Välimeren hait

Tappaja sardiini

Kuinka monta ihmistä hait syövät vuosittain välimerellä. Välimeressähän elää useita vihaisia hailajeja kuten valkohai. Ollaanko asioista sen vuoksi täysin hiljaa jottei turistit kaikkoa aurinkorannoilta.

54

26987

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....sie

      ...hait tappavat koko maailmassa vuosittain n. 100-150 ihmistä.....ihminen tappaa vuosittain n. 100miljoonaa haita....

      • SimsShelia

        Ihmiset tappavat vuodessa yli miljoona haita, kun taas hait saattavat tappaa joskus vuodessa 100, joskus KYMMENESSÄ vuodessa 11 ihmistä.. eli kyllä se kuule vähän vaihtelee..


      • töttöröööööröööö
        SimsShelia kirjoitti:

        Ihmiset tappavat vuodessa yli miljoona haita, kun taas hait saattavat tappaa joskus vuodessa 100, joskus KYMMENESSÄ vuodessa 11 ihmistä.. eli kyllä se kuule vähän vaihtelee..

        jos hait tapaa vuodes 100 ihmist ne tgappais 10 v 10.000-100.000 tuhatta ihmist


      • sampe9999

        10-15 ihmistä.


    • moni kuallu...hiljaa

      Sydänkohtauksiin, kännäämiseen ja autojen alle kuolee aurinkorannoillakin ihmisiä ilman, että ne pääsee lehtiin. Oletko sinä juuri se vauhko, joka jättää menemättä johonkin kohteeseen, jos siellä on hai jonkun napannut. Kyllä meitä nyt pidetään pimennossa.

      Suhteellisuuden tajua!

      • Niin se vain on

        Tulipa käytyä mallorcalla ja rannat olivat muutaman päivän ajan suljettuina koska neljä metrinen hai etsiskeli makupaloja. Tuli uitua kuitenkin mutta kyllä sitä hieman katseli ettei kovin syvälle joudu.


      • Niin se vain on

        Tuossa se puuttuva i


      • matkaaja
        Niin se vain on kirjoitti:

        Tuossa se puuttuva i

        Olen melko varma, että hai-onnettomuuksista uutisoitaisiin myös meillä Suomessa. Itse en ole koskaa kuullut taikka lukenut, että Välimerellä olisi hain jonkun rannasta napannut. Jos keskelle merta menee uiskentelemaan, voi tilanne olla hieman toinen. Kunhan ei siis mene kamalan kauas rannasta, eikä mene uimaan iltaisin/öisin, eikä aikaisin aamulla, pitäisi sen olla hyvin turvallista.

        Minä olen haifoobikko, mutta olen kyllä aina uiskennellut rauhallisin mielin. Niitä haita kun ei Välimeressä oikeasti edes ole niin paljoa, joskus eksyvät Atlantilta.


      • RBM
        matkaaja kirjoitti:

        Olen melko varma, että hai-onnettomuuksista uutisoitaisiin myös meillä Suomessa. Itse en ole koskaa kuullut taikka lukenut, että Välimerellä olisi hain jonkun rannasta napannut. Jos keskelle merta menee uiskentelemaan, voi tilanne olla hieman toinen. Kunhan ei siis mene kamalan kauas rannasta, eikä mene uimaan iltaisin/öisin, eikä aikaisin aamulla, pitäisi sen olla hyvin turvallista.

        Minä olen haifoobikko, mutta olen kyllä aina uiskennellut rauhallisin mielin. Niitä haita kun ei Välimeressä oikeasti edes ole niin paljoa, joskus eksyvät Atlantilta.

        ei kannata pelätä haita siellä.. Jos siellä on haita, niin ne on tosiaan eksynyt sinne.. yleensä maitohaita, mitkä on suhteellisen pieniä.. pelkää ennemmin Barracudaa.. ne käy kaikkeen kiiltävään kiinni, mut niistäkään ei ole mitään vaaraa, ellet mene sukeltamaan. haisukelluskin on ihan jees hommaa. Yleensä hait ovat hyvin leppoisia kavereita ja pelkäävät ihmisia. ainoat vaaralliset ovat härkähai ja valkohai.. niitä ei taida kauheasti välimerestä löytyä..


      • Puren takaisin
        RBM kirjoitti:

        ei kannata pelätä haita siellä.. Jos siellä on haita, niin ne on tosiaan eksynyt sinne.. yleensä maitohaita, mitkä on suhteellisen pieniä.. pelkää ennemmin Barracudaa.. ne käy kaikkeen kiiltävään kiinni, mut niistäkään ei ole mitään vaaraa, ellet mene sukeltamaan. haisukelluskin on ihan jees hommaa. Yleensä hait ovat hyvin leppoisia kavereita ja pelkäävät ihmisia. ainoat vaaralliset ovat härkähai ja valkohai.. niitä ei taida kauheasti välimerestä löytyä..

        Välimerellä seilaa paljon valkohaita mutaa ne eivät yleensä Mallorcalaisia häiritse vaan pyörivät sisilian ympärillä. En kyllä ymmärrä miksi ne eivät sieltä tee Mallorca vierailuja mutta niin tuolla asiantuntijat väittivät


      • ....................
        matkaaja kirjoitti:

        Olen melko varma, että hai-onnettomuuksista uutisoitaisiin myös meillä Suomessa. Itse en ole koskaa kuullut taikka lukenut, että Välimerellä olisi hain jonkun rannasta napannut. Jos keskelle merta menee uiskentelemaan, voi tilanne olla hieman toinen. Kunhan ei siis mene kamalan kauas rannasta, eikä mene uimaan iltaisin/öisin, eikä aikaisin aamulla, pitäisi sen olla hyvin turvallista.

        Minä olen haifoobikko, mutta olen kyllä aina uiskennellut rauhallisin mielin. Niitä haita kun ei Välimeressä oikeasti edes ole niin paljoa, joskus eksyvät Atlantilta.

        Valkohai on vakituinen laji välimerellä. Mutta todennäköisyys joutua Välimerellä valkohain ateriaksi on minimaalinen. Nimittäin koko maailmassa vuosien 1926 ja 1991 välillä raportoitiin 115 valkohaihyökkäystä. Näistäkin ainoastaan 12 % on pystytty ehdottoman varmasti todentamaan valkohain hyökkäyksiksi.
        Jossakin viestissä oli kysymys onko Välimerellä koskaan tapahtunut haihyökkäyksiä. Muistan tasan yhden tapauksen, vuonna 1957 Italian rannikolla, jossa sukeltaja päätyi ateriaksi.
        Ja mainitaan nyt vielä, että valkohain hyökkäksen kohteeksi joutuneista ihmisistä noin 75 % selviää hengissä.


      • shark fan
        .................... kirjoitti:

        Valkohai on vakituinen laji välimerellä. Mutta todennäköisyys joutua Välimerellä valkohain ateriaksi on minimaalinen. Nimittäin koko maailmassa vuosien 1926 ja 1991 välillä raportoitiin 115 valkohaihyökkäystä. Näistäkin ainoastaan 12 % on pystytty ehdottoman varmasti todentamaan valkohain hyökkäyksiksi.
        Jossakin viestissä oli kysymys onko Välimerellä koskaan tapahtunut haihyökkäyksiä. Muistan tasan yhden tapauksen, vuonna 1957 Italian rannikolla, jossa sukeltaja päätyi ateriaksi.
        Ja mainitaan nyt vielä, että valkohain hyökkäksen kohteeksi joutuneista ihmisistä noin 75 % selviää hengissä.

        On tuo wikipedia oivallinen sivu pätemisen tarpeessa oleville ihmsille.


      • Laidan täydeltä
        Puren takaisin kirjoitti:

        Välimerellä seilaa paljon valkohaita mutaa ne eivät yleensä Mallorcalaisia häiritse vaan pyörivät sisilian ympärillä. En kyllä ymmärrä miksi ne eivät sieltä tee Mallorca vierailuja mutta niin tuolla asiantuntijat väittivät

        plussaa nimimerkin valinnan johdosta!

        Yleisesti: Kaikestahan sitä voi repiä juttun juurta, mutta haipelolle ei tosiaankaan ole mitään perusteltua syytä Välimerellä. Toki niitä siellä uiskentelee laivojen vanavedessä, mutta tavallinen turistirannan sunnuntaiuimari harvemmin polskuttelee laivaväylissä.

        Koskaan en ole kuullut rannan tuntumassa turisteja väijyvistä haista. Olisikohan nyt niin, että Tappajahaista on tehty liian monta jatko-osaa, ja joillakin on hirttänyt pahemman kerran päälle?


    • pulloposti

      Joo mun mielest välimeressä on haita mut ei niitä oo siel kauheesti...

    • Luontodokumentti

      Ihminen ei kuulu haiden ns. perusruokavalioon. Useimmiten hyökkäykseen saattaa liittyä hain erehtyminen. Tuolloin hai saattaa luulla uivaa ihmistä esim. hylkeeksi.

      • Oscar ++

        Niille kuuluu huutaa: Menehän pois, en ole hylje, hei hei!

        No joo, itse olen snorklaillut ja vapaasukellellut välimeren vesissä ja kerran muistan nähneeni Kreetan rannalla hain. Merkistä en tiedä, mutta perushain näköinen. Oli tosin pieni, samaa kokoluokkaa kuin Särkänniemen akvaariossa, eli ison hauen kokoinen. Vois sitä vellit tulla housuun jos sellaisen ison kohtais vaikka 99% varmuudella se ei välittäisi ihmisestä lainkaan. Vellitkään ei haittaa kun vedessä ollaan.


    • janppeee

      Ampiaiset tappavat vuodessa enemmän ihmisiä kuin hait, joten kiitos median ihmiset ovat saaneet väärän kuvan haista...

      • kärpäslätkä

        Ihmiset tapaa enemmän ampiaisia.


    • satunnainematkailija

      Olen joskus syönyt haita Välimerellä. Hyvää oli.

    • Näin päinhän

      se taitaa tavallisesti mennä: Useammin ihminen tappaa hain kuin hai ihmisen - jostain syystä vain jälkimmäisellä on huomattavasti enemmän uutisarvoa.

      Humans 1 - Sharks 0

    • Neves

      Olemme juuri nyt Puerto De Mazarron nimisessä paikassa ja paikallinen turistitoimisto ilmoitti jenkkiläiselle pariskunnalle, että ei Välimeressä mitään haita ole..
      Ristiriitaista tietoa

      • sdgjjsdgjjgjjj

        Jenkeille luultavasti halutaan sanoa ettei sielä ole ollenkaan haita. Jenkit on aika kovia joutuun hirveeseen paniikkiin jos kuuleekin että lähistöllä on ollut jotain vaarallista.
        Jenkeissä kun on aika kovat perinteet pelkäämisellä


    • hai!!!

      Tuo nyt on jokseenkin yhtä järkevä kysymys kuin olisi, jos jollain vastaavalla palstalla Espanjassa joku kysyisi, uskaltaako sinne Helsinkiin matkustaa kun Suomessa kuulemma asuu susia.

    • blonditaas

      ONKO TURKISSA HAITA?

      • nääsvillen ville

        Turkissa ei oo haita vaan täitä.


      • Tottakai17

        Samaa vettähän se sielläkin on,että samalla tavalla niitä voi sielläkin olla.


      • Anonyymi
        nääsvillen ville kirjoitti:

        Turkissa ei oo haita vaan täitä.

        Ja kalkkunoita !!!


    • Varo palmuja!

      Tilastollisesti kookospähkinät tappaa enemmän ihmisiä kuin hait!

      • Thaikutettu

        Minä käyn ainoastaan Thai hieromoissa. Ne ovat turvallisia ja vaikka suuhunsa syö, se ei pure.


      • robinson c

        Ja ihmiset tappaa enemmän kookospähkinoitä.


    • opetan kyllä sinua

      Oletteko oikeasti noin tyhmiä ihmisiä-olette ihan varmasti ja sehän hävettää sisäisesti, vaikkei sitä myönnä ja siksi sitä pyrkii näyttämään ja peittämään, ettei näyttäisi koomiselta ja vastailee omasta mielestään-siis vain omasta tyhmästä mielestään nokkelasti. Tyhminkin nettiä käyttävä olisi silti voinut ns."tehdä vaikutuksen" ja selvittää edes hieman asiaa, mutta pölvästit perämetsistä jatkavat rienaustaan ja lähtevät jänismetsälle aamutuimaan, jotta vanhemmille saataisiin ruokaa ottamatta selevää ulukomuan asioista!

      • savolainen

        Oot nähtävästi savosta tai lapista päin. Taittuu nii hyvin tuo murteen kirjoitus. Onko siellä päin minkälaiset ilimat?


    • revennyt haiverkko

      Oltiin kumppanin kanssa Alanyassa Turkissa, ja siellä Idän puolella olevalla uimarannalla siitä korkeasta niemestä katsottuna. Vuokrattiin polkuvene, ja mentiin jotain 50 metrin päähän rannasta lillumaan, ja itse hyppäsin uimaan. Uimaranta-alueen ulkoreuna oli rajattu sellaisella kellukeköydellä. Siinä 20 metrin päässä polkuveneestä uidessani kun tulin kellukeköyden vierelle, huomasin että siihen on kiinnitetty haiverkko. Vesi kun on tosi kirkasta, niin huomasin että se ulottui ilmeisesti pohjaan asti kun näin noin 4 metrin syvyyeen asti. Yhteen kohtaan uidessani, huomasin että haiverkossa oli sellainen metrin - 1,5 m halkaisijaltaan oleva reikä parin metrin syvyydessä, ja kun haiverkko oli noin 2 - 3 sentin paksuista vahvaa köyttä, niin köyden päät oli revityn näköisiä.

      Olen kaikenlaista nähnyt elämässä, mutta en ole koskaan uinut niin lujaa, kun uin takaisin polkuveneelle. Oli muuten viiminen kerta kun välimeressä lähden uiskentelemaan syvälle.

      Ja sit, turha kenenkään vannoutuneen "alanya-fanin" tulla selittelemään, että perämoottorin potkuri se varmaan on osunut ja olen katsonut liikaa haileffoja yms.

      Se ettei näistä haista, haiverkoista saatikka sitten revenneistä haiverkoista mediassa hiiskuta, on itsestäänselvää seurausta siitä että näiden välimeren maiden talous on niin vahvasti riippuvainen matkailusta, ja uiminen on keskeinen osa sitä. Turha odotella jotain iltalehden lööppejä tai EU n viranomaisten varoituksia valkohaista tai haiverkoista, koska se ei palvele matkatoimistojen, lentoyhtiöiden ym. taloudellisia etuja alkaa sitä asiaa valottamaan.

      Välimerellä on haita, siitä on runsaasti tietoa, kokemuksia ja jopa mm. amatöörivideoita netissä

    • Haifriikki

      Välimeressä elää haita siinä, missä muuallakin. Tosin välimerellä törmäät todennäköisemmin sinihaihin, vasarahaihin ja makrillihaihin. Myös valkohaita näkee välimerellä, mutta harvemmin. Syy tähän on liian lämmin vesi. Valkohai viihtyy enemmän kylmemmässä vedessä. Tiikerihai ei yleensä elä välimerellä. Ainoa paikka, missä tiikerihaita voi välimerellä nähdä on Mallorcan alueella. Kreikassa siihen ei törmää. Eniten tiikerihaita on Bahamalla. Mustassa meressä elää piikkihaita sekä vasarahaita. Mm. Egyptissä sattuneet hai hyökkäykset pari vuotta sitten aiheutti valkopilkkahai. Valkopilkkahai on melko agressiivinen hai, mutta sekään ei elä välimeressä. Valkopilkkahai tulee myös rantavesiin hyvin harvoin.

    • hai sie

      Hai-saapas se vasta on vaarallinen, jos sitä pitää kesä kuumalla..Meinaan jalkahiki on kamalan hajusta yäk

    • mursunruho

      Välimeressä tosiaan elää ihan vakituisesti esimerkiksi valkohaita, härkähaita, tiikerihaita, pikkuhaita, sinihaita ja nelisen kymmentä muuta hailajia.Suurin osa, esim valkohai viihtyy sisilian tienoilla ja siitä länteen. Äärettömän harvoin vaaraksi ihmiselle, ellei avomerellä uiskentele tai öiseen aikaan. Kuutamouimareita katoaa tasaiseen tahtiin, eikä aina tiedetä ovatko hukkuneet vai tulleet tapetuksi. Yleisesti ottaen hait eivät syö ihmisiä pahan maun takia. Käyvät vain maistamassa. Esim. valkohain maistiainen vaan on sen verran raju, että usein lähtee raaja tai puoli kylkeä. Joskus on laskettu, että on todennäköisempää joutua new yorkilaisen, kuin hain puremaksi.

    • Limukone

      Mallorcalla oon syntynyt ja pienestä vauvasta saakka merellä uinut , ekan kerran hain näin kun olin 13vuotias mutta senkin pitkällä ja vain pelkän evään huhuja silloin oli että Valkohai oli nähty siihen aikoihin niin ranta suljettiin sit illaks muuten en ikinä ole nähnyt enkä kuullu haista ja aika hyvät varotukset niistä on antaa, mä en mitään traumoja siitä saannut vaan oon jatkanut uimista ja sukelteluu pitkin välimerta ja punaista merta ja on ollut ihanan näköistä, suosittelen!! Ja joo luin joskus artikkelin missä väitettiin Limukoneen tappavan enemmän ihmisiä vuodessa kuin hai :D??

    • niin ja entäs sitten

      Eläähän Suomenkin metsissä susia ja karhuja.

      Tuohon aiempaan keskusteluun viitaten: Kyllä varmaan tiikerihaita elää välimeressä muuallakin kuin Mallorcalla, koska jostainhan ne sinne Mallorcallekin ui.

      Mutta so not!

      • Anonyymi

        Kyllä. Välimerellä Tiikerihait tappavat vuosittain 10- 100 suomalaista. Näistä ei saa täällä huudella. Vakohait ja härkähait ovat suomen vesissä joka päivää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä. Välimerellä Tiikerihait tappavat vuosittain 10- 100 suomalaista. Näistä ei saa täällä huudella. Vakohait ja härkähait ovat suomen vesissä joka päivää...

        Juuri näin. Pysy pois vedestä. OIKEESTI !!


    • shark swimmer

      No niin nyt oikeasti ihmiset! olette kaikki katsoneet liikaa tappajahai elokuvia. Olen itse uinut cape townissa afrikan niemessä valkohaiden kanssa ilman häkki ja hait pelkäävät ihmissiä. Mutta joskus jos ui niiden päällä pinnassa ne voivat erehtyä luulemaan sitä merikilpikonnaksi tai hylkeeksi. Tietojeni mukaan välimerellä on sattunut 2 kuolemaan johtanutta hai hyökkäystä n. 100 vuoden aikana. Voitte googlettaa ja nähdä itse kuinka ihmiset uivat niiin valkohaiden tai kaikkien muiden kanssa cape town shark swim sivuilta kiitos ja kuulemin :) shark swimmer

    • GamerGirl91

      Ei tarvi, ui ihan rauhassa. :)

      Terv. 4 kertaa välimerellä lomareissulla käynyt.

    • siempre

      V i t t u tyhmä kysymys.

      Asuin 36 vuotta aurinkorannikolla eikä kertaakaan ollut esim. uutisissa tai
      ihmisten puheissa.

      Taitaa ap. olla trolli!!!!

    • mallorca

      Olen mallorcalla tällä hetkellä sukeltelemassa käyty joka päivä(viikko oltu) empä oo kyllä yhtään haita nähnyt vaikka semmosissa paikoissa käyty missä hait kuulemma viihtyvät.

      Olen myös asunut 20 vuotta (22 nyt) välimerellä enkä oo mitään kuullut et olis joku hai hyökänny mut oon niitä kyllä veneestä nähny ( isä ex kalastaja)

      • xrvrd

        Tuola ylemmässä linkissä näkyy Suomessakin yksi haihyökkäys ??


    • haitonkavereita

      Siis ihanaa ihmiset kerrankin löytyy keskustelu, jossa on fiksuja tyyppejä, jotka tajuu ettei hait ole mitään ihmisen vihollisia! Maailmassa on tasan kolme hailajia, jotka VOI olla vaaraksi ihmiselle. Niistä valkohailla on suurimmat luvut ihmisellä aterioinnissa. Tiikerihai ja härkähai ovat muut mahdollisesti ihmisiä syövät lajit. Härkähai ei erota ihmistä muusta ravinnosta, minkä takia se saattaa hyökätä ihmisen kimppuun. Kuitenkin härkähain hyökkäykseen tarvitaan erityiset olosuhteet. Tiikerihai puolestaan saalistaa öisin, joten päiväsaikaan on epätodennäköistä törmätä niihin. Nämäkään kolme lajia eivät ole läheskään aina vaarallisia ihmiselle, ja itsekin olen hypännyt melkein tiikerihain päälle sukeltamaan mennessä. Ihmisille syntynyt järjetön haipelko on käsittämätöntä, sillä suurin osa haista on vaarattomia, ja edes valkohai ei läheskään kaikkialla ole vaaraksi. Naurattaa vaan kun ihmiset listaa hait suurimpiin pelkoihinsa.

    • joskusitaliassa

      Muistelen, että Italian Triesten seudulla hait pureskelivat aikoinaan ihmisiä.

    • huihaihuoihei

      Hassua, nämä ketjut eivät päivity tuossa alueiden etusivulla.

    • Torremoliinos

      Ei haiden tarvitse tappaa yhtään ihmistä. Pakolaisia hukkuu satoja-tuhansia Välimereen. Menevä parempiin suihin🏄

    • HaiHaiJaHai

      Hai, myikkö mersun valkolaiselle?

    • Pohuslav

      Toistakymmentä kertaa välimerellinen käyneenä voin sanoo että uikaa rauhassa.Jos näette hain olette onnekkaita.

    • Anonyymi

      No, ei kannata uskoa. Välimerellä kuolee haihyökkäyksiin vuosittain n. 1000-2000 ihmistä, joista suomalaisia 50-100. Näistä ei saa kertoa turismin takia. Suomessa on joka kesä useita havaintoja valkohaista ja varsinkin härkähaista, joka nousee myös jokiin ja iskee aivan rantavedestä.

    • Anonyymi

      Valkohai iskee helposti vaikka veneen pohjan läpi. Varokaa, Älä mene veteen !!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1419
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1285
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1072
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1026
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1003
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe