Hyppäämään opettaminen...

Ruusu

Meil on 13v. ex-ravuri (lv) joka on kyl ollu melk. koko ikänsä ratsuna. No,mutta nyt haluisin opettaa sille hyppäämistä. Ei mitään suuria, mut jotain 60 cm tai jotain. Oon juoksuttanu sitä ja laittanu siihen sit esteen. Miten sitä kannattas opettaa... Se nostaa tosi hyvin jalkojaan mutta hermostuu hirveesti ja on se hyppääminen muutenkin vähän hakusessa...
Mitäs mieltä te ootte?
Kiitoz!! =)

7

1990

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • some

      mun mielestä kannattas eka kokeilla et laitat puomeja tietyllä välimatkalla maahan ja sit ensin koitatte niitä ylittää, sit pikkuhiljaa kavaletteihin yms.

      en oikeen osaa neuvoa, toivottavasti en neuvo väärin... mut kysy vaikka jotain hevosen kouluttamisessa komenusta olevalta ihmiseltä apua/neuvoa...

    • mä kans

      Ekat hyppäämiset mene kivasti ihan ojien yli,sitten kun rohkeutta ja taitoa karttuu voi mennä jo isommankin ojan yli ja sitten tietysti jo pikku hilja itse esteille T: wilma briljant

    • Jade

      Selästä käsin aluksi puomeja käynnissä ja ravissa pitkillä välimatkoilla (ja myös kaarevilla urilla). Olis tosi hyvä jos pääsee maneesiin jossa sais rakennettua irtohypytyskujan jossa hevonen sais tehdä itsekseen minkälaisia loikkia hyvänsä esteiden yli, niin vois sen jälkenn omaistaa homman paremmin (itselläkin suunnitteilla irtohypytyskeikka). Jos et oo ennen tutustunu irtohypytykseen, niin kysy neuvoja/ota mukaan joku sellanen joka on aiemmin irtohypyttäny, ettei satu mitään haavereita.
      Kirkkaat puomit on aluksi helpompi hevosen havaita, kuin pohjanväriset ja tasapainoa, sekä tarkkaavaisuutta voit selästä käsin ennen varsinaista hyppäämistä harjoittaa laittamalla puomeja kentän ym pitkällesivulle peräkkäin hajanaisin välein (käynnissä jopa puolenmetrin välein, niin oppii hevonen tarkkaavaisemmaksi).

      Toivottavasti sekavista vinkeistä jotain apua! Onnea esteharjoituksiin!

    • kikka

      ittekki opetan ex-ravuria hyppäämään.eli aloitin näin.
      1.päivä:
      laitoin puomin maahan ja annoin hevosen tutustua siihen.pian menin kevyellä ravilla sen yli.toistin pari kertaa saman.(MUISTA TAPUTUS ONNISTUNEESTA SUORITUKSESTA!)
      2.päivä
      aloitin sillä pienellä puomilla kunnes nostin estettä 20cm.eli annoin taas tutustua hepon siihen ja se sitten vähitellen alko hyppäämään sen yli.
      3.päivä
      nyt este oli 40cm.nostin tietty vauhtia ja heppa hyppäs sen yli.siis hyppäs.ei astunu yli.aputin sitä ja koitin pian uudelleen.sitten annoin sille vielä ennen estettä käskyn laukkaan.se totteli ja hyppäs sen.
      4.päivä
      vapaata
      5.päivä
      ensin koiti 20cm ja sitten 40cm.pian nostin taas estettä ja se oli 60cm.heppa osasi jo hypätä joten ongelmia ei tullut.samalla ku opetin sille esteitä se oppi myös laukan.

      ja muista myös tämä
      kärsivällisyyttä ja hellyyttä!

      p.s. heppa tykkää hypätä "kiinteitä" esteitä !eli siis että siinä on esin 3 puomia allekkain.

    • Annie

      Mulla- tai mun siskolla oli samanlainen homma. No me koitettiin puomeja aluks ja korkeempia..
      Nyt se menee jo hienosti ja ratsastaja selässä.
      En tiiä millanen tapaus tää sun polles on mut meillä oli kiltti ja jos se niistä niistä esteistä hermostuu niin mä antasin sen tutustua tähän esteeseen paremmin. Serkullanikin oli heppa mut ei vaan ravuri niin heppa haisteli vähän aikaa ja huomas ettei se mitään kauheeta ookaan.
      no onnee vaan ja ilmottele miten kävi!

      • ajkjdaj

        EN tiäyhtää


    • ponityttö43

      No omaa poniani opetan niin että Teen pienen esteen ja riimunarusta kiinni pitäen hyppään sen edellä...En tiä mahtaako tämäkään nyt auttaa, ponin kanssa ei sentään tartte hyppiä ittensä kokosian esteita edellä...En osaa auttaa, mutta ehkä voisit mennä ensin puomeja, edetä pikkuhiljaa esim: kavaletteihin.....?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe