HALVAKSUNTAA!!!???

hippiegirl

Miksi ihmiset halveksii ajokoiria? Vaikka niillä olisikin vietti metsästää, saa niistäkin rauhallisia perhekoiria! Itse omistan rakkaan ajokoiran joka on minulle ennen kaikkea ystävä!
Ottakaa kantaa!

8

556

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • J

      Ajokoira tarvitsee paljon liikunta

      • Niisku

        Oliko kommenttisi tarkoitus selittää, että ajokoiria syrjitään niiden liikunnantarpeen takia vai epäiletkö, että alkup. kirjoittaja ei liikuta koiraansa tarpeeksi ja jos epäilit niin mistä sen päättelit?

        "Halveksia" on aika jyrkkä ilmaus, itse sanoisin, että asiaan perehtymättömät ihmiset monesti kuvittelevat ajokoirien olevan tyhmiä ja villejä. No, moni "raavas metsästäjä" kun ei sitä ajokoiraansa kouluta niin mistäpä se osaisi käyttäytyä. Samaa olen huomannut pystykorvien kohdalla - niitä pidetään (yleistys, ei tietenkään kaikki) aivottomina räkyttäjinä. Minulla on ollut 3 erilaista pystykorvaa, eikä haukkumisen kanssa ole ollut ongelmia (on asuttu kerrostalossakin).

        Tietysti metsästysrodut vaativat omistajalta eri asioita kuin puhtaasti seurakoirat, on huutava vääryys, jos ajokoiraa tai pystykorvaa ei käytetä niiden alkuperäiseen tarkoitukseen eli metsästykseen - ja usein se johtaakin koiran turhautumiseen ja sitä kautta käytösongelmiin. Mutta senhän ei millään tavalla pidä sulkea pois sitä, että molemmat ovat kertakaikkiaan ihania seuralaisia - ja erittäin älykkäitä.

        Näiden "vanhakantaisten" metsämiesten suusta on kuultu mitä ihmeellisempiä juttuja; jos metsäkoiraa pitää sisällä talossa (sängystä nyt puhumattakaan), osoittaa liikaa hellyyttä, kouluttaa tottelemaan peruskäskyjä ja kulkemaan vetämättä hihnassa ym., niin koira "menee pilalle" eli siitä muka tulee liian pehmeä ja vietit jotenkin turmeltuvat. Paskapuhetta sanon minä! Silloinhan se yhteistyö pelaa kun koiran kanssa on touhuttu yhteisiä juttuja.


      • J
        Niisku kirjoitti:

        Oliko kommenttisi tarkoitus selittää, että ajokoiria syrjitään niiden liikunnantarpeen takia vai epäiletkö, että alkup. kirjoittaja ei liikuta koiraansa tarpeeksi ja jos epäilit niin mistä sen päättelit?

        "Halveksia" on aika jyrkkä ilmaus, itse sanoisin, että asiaan perehtymättömät ihmiset monesti kuvittelevat ajokoirien olevan tyhmiä ja villejä. No, moni "raavas metsästäjä" kun ei sitä ajokoiraansa kouluta niin mistäpä se osaisi käyttäytyä. Samaa olen huomannut pystykorvien kohdalla - niitä pidetään (yleistys, ei tietenkään kaikki) aivottomina räkyttäjinä. Minulla on ollut 3 erilaista pystykorvaa, eikä haukkumisen kanssa ole ollut ongelmia (on asuttu kerrostalossakin).

        Tietysti metsästysrodut vaativat omistajalta eri asioita kuin puhtaasti seurakoirat, on huutava vääryys, jos ajokoiraa tai pystykorvaa ei käytetä niiden alkuperäiseen tarkoitukseen eli metsästykseen - ja usein se johtaakin koiran turhautumiseen ja sitä kautta käytösongelmiin. Mutta senhän ei millään tavalla pidä sulkea pois sitä, että molemmat ovat kertakaikkiaan ihania seuralaisia - ja erittäin älykkäitä.

        Näiden "vanhakantaisten" metsämiesten suusta on kuultu mitä ihmeellisempiä juttuja; jos metsäkoiraa pitää sisällä talossa (sängystä nyt puhumattakaan), osoittaa liikaa hellyyttä, kouluttaa tottelemaan peruskäskyjä ja kulkemaan vetämättä hihnassa ym., niin koira "menee pilalle" eli siitä muka tulee liian pehmeä ja vietit jotenkin turmeltuvat. Paskapuhetta sanon minä! Silloinhan se yhteistyö pelaa kun koiran kanssa on touhuttu yhteisiä juttuja.

        lyhyesti, että säälin koiraa. On kidutus pitää eneergistä koiraa mukana esim. jossain hörhöjen kannabiskokouksessa...

        Mutta kyllä halveksin hippejä...ja "vihreitä"... ja väliinpitämättömiä koiranomistajia... ja.... MUTTA RAKASTAN KOIRIA JA LAPSIA! OLEN KESKI-IKÄINEN KESKIVERTOSUOMALAINEN!


      • hippiegirl
        Niisku kirjoitti:

        Oliko kommenttisi tarkoitus selittää, että ajokoiria syrjitään niiden liikunnantarpeen takia vai epäiletkö, että alkup. kirjoittaja ei liikuta koiraansa tarpeeksi ja jos epäilit niin mistä sen päättelit?

        "Halveksia" on aika jyrkkä ilmaus, itse sanoisin, että asiaan perehtymättömät ihmiset monesti kuvittelevat ajokoirien olevan tyhmiä ja villejä. No, moni "raavas metsästäjä" kun ei sitä ajokoiraansa kouluta niin mistäpä se osaisi käyttäytyä. Samaa olen huomannut pystykorvien kohdalla - niitä pidetään (yleistys, ei tietenkään kaikki) aivottomina räkyttäjinä. Minulla on ollut 3 erilaista pystykorvaa, eikä haukkumisen kanssa ole ollut ongelmia (on asuttu kerrostalossakin).

        Tietysti metsästysrodut vaativat omistajalta eri asioita kuin puhtaasti seurakoirat, on huutava vääryys, jos ajokoiraa tai pystykorvaa ei käytetä niiden alkuperäiseen tarkoitukseen eli metsästykseen - ja usein se johtaakin koiran turhautumiseen ja sitä kautta käytösongelmiin. Mutta senhän ei millään tavalla pidä sulkea pois sitä, että molemmat ovat kertakaikkiaan ihania seuralaisia - ja erittäin älykkäitä.

        Näiden "vanhakantaisten" metsämiesten suusta on kuultu mitä ihmeellisempiä juttuja; jos metsäkoiraa pitää sisällä talossa (sängystä nyt puhumattakaan), osoittaa liikaa hellyyttä, kouluttaa tottelemaan peruskäskyjä ja kulkemaan vetämättä hihnassa ym., niin koira "menee pilalle" eli siitä muka tulee liian pehmeä ja vietit jotenkin turmeltuvat. Paskapuhetta sanon minä! Silloinhan se yhteistyö pelaa kun koiran kanssa on touhuttu yhteisiä juttuja.

        Kyllä ajokoiria täytyy arvostaa ja kouluttaa. Siihen tarvii vaan vähän kärsivällisyyttä. Mulla ja mun perheellä on ollu monia koiria suurin osa on ollu suomenajokoiria. Niistä on tosiaankin välitetty, ja KOULUTETTU. Nyt mulla on oma suomenajokoira jota oon aloittanut kouluttamaan. Ei se ajokoiran koulutus niin vaikeeta kun ollan annettu ymmärtää! Turhaa jaarittelua väittää noiden "kokeneitten metsästäjien" puheet. Vaikka en pysty itse jäniksiä tai yleensä eläimiä, niin silti, se metsästys on kiinnostavaa, JUURI NÄIDEN KOIRIEN TAKIA! Ja kyllä se "halveksunta" on aivan oikea käsite niihin ajatuksiin ja puheisiin mitä olen kuullut!!!

        Suomenajokoirien puolesta: ANNA (hippiegirl)


    • suomalainen

      Olen kuullut monesti metsästäjien sanovan suomenajokoiraa tyhmäksi koiraksi. En tiedä miksi he niin ajattelevat. Tunnen ajokoiria ja ne ovat mielestäni älykäitä ja viisaita. Ne vain haluavat aina vain ajaa riistaa ja lähtevät vaikka yksin metsälle jos siihen tarjoutuu tilaisuus. Silti ajokoirakin on koulutettavissa, jos viitsii nähdä vähän vaivaa. Tulee vaikka kesken ajon kutsuttaessa luokse, jos on osannut koiransa kouluttaa. Suomenajokoirat ovat todella mukavan luonteisia ja sellaisesta saa todellisen ystävän. En pidä niinkään räksyttävistä suomenpystykorvista, vaikka ei nekään tyhmiä koiria ole.

      Miksi harmaita hirvikoiria arvostetaan ihan eri tavalla ja kyse ei ole edes suomalaisesta rodusta.
      Suomailaisten pitäisi arvostaa enemmän omia rotujaan ja olla ylpeitä niistä.

    • Misse

      Minulla on ollut koiria aina ihan syntymästäni asti. Ensimmäiset neljä koiraa olivat ajokoiria. Isäni, intohimoisena metsästäjänä, hoiti tämän metsästyspuolen ja meille muille jäi tämä hellittelypuoli. Ajokoira on ehdottomasti yksi älykkäimmistä koirista, mitä tiedän. Ne ovat uskomattoman lempeitä ja oppivat asiat todella nopeasti.
      Opiskeleen mennessä ja kaupunkiin muuttaessani en enää voinut harkita ajoiraa ja nyt minulla on ollut toisia rotuja. Ihania tietenkin nekin, mutta ei ajokoiraa mikään voita. Tietenkin on paljon kiinni omistajasta. Me pidimme niitä perheenjäseninä. Ne nukkuivat vieressäni ja jakoivat elämäni ilot ja surut. Tulos olikin hyvä: parempaa ystävää tai metsästyskoiraa ei ollut. Ajokoira ei kuitenkaan sovi pieneen kerrostaloasuntoon ja tarvitsee todella niitä metsästysretkiään.

    • Elli

      Minullakin on ajokoira ja se on enemmän perhekoira mitä metsästyskoira.Se on minun ensimmäinen ajokoira ja minä ihastuin täysin siihen rotuun.Ne ovat niin kilttejä ja uskollisia.

    • Minni

      Itse olen parikymppinen neitonen ja omistan tällä hetkellä 3 Suomenajokoiraa ja näitä nykyisiä koiria ennen on ollut 3muuta ajuria.
      Muuta tästä rodusta ei voi kun sanoa että se on aivan ihana!!! Hyvä luonteisia,terveitä, kilttejä,kauniita,rauhallisia,oppivaisia...jne!
      Koirani asuvat välillä ulkona mutta ovat välillä sisällä ja nukkuvat yleensä kanssani sängyssä tai sitten siinä vieressä... =)

      He jotka haukkuvat tyhmiksi ajokoiria, eivät yleensä ole ikinä edes tunteneet yhtäkään ajuria.
      Ajokoiraa ei kannata ottaa pelkäksi seurakoiraksi, vaan sen kanssa täytyy harrastaa ihan samalla tavalla kuin jonkun muun rotuisenkin kanssa! Ja kyllä muun rotuisetkin koirat tarvitsevat liikuntaa!

      Aika moni joka on ajokoiran laittanut, hankkii myös sellaisen uudestaankin. Ainakin minulle on käynyt niin, enkä tätä rotua halua vaihtaa jos on vain mahdollisuus pitää huolta niistä!

      Suomenajokoirien puolesta myöskin: Miia (Minni)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1729
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1644
    3. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1482
    4. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1478
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      56
      1370
    6. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      89
      1344
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      17
      1332
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      18
      1186
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1140
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1124
    Aihe