Avohuollon sijoitus?

Jane

Miten on toiminut avohuollon sijoitukset. Meillä nyt sellainen tapaus ja vasta ensi viikolla palaveri. Haluaisin kuulla kokemuksia. Pitääkö kokoajan pelätä että äiti tulee ja hakee lapset kotiin?

12

9327

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • reservi

      avohuollon sijoitus? takennatko mitä se sinulle meinaa? minulle tulee mieleen avohuollon tukitoimena tehty määräaikainen sijoitus.

      meillä esim. tukilapsia oli tuolla määräaikaisella sijoituksella kolmen viikon kesälomia, jolloin saimme heistä kesälapsia paremmat korvaukset.

      ja kyse oli aina ennalta sovitusta jaksosta: kolmeviikkoa, kaksiviikkoa, kaksi ja puoli kuukautta. jo lasten tullessa tiesi poistumispäivän.

      kriisisijoituskin on avohuollon toimi, mutta se tehdään aina äkillisenä ja odottamattomana ja se voi kestää maksimissaan kaksiviikkoa, sitten oltava näyttöä tosi huostaanottoon tai lapset palautetaan äidilleen.tapauksesi palavereineen kuulostaa enempi tältä kriisisijoitukselta. avohuolto on AINA yhteistyötä vanhemman kanssa. siihen on suhtauduttavakin niin että tavoite on estää huostaanotto ja äidin tuleekin hakea lapset kotiin. muutoin avohuolto on epäonnistunut.

      • Jane

        Itseasiassa vastasit jo minulle. Meillä toimeksianto on nyt "toistaiseksi" mutta ilmeisesti tuossa palaverissa juuri sovitaan jatkosta. Minua ei huolestuta äidin tervehtyminen ja siten lasten palauttaminen vaan se että saako hakea ne kotiin esim päivähoidosta tai tulla tänne meille ja vaatia lapsia itselleen milloin mieleen juolahtaa. No eiköhän nämä selviä ensi viikolla.


      • kiire
        Jane kirjoitti:

        Itseasiassa vastasit jo minulle. Meillä toimeksianto on nyt "toistaiseksi" mutta ilmeisesti tuossa palaverissa juuri sovitaan jatkosta. Minua ei huolestuta äidin tervehtyminen ja siten lasten palauttaminen vaan se että saako hakea ne kotiin esim päivähoidosta tai tulla tänne meille ja vaatia lapsia itselleen milloin mieleen juolahtaa. No eiköhän nämä selviä ensi viikolla.

        Avohuollon tukitoimena tehty sijoitus voi olla lain mukaan kolme kolme kuukautta. Sen jälkeen lapsi on joko sijoitettava takaisin kotiin tai hänestä tulee tehdä huostaanotto. Tämän ajan puitteissa tulisi määritellä miten jatkossa toimitaan.
        Olet aivan oikeassa siinä, että lastensuojelun 14§:llä olevan lapsen äiti voisi hakea lapsen kotiin. Kuitenkin minulle on annettu sos.päivystyksen numero, johon soittaa heti, jos vanhemmat eivät anna lasta takaisin kotilomalta tai he tulevat hakemaan lasta.
        Näin ei koskaan ole käynyt ja meillä on ollut kymmeniä avohuollontukitoimena sijoitettuja.
        Suurin osa lapsista on ollut vain muutamia viikkoja tai viikon kerran kuussa useampana kuukautena.


      • Jane
        kiire kirjoitti:

        Avohuollon tukitoimena tehty sijoitus voi olla lain mukaan kolme kolme kuukautta. Sen jälkeen lapsi on joko sijoitettava takaisin kotiin tai hänestä tulee tehdä huostaanotto. Tämän ajan puitteissa tulisi määritellä miten jatkossa toimitaan.
        Olet aivan oikeassa siinä, että lastensuojelun 14§:llä olevan lapsen äiti voisi hakea lapsen kotiin. Kuitenkin minulle on annettu sos.päivystyksen numero, johon soittaa heti, jos vanhemmat eivät anna lasta takaisin kotilomalta tai he tulevat hakemaan lasta.
        Näin ei koskaan ole käynyt ja meillä on ollut kymmeniä avohuollontukitoimena sijoitettuja.
        Suurin osa lapsista on ollut vain muutamia viikkoja tai viikon kerran kuussa useampana kuukautena.

        sossulle ja kysyin tuosta "pois hakemisesta" ja sain samat ohjeet kun sinäkin eli pitää soittaa päivystykseen heti jos ei anna lapsia takaisin tai tulee hakemaan. Kiitos neuvostasi. Olen itse uusi tällä puolella. Tukiperheenä olemme toimineet aikaisemmin.


    • lainamami

      meille on tehty sijoitus avohuollontukitoimenpiteenä pari kuukautta sitten.
      Sopimus hetkellä sovittiin että ko. toimenpide estää ainakin kolme vuotta eli koko yläaste ajan, sitten tilannetta katsellaan uudelleen. Biologinen vanhempi oli aktiivisessa yhteistyössä kanssamme ja toivoi ko. ratkaisua eli normaalisti pidämme huoltosuunnitelma palaverit jne..voi kun kaikki sijoitukset olisivatkin tälläisia...tämä on niin paljon helpompaa ja antoisampaa kun itse nuorikin on täysillä mukanan ja pitää päätöstä hyvänä.
      Tämäon vastapainoa muille vaikeimmille sijoutksille ja antaa puhtia lisää.

      • kesä

        voi sijoituksen tehdä avohuollon tukitoimenpiteenä niin pitkäksi aikaa kun se on laissa määrätty 3kk ja lisäksi tarvittaessa 3kk, vai onko se vaan silloin kun lapsi on alle 12v.?


      • äitikeksi
        kesä kirjoitti:

        voi sijoituksen tehdä avohuollon tukitoimenpiteenä niin pitkäksi aikaa kun se on laissa määrätty 3kk ja lisäksi tarvittaessa 3kk, vai onko se vaan silloin kun lapsi on alle 12v.?

        3 3 kuukautta koskee alle 12-vuotiasta lasta. Eli avohuollon tukitoimenpiteellä sijoitettu lapsi voi olla poissa kotoa enintään 6 kk. Sen jälkeen lapsi on huostaanotettava tai palautettava kotiin. 12 vuotta täyttänyt lapsi voi asua esim. sijaisperheessä ilman huostaanottoa vaikka täysi-ikäiseksi asti.


    • Tavallinen äiti

      Oma "pässi" oli avohuollon sijoituksessa tämän kevään, syynä omat toilailunsa. Sijoituksen voi keskeyttää, jos niin haluaa ja aika lähellä oli itseasissa meilläkin, että "pässi" olisi haettu takaisin kotiin, koska sijoituksesta tuntui olevan enemmän haittaa kuin hyötyä. Ratkaiseva asia kuitenkin oli se, että "pässi" halusi itse jatkaa paikassa. Kovasti kirjattiin tavotteita aluksi, mutta lopussa oli pakko todeta, että oikeastaan mikään ei ollut parantunut.

      Pienemmillä lapsilla avohuollon sijoitusta varmaan kaytetään vanhempien tilapäisen uupumisen takia, eli oletettavissa on vanhempien kuntoutuminen. Minä en yhtään ihmettele, jos teillekkin tulee eteen tilanne, missä vanhemmat haluavat lapsensa takaisin.

    • rosmariini

      Kannattaa olla varovainen avohuollon kanssa. Itse olen sitä mieltä, että huostaanoton vaatiminen turvaa sijaisvanhempien työn. näin sinun ei tarvitse jatkuvasti pelätä, että bio-vanhemmat hakevat lapsen pois, jos se on lapsen edun vastaista. Huomaa, että avohuollossa ja huostaanotossa on YKSI SUURI ERO!
      Eli kun lapsi huostaanotetaan, kunnalla on velvollisuus jatkohuoltoon, eli kun lapsi täyttää 18vuootta, kunnalla on velvollisuus huolehtia lapselle asunto ja muut tykötarpeet ja avustaa muutenkin, vaikka lapsi olisi bio-vanhempien luona. Avohuollossa tällaista velvollisuutta ei ole. Tässä kunta monesti haluaa säästää, eli kun lapsi sijoitetaan avohuollon tukitoimena, kunta ei sitoudu jälkihuoltoon.
      Mutta muutenkin meillä vaadimme aina huostaanoton enne sijoitusta. Tämä ei ole itsekästä, sillä pitäähän sijaisvanhemmillakin olla työrauha, se on lapsen etu. Meillä on hyvät suhteet lastemme bio-vanhempiin ja haluamme olla tukemassa heitä omassa vanhemmuudessa. Se ei ole keneltäkään pois.

      • tehty

        sijoitus on kolme kuukautta alle 12v ja tarvittaessa vielä 3 kk lisää.


      • Tavallinen äiti

        Hieman ihmettelen tuota sinun vastaustasi. Ei kaikilla ole tilanne sellainen, että on oletettavissa pysyvä sijoitus, eikä kaikilla ole tilanne sellainen, että tarvittaisiin sosiaalipuolen apuja, kun sijoitettu täyttää 18 vuotta.

        Perheklubilla on kirjoitellut eräs henkilö adhd, -muut häiriöt palstalla ja kertonut mm. omasta kohtalostaan. Oli väsynyt ja masentunut, lapsi adhd-lapsi, ero, hometalo, paljon siis kannettavaa. Hän oli antanut lapsensa huostaanottoon, siis itse sitä pyytänyt, kun ei jaksanut. Sitten, kun oli voimia taas kertynyt tarpeeksi ja olisi halunnut ottaa lapset takaisin, niin sepä ei onnistunutkaan. Huostaanoton purkaminen ei ole niin yksinkertainen toimenpide. Tällä hetkellä lapset kuitenkin kaikki ovat taas äitinsä tykönä, tappelun jälkeen. Sen takia mm. tällaisissa tapauksissa tuo avohuollonsijoitus kuuluisi olla ensisijainen toimintamuoto, kun on siis oletettavaa, että vanhemman tila on vain väliaikainen. Nuorilla avohuollonsijoitukset puolestaan on vielä tavallisempaa, etenkin jos huonoa menneisyyttä ei ole (taikka lapsia huoltamaan kykenemätöntä kotia) ja nuori itse lähtee toilailemaan. Silloin nuori laitetaan nk. jäähylle ja oletettavissa on, että nuori sitten tasaantuu jonkin ajan päästä ja pääsee takaisin kotiin, mutta näitähän ei sijaiskoteihin laitetakkaan.


    • Itsekästäajatellanoin

      Voi jee näitä neuvoja täällä, joidenkin ei pitäis edes ryhtyä tuollaiselle alalle jos asenne väärä jo alkumetreillä!

      Lapsen kuuluu palata kotiin jos tilanne sallii sen, ei niin että "Minä nyt omistan tämän lapsen tästä lähtien, tämä minun ,sinä et enää tätä takaisin saa!"

      Jos et osaa ajatella lapsen etua, älä edes mieti tuota alaa. -KIITOS-

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe