Pleksin taivutusta

Tuulilasia koetan innolla veneeseeni väsätä.

Minkä tyyppinen "pleksi" olis helpointa taivuttaa kaarevaksi ja kuinka taivutus onnistuu? Onko kokemuksia kenelläkään.

Tekeekö jokin firma kyseistä hommaa mittojen tai mallin mukaan?
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta



herkkää naarmuuntumiselle. Ei ole siis paras mahdollinen materiaali tuulilasiksi.
Ilmianna
Jaa
Yleisnimityksellä pleksi tarkoitetaan usein
akkryylilevyä. Tarkoitukseesi sopii mielestäni
polykarbonaatti, joita on erilaisia laatuja ja
paksuuksia. Se on työstettävissä. Kysy vaikka
teollisuus-Etolasta lisää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Juu, ja sitä saa lisähintaan pinnoitteella joka on vähemmän narmuuntuvaa ja saa niistä hieman narmuja pois kiilloittamallakin...

Taivutus onnistuu kuumailma puhaltimella lämmittäen varovasti, ettei pala tai ala kuplimaan...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Tee ensin kaavapahvista mallituulilasi. Sitten haet sopivasti sävytettyä akryylilevyä (pleksiä) Etolasta ja leikkaat itse levyn kaavapahvista. Puuntyöstötyökalut käyvät hyvin. Loivat kurvit onnistuvat kuin itsestään ja tiukat mutkat taivutetaan putkea vasten kuumentamalla taivutusaluetta kuumailmapuhaltimella.

Edellisille vastaajille tiedoksi: Veneissä käytetään akryylimuovia tuulilasimateriaalina, koska tuulilasille harvemmin lentää hiekkaa tai maantiesuolaa ja näin ollen naarmuuntumista ei itsestään esiinny. Jos veneeseen haluaa asentaa tuulilasinpyyhkimen, niin silloin akryyli ei käy vaan tilalle on asennettava polykarbonaattia. Tämän sahaaminen ja muotoilu ei taas olekaan ihan niin helppoa kuin akryylin...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
3 VASTAUSTA:
kun vertailet akryylin ja polykarbonaatin eroja??
Akryyli on erittäin säröherkkä ja ainakin viimeiset 20 ollut huomattavasti vaikeampaa työstää ja käsitellä kuin polykarbonaattilevyt joita voi työstää miten tahansa puutyökaluilla ja metallin työstökaluilla sekä taivuttaakin pysyviä taitoksia normaalilämpätiloissa ilman mitään kuumennuksia.
Lisäksi kovapintainen polykarbonaatti ei naarmuunnu esim. teräsvillalla ollenkaan vaan hoimapaperit kyllä naarmuuttaa sitäkin ja mekaanisia rasituksia vastaa se on erittäin kestävää.
Akryylia ja PVC- muoveja en kyllä suosittele kenellekään mihinkään tarkoituksiin veneissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Myös muoveja käyttänyt kirjoitti:
kun vertailet akryylin ja polykarbonaatin eroja??
Akryyli on erittäin säröherkkä ja ainakin viimeiset 20 ollut huomattavasti vaikeampaa työstää ja käsitellä kuin polykarbonaattilevyt joita voi työstää miten tahansa puutyökaluilla ja metallin työstökaluilla sekä taivuttaakin pysyviä taitoksia normaalilämpätiloissa ilman mitään kuumennuksia.
Lisäksi kovapintainen polykarbonaatti ei naarmuunnu esim. teräsvillalla ollenkaan vaan hoimapaperit kyllä naarmuuttaa sitäkin ja mekaanisia rasituksia vastaa se on erittäin kestävää.
Akryylia ja PVC- muoveja en kyllä suosittele kenellekään mihinkään tarkoituksiin veneissä.
Kiitos vain. Kai se on jonkinlainen pala käytävä hakemassa ja uskallettava taivutellakin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Setä kirjoitti:
Kiitos vain. Kai se on jonkinlainen pala käytävä hakemassa ja uskallettava taivutellakin.
taivutus toimii kyllä lämmittämällä.mutta useat lasitusliikkeet hoitavat homman varmemmin.ysikympin mutkat onnistuvat kyllä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Muovi halkeaa sekuriitiksi jos sitä lämmitetään,lisäksi se on vaarallista tuulilasikäytössä jos ei ole kunnon turvavöitä
Ilmianna
Jaa
Tuosta taivutuksesta tulee muistikuva vuosien takaa kun olin katsomassa mekaanikkojen touhuja. Heillä oli tehtävänä valonheittimien suojus siiven etureunaan.
Tuo "perspex" pala oli alle puolimetriä pitkä ja sen piti taipua täysin sen siiven johtoreunan yli. He laittoivat sen levyn uuniin ja kun se oli aivan "letkuna" , niin he laskivat tämän pehmmenneen muovilevyn puusta tehdyn muotin päälle ja pienen hetken päästä se oli jämähtänyt oikeaan muotoonsa.
Kun se oli jäähtynyt he leikkasivat siitä liiat pois ja sovittivat sen paikalleen. Se mikä siitä jäi muistiin oli ne nopeat liikkeet kun se levy otettiin sieltä uunista. Ilmeisesti se "jämähtäminen on siinä melkoisen joutuisaa.
Ilmianna
Jaa
Polykarbonaattia ainakin voi huoletta taivutella ilman huolta halkeamisesta. Jos pokat ovat tukevat , eikä ole jyrkkiä mutkia , niin siinä riittää , että kappale on sahattu oikeaan muotoon. Kuviosahalla kun sahaa , niin pitää suojata vaikka teipillä sahan talla , ettei tule naarmuja/hankaumia. Sitä voi taivuttaa sitten kylmänä kaarevaksi, että sopii pokiin. Tietysti vaatii voimaa , jos on kovin paksu. 4 mm levy on vielä tosi letkeää kamaa , paksummista ei kokemuksia.
Ilmianna
Jaa
Polykarbonaatti on ainoa oikea materiaali. Akryyli on palasina alta aikayksikön.
Ilmianna
Jaa

Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

Ilmianna
Jaa

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Pleksin taivutusta

Tuulilasia koetan innolla veneeseeni väsätä.

Minkä tyyppinen "pleksi" olis helpointa taivuttaa kaarevaksi ja kuinka taivutus onnistuu? Onko kokemuksia kenelläkään.

Tekeekö jokin firma kyseistä hommaa mittojen tai mallin mukaan?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta