Korkea syke, alhainen verenpaine ??

APUA???

Hei,

osaisiko joku kommentoida ihan fakatatiedolla, että pitäisikö kenties mennä tutkimuksiin.Kun huolestuttaa...

Olen 37v nainen, minulla on jo vuosia ollut alhainen verenpaine noin 95/55, ei aiheuta muita oireita kun äkkiä noustessa hetkeksi silmissä pimenee. Nyt sitten olin pari viikkoa sitten kuntotestissä, leposyke 90. Kävelytestin syke 160, testin tekijä sitä mieltä että onpa kova. Lainasin sykemittaria ja olen viikon kuntoillut sen kanssa ( aiemmin kväelyä 3-4 krt vko a' 30-45 min ), ja sykkeeni nousee jo kävelyssä tuonne 145-160 ja juostessa heti yli 190... Juttelemaan pystyn vielä tuossa 170-180 sykkeessä hyvinkin ja 195:ssäkin huohottamalla.. Koetin juosta ylämäkeä jolloin jalat kyllä selkeästi maitohapoille ja syke 205. Siirryttäessä alamäkikävelyyn laskee äkkiä tuonne 130 tienoille. MISSÄ VIKA KUN TÄMMÖISET sykkeet.. Muut ovat olleet sitä mieltä että SYDÄMESSÄ on jotain vialla, tuommoiset srvot eivät ole normaaleja... Kuntoilun jälkeen syke jää illaksi tuonne 95-105 pintaan, mutta aamulla maaten 85-90 ja iltapäivästä istuen 90, mutta jo pieni kävely nostaa tuonne 120:iin.

Nyt kun olen miettinyt tuntemuksia, tuntuu kuin sydän tekisi kovasti töitä, ja minua ahdistaisi. Mutta luulen että kuvittelen vaan. Yleensä olen kyllä aika 'laiska' ja väsynyt, en jaksaisi/viitseisi tehdä mitään, hiki minulle tulee äkkiä. Silti pystyn tekemään, sydän ei stoppaa mitenkään eikä se tiheälyöntisyys muuten vaivaa kuin että huohotan kuntoillessa... Ei ole kipuja, josku olen huonovointinen, mutta johtunee ilmeisesti todetusta mahalaukun ärsytystilasta.

VIISAAMMAT, kertokaa, pitäsikö käydä lääkäriasemalla vaikka tekemässä rasitusEKG-testi tai jotain...

Kiitos asiallisista vastauksista.

18

87447

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kokemusta on

      Hei!

      En ole asiantuntija muuten kuin omien kokemuksieni kautta. Itsellänikin oli/on korkea leposyke, mutta sille on löytynyt syy ja olen nyt hyvässä lääkehoidossa ja käyn säännöllisesti kontrollissa.

      Kehottaisin sinua toimimaan ja ottamaan yhteyttä lääkäriin ja pyytämään, että asia selvitetään, koska sulla on oireita myös väsymyksen ja ahdistuksen muodossa.
      Parempi selvittää asia heti kuin huolestuttaa itseään; mitä nopeammin saa hoidon ja lääkityksen (jos se on tarpeen)on äärimmäisen tärkeää kuin alkaa omassa päässä miettimään ja "kyttäämään" tuntemuksiaan ja omaa oloaan.

    • mulla

      Mulla sykkeet samoissa lukemissa, tosin olen 20 v nainen. Se on kuitenkin normaalia, ekg otettu eikä siinä mitään ollut, ja lääkäri sydäntä usein kuunnellut. Osaltaan saattaa johtua huonosta kunnosta, mullakin puoli vuotta sairastamista takana, eikä mitään ole jaksanut tehdä, kuin vasta viime aikoina. Mutta ellei muita tuntemuksia/kipuja ole, eiköhän se tiheälyöntisyys ole ihan normaalia.
      Mutta ainahan asian voi lääkäriltä varmistaa.

      • Lumimies

        Tiheälyöntisyyteni mitattu huippu oli 144 levossa! Aivan jokapäiväistä oli noin 90, mutta rauhoittumisjaksojakin oli ilman selvää syytä. Silloin syke kävi jopa alle 60. Olen jo eläkeikäinen, mutta koko aikaisemman ikäni sykkeeni on ollut hitaanpuoleinen.
        Oli myös usein niin, että jonkin työsuorituksen jälkeen sydän jatkoi turhan pitkään yli 80 sykkeellä.
        Kävin läpi monipuoliset tutkimukset ilman mitään löydöstä sairauden suuntaan.
        Huolestuttavaa aikaa kesti vuoden 02 lopulta viime joulun tienoille. Sitten yhä pitempiä hyviä jaksoja ja nyt ihan normaali olo. Ei lääkkeitä. Oma maallikon teoriani on, että ylävartalon lihasten jännittyneisyys (esim stressiperäinen) voi vaikuttaa voimakkaasti sydämeen. Olen saanut hyvää apua fysioterapiasta.Parasta tässä on se, että nykyään voin olla ajattelematta koko sydäntä.


      • Lumimies
        Lumimies kirjoitti:

        Tiheälyöntisyyteni mitattu huippu oli 144 levossa! Aivan jokapäiväistä oli noin 90, mutta rauhoittumisjaksojakin oli ilman selvää syytä. Silloin syke kävi jopa alle 60. Olen jo eläkeikäinen, mutta koko aikaisemman ikäni sykkeeni on ollut hitaanpuoleinen.
        Oli myös usein niin, että jonkin työsuorituksen jälkeen sydän jatkoi turhan pitkään yli 80 sykkeellä.
        Kävin läpi monipuoliset tutkimukset ilman mitään löydöstä sairauden suuntaan.
        Huolestuttavaa aikaa kesti vuoden 02 lopulta viime joulun tienoille. Sitten yhä pitempiä hyviä jaksoja ja nyt ihan normaali olo. Ei lääkkeitä. Oma maallikon teoriani on, että ylävartalon lihasten jännittyneisyys (esim stressiperäinen) voi vaikuttaa voimakkaasti sydämeen. Olen saanut hyvää apua fysioterapiasta.Parasta tässä on se, että nykyään voin olla ajattelematta koko sydäntä.

        Jäi sanomatta, että vaivajakson aikana verenpaineeni oli alempi kuin ennen. Terveenä se oli noin 120, nyt alimmillaan 90/58. Se on sitten pikkuhiljaa palautunut 115-120 lukemiin.


    • irjainkeri

      Kuule,ei mitään fakta hommaa, vaan oma kokemus.
      Verenpaine ei ihan noin alhainen, mutta usein 95/68 ja syke n.92. Lääkärit ei ota oikein kantaa, sanovat vain, että matala verenpaine on pitkän iän merkki.
      Kävin mittauttamassa vitamiinit ym. oli monesta vajausta ja kaikista B vit. Olen alkanut ottamaan aika isoja annoksia niitä ja kas kummaa
      parin viikon päästä on paineet olleet n. 115-125/75-80 ja syke n 60-75.
      Uskon että ne vitamiinit on tasanneet jotain tai sitten kilpirauhashormooni.

      • Alkup. kirj

        mittauttamassa vitamiinitasot ja mitä maksoi tutkimukset ? Varmaan niissä ainkin mulla puutoksia, viljatuotteita kun en ainakaan tarpeeksi syö...
        Kiitos.


      • irjainkeri
        Alkup. kirj kirjoitti:

        mittauttamassa vitamiinitasot ja mitä maksoi tutkimukset ? Varmaan niissä ainkin mulla puutoksia, viljatuotteita kun en ainakaan tarpeeksi syö...
        Kiitos.

        kävin espoossa kippari luontaistuoteliikkeessä
        siellä oli homeopaattilla mittar, tulee sinne elokuussa uudestaan. -maksoi 20.00 e
        oli puutetta esim. kaikista B vit ja mangn, sinkki, pii ja jotai muita.


      • Alkuper. kirj
        irjainkeri kirjoitti:

        kävin espoossa kippari luontaistuoteliikkeessä
        siellä oli homeopaattilla mittar, tulee sinne elokuussa uudestaan. -maksoi 20.00 e
        oli puutetta esim. kaikista B vit ja mangn, sinkki, pii ja jotai muita.

        Taidan käydä paikkakunnan luontaistuoteliikkeissä kysymässä, josko sielläkin tehtäisiin mittauksia... Tähän asti en ole paljon terveyttäni ajatellut, mutta sydän kuulostaa sen verran vakavalta, että taidan ottaa asian vakavasti.
        kiitos sulle !


      • Medisiinaa
        Alkuper. kirj kirjoitti:

        Taidan käydä paikkakunnan luontaistuoteliikkeissä kysymässä, josko sielläkin tehtäisiin mittauksia... Tähän asti en ole paljon terveyttäni ajatellut, mutta sydän kuulostaa sen verran vakavalta, että taidan ottaa asian vakavasti.
        kiitos sulle !

        Et kertonut taustoista mitään. Tupakoitko? Mitä painat? Mitä perussairauksia? Sukurasite johonkin sydänsairauteen? Juotko esim. kovasti kahvia?

        Korkea syke on sydämen kompensaatiomekanismi alhaisten paideiden takia.


      • gigis

        Itselläni verenpaine 122/97 Syke 122-127.
        Sain beetasalpaajia, koska tuntuu että sydän pomppaa rinnasta ulos.
        En ole uskaltanut syödä näitä lääkkeitä, koska sivuvaikutukset ovat pelottavat.
        Syke on jatkuvasti yli 100 ja alipaineenkin pitäisi olla 80, jotta se olisi ihanteellinen


      • samoja...
        irjainkeri kirjoitti:

        kävin espoossa kippari luontaistuoteliikkeessä
        siellä oli homeopaattilla mittar, tulee sinne elokuussa uudestaan. -maksoi 20.00 e
        oli puutetta esim. kaikista B vit ja mangn, sinkki, pii ja jotai muita.

        ei ainakaan noista oireista mitään vikaa löydy... Kohenna vähän yleiskuntoa niin oireet häipyy... esim. portaat kävellen tai muuta... Ihan normi mitä löytyy kaikilta soumalaisilta, monet ei vaan kiinnitä huomiota jos lyö kerran ohi.


      • verenpaine
        gigis kirjoitti:

        Itselläni verenpaine 122/97 Syke 122-127.
        Sain beetasalpaajia, koska tuntuu että sydän pomppaa rinnasta ulos.
        En ole uskaltanut syödä näitä lääkkeitä, koska sivuvaikutukset ovat pelottavat.
        Syke on jatkuvasti yli 100 ja alipaineenkin pitäisi olla 80, jotta se olisi ihanteellinen

        Mulla verenpaine on siinä 130-150 ala paine 80-90 ja syke on koko ajan jotain 100, vaikka rentoutuu vaikka sohvalla. Aamulla saattaa olla vähemmän, mutta päivän aikana nousee.


      • kyllä löytyy
        verenpaine kirjoitti:

        Mulla verenpaine on siinä 130-150 ala paine 80-90 ja syke on koko ajan jotain 100, vaikka rentoutuu vaikka sohvalla. Aamulla saattaa olla vähemmän, mutta päivän aikana nousee.

        Mulla on aikalailla samanlaista eilen oli verenpaineet 155 alapaine 92 syke 107

        Liikkumalla ja lopettamalla tupakoinnin / baari-illat sais varmaan hieman paremmat arvot. Jostain kuulin et sellaset 120 / 80 / 60 olis kohdillaan..

        Niin ja tähän vielä vois lisätä että lekurissakin pari kertaa tullu käytyä eikä ne sieltä mitään ihmeellistä ole löytänyt


    • du5
    • Mimmikuukuna

      Hei!
      Itselläni syynä oli kilpirauhasen vajaatoiminta. Tyroxin lääkityksen alettua pulssi laskenut n.90-100:sta 75:een.

    • Anonyymi

      22 vuotias ja RR 117/81 mutta syke 122 siis leposyke. Onko syytä huolestua?

    • Anonyymi

      Käy pois, ei se haittaa..

    • Anonyymi

      Aiheuttaakohan raudanpuute tämän kombon, että leposyke on korkea(hko) ja verenpaine matala(hko) tai ikäisekseni erinomainen, ei sentään vielä liian matala. Ainakin luin, että leposykkeen nousua voi aiheuttaa. Rauta-arvoja en ole mittauttanut, mutta muiden oireiden takia olen vetänyt rautakuureja jo vuoden, kun aloin epäillä sitä. Stressiä on ollut paljon, mutta ei lähde syke laskuun vieläkään. Turha mennä lääkäriin, kun se on ns. normaali, mutta ei normaali minulle. Kunto on ihan hyvä, ei pitäisi johtua siitä. Flunssat ja sairastelut voi muuten kuluttaa rautavarastot. Pohdin vain vinkiksi, jos joku muukin päätyy tähän keskusteluun googlaamalla oireita.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      366
      3234
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      141
      1260
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1177
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      137
      1020
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      826
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      752
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      699
    Aihe