Yksityistien lasku

"laihialainen"

Minulla on lomaasunto yksityistien päässä ja tuli äskettäin lasku:

Tieyksiköt/kpl 1016,7
Euroa/yksikkö 0,035
Hallintokulut/E 10

yhteensä/E 45,58

Itse pidän kalliin puoleisena käyttöön nähden.
Miten tieyksiköt määräytyy? Onko olemassa joku "sääntö", vai tiekokouksessako se määritellään?

93

40426

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haastaja

      Millaisen tien mökillesi ajattelit saada itse pidetyksi sillä 45 eurolla ?

      Saman tien varrella olevalla maatilalla saattaa tiemaksu olla jopa 2000 euron suuruinen .

      Mökkien käyttö on nykyisin lisääntynyt , joten pian lienee aika tarkistaa yksikköjä .

      Yksikköjen määräytymiseen on olemassa yksityistielakikin .

    • heppamies

      Minulla pihatie noin 1km, pelkät linkouskulut noin 300 eur/talvi.
      Kesällä pidän itse kunnossa, tänä kesänä sorastus ajankohtainen.

      • laihialainen

        Sinä käytät sitä yksin,kun "yleinen yksityistie",käyttäjiä kymmeniä,lisäksi avustukset kunnalta.
        Minulla tulee tiemaksua mökillä käynti kerralla noin 1,5euroa(9mk),elikkä maksan "tietulliin" verrattavaa maksua.
        Käynti kertoja talvella harvaan (auraus).


      • heppamies
        laihialainen kirjoitti:

        Sinä käytät sitä yksin,kun "yleinen yksityistie",käyttäjiä kymmeniä,lisäksi avustukset kunnalta.
        Minulla tulee tiemaksua mökillä käynti kerralla noin 1,5euroa(9mk),elikkä maksan "tietulliin" verrattavaa maksua.
        Käynti kertoja talvella harvaan (auraus).

        siis käytän yksin, mitä nyt tietty vieraat ajaa käydessään, ja EN OLE PYYTÄNYT KUNNALTA SENTTIÄKÄÄN AVUSTUSTA.
        Ajan kylläkin vuoden aikana tietä edestakaisin varmaan satoja kertoja.


      • hupu
        laihialainen kirjoitti:

        Sinä käytät sitä yksin,kun "yleinen yksityistie",käyttäjiä kymmeniä,lisäksi avustukset kunnalta.
        Minulla tulee tiemaksua mökillä käynti kerralla noin 1,5euroa(9mk),elikkä maksan "tietulliin" verrattavaa maksua.
        Käynti kertoja talvella harvaan (auraus).

        aika vähän siitä, ettei tarvii mennä apostolin kyydillä sinne nuukalandiaan.mieti vaikka mitä sillä rahalla saa tienhoitoon.jos on paalua kesämökkiin niin turha narista.


      • Mora..
        laihialainen kirjoitti:

        Sinä käytät sitä yksin,kun "yleinen yksityistie",käyttäjiä kymmeniä,lisäksi avustukset kunnalta.
        Minulla tulee tiemaksua mökillä käynti kerralla noin 1,5euroa(9mk),elikkä maksan "tietulliin" verrattavaa maksua.
        Käynti kertoja talvella harvaan (auraus).

        Pelkälle mökkitielle eli tielle joka ei ole yhdystie tai sen varella ei asu ketään vakituisesti ei yleensä saa kunnanalta avustusta.
        Käyntikerrat ovat jokaisen oma asia, kun vain on mahdollisuus ajaa mökille niin siitäkin joutuu maksamaan.


      • Toimitsijamies
        laihialainen kirjoitti:

        Sinä käytät sitä yksin,kun "yleinen yksityistie",käyttäjiä kymmeniä,lisäksi avustukset kunnalta.
        Minulla tulee tiemaksua mökillä käynti kerralla noin 1,5euroa(9mk),elikkä maksan "tietulliin" verrattavaa maksua.
        Käynti kertoja talvella harvaan (auraus).

        Taijat olla oikein perusvalittaja. Kaikki pitäs saada ilmaiseksi!


    • hoitokunnan pj

      Hinta on suhteellinen käsite. Mietipä mitä itse saisit tehtyä tuolla 45€:lla vuodessa oman tien ylläpitämiseksi? Saisit ehkä 4m3 mursketta, tai 1½h traktorityötä vai hassaisitko rahat peräti ostamalla yhden rumpuputken rikkonaisen tilalle?

      Tuossa muutama viesti alempana keskusteltiin samasta aiheesta, joten sieltä pääset nopeasti kiinni tähän yksiköintiasiaan ja sen periaatteisiin.

      Perusongelmana yksityistienpidossa on mm. kustannusten nousu. Esimerkiksi polttoaineiden hinnan nousu näkyy suoraan tilikirjassa, koska tiekunta käyttää runsaasti konepalveluja. Läpiajotiet ovat todellisia murheenkryynejä, koska niillä liikkuu runsaasti sellaisia, jotka eivät maksa käytöstään mitään.

      • Puheenjohtaja on aivan oikeassa hinta on suuhteellinen käsitys, silti en olisi odattanut Hoitokunnan puheenjohtajalta vertailua materiaalin hintoihin. Yksityistienlaissa tähdennetään maksut käytön mukaan,
        yleensä näin ei todeudu, Lasku ohje( painoluku/km)xMatkaxyksikköhinta= maksut/v)
        Yksiköt voi muuttaa tilanteen mukaan jos käyttöön tulee muutoksia yleisissä kokouksissa, pitää vain ilmoittaa siintä ajoissa.(ei tosin joka vuosivarmaankaan aiheellista.)


      • raattori

        hitto mun rattori ei edes käynnisty 45 eurolla


      • tieosakaskin
        Erakkom kirjoitti:

        Puheenjohtaja on aivan oikeassa hinta on suuhteellinen käsitys, silti en olisi odattanut Hoitokunnan puheenjohtajalta vertailua materiaalin hintoihin. Yksityistienlaissa tähdennetään maksut käytön mukaan,
        yleensä näin ei todeudu, Lasku ohje( painoluku/km)xMatkaxyksikköhinta= maksut/v)
        Yksiköt voi muuttaa tilanteen mukaan jos käyttöön tulee muutoksia yleisissä kokouksissa, pitää vain ilmoittaa siintä ajoissa.(ei tosin joka vuosivarmaankaan aiheellista.)

        Tiekunnan toimitsijamiehen/hoitokunnan pitäis kysyä "tiedonkeräyslomakkeella) maökkiläisiltä heidän mökinsä käyttö tiedot vuodessa (kevät, kesä, syksy ja talvi) ja näillä näillä tiedoilla näät painoluvut. Painoluvut perustuvat mökin käyttöön vuodessa ja löydät yksityistieasetuksista. Näillä tiedoilla jakautuu TIENHOITOKULUT oikein matkanpituus huomioiden.


    • jos laskisit

      että, olisit tehnyt tien itse ja ne kulut jakaisit vaikka 20 vuodelle?
      ja tietenkin ylläpitokulut pitää huomioida!
      ONKO KALLISTA HÄ?

      Jos on niin suosittelen mökin myyntiä .

    • HALLITUKSEN

      syy.Se poisti valtionavustukset yksityisteiltä.

    • "Olanyli kurkkinut"

      Yksiköt määräytyvät omistuksen ja käytön mukaan.(nimitys voi olla erikin).

      Kysy laskun lähettäjältä, miten tieyksiköt on jaettu.

      Kyllä jakoperusteissa on säännöt. Ja juuri nuo säännöt ja jako-osuudet saat selville tiehoitokunnan puheenjohtajalta. (tai vastaavalta)

      Yksikön "kappalehinta" määräytyy sen mukaan, kuinka moneen yksikköön tiekustannukset ovat jaettu. Sinun osuutesi on siis 1016,7. Tieyksiköiden kokonaismäärää et kertonut, joten ei voi edes arvailla, onko osuutesi mahollisesti oikein laskettu.

      Eli kohdallasi pitää tarkistaa, onko tieyksiköiden jakoperuste asianmukainen ja yksikköjen "kappalemäärä" oikea.

    • kallista

      Vaihtoehtosi:
      1 myy mökki
      2 ilmoita ettet tarvitse talviaukaisua
      3 souda jostain vesiä pitkin mökille
      4 keksi joku ihmereitti mistä vakuutat kulkevasi mökille etkä tarvitse sitä tietä.
      Kaikki nämä selitykset olen työssäni nähnyt kun on varaa tehdä mökki mutta elämä kaatuu muutaman kympin tiemaksuun.

      • Muille

        Huomautettakoon että kulkeminen maaston kautta mökille EI kuulu jokamies-oikeuksiin.
        Talviaukaisusta, miten esimerkiksi VPK pääsee sammuttamaan mökkiäsi? Tämä huomautus koskee tienpitoa yleensäkin.
        Maksut määräytyvät yksikkömäärään ja yksikköhintaan.
        Yksikkömäärä perustuu lakiin ja yksikköhinta taas tiekunnan päätökseen.
        Laki antaa kaavamaisen ratkaisun yksikkömäärän laskemiseen.
        Tietäen kuinka yhteisiä asioita hoidetaan niin kannattaa osallistua tiekunnan kokouksiin ja seurata ettei niissä mennä hakoteille.
        Älkää itkekö jos ette anna panostanne tien pitämiseen. Rahapanos ei riitä vaan vaaditaan ihmisiä hoitamaan yhteisiä asioita.
        Tiekunta on kuin mikä tahansa yhteisö, siinä vaaditaan tietoa, taitoa ja työtä!


      • Muille
        Muille kirjoitti:

        Huomautettakoon että kulkeminen maaston kautta mökille EI kuulu jokamies-oikeuksiin.
        Talviaukaisusta, miten esimerkiksi VPK pääsee sammuttamaan mökkiäsi? Tämä huomautus koskee tienpitoa yleensäkin.
        Maksut määräytyvät yksikkömäärään ja yksikköhintaan.
        Yksikkömäärä perustuu lakiin ja yksikköhinta taas tiekunnan päätökseen.
        Laki antaa kaavamaisen ratkaisun yksikkömäärän laskemiseen.
        Tietäen kuinka yhteisiä asioita hoidetaan niin kannattaa osallistua tiekunnan kokouksiin ja seurata ettei niissä mennä hakoteille.
        Älkää itkekö jos ette anna panostanne tien pitämiseen. Rahapanos ei riitä vaan vaaditaan ihmisiä hoitamaan yhteisiä asioita.
        Tiekunta on kuin mikä tahansa yhteisö, siinä vaaditaan tietoa, taitoa ja työtä!

        Lisäisin tähän että tienpidossa EI makseta pelkästään tien käytöstä vaan myöskin MAHDOLLISUUDESTA käyttää tietä.
        Vertaa vesi- ja sähköliittymien perusmaksuihin.


      • Mahdollisuus käyttää
        Muille kirjoitti:

        Lisäisin tähän että tienpidossa EI makseta pelkästään tien käytöstä vaan myöskin MAHDOLLISUUDESTA käyttää tietä.
        Vertaa vesi- ja sähköliittymien perusmaksuihin.

        45€ ei minusta ole paljon siitä että joku pitää tien kunnossa.

        Ja tuota minäkin painottaisin että se maksu ei tule pelkästään käyttökertojen mukaan vaan myös mahdollisuudesta käyttää tietä milloin tarvii.

        Joku ei ehkä käy mökillä lainkaan talvella, mutta jos siellä vaikka syttyy talvella tulipalo, niin olisi ihan kiva että paloautolla pääsee lähelle, pihatietä tuskin on silti aurattu.


      • et vain sinä

        "2 ilmoita ettet tarvitse talviaukaisua"
        Tuolla ilmoituksella ei vähennetä tienhoitokustannuksia talviaurausta ei tehdä yksityisteilläkään pätkittäin vain joidenkin tarvitsijoiden kohdalta. Talviaurauksella myös mahdollistetaan kiinteistöjen huolto ja turvallisuus, mahdollinen sairaankuljetus ja paloautojen paikalle pääsy.


      • Anonyymi

        Ikävää vääntöä, käyn kesällä alle 3-vkoa/vuodessa mökillä. Tieosakkaina ei ole vakiasukkaita. Vajaa puolet käy ympäri vuoden mökillään. Talvikäyttäjät ovat tiehoiglkunnan virkailijoita ja toimktsijamies sekä heidän ystäviä eikä he suostu oikaisemaan painolukuaan 600tkm:n, vaan he ovat maksaneet vain 250tkm mukaan tiehoitokulunsa, ja maksattavat kesäkäyttäjillä ja minulla talviaurauskulunsa. Ei tulipaloja eikä sairauskohtauksia tule, koska ei siellä käy talvella. Mitä pitää tehdä!


    • pidä puolesi

      Tietoa yksityistieasioista saa tieyhdistylseltä http://www.tieyhdistys.fi/html/ykstiet.html#saannot, maanmittauslaitokselta ja linkistä www.tiehallinto.fi valitse yksityistiet. Älä luota kuntaan/kaupunkiin tai tienhoitokuntaan. Maalla kaikki on sitä mieltä, että enemmistö päättää mökkiläiset maksakoon. Mökkiläisiltä kerätään valtakirjat äänestykseen ja rahat, muuhun heitä ei tarvita. Kunnaninsinööri tekee yksikkölaskelmat toimii puheenjohtajana tiekunnan kokouksessa ja sanoo, että valittakaa kuntaan. Jotenkin on ristiriitaista ja yksipuolista touhua. Saat siis varautua maaoikeuskäsittelyyn jos haluat oikeuksitasi pitää kiinni. Tieyksiköiden määrässä pitää huomoida käytetty matka mitä pitempi matka sitä pienempi pitää olla matkankorjauskerroin joilla tieyksiköitä korjataan. Mökkiläiset on yleensä kaukana rannassa, joten heillä on pidempi matka, siksi matkakorjaukerroin jätetään mökkiläiskunnissa pois. Etelässä sitä kyllä käytettään, tieyhdistys ohejistaa että pitäisi käyttää ja maanmittauslaitos käyttää yksiköitä määrätessään, kunta ei.

    • toimitsijamies

      Lomakiinteistön painoluvun ohjearvo on 150 - 700 tn riippuen käyntitiheydestä. Tämä ohjearvo kerrotaan käytetyllä tiepituudella.
      Jos käyt "normaalia" harvemmin mökilläsi niin ohjearvo silloin 150 tn. Joten 1016,7 tnkm yksiköillä tietä pitäisi olla 6,778 km.
      Normaali käyttömäärällä jotain 3 km ja ympärivuotisella runsaalla "mökkeilyllä" 1,452 km. Nuo arvot ovat tiettävästi käytössä myös Laihialla sekä syrjäisessä eteläsuomalaisessa satamakaupungissa.
      Matkan korjauskerroin on suurin tien alkupäässä ja tien lopussa se on 1,00
      Noilla ehkä jotain voit laskea omalta osaltasi.
      Tuo 10 euron hallintokulu viittaa, että tiellä on valittu asioita hoitamaan tieisännöitsijä, jolloin hommat ovat todennäköisesti hyvin hoidossa ko tien osalta.

      • Kysymys ei koske vastaustasi vaan. Talviyksiköinti ei saa rasittaa metsäyksiköitä.Näin ollen metsäyksiköt eivät suoranaisesti oikeuta talvikäyttöön. varmaan jotain lakitekstiä.tuntuu vähän oudolta.
        Mitä mieltä sinä olet asiasta
        Vastausta odotellen


      • metsäyhtiöt
        Erakkom kirjoitti:

        Kysymys ei koske vastaustasi vaan. Talviyksiköinti ei saa rasittaa metsäyksiköitä.Näin ollen metsäyksiköt eivät suoranaisesti oikeuta talvikäyttöön. varmaan jotain lakitekstiä.tuntuu vähän oudolta.
        Mitä mieltä sinä olet asiasta
        Vastausta odotellen

        maksavat erikseen aurauksen jos puunkorjuun takia joutuu auraamaan metsäautoteitä jonne ei ole puuttuvan asutuksen takia talviaurausta.


      • Mantulika

        Meidän tiekunnan kaikilla osakkailla on tienhoitokustanusten jaossa 250t painoluvut ollut aina, Eikä niitä ole suostuttu muuttamaan, koska talvikäyttäjät joutui maksamaan itse talviaurauskulunsa. Vakituista asutusta eikä läpikulkuliikennettä on. Mistä oikeutta kesäkäyttäjille?


    • niin on

      Käy hyvä veli tiekunnan kokouksessa, ja natise siellä riittävästi niin saatat päästä tiekunnan hallitukseen, tai jopa puheenjohtajaksi niin tiedä mitä tienpito maksaa! Muista että jos tie on huonossakunnossa tai liian suuri yksikkömaksu niin sinulle valitetaan, ja niitä piisaa!

    • Eläkeläisten armoilla

      Kyllä tiekunnan asiat ovat niitä kaikkein v-maisimpia hoidettavia. Olen huomannut, miten kaikenlaisia siipiveikkoja ja sentinvenyttäjiä mökkiläiset on. Missä muka on se kuuluisa suomalaisuus. Lähes kaikki on kuin pahoja ämmiä, vehkeillään naurettavilla tavoilla. Tiekunnan pitäsisi rakentaa niille laiturit ja liittymät ja aurata niiden pihat. Voi pyhä yksinkertaisuus. Mitä enemmän luuseri työelämässä sen paskempi narisija joka paikassa. Tekisi välillä mieli pyyhkiä joillakin lattiaa!

      • ...........................

        ei asiat aina niin yksin kertaisia ole, meilläkin on yksityis tie, missä kaikki osakkaat määrää, sitten yht äkkiä puheenjohtaja otti omaksi valtuudeksi määrätä kaikkien tontteja ja luvata teitä toisten maille, uhaten pakottaa sitten nuot jotka kieltävät tien teon joka maksamaan tai muute.... eli minun sitten muka nyt pitäis maksaa noille jotka veti meidän tiestä luvatta oman tien ja joutuivat purkaan " ko muka yksityis teillä ei laki päde" olen tie osuuteni maksanut kiltisti ja maksan kaikki omat tienhoito kustannukset, mutta en kyllä tosissaan ala muitten teitä maksaan vain siksi että en halua minun tonttia pätkittävän, heillä muutes oli jo lupa toisesta paikkaa.ja nyt sitte vaaaditaan 2000euroa tiestä johon mulla ei ole käyttö oikeutta.


      • pööö
        ........................... kirjoitti:

        ei asiat aina niin yksin kertaisia ole, meilläkin on yksityis tie, missä kaikki osakkaat määrää, sitten yht äkkiä puheenjohtaja otti omaksi valtuudeksi määrätä kaikkien tontteja ja luvata teitä toisten maille, uhaten pakottaa sitten nuot jotka kieltävät tien teon joka maksamaan tai muute.... eli minun sitten muka nyt pitäis maksaa noille jotka veti meidän tiestä luvatta oman tien ja joutuivat purkaan " ko muka yksityis teillä ei laki päde" olen tie osuuteni maksanut kiltisti ja maksan kaikki omat tienhoito kustannukset, mutta en kyllä tosissaan ala muitten teitä maksaan vain siksi että en halua minun tonttia pätkittävän, heillä muutes oli jo lupa toisesta paikkaa.ja nyt sitte vaaaditaan 2000euroa tiestä johon mulla ei ole käyttö oikeutta.

        No jaa-a tosiaankin! Meille tuli just kaksi tiemaksua, toinen ihan tavallinen tie, jossa yksiköitä 585 ja yksikkömaksu 0,04 € ja toinen yksityistie, yksiköitä 208 ja yksikkömaksu 0,30 €. Ikinä ei ole edes kutsuttu tiehoitokunnan kokouksiin tai muihinkaan kekkereihin ja jos kysyt että mistä näin suuret erot johtuvat niin oletkin kummallinen paskapää kaupunkilaismökkiläinen. Maksan tietty kummatkin laskut, mutta onko nyt tosiaankin ylivoimaista selittää näin tyhmälle, että mistä ne erot tosiaankin johtuvat. Lupaan, että menee kerralla perille.


      • Eräs ämmä

        Kukas nyt narisee?? Mene peilin eteen ennenkuin muita morkkaat.


      • asiat asioina

        Kun nämä tieasiat ovat varmaan ikuisia,vastaan,kunosui silmään tuo yksipuolinen väite mökkiläisestä.Taitaa olla niin,että nuo samat kommentit vaikkapa pahoista ämmistä pätevät kaikkiin tieosakkaihin.


    • vhi

      Meilpäin nuo kulut on näköjää vähä kalliimpii. On perustettu joo tiekunta, mutten tiedä millon. Oon asunu täl kyläl jo kaheksan vuotta, ja kertaakaa en oo saanut kokouskutsuu. Laskuja tiputtelee kerran kuukautee, ja halvin lasku on ollu 16€ - kiitos vähälumisen talven. .
      En tiedä kuka tai ketkä päättää kylän asioist, mut raha niille näyttää kelpaavan. Osa tän alueen taloista on ympärivuotises käytös, osa ei. Yhteensä n. 15 taloa, joista ainakin viides (tai useammas) asutaan jatkuvast. Emme kuulu myöskään vesiosuuskuntaan -kiitos oman porakaivon- ja tuohon "isolle tielle" on matkaa varmaanki alle 100 metrii. Pikasest laskettuna meidän talouden tienhoitokustannukset tekee vuodessa n. 245€/100m. Lain mukaan kaikista tonteista kuuluu laskuttaa, paitsi poikkeusehdoin, no kuitenkin. Mitähän tuo summa (245€) tekiskään, jos sen kertois todellisen tonttilukumäärän mukaa eli sillä 15? No se tekee 3675€ vuodessa ja kokonaisuudessaa tuota tietä on n. 1 kilometri jos sitäkää.
      Missää vaihees en ole nimeeni paperii laittanu mis selviäis käyttömaksuperuste, enkä oo nähnykää maksuunpanoluetteloo tai pöytäkirjoi. Ja tosiaa kokouskutsuista puhumattakaa, laskut vaa tippuu joka kuukaus ja ne pitää maksaa. Ai nii, laskuissa ei muuten ollu edes saajan yhteystietoi, neki piti metsästää kaupungintalolt. Kenen vika on ku ei juttu luista? Pikasen haiskahtaa toi touhu..

      • novi99

        Kovin ovat maksut omituisia eräällä Tammelan Hykkilän kylälläkin.
        Auto tonnit ovat samat naapuruksilla: toinen mökkeilee vuodessa 2-3 viikkoa vuodessa, ja toinen ajelee tiellä joka päivä ympäri vuoden, parille vuokramökille vuokraajat. Tavallaan lumenauraus maksaa näille kahdelle saman verran. Paitsi, että tuo enemmän liikkuva saa aurauksesta korvausta vajaan sata euroa vuodessa.
        Ja eräs karjatilallinen kesämökki maksaa vähemmän kuin kahden kesämökin maksu. Tosin tilan viimeiselle pellolle on 200 metriä lyhyempi matka kuin noille mökeille.


      • Tielautakuntaan

        Omassa kunnassasi ja se löytyy kuntasi teknisentoimen puolelta. Se toimii alimpana valitus osoitteena tiehoitokunnan rikkeille jos on jotain yksityistielakia rikottu mutta se ei ole rike jos et ole lukenut paikallis lehdessä kutsua kokouskutsua ja voithan sinä vaatia ylimääräistä tiekokousta jos tiekokoukset ovat päätetty harvennettuun systeemiin eli joka viides vuosi (lain sallima), sen kun menet tiehoitokunnan pj. luokse ja vaadit yksikköjaon tarkistusta vuoksi tiekokousta ja sinulla on lain suoma oikeus siihen ja muista mennä myös siihen kokoukseen. Et muuten kertonut että onko se "iso tie" yksityistie jonka kunnossa pidon maksaa tien osakkaat ei valtio tai kunnat ja tien kunto tai kaksi kaistaa ei kerro sitä. Myöskään et kertonut että onko sinulla siellä metsä ja tai peltomaata vaikka pois vuokrattua niin niistäkin sinä joudut ne yksiköt maksamaan vaikka asuisit muualla.


      • Tietä myöten.
        Tielautakuntaan kirjoitti:

        Omassa kunnassasi ja se löytyy kuntasi teknisentoimen puolelta. Se toimii alimpana valitus osoitteena tiehoitokunnan rikkeille jos on jotain yksityistielakia rikottu mutta se ei ole rike jos et ole lukenut paikallis lehdessä kutsua kokouskutsua ja voithan sinä vaatia ylimääräistä tiekokousta jos tiekokoukset ovat päätetty harvennettuun systeemiin eli joka viides vuosi (lain sallima), sen kun menet tiehoitokunnan pj. luokse ja vaadit yksikköjaon tarkistusta vuoksi tiekokousta ja sinulla on lain suoma oikeus siihen ja muista mennä myös siihen kokoukseen. Et muuten kertonut että onko se "iso tie" yksityistie jonka kunnossa pidon maksaa tien osakkaat ei valtio tai kunnat ja tien kunto tai kaksi kaistaa ei kerro sitä. Myöskään et kertonut että onko sinulla siellä metsä ja tai peltomaata vaikka pois vuokrattua niin niistäkin sinä joudut ne yksiköt maksamaan vaikka asuisit muualla.

        Minusta nämä yksityistieasiat on kehittyneet näiden virkamiesten temmellyskentäksi.
        Ensin on kunnan tielautakunta, valittuna puoluelistoilta sopivat henkilöt ja kunnan edustaja.
        Sitten tietysti maanmittauskonttori. Uutena metsäkeskun ja metsänhoitoyhdistys. Saatii
        ujutettua iso edistys tienpitoo, tieisäntä. Työ isännällä kallista ja tuntuu mukavalta, kun
        kaikki maksaa. Pienikin ajatus tienkäyttäjältä, aiheuttaa edellisille ohimopullistuksia.


      • mönkijäland
        Tietä myöten. kirjoitti:

        Minusta nämä yksityistieasiat on kehittyneet näiden virkamiesten temmellyskentäksi.
        Ensin on kunnan tielautakunta, valittuna puoluelistoilta sopivat henkilöt ja kunnan edustaja.
        Sitten tietysti maanmittauskonttori. Uutena metsäkeskun ja metsänhoitoyhdistys. Saatii
        ujutettua iso edistys tienpitoo, tieisäntä. Työ isännällä kallista ja tuntuu mukavalta, kun
        kaikki maksaa. Pienikin ajatus tienkäyttäjältä, aiheuttaa edellisille ohimopullistuksia.

        kun elämä on vaikeaa ennen kuolemaa


    • Gester

      Kyllä siihen sääntö on. Pohjalla on yksitysitielaki ja Maanmittauslaitoksen antaman suositus. Ja maksusta päättää tiekunna vuosikokous. Jos ja kun haluat lisätietoa, hommaa kirja Tiekunta ja tieosakas. Se on tosi hyvä. Sen saa Suomen Tieyhdistyksestä ja maksaa vain 28 egeä.

      • Tietoa tarvitseva

        Tietääkö kukaan, onko tiekunnalla velvollisuus kutsua ne mökkiläiset,jotka eivät voi lukea mökkikuntansa paikallislehteä, kokoukseen erillisellä kokouskutsulla? Tuttavani vanha tiemaksu laitettiin ulosmittaukseen, kun hän kieltäytyi maksamasta sitä, koska ei ole koskaan saanut tiekokouksiin kutsua. Tiekunnan puheenjohtajaan on ottanut yhteyttä kirjallisesti ja pyytänyt kokouskutsua, mutta puheenjohtaja ei ole noteerannut asiaa ollenkaan. Tuttavani oli kuullut kunnan teknisestä toimistosta, että hänen olisi pitänyt saada kokouskutsu ja ettäko. tiemaksua ei tarvitse maksaa, jos näin ei ole tehty.

        Tuttavani tai hänen sukulaisensa eivät koskaan käy o. mökillä. Yksityisen tiekunnan puheenjohtaja ilmoitti kuitenkin, että mihinkään alennuksiin ei ko. henkilön kohdalla ryhdytä, vaikka tiemaksuihin vaikuttaa myös tien käyttö lain mukaan. Onko ainoa tie viedä asia oikeuteen, kun teknisen toimen insinöörikään ei tee asialle muuta kuin päivittelee ja tekninen lautakunta pompottaa takaisin ko. insinöörille..ja vuodet vierii.


      • Sohvatiikeri2
        Tietoa tarvitseva kirjoitti:

        Tietääkö kukaan, onko tiekunnalla velvollisuus kutsua ne mökkiläiset,jotka eivät voi lukea mökkikuntansa paikallislehteä, kokoukseen erillisellä kokouskutsulla? Tuttavani vanha tiemaksu laitettiin ulosmittaukseen, kun hän kieltäytyi maksamasta sitä, koska ei ole koskaan saanut tiekokouksiin kutsua. Tiekunnan puheenjohtajaan on ottanut yhteyttä kirjallisesti ja pyytänyt kokouskutsua, mutta puheenjohtaja ei ole noteerannut asiaa ollenkaan. Tuttavani oli kuullut kunnan teknisestä toimistosta, että hänen olisi pitänyt saada kokouskutsu ja ettäko. tiemaksua ei tarvitse maksaa, jos näin ei ole tehty.

        Tuttavani tai hänen sukulaisensa eivät koskaan käy o. mökillä. Yksityisen tiekunnan puheenjohtaja ilmoitti kuitenkin, että mihinkään alennuksiin ei ko. henkilön kohdalla ryhdytä, vaikka tiemaksuihin vaikuttaa myös tien käyttö lain mukaan. Onko ainoa tie viedä asia oikeuteen, kun teknisen toimen insinöörikään ei tee asialle muuta kuin päivittelee ja tekninen lautakunta pompottaa takaisin ko. insinöörille..ja vuodet vierii.

        Tai sitten Finlexistä voi suoraan mennä katsomaan...

        Yksityistielaki 65§:

        "Tiekunnan on pidettävä vuosikokous kunakin vuonna ennen kesäkuun loppua, jolleivät tieosakkaat toisin päätä, sekä muita kokouksia tarpeen mukaan. Kokouksen kutsuu koolle toimitsijamies tai hoitokunnan puheenjohtaja tai tarvittaessa näiden varamies. Kutsukirje on toimitettava postin välityksellä tai muulla tavoin tieosakkaille. Kokouskutsu voidaan antaa myös siten, että kokouksesta kuulutetaan yhdessä tai useammassa paikkakunnalla yleisesti leviävässä sanomalehdessä ja ilmoitetaan kirjeellä niille toisesta kunnasta oleville tieosakkaille, joiden osoite on tiedossa. Kutsukirjeet on annettava postin kuljetettavaksi tai muutoin toimitettava tieosakkaille sekä kuulutus julkaistava vähintään 14 päivää ennen kokousta. Vuosikokouksen kokouskutsussa on mainittava tienpitoa koskevista merkittävistä asioista, joita kokouksessa käsitellään. Ylimääräisen kokouksen kokouskutsussa on mainittava ne asiat, jotka kokouksessa käsitellään. (15.12.2000/1079) "


      • mökkinsä
        Tietoa tarvitseva kirjoitti:

        Tietääkö kukaan, onko tiekunnalla velvollisuus kutsua ne mökkiläiset,jotka eivät voi lukea mökkikuntansa paikallislehteä, kokoukseen erillisellä kokouskutsulla? Tuttavani vanha tiemaksu laitettiin ulosmittaukseen, kun hän kieltäytyi maksamasta sitä, koska ei ole koskaan saanut tiekokouksiin kutsua. Tiekunnan puheenjohtajaan on ottanut yhteyttä kirjallisesti ja pyytänyt kokouskutsua, mutta puheenjohtaja ei ole noteerannut asiaa ollenkaan. Tuttavani oli kuullut kunnan teknisestä toimistosta, että hänen olisi pitänyt saada kokouskutsu ja ettäko. tiemaksua ei tarvitse maksaa, jos näin ei ole tehty.

        Tuttavani tai hänen sukulaisensa eivät koskaan käy o. mökillä. Yksityisen tiekunnan puheenjohtaja ilmoitti kuitenkin, että mihinkään alennuksiin ei ko. henkilön kohdalla ryhdytä, vaikka tiemaksuihin vaikuttaa myös tien käyttö lain mukaan. Onko ainoa tie viedä asia oikeuteen, kun teknisen toimen insinöörikään ei tee asialle muuta kuin päivittelee ja tekninen lautakunta pompottaa takaisin ko. insinöörille..ja vuodet vierii.

        myyntiin niin metsiä pitkinkö meinaa mökillensä mennä jos tietä ei tarvitse? Tielautakunnalta voi anoa lakkautusta tienkäyttö oikeuteen jos sitä tietä ei tarvitse eli pystyy toteen näyttämään että kaikki liikenne voidaan järjestää jotain muuta reittiä ja siihen on käyttö oikeus.
        Kannattaa palkata huippu asianajaja ajamaan etuja sillä oikeudessahan häviäjä maksaa kaikki kulut myöskin vastapuolen vai alatko miettimään oletko sittenkin oikeassa vai väärässä.
        Mutta kannattaa ottaa tuo Gesterin ehdotus todesta ja hommata tuo kirja ja kannattaa soitella tieyhdistyksen puhelin neuvontaa niin ei tule ylimääräisiä kustannuksia kenellekään sillä osan tiehoitokunnan kuluista maksat niissä yksikkömaksuissa jotka voittaisit oikeudessa.
        Kannattaa myös muistaa että usein kun riitelemään kesämökkisi tieasioista niin usein riitelet sellaisten ihmisten kanssa joilta saatat tarvita apua kun on mökilläsi ongelmia silloin saatat joutua tilaamaan sen avun jostain edempää ja tulee apu myöhemmin ja isommilla matkakuluilla.


      • kyykkyyn
        mökkinsä kirjoitti:

        myyntiin niin metsiä pitkinkö meinaa mökillensä mennä jos tietä ei tarvitse? Tielautakunnalta voi anoa lakkautusta tienkäyttö oikeuteen jos sitä tietä ei tarvitse eli pystyy toteen näyttämään että kaikki liikenne voidaan järjestää jotain muuta reittiä ja siihen on käyttö oikeus.
        Kannattaa palkata huippu asianajaja ajamaan etuja sillä oikeudessahan häviäjä maksaa kaikki kulut myöskin vastapuolen vai alatko miettimään oletko sittenkin oikeassa vai väärässä.
        Mutta kannattaa ottaa tuo Gesterin ehdotus todesta ja hommata tuo kirja ja kannattaa soitella tieyhdistyksen puhelin neuvontaa niin ei tule ylimääräisiä kustannuksia kenellekään sillä osan tiehoitokunnan kuluista maksat niissä yksikkömaksuissa jotka voittaisit oikeudessa.
        Kannattaa myös muistaa että usein kun riitelemään kesämökkisi tieasioista niin usein riitelet sellaisten ihmisten kanssa joilta saatat tarvita apua kun on mökilläsi ongelmia silloin saatat joutua tilaamaan sen avun jostain edempää ja tulee apu myöhemmin ja isommilla matkakuluilla.

        Mökkiläiset ei tarvi ikinä talviaurausta, jos siitä maksaa pitäisi, tosin kerran viikossa siellä mökillä on vähintään käytävä. Asuin kymmenen vuotta mökkitien varrella (15 mökkiä 2 vakituista), talviaurauksista ei ikinä maksanut kuin vakituiset ja yksi mökkiläinen. Tiehoitokunta ns. nukkuva, haukkumiset sai palkakseen, kun meni aurausrahoja kyselemään. Mökkiläisillä on kyllä varaa rakentaa komeita mökkejä ja ostaa Päijänteen rantaa, mutta siihen ne rahat loppuu. Yksikin mökkiläinen muutti mökkinsä ykkösasunnoksi, että pääsi pienemmällä kiinteistöverolla! Ei tiemaksuja ei jätehuoltoa.. lehtikin "lainattiin" aina aamutuimaan kesäsin, kunnes laitoin lukon postilaatikkoon. Roskikseen ilmestyi roskapusseja kun ei itse ollut kotona.. Näin Asikkalassa, muutin pois, maksakoon joku muu vuorostaan heille rikkaille mökkiläisille tienauraukset ja hiekotukset.


      • Kokemuksesta oppinut
        kyykkyyn kirjoitti:

        Mökkiläiset ei tarvi ikinä talviaurausta, jos siitä maksaa pitäisi, tosin kerran viikossa siellä mökillä on vähintään käytävä. Asuin kymmenen vuotta mökkitien varrella (15 mökkiä 2 vakituista), talviaurauksista ei ikinä maksanut kuin vakituiset ja yksi mökkiläinen. Tiehoitokunta ns. nukkuva, haukkumiset sai palkakseen, kun meni aurausrahoja kyselemään. Mökkiläisillä on kyllä varaa rakentaa komeita mökkejä ja ostaa Päijänteen rantaa, mutta siihen ne rahat loppuu. Yksikin mökkiläinen muutti mökkinsä ykkösasunnoksi, että pääsi pienemmällä kiinteistöverolla! Ei tiemaksuja ei jätehuoltoa.. lehtikin "lainattiin" aina aamutuimaan kesäsin, kunnes laitoin lukon postilaatikkoon. Roskikseen ilmestyi roskapusseja kun ei itse ollut kotona.. Näin Asikkalassa, muutin pois, maksakoon joku muu vuorostaan heille rikkaille mökkiläisille tienauraukset ja hiekotukset.

        Joku maalaistollo taas kirjoittelee..kyllähän se totta on, että mökkiläisiltä, jotka ovat ulkopaikkakuntalaisia peritään isoimmat maksut, vaikka mökkiä/tietä ei käyttäisi ollenkaan. Pienissä kunnissa puolueellisuus oman kunnan asukkaisiin nähden rehottaa ja valittaminen kuntaan on turhaa hommaa..Toisaalta oikeuskanslerille valittaminen voi selkeytttää joissakin tapauksissa sitä, ovatko kunnan virkamiehet toimineet asianmukaisesti. Eikä maksa mitään tehdä kantelu oikeuskanslerille!!


      • Mehtä
        Kokemuksesta oppinut kirjoitti:

        Joku maalaistollo taas kirjoittelee..kyllähän se totta on, että mökkiläisiltä, jotka ovat ulkopaikkakuntalaisia peritään isoimmat maksut, vaikka mökkiä/tietä ei käyttäisi ollenkaan. Pienissä kunnissa puolueellisuus oman kunnan asukkaisiin nähden rehottaa ja valittaminen kuntaan on turhaa hommaa..Toisaalta oikeuskanslerille valittaminen voi selkeytttää joissakin tapauksissa sitä, ovatko kunnan virkamiehet toimineet asianmukaisesti. Eikä maksa mitään tehdä kantelu oikeuskanslerille!!

        Kokemuksesta oppinut, mitäs tuppaat maalle, jos noin jurppii. Ilmaiseksi pitäisi päästä, muiden kustannuksella. Tuonlaisia aina joskus tulee vastaan.


      • Mora..
        Tietoa tarvitseva kirjoitti:

        Tietääkö kukaan, onko tiekunnalla velvollisuus kutsua ne mökkiläiset,jotka eivät voi lukea mökkikuntansa paikallislehteä, kokoukseen erillisellä kokouskutsulla? Tuttavani vanha tiemaksu laitettiin ulosmittaukseen, kun hän kieltäytyi maksamasta sitä, koska ei ole koskaan saanut tiekokouksiin kutsua. Tiekunnan puheenjohtajaan on ottanut yhteyttä kirjallisesti ja pyytänyt kokouskutsua, mutta puheenjohtaja ei ole noteerannut asiaa ollenkaan. Tuttavani oli kuullut kunnan teknisestä toimistosta, että hänen olisi pitänyt saada kokouskutsu ja ettäko. tiemaksua ei tarvitse maksaa, jos näin ei ole tehty.

        Tuttavani tai hänen sukulaisensa eivät koskaan käy o. mökillä. Yksityisen tiekunnan puheenjohtaja ilmoitti kuitenkin, että mihinkään alennuksiin ei ko. henkilön kohdalla ryhdytä, vaikka tiemaksuihin vaikuttaa myös tien käyttö lain mukaan. Onko ainoa tie viedä asia oikeuteen, kun teknisen toimen insinöörikään ei tee asialle muuta kuin päivittelee ja tekninen lautakunta pompottaa takaisin ko. insinöörille..ja vuodet vierii.

        Tiekunnan kokouksiin kutsutaan kunkin tiehoitokunnan sääntöjen mukaisesti esimerkiksi sovituilla tiekunnan ilmoitustauluilla, paikallislehdessä ja nykyään E-maililla.
        Maksamattomat tiehoitomaksut ovat ulosottokelpoisia, joten ne kannattaa maksaa.
        Useimman tiehoitokunnan tehtävät hoidetaan täysin vapaaehtoisin voimin ja vieläpä korvauksetta.
        Tästäkin keskustelusta voi vain aavistella kuinka epäkiitollista työtä näissä tiehoitokunnissa tehdään.
        Tieosakkaiden kannattaa osallistua kokouksiin ja talkoisiin sekä ottaa itsekkin selvää tiehoitokunnan asioista vaikka soittamalla tiehoitokunnan jäsenille tai keskustelemalla asiaoista muiden osakkaidenkin kesken.


      • luulisi hävettävän
        kyykkyyn kirjoitti:

        Mökkiläiset ei tarvi ikinä talviaurausta, jos siitä maksaa pitäisi, tosin kerran viikossa siellä mökillä on vähintään käytävä. Asuin kymmenen vuotta mökkitien varrella (15 mökkiä 2 vakituista), talviaurauksista ei ikinä maksanut kuin vakituiset ja yksi mökkiläinen. Tiehoitokunta ns. nukkuva, haukkumiset sai palkakseen, kun meni aurausrahoja kyselemään. Mökkiläisillä on kyllä varaa rakentaa komeita mökkejä ja ostaa Päijänteen rantaa, mutta siihen ne rahat loppuu. Yksikin mökkiläinen muutti mökkinsä ykkösasunnoksi, että pääsi pienemmällä kiinteistöverolla! Ei tiemaksuja ei jätehuoltoa.. lehtikin "lainattiin" aina aamutuimaan kesäsin, kunnes laitoin lukon postilaatikkoon. Roskikseen ilmestyi roskapusseja kun ei itse ollut kotona.. Näin Asikkalassa, muutin pois, maksakoon joku muu vuorostaan heille rikkaille mökkiläisille tienauraukset ja hiekotukset.

        Nimenomaan. Mökkiläiset on pohjasakkaa ja aina rahattomia, kun on yhteisistä maksuista kysymys.
        Yhteisten teiden hoitoon eivät osallistu, jätehuollosta ei piitata ja roskapussit nurkissa haisevat kylille saakka. Lehdet häviävät täälläkin postilaatikoista, liekö sekin mökkiläisten tekemisiä.

        Tosin ne mökkirähjät eivät näillä kulmilla ole komeita, se on ero.


    • isä nitro

      Taitaa olla viisaampaa hoitaa mökkitien talviauraus ilman tiehoitokuntaa. Vaikuttaa melko pyrokraattiselta hommalta nämä hoitokunnat kun oon lueskellut käyttäjien kirjoituksia

      • Talviauraus

        on suositeltavaa hoitaa tiekunnan ohi niin silloin olen voinut pitää korkeampaa tuntihintaa ja veloittaa vielä matkasta erikseen.


    • tietoimitirehtööri

      Eli se vanha varma konsti: LAITAPPA PUOMI TIELLE NIIN LOPPUU TURHA RALLI JA MUISTA MYÖS NAULAT! TOIMII, VOIN KERTOA!

      Vittuakos sitä sun tielläs toiset ajelee! Ja muistappa kesällä olla puskissa väijyssä. Se on ihan hauskaakin!

      • Tyhmys /tietämätömyy

        "LAITAPPA PUOMI TIELLE N..."
        Täysin tietämätön vai jatella noinkin ja yllyttää laittomuksiin!


    • maksumuistutus

      Perussääntö, jos käytät maksat. Ulosottomies tulee viimeistään hakemaan...

    • 30 v sihteerinä

      Tien käyttäjä maksaa ja maksun määräytymisperusteet on kirjattu yksityitielakiin. Tiekunnan säännöt kannattaa lukea jos niitä yleensä on. Kannattaa muuten tarkistaa säännöt ja laatia ne ohjeiden mukaan. Silloin välttyy monelta turhalta puhelulta ja esim uuden sihteerin tai PJ:n on helpompi perehtyä hommaan. Monesti käyttäjä ei ole omistaja jolloin yksityistielaki ei täysin ulotu niihin. Esim Hallintaoikeuden omistaa eri henkilö kuin kiinteistön omistaja. Hallintaoikeus on luovutettu tai pdätetty mahd. perintöveroseuraamusten vuoksi, kuitenkin omistusoikeus on siirretty. Tässä tapauksesssa kuuluu tarkistaa onko omistusoikeuden siirrossa määritelty tienkäyttö erikseen. Tässä on selvä epäkohta laissa.

    • Mora..

      Tieosakkaat ovat velvollisia osallistumaan tien kunnossapitoon, jokainen sen hyödyn mukaan, mitä tie kullekin tuottaa.

      Tieosakkaan vuotuinen tienkäyttö arvioidaan hänen liikenteen kokonaispainon ja käytetyn matkan perusteella. Tämän perusteella osakkaalle määrätään tieyksiköt, joiden mukaan määrätään vuotuinen tienhoitomaksu. Maanmittaushallitus on aikanaan laatinut ohjeet yksiköinnistä.
      Kannattaa käydä tiekokouksissa niin on jonkinlainen käsitys yksityistien hoitokustannuksista. Tieyksiköjen määrittämiseen löytyy tarkat ohjeet. Vaikka ei itse käyttäisikään kesämökkiä ympärivuotisena niin tien talvikunnossapito on kuitenkin tärkeää kesämökin huollon kannalta.
      On myös tärkeää tietää, että tien hoitomaksu on ulosottokelpoinen maksu.

    • minimimaksu

      Moi! Tässä jo aikaisemmin kirjoittelin minimimaksusta ja stoori on sellainen, että muutamat ison yksikkömäärän omaavat osakkaat esittivät ns. minimimaksua, ja päätös hyväksyttiin äänestyksen jälkeen kokouksessa. Tätä peritään samansuuruisena välittämättä tieyksiköitten määrästä siihen asti kunnes perusmaksu ja yksikkömaksu ylittää tämän minimisumman. Tämän jälkeen aletaan periä perusmaksu yksikkömaksu.
      Eli osakkailla, joilla on pieni tämä yksikkömäärä, maksavat tieyksikköä kohden suuremman maksun kuin ne joilla on iso yksikkömäärä. Toisinsanoen kerätään lisää rahaa tiehoitokunnalle niiltä jotka ovat esim tien alkupäässä tai muuten omaavat pienen tiyksikkömäärän.
      Täällä kunnassa hoitaa tieasioita ympäristötarkastaja, joka kai hallitsee nuo lokakaivoasiat, mutta ymmärtää yksityistielaista yhtä paljon kuin sika moottoripyörästä. Sekoittaa mm. perus- ja minimimaksun ja väittää tämän minimimaksun olevan lainmukaisen. Ei anna kuitenkaan lausuntoaan paperilla, ja kehoittaa tekemään valituksen kunnan tielautakuntaan. Paha vain, että lautakunnan päätös maksaa 250€.
      Tuntuu, että täällä kylässä on jonkinmoinen hyväveli systeemi käytössä, eli rapsuta minun selkää, minä rapsutan sinun selkää.
      Toinen asia on, että tietä parannettiin ja levennettiin tiehoitokunnan päätöksellä, seurauksena oli, että ojat tuli tonttini puolelle noin 1-2m ja rajapaalut hävisivät jonnekin hornan kuuseen. Mitenkähän ne saadaan takaisin?

    • "Tie"kaikenpahanalku

      Siis mihin se perusmaksu eli useimmin se kymppi menee. Kirjekuori, postimaksu, pankki kulut viitenumeroineen (että tietää onko kenen lasku maksamatta), kokouskutsut sanomalehdissä tai kirjeitse. Kaikki on hallintakuluja jotka eivät johdu tienkäytöstä ja kaikille osakkaille ovat yhtä suuria.
      Tuohon tien leventämiseen senverran että katsoppas rasitetodistuksesta miten leveänä rasitteena se tie tontillasi kulkee.

    • minimimaksu

      Toiset puhuu aidasta ja toiset aidan seipäästä. Itsellä maksuunpanoluettelon mukaan on tiemaksu seuraava 14,00€ perusmaksu sekä 117kappaletta tieyksiköitä ja yksikkömaksu on 3,51€. Eli yhteensä 17,51€ vuodessa.
      Nyt kuitenkin suurien yksiköiden osakkaat ajoivat kokuksessa läpi aloitteen, että kaikilta peritään vähintään 40,00€ minimimaksu. Tällöin meikällekin tulisi lähes kymmenkertainen yksikkömaksu. Joillakin olisi yksikkömaksu 0,03€/tieyksikkö ja minulla olisi noin 0,2€/tieyksikkö.
      Osakkaita on noin 90 ja näitä minimimaksun maksajia , tien alkupäässä olevia, kesämökkiläisiä, autiotaloja sekä muiden tieosakaskuntien osakkaita, jotka käyttävät vain tätä yhteistä tietä noin 100 - 200m., kaikkiaan on minimaksun maksajia noin35 -40 osakasta.
      Kyllä maalla on reilua porukkaa, maksatetaan omia maksuja toisilla. No ei se mitään, valitus on tehty tielautakuntaan vaikka maksaakin, mutta eletään lakien ja asetusten mukaan eikä manttaalien mukaan.
      Mitä tulee rasitustodistukseen, niin minun todistuksessa ei ole minkäänlaisia rasitteita, ja vuodelta 1939 kun tämä tontti on rekisteriin merkitty ja paalutettu on tontti ollut samankokoinen paitsi, että nyt on yksi tonttipyykki tien alla ja toinen hevon kuusessa,kiinteistö on ollut aikoinaan ja on vieläkin tien vieressä.Tämä yksityistie on aikoinaan tehty vanhasta kylätiestä, ja tiekatselmusta ei ole tehty vaan on sovittu että tästä kulkee. Nyt jos käydään tiekatselmus, niin tie leviäisi noin14metriin ja menisipä isänniltä maata paljonkin.
      Nyt on kyse vain rajamerkeistä, että perikunta pystyy näyttämään missä tontin rajat ovat kun kiinteistöä kaupataan,.

      • tiekatsoja

        Kirjoitat:
        Nyt on kyse vain rajamerkeistä, että perikunta pystyy näyttämään missä tontin rajat ovat kun kiinteistöä kaupataan,.

        Vastaus:
        Rajamerkit löytyy, kun tilaat rajankäynnin maanmittaustoimistosta.
        Ja rajassa osallisena olevat maksavat rajankäyntikulut yhteisvastuullisesti.

        Rajamerkkien paikan määrittely ei kuulu kunnan tielautakunnalle.

        Mikä muuten on "tiekatselmus"?.


      • Vaikka tälläinen
        tiekatsoja kirjoitti:

        Kirjoitat:
        Nyt on kyse vain rajamerkeistä, että perikunta pystyy näyttämään missä tontin rajat ovat kun kiinteistöä kaupataan,.

        Vastaus:
        Rajamerkit löytyy, kun tilaat rajankäynnin maanmittaustoimistosta.
        Ja rajassa osallisena olevat maksavat rajankäyntikulut yhteisvastuullisesti.

        Rajamerkkien paikan määrittely ei kuulu kunnan tielautakunnalle.

        Mikä muuten on "tiekatselmus"?.

        http://www.lohja.fi/kirjat/d5web/kokous/20103357-11.PDF


    • luuserit naurattaa

      Eläkeläisten armoilla sanoi "Olen huomannut, miten kaikenlaisia siipiveikkoja ja sentinvenyttäjiä mökkiläiset on. Missä muka on se kuuluisa suomalaisuus."

      Tämä on niin totta. Vuosikymmeniä on seurattu eräiden siipiveikkojen elämää.
      Yhteistä tietä käyttävät, asuvat mökillä puolet vuodesta, mutta tien kunnossapitoon näillä luusereilla ei ole varaa.
      Luulisi hävettävän, mutta taitavat olla niin tyhmiä, etteivät ymmärrä edes olevansa koko seudun puheen aiheena.

      • tiekatsoja

        Aina enemmän se suomalaisuus on muuttumassa kaupunkilaisuudeksi.
        Urbanisoituu.


      • Mökkiläinen

        Täällä Savitaipaleella on tapana että tiehoitokunnan puheenjohtaja,Hyvittää omat ja veljensä yksikkö maksut eli ei maksa tienpidosta,Mökkiläiset ja Kunta maksumiehenä toimii myös Kunnan hallituksen puheenjohtajana.


      • Kylmää kuin Ryssässä
        Mökkiläinen kirjoitti:

        Täällä Savitaipaleella on tapana että tiehoitokunnan puheenjohtaja,Hyvittää omat ja veljensä yksikkö maksut eli ei maksa tienpidosta,Mökkiläiset ja Kunta maksumiehenä toimii myös Kunnan hallituksen puheenjohtajana.

        Kerro toki lisää. Miten tuolainen järjestely selviää tilintarkastuksesta? Tilintarkastajatkin voivat joutua korvausvelvollisiksi jos he myöntävät kirjanpidon oikein tehdyksi ja eihän ne silloin ole jos määrätyistä tieyksköistä ei kokouksesta määrättyä yksikön summaa ole tilitetty. Kipinkapin poliisille tekemään rikosilmoitusta kavalluksesta ja kirjanpitorikoksesta kun noin varmana tälläistä tietoa levittelet. Tai saatathan olla se änkyrä kesämökkiläinen joka valittaa siitä parinkympin tiemaksusta ja muutenkin vit..tunut kesämökkisi paikallisiin naapureihin. Niitä piisaa valitettavasti joka rannalle.


      • Mökkiläinen
        Kylmää kuin Ryssässä kirjoitti:

        Kerro toki lisää. Miten tuolainen järjestely selviää tilintarkastuksesta? Tilintarkastajatkin voivat joutua korvausvelvollisiksi jos he myöntävät kirjanpidon oikein tehdyksi ja eihän ne silloin ole jos määrätyistä tieyksköistä ei kokouksesta määrättyä yksikön summaa ole tilitetty. Kipinkapin poliisille tekemään rikosilmoitusta kavalluksesta ja kirjanpitorikoksesta kun noin varmana tälläistä tietoa levittelet. Tai saatathan olla se änkyrä kesämökkiläinen joka valittaa siitä parinkympin tiemaksusta ja muutenkin vit..tunut kesämökkisi paikallisiin naapureihin. Niitä piisaa valitettavasti joka rannalle.

        Asiaan pieni korjaus ei Kunnan hallituksen vaan valtuuston puheenjohtaja
        Käytäntö on laillinen ELY keskuksen ohjeistuksen mukainen 10€ tunti lapiomies
        kone tunti 30€ verottomana näinpelaa Hyvitykset


      • Mökkeilevä70+

        Väärinkäytökset vain tiekokoukseen. Siellä asiat ratkaistaan. Turha päteä täällä keskustelupalstalla - ja toiset yhtyvät. Joukossa se ??? tiivistyy.


      • Mökkiläinen
        Mökkeilevä70+ kirjoitti:

        Väärinkäytökset vain tiekokoukseen. Siellä asiat ratkaistaan. Turha päteä täällä keskustelupalstalla - ja toiset yhtyvät. Joukossa se ??? tiivistyy.

        Hoitokunnan jäsenillä 70% yksiköistä ja leikkurin jälkeen 60% esitä mitä haluat ei mene läpi. Jos viet asian tielautakuntaan maksat kaikki kulut ,Voitat tai Häviät
        Siis paras ohje kaikille että HYVITTÄKÄÄ JA TEHKÄÄ TALKOOTYÖTÄ SE ON SALLITTUA!


      • Kylmää kuin Ryssässä
        Mökkiläinen kirjoitti:

        Asiaan pieni korjaus ei Kunnan hallituksen vaan valtuuston puheenjohtaja
        Käytäntö on laillinen ELY keskuksen ohjeistuksen mukainen 10€ tunti lapiomies
        kone tunti 30€ verottomana näinpelaa Hyvitykset

        Tuo on kyllä aprillipilaa jos joku kehtaa tehdä kontyötä 30€ tuntitaksalla. Johan pelkän traktorin ja jonkun työkoneen kiinteät ja muutuvat kustannukset ovat reilusti kalliimpia ja siihen vielä miehen palkka päälle. Toisin sanoen tekevät työtä talkoilla käyttäen omia koneita.
        Kerrohan se todellinen syy, eli mistä olet katkera tai kateelinen.
        Kyllä sinä saat tilitysvastuuseen jos haluat. tee tutkimuspyyntö poliisille vaikka kavalluksesta, niin poliisin pakko tutkia. Mutta samalla kannattaa muistaa ettet saa syytettä kunnianloukkauksesta kun sopivan sanankääntein yleisesti esität noita tarinoita. Onhan sulla vielä vakuutuksissa oikeusturva.


      • Mökkiläinen
        Kylmää kuin Ryssässä kirjoitti:

        Tuo on kyllä aprillipilaa jos joku kehtaa tehdä kontyötä 30€ tuntitaksalla. Johan pelkän traktorin ja jonkun työkoneen kiinteät ja muutuvat kustannukset ovat reilusti kalliimpia ja siihen vielä miehen palkka päälle. Toisin sanoen tekevät työtä talkoilla käyttäen omia koneita.
        Kerrohan se todellinen syy, eli mistä olet katkera tai kateelinen.
        Kyllä sinä saat tilitysvastuuseen jos haluat. tee tutkimuspyyntö poliisille vaikka kavalluksesta, niin poliisin pakko tutkia. Mutta samalla kannattaa muistaa ettet saa syytettä kunnianloukkauksesta kun sopivan sanankääntein yleisesti esität noita tarinoita. Onhan sulla vielä vakuutuksissa oikeusturva.

        Miestunti 10€ Konetunti 30€ yht 40€ verottomana en tiedä onko paljon vai vähän.
        Ihmeellisiä nämä Maajussit avustuksia tulee joka asiaan jopa valtio maksaa osan eläke maksuistakin.Jos tarjoat työtä niin kuitin kanssa ei onnistu
        mutta ilman kyllä käy.


      • Helppoa kuin hein...
        Mökkiläinen kirjoitti:

        Miestunti 10€ Konetunti 30€ yht 40€ verottomana en tiedä onko paljon vai vähän.
        Ihmeellisiä nämä Maajussit avustuksia tulee joka asiaan jopa valtio maksaa osan eläke maksuistakin.Jos tarjoat työtä niin kuitin kanssa ei onnistu
        mutta ilman kyllä käy.

        Laitappa tänne mitä sinä saat palkkaa tunnilta. Tuskin jää kymppiin ja ja tulee noin kahdeksan tuntia joka päivä.
        Traktoriurakoitsia ja muut yrittäjät joutuvat odottamaan seuraavaan urakkakeikkaan
        ennen kuin uutta palkkaa tulee. Joten tuo neljänkympin tuntipalkka ehdotuksesi on naurettava.
        Mutta jos tuntuu traktoriurakointi kultakaivokselta niin osta traktori ja apukoneet ja ala tieurakoitsijaksi. Jos jossain Helsinissä asut niin voit pyytää ja saada 60-80€ tunnilta ALV ja lumitöitä riittää joka talvi jollei ole vesi keli. Silloin joudut odottamaan seuraavaa talvea.


      • meitä on moneksi
        Mökkiläinen kirjoitti:

        Hoitokunnan jäsenillä 70% yksiköistä ja leikkurin jälkeen 60% esitä mitä haluat ei mene läpi. Jos viet asian tielautakuntaan maksat kaikki kulut ,Voitat tai Häviät
        Siis paras ohje kaikille että HYVITTÄKÄÄ JA TEHKÄÄ TALKOOTYÖTÄ SE ON SALLITTUA!

        ei oo talkootyö sallittua meillä !!
        juuri tänään olin lanaamassa omaa kylätietä omaan piikkiin kun puheenjohtaja tuli haistattalemaan
        tapansa mukaan ja käski painua v.....n.
        täällä ei kuoppia peitetä ilman herran lupaa! käski ostaa maasturin niin kuin hänellä
        että piäsöö kulukemaan.
        hoitokunnan rahatilanne kun on heikko ei taija riittee talvihoitoon,ei voi enää lanauttaa
        tietä tiekunnan lukuun.
        näin täällä NILSIÄSSÄ


    • Kustaa Lärvätsalo

      Hommaa helikopteri tai joku riippuliidin, niin ei tarvitte tietä kuluttaa. Joku armeijan vanha Sikorsky helikopteri. Olin just 2-3 viikkoa sitten ensikertaa elämässäni tiekokouksessa, kun tieyksiköt pantiin uusiksi. Käytiin niin, että omat yksiköt laski ja kovimmat tienkäyttäjät (lypsykarjatilalliset) sai lisää maksettavaa. Ittellä ei enää karjaa, vaan 550m:ä n.5ha:n peltolohkon kulmaan matkaa.

    • TI-itäsuomi

      tiemaksun perusosa muodostuu/kattaa kiinteät kustannukset ( kulut jotka ei siis vuosittain muutu, esm. pj palkkio, sihteerin palkkio, ym vastaavat) yksikkömaksuilla hoidetaan tienhoitoon kohdistuvat kulut auraukset, lanaukset ymkorjaustoimenpiteet esm . ojitus/ojienkunnostus , rumpujen korjaus / vaihto sorastus, pölynsidonta. yksikkömaksuillamyös kerätään hoitokunnalle varoja mahdollisten isompien korjaustoimien varalle esm siltaremontit, perusparannukset. yksiköt on laskettu matkalta jota kukin käyttäjä käyttää kyseisen tiehoitokunnan tietä, jos olet mökkitiesi osuuden ainoa käyttäjä eikä sitä ole luokiteltu metsäautotieksi voit toki ilmoittaa että hoidat tuon osan omalla kustannuksellasi jolloin sitä osaa ei lasketa yksiköihisi. jokainen voi vaatia yksiköiden tarkistusta jos niitä ei ole viim5v tarkistettu tuo kustannus maksetaan tiehoitokunnan pussista ja se jakautuu kaikille yksiköille tasapuolisesti. jokainen voi tehdä valituksen kunnan/kaupungin geodeetille tai henkilölle joka tieasioita hoitaa. valitus käsitellään kyseisen henkilön toimesta ja henkilö esittää valituksen tiehoitokunnan pj:lle ja katsoo onko virhettä tapahtunut jos on niin vaatii tapauskohtaisesti oikaisua.

      • Sade68

        Tiekunnalla oli kokous, jossa emme olleet. Sen jälkeen tuli lasku, joka oli sen verran iso, että aloin kysellä muilta mökkinaapureilta, oliko heilläkin maksu samansuuruinen. No, oli vain puolet. Soitin tiekunnan puheenjohtajalle, joka sanoi, että ovat saaneet 8 vuotta sitten ilmeisesti väärää tietoa maksuperusteista metsäkeskukselta. Pyysin oikaisemaan laskua, mutta hän sanoi, että enää ei voi oikaista, kun kokous on jo pidetty. Olisi kuulemma pitänyt tietää ennen kokousta. Onko hän oikeassa? (Edellisenä vuonna summa 64e ei herättänyt huomiota, nyt summa 95e. ) Onko asiasta todella oltava perillä kesämökkiläisen itse?


      • Tieosakas
        Sade68 kirjoitti:

        Tiekunnalla oli kokous, jossa emme olleet. Sen jälkeen tuli lasku, joka oli sen verran iso, että aloin kysellä muilta mökkinaapureilta, oliko heilläkin maksu samansuuruinen. No, oli vain puolet. Soitin tiekunnan puheenjohtajalle, joka sanoi, että ovat saaneet 8 vuotta sitten ilmeisesti väärää tietoa maksuperusteista metsäkeskukselta. Pyysin oikaisemaan laskua, mutta hän sanoi, että enää ei voi oikaista, kun kokous on jo pidetty. Olisi kuulemma pitänyt tietää ennen kokousta. Onko hän oikeassa? (Edellisenä vuonna summa 64e ei herättänyt huomiota, nyt summa 95e. ) Onko asiasta todella oltava perillä kesämökkiläisen itse?

        Kokouskutsussa, jonka olette saaneet on ollut maininta siitä, missä maksuunpanoluettelo pidetään nähtävänä 14 päivän ajan ennen kokousta. Tuosta luettelosta olisitte voinut tarkastaa tiemaksunne suuruuden. Toki tiekunnan kokous on ylin päättävä elin ja kokouksessa voidaan tiemaksun suuruutta muuttaa esitetystä. Kokouksen päätökseen tyytymätön voi valittaa 30 päivän kuluessa kokouksesta kunnan tielautakuntaan tai sen tehtäviä hoitavaan elimeen.

        Vastaus kysymykseen: muulla kuin yleisellä kokouksella ei ole oikeutta muuttaa tiemaksun suuruutta, ellei kokous ole valtuutta antanut. Yksinkertaisinta olisi varmasti tehdä tienhoitokunnalle selvitys muuttuneesta/väärin lasketusta tien käytöstänne ja pyytää oikaisemaan asia seuraavassa kokouksessa. Kokouksessa voidaan myös päättää (mikään määräys ei siihen pakota) että virheellisesti perittyä tiemaksua hyvitetään seuraavan vuoden tiemaksun perinnässä, ei kuitenkaan usealta vuodelta.

        Kannattaa käydä kokouksessa jotta pysyy selvillä tiekunnan asioista. Ei kannata jättää menemättä sen takia että pelkää joutuvansa esim. hoitokunnan jäseneksi vastoin tahtoaan koska valintaan on aina oltava valittavan henkilön lupa.


      • Sade68
        Tieosakas kirjoitti:

        Kokouskutsussa, jonka olette saaneet on ollut maininta siitä, missä maksuunpanoluettelo pidetään nähtävänä 14 päivän ajan ennen kokousta. Tuosta luettelosta olisitte voinut tarkastaa tiemaksunne suuruuden. Toki tiekunnan kokous on ylin päättävä elin ja kokouksessa voidaan tiemaksun suuruutta muuttaa esitetystä. Kokouksen päätökseen tyytymätön voi valittaa 30 päivän kuluessa kokouksesta kunnan tielautakuntaan tai sen tehtäviä hoitavaan elimeen.

        Vastaus kysymykseen: muulla kuin yleisellä kokouksella ei ole oikeutta muuttaa tiemaksun suuruutta, ellei kokous ole valtuutta antanut. Yksinkertaisinta olisi varmasti tehdä tienhoitokunnalle selvitys muuttuneesta/väärin lasketusta tien käytöstänne ja pyytää oikaisemaan asia seuraavassa kokouksessa. Kokouksessa voidaan myös päättää (mikään määräys ei siihen pakota) että virheellisesti perittyä tiemaksua hyvitetään seuraavan vuoden tiemaksun perinnässä, ei kuitenkaan usealta vuodelta.

        Kannattaa käydä kokouksessa jotta pysyy selvillä tiekunnan asioista. Ei kannata jättää menemättä sen takia että pelkää joutuvansa esim. hoitokunnan jäseneksi vastoin tahtoaan koska valintaan on aina oltava valittavan henkilön lupa.

        Kokoukseen tulee matkaa 320 km menopaluu, joten siksi emme ole siellä käyneet. Nyt laskutus tapahtui yli kuukauden kuluttua kokouksesta joten emme pääse asiasta valittamaan - ensi vuonna vasta asia oikaistaan, joten sikäli asia on kunnossa. Ihmetyttää kuitenkin, miten ihmeessä metsäkeskus on tehnyt tuollaisen virheen! Ja kyllä sekin, että eivät ole muka muut asiaa siellä kokouksessa huomanneet. Valitettavasti tulee mieleen, että ovatkin huomanneet, mutta ovat vaan ajatelleet, että antaa kaupunkilaisen maksaa...Pienellä kylällä asukkaat tunnetaan todella hyvin ja tiedetään hyvinkin tarkkaan, kuka omistaa mitäkin...


    • naismökkiläinen

      Mökilläni maalla on perustettu tiehoitokunta, jossa jäseniä 11 kpl. Mökkini painoluku on 300 . Mökkitietä on n 1 km. Talvisin en käytä mökkiä, joten täytyykö minun osallistua aurauskukuihin?Tiehoitokunta käsittelee asiaa joten maksu määräytyy osuuksien, perusmaksun 25 e elikkä yht. hieman yli 200 euroa tulee maksuun marraskun aikana. Kulujen pitäisi kattaa lanaus,pölynsidonta.murske, vesakon leikkaus km-korvaus, lumen,
      poisto, aurausviitat, palkkiot, matkakorv, kokouskulut posti-pankkikulut, ym .menot,
      Tässäpä uudentien käyttäjälle ja uudelle osakkaalle kerrakseen....

      • tätä samaa taas

        Ja mikähän on sen talviaurauksen osuus kyseisestä laskusta? Kymppi vai kaksi? Vaiko sitäkään?

        Kirjoitat näin: "Kulujen pitäisi kattaa lanaus,pölynsidonta.murske, vesakon leikkaus km-korvaus, lumen, poisto, aurausviitat, palkkiot, matkakorv, kokouskulut posti-pankkikulut, ym .menot"

        200 euroa kaikesta tuosta ei ole paha hinta; lopeta se valittaminen tai myy mökki, jos ei varaa ole tienhoitokuluihin.

        Toisekseen, keväällä tie on paremmasa kunnossa, kun talviaurauksesta huolehditaan (lumen sulamisvedet eivät pehmennä tietä).
        Ja entäpä, jos jostain painavasta syystä talvella mökillä pitäisi käydä, lentääkö aiot?

        Ottaa päähän nämä tiemaksuista kitisijät, vaikka muutamasta satasesta, jos siitäkään kysymys.
        Oma lukunsa on ne rahattomat luuserit, jotka eivät osallistu yhteisen tien hoitokuluihin lainkaan.


      • zetumies

        tuo sinun painoluku on just kesämökkiläisen painoluku eli sinun liikennöinti on laskettu kesäkauden ajojen mukaan.
        jos kävisit ympärivuotisesti mökillä painolukusi olisi 600 jos en väärin muista
        eli painoluvun perusteella tiemaksusi perusteet on oikein.


    • kepulimafiaa

      Täällä Suonenjoen Mäkrällä KUULEMME yksikköluettelosta vain omat yksikkömme, jonka puheenjohtaja lukee ohi näkemän. Epäilyttää, onko puhtaat jauhot pussissa ja onko joitakin kavereita suosittu? Jos laki sanoo, että luettelo pitää olla nähtävillä 14 pv.ennen kokousta, niin mikä luettelo se on, jos näkee tai kuulee vain omat yksiköt?Muutoinkin nämä kepulit suhmuroivat selän takana ja tielautakunnassa on samaa puoluetta, jossa 'kaveria ei jätetä', joten valitukset tulevat pos bumerankina....Ja entäs ne käsinkirjoitetut laskut, joissa saaja oli oikein, mutta tilinumero, jolle maksut menevät olikin väärä? Onneksi huomasin, ja nythän maksun saaja on yhteydessä tilinumeroon, joten se juoni ei enää onnistu! Ja KEMERA:n ja ALV:n turvin( sama kuin toimeentulotuki!) maajussit teettivät korjauksen tielle, jonka nimikin muutettiin metsätieksi ja me mökkiläiset maksamme ilman tukia tuhansia! Laki uusiksi ja puolueeton taho hoitamaan tätäkin asiaa, ettemme kohta joudu maalaamaan 'messias Sipilän' aikomuksesta niitä kepulien laho-latoja.

    • Nuukako_

      Ja aika typerää alkaa maksamaan, jos ei kunnolla hoida tietä. Eli joskus ei heti korjaa tietä, vaikka monttuja on tullut.

      • Nuukako_

        Eli pitäisi sitä tietä hoitaa kunnolla, kun kerran saa rahaa.


    • muutako

      Voi hyvänen aika. Jo on maailma sekaisin jos tienhoidostakin jo laskutetaan. Mutta totuushan on se että liki kaikki mökkiläiset ovat tienkäytössä siipiveikkoja. Vakiasukkaat aina kärsijöinä. Mökkiläisillä esim. yksiköt naurettavan alhaisia tien todelliseen käyttöön suhteutettuna.

    • Aru

      Joku kirjoitti että mökkiläiset elävät pysyvien asukkaiden siivellä meilläpä on toisin päin vakiasukkaat maksavat pienempää tiemaksua kun kesämökkiläiset meillä on tieyksiköitä enemmän käydään vain kesällä meillä maksatetaan talviauraukset vaikka niitä ei tarvitakaan en tiedä mihin ottas yhteyttä puheenjohtaja ei ota kantaa. meillä on 800m kaksiomakotitaloa maksavat vähemmän kun me kesämökkiläisenä laskut olen maksanut ajallaan onko oikein meitä kohtaan vastaa kun syytät mökkiläisiä.

    • konkurssi

      tie ku tie.ympärvuotta vaikka mökilles.iteppä mökkis rakensit näinki kalliilla yksikkömaksulla.pura nyt hyväihminen se mökkis pois.konkurssiaha me emmä sulle halua.

    • Tienkäyttäjä

      Osaako joku kertoa vähillä sanoilla mitä muuttu -19 alusta yksityistielaissa tien
      pidon osalta.

      • Anonyymi

        Tuolla paljon asiaa: https://www.google.fi/search?sxsrf=ACYBGNQA4MXEse_32t3Mc-Hxsng9XROZjQ:1577307246781&source=hp&ei=bswDXrf8LJPcrgSt5LvQBQ&q=yksityistielaki muutos&oq=yksityistielaki&gs_l=psy-ab.1.6.35i39l3j0l7.3460.9491..21777...1.0..0.81.1045.15......0....1..gws-wiz.......0i131j0i67.qBQIoY-nGSs

        Katso yksityistielaista miten tieyksiköt lasketaan.
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180560

        Tässä yksi kohta: 35 §
        Tienpitovelvollisuuden jakaminen ja tieyksiköt

        Tienpitovelvollisuus ja siitä aiheutuvat kustannukset jaetaan tieosakkaiden kesken tieyksikköjen perusteella. Tieyksiköt vahvistetaan tieosakkaiden kesken tieyksikkölaskelmassa. Tienpitovelvollisuus jaetaan ja tieyksiköt lasketaan tieosakkaiden kesken sen hyödyn mukaan, jonka tien kullekin osakkaalle katsotaan tuottavan. Hyötyä arvioitaessa otetaan huomioon tieosakkaan tiedossa oleva tien käytön määrä ja laatu koko yksityistien pituudelta kuluvalla hetkellä ja tulevaisuudessa sekä tieosakkaan mahdollisesta elinkeinon harjoittamisesta johtuva tien käyttö.

        Tieyksiköiden laskentaesimerkki:
        Ajoneuvon paino keskimäärin (henkilöt kuorma ajoneuvo) tonneina = 1,7 tonn.
        Ajettava matka tiellä kilometreinä 2,4 km.
        Ajokerrat vuodessa (yhteen suuntaan) eli käyntikerrat 220 kertaa.
        Tieyksiköt = 1,7 x 2,4 x 220 = 898 tieyksikköä.

        Yhden tieyksikön hinta määräytyy koko tien tienpitokustannuksista, jotka jaetaan kokonaisyksikkömäärällä. Tieyksikön hinta voi olla esim. 0,5 €/tieyksikkö.
        Tällöin tieyksikkömaksu olisi 898 x 0,5 = 495 €.
        Näin Yksityistielain mukaan laskien. Kaikki tienkäyttäjät ovat samanarvoisia, maksat ajojen mukaan.

        On toinenkin laskentatapa eli Maanmittauslaitoksen SUOSITUKSET https://www.maanmittauslaitos.fi/sites/maanmittauslaitos.fi/files/attachments/2019/04/yksityistien_tieyksikointi.pdf
        Nämä ohjeet eivät erittele ajetaanko yhdellä vai kahdella autolla vaan jaetaan tienkäyttäjät ryhmiin kuten
        ASUINKIINTEISTÖ (painoluku 1100),
        LOMAKIINTEISTÖ A. Kesäkäyttö (painoluku) 200–350–500 tonnia/lomakiinteistö
        LOMAKIINTEISTÖ B. Ympärivuotinen käyttö (painoluku) 600–900 tonnia/lomakiinteistö
        Tieyksiköt = painoluku x käytetty tien pituus, esim. 500 x 2,4 =1200 tieyksikköä.

        Painoluvut perustuvat tienkäytön kyselytutkimuksien tuloksiin, niiden keskiarvoihin.
        Keskiarvoiset tulokset suosivat tien suurkäyttäjiä, ovat melkein oikein keskimääräiselle tienkäyttäjälle ja polkevat pienkäyttäjiä (jotka maksavat keskiarvon mukaan). Tämä siis suurin piirtein. Lomakiinteistöjen jako em. ryhmiin korjaa laskentaa.

        Yksityistielaki velvoittaa laskemaan yksiköt tiestä saatavan hyödyn mukaan = käytön mukaan. Tämä sanotaan Maanmittauslaitoksen ohjeissakin, mutta seuraavalla rivillä jo poiketaan lain velvoitteista SUOSITTELEMALLA keskiarvoistavaa laskentatapaa.

        Yksityistielain velvoite on painavampi kuin Maanmittauslaitiksen suositus.


    • Anonyymi

      jos on just yli kilometrin ja asuntoja 1kpl sen varella tielle matkaa 350m itse asun ja tien hoitaja omistaa kaikki maat sen tien varella ja saa kunnalta hoiti maksua,millainen hoito maksu minulle tulee

    • Anonyymi

      Jos kerran perustetaan tiehoitokunta,niin tienhoito tulee olla myös sellaista,että tie
      kestää ajoneuvojen tien käytön.(Kuluttaja suoja).
      On syytä huomioida,olemassa olevat "Sopimustiet"Tillustiet mökeille.
      Näissä on kulkuoikeus,sovittu maanomistajien keskinäiseen sopimukseen.
      Siten se koskee vain sopimuksessa nimellä mainuttaja henkilöitä.
      Tillusteiden kustanuksesta vastaa sopimuksessa nimellä olevat henkilöt,myös sen hoidosta.Sopimus tillustiet menevät yleensä hajaasutus ja M1 metsäalueilla.
      (Tiekokouksessa haetaan Yksityistietoimitusta Maamittauslaitoksesta josta tulee maanmittausinsinööri joka pitää toimituksen loppuun saakka.Laskelmassa ilmenee
      jokaiselle osakaalle käyttönmukainen hinta,kilometrimäärin,ynm.Yleensä mökkiläiset joutuvat maksamaan yhtä suurta käyttömaksua Tiehoitokunnalle,poikeuksena on metsänomistajat joilla ei ole tarvetta käyttää,toimitustietä kuin metsänhoitotyön aikana,jolloin metsän ostajat kyllä korjaavat ajetut toimitustiet hyvään kuntoon.)

      • Anonyymi

        Yksityistien rahoituspohjan pitää olla kattava. Joka metsäpalstalle myös lasku. Joka vuosi siellä käydään, marjastetaam, haetaan joulukuusi, sitten harvenetaan istutetaan, hoidetaan taimia jne. Ei se yksi kertamaksu päätehakkuusta riitä. Tienhoitomaksu on sitä varten, että se tie on käytössä kun tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksityistien rahoituspohjan pitää olla kattava. Joka metsäpalstalle myös lasku. Joka vuosi siellä käydään, marjastetaam, haetaan joulukuusi, sitten harvenetaan istutetaan, hoidetaan taimia jne. Ei se yksi kertamaksu päätehakkuusta riitä. Tienhoitomaksu on sitä varten, että se tie on käytössä kun tarvitaan.

        On se yksityistielaki-turhake, kun sitä ei tarvitse noudattaa ja vääryyden tekijät on suojattu sillä ukaasilla, että erimielisyydet on ratkaistava käräjäoikeudessa.
        https://keskustelu.suomi24.fi/t/16365596/kokemuksia-yksityistiekunnasta-#comment-106398307


    • Anonyymi

      Yksi metsänomistaja selitti että metsän hoito on nykyisin jokavuotista, suorastaan ympärivuotista. On istutusta, harvennusta, tarkastusta, puuston tautien seurantaa, ojitusta, ojien tarkastusta jne. Ei sinne jalkaisin mennä.

      • Anonyymi

        https://www.mtk.fi/-/tieyksikointi

        " Ei se yksi kertamaksu päätehakkuusta riitä." Vai on tommoine olemas! Meilläpäin ei. Päätehakkuust jää vain tien raiteet ja kaventuneet ojat.
        Eikukkaan lakia noudata. Omat on sydemit Suomen tieyhdistyksellä ja viel erikse maanmitlaitoksel.

        Kaikil yhteist on ett kaupunkilain maksa jokasest ajamast km enemmä ku paikalline.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen Tieyhdistys neuvoo miten pidät tien liike-elämälle hyvässä kunnossa.
        https://fi.wikipedia.org/wiki/Karl_Snellman

        Ei ole mökkiläisen asialla - rahan suhteen kyllä.

        https://www.tieyhdistys.fi/

        Tieyksiköistä: Loka-auton tieyksiköt: auton paino x ajomatka yhteen suuntaan x vuotuiset käyntikerrat.

        Esimerkki: 20 t x 3 km x 2 kertaa / vuosi = 120 tieyksikköä.

        Mitä tuo tiemaksuna tarkoittaa? Tiekunta on laskenut rahantarpeensa mukaan tieyksikön hinnan, esim. 0,5 €/yksikkö.

        Maksu on sitten 120 x 0,5 € = 60 €.

        Em. systeemillä voi laskea oman tienkäyttönsä yksiköt. Hyvä on pitää kirjaa käyntiensä määrästä niin saa laskennan oikein.
        On mielenkiintosta verrata naapurin ajoihin. Kummanko ajokilometri on kalliimpi? Takuulla eroja on isojakin.

        Jotta yhdenvertaisuus yksityistiekunnissa vähenisi edelleen lienee tulossa veronmaksu asianajajan palkkiosta. Riitojen viemistä käräjille on estänyt asianajajien osot taksat. Nyt niiden päälle saattaa tilla verikin.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe