Hodgkinin tautiin liittyvä kutina!

vieras

Millaista se on? Mulla on ollut muutaman viikon vartalolla kutinaa, johonkin kohti aina kutittaa ja kun raavin, se siirtyy toiseen kohtaan. Eniten kutisee ehkä päänahka, mutta paljon myös muut kohdat, käsivarret ja jalat. Alempana laitoin avauksen jossa ihmettelin kaulaltani löytynyttä pattia ja sanoin, ettei mulla ole muita oireita, mutta en tajunnut että kutina voi olla oire. Nyt alko pelottamaan tosi paljon kun tajusin, että juuri sen syövän oire, jonka pelkään itselläni olevan, on kutina. Mulla siis kutinaa ollut jo ainakin kuukauden, vaikka olen yrittänyt rasvailla itseäni.

37

79749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Syöpää sairastava

      Mulla kutisi vähän joka paikka ja todella paljon, pahin paikka taisi olla jalat! Itsekin rasvailin ihoa ja ihmettelin kun mikään ei auttanut, iho kutisi mielettömästi aina vaan. Mitään sen kummempaa ihottumaa ei kuitenkaan ollut. Itse ihmettelin sitä kutinaa 5 kuukautta ennenkuin syy löytyi. Kannattaa käydä lääkärillä näyttämässä sitä pattia ja samalla kertoa kutinasta, sillähän se selviää. Toivotaan ettei olisi mitään vakavampaa :)

      • vieras

        Miten suuria ne imusolmukkeet? Oliko sulla mitään muita oireita? Mulla suurin on alle sentin halkaisijaltaan ja siinä on toinen pienempi pallukka kiinni, ehkä puolen sentin kokoinen. Lisäks on tullut pari kolme ehkä 4mm kokoista pallukkaa nyt lisää parin päivän sisällä! Näytin tänään yhdelle lääkärille niitä joka sanoi, että ne tuntuivat normaaleilta. Varaan kyllä vielä toiselle lääkärille ajan kun haluan, että patit tutkitaan kunnolla, huomasin ne siis vasta 4 päivää sitten ja en tiedä kuinka kauan ne kaksi pattia ovat ollu jotka löysin ensimmäiseksi. Näkyyköhän verikokeissa jotain syöpään viittaavaa? Toivottavasti pääsisin pian semmoiseen ohutneulanäytteen ottoon, hermot tässä menee panikoidessa. :(


      • Syöpää sairastava
        vieras kirjoitti:

        Miten suuria ne imusolmukkeet? Oliko sulla mitään muita oireita? Mulla suurin on alle sentin halkaisijaltaan ja siinä on toinen pienempi pallukka kiinni, ehkä puolen sentin kokoinen. Lisäks on tullut pari kolme ehkä 4mm kokoista pallukkaa nyt lisää parin päivän sisällä! Näytin tänään yhdelle lääkärille niitä joka sanoi, että ne tuntuivat normaaleilta. Varaan kyllä vielä toiselle lääkärille ajan kun haluan, että patit tutkitaan kunnolla, huomasin ne siis vasta 4 päivää sitten ja en tiedä kuinka kauan ne kaksi pattia ovat ollu jotka löysin ensimmäiseksi. Näkyyköhän verikokeissa jotain syöpään viittaavaa? Toivottavasti pääsisin pian semmoiseen ohutneulanäytteen ottoon, hermot tässä menee panikoidessa. :(

        Kasvaneita imusolmukkeita oli useita kaulalla ja solisluukuopassa, kooltaan olivat muistaakseni 12-50mm. Sittenhän ne olivat kovia, kiinni alustassaan mutta eivät laisinkaan kipeitä. Muita oireita oli mm. väsymys, kova rintakipu, kutina, kohonnut syke, laihtuminen.. Mulla verikokeissa oli valkosolut ja tulehdusarvot koholla, leukosyytit yli 20, neutrofiilit 15 ja lasko ja crp kummatkin yli 50. Eli itse syöpä ei verikokeissa näy, mutta tietenkin se voi antaa viitteitä että jokin on pielessä. Onko sulta imusolmukkeet ultrattu? Itse en ainakaan liikaa luottaisi pelkästään lääkärin "kyllä ne tuntuu normaaleilta". Ultra kertoo jo niin paljon enemmän, ja sen perusteellahan usein ryhdytään lisätutkimuksiin, jos on tarpeen. Ohutneulanäytehän ei ole näissä tapauksissa 100% varma, täysin varman vastauksen saa vain leikkaamalla koko imusolmukkeen näytteeksi.
        Kannattaa vaatia kunnollista hoitoa, meillä on siihen oikeus.
        Muista kuitenkin että monesti imusolmukkeet turpoavat hyvinkin helposti, monista eri syistä, ei se heti syöpää tarkoita. Toivottavasti asiasi selviää pian että saat mielenrauhan.


      • Solmu
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        Kasvaneita imusolmukkeita oli useita kaulalla ja solisluukuopassa, kooltaan olivat muistaakseni 12-50mm. Sittenhän ne olivat kovia, kiinni alustassaan mutta eivät laisinkaan kipeitä. Muita oireita oli mm. väsymys, kova rintakipu, kutina, kohonnut syke, laihtuminen.. Mulla verikokeissa oli valkosolut ja tulehdusarvot koholla, leukosyytit yli 20, neutrofiilit 15 ja lasko ja crp kummatkin yli 50. Eli itse syöpä ei verikokeissa näy, mutta tietenkin se voi antaa viitteitä että jokin on pielessä. Onko sulta imusolmukkeet ultrattu? Itse en ainakaan liikaa luottaisi pelkästään lääkärin "kyllä ne tuntuu normaaleilta". Ultra kertoo jo niin paljon enemmän, ja sen perusteellahan usein ryhdytään lisätutkimuksiin, jos on tarpeen. Ohutneulanäytehän ei ole näissä tapauksissa 100% varma, täysin varman vastauksen saa vain leikkaamalla koko imusolmukkeen näytteeksi.
        Kannattaa vaatia kunnollista hoitoa, meillä on siihen oikeus.
        Muista kuitenkin että monesti imusolmukkeet turpoavat hyvinkin helposti, monista eri syistä, ei se heti syöpää tarkoita. Toivottavasti asiasi selviää pian että saat mielenrauhan.

        Näkyykö ultrassa myös se, jos imusolmukkeissa on jotain poikkeavaa vai pelkästään se, että imusolmukkeet ovat normaalia suuremmat?

        Minulla ultrattiin imusolmukkeita, jotka ovat olleet suurentuneita (1-2 cm) jo parin vuoden ajan ja yhtä kauan on ollut epämääräistä kutinaa ja lämpöilyä. Verikokeisssa leukosyytit ja lymfosyytit koholla.

        Rötgenlääkäri tutkiessaan kyseli, että onko ollut flunssaa jne. Eli siis tarkoittikohan tuo kysymys sitten, että imusolmukkeet ovat "tavallisesti" suurentuneet kuten ne ovat tulehduksissa? Vai pystyykö ultralla edes toteamaan pahanlaatuisia muutoksia imusolmukkeissa? Aika omalle lääkärille on vasta edessäpäin, joten varmaan siellä selviää taas jotain lisää.


      • vieras
        Solmu kirjoitti:

        Näkyykö ultrassa myös se, jos imusolmukkeissa on jotain poikkeavaa vai pelkästään se, että imusolmukkeet ovat normaalia suuremmat?

        Minulla ultrattiin imusolmukkeita, jotka ovat olleet suurentuneita (1-2 cm) jo parin vuoden ajan ja yhtä kauan on ollut epämääräistä kutinaa ja lämpöilyä. Verikokeisssa leukosyytit ja lymfosyytit koholla.

        Rötgenlääkäri tutkiessaan kyseli, että onko ollut flunssaa jne. Eli siis tarkoittikohan tuo kysymys sitten, että imusolmukkeet ovat "tavallisesti" suurentuneet kuten ne ovat tulehduksissa? Vai pystyykö ultralla edes toteamaan pahanlaatuisia muutoksia imusolmukkeissa? Aika omalle lääkärille on vasta edessäpäin, joten varmaan siellä selviää taas jotain lisää.

        ja lääkäri sanoi, että tuntuu ihan normaalilta. Sanoin, että pelkään imusolmukesyöpää ja lääkäri vakuutti, että 99.999% varmuudella ei ole syöpää. Verikokeissa kävin ja jos niissä on jotain häikkää niin sitten pääsen koepalan ottoon. Mutta eihän se syöpä välttämättä niissä verikokeissa näy :( Huomasin patin alle viikko sitten, onneks se ei (kai) kauemmin ole vielä ollut. Pitää nyt toivoo, että alkaisi itekseen pienentymään. Mulla siis alle sentin kokoinen se isoin patti ja lääkärin mukaan imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia. Mutta mutta mutta.. edelleen pelottaa, ei onneks yhtä paljon, mutta kuitenkin. Nyt pitää olla räpläämättä kaulaa kun koskettelen sitä kymmeniä kertoja päivässä. Jos verikokeet on ok niin pitää kai vaan ootella pieneneekö patti, mutta jos yhtään alkaa kasvaa niin meen vaatimaan tarkempia tutkimuksia.


      • Syöpää sairastava
        vieras kirjoitti:

        ja lääkäri sanoi, että tuntuu ihan normaalilta. Sanoin, että pelkään imusolmukesyöpää ja lääkäri vakuutti, että 99.999% varmuudella ei ole syöpää. Verikokeissa kävin ja jos niissä on jotain häikkää niin sitten pääsen koepalan ottoon. Mutta eihän se syöpä välttämättä niissä verikokeissa näy :( Huomasin patin alle viikko sitten, onneks se ei (kai) kauemmin ole vielä ollut. Pitää nyt toivoo, että alkaisi itekseen pienentymään. Mulla siis alle sentin kokoinen se isoin patti ja lääkärin mukaan imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia. Mutta mutta mutta.. edelleen pelottaa, ei onneks yhtä paljon, mutta kuitenkin. Nyt pitää olla räpläämättä kaulaa kun koskettelen sitä kymmeniä kertoja päivässä. Jos verikokeet on ok niin pitää kai vaan ootella pieneneekö patti, mutta jos yhtään alkaa kasvaa niin meen vaatimaan tarkempia tutkimuksia.

        vai että lääkäri sanonut että imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia?? Sittenhän minä olen ihan turhaan käynyt kohta puoli vuotta hoidoissa! Eihän mulla sitten mitään syöpää ole! Toihan on nyt ihan puppua. Jostainhan ne imusolmukkeet alkaa kasvamaan, ei ne yhdessä yössä muutu niiksi "kananmuniksi". Ihmetyttää muutenkin joidenkin lääkäreiden asenteet. Tai ehkä sitten haluavat vain rauhoittaa potilasta, mutta ei väärää tietoa kuitenkaan saisi antaa..

        Ultrasta sen verran että kyllä se antaa jo viitteitä pahanlaatuisuudesta, mulla ainakin imusolmukkeet olivat muuttaneet muotoaan epänormaaliksi ja kasvaneet.


      • Pelokas
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        vai että lääkäri sanonut että imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia?? Sittenhän minä olen ihan turhaan käynyt kohta puoli vuotta hoidoissa! Eihän mulla sitten mitään syöpää ole! Toihan on nyt ihan puppua. Jostainhan ne imusolmukkeet alkaa kasvamaan, ei ne yhdessä yössä muutu niiksi "kananmuniksi". Ihmetyttää muutenkin joidenkin lääkäreiden asenteet. Tai ehkä sitten haluavat vain rauhoittaa potilasta, mutta ei väärää tietoa kuitenkaan saisi antaa..

        Ultrasta sen verran että kyllä se antaa jo viitteitä pahanlaatuisuudesta, mulla ainakin imusolmukkeet olivat muuttaneet muotoaan epänormaaliksi ja kasvaneet.

        Hei Syöpää Sairastava!

        Minäkin löysin kaulaltani patin, turvonneen imusolmukkeen, se on noin 5-7 senttiä vasemman korvan alapuolella kaulan sivulla. Ei kovin iso mutta tuntuu, hiemna isompi kuin herne. Se muljuu hiukan. eikö syöpä yleensä ole kiinnittynyt eikä muljuva? Minulla ei ole ollut kutinaa, ei laihtumista eikä kipuja. Väsynyt olen aina muutenkin. Mitä luulet? Minulla ei ole ollut mitään infektioita. Muistan että nuorena minulla turposi myös kerran ilman syytä imusolmukkeet ja ne tutkittiin, ei ollut mitään. Luuletko että tämä on vain pikkutulehduksesta turvonnut solmuke. Olen hyvin herkkä ja pelkään sairauksia kovasti, siksi kysyn. Mielikuvitus pahentaa pelkoja. Kiitän jos jaksat vastata.


      • Pelokas
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        vai että lääkäri sanonut että imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia?? Sittenhän minä olen ihan turhaan käynyt kohta puoli vuotta hoidoissa! Eihän mulla sitten mitään syöpää ole! Toihan on nyt ihan puppua. Jostainhan ne imusolmukkeet alkaa kasvamaan, ei ne yhdessä yössä muutu niiksi "kananmuniksi". Ihmetyttää muutenkin joidenkin lääkäreiden asenteet. Tai ehkä sitten haluavat vain rauhoittaa potilasta, mutta ei väärää tietoa kuitenkaan saisi antaa..

        Ultrasta sen verran että kyllä se antaa jo viitteitä pahanlaatuisuudesta, mulla ainakin imusolmukkeet olivat muuttaneet muotoaan epänormaaliksi ja kasvaneet.

        Hei Syöpää Sairastava!

        Minäkin löysin kaulaltani patin, turvonneen imusolmukkeen, se on noin 5-7 senttiä vasemman korvan alapuolella kaulan sivulla. Ei kovin iso mutta tuntuu, hiemna isompi kuin herne. Se muljuu hiukan. eikö syöpä yleensä ole kiinnittynyt eikä muljuva? Minulla ei ole ollut kutinaa, ei laihtumista eikä kipuja. Väsynyt olen aina muutenkin. Mitä luulet? Minulla ei ole ollut mitään infektioita. Muistan että nuorena minulla turposi myös kerran ilman syytä imusolmukkeet ja ne tutkittiin, ei ollut mitään. Luuletko että tämä on vain pikkutulehduksesta turvonnut solmuke. Olen hyvin herkkä ja pelkään sairauksia kovasti, siksi kysyn. Mielikuvitus pahentaa pelkoja. Kiitän jos jaksat vastata.


      • Pelokas
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        vai että lääkäri sanonut että imusolmukesyövässä patit on kananmunan kokoisia?? Sittenhän minä olen ihan turhaan käynyt kohta puoli vuotta hoidoissa! Eihän mulla sitten mitään syöpää ole! Toihan on nyt ihan puppua. Jostainhan ne imusolmukkeet alkaa kasvamaan, ei ne yhdessä yössä muutu niiksi "kananmuniksi". Ihmetyttää muutenkin joidenkin lääkäreiden asenteet. Tai ehkä sitten haluavat vain rauhoittaa potilasta, mutta ei väärää tietoa kuitenkaan saisi antaa..

        Ultrasta sen verran että kyllä se antaa jo viitteitä pahanlaatuisuudesta, mulla ainakin imusolmukkeet olivat muuttaneet muotoaan epänormaaliksi ja kasvaneet.

        Hei Syöpää Sairastava!

        Minäkin löysin kaulaltani patin, turvonneen imusolmukkeen, se on noin 5-7 senttiä vasemman korvan alapuolella kaulan sivulla. Ei kovin iso mutta tuntuu, hiemna isompi kuin herne. Se muljuu hiukan. eikö syöpä yleensä ole kiinnittynyt eikä muljuva? Minulla ei ole ollut kutinaa, ei laihtumista eikä kipuja. Väsynyt olen aina muutenkin. Mitä luulet? Minulla ei ole ollut mitään infektioita. Muistan että nuorena minulla turposi myös kerran ilman syytä imusolmukkeet ja ne tutkittiin, ei ollut mitään. Luuletko että tämä on vain pikkutulehduksesta turvonnut solmuke. Olen hyvin herkkä ja pelkään sairauksia kovasti, siksi kysyn. Mielikuvitus pahentaa pelkoja. Kiitän jos jaksat vastata.


      • Pelokas
        Pelokas kirjoitti:

        Hei Syöpää Sairastava!

        Minäkin löysin kaulaltani patin, turvonneen imusolmukkeen, se on noin 5-7 senttiä vasemman korvan alapuolella kaulan sivulla. Ei kovin iso mutta tuntuu, hiemna isompi kuin herne. Se muljuu hiukan. eikö syöpä yleensä ole kiinnittynyt eikä muljuva? Minulla ei ole ollut kutinaa, ei laihtumista eikä kipuja. Väsynyt olen aina muutenkin. Mitä luulet? Minulla ei ole ollut mitään infektioita. Muistan että nuorena minulla turposi myös kerran ilman syytä imusolmukkeet ja ne tutkittiin, ei ollut mitään. Luuletko että tämä on vain pikkutulehduksesta turvonnut solmuke. Olen hyvin herkkä ja pelkään sairauksia kovasti, siksi kysyn. Mielikuvitus pahentaa pelkoja. Kiitän jos jaksat vastata.

        Anteeksi että tämän viesti tuli näin monta kertaa. sivu reistaili...


      • Syöpää sairastava
        Pelokas kirjoitti:

        Hei Syöpää Sairastava!

        Minäkin löysin kaulaltani patin, turvonneen imusolmukkeen, se on noin 5-7 senttiä vasemman korvan alapuolella kaulan sivulla. Ei kovin iso mutta tuntuu, hiemna isompi kuin herne. Se muljuu hiukan. eikö syöpä yleensä ole kiinnittynyt eikä muljuva? Minulla ei ole ollut kutinaa, ei laihtumista eikä kipuja. Väsynyt olen aina muutenkin. Mitä luulet? Minulla ei ole ollut mitään infektioita. Muistan että nuorena minulla turposi myös kerran ilman syytä imusolmukkeet ja ne tutkittiin, ei ollut mitään. Luuletko että tämä on vain pikkutulehduksesta turvonnut solmuke. Olen hyvin herkkä ja pelkään sairauksia kovasti, siksi kysyn. Mielikuvitus pahentaa pelkoja. Kiitän jos jaksat vastata.

        Hei!

        Minulla imusolmukkeet olivat alustassaan kiinni, muljuvia ei ollut ollenkaan.
        Lääkärihän minä en todellakaan ole joten on vaikea sanoa mitään. Eihän se näin kertomasi perusteella kuulosta syövältä, mutta jokainen syöpä on yksilöllinen ja oireita ei kaikille edes tule. Tällä en tietenkään halua pelotella, ja on hyvä muistaa että hodgkinin tauti on kuitenkin melko harvinainen,
        vuodessa siihen sairastuu reilu 100 ihmistä.
        Voit varmasti olla huoletta :) Imusolmukkeethan tunnetusti turpoavat niin helposti mitä pienimmästäkin tulehduksesta, jopa sellaisesta mistä ei itse edes ole tietoinen. Ja onhan niitä imusolmukkeita hyvä seurata ja mennä sitten lääkärille näyttämään mikäli alkavat näyttämään huolestuttavilta, mutta älä nyt turhaan ota stressiä asiasta. Nuku hyvin ja nauti elämästäsi, elämä on paljon mukavampaa kun jaksaa ottaa ilon irti jokaisesta päivästä eikä murehdi turhia :)


      • Pelokas
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        Hei!

        Minulla imusolmukkeet olivat alustassaan kiinni, muljuvia ei ollut ollenkaan.
        Lääkärihän minä en todellakaan ole joten on vaikea sanoa mitään. Eihän se näin kertomasi perusteella kuulosta syövältä, mutta jokainen syöpä on yksilöllinen ja oireita ei kaikille edes tule. Tällä en tietenkään halua pelotella, ja on hyvä muistaa että hodgkinin tauti on kuitenkin melko harvinainen,
        vuodessa siihen sairastuu reilu 100 ihmistä.
        Voit varmasti olla huoletta :) Imusolmukkeethan tunnetusti turpoavat niin helposti mitä pienimmästäkin tulehduksesta, jopa sellaisesta mistä ei itse edes ole tietoinen. Ja onhan niitä imusolmukkeita hyvä seurata ja mennä sitten lääkärille näyttämään mikäli alkavat näyttämään huolestuttavilta, mutta älä nyt turhaan ota stressiä asiasta. Nuku hyvin ja nauti elämästäsi, elämä on paljon mukavampaa kun jaksaa ottaa ilon irti jokaisesta päivästä eikä murehdi turhia :)

        Kiitos, seuraan niitä. Olen varmaan mielestäsi typerä =) Tiedän olevani hieman yliherkkä näissä asioissa, luen liikaa lääkärikirjoja jne...
        Toivon sinulle pikaista paranemista!


      • Syöpäfoobikko
        Pelokas kirjoitti:

        Kiitos, seuraan niitä. Olen varmaan mielestäsi typerä =) Tiedän olevani hieman yliherkkä näissä asioissa, luen liikaa lääkärikirjoja jne...
        Toivon sinulle pikaista paranemista!

        Et todellakaan ole ainoa. Syövän pelko on tosi monella. Olen itsekin vatvonut mielessäni erilaisia oireita ja syövän mahdollisuutta lukemattomat kerrat. Ainoat syövät, joita minulla ei mielestäni ole ollut ovat kohdunkaulansyöpä ja munasarjasyöpä - tämäkin vain siitä syystä, ettei minulla ole moisia elimiä.
        Tällä hetkellä seuraan huolestuneena imusolmukkeita kaulalla, kuten sinäkin.
        Tiedostan sen, kuinka hullua on kaikista oireista aina epäillä syöpää, mutta tietoisuus siitä, että se on hullua ei poista fobiaani.


      • Pelokas
        Syöpäfoobikko kirjoitti:

        Et todellakaan ole ainoa. Syövän pelko on tosi monella. Olen itsekin vatvonut mielessäni erilaisia oireita ja syövän mahdollisuutta lukemattomat kerrat. Ainoat syövät, joita minulla ei mielestäni ole ollut ovat kohdunkaulansyöpä ja munasarjasyöpä - tämäkin vain siitä syystä, ettei minulla ole moisia elimiä.
        Tällä hetkellä seuraan huolestuneena imusolmukkeita kaulalla, kuten sinäkin.
        Tiedostan sen, kuinka hullua on kaikista oireista aina epäillä syöpää, mutta tietoisuus siitä, että se on hullua ei poista fobiaani.

        Olen aina pelännyt sairastumista sillä kaikki operaatiot ja piikit ja ronkkimiset kammoksuttavat. Pelkkä verikoe on kamala operaatio mielestäni. Olen lapsellinen, tiedän =)
        Syöpä pelottaa sillä se on vakava sairaus. Seuraan noita imusolmukkeita ja jos ne kasvavat niin menen näyttämään.
        Onneksi nykyään syövän hoito on jo kehittynyt paljon. Eräs läheiseni on sairastanut paksusuolen syövän, se oli silloin vakava tilanne, paljoa ei toivoa annettu. Silti hän nyt 10 vuotta myöhemminkin elää täyttä elämää terveenä =)
        Kaikille syöpää sairastaville tsemppiä hurjasti!


      • M1ku

        Tervehdys!
        Minulla todettiin kesäkuussa 2004 hodgkinin lymfooma. Puoli vuotta elimistöni oireili jatkuvalla kutinalla, saatoin siivota huoneeni useamman kerran päivässä, koska luulin, että huoneessani on jotain kirppuja tai vastaavia. Kutinaa voisi verrata juuri joihinkin pieniin elukoihin, jotka tökkivät vähän ihoa ja se ilmaantuu juuri kutinalla. Muistaakseni löysin iholtani pieniä punaisia täpliäkin. Lisäksi oireina oli yöhikoilua, väsymystä, painon laskua, ruokahaluttomuutta, jatkuvaa sairastelua, lämpöä ja turvotusta. Verikokeet olivat priimatavaraa, siellä ei ollut mitään poikkeavaa, jopa tulehdusarvot olivat silloin 2. Siltikin keuhkojen välikarsinasta löydettiin 8x9cm kasvain ja kaulalta 3cm. Nyt on yksi syöpä takanapäin ja toivottavasti ei enää uutta edessä. Kolmen viikon päästä turkuun pet-kuvauksiin, joissa selviää kohtaloni, meinaan ct-kuvauksissa ilmaantui välikarsinan imusolmukkeissa kasvua edellisiin kuviin nähden, mutta tämäkin voi johtua jostain muusta.

        Syöpää sairastava, jos haluat vaihtaa joskus kuulumisia niin liitä sähköpostiosoitteesi.


      • Syöpää sairastava
        M1ku kirjoitti:

        Tervehdys!
        Minulla todettiin kesäkuussa 2004 hodgkinin lymfooma. Puoli vuotta elimistöni oireili jatkuvalla kutinalla, saatoin siivota huoneeni useamman kerran päivässä, koska luulin, että huoneessani on jotain kirppuja tai vastaavia. Kutinaa voisi verrata juuri joihinkin pieniin elukoihin, jotka tökkivät vähän ihoa ja se ilmaantuu juuri kutinalla. Muistaakseni löysin iholtani pieniä punaisia täpliäkin. Lisäksi oireina oli yöhikoilua, väsymystä, painon laskua, ruokahaluttomuutta, jatkuvaa sairastelua, lämpöä ja turvotusta. Verikokeet olivat priimatavaraa, siellä ei ollut mitään poikkeavaa, jopa tulehdusarvot olivat silloin 2. Siltikin keuhkojen välikarsinasta löydettiin 8x9cm kasvain ja kaulalta 3cm. Nyt on yksi syöpä takanapäin ja toivottavasti ei enää uutta edessä. Kolmen viikon päästä turkuun pet-kuvauksiin, joissa selviää kohtaloni, meinaan ct-kuvauksissa ilmaantui välikarsinan imusolmukkeissa kasvua edellisiin kuviin nähden, mutta tämäkin voi johtua jostain muusta.

        Syöpää sairastava, jos haluat vaihtaa joskus kuulumisia niin liitä sähköpostiosoitteesi.

        Mielelläni vaihtaisin ajatuksia, osoite on [email protected]

        Huomenna ekaa kertaa sädehoidon lääkärille, odottelen josko se sädehoito jo pian alkaisi, et pääsisi palaamaan takaisin jo normaalielämään.

        Toivotaan että petissä ei löydy mitään! :)


      • Anonyymi
        Pelokas kirjoitti:

        Hei Syöpää Sairastava!

        Minäkin löysin kaulaltani patin, turvonneen imusolmukkeen, se on noin 5-7 senttiä vasemman korvan alapuolella kaulan sivulla. Ei kovin iso mutta tuntuu, hiemna isompi kuin herne. Se muljuu hiukan. eikö syöpä yleensä ole kiinnittynyt eikä muljuva? Minulla ei ole ollut kutinaa, ei laihtumista eikä kipuja. Väsynyt olen aina muutenkin. Mitä luulet? Minulla ei ole ollut mitään infektioita. Muistan että nuorena minulla turposi myös kerran ilman syytä imusolmukkeet ja ne tutkittiin, ei ollut mitään. Luuletko että tämä on vain pikkutulehduksesta turvonnut solmuke. Olen hyvin herkkä ja pelkään sairauksia kovasti, siksi kysyn. Mielikuvitus pahentaa pelkoja. Kiitän jos jaksat vastata.

        Tärkein asia on marssia suoraan syöpälääkärin vastaanotolle, mikäli itse epäilee vähänkään jotain pahempaa, syöpään viittaavaa. Turha on ihmetellä ja miettiä onko syöpäpatti vai ei.


    • alma

      Voisiko olla atooppista ihottumaa? Minulla alkoi kauhea kutina jaloista ja iho ärtyi oikein pahaksi, syynä oli atopia, jonka luultavasti stressi ja raskaus laukaisivat. Paisuneita imusolmukkeita on mullakin monessa paikassa, niitä tulee esim. pienistä tulehduksista. Silloin kun iho oli oikein pahana ja tulehtunut, niin molempiin nivusiin tuli parin sentin imusolmukkeet ja ne ovat vielä tänäkin päivänä vaikka iho on hyvässä kunnossa.

      Mieheni on sairastanut Hodgkinin taudin ja hänellä se huomattiin turvonneista imusolmukkeista soliskuopassa. Hänellä patit olivat mansikan kokoisia. Kutina tuli vasta myöhemmin.

      Luulen, että sinulla aiheutuu kutina stressistä ja siitä, että kuvittelet kutinan liittyvän imusolmukesyöpään. Ota vaan rauhassa! Kyllä ne lääkäritkin osaavat aika hyvin sanoa jo pelkästään kokeilemalla imusolmukkeita, että ovatko ne ihan normaaleja vai eivät....

      • vieras

        Kun löysit itseltäsi niitä turvonneita imusolmukkeita niin olivatko ne jo silloin "kiinni alustassaan" vai liikkuivatko vielä silloin? Kun mulla ne ovat liikkuvia, jos sormella koskee niin "karkaa" sormen alta. Minkälaista rintakipua sinulla oli? Mulla on nyt ollut keskellä rintaa poltetta ja aaltomaista kipua, joka tuntuu ihan närästyskivulle ja närästystä luultavasti onkin. Oliko sulla se kipu keskellä rintaa vai miten?


      • Syöpää sairastava
        vieras kirjoitti:

        Kun löysit itseltäsi niitä turvonneita imusolmukkeita niin olivatko ne jo silloin "kiinni alustassaan" vai liikkuivatko vielä silloin? Kun mulla ne ovat liikkuvia, jos sormella koskee niin "karkaa" sormen alta. Minkälaista rintakipua sinulla oli? Mulla on nyt ollut keskellä rintaa poltetta ja aaltomaista kipua, joka tuntuu ihan närästyskivulle ja närästystä luultavasti onkin. Oliko sulla se kipu keskellä rintaa vai miten?

        Itseasiassa en itse aluksi edes huomannut kyhmyä kaulallani, lääkäri sen vasta löysi kun hakeuduin vastaanotolle oireideni takia, vaikka sen loppujen lopuksi näkikin niin selvästi. Koko ajan ne olivat kiinni alustassaan, eivät muljuneet suuntaan tai toiseen.
        Rintakipuni johtui välikarsinassa olevasta kookkaasta kasvaimesta ja tuntui todella tuskallisena, vihlovana kipuna sydämen alueella.


      • vieras
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        Itseasiassa en itse aluksi edes huomannut kyhmyä kaulallani, lääkäri sen vasta löysi kun hakeuduin vastaanotolle oireideni takia, vaikka sen loppujen lopuksi näkikin niin selvästi. Koko ajan ne olivat kiinni alustassaan, eivät muljuneet suuntaan tai toiseen.
        Rintakipuni johtui välikarsinassa olevasta kookkaasta kasvaimesta ja tuntui todella tuskallisena, vihlovana kipuna sydämen alueella.

        tänään ja ne olivat täysin normaalit. Lääkäri kun soitti niin sanoi, että nyt voit lopettaa pelkäämisen, tässä ei ole mitään pahanlaatuiseen viittaavaa. Mutta kiva kiva jos verikokeet ei kerrokaan mitään, pitääkö tässä vaan jatkaa pelkäämistä samalla tavalla. Ehkä nyt yritän rauhottua vaikka pariks viikoks ja kokeilen sitten sitä pattia seuraavan kerran, nyt on viikko siitä kun sen huomasin. Pitää toivoo, että se ois sitten pienentynyt. Tk:sta ei ainakaan saa kunnollista hoitoo, ihmiset joutuu pelkäämään kun lääkärit vakuuttavat että normaalia on. Ehkä useimmissa tapauksissa patit ovat ollukin normaaleja, mutta pelottaa jos se oma patti onkin syöpä. Täytyy varmaan mennä yksityiselle jos patti ei häviä.


      • Syöpää sairastava
        vieras kirjoitti:

        tänään ja ne olivat täysin normaalit. Lääkäri kun soitti niin sanoi, että nyt voit lopettaa pelkäämisen, tässä ei ole mitään pahanlaatuiseen viittaavaa. Mutta kiva kiva jos verikokeet ei kerrokaan mitään, pitääkö tässä vaan jatkaa pelkäämistä samalla tavalla. Ehkä nyt yritän rauhottua vaikka pariks viikoks ja kokeilen sitten sitä pattia seuraavan kerran, nyt on viikko siitä kun sen huomasin. Pitää toivoo, että se ois sitten pienentynyt. Tk:sta ei ainakaan saa kunnollista hoitoo, ihmiset joutuu pelkäämään kun lääkärit vakuuttavat että normaalia on. Ehkä useimmissa tapauksissa patit ovat ollukin normaaleja, mutta pelottaa jos se oma patti onkin syöpä. Täytyy varmaan mennä yksityiselle jos patti ei häviä.

        Voit varmasti lopettaa pelkäämisen, kuten lääkärikin
        sanoi. Verikokeet eivät kerro onko tätä syöpää, mutta kuten totesin aiemmin, niissä kuitenkin näkyisi jos jokin olisi pielessä, esim roimasti kohonneet leukosyytit ja neutrofiilit antaisivat viitteitä että kehossa on jotain ylimääräistä, mikä ei sinne kuulu. Omat valkosoluthan hyökkäävät syöpäsoluja vastaan, vaikka eivät niitä pystykään tuhoamaan. Lähinnä sitten olisin huolissani jos patti alkaisi kovasti kasvamaan.
        Yritä rauhoittaa mielesi, eihän se sillä murehtimalla parane :)


      • alma

        Yleensä hodgkinin taudissa kasvaimet ovat soliskuopassa. Ei siis ylhäällä kaulassa... Itselläni turvonneita imusolmukkeita on ainakin ollut pitkin elämää, samoin tutuillani. Ja ainostaan mieheltäni on löydetty syöpä!


    • ihmettelen vaan

      Anteeksi mutta kovasti tuntuu, että olet täysin turhaa ottanut itsellesi kauhean stressin. Sairauden nimeksi sopisi ennemminkin luulotauti...

      Ja kutinaoireesi on melko varmasti psykosomaattista !!!

      Koita hyvä ihminen keskittyä johonkin muuhun, äläkä ainakaan lue lääkärikirjaa, sitten vasta oireita saatkin...

      • vieras

        Oliko sulla sitä kutina ihan koko ajan? Mulla sitä on aina välillä, kuitenkin joka päivä mutta koko ajan ei kutita. Yleensä illalla alkaa kutittamaan ja kutittaa yhteen kohti ja kun raapii niin kutina siirtyy toiseen kohtaan.


      • Syöpää sairastava
        vieras kirjoitti:

        Oliko sulla sitä kutina ihan koko ajan? Mulla sitä on aina välillä, kuitenkin joka päivä mutta koko ajan ei kutita. Yleensä illalla alkaa kutittamaan ja kutittaa yhteen kohti ja kun raapii niin kutina siirtyy toiseen kohtaan.

        Kyllä mulla iho kutisi lähes jatkuvasti. Mutta vaikka kuinka raapi, se ei helpottanut. Kutinan voimakkuudesta kertoo paljon se että paikoitellen raavin ihoni verille josta on nyt kamalat arvet muistona. Kutina oli niin hirveä, eikä raapimatta voinut olla.


      • vieras
        Syöpää sairastava kirjoitti:

        Kyllä mulla iho kutisi lähes jatkuvasti. Mutta vaikka kuinka raapi, se ei helpottanut. Kutinan voimakkuudesta kertoo paljon se että paikoitellen raavin ihoni verille josta on nyt kamalat arvet muistona. Kutina oli niin hirveä, eikä raapimatta voinut olla.

        sulla kutinaan allergialääkkeet vai kokeilitko edes? Mulla kutina helpottaa kun otan lääkkeen, mutta sitten taas alkaa kutittamaan kun lääkkeen vaikutus lakkaa.


      • minullakin
        vieras kirjoitti:

        sulla kutinaan allergialääkkeet vai kokeilitko edes? Mulla kutina helpottaa kun otan lääkkeen, mutta sitten taas alkaa kutittamaan kun lääkkeen vaikutus lakkaa.

        Ajattelin minäkin tänne kirjoittaa. Löysin itseltäni 5päivää sitten n.2cm kokoisen patin oikealta puolelta niskasta. Pari päivää sitten löysin ihan pienen patin vasemmalta puolelta niskasta.. niitä ei siis näe mutta tuntee. No pelkäsin tietysti imusolmuke syöpää ja netistä luin kaiken mahdollisen ja olin paniikissa. Tänään kävin kuitenkin yksityisellä lääkärillä,että saisin mielenrauhan. Tunnusteli niskaa ja sanoi että turvonnut imusolmuke on,mutta löysi myös päästäni kolme kipeää näppylää joista itsekkin olin tietoinen. Ne näpyt olivat tulehtuneet ja aiheuttaneet bakteeritulehduksen jonka seurauksena imusolmuke turvonnut estämään bakteerien pääsyn muualle elimistöön. Sain antibiotti kuurin ja kuukauden päästä pattien pitäisi olla laskeutunut. Eli ei aina ehkä kannatakkaan heti syöpää ajatella :) Tosin tänään mua on alkanut kutittaa...ja hetihän se mieleen tuli että mitäs jos sittenkin...mutta ehkä yritän nyt vain rauhoittua. Ja verikokeet otettiin 3kk sitten eikä niissä häikkää ollut. Taidankin vain olla luulotautinen? :D


      • Anonyymi

        Kutina liittyy monesti ahdistusoireeseen.


    • syöpääkö?

      Moikka! Voiko kertoa missään muodossa syövästä, jostain kasvaimesta tmv. kun itselläni ollut n. 8kk kaulalla muutamia ja kainaloissa molemmilla puolella yhdet imusolmukkeita, jotka turpoilee aina välillä ja välillä laskee?

      Eivät ole kasvaneet, vaan turpoavat aina n. 0,5mm-1,5cm kokoisiksi riippuen imusolmukkeesta, kainalon imusolmukkeet tosin vähän suuremmiksikin toisinaan ja päivän aikana voivat turpoilla ja laskea montakin kertaa. Välillä puolet turvonneena, välillä taas ne toiset puolet, välillä pienempiä ja välillä vähän suurempia, mutta lähes aina kuitenkin ainakin joku imusolmuke hieman turvonnut..

      Lääkärillä olen käynyt 2 kertaa terveydenhoitajalla, ikää 15 vuotta.. Kukaan ei ole osannut sanoa mitään, ultraan ei ole laitettu, täysi verenkuva otettiin ja oli kaikki ok.. Mistähän voisi johtua? Voisiko olla pölyallergiasta tmv. johtuvaa kun sellaisia oireita on (aamusin ihan tukossa, muutenkin ympärivuotinen nuha, aivastuskohtauksia, välillä nenä kutisee tai sieraimiin särkee..)?

      • vierailija82

        Tästä viestiketjusta on aikaa, mutta kuuluin myös aikoinaan tähän ryhmään, joka ihmetteli pattejaan täällä. Yleimmät syövän oireet (ystävällä on veri,luusto,rintasyöpä,imusolmukesyöpää myös) pateissa; eivät tunnu yleensä kipeiltä, on niitä sitten kaulalla, niskassa, taipeissa jne. Imusolmukkeita voi turvota monta kymmentä samaan aikaan, puolustautuvat elimistön "hyökätessä". Lääkäri yleensä kokeilee että liikkuuko tai "muljahteleeko" patti, ja onko se kipeä, jos patti ei ole kipeä ja pysyy paikallaan kun kivi niin tehdään toinen diagnoosi. Ja tosiaan niiden koolla ei ole juurikaan väliä. Tämä tässä onkin kun ihmiset saavat liian myöhään diagnoosin syövästä, on myös hyvä että jotkut tutkivat itseään, on ihan normaalia mutta liika tutkiskelu on huonosta,aiheuttaa psykosomaattisia oireita.
        Jos joku asia häiritsee yöuniasi, niin varaa aika lääkärille, kyllä siellä tarpeeksi ravatessaan saa monen lääkärin ja sairaanhoitajan mielipiteen.


    • Kutiseva

      Moikka!
      Minulla on ollut aivan järjetöntä kutinaa ympäri kehoa mutta pääosin jalkapohjissa ja kämmenissä sekä kasvoissa noin 3 viikon ajan. Kaksi viikkoa sitten minulta leikattiin sappirakko. Maksa-arvot ovat olleet koholla vielä leikkauksen jälkeenkin. Tuntuu siltä etteivät lääkärit tee asialle mitään mutta pian tässä mielenterveys kärsii kun päivät kuluu siinä kun raavin itseäni ja iho menee verille. Onko muilla samankaltaisia oireita? Oletteko löytäneet helpotusta kutinaan? Terveisin Apua kaipaava.

    • BET

      Mene lääkäriin. Muuta mahdollisuutta ei ole. Itselläni myös on kova kutin päästä jalkoihin ja aion tilata lääkärin. Itselläni on mahdollista, että se johtuu maksasta tai haimasta. Viime aikoina olen yksinäisyydessäni käyttähyt liikaa alkoholia.

    • kutina

      Moi!
      Mulla alkoi toissapäivänä ihan mieletön kutina myös. Vaivaa edelleen, mutta pääosin vain vasemman puolen päänahka ja kasvojen alue. Minkäänlaista ihottumaa tms. ei näy. Kutina tuntuu
      pieneltä pistelyltä kuin se tulisi ihon alta. Voisi verrata tunteeseen, kun lenkillä jalkojen lihakset lämpiävät ja verenkierto muuttuu nopeammaksi, niin tällöin reidet alkavat kutiamaan. Lääkärillä on käyty ja erittäin vahvoja antihistamiineja popsittu, mutta lääke ei tunnu auttavan kutinaan. Olen kuitenkin persuterve nuori nainen, enkä käytä mitään muita lääkeaineita. Vasemmassa kyljessä lähellä kainaloa, mutta ei ihan rinnassa, on ollut patti jo puolisen vuotta. Kävin naisten tautien lääkärillä näyttämässä sitä viime syksynä eikä hän ollut siitä huolissaan. Täytyi vain antaa olla ja jäädä odottamaan, josko se lähtisi itsestään pois. Tosi stressaantunut oon ollut nyt pari viimeistä kuukautta ja rakkulainen herpes tms. ilmestyi vasemman silmäni alle tuossa viime viikonloppuna. Vasen silmä oli turvoksissa tiistaina , tod.näk. tuon herpeksen takia. Who knows. Lääkärit ei osaa sanoa mitään, enkä oleta, että te mitään lääkäreitä olisitte, mutta kuulisin mielelläni, mitä mieltä ootte? Onko kokemuksia?

      (kaikki vaivat tuntuu kohdistuvan tuonne vasemmalle puolelle, jännä juttu...)

      • Anonyymi

        Mars syöpälääkärille tarkistuttaan asia. Naistentautien lääkäri ei ota kantaa patteihin, koska ne eivät hänelle kuulu.


    • Kutinaako

      Moi te hodgkinin saaneet! Multa leikattiin kivessyöpä ja päälle sain sytot. Epämääräinen kutina alkoi jo ennen kuin koko syöpää oli todettu. Se on paikoin pysytellyt poissakin, mutta taas sitä on miltei päivittäin. Mulla kutisee sääret, jalkapohjien sivut, polvitaipeet, sormien välit jne. Ja lähinnä iltaisin, joskus keskellä yötä. Aamulla ja päivisin sitä ei juuri ole, ainakaan häiritsevästi. Hetki sitten oli myös viikko kun mietin jo, että ei kutise ollenkaan. Siispä kysynkin teiltä. Onko se kutina ollut aivan kokoaikaista vai voisiko se oireilla näin? Oma syöpäni pääsi tekemään imutieinvaasion jonka vuoksi sain sytostaatit. Mitään patteja en ole löytänyt mistään. Loppuvuodesta vielä verikokeita..

    • Anonyymi

      Vaiha saippua, jolla peset ittes ja osta joku hajuton kevyt shampoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      149
      2339
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1958
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1928
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1730
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1190
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1183
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1178
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe