Kysta munasarjassa..

-nimeton-

Sain juuri tietaa gynekoligilla, etta munasarjassani on n.10cm kokoinen kysta! Kertokaa minulle vahan mita minulla on viela edessa..
Onko tama siis syopa? Joudunko leikkaukseen, vai hoidetaanko se laakkeilla? Onko tuo pahanlaatuinen? Enko voi koskaan saada lapsia?
Tallaista ei voi uskoa omalle kohalle! Olen viela talla hetkella au pairina, ja kaksi kuukautta on vasta takana! En haluaisi palata takaisin Suomeen viela. Kertokaa kokemuksia!

56

88175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla

      Hei!

      Jos tästä on yhtään apua, niin rauhoittelen
      sinua:

      Itselläni oli kystia munasarjoissa vuosina
      1993-1999 vaihtelevaan tahtiin.
      Yleensä yksi kerrallaan.
      Osa kivuliaita, osa ei. Osa poksahti rikki
      esim. lenkillä (sanoivat sairaalassa kun jouduin
      kivun vuoksi päivystykseen) jne.

      Muistaakseni isoin oli 4 cm.

      JOS kysta on kirkasta nestettä tms. sisältävä, ei sen pitäisi olla pahanlaatuinen. Kai lääkärisi siellä kertoi sinulle perusasiat?

      Etsipä apua vaikkapa google.fi-sivulta
      kotimaiselta puolelta esim. hakusanalla
      munasarja kysta
      Voisi löytyä jotain.

      Ei minua ainakaan lapsettomuudella ole peloteltu,
      mutta lapsia en ole vielä hankkinut aktiivisesti
      ;) joten en tarkkaan tiedä.

      Lääkärisi kyllä auttaa varmasti kun kysyt lisää.


      Tsemppiä!

      • Kaisa

        Minulla on ollut aika pieni kysta ,joka aiheutti kipua.Kävin lääkärissä ja oli niin pieni kooltaan että ei tehty mitään.Ei annettu mitään lääkettä.Lääkäri vain sanoi,että lähtee itsestään pois,mútta jos haluan sitä seurataan.En halunut ja kivutkin hävisivät itsestään ajan kanssa.amautta sinun kystasi on aika kookas.Kait sitä kuitenkin tulisi seurata-muuttuuko se.


      • -93

        morjens tohon pitää sanoo yks juttu.. mulla on kohta tään kystan kanssa tullu vuos täyteen ja voin sanoa, että kysta tuhoaa, ainakin MINULLA on tuhonnut vasemman munasarjan munasolut, että ne ovat hedelmättömiä ja niistä ei tule niitä pikku hitlereitä.. Vasen munasarja on vielä aktiivinen, samoin oikea. Jos tähän oikeaan tulee jotain nii sit en varsinkaa saa mitää skidei.. pärjäilkee tyttö, -93


    • Minulla myös

      Useimmiten kystät häviävät itsestään. Melkein jokainen nainen jossain elämän vaiheessa saa kystiä munasarjoihin.Jotkut useamman kerran. Yleensä melkein sataprosenttisesti ne ovat aivan vaarattomia. Alle viiden senttistä kystää ei yleensä aleta leikkaamaan vaan odotetaan että se kuivuu itsetsäämn pois. Pienien kystien poiston yhteydessä ei aina ole välttämätöntä poistaa munasarjaa mutta jos se kuitenkin poistetaan niin aivan hyvin psytyy tuleeman raskaaksi pelkästän yhden munasarjan avulla.
      Olen saanut lapsen yhden munasarjan avulla. Minulla oli suuri kystä nyt viimeksi, noin 25 cm* 20 cm. Se poiston yhtedessä poistetiin toinekin munasarja ja kohtu, mutta olen jo iäkäs enkä tarvitse noita elimiä enää. Nyt on vuosi leikkauksesta ja voin erittäin hyvin.
      Noin pieni kystä mikä sinulla on kysessä poistetaan pienen reiän kautta ja pääset jo samana iltana kotiin. Ei kannata pelätä tai huolestua. Nämä leikkuakset ovat rutiinihommia gynegoloogeille.

    • siiri

      Multa löytyi 9 vuotta sitten sattumalöydöksenä munasarjasta kananmunankokoinen möykky. Lääkäri sanoi että se pitää leikata mutta että se todennäköisesti on hyvänlaatuinen kysta. En tietenkään uskonut sanaakaan, olin varma että syöpä se on. Labrakokeet olivat puhtaat, ei mitään poikkeavia arvoja missään mutta en rauhoittunut ennen kuin se leikattiin ja sain koepalojen tuloksen. Tähystämällä se poistettiin ja osoittautui dermoidikystaksi, sisällä oli siis hiuksia ja talia yms. herkullista.

      Kystat ovat todellakin yleisiä, eikä aina tarvita edes leikkausta, ja lastensaantiin kystat eivät vaikuta. Eikö gynekologi sitten sanonut mitään, pitääkö tuolle tehdä jotain? Jos hän epäilisi pahanlaatuista, kaipa hän olisi määrännyt lisää tutkimuskia ja/tai pikaisen leikkauksen.

      • saara

        Siis hiuksia? miksi?


      • Minulla myös
        saara kirjoitti:

        Siis hiuksia? miksi?

        isossa kystässä oli myös hiuksia, luunmuruja ja nestettä. Lääkäri nimitti sitä kaksoiskystaksi. Kuulema se oli tarkoitus että muinun olisi pitänyt olla yksi kaksosista, mutta se minun kaksoissisarukseni jäikin vaan kytemään minun kudoksiini.Eihän se alunperin ole voinut olla tuskin silmin nähtävän kokoinen , ikäänkuin pieni vesirakkula, mutta jostain syystä innostui nyt sitten kasvamaan. Kuulostaa hurjalta mutta niin vaan on.


      • iikkuuzzz
        Minulla myös kirjoitti:

        isossa kystässä oli myös hiuksia, luunmuruja ja nestettä. Lääkäri nimitti sitä kaksoiskystaksi. Kuulema se oli tarkoitus että muinun olisi pitänyt olla yksi kaksosista, mutta se minun kaksoissisarukseni jäikin vaan kytemään minun kudoksiini.Eihän se alunperin ole voinut olla tuskin silmin nähtävän kokoinen , ikäänkuin pieni vesirakkula, mutta jostain syystä innostui nyt sitten kasvamaan. Kuulostaa hurjalta mutta niin vaan on.

        mulla oli just samanlainen, aluks se kuulosti hurjalta mut sit se ei ollukkaan nii vakavaa onneksi


      • Härkä-71

        hei itseltä leikattiin vuosi sitten n 5 cm kokoinen kysta, tähystyksellä nukutuksessa, 1 yö meni sairaalassa, toivuin tosi hyvin, kuulin että ne leikataan kn ova noin 5 c kokoisia...mutta uusia on tullut,,nyt toisella puolen kasvaa pienempi ja ilokseni sain kuulla eilen että kohtuun oli ilmestynyt myös myoma...kannattaa leikkuuttaa mielestäni mahd pian-...käy yksityisellä gynellä niin saat nopeammin ? ajan leikkaukseen ...??ainakin suosittelen..loppui painon tunne toiselta puolen...


    • leikattu

      Minulla myös kymmensenttinen kysta. Koko munasarja poistettiin tähystysleikkauksella.

      Yleensä kystat tietääkseni ovat hyvälaatuisia. Lasten saamista se ei estä, koska on toinenkin munasarja ja jos siinä ei ole mitään vikaa niin sieltä kyllä riittää munasoluja lapsentekotarpeiksi.

      Lääkärit pystyvät jo kuvauksen perusteella esittämään arvion, onko kysessä hyvä- vai pahalaatuinen. Jos olisi aihetta epäillä syöpää, olisit varmaan saanut jo lähetteen eteenpäin.

      • syöpä

        Hei!
        Kerron toisenlaisen tarinan. Tarkoitukseni ei ole säikytellä, mutta patistaisin kuitenkin tukimuksiin.

        Menimme miehini kanssa lapsettomuustutkimuksiin syksyllä 2003. Ensin tavan mukaan terveyskeskukseen ja sieltä sitten keskussairaalaan. Kaikki oli sisätukimuksessa ok, kunnes otettiin käyttöön ultraääni. Minulta löytyi oikeasta munasarjasta appelsiinin kokoinen kysta rypäs. Lääkäri (kandi) vakuutti silloin että kystia ne vaan ovat, ei pelkoakaan syövästä, koska olin niin nuori, 28v. Sain kuitenkin peruutusajan leikkaukseen, koska vaarana oli, että rypäs pyörähtää ympäri ja munatorvi joutuu kuolioon.
        Leikkauksessa otettiin jääplaleikkeitä ja löydettiin munasarjasyöpä. Sen siliän tien lähivät molemmat munasarjat ja kohtu.... ja haaveet omasta lapsesta. Leikkauksen päälle sain vielä 6 hoitokerran jakson sytostaatteja.

        Nyt olen ollut vuoden verran hoidoitta, joka kontrollissa kaikki on ollu ok. Nyt vielä pureskellaan lapsettomuutta ja mietiään mitä asialle tehää, adobtoidaanko vai ei.

        Eli mene tukimuksiin ja pyydä verikokeita. Todennäköisesti ne ovat vain kystia, mutta kannattaa pelta varman päälle!
        Mukavaa kesänjatkoa!


      • Mekaanikko
        syöpä kirjoitti:

        Hei!
        Kerron toisenlaisen tarinan. Tarkoitukseni ei ole säikytellä, mutta patistaisin kuitenkin tukimuksiin.

        Menimme miehini kanssa lapsettomuustutkimuksiin syksyllä 2003. Ensin tavan mukaan terveyskeskukseen ja sieltä sitten keskussairaalaan. Kaikki oli sisätukimuksessa ok, kunnes otettiin käyttöön ultraääni. Minulta löytyi oikeasta munasarjasta appelsiinin kokoinen kysta rypäs. Lääkäri (kandi) vakuutti silloin että kystia ne vaan ovat, ei pelkoakaan syövästä, koska olin niin nuori, 28v. Sain kuitenkin peruutusajan leikkaukseen, koska vaarana oli, että rypäs pyörähtää ympäri ja munatorvi joutuu kuolioon.
        Leikkauksessa otettiin jääplaleikkeitä ja löydettiin munasarjasyöpä. Sen siliän tien lähivät molemmat munasarjat ja kohtu.... ja haaveet omasta lapsesta. Leikkauksen päälle sain vielä 6 hoitokerran jakson sytostaatteja.

        Nyt olen ollut vuoden verran hoidoitta, joka kontrollissa kaikki on ollu ok. Nyt vielä pureskellaan lapsettomuutta ja mietiään mitä asialle tehää, adobtoidaanko vai ei.

        Eli mene tukimuksiin ja pyydä verikokeita. Todennäköisesti ne ovat vain kystia, mutta kannattaa pelta varman päälle!
        Mukavaa kesänjatkoa!

        Lapsettomuus, joka 7. pari on hedelmätön tänä päivänä. Se on todella kurjaa. Sanovat minulle etten
        saa lapsia jo 13 vuotiaana, 29 vuotiaana eräänä päivänä kuitenkin sellasen ihmeen sain kokea, ottaa oman lapseni syliin jonka kanssa elän tänä päivänäkin.
        Rakkaudella ei myöskään ole mitään tekemistä lapsettomuuden kanssa, älkää tehkö itsestänne huonoja rakkaita siksi ettette saisi lasta. Niin vain on ja jokaisella elämällä kuitenkin on tarkoituksensa. Lääketiede voi tehdä ihmeitä monella tapaa mahdolliseksi elinaikanammekin. Ei saa menettää toivoa. Adoptoitua lasta tai uusioperheen lasta voi rakastaa kuin omaansa silti. Taika on siihen miten rakastatte lasta, ei
        siinä onko lapsi omista vai toisen soluista rakennettu. Vaikka sitä kuvittelis että se voisi olla erilaista. Kyllä se yhteys on ihan siellä kasvatuksessa ja ajattelussa miten lapsia kasvattaa tuleeko niistä omia vai jääkö ne toisen lapseksi. Ilman lapsiakin voi elää. Se on ihan ihmisestä kiinni millaselle elämälle omistautuu ja
        luonne johtaa. Lapsia kaivataan eritoten silloin kun niitä ei saa, se korostuu ja johtaa tunteeseen
        olla heikko lenkki tai jotakin.
        Ensimmäiseksi tärkeintä on, että henkesi pelastui, sinulla on vielä jollekin rakkautta annettavana ja
        olet selviytyjä. Sinulla on oma koskettava selviytymistaria jonka sanomaa voit jakaa. Pohdikele sitä valoisammin toki. Niin kauan kuin henki kulkeekin niin voit aina kasvattaa lasta ja antaa elämän lapselle jolla sitä ei olisi ilman adoptiota tai uusperheen perustamista.
        Jäin itse 32 vuotiaana yksinhuoltajaksi. Paljon harrastuksia jäi, mutta elämä jatkuu onnellisena
        näin - jäljelle jääneet harrastukset kulkevat näppärästi arjen rinnalla. Lapsi käy jo esikoulua.
        Ehkä meillekin joskus tulee perherakenneuudistus,
        mutta näinkin pärjätään, toivon onnea vielä ihan kevolliselle elämällesi. Valitettavasti en voi täällä tarjota kahvikupillista netin välityksellä ja käydä kanssasi tukikeskustelua, mutta pää pystyyn.


      • Mekaanikko
        Mekaanikko kirjoitti:

        Lapsettomuus, joka 7. pari on hedelmätön tänä päivänä. Se on todella kurjaa. Sanovat minulle etten
        saa lapsia jo 13 vuotiaana, 29 vuotiaana eräänä päivänä kuitenkin sellasen ihmeen sain kokea, ottaa oman lapseni syliin jonka kanssa elän tänä päivänäkin.
        Rakkaudella ei myöskään ole mitään tekemistä lapsettomuuden kanssa, älkää tehkö itsestänne huonoja rakkaita siksi ettette saisi lasta. Niin vain on ja jokaisella elämällä kuitenkin on tarkoituksensa. Lääketiede voi tehdä ihmeitä monella tapaa mahdolliseksi elinaikanammekin. Ei saa menettää toivoa. Adoptoitua lasta tai uusioperheen lasta voi rakastaa kuin omaansa silti. Taika on siihen miten rakastatte lasta, ei
        siinä onko lapsi omista vai toisen soluista rakennettu. Vaikka sitä kuvittelis että se voisi olla erilaista. Kyllä se yhteys on ihan siellä kasvatuksessa ja ajattelussa miten lapsia kasvattaa tuleeko niistä omia vai jääkö ne toisen lapseksi. Ilman lapsiakin voi elää. Se on ihan ihmisestä kiinni millaselle elämälle omistautuu ja
        luonne johtaa. Lapsia kaivataan eritoten silloin kun niitä ei saa, se korostuu ja johtaa tunteeseen
        olla heikko lenkki tai jotakin.
        Ensimmäiseksi tärkeintä on, että henkesi pelastui, sinulla on vielä jollekin rakkautta annettavana ja
        olet selviytyjä. Sinulla on oma koskettava selviytymistaria jonka sanomaa voit jakaa. Pohdikele sitä valoisammin toki. Niin kauan kuin henki kulkeekin niin voit aina kasvattaa lasta ja antaa elämän lapselle jolla sitä ei olisi ilman adoptiota tai uusperheen perustamista.
        Jäin itse 32 vuotiaana yksinhuoltajaksi. Paljon harrastuksia jäi, mutta elämä jatkuu onnellisena
        näin - jäljelle jääneet harrastukset kulkevat näppärästi arjen rinnalla. Lapsi käy jo esikoulua.
        Ehkä meillekin joskus tulee perherakenneuudistus,
        mutta näinkin pärjätään, toivon onnea vielä ihan kevolliselle elämällesi. Valitettavasti en voi täällä tarjota kahvikupillista netin välityksellä ja käydä kanssasi tukikeskustelua, mutta pää pystyyn.

        Uusperheenä ja tietyssä iässä ja aikuisuuden vaiheessa kun on jo lapset tehty niin ei niiden saamisesta ota enää painetta ainakaan minä.
        Luontainen osuus maan päällä on täytetty, haasteet
        isänä pitää elämässä kiinni kaikenlaisten vaiheiden yli. Yh-isänä en koe merkitseväksi sitä olisiko kumppani kykenevä tai kykenemätön, teen valintoja sen mukaan mutta on jo perillinen joka on saava maallisen luomatyöni muistokseen kun aika jättää, kaiken sen mitä olen itse tehnyt. En ole istunut tuhlaamassa päiviäni baareissa. Vaikka ei olisi lapsia niin minulla on tärkeitä vilpittömiä sukulaislapsia ja kummilapsi joista välittää.


      • * EPÄTOIVOINEN*
        syöpä kirjoitti:

        Hei!
        Kerron toisenlaisen tarinan. Tarkoitukseni ei ole säikytellä, mutta patistaisin kuitenkin tukimuksiin.

        Menimme miehini kanssa lapsettomuustutkimuksiin syksyllä 2003. Ensin tavan mukaan terveyskeskukseen ja sieltä sitten keskussairaalaan. Kaikki oli sisätukimuksessa ok, kunnes otettiin käyttöön ultraääni. Minulta löytyi oikeasta munasarjasta appelsiinin kokoinen kysta rypäs. Lääkäri (kandi) vakuutti silloin että kystia ne vaan ovat, ei pelkoakaan syövästä, koska olin niin nuori, 28v. Sain kuitenkin peruutusajan leikkaukseen, koska vaarana oli, että rypäs pyörähtää ympäri ja munatorvi joutuu kuolioon.
        Leikkauksessa otettiin jääplaleikkeitä ja löydettiin munasarjasyöpä. Sen siliän tien lähivät molemmat munasarjat ja kohtu.... ja haaveet omasta lapsesta. Leikkauksen päälle sain vielä 6 hoitokerran jakson sytostaatteja.

        Nyt olen ollut vuoden verran hoidoitta, joka kontrollissa kaikki on ollu ok. Nyt vielä pureskellaan lapsettomuutta ja mietiään mitä asialle tehää, adobtoidaanko vai ei.

        Eli mene tukimuksiin ja pyydä verikokeita. Todennäköisesti ne ovat vain kystia, mutta kannattaa pelta varman päälle!
        Mukavaa kesänjatkoa!

        Moikka... Mä kävin just poistattamassa Kierukan, oon vasta 20-vuotias.... Lääkäri löysi KYSTA:n. Mä menon ihan hajalle ja en oikeen osaa suhtautua tähän asiaan.... Saan postissa kutsun ultraääni tutkimuksiin ja ennen sitä en saa harrastaa raskasta liikuntaa, enkä nostella puntteja, eli painoja. Suvussamme on kyllä ollut syöpää, mutta mä hajoan, jos mulla on syöpä! Antakaa neuvoja miten pärjätä näiden tunteiden avulla ja miten saisin mielenrauhan, vai saako sitä mitenkään ennenkuin tutkimukset on saatettu loppuun?


    • blop

      Hei!

      Juu, eivät ne kystät välttämättä pahanlaatuisia ole. Olen 13 viikolla raskaana, ja sain yhtäkkiä kauheita kipuja oikealla puolella alavatsaa. Säikähdin keskenmenoa.Kivut oli sietämättömät, särkylääkkeet ei auttaneet.Menin sairaalaan, kystä kuulema poksahtanut, ja kun nesteet imeytyy elimistöön, se aiheuttaa kivun.
      3:tena pvänä menin taas kaksinkerroin sairaalaan, ja olin siellä vuorokauden kipulääkityksessä.Löytyi uusi kiinteä "kystä", jonka ei pitäisi poksahtaa vaan kuivua. Toivon todellakin, kipu oli sietämätöntä!!!Mutta pääsin kotiin,ja elämä hiljalleen jatkuu...
      Tsemppiä!

    • iikkuuzzz

      mullakin oli kysta ja se leikattiin siitä ei ollu mitään harmia mut se oli niin iso et se häiritsi vaan muuten, jonka seurauksena se poistetiin. se oli paljon suurempi kuin toi sun :D leikkaus ei oo mikään erikoinen, aika helppo operaatio :D mäkin toivuin siitä vain pari viikkoo:D

      • chrysanthemum

        Miten kystiä yleensä löytyy. Uä tutkimuksessakö?


      • Zizzy
        chrysanthemum kirjoitti:

        Miten kystiä yleensä löytyy. Uä tutkimuksessakö?

        Mulle tuli kauheet alavatsakivut oikeella.lääkäri tutki UÄ:llä löytyi 10 cm kysta joka poistettiin tähystysleikkauksella. Ollut varmaan useamman vuoden aiheuttamatta vaivaa. Toinen munasarja täytyi poistaa koska kysta oli siinä niin kiinni


      • orvokki1968
        Zizzy kirjoitti:

        Mulle tuli kauheet alavatsakivut oikeella.lääkäri tutki UÄ:llä löytyi 10 cm kysta joka poistettiin tähystysleikkauksella. Ollut varmaan useamman vuoden aiheuttamatta vaivaa. Toinen munasarja täytyi poistaa koska kysta oli siinä niin kiinni

        Onko teille kellään ollut lokeroitunutta kystää?


    • ...

      Itseltäni leikattiin avoleikkauksella n.15cm dermoidkysta vasemmasta munasarjasta (sekä kyseinen munasarja kun siinä ei enää ollut tervettä kudosta). Lääkäri ei määrännyt mitään jälkitarkastusta/kokeita minulle, joka tuntuu hieman oudolta. Oletteko muut käyneet jossai jälkitarkastuksessa tms?
      Tietääkö kukaan kuinka yleistä on että jos yhteen munasarjaan tulee kysta, että tulisi myös toiseen jossain vaiheessa? Pelottaa että toinen munasarjani kokee saman kohtalon kuin vasen, enkä tule koskaan lapsia saamaan. Ikää tällä hetkellä 24.

      • Itse kokenut samaa

        Ollessani 19-vuotiaana( nyt yli 50v) todettiin kysta munasarjassa vasta poistoleikkauksessa, aluksi epäiltiin että olisi kohdunulkoinen raskaus,koska vuodin verta. Minua varoitettiin, etten saa lapsia jos lykkään niin myöhään lapsentekoa. Kuitenkin toinen munasarja oli terve ja sain ekan lapsen ollessani 29-vuotiaana ja toisen lapsen 4 vuoden kuluttua. Kyllä yksi munasarja pystyy tuottamaan kaipaamia munasoluja. Siihen aikaan ei tarvittu jälkitarkastusta.
        Jälkipäin asiaa tunteneena minulle ei olisi pitänyt tehdä ollenkaan leikkausta, koska kysta kuitenkin kuituu joko itsestään tai lääkehoidossa.


      • ina80

        Tänään olin juuri lääkärissä toista kertaa ja nyt lääkäri totesi että taitaa olla sama kun oikeassa munasarjassa oli, poistettu 2005 koko munasarja. Jonkin sortin dermoidikysta. Endometrioosiksi epäiltiin ensin puoli vuotta sitten kun olin ensimmäistä kertaa. Koskaanhan ei sitä voi tietää ennenkun avaavat ja katsovat kumpi se tälläkertaa on.
        Pelolla odotan huhtikuun loppua kun on kolmas lääkäri tulkitsemassa.
        Tänää lääkäri sanoi, että usein jos toisella puolella on ollut niin tulee myös toiseen.
        Pistää aika vakavaksi.
        Nyt olis sitten jossain vaiheessa ehkä lähdössä toinenkin. Lapsia ei vielä ole, ehkä niitä vain pitäisi nyt kun vielä on se pieni mahdollisuus "ehkä". Ikääkin on 30v. mutta edelleen ajatus omista lapsista pelottaa, ja pelottaa myös se jos niitä ei sitten koskaan saakkaan.


    • sl

      Minulta löytyi ultraänitutkimuksessa 4,7 cm monilonkeroinen kysta. Ei ole ollut mitän kipuja ja se löytyi ihan rutiinitutkimuksessa. Menen 3 kuukauden kuluttua kontorolliin. Vähän pelottaa.

    • Minulla todettiin

      5cm kysta vasemmassa munasarjassa joka oli kotiloitunut
      Aiemminkin on ollut molemmissa munasarjoissa kystat ja
      ne ovat kadonneet itsestään, mutta tarkoittaako tämä nyt
      sitä, että se ei poistu, kuin leikkauksella ?

    • vuotava haava

      Hei!
      onko kellään ollut kystan tähystys leikkausen jälkeen haava
      vuotoa ja punotusta etenkin navan seudulla. Miten se parani ja miten pitkä
      aika siihen meni?

    • tuntematon95typy

      minulla on kysta virtsarakon takana. voiko siitä olla haittaa?

    • Stirppa

      Aiheuttiko kystat teille sellaista jomottavaa kipua? Itsellä vasemmalla tällaista kipua ja erityisesti ennen kuukautisia.. Joskus kipu nostaa päätään, jos käy vaan vessassa.. kuumavesipullo vatsalle niin kivut helpottavat..

      Kuulostaako kenelläkään teistä tutulta? Menen kyllä lääkäriin, mutta olisi hauska tietää, onko kohtalotovereita. Vauva haaveissa, mutta ei ole napannut vielä...

    • Kärsinyt 74 nainen

      Moih kaikki kystien kanssa kamppailevat.
      Olen kärsinyt kystistä jo reilut 5vuotta en tunnu saavan apua ongelmaani mistään tuntuu kuin lääkärit ei toi oo mithän kyl sie pärjäät mut huoli on kova itselläni. koska A)suvussani on syöpää b) kivut ei ole menneet minneen kierukan laiton myötä.
      Olen nyt viimeisen kerran käynyt sairaalassa tässä kuussa eli helmikuun 7 päivä ja siel vaan et kyl sie pärjäät toukokuulle saakka jne.. mut hox hox minun oikee munasarjaapa ei löydetty ultrassa et mikäs mikäs se tieto oli mulle juupa juu???
      Olen pyytänyt jo kohdun poistoa mutta mukamas ei voi leikata ennenku kaikki keinot käytetty jne... miksi minun pitää kärsiä kivuista kauan se on nyt mielenpäällä enempi ja se et mitäs jos tää onkin syöpää tutkita ei kunnolla ronkitaan sisätutkimukses ultralla josta kohtu ja koko alamaha mennee niin kippeeksi et huhhui. Veri kokeita on otettu mut kuulemani mukaan rajoilla mennään et just jooh ihan kuin tääl lapissa ei kuunneltais potilasta mitä potilas haluaa....

      • Kärsinyt74 N (vapaa)

        Täälläpä sama immeinen ku viimeksi 10.2.2012 minulla kokkeiltiin kaikki hoitokeinot ja nyt vihdoin ja viimein MINUA autetaan mikä on ihanaa pääsin leikkaukseen 2kk varauksella mutta sainkin ajan jo 2 viikon päähän jotta minulta poistetaan kohtu ja kaikki ylimääräinen leikkauksessa.
        minusta teidän kannattaa vaan puhuu sellaiselle jolla ON monen vuoden kokemus näist endo ja kysta asioitten kanssa ja vaatikaa sitä et ootkos kokenut täs asias?? minulla sattui onnekseni kaks sellaista lääkärii et nyt riittää kivut ja kaikki jne....
        aloitanpas mitä kaikki minulla kokkeiltiin 5 vuoden aikana:

        ensiksi pillereit kipulääkkeist: Burana 600/800 Panacod 1mg Tramal litalgin sekä voltaren 50mg
        sitten kokkeiltiin keltarauhashormonihoito per ?? en muista loppua sekä mieliala lääkkeitä vaihevuosi lääkkeitä auttoi paljon MUTTA menin ihan ääri päähän eli tulin agressiiviseksi perhettäni kohtaan lopetin käytön.
        2011 tammikuus hormonikierukka mirema joka aiheuttaa minulle epämääräistä kuukautis kiertoo 3xkk:t kuukaudes kaksi niukkaa yksi runsas kivut eivät kadonneet minneen koko ajan jatkuu.

        Kaikki kokkeiltu nyt on leikkauksen vuoro koska noist ei ole ollut apua minulle. pääsen vihdoin ja viimein eroon kivuista sen kyl jaksaa kestää mitä toipumis aikana kipui on mut ne loppuu sit


    • ladyblueberry

      Olen 19-vuotias ja minulla todettiin kysta oikeassa munasarjassa juuri ennen joulua, kun hakeuduin lääkäriin kovien vatsakipujen vuoksi. Lääkäristä sitten lähetettiin kiireellisenä tapauksena sairaalaan, jossa kuitenkin asiaa vähäteltiin. Silloin todettiin n. 5x7 sentin kokoinen kysta mutta ajateltiin ettei se ole syynä vatsakipuihin. Kävin kahtena seuraavana päivänä lääkärissä ja kaikki olivat aivan ymmällään. Viimein 3 päivää ennen joulua heräsin keskellä yötä hirveisiin kipuihin ja oksentelin hurjasti. Eikun sairaalaan jossa vihdoin otettiin todesta kipuni, aamulla pääsin tutkimuksiin ja sieltähän sitten löytyi nyt 9x11 sentin kokoinen kysta. Se oli siis paisunut muutamassa päivässä. Pääsin leikkausjonossa ensimmäiseksi, luojan kiitos. Tässä välissä mainittakoon, että kivut olivat pahinta mitä voi kuvitella. Sain tipassa kipulääkettä ja 2 tunnin välein morfiinipohjaista kipulääkettä suoraan suoneen ja silti sattui h*lvetisti. Kaiken lisäksi, oksensin tunnin välein enkä voinut käydä vessassa. Kun sitten leikkauksen jälkeen heräsin niin kuulin, että kystan poisto olikin ollut yllättävän hankalaa sillä se oli niin haperoa ja hajosi koskettaessa. Lisäksi oikea munatorvi oli kiertynyt muutaman kerran itsensä ympärille ja mennyt kuolioon juurikin sen kystan takia. Lapsia kuitenkin voin onneksi saada. En tahdo pelotella ketään, kerron vain miten minulle kävi.

    • heipsukka1

      Sain tänään ultraäänitutkimuksessa kuulla, että minulla on kysta munasarjassa ja se on noin 6 cm kokoinen. Kipuja minulla on päivittäin, helpottaa kylläkin lääkkeiden avulla. Viime yönä heräsin aivan tajuttomaan kipuun ja se kesti noin 10 minuuttia. Yöllä se tuntui kyllä ikuisuudelta.. Ikinä ei ole niin paljoa sattunut, itku meinasi tulla.
      Mutta, mitä tuon kystan kanssa? Lääkäri kirjoitti lausuntoon että jatkossa gynekologisiin ultraäänitutkimuksiin. Mutta mitä häh? Olen aivan pihalla tällä hetkellä ja mietin että mitäköhän seuraavaksi tapahtuu. Any help here?

      • J

        Terve! Mulla täysin sama tilanne kuin sulla. 5cm kysta löytyi oikeasta munasarjasta. Pitää pyytää omalta terkkalekurilta lähete gynelle tutkimuksiin, vaadi saada se, jotta alansa osaava ammattilainen sen laadun tutkii. Yleensähän ne on niitä normikystia, jotka poistuu itestään, mutta sitä arviota ei yleislääkäri voi terveysasemalla tehdä.

        Tsemppiä sulle! Itse soitan myös huomenna omalle lekurille ja VAADIN sen lähetteen eteenpäin. Ultralekuri joka löydöksen teki, sanoi, että gynelle, mars!


    • ameeeeeba

      Onko mahdollista että mulla olisi jonkun sortin kysta? Vasta 15 vuotiashan sitä oon, mutta samanlaisia oireita mitä olen tuosta lukenut, että alavatsassa kivut varsinkin oikealla puolella. ne eivät ole kauhean kovia, mutta ylösnoustessa ja urheillessa tuntuu enemmän. olen neitsyt, joten raskaudesta ei voi olla kyse. Mitähän tää nyt sitten olisi?:/

    • EspanjassaHukassa

      Hei!

      Mä tarvitsen apua, olen lukenut näitä tekstejä ja en tunnu löytäväni oman näköistä tarinaani johon voisin "samaistua"

      Olen 22 vuotias nainen, asun tällä hetkellä espanjassa.
      Ja noh olin viimeviikolla gynegologilla, varasin yksityiselle ajan sen takia että minulla ei ole kuukautisia 6kk ja haluasimme lapsia puolisoni kanssa.
      Lääkäri sitten totesi espanjan ja englannin sekoituksella että minulla on kysta ja joku sop ? Hän kertoi kystan olevan 25mm 2.5cm.... En edes ymmärtänyt kunnolla mitä muuta hän sanoi, pyysin lääkäriä kirjoittamaan minulle lapulle vaivani, hän olisi halunnut tehdä minulle samallakerralla hormonaalisia tutkimuksia ja solututkimuksen ? (kuitenkin kuulin ettei kystaan tehdä solututkimusta) hän ei kertonut onko pahanlaatuinen vai mitä.
      Ymmärsin että hän sanoi että tämä mitä hän löysi estää ovulaatioimiseni.

      Minä en kuitenkaan jäänyt näihin tutkimuksiin rahatilanteeni vuoksi.
      Mutta tämän lapun kanssa juoksin apteekkiin ja hän auttoi sanojen kääntämisellä googlen kautta...
      Ja nämä sanat minulla on nyt lapulla espanjaksi:
      Kysta
      Hedelmättömyys
      Kuukautisten puuttuminen

      Nyt käynnistä viikko aikaa ja olen aivan hermoraunio, olen yrittänyt selvittää lähtöäni takaisin suomeen, tämä ei kyllä olisi mahdollista tällä hetkellä.

      Olen aivan sekaisin shokista, ympärilläni ei ole ketään kenestä "ottaa tukea".
      Tiettäkö kukaan mitään mikä helpottaisi oloani??
      Apua please, i need some help......

      • EspanjassaHukassa

        Munasarjojen monirakkuoireyhtymä on tuo SOP. By the way...
        Tarkoittaako en saa lapsia?????


      • Anonyymi

        Lähetä rukouspyyntö Tv 7. Siellä on suoria rukousohjelmia joka vko ti ja to klo 19.


    • NiNNi---

      Eikö tuo munasarjojen monirakkulaoireyhtymä oo siis pcos? http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00686

      Käsittääkseni siihen saa kyllä lääkityksen.

      Olemme olleet myös 2v lapsettomia ja olen olettanut sen johtuvan runsaasta ylipainosta ja epäsäännöllisistä kuukautista. Kaksi kertaa (puoli vuotta aikaa välissä) alavatsa on krampannut ja ollut niin kipeä, etten ole meinannut päästä liikkumaan. Kävin vihdoin gynellä ja totesi minulla 5cm kirkassisältöisen kystan ja vasemmassa munasarjassa jonkin verran pieniä follikkeleita, ei kuitenkaan 10/poikkileikkaus joten PCO:n kriteerit eivät täyttyneet. Sain kontrolliajan syyskuulle ja terolutit käyttöön kuukautisten säännöllistämiseksi.

    • kysta ollut kerran

      Mulla oli kysta joka hävisi itsekseen, oli jotain yli 3cm ja lääkäri sanoi et jos on yli 5cm niin seurataan häviääkö itsekseen ja jos ei nii poistetaa mut sitä pienempiä ei normaalisti seurata? Mulla oli seuranta sen takia koska yritettii raskautta sillo ku tuo todettii (lapsettomuustutkimusten ultrassa löytyi), koska se saattas tietty estää raskauden jos ei häviä itseksee tai poisteta, kun oli munasarjassa. Mutta mulla oli itsestää häviävä versio, oli siel seurantakäynnillä hävinnyt sitte. Ja tulin raskaaksi aika pian sen seurantakäynnin jälkeen, ja viel ihan normaalisti (ilman hoitoja siis)... Noita kystia saattaa kuulemma tulla, en muista sanoko se et kuukautisvuodon jälkee voi muodostua, ja hävitä sit jossai vaihees ennen seuraavien kuukautisten alkua, mut jotkut ei vaa häviä itseksee nii ne sit poistetaan.

    • Toipilas_

      Heps!

      Hakeuduin hoitoon kovan vatsakivun kanssa, gynekologi tutkimuksen jälkeen kerrottiin, että munasarjassa olisi kiertymä. Pääsin muutaman tunnin päästä tähystysleikkaukseen, ja leikkauksessa huomattiin että se olikin kysta (yli 4cm).

      Nukutustokkurasta selvittyäni (seuraavana aamuna) lääkäri tuli kertomaan että leikkaus meni hyvin ja munasarja säilyi priimana, kertoi vielä että pääsisin illalla kotiin. Leikkaushaavat tähystyksen jälkeen kuitenkin olivat niin kipeät että olin lähes viikon sairaalassa.

      Kun pääsin kotiin liikkuminen oli vielä hidasta ja kivuliasta, sain viikon sairaslomaa. Hoitaja kertoi että parantumin voi käydä yllättäen, että kun se lähtee paranemaan se parantuu nopeasti, ja näin kävi. Kun sairasloma oli lopuillaan kivuttomana uskaltauduin kokeilemaan hieman raskaampaa fyysistä rasitusta, tämän jälkeen tulin uudestaan kipeäksi ja sain taas viikon sairaslomaa.. Tässä odottelen parntumista..... :/

    • aino64

      minulla on ollut ja on luustokipuja, vatsa- ja selkäkipuja. Röntgenkuvassa näkyi 4 cm kokoinen "kasvi" vasemmassa munasarjassa. Vasenta jalkaa, ja kättä särkee myös jatkuvasti. Huomenna gynelle, vähän kyllä askarruttaa, kun kaikki mainitsemani vaivat ovat tyypillisiä munasarjasyövässä..

      • Nainen48v.

        Aino64 - puhu lääkärille rauhallisesti syövän mahdollisuudesta - syöpä on sen verran vakava sairaus, että se diagnosoidaan vasta, kun siihen on "todisteet" eli joko tietynlainen ultrakuva (ei kerro kaikista syövistä), näytepala tai leikkauksessa poistettu kasvain, joka on tutkittu - eli usein vasta patologin mikroskooppiset tutkimukset vahvistavat syövän. Ulkonäöltä voi olla hyvänlaatuinenkin, mutta aina sekin parempi kuin etta ulkonäöltä olisi pahanlaatuinen - kaikki riippuu kuitenkin syöpälajista. Tsemppiä sinulle! Itsekin olen saanut juuri heinäkuussa syöpädiagnoosin, mutta syöpäsoluja oli hyvänlaatuisessa kasvaimessa niin vähän, että en ilmeisesti tule edes saamaan syöpähoitoja (kaikki kai koteloituneina?)... Odottelen parhaillaan patologin vastauksia...


    • 87

      Tässä pähkinänkuoressa oma tarina: Olen 25v nainen. Itseltäni löydettiin vesikasvain toisesta munasarjasta ultrassa. Minulla oli kuukauden verran selkäkipuja joihinka ei auttanut mikään lääke. Kuukauden sisään alkoi myös vatsa turpoamaan ja näytin siltä kuin olisin raskaana. Turvotus oli alkanut jo aiemmin, mutta en osannut siihen kiinnittää huomiota, koska oli kesä ja ruokavaliot/urheilut muutenkin tauollla.Niin pientä oli vielä silloin. Menin lääkäriin ja lääkäri lähetti samantien ultraan kun kuuli oireet ja tunnusteli vatsan. Ultrassa sitten näkyi suuri 25cm kasvain. Ultran tekijä oli suht ns. töykeä mies joka vaan totesi, että toisessa munasarjassa on suuri kasvain. Shokkihan siinä tuli. 3 viikkoa jouduin odottelemaan gynen tutkimuksia. Viime viikolla selvisi, että kasvain on suuri vesikasvain joka peittää koko vatsan, mutta hyvänlaatuiselta vaikuttaa. Tarkemmat verikokeet näytti puhdasta.Vasemmasta munasarjasta lähtöisin. Nyt sitten odottelen leikkausta joka tulee parin viikon päästä. Vatsa on valtava ja VY kasvanut tosiaan sen n.25cm normaalista. Painoakin tullut. Toinen munasarja näytti terveeltä, että saan sen säilyttää ellei ihmeempiä leikkauksessa selvene. Mieli on nyt huojentunut, niin suuri stressi oli tuota gynen aikaa odotellessa tämän jättivatsan kanssa. Suuri leikkaus vielä edessä, mutta se on pientä sen rinnalla, että selvisi mikä on vialla. Selkäkivut ovat aikamoiset ja vatsakivut vaivaavat välillä, mutta muuten kaikki ihan ok. Tsemppiä kaikille samojen asioiden kanssa painiskeleville!

    • Aloha

      Heips! Itse olen 20v, kävin yksityisellä gynekologilla perustarkastusmielessä viime kesäkuussa ja löydettiin tuolloin 3x4cm "vesitäytteinen" hyvänlaatuinen munasarjakysta. Oireina epäsäännölliset kuukautuset. Seuraavien kuukautisten aikaan alkoi kovat kivut ja kävin työterveyslääkärillä hakemassa reseptin clotam-lääkkeille, koska normi burana ei auttanut. Lääkäri ei tutkinut sen enempää. Kivut oli
      menkkojen aikaan sietämättömät, en pystynyt useisiin tunteihin liikkumaan lainkaan.

      3kk eteenpäin oli gynekologille kontrollikäynti, jolloin kysta oli kasvanut muutaman sentin ja oli kooltaan 4,5x5,2cm. Ultrassa näkyi, että kysta oli hieman muuttanut kokonsa lisäksi muotoa, siihen oli ilmestynyt kudoksen näköinen pieni "osa". Hyvälaatuinen se gynekologin mukaan edelleen silti oli ja hän määräsi Terolut- kuurin otettavaksi kierron 15.-24. päivinä. Nyt ekat menkat meneillään kuurin jälkeen ja kipuilua löytyy edelleen. Pitäisi varata taas kontrollikäynti gynelle, sillä gynekologini pelotteli, että jos Terolut ei auta, kysta leikataan. Hieman pelottaa kyllä ja kaikki tuntuu niin epäselvältä: miten kysta puhkeaa jos se puhkeaa itsestään? Mistä kysta johtuu minulla? Vaikuttaako lapsien saamiseen? Kysyin lapsiasiastakin gynekologilta ja hän vastasi vain "Ei vaikuta." eikä perustellut asiaa lainkaan. :(

    • ll32

      Kystia eli nesteen täyttämiä rakkuloita tulee ilman että niihin sen kummosempaa syytä on, niitä voi tulla kehoon, muuallekin siis kuin ovaarioihin.

      Ei se vaikuta lasten saamiseen. En oikein ym. mitä tarkoitat että miten se puhkeaa?! Se vain puhkeaa jos puhkeaa itsestään. (tai kutistuu)

    • honeybee4

      no kyllä on hyvä että mitä tahansa kystaa sitten seurattaisiin aivan tarkkaan. Minulla oli munasarjoissa kystat, siis molemmissa. Tehtiin leikkaus, gynekologi halusi itse leikata (painostikin siihen). Toista hän ei saanutkaan poistettua, kuroi sen vaan pienemmäksi. Oudolta kuulostaa, kyllä.

      Myöhemmin, noin 7 vuoden jälkeen ehkä juuri tuo kysta alkoikin kasvaa. Selkäkipuja, vatsan turvottelua, nesteen keräytymistä pallean seudulle. Menin ja pyysin alavatsan ultraan yksityiselle. "Joo, eipä täällä mitään ole." Noin puolen vuoden päästä uusi ultra, tällä kertaa viisaammin osasin pyytää koko vatsan ultraa - olisinpa tiennyt pyytää juuri tällaista! Nyt olikin selvä kasvain, ja Markkeri ca 12-5 näytti että voisi olla munasarjasyöpä. Ja olihan se. Leikkaus, munasarjojen poisto ja muutakin. Sytöstaatit,

      Pyytäkää hyvät ihmiset että verikokeessa otetaan suht halpa testi, syöpämarkkeri ca-12.5. Se ei kerro välttämättä onko syöpä, vaan voi olla vaan normaaleissa rajoissa, mutta jos lukema on todella poikkeava normaalista, se kyllä kertoo munasarjasyövästä todnäk.

      Ei kannata olla liian luottavainen yhden lääkärin mielipiteeseen, eikä odotella kovin pitkään.Rohkeasti selvittämään asiaa, jos pahanlaatuista se pitää mahdollisimman pian selvittää ja selättää!

      Onneksi selvisin hengissä, vaikka kasvain olikin ehtinyt aika suureksi.

      • ,,,

        Ca-125 arvo muuttuu kystankin ollessa kyseessä.


    • vm58

      Hei 87,

      Minä olen samassa tilanteessa kuin Sinä. Joko olet päässyt leikkaukseen, miten se onnistui? Olihan kasvain hyvälaatuinen? Paljon paljon sympatiaa ja hyvää vointia Sinulle.

    • kira•88

      Kuinka kauan aikaa meni leikkauksen jälkeiseen lepoon? Juuri aloittamassa yritystä,joten ei todellakaan ole aikaa sairastella!

    • vm58

      kira*88,

      Kuinka kauan toipuu kystan leikkauksesta - kysyit. Kystaa ainakin ajattelin sinun tarkoittavan. No, se riippuu monestakin asiasta esim. tehdäänkö tähystys vai avoleikkaus. Tähystyksellä saatettaisiin leikata semmoinen pieni kysta. Isot taas leikataan avoleikkauksella. Sitten voi olla tapauksesta riippuen, jotta siinä samalla poistetaan kohtu, molemmat munasarjat tai osa vatsapaitaa. Eli leikkaus on sitten isompi, isommalla aluella kehossa.

      Neljä-viisi viikkoa siitä avoleikkauksesta voi saada sairaslomaa. Sairaalassa voi joutua olemaan kahdesta neljään päivään. Tähystyksestä toipuu nopeammin. Mutta: sairaslomatodistushan ei ole ehdoton kielto mennä töihin, se todistus on vaan lääkärin arvio siitä, jotta kuinka kauan toipuminen kestää. Tähän työn tekoon pystymiseen leikkauksen jälkeen olennaisesti vaikuttaa se, jotta minkälaista työtä tekee: istumatyössä on helppoa, mutta fyysiseen työhön on viisasta ryhtyä vasta sairausloman jälkeen.

    • Kylläsesiitä

      Hei:) olen 17-vuotias ja sain keskiviikko aamuna kuulla gynen perustarkastuksessa että minulla on 5cm ja halkaisijalta 4.5 cm iso kysta ja sanoivat samantien että on sen tyyppinen joka kasvaa minulla nopeaa tahtia ja se pitää leikata pois mahdollisimman pian.. Ottivat heti verikokeen että onko kavain laadultaan hyvä vai pahalaatuinen ja vastauksen saan loppiaisen jälkeen koska lääkärit jäivät lomalle :D mutta mitään lapsettomuudesta ei minullekkaan puhuttu että aika yleine ja iisi homma tälläinen vaikka kyllähän se minutkin säikäytti pahemman kerran ja äitini varsinkin

    • apuapyytävä

      Hei
      Voisitteko auttaa minua... Olen 23v minulla todettiin kysta oikeassa munasarjassa (4x5 cm) 1,5 kuukautta sitten. Gynekologi sanoi sen olevan hyvänlaatuinen ja häviävän itsestään, mutta en huomannut silloin järkytyksekseni kysyä miten se "häviäminen" tapahtuu. Minulla on ollut nyt noin 3 viikkoo pientä kuukautistiputtelua päivittäin (ei siis kuukautisia, käytössä minipillerit mitkä pitäisi poistaa ne kokonaan) siis eikö kysta pitäisi poistua nopeammin vai olenko väärässä, pitäisikö mennä näyttämään gynekologille uudelleen vaikka minulle sanottiin että ei tarvitse?! Vai miten se häviäminen tapahtuu? 'Olen huolissani sillä tämä vaikuttaa parisuhteeseeni.

    • Melkeinkuollut

      N saisi pelotella mutta minulle kystan räjähtäminen aiheutti sisäisen verenvuodon, katkaisseessaan valtimon vatsastani jouluaattona. Veri poistettiin tähystys leikkauksessa, ja valtimo poltettiin mutta muuta ei tehty, minun ei olisi pitänyt selvitä siitä, olin menettänyt yli 2 litraa verta, mihinkään en voinut enkä saanut liikkua, viisi päivää makasin sairaalassa liikkumatta ja odottelin viimeistä hengen vetoa. Mutta ei ette te niihin kystiinne kuole

    • Arvonmekinansaitsemme191

      Mikä on miehillä kivespussissa oleva kysta, onko se jossain kiinni voiko sen leikata pois

    • kivuliastajuu

      Mullakin kysta 2,5cm ja CA-125 koholla. Epäilen että oli aijemmin toinen joka räjähti kun antibiootti poisti suurimman osan kivuista.
      Hormonit tekee nämä pirulaiset.

    • Anonyymi

      Mä kävin viime keskiviikkona ja nukutus tuli, tähystys leikkaus eka kävely/ nousu oli vaikea mut viikon loma . Torstaina pääsin himaan. ei paha kokemus!

    • Anonyymi

      Tarkoitatko tosiaan senttejä vai millejä. Minulla 5mm kysta todettiin ja välillä kipuaa vatsa ja selkä aika kovasti. Johtuneeko siitä. Olen 71 vuotias.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1408
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1261
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1205
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1155
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      28
      1147
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1053
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1043
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1038
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe