Huumeseula - amfetamiinia - Duactistako???

älä juo kaverin pullosta

Kaveriporukoissa kuulemma liikkuu huumeita, varmuuden vuoksi vietiin tyttö huumeseulaan. Tyttö oli aidon hämmästynyt ja järkyttynyt, kun testitulos oli positiivinen. Lääkärin mukaan Duact (pseudoefedriini) näkyy huumetestissä. Mutta eikö amfetamiini ole eri aine??? Tyttö itse epäili, että olisi voinut viikonloppuna saada tietämättään ainetta, kun joi kaverin pullosta.

30

17890

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pseudonyymi

      Joo, pseudoefedriini tietääkseni näkyy huumetestissä mutta se on lievästi piristävä allergialääke eli aivan eri aine kuin amfetamiini. Kai se lääkäri tiesi kumpaa ainetta sielä näkyi, pseudoefedriiniä vai amfetamiinia, vai ettekö kysyneet? Jos kyseessä oli pseudoefedriiniä ja lapsesi käyttää sitä allergiaan niin no problem. Jos kyseessä taas oli amfetamiini niin silloin ehkä voisi hiukan huolestua.

    • Duunari

      Näinhän ne testit toimii. Ei tutkita (tietenkään) itse aineita, vaan niiden aineenvaihduntatuotteita jotka ovat monissa tapauksissa samoja kuin ihan laillisissa lääkkeissä.
      Olet muuten oikeassa, ei pidä juoda kaverin pullosta - siinä voi olla vaikka alkoholia ja pian ollaan ojassa alkoholimyrkytyksen kourissa.

    • Avon

      Tuota.. Jos äidin ja tyttären välillä ei ole tuon vertaa luottamusta, että täytyy mennä huumeseulaan, niin omasta mielestäni jossain on vikaa. En halua hyökätä tällä ketään vastaan, mutta asiasta pitää todellakin voida puhua avoimesti, jos se kerran vaivaa.

      Aidille haluaisin sanoa:
      Jos lapsi käyttää/kokeilee huumeita, niin siitä ei pidä ottaa raivareita, antaa kotiarestia tai uhkailla mitenkään. Aidinrakkaus, kyky kuunnella ja aito välittäminen on parasta lääkettä.

      Lapsellesi haluaisin sanoa:
      Tunnusta, jos olet kokeillut tai käytät huumeita. Olosi on parempi tämän jälkeen. Yksi asia vähemmän kummittelemassa päässäsi. Sinä haluat luottaa vanhempiisi ja vanhempasi haluavat luottaa sinuun. Molemminpuolista luottamusta ei saa, ellei ole rehellinen. Jos kaverit käyttävät/kokeilevat, niin se ei tarkoita että sinunkin täytyisi.

      Huumeseulat antavat usein vääriä tuloksia. Vasta varmistustestiä voidaan pitää luotettavana. Tämän vuoksi ei saisi mennä tekemään mitään johtopäätoksiä pelkästään ensimmäisen testin perusteella. Joten kyseessä on voinut olla pelkästään väärä hälyytys.

      Suosittelen vierailemaan Päihdelinkissä:
      http://www.paihdelinkki.fi/

      • *

        jotain vikaa kun täytyy käydä testeissä? minusta ei ihan näinkään,nuoreen pelkkä luottaminen kun ei ole aina kovin hyväkään,tietysti on jotain pilalla jos täytyy epäillä huumeiden käyttöä,se vain on valitettavasti tätä päivää,jos nuori menee kaveri porukan mukaan,ei vanhempien luotolla ole paljonkaan virkaa,tosin monesti nuori rakastaa ja kunnioittaa vanhempiaan,ja yksi syistä miksi asia taitavasti salataan. kuka nuori tulee kotia sanoo:moi mä otin huumeita frendejen kanssa.luulen ettei montaa löydy!samaa mieltä olen siinä ettei rangaistus auta,mutta siinä vaiheessa on tervettäkin epäillä ja seurata nuoren käyttäytymistä,kontrolloida enemmän,antaa tiukemmat rajat,jos aihetta niin käydä vaikka kerran viikossa testissäkin,tällä ei luottamuksella kun voidaan pelastaa nuoren luisuminen,minusta nykyään uskotaan liikaa nuoren höpinöitä,hyvä esimerkki 15v.poltti pilvee,äiti kuuli muualta asian,tyttö sano no en mä enään,äiti et no hyvä.ja asia jäikin siihen sitten,jäikö polttelu siihen?no ei tosiaan.ehkä olisi jäännyt jos vanhemmat olisivat epäilleet? lopuksi vielä,kun vanhemmat vievät nuoriaan testeihin ei se ole kovin helppoa vanhemmilekaan,ja täytyisikin herätä kysymään miksi nuori antoi aihetta moiseen?vastuuntuntoiset vanhemmat puuttuvat lastensa elämään.t:ex-käyttäjän äiti!


      • tiina

        Tahtoisin kysyä sinulta, että oletko itse koskaan käyttänyt huumeita? Jos olet, niin oletko kertonut siitä helpolla vanhemmillesi? Minä nimittäin olen jäänyt kiinni; en mistään kovemmasta kuin hasiksesta, mutta sekin oli jo vanhemmilleni tarpeeksi.

        Mitä tarkoitat kirjoittamalla äidinrakkaudesta. Käsitykseni mukaan lapsi pistetään kärähtämisen jälkeen kotiarestiin, jottei se enää käyttäisi. Jos lasta ei kotiarestiin pistetä, niin eikö vanhemmille ole silloin vähän niinkun "ihan sama" käyttääkö lapsi enää huumeita.
        Toinen hyvä keino on tietysti seulassa käyminen säännöllisesti. Jos ei seulassa ramppaaminen auta niin paras vaihtoehto on mielestäni kotiaresti.
        Jokainen tietysti saa kasvattaa oman lapsensa omalla tavallaan...


      • ......
        tiina kirjoitti:

        Tahtoisin kysyä sinulta, että oletko itse koskaan käyttänyt huumeita? Jos olet, niin oletko kertonut siitä helpolla vanhemmillesi? Minä nimittäin olen jäänyt kiinni; en mistään kovemmasta kuin hasiksesta, mutta sekin oli jo vanhemmilleni tarpeeksi.

        Mitä tarkoitat kirjoittamalla äidinrakkaudesta. Käsitykseni mukaan lapsi pistetään kärähtämisen jälkeen kotiarestiin, jottei se enää käyttäisi. Jos lasta ei kotiarestiin pistetä, niin eikö vanhemmille ole silloin vähän niinkun "ihan sama" käyttääkö lapsi enää huumeita.
        Toinen hyvä keino on tietysti seulassa käyminen säännöllisesti. Jos ei seulassa ramppaaminen auta niin paras vaihtoehto on mielestäni kotiaresti.
        Jokainen tietysti saa kasvattaa oman lapsensa omalla tavallaan...

        Huumeseula on tyypillinen persoonaton ja surkea tapa ratkaista ongelmia.

        Jos ei asioista voi perheessä puhua ilman huumeseuloja niin on pahasti asiat sanon minäkin.

        Asiasta pitää keskustella ja nuorelle on annettava ehdottomat perustelut siitä minkätakia nuori on tehnyt väärin.

        Kotiarestia tai muitakaan rangaistuksia on typerää antaa kun nuori ei tiedä että minkätakia, varsinkaan jos nuori ei koe huumeidenkäyttöään ongelmaksi...

        Esimerkkinä esim: nuori joka polttelee sauhuja sillointällöin ja kiinni jäädessään joutuu säännöllisiin huumetesteihin, kotiaresteihin sun muihin kun samalla aikaa vanhemmat ryyppäävät viikonloppuisin ja se on heidän mielestään täysin hyväksyttävää.

        Sitäpaitsi kun nuorta rangaistaan siihen sen kummempaa syytä kertomatta saatte olla aivan varmoja että olette juuri tehneet yhteiskuntaamme uuden huumeongelmaisen nuoren.

        Onneksi olkoon.


      • mamixxxxxxx

        En mitenkään tahdo moittia mielipidettäsi, mutta ex narkomaanina ehkä olen eri mieltä.. itse lopetin kaman käytön jo 16v sitten ja olen 2x13v pojan äiti.. Jos näkisin poitsuissa merkit käytöstä luulempa että ei siinä puhuminen ihan auta.. Tosin en tarkoita/VIHAAN fyysistä väkivaltaa!! Vaan lisää rakkautta ja roimasti!! Kun lapsi huomaa olevansa rakastettu, hänen ei tarvitse turvautua muihin keinoihin hakea huomiota!!!!!


      • narkkisraiskari vai?
        ...... kirjoitti:

        Huumeseula on tyypillinen persoonaton ja surkea tapa ratkaista ongelmia.

        Jos ei asioista voi perheessä puhua ilman huumeseuloja niin on pahasti asiat sanon minäkin.

        Asiasta pitää keskustella ja nuorelle on annettava ehdottomat perustelut siitä minkätakia nuori on tehnyt väärin.

        Kotiarestia tai muitakaan rangaistuksia on typerää antaa kun nuori ei tiedä että minkätakia, varsinkaan jos nuori ei koe huumeidenkäyttöään ongelmaksi...

        Esimerkkinä esim: nuori joka polttelee sauhuja sillointällöin ja kiinni jäädessään joutuu säännöllisiin huumetesteihin, kotiaresteihin sun muihin kun samalla aikaa vanhemmat ryyppäävät viikonloppuisin ja se on heidän mielestään täysin hyväksyttävää.

        Sitäpaitsi kun nuorta rangaistaan siihen sen kummempaa syytä kertomatta saatte olla aivan varmoja että olette juuri tehneet yhteiskuntaamme uuden huumeongelmaisen nuoren.

        Onneksi olkoon.

        Lapsi viedään huumeseulaan. Papereihin jää merkinnät. Lapsi ehkä joskus tuleekin omintoimin järkiinsä ja lopettaa kokeilut.

        Sitten myöhemmin työelämään pyrkiessä joutuu turvatarkistukseen, ja sieltä löytyy huumemerkintöjä nuoruudesta. Ei tipu töitä.

        Jos edellinen ei vielä haitannut, ja on saanutkin töitä, henkilö sairastuu, vähän pahemmin mitä ihan perus flunssaan. Lääkäri ottaa hymyillen vastaan ja kysyy henkilötunnuksen, ja että mitä asia koskee.
        Ilme vakavoituu, kun tiedot latautuu tietokoneelle. (lääkäri on lukenut vuosien takaisesta "huumekärähtämisestä").

        Tässä vaiheessa meininki muuttuu sellaiseksi, että saikkulappu tai joku lääkeresepti kouraan ja mahdollisimman nopeasti vaan ovesta pihalle. Hyvä jos edes stetoskooppia käytetään.

        Tutkimustulos on siis "työtä pakoileva terve päihdeongelmainen, ei vaadi toimenpiteitä". Mikä tuo sitten niillä koodeilla ilmaistuna onkaan.

        Sama pätee niihin joilla on merkinnöissä alkoholin väärinkäyttöä. Asiallisen terveydentilan tutkimuksen saa ainoastaan veikkausvoiton tuurilla. Ihan sama, meneekö yleiselle vaiko yksityiselle.

        Tämä johtuu siitä, että on vallalla asenne, että "jos käytät päihteitä, laillisia tai laittomia, olet itse aiheuttanut ongelmasi, niin että saat myös selviytyä niistä ilman terveydenhuoltoa".

        Tärkeintä onkin, että missään vaiheessa elämäänsä ei myönnä käyttäneensä alkoholia eikä mitään muitakaan päihteitä, niin silloin saa asiallista terveydenhuoltoa.

        Minulla on merkintä alkoholin suurkulutuksesta papereissani, ja en saa enää asiallista terveydenhuoltoa edes rahalla.
        Viimeksi kun kävin lääkärissä hakemaan antibiootteja keuhkokuumeeseen, niin tentattiin moneen kertaan että "mitä aineita käytät", ja totuudenmukaisesti vastasin aina että pelkästään sallittuja lisäaineita, kuten alkoholia. Tuskinpa uskoi siltikään, koska sanoin myös olevani työtön.


      • Hepsuli

        Täysin totta! Itselläni on h-merkintä, eikä lääkärit ota tosissaan. Aina luulevat, että kivut tekaistuja ym. Kempeleen terveysaseman lääkäri teki pahan hoitovirheen jonkaan takia meinasin halvaantua. Ei uskonut vaikka itkien joka arkipäviä kävin valittamassa kipua ja sanoin että joku on pahasti vialla. Viikonloppuna sitten lähtikin tunto ja jalat alta. Oysissa tekivät hätäleikkauksen. Valitettavasti mulla jäi pahat hermokivut pysyviksi ja tuntohäiriöitä, jotka vaikuttavat moniin asioihin. Leikkaava lääkäri kertoi, että halvaantuminen pysyvästi oli todella lähellä. Tämä kaikki siis siski, että lääkäri jonka kuuluisi aina auttaa ei sitä todellakaan tee nähtyään h-merkinnän.


    • jr

      Tossa jo aikaisemmin mainittu, että tulos saadaan hajoamistuotteiden perusteella ja nyt todellakin pseudoefedriini, efedriini ja amfetamiini (saman aineen johdannaisia) antavat kaikki saman positiivisen tuloksen. Urheilussa kaikki ed. mainitut ovat kiellettyjä, joten käry olisi selvä, tässä on täysin mahdollista, että tytön reaktiot olivat aitoja. Eli minä olisin luottavaisin mielin, koko kuvaahan en tietenkään näe ja siksi arvioni on hyvin rajallinen.

      yx tapa nauttii spiidi (amfetamiini) on oraalisesti eli voihan olla että frendin pullossa oli. Empä kyllä oo kertakaan tosin tavannu että esim kaljaan siideriin mixattas, yleensä tehdään lyhyempiä ja tiukempia snaguja, helpompi kontrolloida määrää.

      • Exgod

        Joo saman teki mulle testissä tuote oli vaan cirrus joka sekin sisältää pseudoefedriiniä.


      • älä juo toisen...

        Mihin tietosi perustuu, olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, en ole löytänyt?
        Tyttö itse on tavattoman järkyttynyt ja haluaa selvittää asian eli puhdistaa maineensa. Positiiviset testit lauantaina ja maanantaina tehtiin terveyskeskuksessa, eikä lääkäri tuntunut olevan kovin perehtynyt asiaan (voiko Duact antaa amfetamiinituloksen). Tänään tyttö yrittää päästä koulun terveydenhoitajan kautta verikokeeseen, jos siinä näkyisi tarkemmin. Lääkäri kehotti jättämään Duactit väliin ja tulemaan perjantaina uuteen testiin.


      • jr
        älä juo toisen... kirjoitti:

        Mihin tietosi perustuu, olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, en ole löytänyt?
        Tyttö itse on tavattoman järkyttynyt ja haluaa selvittää asian eli puhdistaa maineensa. Positiiviset testit lauantaina ja maanantaina tehtiin terveyskeskuksessa, eikä lääkäri tuntunut olevan kovin perehtynyt asiaan (voiko Duact antaa amfetamiinituloksen). Tänään tyttö yrittää päästä koulun terveydenhoitajan kautta verikokeeseen, jos siinä näkyisi tarkemmin. Lääkäri kehotti jättämään Duactit väliin ja tulemaan perjantaina uuteen testiin.

        Netistä voi olla hankala löytää noin spesifiä tietoa. Oma tietoni perustuu lähinnä, kokemus/käytäntö (urheilulääketiede), tietoon. En ole varsinaisesti alan ammattilainen, loppututkintoni on toisaalta. Muistelin duactin kuuluvan dopingriskilistalle. Uskon kuitenkin, että lääkärinne tämän tiedon pystyy varmistamaan.

        Olen itsekin muutaman kerran duactia syönyt levozinin/ sparinen sivuoireisiin, tosin myös amfetamiiniä toisiin tarkoituksiin. Olisin siis periaatteessa voinut testata homman itsekin.


      • MJK
        älä juo toisen... kirjoitti:

        Mihin tietosi perustuu, olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, en ole löytänyt?
        Tyttö itse on tavattoman järkyttynyt ja haluaa selvittää asian eli puhdistaa maineensa. Positiiviset testit lauantaina ja maanantaina tehtiin terveyskeskuksessa, eikä lääkäri tuntunut olevan kovin perehtynyt asiaan (voiko Duact antaa amfetamiinituloksen). Tänään tyttö yrittää päästä koulun terveydenhoitajan kautta verikokeeseen, jos siinä näkyisi tarkemmin. Lääkäri kehotti jättämään Duactit väliin ja tulemaan perjantaina uuteen testiin.

        "Tyttö itse on tavattoman järkyttynyt ja haluaa selvittää asian eli puhdistaa maineensa. "

        Mä en ymmärrä teidän testisekoilua!

        Nyt tyttärenne joutuu kärsimään allergiaoireista tuon takia. Ja toiseksi, amfetamiini näkyy vain vähän aikaa testeissä joten jos hän on sitä käyttänyt, ehtii se haihtua verestä ennen uusintoja. Ja mitä sitten jos vielä jotain näkyy? Haluaisin tosiaan kuulla vastauksen!


      • Mamixxxxxx
        älä juo toisen... kirjoitti:

        Mihin tietosi perustuu, olen yrittänyt etsiä netistä tietoa, en ole löytänyt?
        Tyttö itse on tavattoman järkyttynyt ja haluaa selvittää asian eli puhdistaa maineensa. Positiiviset testit lauantaina ja maanantaina tehtiin terveyskeskuksessa, eikä lääkäri tuntunut olevan kovin perehtynyt asiaan (voiko Duact antaa amfetamiinituloksen). Tänään tyttö yrittää päästä koulun terveydenhoitajan kautta verikokeeseen, jos siinä näkyisi tarkemmin. Lääkäri kehotti jättämään Duactit väliin ja tulemaan perjantaina uuteen testiin.

        Meillä vähän saman tapaisia kokemuksia.. Eli kaksos poitsut on kummatkin allergisia pölylle, mikä todettiin vasta hetki sitten.. Nenän tukkoisuutta ollut jo pitkään ilmassa, luulin sen johtuvan kerrostalomme homekertymästä.. ( asia erikseen) no poitsut sait duactic nenän tukkoisuuteen.. Kuinka ollakkaan koulussa tehtiin huumeseula kaikkille, Arvatkaa ketkä jäivät kiinni?? Minun menneisyyteni takia nyt meillä on tiukka syyni lastensuojelussa ehkä jopa menetän poikani!! Pitäsikö lääkärin ehkä ilmoittaa vanhemmille koska lääkkeistä saattaa jäädä jälki seulaan!!!!!!! Sydäntä särkee!


    • ?

      Varmuuden vuoksi vietiin tyttö seulaan? mistä tämä lähti että halusitte ns:varmuuden vuoksi,sinänsä sehän ei kummonenkaan syy että joku kaveri on ottanut?eli halusiko tyttö itse?testeissä yleensä kysytään lääkkeet joita on käyttänyt/käyttää eikö näin tehty?päihdeklinikka kyllä kertoo rehellisesti asioista,ja aina on hyvä ottaa huomioon sekin nuori on mestari pallottelemaan,aineita tulee herkästi kokeiltua nykyään,jokseenkin vanhempia hysterisoidaan kuitenkin,koska yleensäkin se nuoren käyttö on uskomattoman näkymätöntä alkuvaiheessa,jolloin siihen tulisi puuttuakin. toivottavasti teidän kohdalla on lääke aiheuttanut tulokset,mutta suosittelen sinulle selvitä asia.tämä nuoreen uskominen on kolahtanut omaan kantapäähäni ja tosi tuskalla!

      • älä juo toisen...

        Testiin mentiin terveyskeskukseen tytön kaverin ja hänen vanhempiensa kanssa tavallaan "varmuuden vuoksi" ja ehkä ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa ilman varsinaisia huume-epäilyjä. Ko. viikonloppuna tapahtui jotain muuta, minkä vuoksi tähän päädyttiin (tytöillä itsellään ei ollut mitään testausta vastaaan). Huumeita käytetään näiden 16-vuotiaiden lähipiirissä. Kaveri oli puhdas. Testauksen tarkoitus oli samalla osoittaa, että vanhemmat ovat yhteydessä toisiinsa ja välittävät lapsistaan. Huumetestiin vienti ei mielestäni ole osoitus välien huonoudesta tai luottamuksen puutteesta, kuten joku kommentoi. Tyttö itse on niin järkyttynyt ja haluaa selvittää asian, että uskon häntä. Jollakin oli tieto, positiivisen tuloksen syyntä todella voisi olla Duact - sille pitäisi nyt vain saada varmuus.


      • ?
        älä juo toisen... kirjoitti:

        Testiin mentiin terveyskeskukseen tytön kaverin ja hänen vanhempiensa kanssa tavallaan "varmuuden vuoksi" ja ehkä ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa ilman varsinaisia huume-epäilyjä. Ko. viikonloppuna tapahtui jotain muuta, minkä vuoksi tähän päädyttiin (tytöillä itsellään ei ollut mitään testausta vastaaan). Huumeita käytetään näiden 16-vuotiaiden lähipiirissä. Kaveri oli puhdas. Testauksen tarkoitus oli samalla osoittaa, että vanhemmat ovat yhteydessä toisiinsa ja välittävät lapsistaan. Huumetestiin vienti ei mielestäni ole osoitus välien huonoudesta tai luottamuksen puutteesta, kuten joku kommentoi. Tyttö itse on niin järkyttynyt ja haluaa selvittää asian, että uskon häntä. Jollakin oli tieto, positiivisen tuloksen syyntä todella voisi olla Duact - sille pitäisi nyt vain saada varmuus.

        osotteessa muistaakseni:www.kokototuus.com
        sinne ainakin talvella pystyi laittaa lääkärille kysymyksiä/saaden asiallisia vastauksia.Mutta anteeksi,tuntuu vain oudolta se että veitte tytöt testeihin,ilman mitään epäilyksiä käytöstä?ja ennalta ehkäisevän takia?miksi ette hakeutuisi päihdeklinikalle testeihin?saatte tietoakin!voit soittaakin sinne ja kysellä.uusinta testi ilman lääkkeitä on tietenkin asiallinen kokeilu,mutta jos nuoret olisivat sortuneet huumeiden ottoon,näkyisikö se vielä testissä?tähän osanee joku vastata?päihdeklinikka kuitenkin pystyy vastaamaan kysymykseesi.varmaa kuitenkin on se että jotkut esim:astma lääkkeet saattavat väärentää testiä.mutta lääkitykset tulisikin käydä läpi ennen testiä,näinkö ei teillä tehty?


      • eihajuakaan
        älä juo toisen... kirjoitti:

        Testiin mentiin terveyskeskukseen tytön kaverin ja hänen vanhempiensa kanssa tavallaan "varmuuden vuoksi" ja ehkä ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa ilman varsinaisia huume-epäilyjä. Ko. viikonloppuna tapahtui jotain muuta, minkä vuoksi tähän päädyttiin (tytöillä itsellään ei ollut mitään testausta vastaaan). Huumeita käytetään näiden 16-vuotiaiden lähipiirissä. Kaveri oli puhdas. Testauksen tarkoitus oli samalla osoittaa, että vanhemmat ovat yhteydessä toisiinsa ja välittävät lapsistaan. Huumetestiin vienti ei mielestäni ole osoitus välien huonoudesta tai luottamuksen puutteesta, kuten joku kommentoi. Tyttö itse on niin järkyttynyt ja haluaa selvittää asian, että uskon häntä. Jollakin oli tieto, positiivisen tuloksen syyntä todella voisi olla Duact - sille pitäisi nyt vain saada varmuus.

        "Testiin mentiin terveyskeskukseen tytön kaverin ja hänen vanhempiensa kanssa tavallaan "varmuuden vuoksi" ja ehkä ennalta ehkäisevässä tarkoituksessa ilman varsinaisia huume-epäilyjä."

        Ilman mitään epäilyjä ja ihan ennaltaehkäisynä munkin vanhemmat vei mut skidinä poliisilaitokselle ja pistettiin autovarkaudesta putkaan, tutkintavankeuteen ja sieltä nuorisovankilaan. Tuomarikin oli sitä mieltä, että hyvä laittaa pieni vankeustuomio ennaltaehkäsevänä, sillä se tuomari ei halunnu näyttää pehmeeltä ihan vaan sen takia, että joku sattuu olee syytön.


    • niin

      Viekää se kaveri, kenen pullosta tyttäresi on juonut, testeihin ...sillä selviää ainakin se, onko tämä ns."kaveri" antanut piriä tytölles tytön tietämättä...voi kyllä olla jo liian myöhästä...

    • Pylly6996969696969696969

      Tapa pylly et jää seuloissa kiinni.

    • kusettaa

      kyllä sun tyttäres tietää mitä on tullu otettua mutta ei vaan kertakaikkiaan uskalla teille sitä sanoa.. itellä oli sama homma teininä mut sain kusetettua et olin polttanu kaverilta jämän ja sen tuloksena testissä näkyi kannabis ja pirin selitin myöhemmin et olin juonu jonku tuntemattoman pullosta oisko siinä tullu mulle tämmöstä elimistöön :) ja aina uskoivat eikä mussa oo senvertaa naista sanomaan tänäpäivänäkään mikä on meininki.

      • jeabitch

        Minulla on omakohtaisia kokemuksia huumeseuloista duactin osalta, ja kyllä se pitää paikkaansa että daucti näkyy huumeseulassa amfetamiinina. Järkytyin itsekkin melko paljon kun oli ottanu aamulla duactia ja codesan comp yskänlääkettä joka on opiaatti. Menin huumeseulaan ja opiaatit sekä amfetamiini positiivisena, mutta sitten selitin että olen ottanut kyseisiä lääkeitä ja a-klinikan täti merkkasi tuloksiin että virheellinen tulos.


      • ruusunpunaiset lasit

        Sellainen vanhempi, joka ei ole koskaan tullut törmänneeksi oman lapsen tai lähimäisen perheen/lapsen kanssa huumeongelmaan tai edes sen epäilyyn, ei useimiten ymmärrä, kuinka yleistä huumekokeilut ovat. Niillä ei ole mitään tekemistä vanhempi-lapsi-suhteenkaan kanssa useimiten. KUn sitten vanhempi sokeasti luottaa jälkeläiseensä, vaikka tämä äityykin hieman liian "murkuksi" (väsynyt, pää kipeä, maha kipeä, kurkku kipeä, ärtynyt, välinpitämätön, ei pidä lupauksiaan, lipsuu kotiintuloajoista ym. kaikki myös ihan normaaleja murkun käytöstapoja), voi olla, että luottamus on pahasta.

        Murkku tarvitsee rajat ja tiedon siitäkin, että vanhempi vahtii, vaikkapa viemällä varmuuden vuoksi huumetestiin tai puhaltamalla nikotiinitesteriin tmv. Kun hän tietää, että vanhempi ei anna mahdollisuutta töpätä, häneltä saattaa pienellä todennäköisyydellä jäädä kokeilu tekemättäkin.

        Nykyhuumeet ovat tavattoman vaivattomia käyttää. Nuoren käytös ei juuri normaalin murkun käytöksestä alussa muutu lainkaan. Krapulaakaan ei tule, eikä juuri sellaista hajua, josta asiasta tietämätön voisi mitään päätellä. Murkku nyt muutenkin on usein uninen, ylivilkas tai suuttuu helposti jne.

        Kyllä vain piruja kannattaa hieman seinälle maalailla. Huumeita liikkuu ihan vapaasti pikkukylillä ja maallakin. Eihän siihen tarvista nuorelta kuin yksi kimpaantuminen vanhempaan ja sen vuoksi ihan ähmällään huumekokeilu ja koukussa ollaan, suurella todennäköisyydellä. Nuori ei ikimaailmassa sitä vanhemmalleen tunnusta. Pahinta on se, että sisaruksetkaan eivät käräytä, saatika nuoren kaverit tai edes naapurit tai muut tutut. Muut aikuiset ajattelevat, että on noloa ottaa asia esille ja nuoret nyt ovat vain muuten lojaaleja toisilleen.

        Herätys nyt!! Tummat lasit pois silmiltä ja tupot pois korvista! Vastuullinen vanhempi reagoi jo pienestä epäilystä. Mutta yhteiskuntasysteemi ei ole kovin asiaa helpottava. Esim. 14v. tyttö saa kyllä hakea ilman vanhempien tietämättä ehkäisypillerit, mutta huumeseulaan ei vanhempi voi 15v. täyttänyttä (korjatkaajos olen väärässä) voi pakottaa? Onko se peräti vielä niin, että huumetestiä ei lääkärikään ota kertomatta nuorelle, mistä on kyse. Yritäpä siinä sitten vanhempana passittaa jälkeläisesi huumetestiin haluten säilyttää nuoreen puhevälit? Käyttäjä NIMITTÄIN IHAN VARMASTI VALEHTELEE toimistaan. Yksin jo senkin takia, että kaveripiiri on uhkaillut hänet hiljaiseksi. Ja lisäksi, jos on jo koukussa, niin tekee kaikkensa, jotta saa jatkaa käyttöään. Riippuvainen, suklaa-, alkoholi-, tupakka-, huume- tai vaikkapa peliriippuvainen kehittää valtavan näkymättömän systeemin päästä pinteestä. Rakkaimmatkaan ihmiset eivät huomaa, pitkään aikaan.

        Että eipä syyllistetä niitä vanhempia, jotka aidosti tunnustavat nykypäivän realiteetit ja uskaltavat ottaa aikuisen vastuun. Minä nimittäin en uskaltanut ihan ajoissa. Ja edestään sen nyt löytää, mahdollisesti.


    • catha

      Pseudoefedriinin kemiallinen kaava muistuttaa sen verran paljon amfetamiinin kemiallista kaava eli toisin sanottuna muistuttaa molekyyli rakenteeltaan niin paljon amfetamiinia, että huume testissä voi antaa virheellisen positiivisen tuloksen amfetamiinin kohdalle.

    • ph

      duact näyttää pika- sekä b-seulassa positiivisena. ph vaikkuttaa tässä asiassa

    • narkomaanityttö

      täyttä paskaa, itse ravasin 15 vuotiaana jo reilun vuoden ennen kuin testitulos näytti vihdoin positiivista, ja kerroin mun omille vanhemmille että ehkä joku laittoi mun juomaan tai ehkä join joltain jolla oli sitä omassa juomassaan ja vanhempani uskoivat sen täysin. olen itsekkin nyt vasta 18 mutta en suosittele näissä asioissa luottamaan nuoren sanaan, koska he ovat parhaita valehtelemisessa ja näyttelemisessä. kaveriporukoissa harjoitellaan jo valmiiksi mitä tehdään ja miten käyttäydytään kun jää kiinni.

    • narkomaanityttö

      täyttä paskaa, itse ravasin 15 vuotiaana jo reilun vuoden ennen kuin testitulos näytti vihdoin positiivista, ja kerroin mun omille vanhemmille että ehkä joku laittoi mun juomaan tai ehkä join joltain jolla oli sitä omassa juomassaan ja vanhempani uskoivat sen täysin. olen itsekkin nyt vasta 18 mutta en suosittele näissä asioissa luottamaan nuoren sanaan, koska he ovat parhaita valehtelemisessa ja näyttelemisessä. kaveriporukoissa harjoitellaan jo valmiiksi mitä tehdään ja miten käyttäydytään kun jää kiinni.

    • iowned8ih3h

      mä oon sitä mieltä et jos lapsi käyttää huumeita niin vanhempien pitää ostaa niitä sille

    • Näinon

      Joo se on oikein! Pitäs kaikki nuoret viiä viikon välein huumetesteihin etteivät varmasti mitään ota. Koska eihän niistä nuorista ikinä tiiä, tyhmiä ku ovat. Ja samalla voi vaikka lukita kellariin ettei vaan ala polttamaan tai vaikkapa seksitauteja hanki siellä ku juoksentelevat pitkin kyliä piripäissään!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe