Happitunnistin = lambda-anturi ???

Hei!

Onko vm. -91 Nissan Sunny:ssa (N14) oleva happitunnistin sama asia kuin lambda-anturi? Haluaisin tietää mikä on tuon happitunnistimen tehtävä ja mihin asioihin se vaikuttaa auton toiminnassa/tekniikassa. Tiedän sen, että se sijaitsee pakosarjassa.

Millaisia ongelmia voi ilmetä jos happitunnistin menee epäkuntoon tai ei toimi kunnolla? Onko happitunnistimella minkäänlaista suositeltua "vaihtoväliä"?
Ilmianna
Jaa

11 Vastausta



Mittaa savukaasuista jäännöshapen määrää. Sillä tiedolla voidaan säätää polttoaineen ja palamisilman suhde optimaaliseksi. Jos lambda-anturi ei toimi, on helppo päätellä, mitä tapahtuu.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Niin arvelinkin. Eli säätääkö (N14) elektronisesti ohjattu kaasutin tuon suhteen siis itse automaattisesti sopivaksi tuon happitunnistimen antaman tiedon perusteella??

Entäs mahdollinen suositeltu tunnistimen vaihtoväli?
Onhan esim. tulpilla ja öljyilläkin sellainen. ;-)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Samaa tarkoittaa ja anturin tehtävä lie "haistaa" päästöjä ja samalla niitä säädättää. Jos se ei toimi, niin kaikki arvot ovat päin prinkkalaa päästömittauksessa.

En osaa sanoa ihan tarkkaan, mutta pidemmässä juoksussa se saattaa vahingoittaa katalysaattoria. Jos auto menee katsastuksessa tai muutoin mittauksessa läpi, niin ei lie syytä vaihtoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Aivan. Autoni menee ongelmitta katsastuksessa läpi pakokaasumittauksesta. Katalysaattori toimii siis oikein ja "täysillä".

Ajattelin vaan, että vaikka päästöt ovat kohdallaan, onko välttämättä seossuhde sopiva ja optimaalinen?

Onko seossuhde siis täysin sidoksissa päästöarvoihin? Ja mikä mahtaa olla vm. -91 Sunnyn normaali päästöarvo? Tässä vehkeessähän on ns. kolmitoimikatalysaattori. Onko normaali arvo ilmoitettu jossain?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Siis tottakai asia on näin. Ei ole siis syytä vaihtaa tunnistinta kerta auto toimii normaalisti ja arvot ovat kohdallaan ja normaalit.

Asiaa kun ajattelin, niin ilman muuta se näkyisi päästöissäkin, jos seossuhde tms. ei olisi myös kohdallaan.

Kiitokset vastauksista!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Lamda-arvon pitäis olla mahdollisimman lähellä yhtä, välillä 0,97-1,03 , jotta KAT toimisi kunnolla. 1 tarkoittaa, että polttoainetta menee sen verran, että se juuri pystyis palamaan hiilidioksiidiksi kyseisen ilman hapen kanssa. Yli 1 on ilmaa liikaa eli polttoainetta liian vähän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
diplinssi kirjoitti:
Lamda-arvon pitäis olla mahdollisimman lähellä yhtä, välillä 0,97-1,03 , jotta KAT toimisi kunnolla. 1 tarkoittaa, että polttoainetta menee sen verran, että se juuri pystyis palamaan hiilidioksiidiksi kyseisen ilman hapen kanssa. Yli 1 on ilmaa liikaa eli polttoainetta liian vähän.
eli miten mitataan toimiiko lambda, missä kohdassa vastusmittaria ohmi alueella tulee olla (200, 2000, vai 20k) jotta saa oikean tuloksen?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
punainen moottorin merkki valo palaa almeiran mittarissa onko happi tunnistin tukossa tai rikki??
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
syyn saa selville vain vikakoodit lukemalla.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä voi ajaa, koska on vain öljy loppunut koneesta, anna palaa vaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
vääveitä kaakille!! laitoin almeiraan uuden massamittarin. ei mennyt läpi päästöistä.olisko katti menny sököksi vai lambada anturi??? tiedoton ratsunin omistaja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Happitunnistin = lambda-anturi ???

Hei!

Onko vm. -91 Nissan Sunny:ssa (N14) oleva happitunnistin sama asia kuin lambda-anturi? Haluaisin tietää mikä on tuon happitunnistimen tehtävä ja mihin asioihin se vaikuttaa auton toiminnassa/tekniikassa. Tiedän sen, että se sijaitsee pakosarjassa.

Millaisia ongelmia voi ilmetä jos happitunnistin menee epäkuntoon tai ei toimi kunnolla? Onko happitunnistimella minkäänlaista suositeltua "vaihtoväliä"?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta