Citroen XM

kiinnostaa

Kaikki mahdollinen tieto koskien kyseistä autoa on tervetullutta. Alkaa olemaan käytettyjen hinnat jo melko suotuisalla tasolla joten kehukaa, haukkukaa, tai jotain muuta vastaavaa. Ja tietty mielipide siitä että lyökö tuollaisessa kätensä ns paskaan vai hä... kiits

17

4054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toivo

      Ruusuja:
      -Yllättävän luotettava, ei jätä tielle. - V6 on mahtava ajaa, jousitus on upea ja mm.etupyörien asento säädettävissä kädellä ruuvista. -Sisusta pysyy siistinä. -Ei ruostu kuin helmasta.
      Risuja:
      -Paljon sähkövikoja. -Lukot ja ovet reistailevat talvella. -Valuttaa hydrauliöljyä. -Kalliita osia.

      Itsellä ollut 6 vuotta.

      • joskus, tapoja jäänyt

        Siitä edelleen tapa katsoa auton alle onko tullut vuotoja, useasti peruutan pätkän, jotta näkee autosta onko merkää tienpinta

        Muistan joskuskin, jollain reissulla, taas katse huoltoaseman baarista tullessa, oli melkoinen lammikko, oli hudrauliputki pettänyt konehuoneessa, kerran meni helman sisäputkikin

        ei muuta kuin helmiliittimellä pätkä uutta putkea

        Onpahan uudemmat sitten parantuneet tältä osin, parempien aineiden ansioista


    • Hullu-Markku

      Terve!

      Itsellä ollut nyt muutaman kuukauden XM V6 -95 (autosta löytyy muuten kuvia osoitteesta http://www.automarkkinat.net/ajoneuvo.php?id=0488&show=kilpailu).

      Useamman vuoden haaveilun ja kolmen Xantian jälkeen vihdoin uskaltauduin ja ah ihanuutta! Autossa loistava kyyti ja ainakaan toistaiseksi ei ole varsinaisia vikoja tullut vastaan. Autossa kuitenkin toimii sähköllä lähes kaikki penkeistä kyynärnojaan. Ja ilahduttavaa nimenomaan se, että toimii.. ;)

      Korjautin pari kiveniskua/muuta pientä maalivirhettä ja ainakin tämä autofiksari kehui auton maalipinnan kuntoa. Ja lyhyellä vilkaisulla mainitsi myös, että alusta näyttäisi olevan yllättävän hyvässä kunnossa.

      Kovasti olen kehuja kuullut ainakin nimenomaan tämän 12v V6-moottorin suhteen. Ainakin Jouko Storck Keuruulta (pitkän linjan Citroen-korjaamo) piti sitten 24 venttiilistä versiota hieman huonompana kokonaisuutena nimenomaan huoltohintojen jne suhteen. Mutta onhan ko. koneessa sitten 200 hv, joka varmasti saisi sekin suun hymyyn :D

      Kaipa se kuitenkin niin on, että tämä mallisarja 2 on huomattavasti laadukkaampi, joskin myös 1-sarjalaiset on tässä vaiheessa jo kaikki maadoittu jne, jotta sähkövempeleet varmaan niissäkin toimii.

      Kyyti mahtavaa, varsinkin isolla tiellä (ajelen Jyväskylästä Espooseen viikoittain). Ja tämäpä onkin sitten suurin syy siihen, että autosta pitänee jossain vaiheessa luopua - kulutuslukemat kuitenkin 8,5-13,5 litraa sadalla ja kun kilometrejä tulee yli 30 tuhatta vuodessa, niin... Nyt muuten autolla ajettu vasta piirun verran alle 190tkm, joten sinällään houkuttelisi pitää autoa pidempäänkin.

      Ja tämähän koski lähinnä v6-mallia, mutta moottoria lukuunottamatta kaikki kehut kohdistunevat myös muihin malleihin. Itse olen omani lisäksi ajanut 2.0i:tä, 2.0 SX:ää, 2.0 Turbo CT:tä ja 2.5 TD:tä. Kaikki edellämainituista ensimmäistä lukuunottamatta olivat kakkossarjalaisia ja miellyttivät allekirjoittanutta. Se 2.0i oli vm 90 ja 300tkm ajettu, siinä ei enää ollut kyllä kaikki kohdillaan. Keskimäärin XM:stä ainakin Suomessa ollaan varmaan pidetty aika hyvä huoli, joten siinä mielessä ei varmaan pahin pommiriski. Saksan autot voivat sitten olla jotain muuta.

      Tässäpä tajunnanvirtaa. Ai niin, www.sitruunapatonki.tk:n keskustelupalstat tarjoavat varmasti paljon infoa, jos et ole tutustunut.

      • kiinnostaa

        Siinäpä sellainen vastaus että tuhannesti kiitoksia. Alan tutustumaan enemmän aiheeseen kun jonkinlaista kipinää tuohon suuntaan kuitenkin on...


      • C5SXA

        Hienoa nähdä että auto on edelleen hyvissä käsissä niinkuin edelliselläkin omistajalla;)
        Omakohtaiset kokemukset XM:stä on vain positiivisia,hiukan ehkä kaduttaa kun se tuli myytyä pois ei C5 vastaa XM:ää lainkaan.


    • auto_maatti

      Mukava ajaa ja pehmonen kyyti.Itellä ollu vuoden. Talvella voi huohotin jäätyä jos ei peittele,muuten harppoo hienosti hangessa kun nostaa ylös.

    • Esbo

      Itselläni kolmas XM menossa peräkkääin. Mallit ovat vain vaihtuneet kerta kerralta parempaan. Ensin 2.0i -90, sitten 3.0 V6 12v -95 automaatti ja nyt 3.0 V6 24v automaatti -98. Kaksi viimeistä luonnollisesti kaikilla mahdollisilla herkuilla. Ja etenkin tuossa nykyisessä siihen malliin heppoja, että automaatti ei ripeääkään kiihdytystä haittaa...

      Kaiken kaikkiaan XM ollut oiva, edustustasoinen, luotettava auto. Hieno talviauto myös. Viat olleet todellakin lähinnä noita aiemmin mainittuja sähkövikoja, mutta halpoja sellaisia korjata. Ainakin tähän asti.

      Varoitan kuitenkin: tähän autoon jäät koukkuun! :)

    • Matti

      Mulla on ollut XM 2,0 -92 runsaat seitsemän vuotta ja olen ajanut sillä 105 000 km. Ostaessani auton sen mittarissa oli 70 000.

      XM on erinomaisen viehättävä auto ja ajelen sillä oikeastaan nykyautoistani Alfa GTV:n ohella mieluiten (muut autoni ovat Dyane -74, BX 1,6 GTi -90, ja Alfa 156 -00). Autoistani XM on ehdottomasti mukavin, mutta se on myös viallisin. Itse asiassa se on viallisin ikinä omistamistani autoista: Mikään auto milloinkaan ei ole tullut niin kalliiksi kuin XM. Hoidon puutteesta auto ei kuitenkaan ole kärsinyt; kaikki huollot on tehty ajallaan asiantuntevissä liikkeissä ja ulkoisesti ja sisätiloiltaan auto on edelleekin kuin uusi. Viimeisin vika yllätti viime sunnuntaina: Konehuoneen sähköjohdot syttyivät palamaan keskellä risteystä kaupungin keskustassa. Auto odottelee nyt korjaamolla vakuutustarkastajan vierailua. Mutta hallitseehan XM vakuutuslaitosten autopalotilaston ykköspaikkaa.

      XM on viehättävä auto, mutta se on auto, joka vaatii harrastuneisuutta ja levollista luonnetta omistajaltaan. Lyhyen pinnan omistajan ei kannata XM:ää hankkia.

      • Hullu-Markku

        Ikävä silti kuulla, että olet noin vikaherkän yksilön saanut. Tosin tämä lienee yksi suurimmista syistä miksi näistä 2-mallisarjalaisistakaan ei paljoa joudu maksamaan.


    • Hullu-Markku

      ... sellainen tuli vielä mieleeni, että jos tuollainen V6-versio kiinnostaa niin saattaisin olla omaani myymässä. Tosiaan n. 35tkm/v ajoilla tulee usein mieleen diesel. Ja itselläni tämä XM:n osto olikin enemmän sellainen juttu, että en olisi antanut itselleni anteeksi mikäli en olisi päässyt kerran XM:n omistajaksi.

    • ja noin 140 000 km

      on XM:llä takana, ei mitään suurempaa ongelmaa. Jarrulevyt- ja palat, ikkunahissi, osa pakoputkistoa ja laturi on vaihdettu.

      Auto on on kakkossarjan bensaturbo eli Turbo CT. En oikein ymmärrä tätä usein esiintulevaa valitusta sähkölaitteista, taitaa kaikki valittajat puhua alkusarjan (90-93) vehkeistä.

      Osta ihmeessä XM, saat mukavaa ja tarvittaessa ripeää kyytiä, mutta suhtaudu varoen ykkössarjan vehkeisiin.

      PS. tämä auto ei ole myynnissä, se menee parin vuoden kuluttua tyttärelle.

      • Matti

        ... ensimmäisen mallisarjan vehkeissä sähköpuoli ei oikein pelannut. Kakkossarjasta en tiedä, vaikka luulen, että italialaisia komponentteja käytetetään sitikoissa edelleen. Italialaisissa autoissakaan eivät sähköongelmat kovin harvinaisia ole. Huvittavin sähkövika, joka minulla XM:ssäni on ollut, ilmeni vakionpeussäätimen ollessa päällä. Kun silloin pani vinkkarin oikealle, auto alkoi kiihdyttää. Vian sain korjauttua nettivihjeen avulla (Olisiko vihje tullut tältä palstalta?): Oikean etuvalon ovikytkin vaihdettiin ja vika hävisi!

        Harmi, että faceliftatuissa malleissa vuodesta -95 alkaen tuhottiin yksi XM:n korisuunnittelun herkullinen yksityiskohta: Tuulilasin edessä oleva mustat paneli ja taustapeilit vaihtuivat korin väriseksi. Alun perin musta etupaneli peileineen muodosti matkustamon takaosan ikkunalinjauksen vastinparin, mikä oli oleellinen idea XM:n hienossa sivuprofiilissa. Muutos teki XM:stä osaltaan enemmän massaan sulautuvan auton ja tätä pientä munausta ihmeteltiin aikoinaan laajemmaltikin. Mutta eihän se ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun auto sukupolven nuortuessa muuttuu ulkonäöltään huonompaan suuntaan.


      • tuon
        Matti kirjoitti:

        ... ensimmäisen mallisarjan vehkeissä sähköpuoli ei oikein pelannut. Kakkossarjasta en tiedä, vaikka luulen, että italialaisia komponentteja käytetetään sitikoissa edelleen. Italialaisissa autoissakaan eivät sähköongelmat kovin harvinaisia ole. Huvittavin sähkövika, joka minulla XM:ssäni on ollut, ilmeni vakionpeussäätimen ollessa päällä. Kun silloin pani vinkkarin oikealle, auto alkoi kiihdyttää. Vian sain korjauttua nettivihjeen avulla (Olisiko vihje tullut tältä palstalta?): Oikean etuvalon ovikytkin vaihdettiin ja vika hävisi!

        Harmi, että faceliftatuissa malleissa vuodesta -95 alkaen tuhottiin yksi XM:n korisuunnittelun herkullinen yksityiskohta: Tuulilasin edessä oleva mustat paneli ja taustapeilit vaihtuivat korin väriseksi. Alun perin musta etupaneli peileineen muodosti matkustamon takaosan ikkunalinjauksen vastinparin, mikä oli oleellinen idea XM:n hienossa sivuprofiilissa. Muutos teki XM:stä osaltaan enemmän massaan sulautuvan auton ja tätä pientä munausta ihmeteltiin aikoinaan laajemmaltikin. Mutta eihän se ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta, kun auto sukupolven nuortuessa muuttuu ulkonäöltään huonompaan suuntaan.

        korinvärisen paneelin vaihtaa mustaan, jos se harmittaa kakkosarjassa.

        Itselleni on kuitenkin paljon tärkeämpää toimiva auto ilman sähkövikoja ja läpimätiä koteloita, mikä on todellinen vaiva ykkössarjalaisissa.

        Aivan höpö höpöä on, että kakkossarjalainen sulautuisi massaan tuon mitättömän paneeli- ja peilijutun takia.


      • Matti
        tuon kirjoitti:

        korinvärisen paneelin vaihtaa mustaan, jos se harmittaa kakkosarjassa.

        Itselleni on kuitenkin paljon tärkeämpää toimiva auto ilman sähkövikoja ja läpimätiä koteloita, mikä on todellinen vaiva ykkössarjalaisissa.

        Aivan höpö höpöä on, että kakkossarjalainen sulautuisi massaan tuon mitättömän paneeli- ja peilijutun takia.

        Ei XM tietenkään massaan sulaudu, on se sitten ykkös- tai kakkossarjalainen - en kai niin sanotukaan. XM on kaiken kaikkiaan yksi kauneimmista autoista, mitä ikinä on tehty. Ihmettelin vaan, että hieno yksityiskohta vesitettiin. Eihän se tietenkään mikään iso juttu ollut.

        Itselläni on ykkössarjalainen vuodelta -92. Sähkövikoja siinä on ollut riittävästi, mutta ruostetta ei ensinkään. En ole tiennytkään, että alkupään äxämmät olisivat persoja ruosteelle. Luulin, että se vaiva jäi CX:ään. Beksitkään eivät ruostu sen enempää kuin muut aikalaisensa, pikemminkin päinvastoin.


      • tuon
        Matti kirjoitti:

        Ei XM tietenkään massaan sulaudu, on se sitten ykkös- tai kakkossarjalainen - en kai niin sanotukaan. XM on kaiken kaikkiaan yksi kauneimmista autoista, mitä ikinä on tehty. Ihmettelin vaan, että hieno yksityiskohta vesitettiin. Eihän se tietenkään mikään iso juttu ollut.

        Itselläni on ykkössarjalainen vuodelta -92. Sähkövikoja siinä on ollut riittävästi, mutta ruostetta ei ensinkään. En ole tiennytkään, että alkupään äxämmät olisivat persoja ruosteelle. Luulin, että se vaiva jäi CX:ään. Beksitkään eivät ruostu sen enempää kuin muut aikalaisensa, pikemminkin päinvastoin.

        mielipiteesi, että BX ei ruostu. Pihalla on myös hitsaamaton vuoden -91 BX GTi, josta ei muuten ole paukahtanut yhtään hydrauliputkeakaan, tosin esim. jarrurempan yhteydessä muutama putki on ennnakoiden vaihdettu.

        Massaan sulautumisesta, mites tämä siteeraus sitten on tulkittava: "Muutos teki XM:stä osaltaan enemmän massaan sulautuvan auton". Aivan marginaalista puppua!

        Alkusarjan XM ruostuu nimenomaan koteloistaan, ja salakavalasti sisäpuolelta. Sen saatat todeta jo ensi syksynä renkaanvaihdon yhteydessä, kun tunkki nousee, mutta auto ei...


      • Matti
        tuon kirjoitti:

        mielipiteesi, että BX ei ruostu. Pihalla on myös hitsaamaton vuoden -91 BX GTi, josta ei muuten ole paukahtanut yhtään hydrauliputkeakaan, tosin esim. jarrurempan yhteydessä muutama putki on ennnakoiden vaihdettu.

        Massaan sulautumisesta, mites tämä siteeraus sitten on tulkittava: "Muutos teki XM:stä osaltaan enemmän massaan sulautuvan auton". Aivan marginaalista puppua!

        Alkusarjan XM ruostuu nimenomaan koteloistaan, ja salakavalasti sisäpuolelta. Sen saatat todeta jo ensi syksynä renkaanvaihdon yhteydessä, kun tunkki nousee, mutta auto ei...

        ... nouseeko pelkkä tunkki. Jos niin tekee, on syytä valittaa firmalle, joka autoni ruostesuojaa.

        Puppua tai mielipidettä, miten sen nyt ottaa. Makuja maailmaan mahtuu. Ja tietenkin tällainen juttu on marginaalista, selvä se! Tosiasia on, että XM ajanmukaistettiin -95 silloista sitikoitten mallisarjaa vastaavaksi, eli se sulautettiin paremmin silloiseen sitikkaperheeseen sopivaksi. Moni autoista vähemmän kiinnostunut ei enää pikaisella vilkauksella XM:ää Xantiasta erottanut. Mutta noinhan autojen valmistajat aina toimivat. Joskus mielestäni siirrytään vikasuuntaan. Muita vikasuuntaan menneitä automerkkejä voisi luetella pilvin pimein, Ladasta Alfaan, mutta makuasioitahan nuo kaikki ovat. Toki päinvastaista muutostakin tapahtuu. Esim. mainitsemasi BX tuli minun mielestäni paremman näköiseksi faceliftauksen jälkeen -87. Joku toinen on varmasti siitäkin eri mieltä.

        XM on sen verran iäkäs auto, että sen hankkimista ns. käyttöautoksi ei varmaan kannata kamalasti harkita, on sitten kysymys eka- tai tokasarjalaisesta. Mutta jos on aivan pakko niin tehdä, niin tietenkin kannattaa valita mahdollisimman uusi malli nimenomaan teknisistä syistä. Näillä vuosilukemilla XM on ennen kaikkea harrasteauto ja sellaisena mitä hienoin. Nautitaan autoistamme!


    • Citikkakake

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1575
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1224
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1137
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1056
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      581
      1008
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      1007
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      910
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      902
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      764
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      690
    Aihe