Bordercollie

FlowerGirl_92

Onko kellään bordrecollieita?

Minulle tulee sellainen tällä viikolla.

Minkä luonteisia nämä teidän koiranne ovat?
Voisitteko kertoa myös niiden iän ja sukupuolen, sekä missä asutte niiden kanssa?

Minun on uros, 7 viikkoa ja asun Lempäälässä...

Kiitoksia vastanneille!!!

30

7312

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shaure

      Täältä löytyy kaksi bordercollieta, narttuja molemmat, toinen vasta reilut 8kk ja toinen jo 5v.

      Luonneta en jaksa nyt alkaa selostamaan, kotisivuiltani löytyy enemmän tietoa noista turreista :) ja asun maalla, myöskin Lempäälässä.

      Oikein paljon onnea pentunne johdosta! Mistä olette koiranne ottaneet?

      http://www.saunalahti.fi/~trinit/miikku/www/index.php?sivu=etusivu

      • FlowerGirl_92

        Kiitos vastauksestasi!

        Olemme ottaneet pentumme Ypäjältä, Demssin kennelistä.
        Mistä sinä olet koirasi ottanut?


      • shaure
        FlowerGirl_92 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Olemme ottaneet pentumme Ypäjältä, Demssin kennelistä.
        Mistä sinä olet koirasi ottanut?

        Meillä on Borderiinan ja Story Goes:n tyttöjä :)


      • Dami
        FlowerGirl_92 kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi!

        Olemme ottaneet pentumme Ypäjältä, Demssin kennelistä.
        Mistä sinä olet koirasi ottanut?

        Hei!Olen menossa keskiviikkona katsomaan urospentua Demssin kenneliin.Koska sinä olet pennun sieltä hakenut?Voit kirjoittaa myös minulle sähköpostiin:[email protected]


    • roosa

      Tuttavalla on pari vuotias uros. Omaan laumaansa leimautunut, varautunut, ei välitä vieraista. Nopea oppimaan, aivan hämmästyttävä. Tarvitsee paljon aktiviteettia, älytehtäviä, ajateltavaa. Omaa sen ns. maagisen katseen, mikä bordereilla sanotaan olevan.
      Onnea pennustasi. Toivottavasti ei ole ensimmäinen koirasi. Ei ole kaikkein helpoimpia rotuja juuri tuon aktiivisuutensa takia.

    • Sade

      Päivän lehdestä luettua: Bordercollie puri pientä lasta erittäin pahasti kasvoihin ja kaulaan. Omistaja aikoo lopettaa koiran.

      • PK-Collikoira

        ..että tuo uutinen kertoo minkä luonteinen borderollie yleisestiottaen on?


      • Marion.T

        Se että koira puree lasta, on yleensä koiran omistajan välinpitämättömyyttä opettaa koira tavoille, tai omistaja opettaa koiraa niin että sen luonne kärsii ja siitä tulee arka ja vihainen.

        Borderi on erittäin vilkas ja älykäs koira.
        Mutta se ei ole niitä kaikkein helpompia koiria, ellei sitä kouluta asianmukaisesti.
        Jokainen koira tarvitsee kunnon koulutuksen jotta se tuntee olonsa omassa "laumassaan" eli perheessä turvatuksi. Koira on perheesä AINA se alempi-arvoisempi. On paljon hienoja koiria jotka ovat menneet pilalle siitä syystä että koiran on annettu olla pomo perheessä.

        Jos on kyse perhoskoirasta tai vastaavasta pienestä rodusta, niin asia on ongelmallinen, mutta ei vaarallinen. Mutta mitä isompiin rotuihin mennään, sitä tärkeämpää on koiran oikea ja kunnollinen koulutus.

        Bordercollie on niitä upeimpia rotuja kouluttaa, jos sen asian osaa. Se on hyvin yhteistyöhaluinen ja vilkkautensa vuoksi aina valmis oppimaan uutta.
        Mutta kotikoirana pelkästään sohvalla makailuun siitä ei ole.

        Borderin omistajan tulee olla todella kiinnostunut koiran ulkoluttamisesta, sille ei riitä korttelin kierto kahdesti päivässä.
        Koiran kanssa olisi hyvä mennä mukaan johonkin harrastustoimintan - borderi on erinomainen tottelevaisuuskoulutuksessa ja agilityssä.
        Pelastuskoirana se on myös erittäin hyvä.

        Jos koiralle ei anna tarpeeksi virikkeitä, ja sen jättää usein yksin, niin se vilkkaana rotuna tuhoaa kyllä huushollin erittäin nopeasti.
        Tuollaiset lehtijutut, joissa koiran rotu ilmoitetaan, ovat luultavimmin toimittajan kirjoittamia, joka ei tiedä koirista yhtään mitään.
        Mistä tahansa rodusta saa vihaisen jos sitä väärin kohtelee.


      • satuli

        tiedän tapauksen,mutta lehti on liioitellut asiaa, koira ei purrut tyttöä kasvoihin vaan tyttö jäi vain koiran alle. Koiran ent. omistaja aikoo nostaa lehtee vastaan jonku jutun vääristä sanoista. Koira lopetettu


    • Harmi

      Hei , harmi että sulla on liian aikaisn vieroitettu pentu, 7-vk!!! Hyvällä tuurilla siitä tulee ok-koira.
      Mutta toisaalta, riski "vaikeuksiin" on jo olemassa.
      Kasvattajien tulisi antaa pentujen kasvaa rauhassa, ja koiran ottajien /ostajien tulisi olla jämptejä, tietoisia myös.
      Toivon kaikesta huolimatta sinulle ja koirallesi touhukkaita päiviä ja mukavia yhdessä-olon hetkiä!
      Lycka till !
      T. Bordercollieita vuodesta 1985...

      • sirppi

        eiköhän se ole ihan normaali luovutusikä. Millä perustein sanot, että koirasta tulle ehkä ihan OK. Ei se koiran luonne siitä muutu onko se luovutettu 7 vai 8 viikkoisena.Äly hoi älä jätä


    • J&S

      Meillä bordercollie 7 kk kokeilee kovasti rajojaan. Itselläni ei ole lapsia joten jokapäiväisesti se ei pääse lasten kanssa oloa harjoittelemaan mutta veljelläni onneksi on missä olemme käyneet sosialistamassa sitä lapsiin. Koira ei käyttäydy 4-v tyttöjä kohtaan uhkaavasti. Mutta kun toinen tytöistä ajoi polkuautolla missä jaloilla potkitaan vauhtia heräsi paimennutvietti ja se kävi nappaamassa tyttöä säärestä niin että siihen tuli mustelma...onni onnettomuudessa koira saatiin rysänpäältä kiinni ja sai kunnon nuhtelut. Tyttö ei onneksi ollut millänsäkään itkujen jälkeen (tottunut 3 saksanpaimenkoiraan ja kahteen metsästyskoiraan kotonaan). Mutta en siis ihmettele jos koira on paimennusviettiään käyttänyt lapseen...onko se tehnyt väärin...mielestäni ei eikä se pitäisi olla syy koiran lopettamiseen. Koira ei ole vain osannut toimia tilanteessa ihmisen toivomalla tavalla...koira kyllä oppii virheistään jos sille annetaan siihen mahdollisuus...Nyt meidän koira yrittää vahvistaa asemaansa laumassa näykkimällä...ja kakkoseksi jää...eli ei todellakaan vetele että 8 kk pentumme näykkii...kyllä se sen pian lopettaa kun huomaa ettei se tehoa kehenkään.

    • hyvä sirppi!!

      7 vkoa ei ole liian aikaisin normaalisti kehittyneiltä ja terveiltä bc pennuilta. Luovutus ikähän katsotaan pentueittain, ja sehän on vaan hyvä jos pennut niin "hyviä" että pääsevät tuon ikäisinä pörräämään rohkeasti muualla. Et taida kovin ammattitaitoinen "harrastaja" olla, kun tuollaisia puhut!!

    • borderccollie rakas

      hei! asun etelä suomessa ja olen ajatellut ottaa Bordercollieta mutta energisyys ja lenkillä olo epäilyttää. Jaksanko antaa sille niin paljon aktiviteettiä. Laitoinko sen oikein ....? Niin toivoisin apua . Perheessä on 12V lapsi (lapsi ja lapsi) ja minä. Piha on valtava ja lähistöllä on lapsia (yli9 v) en voi harmillisesti ehkä kyllä antaa sille paimennus kokemusta muuta kuin kissojamme jahdaten

      • mm

        Muistan jossain jonkun sanoneen, että ei ole oikein bordercollieta kohtaan ottaa sitä ns. pelkäksi kotikoiraksi. Bc rakastaa tekemistä ja on elementissään kun se pääsee tekemään erilaista "aivoja rasittavaa" toimintaa, tokoa, jälkeä, hakua, agia tai muuta aivotyötä. Jos ei omistajana ole tällaisesta ole kiinnostunut, minä suosittelisin jotain muuta rotua. Bc on mahtava rotu - mutta myös haasteellinen.


    • n27&pablo

      mulla on 2v poika borderi joka on tosi ihana ja helppotapaus :) pureskeli se pentuna tavaroita mutta lopetti ku kielsin ja tottu helposti yksin oloon. oon potkinu sen kans jalkapalloo josta se tykkää tosi paljon, saa purkaa paimennusviettiään siihen :) nyt oon ruvennu juoksee melkein päivittäin ni kyllä se siinäki pääsee purkaa energiaansa ja pidän aina metässä vapaana..et ainaki tuolle riittää nuo liikuntamuodot.
      toi on siitä hyvä rotu et se pysyy aina rinnalla ja mä sanoinkin sille kasvattajalle et haluun rauhallisimman pennun ja sellasen sainki :)

    • :)

      Minulla on 7-vuotias borderi uros.Välillä arka,pelkää omituisia juttuja.mm.peittojen ravistelua,lumiauroja ym.Mutta esim.uuden vuoden raketteja ei yhtään!Jonkinverran varautunut vieraita kohtaan,pikkulapsia oudoksuu.Villi kuin viipurin silli,kuin pikkulapsi.Aina,iloinen ja terhakas,pää pyörii kokoajan:)On mamman mussukka poika!Asutaan omakotitalossa,isolla pihalla saa riehua milloin tahtoo.Todella fiksu,oppii kaikki HETI!Ei ole mielestäni pikkulapsiperheen koira ja vilkkaana paimenkoirana ei sovi kaupunkiin.Tarvitsee paljon liikuntaa,touhuamista,turkin huoltoa.EI OLE sohvaperunan koira!Edellinen koiramme oli hovawart,tämä ihan erinlainen luonteeltaan,mutta lumoavan ihana koira!

      • Meillä on 2 v bortsukka poika. Etittiin pari vuotta sitten sakemannia. Ei löytynyt sopivaa pentuetta. Etittiin siksi, että mulla on kokemusta sakemanneista ja niiden koulutuksesta. Ollaan entivanhaan kilpailtu ja hyviä tuloksiakin on tullu sekä näyttelyissä että käyttökokeissa.

        Sitten eräs henkilö vihjaisi, että yksi bortsu olis pitovaikeuksien takia vailla kotia. Se bortsu tuli sitten meille (hekoti hekoti hee). Ihme koira se on. Se ymmärtää puheen. Meillä pitää nykyään tavata sanoja, jos yritetään viestittää jotain. Ihan silleesti samalla tavalla, kuin jos yritetään jutella salaa lapsilta. Jos meillä sanotaan, että lähdetään kauppaan, niin jo vot koira on ovella valmiina ja käy kattomassa pannat ja hihnat valmiiksi. Jos sanotaan, että lähetään kaupasta ostamaan "muikku-silakkaa" ( nimitys kaikelle kalalle), niin jo vaan on ovella valmiusasemissa. Sana kauppa ja muikkusilakka on sille ärsyke.

        Mun bortsuni osaa ainakin kymmenen lelun nimen ja hakee ne, kun pyydän. Sen älykkyyden takia tulee joskus (tosi usein) ongelmia. Se on pehmeä, mutta silti kova. Sitä pitää kouluttaa juonimalla.

        En olisi ikinä uskonut, että koira voi olla niin älykäs. Se mun bortsuni yllättää älykkyydellään aina ja aina uudestaan. Joka päivä aina uudelleen ja uudelleen.


    • :)

      Nämä todella on hämästyttävän fiksuja koiria.Mutta niinhän ne kuuluu maailman älykkäimpiin rotuihin!Minunkin sähikäinen oppi istumisen,tassun antamisen,makuullemenon ym.heti!Ymmärtää myös monia sanoja.mm luu,pallo,etsii ja hakee ne pyydettäessä.iskä,ulos,lenkille,pissalle,kakalle,pihalle,imuroin(vihaa imurointia)vaihdetaan puhdas vesi(juoksee vesikipolle,tosi tarkka veden puhtaudesta ja että on viileää)kastellaanko?,juoksee puutarhaletkulle.Rakastaa jahdata vettä letkusta,putsataan korvat(ei tykkää,mutta kiltisti antaa),harjataanko?,nami,ym.ym.Meillä sama juttu,että joudutaan puhumaan välillä esim.englantia,kun ymmärtää oikeesti kaiken!Koira!On kyllä uskomaton.Aivan ihana!

    • Älykköjähän nuo ovat. Niin kieroja, kuin vaan kieroja vaan olla voi. Ovatko ottaneet oppia ihmisistä vai mistä, mutta hyvin osaavat juonia kumminkin ihan uskomattomalla tavalla. Meillä mötkötetään ja rakastetaan ja koskaan ei voi tietää, jotta mitä tuleman pitää (kait se on se elämän suola) . On se bortsukka vaan sellanen epeli, että oksat pois. Hieno paimen, joka pitää lauman kasassa.

    • epätoivoinen

      Meiltä löytyy valitettavasti vihainen bordercollie.. siis itse olen jo muuttanut pois kotoa, se hankittiin meille kun asuin vielä kotona. Koira rupeaa olemaan jo pelottava. Kun menen kylään, se murisee ja on hirveän varuillaan. Antaa kyllä hetken kyräilyn jälkeen rapsuttaa. Pikkusiskoni asuu vielä kotona ja koira murisee sillekin. Tosin tiedän, että pikkusiskoni on ärsyttänyt sitä pentuna. Koira on myöskin purrut kahta vierasta ja aika pahastikin käteen. Kun vieraat ovat tulleet sisään ja mukana on ollut vielä "lauman oma jäsen" on koira haukkunut, murissut ja sitrten käynyt vieraaseen kiinni. Ihmettelen kummasti tätä käytöstä. Tiedän, että äitini vie koiraa päivittäin pitkille lenkeille ym. mutta aktiviteetteja ei ilmeisesti ole tarpeeksi. Koira on jo 5 v ja tuskin enää oppii. Itse olisin sillä kannalla, että parempi lopettaa, mutta äitini on jyrkästi sitä vastaan, hänen koira kun on. Mutta one se nyt kumma kun lenkilläkin koira kyräilee ihmisiä ja on mm. meinannut käydä ohikulkevaan juoksijaankin kiinni. Olen itse ihan neuvoton koko asian suhteen, huvita edes porukoilla käydä sen koiran takia.. Väärin koulutettu, äidin kriteerit koiran hankkimiselle oli "kun se on niin älykäs" ja tässä sitä sitten ollaan. Kusessa.

      • RailiSuominen

        Keljua kuultavaa. Bortsulla on oltava vahva, mutta kuitenkin lempeä johtaja, joka sanoo mitä milloinkin tehdään. Pelkät pitkät lenkit eivät sille riitä, vaan sen on saatava tyydyttää aktiviteettejaan erilaisilla älytehtävillä.

        Meille saa tulla ihan kuka tahansa sisälle tupaan, kunhan perheenjäsenemme tulijan ovat hyväksyneet. Se ei koskaan saa rynnätä ovelle ekana (saa toki ilmaista urahtamalla vieraan olevan pyrkimässä huusholliimme), vaan ihminen (perheenjäsen) vahvana johtajana avaa oven ja päättää, kuka saa tulla ja kuka taas ei. Kyllähän koira norkoilee ja kyttää selän takana, mutta käskyllä tai käsimerkein se pysyy taka-alalla.

        Meillä ainakin, kun hyväksytty vieras tulee taloon se on hyväksytty silloin myös koiran "pääkopassa", eikä tulijaa tartte vartioida, saati sitten näykkiä tai muutenkaan isotella.


    • IsaD

      Minulla on 1,5-vuotias uros-bc, joka on otettu harrastuskoiraksi ja perheenjäseneksi. Olen todella tyytyväinen koiraan kaikin puolin.

      Uroksemme on arkielämässä sosiaalinen ja reipas. Vaikka koira onkin kisakoiraksi otettu ja elää suhteellisen aktiivista elämää, pysyy sen pääkoppa kasassa myös luppoajat. Kun olen esimerkiksi itse ollut 2 viikkoa kipeänä, on se syönyt tyytyväisenä luita ja käynyt vain pissalenkeillä. Ei häsläystä, tuhoamista tai rauhattomuutta. Se suhtautuu kaikkeen uuteen joko välinpitämättömästi (esim. liukkaat lattiat, ritiliärappuset yms ovat "ihan sama") tai suurella innolla (esim. uudet mielenkiintoiset paikat). Ei aristele koviakaan ääniä. Käytännössä sen kanssa voi mennä mihin tahansa ja se käyttäyytyy reippaasti ja fiksusti.

      Harrastuspuolella poika on nopea oppimaan ja erittäin helposti motivoitavissa. Melko tulinen ja erittäin nopea, mutta kuitenkin aina kuulolla. Innostunut kaikesta mitä ollaan kokeiltu eikä todellakaan tylsisty, vaikka tehtäisiin agilityssä "samaa rataa" kerta toisensa jälkeen ;) Ei ole kovinkaan pehmeä vaan kestää korjaamisen eikä edes huomaa pieniä tai isompiakaan kolhuja. Paimentaa lampaita, mutta ei esim. ihmisiä, pyöriä tai autoja.

      Kokonaisuudessaan siis bordercolliemme on samalla sekä helppo kotikoira että erinomainen harrastuskoira. Jos olette rodusta kiinnostuneita, niin suosittelen lämpimästi, että tutustutte huolella rotuun ja tulevien pentujen vanhempiin. Epävarma, arka, maaninen tai epäsosiaalinen käytös EI ole kunnon bc:lle ominaista käytöstä. Itse jättäisin pennun em. luonteisista vanhemmista ottamatta, koska tasapainoisia, sosiaalisia ja kaikinpuolin terveitä bordercollieita niin henkisesti kuin fyysisestikin on olemassa.

    • Ceron mamma

      Hei.

      Olipas mukava eksyä tänne lukemaan muiden BC koirien kokemuksista:) Itselläni on 4 v tosin mixeri bortsu poika mutta näkö, koko , luonne ja käyttäytminen on niin bortsua kuin olla voi:)
      Tämä jäbä on ollut ongelma koira. Se vieroitettiin emästään liian aikaisin ja niin sitten alkoi ongelmia kasaantumaan. Koira oli asunut emon ja isoveljen kanssa tallin alla maalla eikä ollut oppitunut tai tottunut ihmisiin, ylipäätään mihinkään. Koira tuli vain 2 vrk edellisen narttu koirani kuoleman jälkeen meille. Raasu reppana, mullalle haiseva piski:(
      Puoli vuotiaaksi asti koira teki tarpeet sisälle vaikka kuinka opetettiin sisä siistiksi, alkoi autojen jahtaaminen, ihmisten jahtaaminen, kerran jopa karkasi pakumme ikkunasta helle päivänä ulos ja jahtasi keskellä kaupunkia autoja. Onneksi sain koiran kiinni ja niin tein päätöksen että kastroidaan koira. ikää oli vuoden verran, se olikin paras päätös. No joo, koira karkaili pihasta ja ajoi aina autoja takaa ym, pomotti meitä ja oli erittäin hankala mutta silti rakastettava takkuturkki:) Kävimme ongelma koirakoulutuksessa , kunnes sitten löysin koirakouluttajan joka tuli kotiimme: koira on tasapainoinen, normaali terve koira joka vaan "pompottaa ja pomottaa meitä! Niinpä sitten lähdin koirakouluun ja kappas:poika oppi salama vauhtia asiat ja osoittautui todella fiksuksi. Kävimme lisää kursseja ja koira oli aina priima oppilas jota kouluttaja jaksoi kehua koska hän oli aidosti onnellinen nähdessään Ceron, ongelmakoiran joka selätti ongelmat. Cero on ihana koira, tosin ääretön suojeluvietti mutta sen kanssa on turvallista olla oikean koulutuksen ansiosta.Tosin vieläkin paimennetaan mutta vähemmän kuin ennen. Nyt ollaan taas uudelle kurssille menossa koska kaipaamme uutta aktiviteettiä. Olen aina rakastanut BC rotua , kaikki 5 edellistä koiraani on ollut sekarotuisia kuten siis Cerokin on vaikka omaa 99% bortsun "tyyppiviat", luonteen ja näön:) Niin vaan sai tämäkin ongelma koira jatkaa elämäänsä onnellisena ja iloisena mamman poikana jota mamma rakastaa :) Onpahan tuo Jenkeissä asti saanut ihailijoita Bc sivustoilla ja saanut mm kuukauden koiran palkinnon:) Ihanaa uutta vuotta kaikille muillekin BC koirille ja niiden ihmsille.

    • Sini91

      Vai bordercollie. Itselläni on sekalinjainen bordercollie kisakoirana. Sillä on enemmän pääkopassaan näyttelylinjaa, jonka ansiosta arki on helppoa. Se ei kyttää alituiseen jokaista häiriötekijää ympäristössä. Vahva kontakti ja suhde kehitettiin jo 7 vk lähtien. Sen ansiosta koira on ollut tähän asti aina irti ja kulkee lähellä. Sillä on selvät säännöt ja käskyt. Ekan tittelinsä TK1 se sai jo ollessaan alle vuoden ikäinen, vaikka moottoria tällä tytöllä ei olekaan. Tyypillinen bortsu se ei ole, mutta nykyään näyttäkin syntyvän hyviä kisakoiranalkuja tosi vhn. On joko moottori syntyessään tai sitten on hillittyjä tapauksia. Motivoinnista on monet asiat kiinni, kuten suhteenkin muodostaminen koiraan, mutta sitten on pennun syntyessään ominaisuuksia, joita ei koulutuksellakaan saa kaikkia muokattua sopiviksi. Esim. synnynnäinen moottori, joko se on tai ei ole olemassa. Toko koiraurheilulajina on sellainen, johon pitää syttyä bortsun. Sillä siinä ei varsinaisesti tapahdu mtn mullistavaa. Sarjatemppuja vain peräkkäin, mikä on tylsempää kuin agility, johon ei tarvitse syttyä. Sillä aksassa on valmiiksi loikkimista ja palkisevaa tekemistä. Toko onkin vaikea lajina ja vain hyvä kontakti ja korkea vietti takaa hyvän kisamenestyksen. Tämä kaikki on tietenkin siitää kiinni, millaisen yksilön saa. Kaikkiin ei vaikuta esim. aloittaako aksan treenaamisen ennen tottista. Yleisesti, miksi koirat ei aina pärjää tokokentillä johtuu motivaation puutteesta ja siitä ettei ne vain ole syttyneet siihen. Bortsu pitäisi maanisuutensa vuoksi saada syttymään tokoon yhtä intensiivisesti kuten vaistojenvaraiseen lampaiden paimennukseen. Voidaan ajatella, että bortsujen yleistynyt ongelmakäytös johtuu siitä, kun maanisuus ja asioihin syttyminen on väärissä kohteissa. En ikinä heittäisi palloa ja keppejä turhaan koiralle ellei se liity koulutukseen. Oppii vain turhaan yhdistämään älykkään pääkopan ja kertyneen stressin ansiosta samaa käytöstä muuhunkin liikkuvaa ympäristössä. Hallinta on kaiken A ja O. Ja arkitottis on vaikeampaa kuin toko. Kun puhutaan, että bortsulle pitäisi antaa älykästä tekemistä. Usein viitataankin koiraurheilulajeihin. Ne vain antavat koiralle virikkeitä, mutta eivät takaa tottelevaisuutta arjessa. Koira oppii vain saamaan palkkion, kun muistaa tilanteen, miten sen saa. Arkitottis on kuitenkin jtn aivan muuta ja paljon haastavampaa. Luoksetulo esim. ei ole mkn itsestäänselvyys ja sen treenaaminen eri häiriössä on pakollista jo pikkupennusta asti jos haluaa pitää koiraansa irti. Häiriö esim. kissat, jänikset, koirat, ihmiset, kulkuneuvot jne. Neutraali käytös ja niiden huomioinnin jättäminen on olennaista sosiaalistamiskaudella, kun pentu otetaan jos haluaa sen aikuisena olevan yhteiskuntakelpoinen. Huomioinnin jättäminen tarkoittaa minulle, ei kyttää, halua edes lähteä perään, ei tarvitse kieltää, hauku, eli ei ole kiinnounut.

      • Sini91

        Vielä sellaisenkin, että monista kennelistä ei saa bortsuja ilman kisavaatimuksia. Harrastuskoirana ne on ihanteellisia ja tarvitsevat virkikkeitä, sekä aivojumppaa ollakseen onnellisia. Liikkunnalla tätä rotua ei voi pilata. Ja on aika itsestäänselvyys, jos on paimentavasta yksilöstä kyse niin koko koiran iän aikana tehdyt pelkät hihnalenkit takaavat siitä tulevan vain kömpelö ja ylienerginen. Mielestäni eläinrääkkäystäkin. Onhan selvää, että hulluksi sitä tulee jos ei juoksemaan pääse. Ja bordercollie, joka paimentaa.... oivoi. Ongelmakäytöksiin johtaa. Siksi hallittu, eli koulutettu vapaanapitäminen on pakollista jo pennusta asti. Takaa hyvän kordinaatiokyvyn ja oppii vapaana olemisen olevan sille normaali asia. Koirat, jotka on koko iän aina hihnoissa eivät opi siihen että vapaana oleminen olisi yhtä neutraalia. Yleensä lähtevät lauman luota irti ollessaan kiitämään äkkiä kaiken perään. Sinne, mikä antaa virettä. Tulevat pyydettäessä satunnaisesti luokse jos tulevat... Koirapuistot on hyvä esimerkki siitä. Yleensä ihmiset hankkivat koiran siksi, että pääsevat toisten ihmisten kanssa rupattelemaan ja antavat muiden rekkujen kouluttaa oman koira. Kun olisi kotia kohti tiedossa, koira ei tule kutsusta. Siellä siis käyvät yleisesti ne koirakot, joilla ei ole luoksetulo kunnossa. 1. koiraksi tämä ei sovellu ollenkaan. Älykkyyden vuoksikaan tätä ei kannata pelkästään harkita. Monet rodut on älykkäitä. Tekemisen haluinen bortsu voi olla enemmän ja virtaa perimästä voi löytyä. Myös maanisuus on omaa luokkaansa ja herkkyys jos verrataaan muihin rotuihin. Mutta muuten bordercollie sopii vain sellaiselle ihmiselle, joka on kiinnostunut kouluttamaan ja tekemään töitä paimennusvietin hallitsemiseen. Yleisesti ulkomuoto pitäisi olla koiraa hankkiessa toissijainen peruste, samoin uskomukset ja kuulopuheet eri roduista. Pitää ottaa huomioon, käyttötarkoitus ja linja jalostuksessa, sekä ylsilöerot, kun harkitsee jotakin rotua. Myös mitä itse on valmis tekemään koiran eteen. Hyvät bortsukennelit tekee yleensä pentutestejä. Loppujen lopuksi ei voi tietää millaisen yksilön saat kotiisi ellei pentuetta ole testattu. Pentulaatikossa kasvattajan luona käytös on aina erilaista kuin pennun kotiuduttuaan. Esim. pentu oli rohkea siellä, mutta on arka ja epävarma muualla. Esim. arkuus ja dominanssi on periytyviä ominaisuuksia.


    • botzu

      Jos pitäisi kuvata omaa bortsua muutamalla adjektiivilla, sanoisin lempeä, miellyttämisenhaluinen, nöyrä, innostuva, fiksu, ovela, sosiaalinen ja rauhallinen (pääsääntöisesti :)

    • PellekoiraPuppe

      Meidän koira (6v.) on aina ollut rauhallinen ja kiltti vieraitakin kohtaan. Tykkää juosta ja vahtia laumaa, mutta ei tee mitään tuhotöitä jos ei pääse kolmesti päivässä lenkille. Ei leiki millään muilla leluilla kuin palloilla, jonka se tuo ensimmäiseksi jalan viereen. Murisee vain perheen nuorimmaiselle, joka pienenä kiusasi tätä. Päästetään usein yksin omakotitalon pihalle jos se sinne haluaa. Ei lähde minnekään, kun rajat opetettiin jo ihan pentuna. Todella rauhallinen koira, joka ei hauku turhaa.

    • Kisakoira

      Oon huomannut jotain bordercollieista. En kerro mitä.

    • Anonyymi

      Kiitos kysymästäsi. Minulla on 4v narttu, jonka kanssa harrastamme hakua ja agilityä. Narttu on ollut aina vähän sellanen "ei kuville kumartele" tyyppi, eli tietää kyllä oman arvonsa. Käytä koiran nokkeluutta harrastuksiin, muuten tuhoaa paikat. Narttu on ollu aika kiltti ja varautunut, mutta ihan superia. Asumme Valkeakoskella, iso aidattu piha missä narttu saa juosta, ja terveet lonkat ym. Toivottavasti oli apua. Heippa!!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe