älvsbytalo

avaimet käteen

hei, mitä mieltä olette älvsbytalon toimuvuudesta ja toimituksesta avaimet käteen periaatteesta ?? Aikomuksenani olisi tehdä talopaketista kaupat.

81

119723

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • timpuri

      kun on kotimaisia kunnollisia taloja ja kaikki mallit saa nykyään avaimet käteen jos et osaa itse tehdä ja ei kerkiä, neuvo ...älä tilaa älväriä, jooko ?

      • budjetti karkaa

        Älvärin hinnoissa on mukana mm. rahti(useita tuhansia euroja mm. Jukkatalolla 7-12keur), jota ei ole kenenkään muun talotoimittajan paketissa.

        Mitäs vikaa siinä Älvärissä muuten on, kun tunnut tietävän ? Niitähän on valmistettu jo 40 vuotta ja taloja on valmistunut yli 20.000 kpl.


      • ettei niitä
        budjetti karkaa kirjoitti:

        Älvärin hinnoissa on mukana mm. rahti(useita tuhansia euroja mm. Jukkatalolla 7-12keur), jota ei ole kenenkään muun talotoimittajan paketissa.

        Mitäs vikaa siinä Älvärissä muuten on, kun tunnut tietävän ? Niitähän on valmistettu jo 40 vuotta ja taloja on valmistunut yli 20.000 kpl.

        saa kuin pitkän odottelun jälkeen. Ja hyvin saa omansa pois 50-100 % voitolla jos myy 2 vuoden jälkeen ellei ihan kemijärvelle sitä rakenna.


      • kotimainen ???

        Kunnollisuus riippuu ainoastaan siis valmistusmaasta. Eikö kuulosta vähän naurettavalta.


      • timpuri
        kotimainen ??? kirjoitti:

        Kunnollisuus riippuu ainoastaan siis valmistusmaasta. Eikö kuulosta vähän naurettavalta.

        näin ole ? vai oletko oikeasti erimieltä ettei valmistusmaa takaa myös laatua jne...outoa jos olet eri mieltä, kyllä suomalainen taloteollisuus on numero 1.


      • Ja viellä perusteettomasti.
        timpuri kirjoitti:

        näin ole ? vai oletko oikeasti erimieltä ettei valmistusmaa takaa myös laatua jne...outoa jos olet eri mieltä, kyllä suomalainen taloteollisuus on numero 1.

        Mitään syytä ei olisi Suomalaisten enää pitää niitä veli Neuvostoliiton aikaisia kuvitelmia yllä. Vientiinhän ei talot Suomesta kelpaa kuin vientiversioina (n. 3 kpl / v) eli paremmin tehtyinä kuin kotimaan markkinoille, ja silloinkin pitää KTM;n myöntää 40 % vientituki ;D


      • kautta kiven ja k

        ...en ikinä sorru huteran haperoon matalaan majaan, "käsi kattossa 2,40 cm ou jee!". Onko noita edes enää olemassa - suomessa kun on nämä uudet energiavaatimukset...joutuvatko purettavaksi vai lisävilloitettavaksi nuo hiekkakattoiset navettaa muistuttavat lomalaudoitetut aitat ? Mene ja tiedä.


      • Oujeejee

        Sulla taitaa olla muitakin ongelmia...Kannattais varmaan muuttaa jonnekkin jossa on pilvenpiirtäjiä tms.Ja käydä terapeutilla.


    • Sama

      Minuakin kiinnostaisi kuulla kommentteja joltain, joka on itse hankkinut Älvsbytalon. Paljon se näyttää herättävän tunteita täällä, mutta en ole nähnyt kenenkään omistajan kommentteja.

      Vaihtoehto on erittäin houkuttelva, koska alustavilla budjettiluokan arvioilla se on halvin ja omaa työtä tarvitaan vähiten. Lisäksi riskit vaikuttaa pieniltä, koska yhdellä toimittajalla on vastuu koko paketista, perustuksista ja kaikesta mitä on niiden päällä. Rakennusaikakin on varmaan lyhyimmästä päästä, en tosin tiedä koko toimitusaikaa tilauksesta muuttoon.

      Täällä rakentajien hinta-arviot puutaloista on noin 1000-1500 e/m2. Nopealla (ja sivistymättömällä) laskutoimituksella saadaan suurimman Älvsbytalon (121,5m2 yläkerta 57m2) hinnaksi n.800-900 e/m2 (toimitus 116te; yläkerta n.15te(?); muut kustannukset, kuten luvat, liittymät jne. n.15te(?), ja pihaan joitakin tonneja)

      Onhan talon suunnittelussa tosin säästetty kaikessa mahdollisessa: yksinkertaiset linjat, kalliit tilat on mahdollisimman pieniä (saunat pesutilat), ikkunat pienehköjä ja saman kokoisia ja niitä on mahdollisimman vähän, jne. Tästä huolimatta vaihtoehto on erittäin houkutteleva. Vai meniköhän laskelmassa jossain pieleen?

      • timpuri

        pitääkö olla elämän tärkein investointi halvin mahdollinen ja sanotaahan ettei köyhän kannata ostaa halpaa ... minusta aina on kyseenalaista kun saa "halvalla" ja ero suomalaisiin turvallisiin valmistaloihin ei ole suuri ja samalla tuetaan suomalaista teollisuutta joka pitäisi olla yksi päätöksen teko riteeri minusta myös.Älväreissä tuo hintaetu tulee aika kyseenalaisista jutuista, paljon lastulevyä, ulkoseinän tuuletuksen puuttuminen, huonekorkeus 240 ?, jne, mutta jokainen tekee omat päätökset, minun talo ei älväri ole koskaan ja olen tehnyt 3 taloa tähän mennessä.


      • yli 30 v. on Älvsby
        timpuri kirjoitti:

        pitääkö olla elämän tärkein investointi halvin mahdollinen ja sanotaahan ettei köyhän kannata ostaa halpaa ... minusta aina on kyseenalaista kun saa "halvalla" ja ero suomalaisiin turvallisiin valmistaloihin ei ole suuri ja samalla tuetaan suomalaista teollisuutta joka pitäisi olla yksi päätöksen teko riteeri minusta myös.Älväreissä tuo hintaetu tulee aika kyseenalaisista jutuista, paljon lastulevyä, ulkoseinän tuuletuksen puuttuminen, huonekorkeus 240 ?, jne, mutta jokainen tekee omat päätökset, minun talo ei älväri ole koskaan ja olen tehnyt 3 taloa tähän mennessä.

        taloja tehnyt, pitävät kasvua tarkoituksella hyvin kohtuullisena. Kuitenkin Suomalainen "timpuri" mollaa minkä kerkiää, kuitenkaan ilman mitään faktaa että talossa olisi vikaa. Epäonnistuneita yksilöitä löytyy taatusti kaikilta, mutta täällä revitetään muutamaa yksilöä, joissa ainkin osittain ongelmat tuntuvat johtuvan rakennuttajan teettämistä puutteelisista ja huonoista maatöistä. Miksi siis ei anneta niiden ihmisten hankkia taloa joka on edullinen ja mahdollistaa oman kodin järkihankintana. Tuuletus on järjestetty kuten siihen rakenteeseen kuuluukin, jos timpurit ja muut "asiantuntijat" eivät siitä pidä, olisiko kohtuutonta pyyttää osoittamaan miksi se miksi se ei toimisi, kuten myös ne muut perustelemattomat väitteet, ei ole kovinkaan luotettavaa vaan todeta että se on huono koska se on halvempi ja erillainen kuin Suomessa on totuttu. Siitä lähinnä tuntuu tämä lässytys johtuvan. Todellista tietoa ei tunnu löytyvän. Vain sitä mutua ja kun kaveritkaan ei tykkää tyyliä.


      • timpuri
        yli 30 v. on Älvsby kirjoitti:

        taloja tehnyt, pitävät kasvua tarkoituksella hyvin kohtuullisena. Kuitenkin Suomalainen "timpuri" mollaa minkä kerkiää, kuitenkaan ilman mitään faktaa että talossa olisi vikaa. Epäonnistuneita yksilöitä löytyy taatusti kaikilta, mutta täällä revitetään muutamaa yksilöä, joissa ainkin osittain ongelmat tuntuvat johtuvan rakennuttajan teettämistä puutteelisista ja huonoista maatöistä. Miksi siis ei anneta niiden ihmisten hankkia taloa joka on edullinen ja mahdollistaa oman kodin järkihankintana. Tuuletus on järjestetty kuten siihen rakenteeseen kuuluukin, jos timpurit ja muut "asiantuntijat" eivät siitä pidä, olisiko kohtuutonta pyyttää osoittamaan miksi se miksi se ei toimisi, kuten myös ne muut perustelemattomat väitteet, ei ole kovinkaan luotettavaa vaan todeta että se on huono koska se on halvempi ja erillainen kuin Suomessa on totuttu. Siitä lähinnä tuntuu tämä lässytys johtuvan. Todellista tietoa ei tunnu löytyvän. Vain sitä mutua ja kun kaveritkaan ei tykkää tyyliä.

        mutta olen ymmärtänyt että saan sanoa oman mielipiteen, ei ole tarkoistuskaan että se olisi oikea, minä vaan olen vieretä seurannut sekä tekovaihetta että myynti hommaa ja sanon mitä itse olen kokenut. Kyllä Älväreissä voi asua mutta oikeasti moni on pettynyt ja tosi pahasti. Esim. sukulainen möi viime kesänä halvalla 110 m2 älväriä, piti myydä alle omien, vierestä meni Jukka, Kastelli jne 50 000 euron erolla mutta älväri ei kelvannut kellekkään ennenkuin hinta oli alle omien. Tästä varmaan on taas jollain eri kokemuksia, hyvä niin koska ihme jos ei ole, kokemuksia ja valheita, tiedä sitten eikä näillä palstoilla ole totuudesta puhettakaan, kehutaan omaa jne.
        En halua pahaa mieltä kellekkään, mutta saan kyllä sanoa että ei kiitos Älväri, ei nyt eikä tulevaisuudessa.


      • Kun tuttu, tutun tuttu, kaveri
        timpuri kirjoitti:

        mutta olen ymmärtänyt että saan sanoa oman mielipiteen, ei ole tarkoistuskaan että se olisi oikea, minä vaan olen vieretä seurannut sekä tekovaihetta että myynti hommaa ja sanon mitä itse olen kokenut. Kyllä Älväreissä voi asua mutta oikeasti moni on pettynyt ja tosi pahasti. Esim. sukulainen möi viime kesänä halvalla 110 m2 älväriä, piti myydä alle omien, vierestä meni Jukka, Kastelli jne 50 000 euron erolla mutta älväri ei kelvannut kellekkään ennenkuin hinta oli alle omien. Tästä varmaan on taas jollain eri kokemuksia, hyvä niin koska ihme jos ei ole, kokemuksia ja valheita, tiedä sitten eikä näillä palstoilla ole totuudesta puhettakaan, kehutaan omaa jne.
        En halua pahaa mieltä kellekkään, mutta saan kyllä sanoa että ei kiitos Älväri, ei nyt eikä tulevaisuudessa.

        sukulainen, tai joku muu on kertonut hirvittävästä tragediasta jonka ovat kuulleet Älvsbytä hankkineiden saaneen osakseen. Mutta onneksi ne samat tahot ovat sitten vastaavasti saaneet erittäin positiivisesti saaneet "varmoita" lähteistä tietoonsa erinomaisia menestystarinoita kotimaisilla todella laadukkailla tyyppitaloilla miljonääreiksi tulleiden kokemuksia. Välillä olisi noilla tarinoiden kotimaisilla laatutaloilla niin kova kysyntä ettei edes hintojen voimakas nosto ole sitä hillinyt vaan menekki on rajaton. Siis noiden "tosikertomusten" pohjalta. Jotka muuten eivät pidä mitenkään yhtä kiinteistövälittäjien tietojen kanssa, mutta mitäpä nuo nyt tietäisivät alastaan, melkein rikollisia kun ovat kuitenkin. Eli kyllä taitaa olla timpuri sittenkin oikeassa, noiden luotettavien tietolähteidensä kanssa ;D


      • timpuri
        Kun tuttu, tutun tuttu, kaveri kirjoitti:

        sukulainen, tai joku muu on kertonut hirvittävästä tragediasta jonka ovat kuulleet Älvsbytä hankkineiden saaneen osakseen. Mutta onneksi ne samat tahot ovat sitten vastaavasti saaneet erittäin positiivisesti saaneet "varmoita" lähteistä tietoonsa erinomaisia menestystarinoita kotimaisilla todella laadukkailla tyyppitaloilla miljonääreiksi tulleiden kokemuksia. Välillä olisi noilla tarinoiden kotimaisilla laatutaloilla niin kova kysyntä ettei edes hintojen voimakas nosto ole sitä hillinyt vaan menekki on rajaton. Siis noiden "tosikertomusten" pohjalta. Jotka muuten eivät pidä mitenkään yhtä kiinteistövälittäjien tietojen kanssa, mutta mitäpä nuo nyt tietäisivät alastaan, melkein rikollisia kun ovat kuitenkin. Eli kyllä taitaa olla timpuri sittenkin oikeassa, noiden luotettavien tietolähteidensä kanssa ;D

        menlö ainakan uskomaan kiintesitövälittäjien juttuja, nehän myy vaikka lapsensa jos saavat kaupaksi, aivan pohjasakkaa koko porukka, varmaan ammattilaisia,,,yleensä ovat joutuneet välittäjiksi kun muuta hommaa ei ole ollut, tai on tullut potkut siinä 45 v vanhana ja muuhun hommaan ei kukaan ota, ilman pohjapalkaa kyllä kelpaa ja sitten vaan kauppoja tekemään. automyyjäkin on piispa kun vertaa kiinteistövälittäjään, eikä LKV tutkinta tee heistä sen parempia.


      • jaapajaa
        timpuri kirjoitti:

        pitääkö olla elämän tärkein investointi halvin mahdollinen ja sanotaahan ettei köyhän kannata ostaa halpaa ... minusta aina on kyseenalaista kun saa "halvalla" ja ero suomalaisiin turvallisiin valmistaloihin ei ole suuri ja samalla tuetaan suomalaista teollisuutta joka pitäisi olla yksi päätöksen teko riteeri minusta myös.Älväreissä tuo hintaetu tulee aika kyseenalaisista jutuista, paljon lastulevyä, ulkoseinän tuuletuksen puuttuminen, huonekorkeus 240 ?, jne, mutta jokainen tekee omat päätökset, minun talo ei älväri ole koskaan ja olen tehnyt 3 taloa tähän mennessä.

        "minusta aina on kyseenalaista kun saa "halvalla" ja ero suomalaisiin turvallisiin valmistaloihin ei ole suuri"

        Jos ero ei ole suuri niin ei kait sitten laatukaan ole paljoa parempi. Saattaa olla jopa huonompi, koska elbyn voluumi on ehkä jonkin verran suurempi ja täten alihankinta- tai tarvikehinnoista päästään parempiin sopimuksiin.
        Vrt. Ostat 1 jääkaapin tai ostat 10 jääkappia.

        "Älväreissä tuo hintaetu tulee aika kyseenalaisista jutuista, paljon lastulevyä, ulkoseinän tuuletuksen puuttuminen, huonekorkeus 240"

        Lastulevy vs. kipsilevy. Ei muuta eroa kuin se ettei kipsilevyssä pysy mikään kiinni, jos ei lastulevyssäkään.

        Ulkoseinän tuuletus lienee todettu toimivaksi ratkaisuksi reilun 20.000 talon kokeessa. Ei ne nyt ihan aloittelijoita kuitenkaan ole.

        Huonekorkeus 240cm. Miksi pitäsi olla enemmän ? Lähes kaikissa vanhemmissa taloissa on kyseinen huonekorkeus ja hyvin sopii asustamaan, jos ei nyt satu olemaan koripalloilija.

        Tuntuu nykysin olevan villitys, että mitä korkeampi sisäkorkeus sitä parempi. En ymmärrä miksi. Itse en pidä näistä ns. kivitalojen 5m korkeista olohuoneista. Muutamassa olen käynyt työni vuoksi ja täytyy sanoa että tuntuvat melko kolkoilta talvisin. Kesällä voi olla ihan ok.

        Niin ja minulla ei ole elbyhuussia, enkä sellaista aio hankkiakkaan, koska en tarvi toista taloa. Jos nyt rakentaisin ottaisin kyseisen yrityksen tuottee ihan vakavana vaihtoehtona.


      • Kun kerran noin sanot.
        timpuri kirjoitti:

        menlö ainakan uskomaan kiintesitövälittäjien juttuja, nehän myy vaikka lapsensa jos saavat kaupaksi, aivan pohjasakkaa koko porukka, varmaan ammattilaisia,,,yleensä ovat joutuneet välittäjiksi kun muuta hommaa ei ole ollut, tai on tullut potkut siinä 45 v vanhana ja muuhun hommaan ei kukaan ota, ilman pohjapalkaa kyllä kelpaa ja sitten vaan kauppoja tekemään. automyyjäkin on piispa kun vertaa kiinteistövälittäjään, eikä LKV tutkinta tee heistä sen parempia.

        Mielipiteesi kun muutenkin ovat olleet äärettömän älykkäitä ja perusteltuja, totta kai kiinteistövälittäjät ovat aivan rupusakkia ... mitä haukutaan seuraavaksi ? Jotta olosi helpottuu.


      • timpuri
        Kun kerran noin sanot. kirjoitti:

        Mielipiteesi kun muutenkin ovat olleet äärettömän älykkäitä ja perusteltuja, totta kai kiinteistövälittäjät ovat aivan rupusakkia ... mitä haukutaan seuraavaksi ? Jotta olosi helpottuu.

        olla tätä mieltä, jos sinulla ei ole ketään mitään vastaan niin hyvä on, mutta minulla voi olla elämän kokemusta vähän enemmän kuin sinulla ja myös oikeus sanoa mielipiteitä ilman sinun lupaa, vai eikö ole ? sinulta nyt ei ole tullut viisasta tai tyhmää mielipidettä vielä yhtään, jään odottamaan jos saisit aikaiseksi, ettei tarvitse haukkua toisten mielipiteitä, eli sano on vapaa, ole hyvä


      • Kestän mainosti
        timpuri kirjoitti:

        olla tätä mieltä, jos sinulla ei ole ketään mitään vastaan niin hyvä on, mutta minulla voi olla elämän kokemusta vähän enemmän kuin sinulla ja myös oikeus sanoa mielipiteitä ilman sinun lupaa, vai eikö ole ? sinulta nyt ei ole tullut viisasta tai tyhmää mielipidettä vielä yhtään, jään odottamaan jos saisit aikaiseksi, ettei tarvitse haukkua toisten mielipiteitä, eli sano on vapaa, ole hyvä

        elämänkokemuksesi tuomia viisauksia, vaikka Älvsbyhynkin kohdistuvia, tai määrättyihin ammattiryhmiin liittyen. Elämänkokemuksesi ei kuitenkaan ole sitten antanut sinulle faktaan perustuvaa tietoutta ja kokemusta Älvsbystä, vaikkakin se elemänkokemuksesi on jostain syystä antanut sellaisen erittäin yleisen ja negatiivisen kuvitelman Älvsbystä, joka kylläkin tuntuu useimmiten liittyvän juuri pitkään "elämänkokemukseen" ja pelkoon muutoksista joita tapahtuu ympärillä koko ajan. Niin miksi kaikki ei voi olla niin kuin ennenkin, olisi vaikkapa juuri päättynyt sota, pula kaikesta ja saataisiin rakentaa pommitusjätteistä hyviä rintamamiestaloja (niitä tuli muuten elementtirakenteisina Ruotsista lahjoituksena. Siihenkin piti pirujen sotkeentua) niin kyllä maailma on nykyään vaikea ja paha paikka. Eikä kyllä Älvsby ja Ruotsalaiset tee sitä yhtään helpommaksi tosimiehen kestää. Mutta koita kuitenkin ;))


      • jukka

        kyllä se on parempi tuo älväri ku nuo suomalaiset talopaketit. sedällä on 19 vuotias älväri ja ei oo tarvinnu vielä remonttia. ja suomalaiset elementtitalot 80-luvulta on homehtuneet jo moneen kertaan. ruotsissa on tehty taloja vuosisatoja.....ja samalla suomessa asuttiin korsuissa. itse en haluaisi kyllä ylimielisiä harraste kirvesmiehiä tontilleni.


      • ansaha

        Moi! Meillä on "älväri". Ollaan tosi tyytyväisiä, nyt on asuttu kolmisen vuotta, Pihlajatar mallisessa talossa. Yläkerta rakennettiin toisena talvena. Perustalona talopaketti on ok. Kaikki ei kuitenkaan halua kovin erikoisia ratkaisuja taloon, ja sitä paitsi omia ratkaisuja voi tehdä älväriinkin. Esim. veikkaan että wc on on jokaisella lähes sama: pönttö ja lavuaari, hanalla. Eikö vaan? Siihen voit sitten hankkia lisä juttuja niinpaljon kuin sielu (ja rahapussi) sietää. Kun vaan valitset sopivat värit seiniin ja lattiaan, niin sen jälkeen hankit itse sinne haluamasi tarvikkeet. Itse ostin kaapiston Lidlistä, ja peilin K-raudasta. Eivät maksaneet paljoa ja kun näin naisena mieli muuttuu niin voin nakata kaluston pihalle ja suunnitella uuden kokonaisuuden tilalle, enkä siltikään omaisuuttani menetä. Meillä on kolme pientä tenavaa ja kun tietää niiden aiheuttamat "tuhot" voin sanoa että olen tosi iloinen että pystyimme hankkimaan talomme edullisesti ja helpolla. Olimme nimittäin asuneet talossa vasta vähän aikaa kun lasten huoneen tapetit saivat uudet kuviot. Tietysti joku sanoo että lapsemme on "huonosti kasvatetut" kun seiniin piirtävät, mutta tehty mikä tehty. Olisipa tuokin harmittanut paljon enemmän jos kyseessä olisi jotkut kalliit erikoistapetit. Voisin kirjoitella vaikka kuinka kauan miksi tämä talopaketti oli meille juuri sopiva, mutta en viitsi muiden tilaa viedä. Sen sanon vaan että tehkää omat ratkaisut. Punnitkaa hyvät ja huonot puolet, oma elämän tilanne, rahat yms. Meille paketti sopi kaikin puolin, helppo ja huoleton. Omia muutoksia tehtiin jonkun verran, yläkerrasta saatiin ihan oman näköinen ja tosi tilava. Verannat rakennettiin mieleiseksi. onnea hankintoihinne.


      • pena 69
        jukka kirjoitti:

        kyllä se on parempi tuo älväri ku nuo suomalaiset talopaketit. sedällä on 19 vuotias älväri ja ei oo tarvinnu vielä remonttia. ja suomalaiset elementtitalot 80-luvulta on homehtuneet jo moneen kertaan. ruotsissa on tehty taloja vuosisatoja.....ja samalla suomessa asuttiin korsuissa. itse en haluaisi kyllä ylimielisiä harraste kirvesmiehiä tontilleni.

        Ei suomessa kannata kirvesmiehiä käyttää, koska jos rakennutat talosi niin ensinäkin talo valmistuu kun valmistuu, eli silloin tehdään kuin huvittaa ,silloinkin kanuunassa ja pahimmat kännissä ei tietysti kaikki rakennusmiehet.mun mielestä kaikilla "timpureilla" suuripiirtein on ammattitauti joka hidastaa projektia ja laatua ja siihen ammattitautiin haetaan tarvikeet alkosta. mun mielestä älväri on viisas ratkaisu talo ongelmiin ja eipähän tarvitse katsella mukaamas kaiken osaavia TIMPUREITA jotka eivät ole säädöksistä ajantasalla ja tekevät rakennusvirheitä!PS. on suomessa tietysti kunnon rakennusliikeitä! mutta suomalainen aina maksaa.


      • teet/rakennat itse
        timpuri kirjoitti:

        pitääkö olla elämän tärkein investointi halvin mahdollinen ja sanotaahan ettei köyhän kannata ostaa halpaa ... minusta aina on kyseenalaista kun saa "halvalla" ja ero suomalaisiin turvallisiin valmistaloihin ei ole suuri ja samalla tuetaan suomalaista teollisuutta joka pitäisi olla yksi päätöksen teko riteeri minusta myös.Älväreissä tuo hintaetu tulee aika kyseenalaisista jutuista, paljon lastulevyä, ulkoseinän tuuletuksen puuttuminen, huonekorkeus 240 ?, jne, mutta jokainen tekee omat päätökset, minun talo ei älväri ole koskaan ja olen tehnyt 3 taloa tähän mennessä.

        talosi, eikö olisi reilumpaa ostaa valmispaketti kotimaiselta toimittajalta, näin saisit hyvää ja kotimaista ja samalla tukisit kotimaan taloutta. Vai haluatko sittenkin päästä mahdollisimman halvalla kun metritavarasta taloa rakennat.


      • oiopå
        timpuri kirjoitti:

        mutta olen ymmärtänyt että saan sanoa oman mielipiteen, ei ole tarkoistuskaan että se olisi oikea, minä vaan olen vieretä seurannut sekä tekovaihetta että myynti hommaa ja sanon mitä itse olen kokenut. Kyllä Älväreissä voi asua mutta oikeasti moni on pettynyt ja tosi pahasti. Esim. sukulainen möi viime kesänä halvalla 110 m2 älväriä, piti myydä alle omien, vierestä meni Jukka, Kastelli jne 50 000 euron erolla mutta älväri ei kelvannut kellekkään ennenkuin hinta oli alle omien. Tästä varmaan on taas jollain eri kokemuksia, hyvä niin koska ihme jos ei ole, kokemuksia ja valheita, tiedä sitten eikä näillä palstoilla ole totuudesta puhettakaan, kehutaan omaa jne.
        En halua pahaa mieltä kellekkään, mutta saan kyllä sanoa että ei kiitos Älväri, ei nyt eikä tulevaisuudessa.

        Ensiksi 110m2 kokoista älväriä ei ole. Elä puhuu jos et tietää.


      • kato googlesta
        yli 30 v. on Älvsby kirjoitti:

        taloja tehnyt, pitävät kasvua tarkoituksella hyvin kohtuullisena. Kuitenkin Suomalainen "timpuri" mollaa minkä kerkiää, kuitenkaan ilman mitään faktaa että talossa olisi vikaa. Epäonnistuneita yksilöitä löytyy taatusti kaikilta, mutta täällä revitetään muutamaa yksilöä, joissa ainkin osittain ongelmat tuntuvat johtuvan rakennuttajan teettämistä puutteelisista ja huonoista maatöistä. Miksi siis ei anneta niiden ihmisten hankkia taloa joka on edullinen ja mahdollistaa oman kodin järkihankintana. Tuuletus on järjestetty kuten siihen rakenteeseen kuuluukin, jos timpurit ja muut "asiantuntijat" eivät siitä pidä, olisiko kohtuutonta pyyttää osoittamaan miksi se miksi se ei toimisi, kuten myös ne muut perustelemattomat väitteet, ei ole kovinkaan luotettavaa vaan todeta että se on huono koska se on halvempi ja erillainen kuin Suomessa on totuttu. Siitä lähinnä tuntuu tämä lässytys johtuvan. Todellista tietoa ei tunnu löytyvän. Vain sitä mutua ja kun kaveritkaan ei tykkää tyyliä.

        Kyllä netistä löytyy perusteet sille, ettei älväriä pidä ostaa. Ei uutena eikä käytettynä. Eikä kukaan YHTÄÄN rakentamisesta ymmärtävä kyllä ostakaan.
        Ja vaikka ei tekniikkaa ymmärtäisikään, niin onhan se mittasuhteiltaan niin törkeen näköinen.
        Ja entäpä se käytännön asuminen ja viihtyvyys?! Onko sinusta muka ne ikkunat hienot? Ja se huoneitten mataluus??.....?.................


      • Meitsi täällä
        jaapajaa kirjoitti:

        "minusta aina on kyseenalaista kun saa "halvalla" ja ero suomalaisiin turvallisiin valmistaloihin ei ole suuri"

        Jos ero ei ole suuri niin ei kait sitten laatukaan ole paljoa parempi. Saattaa olla jopa huonompi, koska elbyn voluumi on ehkä jonkin verran suurempi ja täten alihankinta- tai tarvikehinnoista päästään parempiin sopimuksiin.
        Vrt. Ostat 1 jääkaapin tai ostat 10 jääkappia.

        "Älväreissä tuo hintaetu tulee aika kyseenalaisista jutuista, paljon lastulevyä, ulkoseinän tuuletuksen puuttuminen, huonekorkeus 240"

        Lastulevy vs. kipsilevy. Ei muuta eroa kuin se ettei kipsilevyssä pysy mikään kiinni, jos ei lastulevyssäkään.

        Ulkoseinän tuuletus lienee todettu toimivaksi ratkaisuksi reilun 20.000 talon kokeessa. Ei ne nyt ihan aloittelijoita kuitenkaan ole.

        Huonekorkeus 240cm. Miksi pitäsi olla enemmän ? Lähes kaikissa vanhemmissa taloissa on kyseinen huonekorkeus ja hyvin sopii asustamaan, jos ei nyt satu olemaan koripalloilija.

        Tuntuu nykysin olevan villitys, että mitä korkeampi sisäkorkeus sitä parempi. En ymmärrä miksi. Itse en pidä näistä ns. kivitalojen 5m korkeista olohuoneista. Muutamassa olen käynyt työni vuoksi ja täytyy sanoa että tuntuvat melko kolkoilta talvisin. Kesällä voi olla ihan ok.

        Niin ja minulla ei ole elbyhuussia, enkä sellaista aio hankkiakkaan, koska en tarvi toista taloa. Jos nyt rakentaisin ottaisin kyseisen yrityksen tuottee ihan vakavana vaihtoehtona.

        Verrataan vaan lastulevyä kipsilevyyn. Eilen yritin ruuvia kiinni kipsiin, ei pysy. Lastulevyssä pysyy, koska se on puupohjainen, puusta tehty. Kielletyt aineet niistä on poistettu.
        Mitenkä mahtaa tulevina vuosina olla kipsilevyjen kunto? Ettei vaan murene...
        En asu Älvärissä, mutta olen ärsyyntynyt kummallisesta moittimisesta.
        Miehet eivät näköjään tiedä, että muovipinta on helpompi puhdistettava, verrattuna kaakelien saumoihin.
        Koiraperheessä vielä enemmän.. Meillä on kaakelia ja jynssäämistä riittää.
        Onhan niissä ongelmaa, tippareunaa ei ole seinän alaosassa. Ovat kai nyt suostuneet laittamaan metallisen listan, ettei vesi pääse alapohjaan. Ja onhan nuo kaapit hiukan vanhanaikaisia. Mutta nehän eivät ole elämää tärkeämpiä asioita, vai kuinka?
        Eristeitä lisäisin, jos olisin päättäjä Älvärillä. Rahasta lienee kyse, silloin hinnat nousisi, eikä ne olisikaan niitä halvimpia taloja. Helpoimpia ne silti on, kun ei osaa rakentaa, vai mitä?


    • timpuri

      monessa suomessa tehdyssä puutalossa on ulkoseinä homma ratkaistu näin, Älvärissä on , mitä mieltä olette onko hyvä...
      "Ulkoverhouksen takana ei ole tuuletusrakoa eikä tuulensuojalevyä, seinän rakenne on seuraava:

      lastulevy, höyrynsulkumuovi, runko villat, joku aluskatteen tapainen "muovi" ei kuitenkaan muovia, ulkoverhous. Ei tuossa ilmeisesti mitään pykäliä rikota mutta tämän hetken tietämyksen mukaan puu-ulkoverhouksen takana pitäisi olla tuuletusrako, esim. meillä n 5cm. Tuuletusraon puute ei välttämättä tarkoita ongelmia, mutta maalin valinnassa on syytä olla tarkkana, esim lateksimaali ei tule Älvsbyssä pysymään.
      minusta aika selvää, ostaa ne jotka eivät osaa eivätkä tiedä rakentamisesta mitään ja ollaan suomen ilmastossa, Älväreitä saa kohta halvalla, vai ?

      • on. Oikein ulkomaita

        myöden huudellaan että meillä on mökit, talot, koulut yltäpäältä homeessa. Niistä kamalista 30 v. vankoista Älväreistä sitä ei kyllä löydy, mutta kyllä varmasti ongelma on hirvittävä. Tuo 50 mm tuulitunneli on kaiken a ja o, kylläpä on hyvä että koitetaan neuvoa Ruottalaista kun on niin tyhmä ettei ymmärrä taloaan rakentaa samallalailla väärin kuin me viisaat olemme tehneet, ja kuten tietysti pitää Suomalaisen perinteen mukaan tehdä edelleenkin, mitäs sitä vanhaa systeemiä muuttamaan. Ruattalaisten perkeleet, vaikka korkasivat jo 10 v. takaperin tekemiään virheitä rakentamisen suhteen, ja siksi ovat ikään kuin vähän edellä asioissa, mutta me tehdään tietysti oikein edeleenkin - vaikka vetää mökit homeeseen, mutta tuuletusrako meillä on ja pysyy. (pitäähän pieneläimillä pesäpaikka olla)


      • lateksi mies

        Timpuri se maalailee talonsa lateksilla ja homehduttaa ulkoverhouksensa alle 10 vuodessa. (tosin suurin osa maalista lohkeilee ennen) Se on, sitten sama kun painasit höyrynsulun ulkoverhouksen päälle. Jos osaat rakentaa talon(epäilen), et sitä ainakaan maalata osaa.

        Olihan se tasakattokin yhteenaikaan suomalaisten timpurien mieleen.

        Järki käteen, on lähinnä *ippelin venyntystä keskustella rakenteen hyvyydestä, ellei se perustu tosiasioihin (Vuotavat tasakatot, lohkeavat/homehduttavat lateksit). Kukaan järkevä ei rakenna tasakattoa tai maalaa taloaan lateksilla. (ainakaan pitäisi). Totuus kuitenkin on, ettei elvis talon rakenteissa ole pystytty osoittamaan selviä puutteita (siksi sen valitsin hinta), lähinnä toisin tehtyjä ratkaisuja. Maatyöt on suurin miina elviksessä(kin). (omistajan/(mestarin) vastuulla mihin torppa perustetaan).

        ***Rakenne täsmennys.***
        lastulevy, höyrynsulkumuovi, runko villat,
        svedu tuulensuoja kuitu/kangas,
        Ulkoverhouksen takana ei ole tuuletusrakoa kuin osin ("tupla pystyverhous")
        kangasta vasten olevalla osalla laudassa on n. 2* 1 cm railot. Tuuletuksen riittävyyden todistakoon ne 20 vuotta vanhat elvikset, joiden koko ulkoverhous on jouduttu vaihtamaan??? Jos joukossa on timpurin lateksilla maalattuja voin uskoa.

        Olen köyhä ja laiska, mutten tyhmä ja tyytymätön.
        Ajan Mazdalla, joka on halvempi kuin Mersu, mutta jättää tielle keskimäärin harvemmin kuin mersu. Asun Elvis talossa ja olen tyytyväinen valintaani. SE ON SYNTIÄ. Ja jos huonoksi totean myyn ja muutan pois, kerään vielä sievoisen voiton, kun hyvän tontin valitsin. Se vasta *tuttaa timpuria joka nyhjää 2 vuotta vaimoaan hakaten, eikä hopean jaossa ainakaan puolikkaalla talolla voittoa tee.

        Talon haukut saa tapetointi, meillä ainakin jälki oli epäsiistiä, samaa ei voi sanoa lattiasta, jonka tein itse, kuten timpuri teki talonsa. Omaa kättentyötä kun ei voi kuin ihailla.


      • Sama
        lateksi mies kirjoitti:

        Timpuri se maalailee talonsa lateksilla ja homehduttaa ulkoverhouksensa alle 10 vuodessa. (tosin suurin osa maalista lohkeilee ennen) Se on, sitten sama kun painasit höyrynsulun ulkoverhouksen päälle. Jos osaat rakentaa talon(epäilen), et sitä ainakaan maalata osaa.

        Olihan se tasakattokin yhteenaikaan suomalaisten timpurien mieleen.

        Järki käteen, on lähinnä *ippelin venyntystä keskustella rakenteen hyvyydestä, ellei se perustu tosiasioihin (Vuotavat tasakatot, lohkeavat/homehduttavat lateksit). Kukaan järkevä ei rakenna tasakattoa tai maalaa taloaan lateksilla. (ainakaan pitäisi). Totuus kuitenkin on, ettei elvis talon rakenteissa ole pystytty osoittamaan selviä puutteita (siksi sen valitsin hinta), lähinnä toisin tehtyjä ratkaisuja. Maatyöt on suurin miina elviksessä(kin). (omistajan/(mestarin) vastuulla mihin torppa perustetaan).

        ***Rakenne täsmennys.***
        lastulevy, höyrynsulkumuovi, runko villat,
        svedu tuulensuoja kuitu/kangas,
        Ulkoverhouksen takana ei ole tuuletusrakoa kuin osin ("tupla pystyverhous")
        kangasta vasten olevalla osalla laudassa on n. 2* 1 cm railot. Tuuletuksen riittävyyden todistakoon ne 20 vuotta vanhat elvikset, joiden koko ulkoverhous on jouduttu vaihtamaan??? Jos joukossa on timpurin lateksilla maalattuja voin uskoa.

        Olen köyhä ja laiska, mutten tyhmä ja tyytymätön.
        Ajan Mazdalla, joka on halvempi kuin Mersu, mutta jättää tielle keskimäärin harvemmin kuin mersu. Asun Elvis talossa ja olen tyytyväinen valintaani. SE ON SYNTIÄ. Ja jos huonoksi totean myyn ja muutan pois, kerään vielä sievoisen voiton, kun hyvän tontin valitsin. Se vasta *tuttaa timpuria joka nyhjää 2 vuotta vaimoaan hakaten, eikä hopean jaossa ainakaan puolikkaalla talolla voittoa tee.

        Talon haukut saa tapetointi, meillä ainakin jälki oli epäsiistiä, samaa ei voi sanoa lattiasta, jonka tein itse, kuten timpuri teki talonsa. Omaa kättentyötä kun ei voi kuin ihailla.

        Minulle oli uutta, että Älvsbyhussissa ei ole "normaalia" tuuletusrakoa ulkoverhouksen alla. Tuuletusraon tehtävänähän on varmistaa höyryn kulku eriste/runkorakenteesta ulos, sekä pitää ulkoverhous kuivana. Jos tuuletus puuttuu, saattaa joissain olosuhteissa ja joissain kohdissa rakennetta tiivistyä kosteutta ulkoverhouksen sisäpintaan.

        Ymmärsin puheistanne, että Älvsbytaloissa on tuulensuojakuitua vasten yksi pystyharvalaudoitus ja näiden väleissä päällä toinen (kutsuttiinkohan tuota nyt lomalaudoitukseksi, tai jotain). Alemman laudoituksen lautojen väliin jäisi silloin ilmakanavat, mutta kuinka isot? Eli kuinka isot raot on alemman laudoituksen lautojen välissä? Entä onko nämä "ilmakanavat" auki molemmista päistä, eli laudoituksen ala- ja yläosassa. Ilman pitäisi päästä vapaasti kulkemaan tässä "ilmakanavassa". Nämä ilmakanavat saattavat hyvinkin riittää tuuletukseen, jos ne on riittävän isot, eikä niitä ole laudoituksen yläosasta tukittu (räystään alla ja ikkunapeltien kohdalla).

        Toivoisin vastauksia joltain, joka tietää oikeasti Älvsbyn rakenteen. Toivoisin myös, että suuret tunteet ja arvailut ilman faktoja jätettäisiin pois vastauksista...


      • Suomessa muutamalle
        Sama kirjoitti:

        Minulle oli uutta, että Älvsbyhussissa ei ole "normaalia" tuuletusrakoa ulkoverhouksen alla. Tuuletusraon tehtävänähän on varmistaa höyryn kulku eriste/runkorakenteesta ulos, sekä pitää ulkoverhous kuivana. Jos tuuletus puuttuu, saattaa joissain olosuhteissa ja joissain kohdissa rakennetta tiivistyä kosteutta ulkoverhouksen sisäpintaan.

        Ymmärsin puheistanne, että Älvsbytaloissa on tuulensuojakuitua vasten yksi pystyharvalaudoitus ja näiden väleissä päällä toinen (kutsuttiinkohan tuota nyt lomalaudoitukseksi, tai jotain). Alemman laudoituksen lautojen väliin jäisi silloin ilmakanavat, mutta kuinka isot? Eli kuinka isot raot on alemman laudoituksen lautojen välissä? Entä onko nämä "ilmakanavat" auki molemmista päistä, eli laudoituksen ala- ja yläosassa. Ilman pitäisi päästä vapaasti kulkemaan tässä "ilmakanavassa". Nämä ilmakanavat saattavat hyvinkin riittää tuuletukseen, jos ne on riittävän isot, eikä niitä ole laudoituksen yläosasta tukittu (räystään alla ja ikkunapeltien kohdalla).

        Toivoisin vastauksia joltain, joka tietää oikeasti Älvsbyn rakenteen. Toivoisin myös, että suuret tunteet ja arvailut ilman faktoja jätettäisiin pois vastauksista...

        home-Heikille levy pyörimään tuuletusraosta, tuuletuksestahan on kysymys, eikä siitä raosta ja sen suuruudesta. Ilma kun ei tiedä kuinka isossa raossa se kulkee. Muutakuin Suomalainen ilma, se ei suostu kiertamääm kuin vähintään 44 mm tilassa. Hitto mitä pelleilyä :))


      • Sama
        Suomessa muutamalle kirjoitti:

        home-Heikille levy pyörimään tuuletusraosta, tuuletuksestahan on kysymys, eikä siitä raosta ja sen suuruudesta. Ilma kun ei tiedä kuinka isossa raossa se kulkee. Muutakuin Suomalainen ilma, se ei suostu kiertamääm kuin vähintään 44 mm tilassa. Hitto mitä pelleilyä :))

        Suomen ilmastossa ja Suomessa käytetyissä seinärakenteissa ulkoverhouksen tuuletuksen merkitys korostuu, koska lämpötilagradientti seinärakenteessa on olosuhteista johtuen melko suuri.

        Osaisiko joku vastata edelliseen kysymykseeni?


      • Mutta eivät vaan
        Sama kirjoitti:

        Suomen ilmastossa ja Suomessa käytetyissä seinärakenteissa ulkoverhouksen tuuletuksen merkitys korostuu, koska lämpötilagradientti seinärakenteessa on olosuhteista johtuen melko suuri.

        Osaisiko joku vastata edelliseen kysymykseeni?

        raukat ymmärrä rakentaa talojaan oikein, siis Suomalaisen tuulitunnelin mukaan. Paino sanalle tuuletus, se on se oleellisin ja se Älvsbyssä laudoituksen takana on. Nähtävästi jopa Suomen olosuhteisiin riittävänä, koska talot viellä kunnossa ?


      • Sama
        Mutta eivät vaan kirjoitti:

        raukat ymmärrä rakentaa talojaan oikein, siis Suomalaisen tuulitunnelin mukaan. Paino sanalle tuuletus, se on se oleellisin ja se Älvsbyssä laudoituksen takana on. Nähtävästi jopa Suomen olosuhteisiin riittävänä, koska talot viellä kunnossa ?

        Eipä poikkea juurikaan ei, Etelä-Ruotsia ja aivan pohjoisinta Suomea lukuunottamatta, ja niinhän minäkin arvelin tuossa aiemmin, että Älvsbyn seinärakenteessa on todennäköisesti riittävä tuuletus.

        Olisi vaan "ammatillisen mielekiinnon" vuoksi kiva kuulla tarkemmin Älvsbyn tuuletuksesta, koska se poikkeaa normaalista rakennustavasta. Eli minkä kokoisia ne "tuuletuskanavat" ovat ja ovatko ne kaikissa kohdissa seinää auki molemmista päistä.


      • tuuletusrako

        ilman tunteita! 5cm. on liian iso tuuletusrako koska kysymyksessä on painovoimainen runkorakenteen tuulettuminen/ tätä aihetta on tutkittu ja nykyinen ohje noista tuuletusraoista näyttää olevan virheeellinen, koska siitä liianisosta tuuletusraosta ei ole mitään hyötyä päin vastoin ilma seisoo paikaallaan. Se aluskatteen tapainen muovi on ihan oikea tuulensuojakangas ja verholaudassa on jyrsitty sisempäänlautaan urat jotka takaavat riittävän tuuletuksen. Nimenomaan akrylaattimaali pysyy seinässä kuin seinässä, öljymaali ei näytä pysyvän missään seinässä vaan halkeilee irti nähty naapurissa suomalaisessa talossa joka pari vuotta sitten maalattu!" maalia ei kannata ostaa mitä sattuu halvalla saamaan, niissä on eroja." Tehkää vaan niitä matalaperustuksia/ Suomessa on semmoinen maa perä jossa aina esiintyy radonia jota sitten on huone ilmassa paiti tuulettuvassa alapohjassa, kun on mitattu niin tällaisissa taloissa ei esiinny huoneilmassa radonia!


    • meillä on

      Tilaa vaan Älvsby - meillä on ollut 10 vuotta ja nyt suunnitteilla yläkertaan huoneet. Kovin ollaan tyytyväisiä vieläkin - kaikki toimi hyvin niin rakennusaikana kuin sen jälkeenkin. Talo on edullinen ostaa ja asua, toimiva ja 1.5 kerroksisena kattoikkunoineen ja päätyparvekkeineen kaunis !
      Osta vain. En usko, että kadut.

      • timpuri

        Älvärin talomuujä kun leipä on siitä kiinni. Minusta kannattaa vertailla muitakin hyviä , ei niissä niin paljon ole hintaeroja ja voi tulla myöhemmin halvemmaksi kuin ihan se halvin vaihtoehto, usko vaan. Minusta tuo osta osta, hyvä talo haiskahtaa jo ...mutta kukin taplaa tyylillään...


      • vai viellä "timpuri"
        timpuri kirjoitti:

        Älvärin talomuujä kun leipä on siitä kiinni. Minusta kannattaa vertailla muitakin hyviä , ei niissä niin paljon ole hintaeroja ja voi tulla myöhemmin halvemmaksi kuin ihan se halvin vaihtoehto, usko vaan. Minusta tuo osta osta, hyvä talo haiskahtaa jo ...mutta kukin taplaa tyylillään...

        no, harrasteesta kai käy tämäkin. Ja toivottavasti saat helpotusta pahaan mieleesi. Kyllä se siitä sitten ohi menee, eikä tunnu Älvsbyt enää niin pelottavilta ja Ruotsalaiset ilkeiltä.


      • pilvi
        vai viellä "timpuri" kirjoitti:

        no, harrasteesta kai käy tämäkin. Ja toivottavasti saat helpotusta pahaan mieleesi. Kyllä se siitä sitten ohi menee, eikä tunnu Älvsbyt enää niin pelottavilta ja Ruotsalaiset ilkeiltä.

        taitaa timpuri työkseen vain vastailla näihin älväri aiheisiin... kyllä älväri on talo siinä missä muutkin... itsehän pystyt vaikuttamaan sisustukseen niin talotehtaalta kuin ostamalla paikallisista sisutus ja kodinkonemyyjiltä!


      • insinööri
        pilvi kirjoitti:

        taitaa timpuri työkseen vain vastailla näihin älväri aiheisiin... kyllä älväri on talo siinä missä muutkin... itsehän pystyt vaikuttamaan sisustukseen niin talotehtaalta kuin ostamalla paikallisista sisutus ja kodinkonemyyjiltä!

        myös muutamasta autosta, että auto se on ..... kin ja sillekkin löytyy joku joka sen ostaa.Näin se on älväreissä, aina löytyy nenästä vetäjiä ja saavat ihmiset ylipuhuttua. Vielä pahinta on että älvärin omistaja ei itsekkään tunnusta niinkuin ei suomalainen koskaan myönnä että pileen meni , mitä nyt joskus Karpolle sitten kun ei muuta keinoa enää ole...


      • ja päätyparveke

        Mä taidan tietää sen teidän talon ja siitä kauneudesta voi tosiaankin olla myös toista mieltä. Ja se teidän eteinen on surkee.


    • tottakai

      älbyksessä ei ole puuta sisustuksessa kun kattolistoinnna kaikki muu lastulevyä(lattiat katot seinät kaikki mitä vaan voi tehdä siitä)myös kosteat tilat
      eli palkkaa kunnon timpuri ja anna tehrä oikea talo eikä mitää leikkimökkiä

      • sisustuksessa

        Onko kipsilevy puuta ?

        Paljonko maksaa kun "oikea" kirvesmies tekee talon ?

        Määritelmä "Oikea kirvesmies"

        Näitä esiintyy mm. pk-seudulla satoja, mutta vain hyvin hyvin pieni osa heistä kykenee todella tekemään asiallista jälkeä tai tulemaan työmaalle selvinpäin ilman krapulaa. En suosittele, koska tästä suuresta joukosta on vaikea löytää sitä pienen pientä joukkoa, jotka ovat oikeita kirvesmiehiä.


    • Järkeä

      Olen puolivuotisen älvärin omistaja. Täytyy sanoa, että kaikki toimii ihan hyvin. Ilmalämpöpumppu pitää vaan aika meteliä apukeittiössä. Mitä tulee rakennuslaatuun, niin luotan kymmenien vuosien aikana hioutuneeseen prosessiin. Onhan se talo vähän laatikkomainen, mutta onneksi on varaa lähteä etelään lepuuttamaan silmiään, kun tuo asuntolainakaan ei muserra suuruudellaan. Eli jos haluat konstailematatonta, laadukasta perusasumista, niin älväristä on paha pistää paremmaksi.

      • näin se on

        Olen puolivuotisen Ladan omistaja. Täytyy sanoa, että kaikki toimii ihan hyvin. Lämmityslaite pitää vaan aika meteliä sisätiloissa. Mitä tulee laatuun, niin luotan kymmenien vuosien aikana hioutuneeseen prosessiin. Onhan se auto vähän laatikkomainen, mutta onneksi on varaa lähteä etelään lepuuttamaan silmiään, kun tuo autolainakaan ei muserra suuruudellaan. Eli jos haluat konstailematatonta, laadukasta perusautoa, niin Ladasta on paha pistää paremmaksi.


      • Järkeä
        näin se on kirjoitti:

        Olen puolivuotisen Ladan omistaja. Täytyy sanoa, että kaikki toimii ihan hyvin. Lämmityslaite pitää vaan aika meteliä sisätiloissa. Mitä tulee laatuun, niin luotan kymmenien vuosien aikana hioutuneeseen prosessiin. Onhan se auto vähän laatikkomainen, mutta onneksi on varaa lähteä etelään lepuuttamaan silmiään, kun tuo autolainakaan ei muserra suuruudellaan. Eli jos haluat konstailematatonta, laadukasta perusautoa, niin Ladasta on paha pistää paremmaksi.

        En pidä tuommoista kommentointia sopivana edes keskustelupalstoilla. Yritetään pitää keskustelu edes jonkin verran asiallisena asiallisena. Sen verran voin kuitenkin kommentoida, että jos tarvitset ladaan autolainaa, niin et kyllä varmaan ole omakotitaloa ikinä nähnytkään. Luuseri! ;-)


      • peukalokeskellä kämmentä

        Jos tontti löytyy missä on kunnallistekniikka ja älvärin paketti maksaa vaikka 120000e niin kuinka paljon menoja syntyy vielä sen lisäksi.
        Kun eräs tuttuni väitti että alle 200000e ei saa kaikkea valmiiksi niin että on pihalla nurmikin ja talossa kaikki valmista. Piilomenoihin menee niin paljon rahaa, miten näin valmiissa paketissa ne piilomenot?


    • newhouse2

      Kruunulla saa euron tavaran!!!

    • jones

      Ostin tontin järven rannalta ja vertailin omasta mielestäni tarkkaan talo ja vapaa-ajanasunto vaihtoehtoja. Päädyin tilaamaan tontille älvärin 1.5 kerroksisen Etelättären johon lisätoimituksena tulee puulämmitteinen uuni.

      • BWW

        Kuinka paljon uuni maksaa asennettuna lisävarusteena Elvariin?


      • Siitähän hinta riippuu.
        BWW kirjoitti:

        Kuinka paljon uuni maksaa asennettuna lisävarusteena Elvariin?

        Yleinen käytäntö.


      • lankaan mennyt Älvarin omis...
        BWW kirjoitti:

        Kuinka paljon uuni maksaa asennettuna lisävarusteena Elvariin?

        Siihen mitään uunia saa - kesäparakkiin! Nyt tiedät tämänkin.


      • myydään
        lankaan mennyt Älvarin omis... kirjoitti:

        Siihen mitään uunia saa - kesäparakkiin! Nyt tiedät tämänkin.

        Suomeen kun ei Ruotsissa mene kaupaksi.


      • silminnäkijä
        myydään kirjoitti:

        Suomeen kun ei Ruotsissa mene kaupaksi.

        Et ilmeisesti sitten suomea pidemmälle ole ehtinyt elämäsi aikana,kun et sen vertaa tiedä, että ruotsissa kyseisiä taloja löytyy ja paljon( kauniiksi laitettuja vieläpä.)Myöskin jos en pahasti edehdy, ruotsia pidetään paljon osaavampana laadun suhteen kun meitä suomalaisia. Elämää ja osaamista kyllä löytyy suomenkin ulkopuolelta, vaikka kaikki ei sitä myönnäkkään.


      • Elsbyyhuussi
        lankaan mennyt Älvarin omis... kirjoitti:

        Siihen mitään uunia saa - kesäparakkiin! Nyt tiedät tämänkin.

        Älvärit on kuin yhteen liitettyjä parakkeja!Kolkon oloista ei tunnelmaa yhtään!


      • jeremica
        Elsbyyhuussi kirjoitti:

        Älvärit on kuin yhteen liitettyjä parakkeja!Kolkon oloista ei tunnelmaa yhtään!

        joo, pakko myöntää ja kumaran tuntua kun katto on se 220 cm. Kummalliset lattiat kun notkuivat kuin trampalla. Miksi muovilattiaa suihkutiloissa, jossa lattia notkui yhtä paljon kuin olohuoneessakin, jotain vahviketta tai sementtiä sinne alle ? Kun ei ymmärrä noista teknisistä hienouksista. Insinöörit haloo, jotain kommentteja!!!


      • kAIKKI TIETÄVÄ!
        jeremica kirjoitti:

        joo, pakko myöntää ja kumaran tuntua kun katto on se 220 cm. Kummalliset lattiat kun notkuivat kuin trampalla. Miksi muovilattiaa suihkutiloissa, jossa lattia notkui yhtä paljon kuin olohuoneessakin, jotain vahviketta tai sementtiä sinne alle ? Kun ei ymmärrä noista teknisistä hienouksista. Insinöörit haloo, jotain kommentteja!!!

        Ei taida tämä kaveri tietää mistä puhuu, oletko sä joku asiantuntija niinkuin moni muukin näillä sivuilla!


    • ÄLSBYTALO SEKÄ ITSELLÄ ETTÄ...

      Olet harkinnut älvsbytaloa:Tällä hetkellä toimitusajat ovat melko pitkät, mutta peruutuksia saattaa tulla melko nopeastikin. Jos tontti on kunnos ja rahaa löytyy,voit saada kahden vuoden jonoista huolimatta 3kk:ssa niin kuin meidän perhe.
      Huonot puolet: tapettihalkeamia esiintyy joillakin johtuen kuivassa tehdyistä materiaaleista, jotka reagoivat ulkoilmaan siirtyessään. Vauriot näkyvissä yleensä vuoden sisällä, korjataan takuutyönä.
      Sisällä melko huono äänieristys huoneiden sisällä, ulos/ ulkoa hyvä.
      Hyviä puolia: huokeat sähkölaskut, huolimatta sähkökiukaasta. Toimitukset toimivat ajallaan, edustajat ovat olleet erittäin palveluhalukkaita/- kykyisiä. Laadukkaita oheistuotteita kuten keittiökalusteet ym. Työn jälki ollut meillä hyvä. Asuminen on ollut erittäin mieluisaa. Ongelmia ei ole esiintynyt. Radon- pitoisuudet pysyvät myös kurissa älvsbytaloissa.
      Kunnallistekniikka (sähkö,vesi,viemäröinti) talon ulkopuolella,salaojat,sadevesijärjestelmät ja mahdollinen takka jää sinulle itse huolehdittavaksi.Huoneet ovat valoisat ja luulen että pahin riski on millaisen duunari-parin saat.Voi olla paljonkin eroa sisätöiden lopputuloksella riippuen siitä,kuka ne tekee.
      Jos olet oikeasti kiinnostunut, kannattaa tutustua Vantaan Pakkalan esittelytaloon, jossa näet kaikki perusmateriaalit, mitkä sisältyvät kauppaan ja lisävalintamateriaalit. Edustajat ovat sielä kylmäkiskoisempia kuin muualla,mutta tietoa heiltä löytyy (Asiakkaita käy talos paljon,mutta suuri osa heistä on muualta eli ei tuo näille Vantaan edustajille rahaa.)
      Muutostyöt maksavat paljon, mutta jotkut ovat kannattavia. Itse muutimme kahden huoneen paikkaa,laitoimme takan uuteen paikkaan,laitoimme lisäikkunan kylpyhuoneeseen ja otimme isommat perustuslaatat. Varteenotettava valinta, sanoivat muut mitä tahansa. Kokemuksia löytyy muuten Ruotsista kahden eri talon asukkailta ja myös Suomesta Suvetar ja Etelätär- taloista ja itsellämme on tuo Luonnotar, koska en pidä 2-krs- taloista lasten kanssa. Tilaa riittää,kun on sopuakin :)Huonekorkeus on hyvä ja telinevoimisteluharrastuksesta kiinnostunut perhe on voinut kiinnittää rekin ja renkaat kattoon: hyvin pysyy,kun paikka katsottu oikeaksi.
      Toiv. sait joitain vastauksia ajatuksiisi ilman turhia kommentteja.

    • Pettynyt Älsbytaloon

      Ostin Älvsbytalon joka piti olla edullinen??
      Lisä hintaa tuli reilusti pohjatöistä mitkä piti sisältyä hintaan mutta heidän hintaan ei sisälly kuin palkkien pystytys vaakasuoralle maalle , lisätyöt maksavat heidän hinnan mukaan 92,50€/tunti sis. 2 miestä ja kaivinkone töiden osuus oli noin 9000€ ja täytemaa noin 7800€.
      Joten kannattaa harkita tarkkaan kun ostaa kyseisen talon, huom näistä asioista ei tietenkään myyjä mainitse mitään!
      Terveisin: toista en kyseistä taloa rakenna!

      • Mukana ollut

        Kyllä pojatyöt meillä kuului talopakettiin, kone aloitti kaivamisen aamulla . Monttu oli n 2m syvä 12m pitkä ja 8m leveä ja eiku perustukset paikalleen. Illalla oli valmis ! Sepelit tilattiin itse ja maksettiin.


      • jos tietää

        älsbytaloon kuuluu vakioperustukset hintaan mukaan.otitko itse huomioon että sinun tehtävänä oli kaikki maaperämittaukset ja hiekan tilaamiset ym.
        jos maaperämittauksissa on todettu ettei tontillesi voi tehdä vakioperustuksilla taloa,niin se on oma mokasi,ettet ottanut asiaa selville ennen toimitusta.sinullakin oli varmasti se ärsyttävä 1 vuosi aikaa ottaa asioista selvää ennen talotoimitusta.

        vaikka perustus hintaan kuuluukin kaikissa taloissa niin kyllä sitä rahaa palaa ilman tontin hintaakin ainakin 30000 e.mutta se ei ole älsbyn ongelma.se tulee kyllä ihan kaikilla talopaketeille kyltiäisiksi.

        kun kerran tuollaisen herneen olet olet ottanut nenääsi,niin mieti sitä pois kaivaessasi että paljonko olisi kastelli ym tullut maksamaan jos sinun kustannustiedoillasi olisit rakentanut ?

        ja jos haluat seistä tumput suorana tulevan montun vierellä ja antaa toimittajan tehdä kaiken niin maksaa maksaa.olisin hoitanut kaivurin ym jostain muualta niin et nyt kiroilisi..


      • jeppek

        jokaiseen taloon joutuu ton täytemaan ostaan ite,eiks vaan.Lisätyöt,siis salaojaputkien laitto ja vesi ja sähkölinjojen kaivuu taloon varmaan vähän maksaa mut kait se maksaa vaik sen joku muukin kaivais.voishan sitä itekkin kaivaa lapiolla niin säästäis sit.


    • 10 vuotta täynnä

      Valitsimme tämän Älvsbyn, koska se oli ainut paketti, joka ilmoitti kiinteän hinnan. Kallis tai ei, mutta hinta muuttovalmiille talolle oli se, mikä sopimusta kirjoitettaessa laitettiin.
      Sama urakoitsija teki kaikki kaivutyöt, salaojat ym.
      Paras tapa saada talo asuttavakseen. Ainoa, mitä kadumme on säästäminen toimitussisällössä, muutama tonni lisää olisi pitkän päälle kannattanut. Jos ostaa ooppelin, saa ooppelin. Kaikki pelaa mutta mikään ei ole luksusta.
      Seuraava talo voisi olla myös Älvsbytalo. Nyt vaihtoehtoja on varusteissa ja muussa vielä enemmän.

      • JWESTMARK
        ÄLVSBYTALOA kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=100&conference=4000000000000010&posting=22000000031408491

        Meillä ainakin toiminut Älvsbytalon rakennuttaminen LOISTAVASTI,myyntihetkestä lähtien.Se on omaa tyhmyyttä,jos ei tajua,että lisähintaa TODELLAKIN TULEE,jos ei tasamaatontti.Joten,turha porata.Me tehtiin Älväri rinnetalomalliin ja alakerta tuli maksamaan 110000 euroo siihen yläkerta Älväreiltä 98000euroo,eikä valiteta:)Nyt on tilaa temmeltää yhteensä 230 neliöö,3 henkisellä perheellä.Joten,SUURI KIITOS talomyyjälle,raksamiehille jne...Antaa ihmisten porata ja valittaa.Kannattaa tehdä pitkästä tavarasta,niin saa ainakin sit mieleisensä.Oikein hyvää kevään ja kesän odotusta teille nipottajat*NAURAA ILKIKURISESTI*:)))))))


      • 14700
        JWESTMARK kirjoitti:

        Meillä ainakin toiminut Älvsbytalon rakennuttaminen LOISTAVASTI,myyntihetkestä lähtien.Se on omaa tyhmyyttä,jos ei tajua,että lisähintaa TODELLAKIN TULEE,jos ei tasamaatontti.Joten,turha porata.Me tehtiin Älväri rinnetalomalliin ja alakerta tuli maksamaan 110000 euroo siihen yläkerta Älväreiltä 98000euroo,eikä valiteta:)Nyt on tilaa temmeltää yhteensä 230 neliöö,3 henkisellä perheellä.Joten,SUURI KIITOS talomyyjälle,raksamiehille jne...Antaa ihmisten porata ja valittaa.Kannattaa tehdä pitkästä tavarasta,niin saa ainakin sit mieleisensä.Oikein hyvää kevään ja kesän odotusta teille nipottajat*NAURAA ILKIKURISESTI*:)))))))

        Tapetit repeilevät ikkunoiden yläpuolelta. Sanovat Älvärissä, että se kuuluu puutalon ominaisuuksiin. Koko ajan on asuttu eikä ole ollut kylmillään. Onko näin? nimim.14700


      • tapettien repeily
        14700 kirjoitti:

        Tapetit repeilevät ikkunoiden yläpuolelta. Sanovat Älvärissä, että se kuuluu puutalon ominaisuuksiin. Koko ajan on asuttu eikä ole ollut kylmillään. Onko näin? nimim.14700

        Eikä missään muissakaan talopaketeissa oli ne sitten puusta tai kivestä. Tässä tullaan taas siihen laatukysymykseen, toiset panostaa enemmän laatuun ja asiakaspalveluun toiset paskat siitä välittää. Kunhan tilauskanta pyörii ja tavaraa lähtee tehtaalta vaikka olisikin toisarvoista laatua. Tätä on Älbytalot omiaan. Ihme, että olet puhelimitse heistä jonkin saanut kiinni, ehkä se onnistuu ruotsin puolella. Sama on aivopesty huoltoporukka, jotka pitävät talon nimen mainetta yllä käyttäytymällä sen mukaisesti. Onnea!


      • jope1
        14700 kirjoitti:

        Tapetit repeilevät ikkunoiden yläpuolelta. Sanovat Älvärissä, että se kuuluu puutalon ominaisuuksiin. Koko ajan on asuttu eikä ole ollut kylmillään. Onko näin? nimim.14700

        Tapetit repeilee kaikissa puurunkoisissa taloissa,myös uusissakin.


      • Kellarirakentaja
        JWESTMARK kirjoitti:

        Meillä ainakin toiminut Älvsbytalon rakennuttaminen LOISTAVASTI,myyntihetkestä lähtien.Se on omaa tyhmyyttä,jos ei tajua,että lisähintaa TODELLAKIN TULEE,jos ei tasamaatontti.Joten,turha porata.Me tehtiin Älväri rinnetalomalliin ja alakerta tuli maksamaan 110000 euroo siihen yläkerta Älväreiltä 98000euroo,eikä valiteta:)Nyt on tilaa temmeltää yhteensä 230 neliöö,3 henkisellä perheellä.Joten,SUURI KIITOS talomyyjälle,raksamiehille jne...Antaa ihmisten porata ja valittaa.Kannattaa tehdä pitkästä tavarasta,niin saa ainakin sit mieleisensä.Oikein hyvää kevään ja kesän odotusta teille nipottajat*NAURAA ILKIKURISESTI*:)))))))

        Mitä teillä on alakerrassa, ihan mielenkiinnosta kyselen kun olis samalta kuullostava projekti alkamassa, kellariin alustavasti tulossa ainoastaan autotalli, varastotilaa, ei varsinaista asuintilaa. Luulisin että itsellä ei ihan samaa rahaa kellariin mene? Vai meneekö metsään oma arvaus?


    • Omassa kodissa

      En lukenut muita vastauksia, mutta omasta puolesta voin sanoa, että ollaan tosi tyytyväisiä. Noin 1/2 vuotta ollaan asuttu Kuuttaressa ja hyvin ollaan viihdytty, lämmintä on ollut ja kaikki toiminut hienosti. Tähän lähettyville on rakennettu 3 muutakin Kuutarta ja niissäkin on tyytyväisiä asukkaita.

      Suosittelen siis vaan rohkeasti ja välittämättä kaikenmaailman mustamaalauksista tilaamaan talopaketin Älvsbytalosta. Pääosin jutut ovat huhupuheita.

      • tuo päätöksenteko

        Kiitos kannustavasta mielipiteestä! Hintojen vertailu lienee se kaikkein hankalin juttu, koska kotimaisten valmistajien sivuilta on todella työlästä nähdä kokonaiskustannuksia. Omasta kokemuksesta tiedän, että ammattimiesten/timpurien saaminen on ollut lähes mahdotonta. Sähköasentajien samoin. Meidän tontilla on olemassa jo vanha mökki ja talousrakennuksia. Kun tarvittiin sähköasentajaa, niin kesti kuukausia ennenkuin saatiin.
        Olisi mukavaa kuulla aitoja kokemuksia Älvsbyn toimituksista, ja nimenomaan tuoreita kokemuksia.
        Täällä netissä tahtoo tulla joiltakin tahoilta ihan käsittämättömiä purkauksia. Ihan meinaa rakentamishalut kaikota. Niin, että asiallista tietoa olisi mukavaa saada. Jo etukäteen kiitokset!


      • eereew
        tuo päätöksenteko kirjoitti:

        Kiitos kannustavasta mielipiteestä! Hintojen vertailu lienee se kaikkein hankalin juttu, koska kotimaisten valmistajien sivuilta on todella työlästä nähdä kokonaiskustannuksia. Omasta kokemuksesta tiedän, että ammattimiesten/timpurien saaminen on ollut lähes mahdotonta. Sähköasentajien samoin. Meidän tontilla on olemassa jo vanha mökki ja talousrakennuksia. Kun tarvittiin sähköasentajaa, niin kesti kuukausia ennenkuin saatiin.
        Olisi mukavaa kuulla aitoja kokemuksia Älvsbyn toimituksista, ja nimenomaan tuoreita kokemuksia.
        Täällä netissä tahtoo tulla joiltakin tahoilta ihan käsittämättömiä purkauksia. Ihan meinaa rakentamishalut kaikota. Niin, että asiallista tietoa olisi mukavaa saada. Jo etukäteen kiitokset!

        Tyytyväisiä ollaan. 2 v. asuttu (malli Ainikki). Sisätyöt seinien tasoitus, pohjamaalaus, tapetointi tein itse ja kun ottaa huomioon että olen nainen enkä ole mikään maalari.. Hyvä tuli. Myös laminnaatit laitoimme itse( tässä oli mies mukana). Meillä meni tähän 2viikkoa.Paketti autotallin kanssa maksoi silloin 95t. ja noin 2t. lisatilauksia ulkovaloja,pistorasioita jne. Takka peruustuksineen 6,5t. Nyt on pihatyöt valmiina ja 140t. on riittänyt.


    • on jo oma älväri

      Olen nyt asunut reilu vuoden omassa Älvsbytalossa (suvetar) enkä vielä ainakaan voi mitään haukkua. serkulla on 12v. vanha älväri eikä hänkään ole vielä valittanut. Kaikki mikä luvattiin on myös pitänyt. Pari kuukautta sitten korjausmies kävi vuosi tarkastuksessa ja korjasi sen minkä huomautin hänelle. Ennen kuin tilasin taloni seurasin mielenkiinnolla keskustelu palstojen sivut älvsbytalosta ja voin todeta että, älä välitä siitä mitä nää kerrostalossa vuokralla asuvat timpurit ja talontietäjät sanovat.
      Älvsby on paikkakunta ruotsissa missä pääkonttori sijaitsee. Suomen älvärit rakennetaan Kauhajoella. Eix ne silloin on rakennettu suomessa?
      Talot ovat rakennettu suomen rakennusnormien mukaisesti. Jossain paikkakunnalla rakennustarkastaja huomauttaa alapohjan riittämättömästä tuuletuksesta, mutta ruotsissa se on riittävä, kuka on väärässä? Ja voihan aina laittaa muutama lisä tuuletusputkea sokkelin alta. Kipsi vs. lastulevy: lastulevyyn pystyy kiinnittämään jotain sentään, mutta lastulevy kaikuu pikkasen enemmän.
      Hune korkeus on aivan riittävä, turha lämmittää ylimäräistä voluumia. enkä ole huommannut että ikkunatkaan ole yhtään pienemmät kuin muissa keskiverto taloissa (n.120x100cm.)
      Minun mielipiteeni on: Hinta-Laatusuhde kohallaan.
      Terv. Tyytyväinen

      • Lohiatar

        Kohta 2v takana Lohiatar Älvsbyssä ja erittäin tyytyväinen ollut.
        Sopiva perustalo tomivalla pohjaratkaisulla.

        Mitä kannattaa ostaa lisää(mitä me ainakin otimme)...kattoerkkeri, saunan ja pesutilan ikkunat, lattialämmitys saunaan, siirrättää tarkistusluukku rappusten alle(erittäin helppo käydä tarvittaessa välipohjassa), olohuoneeseen mentävä oviaukko isonnettiin, olohuoneen kammari poistettiiin.
        Itse hommattiin kaapistot wc:hen ja suihkutilaan.
        Muurautin ison varaavan takan olohuoneeseen ja kyllä toimii.
        Nuo tietty nostaa hintaa, muttei mahdottomasti.

        Mitä plussia lisää...riippuu rakentajaporukasta, mutta itse söin pizzaa 1vk asentajien kaverina =)
        Toimitus toimi juuri niin kuin pitikin eli loistavasti...ei mitään ongelmia!
        Takuu korjaukset 1v päästä...yleensä tapettien repeämistä talon elämisen johdosta(meillä ei ollut mitään ongelmia eli 168€ saatiin takaisin)
        Käsittääkseni takuu jatkuu suihkutilojen osalta eteenpäinkin, koska tehtaan rakenne.
        Huolto neuvoo ja auttaa jos ongelmia ilmaantuu...lämpötilan ulkoanturi piti vaihtaa, mutta 1min juttu.
        Ongelma oli, että piti sisälämpö normaalia alempana.

        Kamat taloon ja raskaan rakentamisen päätteeksi 2vk lomalle Thaimaaseen =)))

        Yksi asia itseäni hieman häiritsee...suihkun lattialle tippuva vesi kuuluu selvästi olohuoneeseen.
        Pohjalevyn katkaisu seinänvierestä rakennusvaiheessa voisi estää tuon jos noin voi tehdä?
        Seuraavassa Älvsbyssä meinaan toteuttaa tuon.

        Kulut....2 1 asustaa talossa, tallin lattia(66m*) lämpiää sähköllä(aina pienellään) ja varaava takka(lämmitys 2-3pv välein).
        Sähkökulut nyt viime vuodelta n.111€/kk....mielestäni erittäin vähän.


        Jos haluaa luksusta, rehkiä itsensä hermoramahduksen partaalle, ehken saada eronkin aikaiseksi, niin siitä vaan....no hieman kärjistetysti =)

        Itse tykkään ja seuraava talo samalla tyylillä eli helposti.

        Muista taloista ei vertailukohtaa, muutakuin se mitä olen mukana ollut rakentamassa mikä ei tule olemaan minun oma valintani....pitäähän elämästäkin päästä nauttimaan eikä rehkiä hulluna.

        Näkemyksiä ja mielipiteitä löytyy joka lähtöön, mutta itse ainakin suosittelen!


      • Jormak
        Lohiatar kirjoitti:

        Kohta 2v takana Lohiatar Älvsbyssä ja erittäin tyytyväinen ollut.
        Sopiva perustalo tomivalla pohjaratkaisulla.

        Mitä kannattaa ostaa lisää(mitä me ainakin otimme)...kattoerkkeri, saunan ja pesutilan ikkunat, lattialämmitys saunaan, siirrättää tarkistusluukku rappusten alle(erittäin helppo käydä tarvittaessa välipohjassa), olohuoneeseen mentävä oviaukko isonnettiin, olohuoneen kammari poistettiiin.
        Itse hommattiin kaapistot wc:hen ja suihkutilaan.
        Muurautin ison varaavan takan olohuoneeseen ja kyllä toimii.
        Nuo tietty nostaa hintaa, muttei mahdottomasti.

        Mitä plussia lisää...riippuu rakentajaporukasta, mutta itse söin pizzaa 1vk asentajien kaverina =)
        Toimitus toimi juuri niin kuin pitikin eli loistavasti...ei mitään ongelmia!
        Takuu korjaukset 1v päästä...yleensä tapettien repeämistä talon elämisen johdosta(meillä ei ollut mitään ongelmia eli 168€ saatiin takaisin)
        Käsittääkseni takuu jatkuu suihkutilojen osalta eteenpäinkin, koska tehtaan rakenne.
        Huolto neuvoo ja auttaa jos ongelmia ilmaantuu...lämpötilan ulkoanturi piti vaihtaa, mutta 1min juttu.
        Ongelma oli, että piti sisälämpö normaalia alempana.

        Kamat taloon ja raskaan rakentamisen päätteeksi 2vk lomalle Thaimaaseen =)))

        Yksi asia itseäni hieman häiritsee...suihkun lattialle tippuva vesi kuuluu selvästi olohuoneeseen.
        Pohjalevyn katkaisu seinänvierestä rakennusvaiheessa voisi estää tuon jos noin voi tehdä?
        Seuraavassa Älvsbyssä meinaan toteuttaa tuon.

        Kulut....2 1 asustaa talossa, tallin lattia(66m*) lämpiää sähköllä(aina pienellään) ja varaava takka(lämmitys 2-3pv välein).
        Sähkökulut nyt viime vuodelta n.111€/kk....mielestäni erittäin vähän.


        Jos haluaa luksusta, rehkiä itsensä hermoramahduksen partaalle, ehken saada eronkin aikaiseksi, niin siitä vaan....no hieman kärjistetysti =)

        Itse tykkään ja seuraava talo samalla tyylillä eli helposti.

        Muista taloista ei vertailukohtaa, muutakuin se mitä olen mukana ollut rakentamassa mikä ei tule olemaan minun oma valintani....pitäähän elämästäkin päästä nauttimaan eikä rehkiä hulluna.

        Näkemyksiä ja mielipiteitä löytyy joka lähtöön, mutta itse ainakin suosittelen!

        itse nyt ällyn komposti/hometalossa 3 vuotta asuneena voin kertoa teille ystävät hyvät veljet ja sisaret.
        Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan... yksinkertaisesti sellainen on mahdotonta. Paskaa saa aina pyytämättä ja liiankin kanssa. Jos olet köyhä niinkuin minä niin osta kerralla hyvä ja maksa siitä edes hiukan enemmän. Itse myönnän tehneeni virheen ostaessani ällyn enkä puollustele sitä vaikka pahalta tuntuu kun kustiin silmään. Toivoisin Sinulle hyvän ja turvallisen kodin joten unohda ÄLVSBYTALO. Tämä on sitten ystävän neuvo


      • majavako
        Jormak kirjoitti:

        itse nyt ällyn komposti/hometalossa 3 vuotta asuneena voin kertoa teille ystävät hyvät veljet ja sisaret.
        Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan... yksinkertaisesti sellainen on mahdotonta. Paskaa saa aina pyytämättä ja liiankin kanssa. Jos olet köyhä niinkuin minä niin osta kerralla hyvä ja maksa siitä edes hiukan enemmän. Itse myönnän tehneeni virheen ostaessani ällyn enkä puollustele sitä vaikka pahalta tuntuu kun kustiin silmään. Toivoisin Sinulle hyvän ja turvallisen kodin joten unohda ÄLVSBYTALO. Tämä on sitten ystävän neuvo

        Ihmiset ostaa sen halvimman tontin - sen minne ei saisi rakentaa muut kuin majavat - ja sitten itkevät foorumeilla kuinka on kosteutta ja hometta. Doh.


      • Täytä paskaa 2
        Jormak kirjoitti:

        itse nyt ällyn komposti/hometalossa 3 vuotta asuneena voin kertoa teille ystävät hyvät veljet ja sisaret.
        Hyvää ja halpaa ei ole olemassakaan... yksinkertaisesti sellainen on mahdotonta. Paskaa saa aina pyytämättä ja liiankin kanssa. Jos olet köyhä niinkuin minä niin osta kerralla hyvä ja maksa siitä edes hiukan enemmän. Itse myönnän tehneeni virheen ostaessani ällyn enkä puollustele sitä vaikka pahalta tuntuu kun kustiin silmään. Toivoisin Sinulle hyvän ja turvallisen kodin joten unohda ÄLVSBYTALO. Tämä on sitten ystävän neuvo

        ON SE HYVÄ KUN SÄ PUHUT KOTIMAISISTA TALOISTA, JOITA TUOLLA VALMISTELLAA VESI JA RÄNTÄSATEESSA. 4-6 VIIKKOA KESTÄÄ ENNEN KUIN ON EDES ALUSKATTEELLA.

        RAKENNUS TAVARAT ON HUONOSTI SUOJATTU KAIKKI ON MÄRKÄÄ JA HOMEESSA SE ON SE OIKEA TAPA RANENTAA TÄSSÄ HYISESSÄ POHJOLASSA. YSTÄVÄN NEUVO SINULLE jormak ASU KERROSTALOSSA.


      • jumbo

        lestiksien puhetta suurin osa näistä on niin sanottuja lestiksiä,kun eivät ole parenpaan tottuneet kun on porsaita ollut 3-4 samassa pilttuussa


    • korvat höröllä

      eli ulkoa kuuluu äänet sisälle liikaa ja lapset ei saa nukuttua ollenkaan, jos naapurit 100 m päässä pitävät juhlia...

      • Kuuro naapuri

        Tä mitä sä puhut???


    • Ikkunallinen

      Nostoa, mutta synnyin ja asuin älsbarissa ja nyt kovasti kutkuttaisi ostaa itselle (lähinnä kun koko 30 v aikana ei aikaisemmassa talossa ole ollut mitään ongelmia vaan hyvä asua, hyvä pohja, pienet ylläpitokulut ja hintakin edullinen).

      Ongelma on siinä et halusisin isot trendi-ikkunat ja niitähän ei saa noihin malleihin paitsi ehkä kattoerkkeriin. Olohuoneeseen haluan ainakin isot lattiasta kattoon olevat ikkunat - onko kellään tietoa/kokemusta voiko vain ikkuna-aukon suurentaa itse ja asentaa isommat ikkunat?

      Periaatteessa budjetti on tiukka, mutta sallisi muitakin pakettitaloja. Älsbari on ollut vain niin yliveto ton 30 vuotta että mieluiten ottaisin sellaisen itsellenikin vaikka vähän joutuisi tuunaamaan...

    • SuosittelenEhdottomasti

      Kannattaa ostaa älväri! Pirun hyvä ainakin meistä!

    Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      415
      4634
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      248
      2314
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      70
      1730
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      162
      1467
    5. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      318
      1435
    6. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      67
      1157
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      140
      1141
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      80
      1110
    9. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1085
    10. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      41
      995
    Aihe