koiran purema

vaavi

Koira hyökkäsi yleisellä tiellä naislenkkeilijän kimppuun ja aiheutti käsivarteen melkoiset puremahaavat, joista tulee jäämään pysyvät arvet. Minkähän suuruista korvausta tulisi vaatia koiran omistajalta kivuista, säryistä, henkisistä kärsimyksistä ja pysyvistä arvista. Onko jollakin kokemusta oikeuden päätöksistä tällaisissa tapauksissa. 1500 euroa ??

28

21972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mari

      Ja mitä tapahtui ennen hyökkäystä? Tervepäinen koira ei tuosta vain hyökkäile kenenkään päälle, jos ei ärsytetä ja provosoida ensin.

      • vaavi

        Bernhardilaiskoira oli kytkettynä. Mutta taluttaja oli niin pienikokoinen lapsi, ettei pystynyt pitelemään koiraa paikoillaan, vaan tuli talutushihnan perässä koiran vetämänä. Lenkkelijä tietysti juoksee, mikä todennäköisesti on provosoiva tekijä. Mutta yleisellä tiellä on kaikilla oikeus juosta. Mielestäni mitään epäilystä syyllisyydestä ei ole. Asia on juridisesti aika selvä. Syyte kohdistuu koiran omistajaan, koska on antanut vahvan koiran liian pienen taluttajan haltuun. Pelkkä rahallinen vahinko on nousemassa muutamaan tuhanteen euroon työtulojen menetyksenä sekä sairaanhoitokuluina. Mutta paljonko pamautan päälle kipukorvauksia?


      • mari
        vaavi kirjoitti:

        Bernhardilaiskoira oli kytkettynä. Mutta taluttaja oli niin pienikokoinen lapsi, ettei pystynyt pitelemään koiraa paikoillaan, vaan tuli talutushihnan perässä koiran vetämänä. Lenkkelijä tietysti juoksee, mikä todennäköisesti on provosoiva tekijä. Mutta yleisellä tiellä on kaikilla oikeus juosta. Mielestäni mitään epäilystä syyllisyydestä ei ole. Asia on juridisesti aika selvä. Syyte kohdistuu koiran omistajaan, koska on antanut vahvan koiran liian pienen taluttajan haltuun. Pelkkä rahallinen vahinko on nousemassa muutamaan tuhanteen euroon työtulojen menetyksenä sekä sairaanhoitokuluina. Mutta paljonko pamautan päälle kipukorvauksia?

        kohtuullinen ja kerro se kahdella niin voit saada haluamasi. Jaksamista ja koita kestää, toivottavasti ei tullut koirakammoa.


      • Lenkkeilijä pappa

        Ihmeellinen asia, että ei uskota siihen, että koira voi hyökätä ihmisen kimppuun ilman provosointia. Minun kipuuni hyökkäsi ns. pit bull lenkillä ollessani. Ilmeisesti nämä tämän tyyppiset koirat ovat jollakin tavalla luonnevikaisia ja omistajat eivät osaa tai halua sitä nähdä. Tämäkin koira joka oli vapaana omalla tontilla ja ryntäsi sieltä yleiselle tielle käyden kimppuuni, oli omistajan mielestä kiltti ja säyseä koira. Itse olen hieman eri mieltä selvittyäni rytäkästä muutamalla tikillä , mustelmilla ja sairaslomalla. Koiralla oli aie päästä kurkkuun kiinni ja tappaa. Koiria on ollut itsellänikin, joten ehkä ymmärrän hieman niitäkin, mutta en tällaisia koiranomistajia.
        Asia on vielä kesken


      • Pitbullin-omistaja
        Lenkkeilijä pappa kirjoitti:

        Ihmeellinen asia, että ei uskota siihen, että koira voi hyökätä ihmisen kimppuun ilman provosointia. Minun kipuuni hyökkäsi ns. pit bull lenkillä ollessani. Ilmeisesti nämä tämän tyyppiset koirat ovat jollakin tavalla luonnevikaisia ja omistajat eivät osaa tai halua sitä nähdä. Tämäkin koira joka oli vapaana omalla tontilla ja ryntäsi sieltä yleiselle tielle käyden kimppuuni, oli omistajan mielestä kiltti ja säyseä koira. Itse olen hieman eri mieltä selvittyäni rytäkästä muutamalla tikillä , mustelmilla ja sairaslomalla. Koiralla oli aie päästä kurkkuun kiinni ja tappaa. Koiria on ollut itsellänikin, joten ehkä ymmärrän hieman niitäkin, mutta en tällaisia koiranomistajia.
        Asia on vielä kesken

        "..Minun kipuuni hyökkäsi ns. pit bull lenkillä ollessani. Ilmeisesti nämä tämän tyyppiset koirat ovat jollakin tavalla luonnevikaisia ja omistajat eivät osaa tai halua sitä nähdä.." onko oikeasti näin? miten voit sanoa et kyseinen rotu on luonnostaan mielenvikainen, kerro mulle? Pitbull-rotu on verrattavissa luonteeltaa rotikoihin tai saksanpaimen-koiriin, perhe/lapsi-rakkaita ja ystävällinen luonne. Tuo sinun vajaa-älyinen veto että olisivat mielenvikaisia koska media on tehnyt sen! Koskaa ei ole oikein jos koira puree ihmistä mutta, sinun tapauksessa teen poikkeuksen. Olet säälittävä ihminen..!!


      • Thanatos
        Pitbullin-omistaja kirjoitti:

        "..Minun kipuuni hyökkäsi ns. pit bull lenkillä ollessani. Ilmeisesti nämä tämän tyyppiset koirat ovat jollakin tavalla luonnevikaisia ja omistajat eivät osaa tai halua sitä nähdä.." onko oikeasti näin? miten voit sanoa et kyseinen rotu on luonnostaan mielenvikainen, kerro mulle? Pitbull-rotu on verrattavissa luonteeltaa rotikoihin tai saksanpaimen-koiriin, perhe/lapsi-rakkaita ja ystävällinen luonne. Tuo sinun vajaa-älyinen veto että olisivat mielenvikaisia koska media on tehnyt sen! Koskaa ei ole oikein jos koira puree ihmistä mutta, sinun tapauksessa teen poikkeuksen. Olet säälittävä ihminen..!!

        kertovatkin oleellisesti juuri sen,
        millaiset öykkäröivät vinopäät näitä koiria omistavat.

        "Tuo sinun vajaa-älyinen veto että olisivat mielenvikaisia koska media on tehnyt sen! Koskaa ei ole oikein jos koira puree ihmistä mutta, sinun tapauksessa teen poikkeuksen. Olet säälittävä ihminen..!!"

        Jepulijep. Kuulostatkin juuri sellaiselta tasapainoiselta ihmiseltä, jonka käsiin mielelläni kuvittelen pitbullin tyyppisen koiran. NOT.

        Pitbullin omistajia taitaa hiertää se, että he tavallaan haluavat tämänrotuisia koiria juuri siksi, että "tappelukoirat" jotenkin buustaavat heidän egoaan- vähintään jollain alitajuntaisella tasolla- mutta he vain eivät suostu myöntämään sitä. Eivätkä, ristiriitaista kyllä, sitäkään tosiasiaa, että pitbull ON potentiaalisesti huomattavasti vaarallisempi kuin useimmat muut rodut.

        Pitbullien omistajat: aivoton räyhäämisenne ja vouhkaamisenne keskustelupalstoilla ei todellakaan tee yhtikäs mitään muuta, kuin laskee pisteitänne kaikkien silmissä.

        En muista lukeneeni vielä yhtäkään järkevää, vastuuntuntoista ja kiihkotonta kirjoitusta, joka olisi lähtenyt pitbullin omistajan näppiksestä. Ala-arvoisen vähä-älyistä, agressiivista öyhötystä löytyy sitäkin enemmän.

        Millainen koira, sellainen omistaja (ko?). Ja pitäkäätten mielessä, että nyt kun kilvan hyökkäätte räksyttämään kommenttiani, ette edelleenkään saa itseänne vaikuttamaan pätkääkään älykkäämmiltä tai tervepäisemmiltä.


      • iyovgubhipnjoåkpm
        Pitbullin-omistaja kirjoitti:

        "..Minun kipuuni hyökkäsi ns. pit bull lenkillä ollessani. Ilmeisesti nämä tämän tyyppiset koirat ovat jollakin tavalla luonnevikaisia ja omistajat eivät osaa tai halua sitä nähdä.." onko oikeasti näin? miten voit sanoa et kyseinen rotu on luonnostaan mielenvikainen, kerro mulle? Pitbull-rotu on verrattavissa luonteeltaa rotikoihin tai saksanpaimen-koiriin, perhe/lapsi-rakkaita ja ystävällinen luonne. Tuo sinun vajaa-älyinen veto että olisivat mielenvikaisia koska media on tehnyt sen! Koskaa ei ole oikein jos koira puree ihmistä mutta, sinun tapauksessa teen poikkeuksen. Olet säälittävä ihminen..!!

        Tollaset idiootit niitä Pitbulleja juuri ottavat.


    • mari

      yksi lisäneuvo (olen ison koiran omistaja, toivottavasti ei kalahda omaan nilkkaan..) Laske, mitä maksaisi kosmeettisten haittojen korjausleikkaus ja sairaslomapäivät näistä. Ota selvää faktoistaa ja liitä ne pyyntöösi.

    • Rinkula
    • riikka

      et sä tuu saamaan kun joitakin satasia..Sulta ois pitänyt mennä hermoja poikki tai sormia irrota tai suuria luita mennä poikki et se tonniin kiipeis!Ainakin jos korvaukset tulee jonkun vakuutusyhtiön kautta...

    • Risto2

      Hei,

      mikä oli lopullinen korvaus. Ja miten sitä haettiin. Oikeusteitse? Meillä on sattunut saman tyyppinen puremistapaus.

      • vaavi

        Lopullisen korvauksen maksoi koiranomistajan vakuutusyhtiö ongelmitta. Sairaalakulut, sidostarvikkeet, sairaalamatkat ja rikkoutunut paita korvattiin kuitteja vastan täysimääräisesti. Paidasta 32 euroa, eli käytetystä paidasta uuden vastaavan hinta. Kivusta ja särystä tuli korvausta tässä samassa keskustelussa mainitun taulukon mukaan. Menetetyn työtulon täysimääräisena korvasi vakuutusyhtiö. Arvesta ei ole vielä tullut korvausta, koska sen kanssa piti odottaa vuosi. Nyt on yli vuosi kulunut ja pieni näkyvä arpi käsivarressa näkyy. Emme ole vielä ainakaan hakeneet korvausta arvesta.
        Näin jälkeenpäin jäi ainoastaan harmittamaan, että vedimme rikosilmoituksen koiran omistajaa vastaan pois. Nyt hänelle ei tulluut mitään kuluja koko tapahtumasta. Hän pääsi kuin koira veräjästä, vaikka yksiselitteisesti on syypää koko tapahtumaan. Koira edelleen elää ja hyökkäilee edelleen vastaantulijoita kohti. Kokonaissummana korvaus nousi noin 700 euroon. Mutta suurin osa siitä oli todellisia kuluja. Mutta esimerkiksi tapahtuman takia tehtyjä puhelinkuluja ja matkaa poliisiasemalle kuulusteluun ei korvattu. Kyllä uhrin asema tällaisessa tapahtumassa on heikko.


      • Kiba1
        vaavi kirjoitti:

        Lopullisen korvauksen maksoi koiranomistajan vakuutusyhtiö ongelmitta. Sairaalakulut, sidostarvikkeet, sairaalamatkat ja rikkoutunut paita korvattiin kuitteja vastan täysimääräisesti. Paidasta 32 euroa, eli käytetystä paidasta uuden vastaavan hinta. Kivusta ja särystä tuli korvausta tässä samassa keskustelussa mainitun taulukon mukaan. Menetetyn työtulon täysimääräisena korvasi vakuutusyhtiö. Arvesta ei ole vielä tullut korvausta, koska sen kanssa piti odottaa vuosi. Nyt on yli vuosi kulunut ja pieni näkyvä arpi käsivarressa näkyy. Emme ole vielä ainakaan hakeneet korvausta arvesta.
        Näin jälkeenpäin jäi ainoastaan harmittamaan, että vedimme rikosilmoituksen koiran omistajaa vastaan pois. Nyt hänelle ei tulluut mitään kuluja koko tapahtumasta. Hän pääsi kuin koira veräjästä, vaikka yksiselitteisesti on syypää koko tapahtumaan. Koira edelleen elää ja hyökkäilee edelleen vastaantulijoita kohti. Kokonaissummana korvaus nousi noin 700 euroon. Mutta suurin osa siitä oli todellisia kuluja. Mutta esimerkiksi tapahtuman takia tehtyjä puhelinkuluja ja matkaa poliisiasemalle kuulusteluun ei korvattu. Kyllä uhrin asema tällaisessa tapahtumassa on heikko.

        Hei, minkälaiset olivat tuosta 700€, nuo sairaalakulut yms. "pakolliset" menot? Entä paljonko maksettiin ns. henkisestä kärsimyksestä?


      • Suomessa makseta
        Kiba1 kirjoitti:

        Hei, minkälaiset olivat tuosta 700€, nuo sairaalakulut yms. "pakolliset" menot? Entä paljonko maksettiin ns. henkisestä kärsimyksestä?

        henkisestä kärsimyksestä mitään. Vaikea osoittaa rahallista arvoa.
        Vain fyysisistä saa korvausta.
        Kipu, särky (ymmärräthän näiden eron) ja mahdollinen pysyvä kosmeettinen haitta tai pysyvä vamma.


    • lapulja

      Asun Suomessa 4 v.Olen naimisissa suomalaisen kanssa.2kk sitten meille syntyi poikka.Ajattellen pitää vähän laihduttaa menin lenkille,kun melkein olin kotona naapurin 3 isoa koiraa hyökkäsivät minua kimppuun.Minä seisoin ilman liikkumista 20 min huusin miten oli viomia.ei tullut ketään,envoinut edes soittaa puhelimella koska koirat reagoivat minun liikumiseen.Hyvää että ystävä oli soitanut minulle,yhden koirasta saikahtanut soitoon.Silloin soitin miehelle hän on tullut pelästämään minua.Se oli kauheaa! Luulin että he repiävät minua palaksi.Mihin minä voin valittaa.Minulla on vauva,mitä sitten tapahtuu jos minulle ei tulee maitoa enää?Minä ymmärän että maito on kaupassa no silti.Se ei ole ensimmäinen kertää muille sattui sama muutama kerta.

    • Kovat keinot

      Koira on eläin ja eläimet toimivat vaistojensa varassa. Ei tuosta kannata mitään välittää, teippaa vaan sideharsolla pureman ja varmistaa että jäykkäkouristusrokotus on kunnossa.

      • ei onnistu ei

        aika hävytöntä alkaa laskemaan mitä plastiikkakirurgia tulisi maksamaan, ei nyt olla jenkeissä pösilöt, koira todennäköisesti kyllä on lopetettu, käsittääkseni niin tehdään puremisen jälkeen, jos koira on ollut selvästi aggressiivinen tai uhri sitä vaatii.

        Korvauksia nyt tuskin saat, jos sinulla on tapaturmavakuutus hae rahat sieltä, oikeudesta et tule saamaan mitään.


      • lyijy80

        Asia ei ole näin yksinkertainen että tikataan jäljet ja katsotaan että jäykkäkouristus on voimassa....jos näillä selvitään ollaan onnekkaita.Pitää ottaa huomioon jopa kuoleman vaara koiran puremasta.Koiralla on syljessä noin 150 eri bakteeria ja näistä jokin voi pahimmassa tapauksessa tappaa ihmisen.Kun koira puree ja pelkäät viikko tolkulla bakteerien mahdollisesti aiheuttamaa vaaraa ja kärsit kivuista ja säryistä ja haitasta ihollasi koiran puremasta,niin mielestäni tämä ei ole mikään pieni asia kenellekään ihmiselle.Trauma siihen vielä päälle,itse kokeneena tiedän että en enää ikinä pysty suhtautumaan koiriin samalla tavalla kuin ennen koiran puremaa ja hyökkäystä.Voimia kaikille joita koira on purrut...kunnon korvaukset ja mahdollinen koiran lopetus,koska sellainen koira joka kerran puree ihmistä tekee sen toisenkin kerran ja on todellakin luonnevikainen!!!


    • Arton muru

      Oikeudessa korvaus tuomitaan liikennevahinkolain mukaisen vahinkotaulukon mukaan. Siinä on hinnoiteltu vahingot tyyliin, pysyvä 3-5 cm naarmu kasvoissa tai muussa näkyvässä paikassa 000,00e-000,00e jne...

      • Arton muru

        Henkiset kärsimykset pitää todentaa, esim. lääkärikäynti, sairausloma, kriisikeskukseen yhteydenotot, psykologin luo hakeutuminen, lääkitys univaikeuksiin ja pelkotiloihin ja todennettuna vaikka se, että ei uskalla enää koirapelon vuoksi liikkua tietyssä paikassa.

        Ota yhteys Rikosuhripäivystykseen. Saat selvyyden korvausasioihin ja asian viemiseen eteenpäin, mikäli koiran omistaja ei "suosiolla" maksa.

        Olethan tehnyt ilmoituksen poliisille!!??


    • aidari

      Yks hurtta kerran hyökkäs meidän äitin kimppuun lenkillä. Se omistaja ei ottanut mitään vastuuta siitä hurtan puremisest, väitti vaan että se on jonkun hänen sukulaisensa koira. -> pääsi vastuusta.
      Nyt se sama hurtta hyökkäilee aina lenkillä mun kimppuun, kun se on pihalla vähän väliä vapaana. Otankin aina kävelysauvat mukaan, jossa on terät. auta armias jos hurtta tulee lähelle niin lävistän sillä raudalle sen pikkupaskan mahan. Siihe loppuu puremiset

    • muorikainen

      Kun ihmiset tajuaisivat koiraa ottaessaan, että ottavat seurakoiriksi vain seurakoiriksi jalostettuja koirarotuja! Pittbullit, saksanpaimenkoirat ja rottweilerit eivat ole kyseisiä rotuja. Vaikka ne kuinka olisi kilttejä ja kivoja, niin aina on se vaara että luontainen piirre tulee esiin - ja siinä voi käydä huonosti!

      • Haluankertoa

        Muorikainen. Olin 8 vuotta sitten eräässä ravintolassa iltaa viettämässä. Menin ulos tupakalle ja huomasin 2 Rottweileria kytkettynä, pakkasta oli yli -20 c. He murisivat kaikille ohimenneille ja minä vilkaisin heitä -tärisivät kylmästä ja katsoivat minua säälivästi. Menin sisälle ravintolaan. Kovalla äänellä kysyin kenen koiria tuolla ulkona on? Ei vastausta. Baarimikko kertoi että koirat olivat olleet ulkona 2 tuntia. Se riitti. Rakastan eläimiä. Menin ulos ja kyyristyin vähän matkan päähän ja juttelin heille. Koirat tulivat luokseni. Ymmärsivät että olin heidän kaveri. Menin uudelleen ravintolaan miltein huutaen kenen koirat tuolla on- kuulin että omistaja oli ollut niin päissään että oli lähtenyt. Olin tyrmistynyt ja vihainen. Ei muuta vaihtoehtoa kuin mennä taas rauhallisesti juttelemaan (ihme ettei murisseet minulle kertaakaan) ja taas samaan kapakkaan. Kysyin baarimikolta tietääkö hän koirien omistajan. sanoi ettei tiedä. Odotin aikani mutta kun näin koirien tärisevän ei ollut muuta vaihtoehtoa kun tarttua hihnoista kumpaakin ja viedä ne kotiini. Mainitsin tästä baarimikolle joka oli enemmän kuin tyytyväinen. Jätin yhteystietoni. Pääsin kotiin ja koirat hyppäsivät heti sänkyyni nukkumaan kun annoin vähän nakkeja :-) Mies tuli yöllä töistä ja koirat murisivat-selitin tilanteen- ja meni sohvalle nukkumaan. Aamulla käytin koirat pissalla, kovasti vetivät mutta tottelivat käskyjäni. Sen jälkeen soitin samaiseen ravintolaan missä olin ja eiköhän omistaja nainen ollutkin siellä krapulakaljoillaan. Käskin baarinomistajan kuuluttaa että onko jollain kaksi rottweileria kadoksissa, ei kuulemma heti edes nainen reagoinut ellei baarimikko olisi vähän kovistellut. Lopputulos: Sain naisen langan päähän ja selitin etten voi pitää näitä koiria loputtomiin, tule hakemaan. Kerroin osoitteeni joka ei paljoa ollut ravintolaa kauempaa ja sieltähän tämä upea eläinrakas ihminen ringuttelikin ovikelloa. Koirat olivat luonnollisesti ihan onnesta soikeena mutta uskomatonta, ne kaksi, ihankuin kiittäen, nuolaisivat minua poskelle kun rapsutin. Eli tämmöinen kertomus näistä "hirmu rotweilereista". Muistan tämän aina ja toivon että näillä kahdella epelillä on kaikki hyvin. :-) :-)


    • runkkariwafoafj

      Jos koira puree käsivarteen esim heikompaan käteen niin itse pitää kääntyä niin että koira menee väkipakolla selälleen ja mahdollisesti päästää irti jos tämä ei ja koira on todella agressiivinen eikä päästä käskystä irti täytyy koira tainnuttaa lyömällä napakasti ja lujaa otsalohkoon jolloin koira pyörtyy

    • dddhtresjkhr

      Ota teräskärkiset kengät lenkille ja potkaise koiraa jos hyökkää!s

    • bigg5634

      Oltiin hissistä menossa asunnolle samalla tasanteella asuva naapuri avas oven.Sieltä sisällä oleva koira hyökkäs ja puri jalkaan.Hän ei suostu sovitteluun sovittelutoimiston kautta.Saas nähdä mihinkä tämä tapaus johtaa.

    • Raijaw

      Aina koiran käytös on kuitenkin omistajan päätettävissä, miten koira on opetettu ja pystyykö sosiaalisesti olemaan muiden koirien ja ihmisten keskuudessa ilman agressioita. Vastuu on aina koiran omistajalla.

    • Anonyymi

      Pittbulli kävi kimppuun. Kaulassa 3 tikkiä. Kädessä 3×2 tikkiä. Kolmen kämmenen kokonen pala puuttuu pohkeesta. Ei mitkään pienet kivut. Kohta 2 viikkoa sairaalassa. Nyt ei puhuta satasista. Meinas henki lähtee. Traumat yms..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe