Patti kaulassa, paniikkissa!!

Kippari-Kuu

Huomasin viime marraskuussa sairastettuani kaksi flunssaa peräkkäin vasemmalla puolella kaulaa, korvan alapuolella melko ison turvonneen imusolmukkeen. Seurailin pari viikkoa ja menin lääkäriin. Kävin sekä tk: ssa että yksityisellä ja sanoivat sen olevan normaali suurentuma. Otettiin verikokeita jotka normaalit. Käskivät seuraamaan muutaman viikon. No, muutaman viikon kuluttua menin taas lääkäriin. Vieläkin sanoivat että normaalia.

Yritin rauhoittua ja unohtaa koko asian. Patti on vieläkin kaulassa ja nyt olen alkanut mennä todella paniikkiin. Patti on n. 4cm soikean muotinen, pitkulainen, muljuaa jonkinverran, aika kovan tuntoinen. Ei mielestäni ole muuttanut kokoaan. Mitään muita oireita ei ole.

Menin uudelleen tk-lääkärille joka kyllä otti nyt tosissaan ja määräsi tutkimuksia, verikokeet ja uä-kuvaus on perjantaina. Verikokeiden tuloksen sain tänään. Kaikki muut normaalit (valkosolut, maksa jne.) mutta tulehdusarvo vähän kohollaan.

Jännittää ja kauhistuttaa aivan pirusti! En kohta kestä tätä henkisesti! Olen jo puoli vuotta jännittänyt ja räplännyt pattia joka ikinen päivä. Olen jo lähes varma etä minulla on Hodgkin. Olen lukenut kaiken mahdollisen tästä syövästä ja yrittänyt valmistautua elämään sen kanssa mutta siltikään en tiedä miten pääni kestää jos se todellakin on sitä!

Miten pystyn odottamaan edes perjantaihin saakka? Ja eihän se ultrakaan paljon mitään kerro eikä nuo verikokeet. Siinä menee sitten aikaa jos ne alkavat ottamaan neulanäytettä ja leikkaamaan sen irti. Kuinka kauan meneekään että saan lopullisen diagnoosin.

Voi jumankauta.. olen aivan hermoraunio.. en pysty ajattelemaan yhtään mitään muuta kuin syöpää..

53

64649

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei hätää

      Tiedän toki tunteen, olen itse kokenut samankaltaisia tilanteita. Mutta: jos tulehdusarvosi ovat koholla, on todennäköistä, että solmuke on vaan tulehtunut. Ja jos se ei ole kasvanut, tukee se edellistä. Syöpähän kasvaa koko ajan. Ultranhan kuulet heti siinä paikan päällä ja jos näyte tai leikkaus tehdään, ei siinäkään tolkuttomia aikoja mene. JOS nyt niin onnettomasti käy, että kyseessä on imusolmukesyöpä, ei sekään ole kuoleman paikka. Se syöpälaji on parhaiten parannettavissa. Jos olet nuori ja suht hyväkuntoinen, on paranemisprosentti lähes 100. Poikani juuri sai terveen paperit kyseisestä taudista. Nou hätä, en usko että sinulla on se. Yritä rauhoittaa itsesi. Jos sinulla ei syöpää ole, olet vaan turhaan kuluttanut pelolla voimiasi ja sitten jälkeenpäin ketuttaa. Jos taas huonosti käy, sinä et sille voi yhtään mitään vaikka pelkäisit ja hermoilisit itsesi hengiltä. Helppo tietysti sivullisen sanoa, mutta näin se valitettavasti on.Olen itse hermoillut pattieni kanssa useampaankin kertaan ja sitten kun kaikki on osoittautunut viattomaksi, on ottanut pattiin, että pilasin pelolla senkin pätkän elämästäni. RELAX, hyvin siinä käy. (syöväksi muuttunut imusolmuke on yleensä täysin pyöreä, näin ainakin meillä)

      • samaistun täysin tunteisiisi,

        on tosi raskasta ja kuluttavaa koko ajan pohtia, jos se sittenkin on imusolmukesyöpää....mulle yksi lääkäri sanoi, että patteja olisi silloin todennäköisesti useampia, mutta onhan sekin jotenkin merkillistä, että se vaan on ja pysyy paikallaan, jos kerran on normaali!Minä kanssa tutkin ja mittailen pattejani, töissäkin vessassa pakko käydä kokeilemassa, ettei vaan ole kasvanut, ja kylmät väreet menee sitten jos se tuntuu taas isommalta....tiedän myös kokemuksesta, että imusolmuke tulehtuu ja suurentuu räpläyksestä!MUTTA JAKSAMISTA MEILLE KAIKILLE!


      • Takeachillpill
        samaistun täysin tunteisiisi, kirjoitti:

        on tosi raskasta ja kuluttavaa koko ajan pohtia, jos se sittenkin on imusolmukesyöpää....mulle yksi lääkäri sanoi, että patteja olisi silloin todennäköisesti useampia, mutta onhan sekin jotenkin merkillistä, että se vaan on ja pysyy paikallaan, jos kerran on normaali!Minä kanssa tutkin ja mittailen pattejani, töissäkin vessassa pakko käydä kokeilemassa, ettei vaan ole kasvanut, ja kylmät väreet menee sitten jos se tuntuu taas isommalta....tiedän myös kokemuksesta, että imusolmuke tulehtuu ja suurentuu räpläyksestä!MUTTA JAKSAMISTA MEILLE KAIKILLE!

        Usko lääkäriä, ennenkuin alat itseäsi säälimään.


    • sormeilee

      imusolmuketta, suurentaa sitä vielä lisää..elikä rauhoitu

    • vieras

      Tällä sivulla onkin pari mun aloitusta kun pelkään myös itelläni imusolmukesyöpää. Lääkäri vakuutti, että patti on normaali ja verikokeet oli kans ok. Silti pelottaa. Mulla patti on ollut vasta viikon(tai sillon sen huomasin), pitää nyt seurata sitä pari viikkoo suureneeko vai pieneneekö vai tapahtuuko mitään. Mutta vaikee olla koskematta siihen pattiin kahteen viikkoon kun vähintään kerran tunnissa nyttenkin siihen kosken. Mullakaan ei ole muita oireita, paitsi välillä kutinaa. Toivotaan, että molempien pelot ois turhia. Tää on tosi stressaavaa elää koko ajan pelko takaraivossa :(

      • Pirkko

        Oikeesti ne patit voivat olla jotain tulehdusta.
        Yrittäkää rauhoittua ja luottaa että kaikki ok. Minä tiedän kyllä miltä tuntuu pelätä. Minulla oli vatsassa appelsiinin kokoinen patti ja toinen tennispallon kokoinen. Jouduin leikkaukseen. Jännitti pirusti ne kaksi viikkoa kun vastaukset tulivat. Olivat hyvänlaatuisia molemmat.

        Olen ollut tosi säikky kaikista pateista ja luomista, kun lähiomaisia on kuollut syöpään, mutta onneksi pääsin siitä pelosta. Sain todistettua itselleni, että pelkäämällä tauti varmasti tulee ja tappaa, mutta elämällä onnellista, mukavaa elämää voi vastustuskyky olla parempi ja mahdollisuudet terveempään elämään samoin.

        Tsemppiä teille!!


    • peloissaan

      mulla on kans patti kaulassa, lääkäri sano ettei se oo imusolmuke, eikä kasvain tms. se vaan sano että se on mitä todennäköisemmin "rasvapatti" eli sisäinen finni. On ollu jo puol vuotta kaulassa, välillä se pienenee ja välillä suurenee, mutta silti olen peloissani!

      • eio

        Mulla on ihan sama juttu. ku tää on tämmöne ihme rasva pallo. mut syön aika paljon suolaa, eikai siitä oo mitään haittaa. ;l


      • hernemies
        eio kirjoitti:

        Mulla on ihan sama juttu. ku tää on tämmöne ihme rasva pallo. mut syön aika paljon suolaa, eikai siitä oo mitään haittaa. ;l

        tein ns. salt water flush -tempun eli join litran erittäin suolaista vettä (kulkeutuu suoraan ruuansulatuselimistön läpi ja irrottaa jotain kuonaa), sen setin jälkeen totesin kaulaan ilmestyneen kaksi herneen kokoista pattia.


    • eio

      Mullakin on patti kaulassa, se on noin 2 cm vain pitkä, se muljuu, muttei satu. en oo käyny lääkärissä, pitäiskö? Oon sillai vasta 13 vee, ettei kai se syöpä olis. :o

      • patty baise

        ite oon kans täs kummastellu että mikä patti mul on kaulassa... tossa aataminomenan vieressä, noin 1.5cm. siinä se on ollu jo yli vuoden. välillä meni pois ja flunssan mukana tuli taas takas. en oo niin huolissani, koska ihmisissä on aina jotain patteja siellä-täällä. ei mitään vakavaa, ottakaa rennosti mut käykää lääkäril silti varmuuden vuoks...


      • mauni

        Jep, mulla tuli vasen korva ensisk kipeäksi ja sitten alko tulee takaraivon alue kosketus araksi. Sitten vähitellen koko toinen puoli päänahasta tuli kosketus araksi, pipon laittaminen päähän sattui. Lääkäri sanoi etä mulla on niskat niin jumissa että se johtuu siittää. Nyt olen syönyt viikon tulehdus lääkettä ja tilanne on vähän parempi, mutta päänahka on vielä vähän arka. sitten, löysin patin kaulasta vasemmalta puolelta korvan alta, soikean muotoinen ja muljuu ja on arka. pään taivutus kiristää ja tuntuu ikävältä. Täytyy varmaan taas mennä lekurille.


      • unsked
        mauni kirjoitti:

        Jep, mulla tuli vasen korva ensisk kipeäksi ja sitten alko tulee takaraivon alue kosketus araksi. Sitten vähitellen koko toinen puoli päänahasta tuli kosketus araksi, pipon laittaminen päähän sattui. Lääkäri sanoi etä mulla on niskat niin jumissa että se johtuu siittää. Nyt olen syönyt viikon tulehdus lääkettä ja tilanne on vähän parempi, mutta päänahka on vielä vähän arka. sitten, löysin patin kaulasta vasemmalta puolelta korvan alta, soikean muotoinen ja muljuu ja on arka. pään taivutus kiristää ja tuntuu ikävältä. Täytyy varmaan taas mennä lekurille.

        Olen ollut maanantaista asti kuumeessa. Keskiviikkona rupesi tuntumaan aivan korvan alapuolella kipua. Eilen kun yritin purra takahampaat yhteen, kipu on aivan sairaalloinen korvan viereissä poskiosassa. Tänään sitten pureminen ei satu mutta muuten siihen kohtaan sattuu kokoajan. Poski on tuolta kohasta muutenkin turvonnut ja aivan korvalehden alaosan alla on jokin patti. Tänään ku avasin suuta kunnolla niin rupesi sattumaan oikeen vitullisesti. Korvaakin on hieman sattunut, joten mietin, voisiko tämä olla jokin korvatulehdus jossa jokin kohta on tulehtunut ja turvonnut. Voisiko imusolmuke olla hieman tulehtunut vai mitäkö.

        Ei tässä muuta kuin kuume vituttaa ja ajoittainen korvan alueen särky.


      • -..-
        unsked kirjoitti:

        Olen ollut maanantaista asti kuumeessa. Keskiviikkona rupesi tuntumaan aivan korvan alapuolella kipua. Eilen kun yritin purra takahampaat yhteen, kipu on aivan sairaalloinen korvan viereissä poskiosassa. Tänään sitten pureminen ei satu mutta muuten siihen kohtaan sattuu kokoajan. Poski on tuolta kohasta muutenkin turvonnut ja aivan korvalehden alaosan alla on jokin patti. Tänään ku avasin suuta kunnolla niin rupesi sattumaan oikeen vitullisesti. Korvaakin on hieman sattunut, joten mietin, voisiko tämä olla jokin korvatulehdus jossa jokin kohta on tulehtunut ja turvonnut. Voisiko imusolmuke olla hieman tulehtunut vai mitäkö.

        Ei tässä muuta kuin kuume vituttaa ja ajoittainen korvan alueen särky.

        mulla on kanssa patti kaulassa, jossaan sen lähellä mistä katottais pulssi kaulasta. se onsoikion muotonen ja pidemmäst pääst vajaan sentin, ja vähän koholla jos kääntää päätävasemmalle. ( siis patti oikealla puolella) pelottaa koko ajan, mutta olen yrittänyt vakuutella sen olevan vain suurentunut imusolmuke. mitä mieltä?


      • nimetöns
        -..- kirjoitti:

        mulla on kanssa patti kaulassa, jossaan sen lähellä mistä katottais pulssi kaulasta. se onsoikion muotonen ja pidemmäst pääst vajaan sentin, ja vähän koholla jos kääntää päätävasemmalle. ( siis patti oikealla puolella) pelottaa koko ajan, mutta olen yrittänyt vakuutella sen olevan vain suurentunut imusolmuke. mitä mieltä?

        mulla on ollut jotai lähemmäs kolme vuotta patti sivu kaulassa aika keskellä joka vaihtelee kokoa ei kipeä välil kova ja iso ja välil tuski tunnen sitä


      • Ei juuri huoleta
        nimetöns kirjoitti:

        mulla on ollut jotai lähemmäs kolme vuotta patti sivu kaulassa aika keskellä joka vaihtelee kokoa ei kipeä välil kova ja iso ja välil tuski tunnen sitä

        Oli liikkuva patti kaulan oikealla puolella parivuotta, sitten se alkoi turpoamaan aloin painella sitä leukaluuta vasten muutaman päivän paineltuani huomasin että käsi oli mennyt limaiseksi ja patti kutistui ja lopulta hävisi kokonaan jotenkin puhjennut joku outo limapatti, nyt puolivuotta sen jälkeen vasemmalla lähes samallainen samassa kohtaa mutta kipeä ja turposi nopeammin varasin kivun vuoksi lääkäriltä ajan katellaan mitä se puoskari huomenna satuilee.


      • Hyvillä mielin lääkäriin
        Ei juuri huoleta kirjoitti:

        Oli liikkuva patti kaulan oikealla puolella parivuotta, sitten se alkoi turpoamaan aloin painella sitä leukaluuta vasten muutaman päivän paineltuani huomasin että käsi oli mennyt limaiseksi ja patti kutistui ja lopulta hävisi kokonaan jotenkin puhjennut joku outo limapatti, nyt puolivuotta sen jälkeen vasemmalla lähes samallainen samassa kohtaa mutta kipeä ja turposi nopeammin varasin kivun vuoksi lääkäriltä ajan katellaan mitä se puoskari huomenna satuilee.

        Oon 17-vuotias ja itelläki ollu nyt pari vuotta noita patteja ympäri kaulaa. Yksityisellä oon käyny sillon tällön näyttämässä, mutta sieltä sanottu ettei ole hätää, ja että ne on iha normaaleja rasvapatteja tjsp. Sano myös viime kerralla että sitte ku patit rupee olemaan herneen kokosia niin kannattaa tulla uudestaan. Nyt toi yks on sitte turvonnu yli herneen kokoseksi. Maanantaiks on aika varattu yksityiseltä, ja itellä ainaki semmone vaisto että ois imusolmukesyöpä. Mutta oon lukenu kaiken mahdollisen tästä kyseisestä syöpälajista (kuten varmaan moni muukin huolestunut) ja lähen lääkäriin luottavaisin mielin :) Ja vaikka se oiski syöpä, rankkaahan se on mutta ei maailmanloppu.


      • Keeno
        Hyvillä mielin lääkäriin kirjoitti:

        Oon 17-vuotias ja itelläki ollu nyt pari vuotta noita patteja ympäri kaulaa. Yksityisellä oon käyny sillon tällön näyttämässä, mutta sieltä sanottu ettei ole hätää, ja että ne on iha normaaleja rasvapatteja tjsp. Sano myös viime kerralla että sitte ku patit rupee olemaan herneen kokosia niin kannattaa tulla uudestaan. Nyt toi yks on sitte turvonnu yli herneen kokoseksi. Maanantaiks on aika varattu yksityiseltä, ja itellä ainaki semmone vaisto että ois imusolmukesyöpä. Mutta oon lukenu kaiken mahdollisen tästä kyseisestä syöpälajista (kuten varmaan moni muukin huolestunut) ja lähen lääkäriin luottavaisin mielin :) Ja vaikka se oiski syöpä, rankkaahan se on mutta ei maailmanloppu.

        mullaki on patti


      • myö mää
        Keeno kirjoitti:

        mullaki on patti

        määki


    • Toinen pelkääjä

      Elikä itse olen käynyt läpi saman pelkotilan ja kauhut, tutkinut suureneeko patti ja mitä siellä oikein tapahtuu. Itsellä vain patin paikka on eri, eli se on leukaluun päällä, todella kova ja liikkuva. Ja myöskin sama juttu kokeissa, kaikki muut ok, paitsi tulehdusarvot hieman kohollaan. Kävin tämän jälkeen ainakin kolmessa verikokeessa, jossa tätä seurattiin, aina olivat arvot hieman kohollaan eikä kukaan keksinyt siihen mitään syytä. Lääkärikin huolestui patin oudosta sijainnista ja siksi sitä alettiin tutkimaan lisää. Kävin siis läpi muutaman ultraäänitutkimuksen, kaularangan magneettikuvauksen sekä koepalan oton. Kaikissa kerrottiin sen olevan suurentunut imusolmuke. Tämä on siis ollut poskessani jo todella todella monta vuotta ja myös särkee ajoittain. Yksi lääkäri sitä jopa sanoi kasvaimeksi. Ja asia on nyt saatu päätökseen ja lääkärit eivät sitä leikkaa, sanoivat että kasvohermot liian lähellä sekä ei kuulemma ole tarpeeksi vaivaava. Noiden kaikkien testien jälkeen itselläni on edelleen todella epävarma olo asiasta, kun kaikki lääkärit tuntuvat olevan siitä eri mieltä, mutta toisaalta kokeet kielivät siitä että kaikki olisi ok. Olen sitä itsekseni pohtinut, että miksi se sitten särkee? Ja kysynyt lääkäriltäkin, vastaus oli että jos on jotain tulehdusta, niin se reagoi siihen, hmm.. Ja hiljattain kävin uudestaan lääkärissä (ihan ensimmäisestä verikokeesta, jossa kohonnut tulehdusarvo todettiin oli jo yli puoli vuotta) ja kyselin, että josko pitäisi ottaa uusi verikoe, koska se tuskin kovin terveellistä jos tulehdusarvot jatkuvasti koholla? Vastaus, ei tarvitse ja käski tulla vasta sitten takaisin kun oikein kovasti särkee ja on todella paha olla. Eli ymmärrän kauhistuneisuutesi, mutta kannattaa yrittää rauhoittua ja olla tosiaan liikaa räpläämättä sitä, koska siitä se vain pahenee.. Tsemppiä sinne! :)

      • hh

      • Tsemppiä kaikille
        hh kirjoitti:

        Tää voi rauhoittaa monia.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Rasvapatti

        Itselläni on ollut niskassa patti jo kymmenen vuotta ainakin ja sitä olen painanut , kun vetää päähän ja olen myös venytellyt. Nyt kävin ultraäänessä ja siellä on imusolmukkeessa noin kahden sentin pitkuliainen patti. Sanoivat ettei tarvitse tehdä mitään sille.
        Joten ei kaiketi kannata näistä liikaa murehtia.


      • dr.kotilääkäri
        Tsemppiä kaikille kirjoitti:

        Itselläni on ollut niskassa patti jo kymmenen vuotta ainakin ja sitä olen painanut , kun vetää päähän ja olen myös venytellyt. Nyt kävin ultraäänessä ja siellä on imusolmukkeessa noin kahden sentin pitkuliainen patti. Sanoivat ettei tarvitse tehdä mitään sille.
        Joten ei kaiketi kannata näistä liikaa murehtia.

        Yleensä nämä patit tulevat flunssan tai muun sairausken jälkeen. Imusolmukkeet alkavat heti puolustamaan kehoa ja ne saattavat kovassa puolustuksessa tulehtua. Patiti voivat suurentua/pienentyä sitä mukaan, miten sairastaa. Esim. kovan flunssan aikana voi patti kasvaa.
        Patteja voi tulla muuallekin, mutta niitä ei yleensä sieltä huomata.
        Ne ovat vaarattomia, niistä muodustuu ajan myötä arpikudosta. Jos patti on vielä "aktiivinen" (eli löytyy tulehdusarvoja) käydään ensin ultrassa ja katsotaan löytyykö kyseisiä patteja muualta. Sen jälkeen päätetään muista toimenpiteistä.

        Näistä ei kannata huolehtia, itsellänikin semmoinen löytyy. Ensin oli eräänlaisia rakkuloita korvissa (epäiltiin mm. jonkinmoista "sientä", herpestä, vyöruusua..). Uusiuitui monesti, oli hyvin kivulias. Sain antiobioottikuurin, ei auttanut. Sen jälkeen ilmesty patti, se on aivan yleensä.

        Ennen kuin syöpää alkaa pelkäämään, kannattaa miettiä onko lähiakoina sairastellut, flunssa tms.


        -Dr. Kotilääkäri


      • Just me
        dr.kotilääkäri kirjoitti:

        Yleensä nämä patit tulevat flunssan tai muun sairausken jälkeen. Imusolmukkeet alkavat heti puolustamaan kehoa ja ne saattavat kovassa puolustuksessa tulehtua. Patiti voivat suurentua/pienentyä sitä mukaan, miten sairastaa. Esim. kovan flunssan aikana voi patti kasvaa.
        Patteja voi tulla muuallekin, mutta niitä ei yleensä sieltä huomata.
        Ne ovat vaarattomia, niistä muodustuu ajan myötä arpikudosta. Jos patti on vielä "aktiivinen" (eli löytyy tulehdusarvoja) käydään ensin ultrassa ja katsotaan löytyykö kyseisiä patteja muualta. Sen jälkeen päätetään muista toimenpiteistä.

        Näistä ei kannata huolehtia, itsellänikin semmoinen löytyy. Ensin oli eräänlaisia rakkuloita korvissa (epäiltiin mm. jonkinmoista "sientä", herpestä, vyöruusua..). Uusiuitui monesti, oli hyvin kivulias. Sain antiobioottikuurin, ei auttanut. Sen jälkeen ilmesty patti, se on aivan yleensä.

        Ennen kuin syöpää alkaa pelkäämään, kannattaa miettiä onko lähiakoina sairastellut, flunssa tms.


        -Dr. Kotilääkäri

        Niiden kanssa kyllä täytyy olla tarkkana. Olen itse sairastanut Hodgkinin taudin, joka on ns. hitaasti kasvava. Jokainen ylimääräinen patti tulee tutkittaa ja varsinkin jos niitä on useampi. Syöpäkasvain on kumimainen ja huonosti liikkuva, yleensä pyöreä ei soikea.


      • eipatteja
        Just me kirjoitti:

        Niiden kanssa kyllä täytyy olla tarkkana. Olen itse sairastanut Hodgkinin taudin, joka on ns. hitaasti kasvava. Jokainen ylimääräinen patti tulee tutkittaa ja varsinkin jos niitä on useampi. Syöpäkasvain on kumimainen ja huonosti liikkuva, yleensä pyöreä ei soikea.

        Mun ystävällä on patti kaulassa ja viimeisin lääkäri epäili sitä etäpesäkkeeksi. Hänelle lääkäri oli lähes vihainen "kyllä kai ymmärrät, että patit eivät kuulu kaulaan". Hän oli kyllä käynyt jo monta kertaa näyttämässä pattia aiemmin ja lääkärit olivat sanoneet turvonneeksi imusolmukkeeksi. Ultra ja ohutneulanäyte on otettu ja solumuutoksia on. Seuraavaksi magneettikuvaus. Nielu- ja kitarisat poistetaan joka tapauksessa, tietääkö kukaan miksi?


      • Onks se syöpä ?
        eipatteja kirjoitti:

        Mun ystävällä on patti kaulassa ja viimeisin lääkäri epäili sitä etäpesäkkeeksi. Hänelle lääkäri oli lähes vihainen "kyllä kai ymmärrät, että patit eivät kuulu kaulaan". Hän oli kyllä käynyt jo monta kertaa näyttämässä pattia aiemmin ja lääkärit olivat sanoneet turvonneeksi imusolmukkeeksi. Ultra ja ohutneulanäyte on otettu ja solumuutoksia on. Seuraavaksi magneettikuvaus. Nielu- ja kitarisat poistetaan joka tapauksessa, tietääkö kukaan miksi?

        Hoksasin kaulassa n. vuosi sitten soikean patin jonka en ole ainakaan huomannut kasvaneen.
        Sen pituus on n. 1,5 cm ja leveys n. 0,5 cm.
        Se on aika kova, vähänkuin pyyhekumikumia.

        Nyt sitten alkaa tuntua että noita samanaisia ilmestyy jokapuolelle kaulaa ( pienempiä )..

        Olen näyttänyt kerran tuota vanhinta/isointa terkkarille, epäili sen olevan
        suurentunut imusolmuke..

        Mitä luulette sen/niiden olevan ?

        Kannattaisko näyttää sitä/niitä uudelleen esim. terkkarille ?


      • eipatteja
        Onks se syöpä ? kirjoitti:

        Hoksasin kaulassa n. vuosi sitten soikean patin jonka en ole ainakaan huomannut kasvaneen.
        Sen pituus on n. 1,5 cm ja leveys n. 0,5 cm.
        Se on aika kova, vähänkuin pyyhekumikumia.

        Nyt sitten alkaa tuntua että noita samanaisia ilmestyy jokapuolelle kaulaa ( pienempiä )..

        Olen näyttänyt kerran tuota vanhinta/isointa terkkarille, epäili sen olevan
        suurentunut imusolmuke..

        Mitä luulette sen/niiden olevan ?

        Kannattaisko näyttää sitä/niitä uudelleen esim. terkkarille ?

        ...kaulaan ei kuulu patteja


      • pattipattiii
        eipatteja kirjoitti:

        ...kaulaan ei kuulu patteja

        ollut patti kaulalla jo 3 vuotta. Kai se jo olis selvinnyt jos se jotain pahaa olis.
        Lääkäriin menen vasta jos tulee muitakin oireita, niiltähän saa muuten kumminki aina tuon "seuraile tilannetta"-diagnoosin, jonka osaan tehdä ihan itsekin ja vielä ilmaiseksi. Ni!


      • Antti.
        eipatteja kirjoitti:

        ...kaulaan ei kuulu patteja

        Itsellä oli patti kaulassa ehkä kuukaus tai kaks kunnes eilen päätin puristaa sitä, tuli mustaa verta eikä juuri mitään kiinteetä vaikka aiemmin patti tuntui kovalta, nyt patin kohdalla ei tunnu enää mitään eli oli vain täynnä verta, aika kummallista, oli kyllä melkoisen ällöttävää puristaa se =) Aika harvoin näkee mustaa verta.


      • hulihipsos
        Antti. kirjoitti:

        Itsellä oli patti kaulassa ehkä kuukaus tai kaks kunnes eilen päätin puristaa sitä, tuli mustaa verta eikä juuri mitään kiinteetä vaikka aiemmin patti tuntui kovalta, nyt patin kohdalla ei tunnu enää mitään eli oli vain täynnä verta, aika kummallista, oli kyllä melkoisen ällöttävää puristaa se =) Aika harvoin näkee mustaa verta.

        Omalla lapsellani oli aikanaan kun hän oli flunssakierteessä(2v) kaulassa kananmunan kokoinen patti ja toisella puolella myöskin...ei ollut sikotautia vaan suurentuneet imusolmukkeet jotka kuvattiin( verkokeet) ja todettiin vaarattomiksi.Patit hävisivät kokonaan noin 1,5 kk! Kyllä oltiin huolissamme silloin mutta ne olivat turvonneita imusolmukkeita virusinfektion aikaansaamia.


    • huolestunut24

      Näkyykö ultrassa, jos imusolmukkeessa on jotain vikaa?

      • irmeli64

        joo näkyy ja ohutneulanäyte varmistaa. Itse olen menossa leikkaukseen 2 viikon päästä postattamaan kilpirauhaspattia..


    • Vastaakohan kukaan..

      Saisinpa mäkin näin paljo vastauksia mun laittamiin "viesteihin" :D
      Mutta elikkä.. Mulla alko tää hässäkkä niskassa olevasta patista.. Eka luultiin kasvaimeksi, mutta todettiin ohutneulanäytteessä imusolmukkeeksi, jossa oli hyperplasiaa, eli liikakasvua. Kakkosluokan, reaktiivinen. Asia jätettiin siihen, koska ei siis periaatteessa ollut mitään pahaa.
      Seuraava patti ilmestyi nivusiin, muutamia kuukausia jälkeenpäin. Tämäkin todettiin imusolmukkeeksi, jonka jälkeen sitten uusiksi lääkäriin. Tunnusteli kaulaa ja sielläkin tuntu jotain pieniä. Sain ajan verikokeisiin.
      Valkosolut olivat aavistuksen matalalla, ja lymfosyytit koholla. Tulehdusarvot kuitenkin nollassa. Lääkäri totes vaan kylmänviileesti, että "Tulkaa takasi jos tulee kuumeilua"
      Tähän nyt ei kuitenkaan viitsi asiaa jättää, joten ensviikolla olis tarkotus tilata aika yksityiselle kysymään mielipidettä myös.
      Ikää vasta 14.
      (Hmm.. Tuleekohan tänne taas yhtään viestejä, kun mä kirjotin :D )

    • irmeli64

      imusolmukesyöpää ei ole, jos ei ole kuumetta, joten rauha maahan. :)

    • Tyttö tietämätön

      Hei. Sairastin yli viikko sitten ja mulla oli varmaan kuumetta (en mitannut lämpöäni, mutta tuntu siltä), lisäksi sairastin korva- ja silmätulehdusta (niihin mulla oli lääkitys). Pari päivää sitten parannuin täysin, muttä tänään kun olin suihkussa niin löysin patin oikealta puolelta kaulaani.. Se on leveydeltään iso mut ei kovin paksu, mutta hiukan kova ja herkkä. Mulla ei ole koskaan ollut pattia ja olen 17v. Mua alko tänään tosissaan pelottaa, jos se on pahanlaatuinen syöpä... Mä meen huomenna terveydenhoitajalle tai tilamaan lääkäri ajan. Miten voin nyt ajatella positiivisiä asioita kun mua tosissaan pelottaa.. Voiko se olla todella harmiton kun luin muitten viestejä täältä? Voiko kaikki tän sivuston oireet viitata tähän pattiini jotenkin? Miten mun pitäisi tähän pattiini suhtautua kun en halua pelätä sitä koko ajan.. VASTAKKAA joku pliis..! Nytkin se hiukan tuntuu oudolta vaikka en koske siihen.

    • arpikaula

      mullakin oli patti kaulassa hyvin tuossa korvan alapuolella... siihen tuli ihottumaan joka alkoi märkimään, verikokeet yms ei näyttäny mitää mutta sain anbiootti kuurin ja kortisoonia siihen ihottumaan. patti katos mutta ihottumasta jäi arpi

    • apua!!

      Hei! Olen 18-vuotias ja täysin hermoraunio. Noin kahden viikon ajan on vasemmalla puolella takaraivossa tuntunut siltä, kuin joku painaisi ja kovaa. Sieltä en ole tunnustelemalla löytänyt mitään tavallisen oloisia muhkuroita lukuunottamatta, saanut kohdan vain entistä kipeämmäksi. Lisää itseäni räpläilemällä löysin oikealta puolelta kaulaani keskeltä noin 1,5cmx1cm kokoisen todella liikkuvan patin. Se ei ole kuitenkaan kipeä. Ainoa muu oire oli viikko sitten, kun yhtäkkiä minua alkoi huimata kauheasti ja oksettaa, mutta oireet menivät päiväunilla ohi. Mikä minulla voi olla? Jo pelkän jomotuksen takia en voi ajatella mitään muuta. Kymmenen vuotta sitten epilepsiakohtauksen jälkeen minulla epäiltiin aivokasvainta, mutta silloin ei löydetty mitään.

      • soiles

        Mene ihmeessä lääkärille ja heti ! Itselläni oli näitä samanlaisia oireita, pää niin arka etten voinut siihen koskea edes hiusten pesussa. Sain selville että sairastan rintavyövän levinnäisyyttä, metastasis, joka ilmeni pääkallo luiden herkkyytenä.
        Luustokartoituksessa näkyi vain laikkkuja ja niihin ei tehty mitään toimenpiteitä.

        Mulla etäpesäkkeitä tullut luustoon joita hoidettiin sytostaateilla ja sädehoidoilla. Siis lapaluun, selkärangan, kylkiluun ja lonkan alueille.

        Lykkyä tykö sinulle.


    • Huonoja kokemuksia..

      Mulle alkoi kasvaa kaulaan näkyvä patti kun olin 16-vuotias. Tyhmänä luulin, että olin vaan lihonnut kun sellanen kaksari oli tullut. Ihmettelin vain, että kaksarini oli kova ja näytin jo vähän sammakolta. Myöhemmin patti tuli kipeäksi ja aloin rampata jatkuvasti päivystyksessä/lääkärissä. Kukaan ei tiennyt mikä se oli, aina sain vaan soittoaikoja ym juoksutusta.. Kaksi kertaa kävin terkkarin kautta ultrassakin, mutta ei ne tienneet mikä se oli. Olin silloin 18-v. Tätä lääkärirumbaa kesti puoli vuotta, sitten kyllästyin ja menin yksityiselle. Kasvainhan se oli. Hyvälaatuinen onneks. En loppuaikana pystynyt syömään muuta kun keittoja, koska mun kurkusta ei mikään mahtunut alas. Lopulta pääsin leikkaukseen kakkoskiireellisenä. Siinä lyhyesti selitettynä mun kaulapatin tarina..
      Näitä tapauksia on Suomessa kuulemma 2 kpl kymmenessä vuodessa.

      Leikkauksesta on nyt 2½ vuotta. Nyt mulla tuntuu kaulassa tosi kiristävä imusolmuke. Pitäsköhän mennä lääkäriin? Ei huvittas yhtään enää lähtee jonottelee tonne jos ei mitään ihmeellistä olekaan, ku Suomessa hyvää hoitoa on terkkarista niin vaikea saada..

    • Korvakipu...

      Mitäs ihmiset mietitte? Oon nyt 16.v ja mulla on vasemman puoleisessa korvassa ''patti'' ei näy ulkoisesti mitenkään, mutta kun kokeilee niin on hemmetin kipeä eli kosketus arka ja sitten siinä tuntuu sellanen ns. patti... EI OLE FINNI sen voin sanoa omasta kokemuksesta ja ei ollu kaveritkaan sitä mieltä että on finni :/ on alkanut vähän mietityttää että voiko olla jotain pahempaa, sillä isäni kuoli vastikää syöpään ja äiti sairastaa melonoomaa. Kertokaa mielipiteenne!

    • JJBOBBJJ

      Jos on patteja kaulassa, suosittelen käymään lääkärissä. Itselläni se oli ensimmäinen Merkki Leukemiasta. Ja Hengenahdistus.

    • pattikammo

      Jos sairastat jossain vaiheessa jonkun jytymmän taudin itse esim. "pusutaudin" niin tuolloin imusolmukkeeni turpos vähän joka puolelta. Ja ovat siis vieläkin melkein 10 vuoden jälkeen samanlaisia. Lääkäri sanoi niiden myös sellaisiksi jäävän. Eli,kun kerran jossain tulehduksessa turpoavat niin myös jäävät. Ainakin näin minulle on sanottu :)

    • Mulla on tasan sama ongelma. Mitään suuria patteja tosin en ole löytänyt, mutta itsekin saatan luentojen välissä rynnätä vessaan tunnustelemaan, josko nyt löytyisi jotain. Kaulan sivulla itse asiassa tuntui pieni muljahteleva pallo, jota kävin näyttämässä paniikeissani lääkärille. Hän sanoi, että kyseessä on normaali pieni imusolmuke, joka ei ole edes turvonnut. Hyvänlaatuisuuden merkkejä olivat kuulemma juuri se muljahtelevuus ja pehmeys sekä koko. Syövän merkkejä ovat kuulemma kovuus: imusolmukkeet ovat silloin lääkärin mukaan "kivikovia".

      Hohhoijaa tätä paniikkia oikeasti. Oma ahdistukseni on vain kasvanut, sillä painelin kyseistä pattia kolmisen tuntia aika rajulla otteella, minkä seurauksena se turposi ja oli kipeä. Nyt on jäljellä vain se turvotus, ja pelolla odotan josko se laskeutuisi. Lymfoomasivuilta sanottiin, että kolmen viikon kuluessa patin kuuluisi kadota.

      Mutta älä huoli turhia. Jos perjantain ultrat ovat ok, kaikki on kunnossa. Käsittääkseni lymfoomapotilailla on yleensä verikokeissa leukosyytit hieman kohollaan?

      • Ei välttämättä näy

        Itsellä ei näkynyt tn viitteitä verikokeissa hodgkinin lymfoomasta. Paras, kun vaaditte lähetettä ultraan ja mahd. Koepalan ottoon, niin saatte 100% varmuuden


    • Se huonompi tulos

      Mun kaulaan tai oikeastaan soliskuoppaan ilmestyi patti. Ihmettelin sitä aikani ja menin lääkäriin. Antibioottikuuri ja diagnoosi että ei syytä huoleen, se on vaan suurentunut imusolmuke. No aikaa meni sitten puoli vuotta ja patti yhä edelleen. Muina oireina järjetön väsymys ja tolkuton yöhikoilu. Taas menin samalle lääkärille joka nyt jo pelästyi. Määräsi verikokeisiin ja ultraääneen. Verikokeet kunnossa ja ultrassa näkyi vain suurentunut imusolmuke. Sitten tutkimuksia jatkettiinkin jo keskussairaalassa ja pääsin ohutneulanäytteeseen. Tuloksia odottelin kolmisen viikkoa ja sain kuulla että näytteessä on pahanlaatusia soluja. Sitten leikattiin imusolmuke pois ja seuraavaksi sain kuulla että se olikin etäispesäke levinneestä keuhkosyövästä. Joten minä suosittelen, että mikään oire ei ole niin pieni, ettei lääkäriin kannattaisi mennä.

    • pattii

      Joo, eli olen 15 vuotias, patti ilmesty n.½vuotta sitten, välillä oon räplänny sitä enemmän, ja välillä vähemmän. Muistaakseni mulle tuli patin ilmestymis aikoihin flunssa. Patti oli aluksi melkein peukalonpään kokoinen ja se on aatamin omenan vieressä, mutta nyt patti on pienentynyt n.1,5cm pitkäksi ja 0,5cm leveäksi. Patti on siis pitkulainen, aika kova, ei satu ja tuntuu olevan kudoksessa kiinni, eli ei leukaluussa. Terkarilla joskus näytin mutta ei sanonut siitä kovin mitään. Minkäänlaisia oireitakaan en oo huomannu. Mikähän se sitten on, suurentunut imusolmuke, rasvapatti, vai jokin muu?

      • juusoqwer

        oon 17v poika ja mulla on ollut pari kertaa kuukauden aikana patti kaulassa mutta ne ovat hävinneet nyt eilen huomasin että vasemman kaulan puolelle oli tullut suuri patti siis monta kertaa suurempi kuin aikasemmat. Olen ollut terve enkä sairastanut mitää flunssaa lähiaikoina. Myös minulla on ollut erittäin huonosti toimiva vatsa koko kuukauden ajan. Ei tule ulostetta ja virtsaaminen on vaikeaa. Pitäs kai mennä lääkäriin


      • mikimi
        juusoqwer kirjoitti:

        oon 17v poika ja mulla on ollut pari kertaa kuukauden aikana patti kaulassa mutta ne ovat hävinneet nyt eilen huomasin että vasemman kaulan puolelle oli tullut suuri patti siis monta kertaa suurempi kuin aikasemmat. Olen ollut terve enkä sairastanut mitää flunssaa lähiaikoina. Myös minulla on ollut erittäin huonosti toimiva vatsa koko kuukauden ajan. Ei tule ulostetta ja virtsaaminen on vaikeaa. Pitäs kai mennä lääkäriin

        se on normaalia että imusolmukkeet pienenee ja surenee kun on flunssaa. Käy näyttämässä pattia lääkärissä niin saat mielenrauhan ja kerro vatsaongelmistasi. Ultraäänellä röntgenlääkäri näkee onko imusolmuke normaali vai täytyykö ottaa näyte.


    • pelottaa2

      Mullakin tossa viikon loppuna ilmeni patti kaulaan ja hirveeseen paniikkiin menin. Sitten lääkäriin joka päivä verikokeita sitten ultraa. Nyt ne aikoo pistää mut mangneetti kuvauksiin ja ottaa siitä näytteitä. Pistetään kuulemma putketkin nii ei saa syödä 6:tuntiin. Ei kai yhtä tulehdusta näin pitkään tutkita!

    • Kauanko seurataan

      Patteja löytyy myös multa. Noin viis vuotta sitten kasvoi leuanalle patti. Antibiootti kuuri, vaik ei mtn tautia ollutkaan. Patti ei hävinny. Neljä vuotta sitten ultrattiin ei aihetta ohutneulanäytteeseen normaali suurentunut imusolmuke. Patti vieläkin samassa paikkaa ei kipeä, ei pienentynyt.välillä ottaa leukaluuhun kiinni jos tiettyyn asentoon päätänsä kääntää. Anemia vaivannut jo pari vuotta, syytä ei ole tutkittu rautalääkkeitä ei vatsa kestä. Verikokeissa myös leukkarit aina koholla(9-18) ja anemia syvenee. Syyskuussa 2011 sairastin keuhkoputken tulehduksen, jonka seurauksena jäi jatkuva pieni lämpöily(37,2-37,7) varsinkin iltaisin(nykyisin jo kylläkin aamupäivästä). Alkuvuodesta kallonjohjasta löytyi patti KNK lääkärit joukolla ihmettelivät kyseistä muutosta. Dg aika erikoista! Nyt patti solisluunkuopassa ja "kaksoisleuassa" pieni muljuava patti(muut kovia). Aina vaan seurataan!!!!

    • ÄitiEversi

      Voi kauheeta kamalaa, suosittelen teille ettette koskaan tee lapsia..jos noin suuri huoli itsestään, niin ette tule selviämään huolesta joka kohdistuu omaan lapseen.

      Miun pojalla 4.v patti kaulassa ollut pari viikkoa. Käytin jo kerran lääkärissä, totesi sen olevan turvonnut imusolmuke ja jos ei häviä viikossa pitäisi mennä jatkotutkimuksiin. Meinasin maanantaina soittaa jos ei häviä, tuntuu vaan kamalalta raahata pientä verikokeisiin, koska se lapselle kamala kokemus jos siis ei mitään löydykkään. Jalat vetää ihan veltoiksi pelkästä ajatuksesta, että sielä jotain muuta olisi..isäni, enoni ja enoni vaimon olen tänä vuonna menettänyt ja järki meinaa lähtee..itken joka ilta itseni uneen, avioliitto taitaa hajota..pelkään että romahdan..ja yhden v....n patin takia... Pelkään nykyään kaikkea, paitsi mitä itselleni tapahtuu, kestän itse mitä vain, mutta en sitä jos enää kenellekään läheiselleni mitään tapahtuu.

      Jaksuja sinne kaikille ja suosittelen että jos huoli on, kannattaa käydä lääkärissä, sitä varten ne siellä on ja koska teidän on vaan niin helppoa mennä sinne, toisin kun viedä pieni lapsi =(

      • eipä niinkään

        Valitettavasti ei se mulle vaa ole helppoa, koska lääkärikammo ja syövän pelko ollu koko iän. Minulla nimittäin viinirypäleen kokoinen ja muotoinen mötikkä kaulas. EI näy ulospäi (hyvä merkki kaiketi). Muljuu joka suuntaa, on siis tosiaan soikea. Teini olen. Haluun elää tän loman loppuu normisti, sit vasta meen lääkärille.


    • Rasvapallon vaimo

      Miehelläni on kananmunan kokoinen rasvapatti solisluun alapuolella. Ultraäänikuvauksessa sekä osoittautui pelkäksi rasvapatiksi. Ei kannata automaattisesti ruveta pelkäämään syöpää. Tuollaiset patit voivat olla ihan harmittomiakin. Tutkia tietysti pitää.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6183
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3966
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      255
      2349
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1920
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1383
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1040
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      986
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      951
    Aihe