hallintotieteiden maisteri

napsu

oon itse opiskelemassa hall.maisteriksi (pari vuotta jäljellä vielä opinahjoa) niin kyselisinkin nyt teiltä, jotka ootte jo valmistuneet ja työelämässä että minkälaisissa hommissa olette ja mitä työstänne pidätte? meinaatteko jatkokouluttaa itseänne lähitulevaisuudessa? ja kiinnostaisi myös tietää, että mitä kautta saitte työpaikkanne? sana on vapaa! :)

14

27977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maister

      Hall.maisterit kamppailevat tänä päivänä samoista työpaikoista OTK ja KTM tutkinnon suorittaneiden kesken ja ymmärrettävästi varsin huonolla menestyksellä. Ne vähät valtion pienipalkkaiset ja määräaikaiset virat, jotka hall. maistereiden kuvitellaan saavan, löytyvät Helsingistä. Kyllä se HM-tutkinto vaativuudeltaan ainakin tradenomin tutkinnon päihittää. Sinun kyllä kannattaa opiskella lisää oikeus- ja kauppatieteitä niin mahdollisuutesi saada töitä yksityiseltäkin sektorilta paranevat (en kyllä lupaa mitään). Tietenkin aivan lahjakkaimmille löytynee töitä yliopistosta.

      • napsu

        työllisyystilanne muutaman vuoden kuluttua parempi kun suuret ikäluokat jäävät kunnilta ja valtiolta eläkkeelle ja virkoja avautuu..? vai vieköhän virkojen yhdistely tulevina vuosina viimeisenkin toivon työpaikasta..


      • hallis
        napsu kirjoitti:

        työllisyystilanne muutaman vuoden kuluttua parempi kun suuret ikäluokat jäävät kunnilta ja valtiolta eläkkeelle ja virkoja avautuu..? vai vieköhän virkojen yhdistely tulevina vuosina viimeisenkin toivon työpaikasta..

        Kovasti yo:ssa paisuteltiin eläkepommin merkitystä jo silloin, kun aloitin opinnot (5 vuotta sitten). Viroissa olevat tuttuni kuitenkin kertovat, että kun viranhaltijoita jää eläkkeelle, virat lakkautetaan. Eipä taida olla siis sieltä apua työnsaantiin...


    • hallis

      Itse kyllästyin ja vaihdoin alaa. Kovasta hehkutuksesta huolimatta työt vaikuttavat olevan perustoimistohommia, joista on kauhea kilpailu.

      • jps

        itekin HM, vaikeata on tuon työn kanssa esim. opiskeluiden jälkeen Treelta, Turusta tai Hesasta. Aivan pakko lähteä pikkukuntiin takahikiöihin hommiin jotta saa edes jonkinlaista kokemusta ja että on kilpailukykyisempi kaupungeissa. Alan töihin on siltikin julmettu kilpailu kun paikkoja tulee vähän ja vanhoja/uusia HM:iä on hakemassa töitä. Lisäksi KTM:t ja OTK:t, kuten aikaisempi kirjottaja mainitsi, kilpailevat samoista töistä. Esim . pienten kuntien hallintojohtajan/kunnansihteerin töitä ei oo ollut auki puoleen vuoteen! Itsekin odottanut tätä suurta eläkkeellelähtöä, mutta eipä oo moisest vielä mitään kuulunut..palkkataso voi olla sivummalla parempi ja hesassa, mut siellä muut kulut vievät ison osan.


      • Njaa
        jps kirjoitti:

        itekin HM, vaikeata on tuon työn kanssa esim. opiskeluiden jälkeen Treelta, Turusta tai Hesasta. Aivan pakko lähteä pikkukuntiin takahikiöihin hommiin jotta saa edes jonkinlaista kokemusta ja että on kilpailukykyisempi kaupungeissa. Alan töihin on siltikin julmettu kilpailu kun paikkoja tulee vähän ja vanhoja/uusia HM:iä on hakemassa töitä. Lisäksi KTM:t ja OTK:t, kuten aikaisempi kirjottaja mainitsi, kilpailevat samoista töistä. Esim . pienten kuntien hallintojohtajan/kunnansihteerin töitä ei oo ollut auki puoleen vuoteen! Itsekin odottanut tätä suurta eläkkeellelähtöä, mutta eipä oo moisest vielä mitään kuulunut..palkkataso voi olla sivummalla parempi ja hesassa, mut siellä muut kulut vievät ison osan.

        Itse olen vuoden (piilo)työttömänä ollut HM. Eipä auta oikeustieteenkään opinnot päälle, joita olen nyt suorittanut n.80 ov. Hakemuksia lähtenyt maailmalle tuhottomasti, ja YHTEEN haastatteluun olen päässyt (senkin paikan sai ulkomaalaisviraston virkamies/nainen). Että näin. Eipä paljoo huvita, mutta niin on lähes kaikkien akateemisten työtilanne yhtä surkea (myös juristien), radiossa sanottiin eilen että esimerkiksi humanistien (joilla tosin aina ollut työllistyminen vaikeampaa kuin ns. kovilta aloilta) työttömyys ei ole ollut yhtä korkea kymmeneen vuoteen. Paskat, en enää mihinkään eläkepommiin edes usko. Hyvät suhteet työllistää, mutta jos niitä ei ole niin huonolta näyttää!!! KYLLÄ LUKEMINEN KANNATTAA AINA.


      • napsu
        Njaa kirjoitti:

        Itse olen vuoden (piilo)työttömänä ollut HM. Eipä auta oikeustieteenkään opinnot päälle, joita olen nyt suorittanut n.80 ov. Hakemuksia lähtenyt maailmalle tuhottomasti, ja YHTEEN haastatteluun olen päässyt (senkin paikan sai ulkomaalaisviraston virkamies/nainen). Että näin. Eipä paljoo huvita, mutta niin on lähes kaikkien akateemisten työtilanne yhtä surkea (myös juristien), radiossa sanottiin eilen että esimerkiksi humanistien (joilla tosin aina ollut työllistyminen vaikeampaa kuin ns. kovilta aloilta) työttömyys ei ole ollut yhtä korkea kymmeneen vuoteen. Paskat, en enää mihinkään eläkepommiin edes usko. Hyvät suhteet työllistää, mutta jos niitä ei ole niin huonolta näyttää!!! KYLLÄ LUKEMINEN KANNATTAA AINA.

        olisi uskonut että tilanne on noin huono :( yliopiston professorit nimittäin hokevat aika tiuhaan tahtiin että hall.maistereille töitä kyllä riittää tulevaisuudessa että oikealla alalla olemme! yksi mahdollisuushan olisi suorittaa esim.lisensiaatin tutkinto "töitä odotellessa" mutta kyllä olisi kiva päästä oikean työn makuun näiden kouluvuosien jälkeen vihdoinkin :|


      • koulutusjärjestelmä
        napsu kirjoitti:

        olisi uskonut että tilanne on noin huono :( yliopiston professorit nimittäin hokevat aika tiuhaan tahtiin että hall.maistereille töitä kyllä riittää tulevaisuudessa että oikealla alalla olemme! yksi mahdollisuushan olisi suorittaa esim.lisensiaatin tutkinto "töitä odotellessa" mutta kyllä olisi kiva päästä oikean työn makuun näiden kouluvuosien jälkeen vihdoinkin :|

        Yliopistot saavat rahaa jokaisesta valmistuneesta, jonka seurauksena niiden määrä on lisääntynyt ja vanhat oppilaitokset ovat kasvattaneet sisäänottomääriä jatkuvasti. Näin on ainakin kaupallisella alalla ja varmasti muillakin aloilla (lukkuunottamatta lääkäreitä). Seurauksena on, että maisterit tekevät nykyään sellaisia hommia (esim. sihteeri, myyjä) mitkä ennen kuuluivat esimerkiksi merkanteille ja merkkonomeille.

        Sairas tilanne, jossa pienen maan resursseja haaskataan. Ei esimerkiksi myyjä tai sihteeri (kaikella kunnioituksella näitä töitä tekeviä kohtaan) tarvitse 5 vuoden monimutkaisia talousteoreettisia opintoja pärjätäkseen työssään.


      • Njaa
        koulutusjärjestelmä kirjoitti:

        Yliopistot saavat rahaa jokaisesta valmistuneesta, jonka seurauksena niiden määrä on lisääntynyt ja vanhat oppilaitokset ovat kasvattaneet sisäänottomääriä jatkuvasti. Näin on ainakin kaupallisella alalla ja varmasti muillakin aloilla (lukkuunottamatta lääkäreitä). Seurauksena on, että maisterit tekevät nykyään sellaisia hommia (esim. sihteeri, myyjä) mitkä ennen kuuluivat esimerkiksi merkanteille ja merkkonomeille.

        Sairas tilanne, jossa pienen maan resursseja haaskataan. Ei esimerkiksi myyjä tai sihteeri (kaikella kunnioituksella näitä töitä tekeviä kohtaan) tarvitse 5 vuoden monimutkaisia talousteoreettisia opintoja pärjätäkseen työssään.

        Aivan, mietin juuri mahtaako olla valtiolle kalliimpaa, kuin että esimerkiksi minä olen työttömänä. Helvetinmoiset rahat upponeet valtionkassasta koulutukseeni ja opintososiaalisiin etuihin. Tammikuusta alkaa sitten työttömyyskorvaus- ja asuntotuki "juoksemaan", ellei töitä löydy. Voisin kyllä mielelläni valtionkassaa välillä kartuttaakin, mutta minkäs teet, kun siihen sihteerinkään duuniin ei "kelpaa"?


    • firmassa...

      eräs HTM-kaverini on vakuutusfirmassa palvelupäällikkönä. ihan hyvin...

      • HL_

        Kai se tässäkin riippuu siitä, mitä on pääaineenaan lukenut. Tampereelta valmituneilla finanssihallinnon HM:llä on ainakin työllistyminen huippuluokkaa. Ehkä se ihan perus hallintotiede on vähän vaikeammin työllistävä, ihan sama tilanne kuin yrityshallintoa opiskelleilla ekonomeillakin.


      • HM_
        HL_ kirjoitti:

        Kai se tässäkin riippuu siitä, mitä on pääaineenaan lukenut. Tampereelta valmituneilla finanssihallinnon HM:llä on ainakin työllistyminen huippuluokkaa. Ehkä se ihan perus hallintotiede on vähän vaikeammin työllistävä, ihan sama tilanne kuin yrityshallintoa opiskelleilla ekonomeillakin.

        vielä viikko sitten kirjoittamaasi, mutta näin se taitaa edelleen olla, että finanssihallinnolla saa töitä. En ehtinyt olla työttömänä kuin kolme viikkoa, kun jo tein työsopimuksen yksityisen firman kanssa. Firma on ihan hyvä ja paikka vakituinen, palkkakin nousujohteinen. Olen tyytyväinen. Opiskelu kannatti!


    • YTM

      Helppoa ei työnhaku todellakaan ole. ITse olen YTM-tutkinnon hankkinut ja työ uraan mahtuu ei koulutusta vastaava vakityöpaikka, projektityö ja työttömyyttäkin.

      JOs ei ole yhtään oman alan työkokemusta, niin työnhaku on todella vaikeaa. Moni opiskelukaveri on ollut ensin ilmaisena harjoittelijana, ja päässyt sitä kautta oikeisiin töihin.

      Seuraan avoimia paikkoja, vaikka työtä en nyt haekaan, niin täytyy kyllä sanoa ettei niitä ole koko vuonna täälläpäin ollut kuin muutama avoinna. Ja hakijoita on varmasti vaikka kuinka paljon.

      Toivottavasti se paljon puhuttu eläköityminen avaisi työpaikkoja nuoremmille. Mutta välillä meinaa usko hiipua...

    • Master :)

      Olen juuri valmistunut hallintotieteiden maisteriksi, työkokemusta harjoittelusta ja kesätöistä ihan mukavasti. Sain juuri "oikeita" töitä, aloitan kesätöiden loputtua sitten. Palkka vähän päälle 2000 €.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      87
      3704
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      583
      3483
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3382
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      52
      2177
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      2121
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      319
      1935
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1895
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      157
      1636
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1351
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1332
    Aihe