvä kunto ja vetreys on kaiken a ja o. Nyt siis kuntosalille ja lenkkipolulle sekä omalääkärille jotta saat lähetteen fysioterapiaan jumppa- ja rentoutusohjeiden sekä mahd. hieronta- ym. hoitojen saamiseksi.
      Liikuntahan tunnetusti auttaa myös masennukseen ja unettomuuteen.

      • käykää joskus lääkärissä

        Sellaista lääkäriä ei ole vielä syntynyt, joka päänsäryn takia kirjottaisi lähetteen fysioterapiaan. Valitettavasti.


      • masennukseen

        jos juoksee rekan alle.

        Päätä särkee edelleen ja juostu on.


      • no..
        käykää joskus lääkärissä kirjoitti:

        Sellaista lääkäriä ei ole vielä syntynyt, joka päänsäryn takia kirjottaisi lähetteen fysioterapiaan. Valitettavasti.

        mulla on kyllä määrätty fysioterapiaa päänsärkyyn...aika jännä


    • Miehinen mies

      Surmontil on kamala lääke. Jos vähänkin epäilet sitä jätä pois. Jos sopii syö menemään.

      Kävely ulkona on verraton apu, aliarvioitu. Se piristää ja auttaa stressiin ja vahvistaa selkärankaa tukevia lihaksia, mihin ei tavallisilla vatsalihasliikkeillä pääse.
      Käy salilla myös jos jaksat. Alataljasoutu parantaa ryhtiä ja auttaa vaivoihisi. Myös veto taljalla eteen. Kumpaakin 2 kertaa 10 toistoa. Älä pelkää, ei sinusta tule bodarin näköistä. :D

      Minulla on kumpikin, migreeni ja tensiotyyppinen. Ne lisäksi ruokkivat toisiaan. Olen 40 ja pikkusen on hellittänyt. Pahenpana nuo säryt alkoivat jotain 27v lähtien.
      Ketorin, Panacod ja Diapam auttaa. Vaikeissa tapauksissa otan Klotriptyliä 2-4tabl. Ne kummasti auttaa jos saa olla petillä ja vaikka nukahtaa.

      Voimia ja Jumalan siunausta elämääsi!

      • panta otsalla

        tsau
        Mulle Surmontil on sopinut masennuspuolen lääkkeenä, se nostaa kipukynnystä, kuten muut
        trisykliset mas.lääkkeet. Samalla uneni on turvattu ilman nukahtamislääkkeitä. Talvella
        aloitin hiihtämisen sekä kauden jälkeen sauvakävelyn (on muuten myös miestenlaji).
        Nyt yritän käydä päivittäin kävelylenkillä.
        Tarkoitus on aloittaa saliharjoitukset lähi-
        päivinä. Kunhan saan hierojalla/ kiroprakotikolla
        avatuksi pari viikkoa sitten alkaneen niska-/
        rintarankalukon.
        Kiitos kannustuksesta, voimia tarvitaan.

        T Panta otsalla 24h/vrk.


      • Nainen, päänsärkyä jo 35 vu...

        Minulla on myös tensionpäänsärky ja migreeni ja ne ruokkivat toinen toisiaan. Hyvin samantapainen lääkityskin, nyt lisäksi sain migreeniin täsmälääkkeitä. En ole vielä uskaltanut ottaa, kun vaikea säryn alkuvaiheessa tietää kummasta on kysymys! Sitten kyllä 5-7 pillerin jälkeen tiedän, että migreenihän tälläkertaa kun norm. lääkkeet ei auta.


      • jarsel1
        panta otsalla kirjoitti:

        tsau
        Mulle Surmontil on sopinut masennuspuolen lääkkeenä, se nostaa kipukynnystä, kuten muut
        trisykliset mas.lääkkeet. Samalla uneni on turvattu ilman nukahtamislääkkeitä. Talvella
        aloitin hiihtämisen sekä kauden jälkeen sauvakävelyn (on muuten myös miestenlaji).
        Nyt yritän käydä päivittäin kävelylenkillä.
        Tarkoitus on aloittaa saliharjoitukset lähi-
        päivinä. Kunhan saan hierojalla/ kiroprakotikolla
        avatuksi pari viikkoa sitten alkaneen niska-/
        rintarankalukon.
        Kiitos kannustuksesta, voimia tarvitaan.

        T Panta otsalla 24h/vrk.

        Minulla oli toista kuukautta panta otsall ja niska sekä selkälihakset aivan juntturassa.Siihen kokeiltiin kaikenlaisia tulehduskipuläkkeitä eikä mikään auttanut suurinpiirtein paheni vain.Nyt menin sitten Vaasassa keskussairalan yhteispäivistykseen jossa oli asian tunteva naislääkäri joka tuumasi heti vastaanotolle mentäessäni nämä kaikki heitetään roskiin koska tulehduskipuläkkeet auttavat vain jos on tulehdus ja minulla ei ollut tulehdus vaan rasituskipuja.Jotenka hän määräsi minulle Panacod nimisen kipulääkityksen ja siittä on nyt tasan kaksi vuorokautta ja sen sileän tien lähtivät kipuni niin niskoista ,hartioista sekä panta otsaltani roskikseen.


    • Samassa veneessä

      Otsikko kuvaa eräiden lääkäreiden asennetta ongelmanratkaisuun.

      Olen kärsinyt vastaavasta päänsärystä kohta kaksi vuotta. Neljä lääkäriä on jo katsonut aiheelliseksi olla tutkimatta päänsäryn syytä. Viimeisen mukaan kyseessä ei voi olla vakava fyysinen vika tai vamma, koska olen vielä hengissä. Jippii!

      Mielialaongelmia ja masennusta minullekin on tarjottu syyksi, ettei tarvitsisi tehdä mitään konkreettista auttamiseksi. Onhan se lääkärille helppo ratkaisu kun saa potilaan uskomaan, että vika on potilaassa ja sitten huumataan lääkkeillä, jotta lakkaa valittamasta.

      Jätin jo yhden työpaikankin oma-aloitteisesti eliminoidakseni stressin aiheuttajia, kun ei työterveyslääkäreistä ollut mitään apua. Burn out ja työuupumus on ilmeisesti edelleen suurimmalle osalle työterveyslääkäreistä tuntematon sairaus.

      Nyt ollaan sitten pääsäryn ja burn outin kanssa uudessa työpaikassa, kun työkkäristä pakotetaan kokoajan jonnekin aivojenpesukursseille "motivoitumaan". Nyt työsuhde-etuihin pitäisi kuulua erikoislääkäritasoinen hoito, mutta ei siitäkään ole iloa, kun yleislääkärit mielummin haluaa leikkiä Ben Furmannia kuin tehdä lähetteen erikoislääkärille. Ilmeisesti pitää alkaa olemaan töistä pois pari päivää viikossa (minkä saa ilman lääkärintodistusta olla) tai vetää itsensä niskakiikkuun.

      Jokainen kuollut potilas on lääkärille voitettu tapaus. Riittää kun osaa puhua omaisille mukavia ja selittää "Kyllä hänellä taisi olla mielenterveysongelmia, ei kai hän muuten olisi tappanut itseään".

      Perkele, kai se mielialassa näkyy, jos on pari vuotta pää kipeä, ei sen ymmärtämiseen lääkärin koulutusta tarvita.

      Lääkäreistä suurin osa on yhteiskunnan varoilla koulutettuja lottokoneita, joilla arvotaan lääketehtaiden tulonjakoa.

      Valmis diagnoosi pitää olla mukana, jos haluaa hoitoa. Lääkäreille on liian vaivalloista selvittää kaikki muu, mikä ei perusverikokeista näy.

      Katkerako? Hell, yes!

      • panta otsalla

        Tsau.

        Juuri näin. Kivun kanssa on/täytynee oppia elämään. Helppo vastaus lääkäreiltä syyksi on
        masennus. Kai jumalau*** alkaa pikkuhiljaa
        masentaa, kun ei helpotusta ole näköpiirissä.
        Olen saanut 2 kertaa sähköhoitoa masennukseen.
        Toisella kerralla tuntui, että oire jää taka-alalle,palasi parin päivän päästä.
        Että silleen, psykiatri tosin sanoi, että en ole mikään helppo nakki ja että masennus on pahimmillaan tappava sairaus.


      • tekis mieli

        hankkia joku oikea panta ja käydä kiristämässä se lääkärin päähän. Tietäs sen jälkeen miltä tuntuu ja osais suhtautua vakavammin asiaan.

        Lääkäreillä on myös vankkumaton usko odottamisen parantavaan voimaan. Ihan odotan innosta, että pääsen taas neljän viikon päästä kertomaan, että päätä särkee edelleen. Edelleen hengissä? Ei voi olla vakavaa.


      • Samassa veneessä

        Minulle on tarjottu pääsäryn syyksi myös huonoa purentaa ja vääriä silmälaseja.

        Päätä särkee kuitenkin heti heräämisen jälkeen, vaikken ole unissani katsonut videoita laseilla tai ilman.

        Hampaatkin on ollut samassa kunnossa kymmeniä vuosia ennen päänsäryn alkamista.

        Ei alkanut päätä särkemään kun lapselta paljastui synnynnäinen vamma. Masentavaa oli leikkausten ym. odottelu.

        Ei alkanut päätä särkemään jatkuvasti kun olin avioeron takia masentunut.

        Vaan kun päädyin työpaikkaan, jossa oli mahdottomat vaatimukset ja olosuhteet, niin jo alkoi kolmen vuoden stressin jälkeen jatkuva päänsärky.

        Kiitti vaan työvoimaviranomaiset kun saitte minut vakuuttuneeksi, että työnteko kannattaa. Tämähän onkin just sitä oikeaa hoitoa työuupumukseen.

        Pitäisiköhän alkaa ryyppäämään työpaikalla ja vetämään työtovereita turpiin, niin saisi tästä päänsärystä aikaiseksi kaikkien yhteisen päänsäryn?


    • seikkojen summa

      Hei!

      Minulla oli vastaavanlaista päänsärkyä ja syynä oli pään väärä asento sekä väärä purenta. Pää liian edessä. Niskan väärä asento johtuu löysistä selkänivelistä. Muutenkin olen syntymä notkea. Nyt homma hoidossa kun hampaita hiotaan muutaman kerran vuodessa ja käytän kiskoja yöllä. Samaten jumppaan niskoja ja koko selkää, että pysyy lihasten avulla kasassa.

      Oireet pahenivat kun olin toimistotyössä. Nyt toisenlaisessa työssä ongelmat ovat vähentyneet selvästi kun vielä jaksaa jumpatakin. Luulen, että osa siitä oli psykosomaattista, sillä toimistotyössä oli henkisesti hankalaa joidenkin työtovereiden kanssa. Mene ja tiedä. Nyt kaikki hyvin kun ei työnnä päätä liian eteen ja käyttää niitä kiskoja sekä jumppaa.

      Kipu alkoi niskasta ja kallonpohjan lihakset aivan jumissa.

      Koita jaksaa, kyllä se ratkaisu sinullekin löytyy!!!

      • MAITU

        Kärsin vuosia jännityslihaspäänsärystä ja sitten vihosta viimein sain lääkkeen! Triptyl 10 mg iltaisin ja niin lähti jokapäiväinen päänsärky! Olen syönyt sitä nyt 2 vuotta, enkä uskalla lopettaa, kun pelkään päänsäryn tulevan takaisin, kun niskat on jumissa aina!


      • panta otsalla
        MAITU kirjoitti:

        Kärsin vuosia jännityslihaspäänsärystä ja sitten vihosta viimein sain lääkkeen! Triptyl 10 mg iltaisin ja niin lähti jokapäiväinen päänsärky! Olen syönyt sitä nyt 2 vuotta, enkä uskalla lopettaa, kun pelkään päänsäryn tulevan takaisin, kun niskat on jumissa aina!

        tsau triptyl
        Triptyl on trisyklinen masennuslääke, jota käytetään nostamaan kipukynnystä. Mulla vastaava lääke on nyt surmontil 150 mg.
        Söin aikanani triptyl 150mg mutta ei helepottanu.

        T panta otsalla 24h/vrk


      • MAITU
        panta otsalla kirjoitti:

        tsau triptyl
        Triptyl on trisyklinen masennuslääke, jota käytetään nostamaan kipukynnystä. Mulla vastaava lääke on nyt surmontil 150 mg.
        Söin aikanani triptyl 150mg mutta ei helepottanu.

        T panta otsalla 24h/vrk

        Juu tiedän kyllä, että Triptyliä käytetään pienemmillä annoksilla kipukynnyksen nostoon ja isommilla annoksilla masennuslääkkeeksi.
        Mun ei tarvi otta kun 10 mg illalla niin auttaa lihasjännityspäänsärkyyn.


      • panta otsalla
        MAITU kirjoitti:

        Juu tiedän kyllä, että Triptyliä käytetään pienemmillä annoksilla kipukynnyksen nostoon ja isommilla annoksilla masennuslääkkeeksi.
        Mun ei tarvi otta kun 10 mg illalla niin auttaa lihasjännityspäänsärkyyn.

        tsau
        Lukaisin kirjan Markku T Hyyppä,"KIVUN KASVOT", jossa aivotutkija ja neurologi valottaa kivun olemusta, mielen ja kehon yhteyttä, sekä ottaa kantaa ns. koululääketieteen tavasta hoitaa potilasta.
        SUOSITTELEN
        T Panta otsalla 24h/vrk


      • ;SALEE

        hei!
        pääkipuani on kestänyt jo aika kauan joka on Perhanan ärsyttävää :( otsalta tuntuu usein pääkipu ja päälaelta, mistä tämä voisi johtua itse epäilin aivo kasvainta :/ kävin erikois lääkärillä joka on lasten klinikan aivo erikois lääkäri hän teki minulle neurologiset testit ja ei mitää löytynyt katsoi tietysti silmän pohjat.Ei nähnyt syytä kuvauksiin, mutta haittaa jatkuvasti kun alan miettimään päänsärkyäni, liikunnassa tulee usein pahaolo. Olen koneella 8h päivässä.Lääkäri laittoi lähetteen hierojalle. Kellää samoja oireita ?


      • Pilleripallero
        MAITU kirjoitti:

        Kärsin vuosia jännityslihaspäänsärystä ja sitten vihosta viimein sain lääkkeen! Triptyl 10 mg iltaisin ja niin lähti jokapäiväinen päänsärky! Olen syönyt sitä nyt 2 vuotta, enkä uskalla lopettaa, kun pelkään päänsäryn tulevan takaisin, kun niskat on jumissa aina!

        Se on suht hyvä lääke,auttaa myös fibromyalgiaan.Aluksi vain tahtovat väsyttää vielä seuraavankin päivän,mutta kun jatkaa syömistä väsymyskin hellittää.Pää asia on että pään särky ja muutkin kivut saa pysymään kurissa.


    • Haluan auttaa

      Itselläni oli myös panta pään ympärillä ja tiedän miten helvetillistä se on. Panta lähti, kun sain purentakiskot. Vaihtelevaa, lähes jatkuvaa, päänsärkyä on edelleen, mutta ainakin se on osittain kurissa ja siihen voi hieman vaikuttaa.
      Pannat ja muut kiristykset ja puristukset liittyvät lihaksiin. Varsinkin purentalihaksiin, jotka ovat ylirasittuneet. Ylirasitus saadaan aikaiseksi esim. narskuttelemalla hampaita yöllä. Tällöin hammaslääkäri voi nähdä kulumajälkiä hampaiden pinnoilla. "Narskuttelu" voi olla myös hiljaista pumppausliikettä, josta ei jää jälkiä, tai vain leuan turhaa jännittämistä. Yöllä pidettävä kisko auttaa rentouttamaan purentalihaksia. Olen lukenut, että uusia tapoja ei opita nukkuessa, joten on todennäköistä, että jännität leukojasi myös päivisin. Mahdollista purentavirhettä ei kannata lähteä korjaamaan hampaita hiomalla, ainakaan ennenkuin purentalihakset on rentoutettu kiskoja käyttämällä, ja leuan oikea fysiologinen lepoasento on löytynyt. Kannattaa myös välttää kaikkea turhaa leukojen rasitusta: purkan jauhamista, vatsallaan nukkumista, toispuoleista pureskelua, kynien ja kynsien pureskelua jne.
      Myös oikea ryhti on tärkeä. Ohjeet kannattaa hankkia fysioterapeutilta. Oikeaan asentoon tottuminen vie muutaman kuukauden ja vaatii yleensä tukilihasten harjoitusta. Se täytyy tehdä huolella ja varovasti, ettei vääränlainen kuntosaliharjoittelu aiheuta lisää lihasjumeja. Tarkkaile myös leukaasi: jännittyykö sekin, kun teet jalkalihaliikkeitä kuntosalilla.
      Yritä hallita stressiä. Tämäpä vasta vaikeaa onkin. Pitää ensin yrittää tunnistaa stressitekijät ja -tilanteet, ja sitten yrittää välttää niitä tai yrittää oppia suhtautuman niihin uudella tavalla. Tähän löytyy varmaan monia oppaita ja tapoja. esim. NLP:tä voi kokeilla. Tämä on tärkeää, koska yleensä juuri stressi ja negatiiviset tunteet aiheuttavat hampaiden ja leukojen kiristelyä. Joissakin tilanteissa myös lääkkeet ja terapeutit voi auttaa. Esim. masennuslääkkeet ja rauhoitavat lääkkeet. Negatiivisista tunteista ei kannata syyllistyä, sillä nehän kuuluvat elämään varsinkin vaikeina aikoina. Kannattaa kuitenkin yrittää ravistaa ne irti kehosta, koska niillä voi olla lopulta muitakin vaikutuksia terveyteen. Joskus tarvitaan ehkä kokonaan uusi elämäntapa, vaikka alanvaihto.
      Rentoutus: kannattaa harrastaa rentoutusta, päivittäin! Voi aloittaa jollain kurssilla
      (tarjontaa löytyy esim. työväenopistolla) tai rentoutus CD-levyn kanssa. Esim SPR:n postimyynnistä voi tilata "Hyvän mielen CD:n". Etsi myös rentouttavaa musiikkia, ala vaikka meditoida tai harrastaa joogaa, tai mitä vaan, missä rentous löytyisi.
      Joskus voi olla vaikeaa tunnistaa, että leuka on jännittynyt. Kokeile tätä: 1) purista hampaat yhteen (yksi rauhallinen palleahengitys) ja päästä rennoksi (kaksi hengitystä rentona), purista kieli kiinni kitalakeen ja päästä rennoksi 3) muodosta huulillasi tiukka pieni o-kirjain ja päästä sitten rennoksi (muista hengittää rauhallisesti)
      Joissakin tapauksissa voi löytyä lääkehoitoakin. Itse olen syönyt Lyricaa (tarkoitettu hermokipuun) ja luulisin, että se on auttanut laskemaan kivun tasoa. En voi olla varma, miten paljon lääke vaikuttanut, sillä olen samalla aikaa kokeillut muitakin konsteja. Kun lihaksista on kyse, kannattaa varmistaa vitamiinitilanne: saatko tarpeeksi esim. magnesiumia ja B-vitamiineja?
      Itselläni liikunta auttaa, varsinkin kävely. Ja vesijuoksu myös. Uidessa kannattaa varoa, ettei jännitä niskoja liikaa. Juoksulenkilläkin hartiat ovat usein jännittyneessä tilassa. Kannattaa kokeilla erilaisia liikuntamuotoja, mutta mustaa leuan ja hartioiden rentouden tärkeys.
      Itselläni kipuun tuo välittömän lievityksen akupunktio. Aluksi se ei auttanut, mutta noin viiden perättäisen hoitokerran jälkeen kyllä. Aluksi kävin kaksi kertaa viikossa. Uskoisin että vaikutus perustuu siihe, että se saa kasvolihakseni rentoutumaan. Kasvolihakset olivat niin jumissa, etteivät ne normaalisti suostuneet lainkaan rentoutumaan ja sain kasvolihaskramppeja (out of control...). Toki neulojen pistely aiheuttaa myös sellaista pientä kipua, joka saa ihmisen omat luonnolliset kivunsietoaineet liikkeelle (endorfiinit jne).
      Myös kiropraktikko on auttanut. Hän on saanut lantioni kohdalleen (ennen sitä toinen jalkani oli lääkäri todennut 1 cm lyhemmäksi, joka myös aiheutti sen, että myös pää oli lopulta aavistusen verran kallellaan, mikä myös vaikutti leukoihin). Löytämäni kiropraktikko on oikea aarre, koska hän tuntee myös leukanivelen ongelmat ja osaa käsitellä sormillaan kipeitä triggerpisteitä (lihaksissa/lihaskalvoissa).
      Kipeitä lihaksia voivat olla esim. sternocleimastoid, trapezius-lihakset, masseter, temporalis, levator scapulae ja lateral pterygoid. Lihasten rentoutaminen yksin voi olla todella vaikeaa tai mahdotonta. Myös asiaa tunteva fysioterapeutti voi auttaa. Eräs lääkäri neuvoi fysioterapeutilleni ja miehelleni, miten he voivat auttaa venyttämällä niska- ja hartialihaksiani. Hän käytti apuna myös kylmäsprayta, jotta lihakset eivät panisi vastaan. Alkuperäiset ohjeet löytyvät alan peruseepoksesta (MYOFASCIAL PAIN AND DYSFUNCTION, TRAVELL J G & SIMONS D.) Toivottavasti lääkärisi tai fysioterapeuttisi on joskus edes kuullut tästä ammattilaisten kirjasta. Itse voit kokeilla tätä pientä venytystä suun sisältä: Laita peukalot kitalakeen noin toiseksi perimmäisten hampaiden kohdalle ja paina (vedä sivuille päin). Voit kokeilla vähän eri kohdista.
      Hoitoihin kuluu rahaa ja aikaa. En ole enää jaksanut surra rahan menoa. Mielestäni kannattaa ennemmin yrittää kaikkea ja vaikka tuhlata kaikki rahat, kuin alkaa hautoa itsetuhoajatuksia (joku keskusteluun osallistuja puhui niistäkin). Ei kannata jäädä kiinni yhteen lääkäriin ja sen mielipiteeseen, eikä kannata myöskään umpimielisesti sulkea silmiä eri vaihtoehdoilta. Kyllähän se kuulostaa loukkaavalta, kun neurologi käskee vain "hoitamaan tuo ahdistus pois", kuten itselleni kävi. Etsin sitten uuden lääkärin, mutta onneksi otin lopulta vakavasti tuon ahdistusasian myös.
      Purennassa voi olla vikaa, vaikka olisi ollut samat hampaat koko elämän. Purenta muuttuu koko elämä ajan: Aluksi siihen vaikuttaa kasvaminen ja siten ruokailu- ja purentatavat, leukoihin ja päähän tulleet iskut, niistä tai muista tekijöistä johtuvat lihasjännitykset ja moni muu tekijä. Perushamaslääkäri ei myöskään pysty usein huomaamaan ongelmia. Tarvitaan purentaan erikoistunut hammaslääkäri (muistaakseni nimike on parodontologi). Heitä löytyy myös useimmista terveyskeskuksista, pyydä lähete tavalliselta hammaslääkäriltäsi.
      Suomessa lääkärit tuntuvat yleisesti uskovan, että jännityspäänsärky johtuu kirestä niskoista ja hartioista. Kaiken löytämäni tiedon perusteella itse uskon, että nimenomaan purentalihasten jännitys aiheuttaa myös niska- ja hartiaongelmia.
      Hyvä uutinen on, että näihin asioishin voi vaikuttaa. Prosessi on hidas, mutta uskon paranemisen mahdollisuuteen! Avuksi tilasin Amazonilta kirjan "Taking control of TMJ, Robert O. Uppgaard." Sen voi tilata myös Akateemisesta kirjakaupasta, maksaa noin 20 euroa. Kannattaa myös lainata kirjastosta Kivun anatomia, Patrick Wall. Mielenkiintoinen ja lohduttava kirja.

      • panta otsalla

        tsau
        Kiitos vihjeistäsi. Olet selvästi paneutunut aiheeseen asianmukaisella pieteetillä.
        Kohdallani homma lähti siis vahvan ahdistusjakson jälkeen liikkeelle. Totta on , että tensiopäänsärky saattaa johtua yöllisistä hampaiden narskuttelusta, liittyy stressiin.
        - Tsekkautin hampaani jossain vaiheessa, ei merkkejä nerskutttelusta. Totta on, että leuat voivat olla jännityksessä, vaikka ei olisikaan narskuttelija.
        - Kävin akupunktiossa sarjan, luullakseni asiansatuntevalla lekurilla, ei ollut varsinaisesti vastetta.
        - Lääkepuolella ollut kokeilussa sarja migreenilääkkeitä, kivunsalpaajia (Neurontin, Lyrica, Lamictal jne), ei vastetta.
        Tällä hetkellä lääkitys ajettu kevyemmäksi. koska ei ole ollut havaittavissa hyötyä.
        Efexor 150, Surmontil 100, Lamictal 0, Sirdalud 0.
        tarvittaessa Propral-beetasalpaaja.
        - Kärsin nykyään myös sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ahdistavien tilanteiden välttäminen fobioiden kohdalla on osittaista ongelmien siirtämistä. Altistus ja terapia käynnissä.
        - Olen kuullut muutamalta kohtalotoverilta, että ko. oire on poistunut heiltä ajan kanssa. Eli kun sen kanssa oppii tavallaan elämään, se saattaa helpottaa.
        - Aktiivinen rentoutus ja liikunta sekä venyttely lienee kuitenkin kaiken a ja o. Samoin mielekäs tekeminen, jolloin saa ajatukset hetkeksi pois oireesta. Meinasin seuraavaksi tsekata, mitä ns. biopalaute (biofeedback) tuo tullessaan. Kyse on siis rentoutuksesta.
        -Totta on, että mitä enemmän saa vertaistukea, tietoa oireesta esim. lukemalla jne. on hieman helpompi jaksaa.

        Palataan asiaan.

        T Panta otsalla 24h/vrk


      • Haluan auttaa
        panta otsalla kirjoitti:

        tsau
        Kiitos vihjeistäsi. Olet selvästi paneutunut aiheeseen asianmukaisella pieteetillä.
        Kohdallani homma lähti siis vahvan ahdistusjakson jälkeen liikkeelle. Totta on , että tensiopäänsärky saattaa johtua yöllisistä hampaiden narskuttelusta, liittyy stressiin.
        - Tsekkautin hampaani jossain vaiheessa, ei merkkejä nerskutttelusta. Totta on, että leuat voivat olla jännityksessä, vaikka ei olisikaan narskuttelija.
        - Kävin akupunktiossa sarjan, luullakseni asiansatuntevalla lekurilla, ei ollut varsinaisesti vastetta.
        - Lääkepuolella ollut kokeilussa sarja migreenilääkkeitä, kivunsalpaajia (Neurontin, Lyrica, Lamictal jne), ei vastetta.
        Tällä hetkellä lääkitys ajettu kevyemmäksi. koska ei ole ollut havaittavissa hyötyä.
        Efexor 150, Surmontil 100, Lamictal 0, Sirdalud 0.
        tarvittaessa Propral-beetasalpaaja.
        - Kärsin nykyään myös sosiaalisten tilanteiden pelosta. Ahdistavien tilanteiden välttäminen fobioiden kohdalla on osittaista ongelmien siirtämistä. Altistus ja terapia käynnissä.
        - Olen kuullut muutamalta kohtalotoverilta, että ko. oire on poistunut heiltä ajan kanssa. Eli kun sen kanssa oppii tavallaan elämään, se saattaa helpottaa.
        - Aktiivinen rentoutus ja liikunta sekä venyttely lienee kuitenkin kaiken a ja o. Samoin mielekäs tekeminen, jolloin saa ajatukset hetkeksi pois oireesta. Meinasin seuraavaksi tsekata, mitä ns. biopalaute (biofeedback) tuo tullessaan. Kyse on siis rentoutuksesta.
        -Totta on, että mitä enemmän saa vertaistukea, tietoa oireesta esim. lukemalla jne. on hieman helpompi jaksaa.

        Palataan asiaan.

        T Panta otsalla 24h/vrk

        Minullakaan ei ollut minkäänlaisia narskuttelujälkiä hampaissani. Panta kuitenkin lähti melko pian sen jälkeen, kun aloin pitää yöllä kiskoja. Yksi purentaspesialisti sanoi, että kaikista yleisin "narskuttelun" muoto on purentalihasten hiljainen pumppausliike, josta ei jää jälkiä. Purentakiskojen paksuuden tulee olla 3 mm, jotta lihakset pääsevät rentoutumaan tarpeeksi. Mulle tehtiin ensin liian matalat kiskot, mutta nekin auttoivat kyllä jonkin verran. Kannattaa kuitenkin tarkistaa se hammaslääkäriltä. Omat kiskoni tulevat ylähampaiden päälle. Jos et ole vielä kokeillut kiskoja, niin suosittelen ehdottomasti. Mielestäni ne eivät edes ole kovin epämukavat. Jos olet käynyt hammaslääkärillä terveyskeskuksessa, niin voit sieltä saada lähetteen purentahammaslääkärille. Meidän terveyskeskuksessa oli myös sellainen. Odottaa tietysti piti pitkään. Kiskot maksoivat n. 100 euroa.


      • panta otsalla
        Haluan auttaa kirjoitti:

        Minullakaan ei ollut minkäänlaisia narskuttelujälkiä hampaissani. Panta kuitenkin lähti melko pian sen jälkeen, kun aloin pitää yöllä kiskoja. Yksi purentaspesialisti sanoi, että kaikista yleisin "narskuttelun" muoto on purentalihasten hiljainen pumppausliike, josta ei jää jälkiä. Purentakiskojen paksuuden tulee olla 3 mm, jotta lihakset pääsevät rentoutumaan tarpeeksi. Mulle tehtiin ensin liian matalat kiskot, mutta nekin auttoivat kyllä jonkin verran. Kannattaa kuitenkin tarkistaa se hammaslääkäriltä. Omat kiskoni tulevat ylähampaiden päälle. Jos et ole vielä kokeillut kiskoja, niin suosittelen ehdottomasti. Mielestäni ne eivät edes ole kovin epämukavat. Jos olet käynyt hammaslääkärillä terveyskeskuksessa, niin voit sieltä saada lähetteen purentahammaslääkärille. Meidän terveyskeskuksessa oli myös sellainen. Odottaa tietysti piti pitkään. Kiskot maksoivat n. 100 euroa.

        tsau
        No jees, mulla on hammaslääkärin paikkausaika 1.11, jolloin voin ottaa asian puheeksi ja pyytää lähetettä purentalekurille.
        Kiitos vinkistä ja palataan asiaan!

        T Panta otsalla 24h/vrk


      • panta otsalla
        panta otsalla kirjoitti:

        tsau
        No jees, mulla on hammaslääkärin paikkausaika 1.11, jolloin voin ottaa asian puheeksi ja pyytää lähetettä purentalekurille.
        Kiitos vinkistä ja palataan asiaan!

        T Panta otsalla 24h/vrk

        tsau
        Mihinköhän viestiketju hävisi koneeltani?
        T Panta otsalla 24h/vrk


      • panta otsalla
        panta otsalla kirjoitti:

        tsau
        Mihinköhän viestiketju hävisi koneeltani?
        T Panta otsalla 24h/vrk

        tsau
        No jees, löytyikin kadottamani viestiketju arkistosta huhtikuulta/05.

        No nyt on purentakiskot käytössä. Jonkinlaista helpotusta havaittavissa alustavasti, tosin päiväsaikaan kiinnitän erityistä huomiota, etten pure tarpeettomasti hampaitani yhteen, seuraillaan.

        T panta otsalla 24h/vrk


    • viimeinkin

      Minulla ollut vuosikausia päänkipu, joka on voinut kestää yhtäjaksoisesti yli viikon.
      Vielä todettiin nivelreuma. Nukkuminen oli sellaista "pintaunta".
      Jatkuva särkylääkkeiden syönti aiheutti vatsaongelmia, vaikka oli estolääkitys.
      Lääkäri määritti päänkivun jännityspäänkivuksi ja määräsi Triptyl:iä 25 mg tunti ennen nukkumaanmenoa. Puolitoista kuukautta kulunut ilman yhtä päänkipupäivää.Toivottavasti voin sanoa HYVÄSTI PÄÄNKIPU.

      • ärsyttää

        minulla on ollut puol vuotta joka päivä jotain olen käynyt lääkäreillä 4 kertaa eikä mitää ole mistää kohasta löytynyt 2 kertaa pään takia 2 kertaa kurkun
        takia :D lievää päänsärkyä ollut ja pahoinvointia välillä päänsärky helpottaa päiviksi niskatkin ollut jumissa liikunta helpottaa joskus.haluaisin kovasti tietää johtuuko ahdistuksesta koska olen ollut 1vuoden ahdistunut :/ voitteko neuvoa miten itse hoiditte päänsäryn. olisiko jumppaus ? vai särkylääkkeet


    • pantaotsalla

      Tervehdys!
      2006 tammikuussa alkoi oireet helpottaa. Huomasin vuorokauden aikana hetkiä, jolloin pääkipua ei tuntunut. Siitä alkoi parantumisen kierre. Masennus helpotti ja sanoin päänsärky vaimeni ja lopulta poistui kokonaan. Se joka hitaasti tulee, lähtee myös hitaasti. Itselläni päänsärky ylläpiti masennusta ja sama toisin päin.
      Uskon vahvasti, että kolmevuotinen intensiivinen yksilöterapia oli paras lääke jännityspäänsärkyyni.

      t panta otsalla 0h/vrk. Sairaslomalla/ kuntoutustuella 12/2002-2/2007, nyt työelämässä.


      Ps:" Kiitos vielä nimimerkille "haluan auttaa". Apusi oli enemmän kuin osaat kuvitellakaan.

    • kroonikko

      kokemusta kroonisesta tensiopäänsärystä joka kestänyt kauan. Vuosi sitten pääsin
      asiantuntevan lääkärin luokse, joka totesi, että tuon tensiopäänsäryn lisäksi minulla
      on myös krooninen migreeni!
      Sain Seloken 95 mg migreenin estolääkkeeksi ja myöhemmin Triptyl 10 mg (nyt nostettu 50 mg:aan) ja
      tuo Triptyl on nyt tuonut tulosta tuohon niska-hartiaongelmaan.
      Saan apua myös tuohon otsa pantasärkyyn purentafysiologilta, koska minulla on myös purentaongelmia sekä
      koulutetulta kiropraktikolta (D.C.), joka aukoo yläniskassa olevat jumit tarpeen mukaan.

      Eli kaikenkaikkiaan on monta eri tahoa, joiden hoidot auttavat. Koulutettua kiropraktikkoa olen käyttänyt jo vuosia kuten myös purentafysiologia, nyt tuo migreenin estolääke ja etenkin tuo Triptyl, jolla on
      nostettu kipukynnystä ja joka on selkeästi tehnyt myös niskani vähemmän kipeäksi, on uusin apu.
      Ja täytyy myöntää että elämä pitkästä aikaa alkaa taas tuntua mielekkäälle kun ei koko ajan koske!

      Muuten silloin kun purenta on pielessä on heti otsa/ohimosärky, samoin jos yläniska jumissa. Suosittelen koulutetun kiropraktikon luona käymistä myös sinulle jos et koskaan ole käynyt, sieltä on moni minun lisäkseni avun saanut!
      Voimia sinulle ja kivutonta kesää!

      • mite auttoi

        Minulla on ollut niska-hartiaseudun jännityspäänsärky kuusi vuotta, mutta vasta viime vuonna tuli apu: Klptriptyl mite ja kotihieronta.

        Kokeilin mm. Triptyliä ja Sirdaludia, mutta tuloksetta. Ne aiheuttivat aurallisen migreenin. Syyksi tarjottiin myös purentavirhettä, mutta hammaslääkäri ei todennut. Migreenin ensi merkki tuntuu vasemmalla ohimolla. Jumittunut niska-hartiaseutu on päivittäistä, mutta ohimopäänsärky (lieväasteinen migreeni ilman auroja) muutaman kerran vuodessa.


    • Samaa settiä

      Morjesta. Itsellänikin ollu jo pari kuukautta kasvojen särkyä, pahoinvointia, silmien särkyä, omituista väsymystä, toisen korvan itsestään alkanutta tinnitusta ja jännästi sellaista humalaista oloa, Ahdisti niin pirusti, jolloin olotila paheni. Huomasin sirdaludin auttavan ja menin hammaslääkäriin. Löytyi todella purituksissa oleva viisaudenhammas, joka oli hammaslääkärin mukaan laittanut kaikki kasvon lihakset todella aroiksi ja jopa tulehtuneiksi. Sinänsä jännä, että kipu ei varsinaisesti kohdistunut juuri hampaan kohdalle, vaan säteili aina silmistä niskaan. Kk päästä hampaan poisto. Todellakin, ihminen on aina kokonaisuus ja vasta nyt nykylääketiede on tiedostamassa sen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe