Opiskelu venäjällä

Igor

Onko kukaan opiskellut Venäjällä?

-Miten kustannuksia asumisesta ym.juoksevista menoista?

-Kukaan opiskellut päätoimisena siellä?

-Miten olette lukukausimaksut hoitaneet?

-Onko rahaa jäänyt vielä muuhun elämiseen?

Entä kieli.
-Oletteko opiskelleet englannin kielisellä linjalla?

-Onko opetus ollut englannin kielisellä puolella ymmärrettävää?

-Oletteko käyneet Venäjäksi yliopistoon valmistavaa vuotta?
-Miten sujui?

-Oletteko lähteneet täysin "ummikkona" eli kieltä juurikaan osaamattomana opiskelemaan venäjälle?

Toivoisin sähköpostilla vastauksia mutta tännekin tottakai käy. Kiitos.

22

3106

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Venäjää yli 10 v opiskellut

      Itse en ole ollut Venäjällä opiskelemassa, mutta kovasti kiinnostaisi. Kertokaa siis kokemuksianne! Eniten minua pelottaa se kieli, vaikka olen jo yli 10 v opiskellut venäjää. Jotenkin vain pelottaa, ettei venäjäksi opiskelusta tulisi mitään, kun lukeminen on hidasta. Voi olla, että opiskelisin sitten englanniksi ja ehkä joitakin helppoja kursseja venäjäksi. Vaikka Venäjällä ei mikään taida olla helppoa vaan opiskelijoilta vaaditaan paljon.

      • Antti1970

        Etsin Tre alueelta ystävää, joka haluaisi parantaa venäjän kielen taitojaan ja auttaa minua parantamaan suomen kielen taitojani. Kiinosta vain kielioppiminen. [email protected]


    • kike

      Venäjällä en ole opiskellut mutta asunut jonkin aikaa.

      Asumiskustannukset riippuvat täysin siitä minne kaupunkiin haet ja mitä mukavuuksia olet valmis uhraamaan säästäksesi rahaa. Pietari ja Moskova ovat täysin länsimaisten kaupunkien tasolla ja asumiskustannukset keskustassa taitavat olla samaa luokkaa kuin Helsingissä taikka suurempia. Tietysti, jos käy tuuri saattaa löytää edullisenkin kämpän. Kannattaa kysellä yliopistoilta joihin mahdollisesti haet, jospa niillä olisi jotakin tarjottavaa.

      Juoksevista menoista ei tarvitse olla huolestunut. Julkinen liikenne on halpaa, samoin ruoka ja muut huvitukset.

      Lukukausimaksuista sinun kannattaa myöskin kysyä yliopistoilta. Mutta Venäjälle lähdettäessä opiskelemaan on oltava tarpeeksi rahaa, sillä hyväpalkkaisen työn löytäminen opiskelun ohella on melkeinpä mahdotonta.

      Venäjän englanninkielisen opetuksen taso on hyvin kyseenalainen. Paitsi tietysti jos haet johonkin maksulliseen yliopistoon, vaikka kukaan ei välttämättä takaa että se olisi sielläkään laadukasta. Ummikkona lähteminen on kyllä kieltämättä hankalaa, sillä ei juuri kukaan puhu englantia, eivät edes aina nuoretkaan.

      Parasta olisi varmaan kuitenkin etsiä käsiinsä joku ihminen joka on oikeasti opiskellut Venäjällä, pitää hänelle kunnon kuulustelu ja hakea vain niihin opistoihin joista on tullut positiivista palautetta puolueettomista lähteistä.

      • rajantaa

        Jatkakaamme keskustelua vanhaan ketjuun - onko kukaan hakemassa syksyksi Venäjälle opiskelemaan? Minne, mitä ainetta? Jos meitä on linjoilla useampi, voitaisiin pistää pystyyn oma sähköpostirinki tai jotain!


      • kääkkänä
        rajantaa kirjoitti:

        Jatkakaamme keskustelua vanhaan ketjuun - onko kukaan hakemassa syksyksi Venäjälle opiskelemaan? Minne, mitä ainetta? Jos meitä on linjoilla useampi, voitaisiin pistää pystyyn oma sähköpostirinki tai jotain!

        heipparallaa, täällä yks vanhus harkitsee vakavissaan pietarin lääkikseen hakemista (2 eri koulua harkinnassa), mutta en tiedä, riittääkö uskallus ja miten tähdet asettuvat.


    • Antti1970

      Etsin Tre alueelta ystävää, joka haluaisi parantaa venäjän kielen taitojaan ja auttaa minua parantamaan suomen kielen taitojani. Kiinosta vain kielioppiminen. [email protected]

    • rajantaa

      Mitkä koulut mietinnässä? Itsellä Pavlov (:

      • Kääkkänä

        Pediatrinen. Miksi :(?


    • Meet & Greet

      Mie oon menossa Pietariin työssäoppimaan ja mietityttää asunto sekä erilaiset säätiöiden apurahat. Onko jollain mitään näistä tietoa?

    • rajantaa

      Meet&Greet, miten kämpän kanssa kävi?

      Ketäs on lähdössä syksyllä itärajan tuolle puolen?

    • pavlovlääkis

      Mä oon pohtinut ett ens vuonna hakisin pietariin lääkikseen, pavloviin.

      En vaan oikeen oo löytänyt mitään tietoa miten se itse hakumenettely tapahtuu. Oisko kellään antaa neuvoa? Löysin sivun, jossa voi hakea apurahaa, mutt miten ite yliopistoon haetaan? Vai eikö se toimi samalla tavalla kuin suomessa, eli ei mitään nettihakua tms. että pitääkö jotenkin puhelimitse hakea?

      Eilen vasta keksin koko idean pietarista,eli en kauheesti ole ehtinyt perehtymään. 2päivää sitten olin lääkiksen pääsykokeessa täällä suomessa ja vähän epäilyttää lopputulos.

      • rajantaa

        Itse heitin paperit viikko sitten menemään Pavloviin. Yliopistolle lähetetään sähköpostitse käännös yo-todistuksesta ja/tai lukion päättötodistuksesta ja passin kopio. Vieläkin muuten ehtii hakea syksyllä alkaviin opintoihin (: Mulle saa nakata meiliä (rinceli [miukumauku] hotmail.com), voin kertoa prosessista vähän tarkemmin.


      • Kääkkänä
        rajantaa kirjoitti:

        Itse heitin paperit viikko sitten menemään Pavloviin. Yliopistolle lähetetään sähköpostitse käännös yo-todistuksesta ja/tai lukion päättötodistuksesta ja passin kopio. Vieläkin muuten ehtii hakea syksyllä alkaviin opintoihin (: Mulle saa nakata meiliä (rinceli [miukumauku] hotmail.com), voin kertoa prosessista vähän tarkemmin.

        Häh, eikö siellä ole pääsykokeita? Itse just haen pediatriseen ja varmaan metchnikoviin jos ne suostuu tekemään viisumit perheelle, mutta molemmissa on kyllä pääsykokeet, en kyllä tiedä minkä tasoiset.


    • rajantaa

      Toisen käden (=CIMO:sta ja paikan päällä opiskelevilta kuultua) tietoa, olen siis itse vasta hakenut Pavloviin (Первый Санкт-Петербургский
      государственный медицинский
      университет им. акад. И. П. Павлова), jonka järjestelmää seuraavat kommentit koskevat:

      1) lääketieteen valmistavalle linjalle (Подготовительное отделение) ei ole pääsykokeita; valmistavan vuoden aikana opiskellaan mm. venäjän kieltä ja luonnontieteitä, ja lopputentit läpäistyään on oikeutettu aloittamaan lääketieteen opinnot venäjän kielellä ilman pääsykoetta.

      2) englanninkieliselle linjalle on pääsykoe, mikäli hakijoita on enemmänkuin aloituspaikkoja.


      Millainen on muuten hakuprosessi Pediatriseen ja Metchnikoviin?

      • Kääkkänä

        Molemmissa on pääsykokeet, jotka samat paikallisille ja ulkkareille jos siis hakee venäjänkielisellä linjalle. Joka vuosi ei järjestetä englanninkielisen vuosikurssin aloitusta (esim. 2014). Ilman pääsykokeita mielivien pitää mennä sinne valmistavaan tiedekuntaan aluksi. Sittenhän Pietarissa on vielä lääketieteellinen tdk valtion yliopistossa sekä sotilaallis-lääketieteellinen korkeakoulu, en tiedä ottavatko jälkimmäiseen naisia. Tietääkseni budjettilinjalle sikavaikea päästä, eli maksullista opiskelu anyhow on.


      • Kääkkänä
        Kääkkänä kirjoitti:

        Molemmissa on pääsykokeet, jotka samat paikallisille ja ulkkareille jos siis hakee venäjänkielisellä linjalle. Joka vuosi ei järjestetä englanninkielisen vuosikurssin aloitusta (esim. 2014). Ilman pääsykokeita mielivien pitää mennä sinne valmistavaan tiedekuntaan aluksi. Sittenhän Pietarissa on vielä lääketieteellinen tdk valtion yliopistossa sekä sotilaallis-lääketieteellinen korkeakoulu, en tiedä ottavatko jälkimmäiseen naisia. Tietääkseni budjettilinjalle sikavaikea päästä, eli maksullista opiskelu anyhow on.

        Hitto piti sanomani että 2013 ei aloitettu englanninkielistä linjaa.


    • Kääkkänä

      Heippa, pääsitkö pavloviin ja aloititko opiskelut siellä? Olisi kiva kuulla miten menee! Mulla menee haku ensi vuoteen olosuhteiden pakosta:(

    • rajantaa

      Privjet, Pavlovissa ollaan valmistavalla vuodella! Mielelläni jeesin tänne opiskelemaan mieliviä, spostia vaan rinceli [miukumauku] hotmail.com). jotain infoa varmaan ehtiessäni heitän blogiinkin (https://saintleningrad.wordpress.com) .

    • ensi vuoden hakuun?

      Kukaan hakemassa 2015? Pavlov, Mechikov??

    • kaverikertonut

      No siellä kuulemma ulkomaalaiset opiskelee ensiksi yhden vuoden pelkkää venäjää jonka jälkeen alotetaan sitten kunnon opiskelu. Englannin kielinen opiskelu ei ole kovin laajaa tai hyvää.

    • PrivietKakDelaRossija

      Onko kellään kokemuksia opiskelusta kielikoulussa venäjällä? 3-4 viikoksi menisin pietariin/moskovaan keväällä opiskelemaan venäjän kieltä. Paljonko kerkeisin oppia tuona aikana ja mitä olisi hyvä tietää myöskin. liden&denz kielikouluun ajattelin siis hakea

    • Uusi_Pietarissa

      Missä voisin tavata teitä muita suomalaisia opiskelijoita Pietarissa? Olisi kiva saada vertaistukea, sen verran rankkaa tämä opiskelu (aloitin juuri ykkösellä). Lääkisopiskelijoiden yhdistyksen sivun www.chiasma.fi jo löysinkin, mutta missä ihmeessä te muut olette? :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      1525
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      13
      1327
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1311
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      30
      1257
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      32
      1225
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      14
      1136
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1096
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      8
      1096
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1084
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1062
    Aihe