haluatko tietoa kantasolusiirrosta

minä vain

Olen kotiutunut kantasolusiirrosta (autologinen) ja haluan antaa tietoa ja omia kokemuksiani halukkaille, koska itse en sitä juurikaan saanut, vaikka olisin halunnut.Yhteyttä voi myös ottaa osoitteella [email protected]

15

11746

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sairas, utelias

      nimim. sairaan utelias sairas, ei tosin syöpä tms.
      Tuliko pahoinvointia, oliko kallista, saitko Suomessa?

      • Omainen

        Hei, minäkin olisin kiinnostunut , mistä ja miten sait tätä hoitoa ? Kustannukset yms. Meidän perheessä syöpä on vain noin kuukauden vanha asia . Jos voit kertoa niin olisin todella kiitollinen !


      • minä vain
        Omainen kirjoitti:

        Hei, minäkin olisin kiinnostunut , mistä ja miten sait tätä hoitoa ? Kustannukset yms. Meidän perheessä syöpä on vain noin kuukauden vanha asia . Jos voit kertoa niin olisin todella kiitollinen !

        Heippa. Tottakai annan tietoa niinkuin lupasin, mutta netistä löytyy kyllä perustietoa, että mistä oikein on kysymys. Lähinnä olisin kertonut omia kokemuksiani ja vielä tarkemmin koko prosessin kulkua. Hoidon siis saa ihan täällä suomenmaassa, eikä siitä mitään sen kummempia kustannuksia tule, samat hoitopäivämaksut kuin muutenkin sairaalassa ollessa. Niitä tehdään ainakin TAYS:sissa sekä Hesassa (Meilahdessa?) ja ehkä muissakin yliopistollisissa sairaaloissa? Niitä tehdään niille kelle hoidosta katsotaan olevan hyötyä ja joiden tauti vaatii rankempaa/tujumpaa hoitoa, esim. jos tauti uusii. Itselläni se tehtiin heti kättelyssä, vaikkei tauti ole vielä uusinutkaan. Se on siis hoito, jossa annetaan paljon suuremmat määrät sytostaattia kuin normaalihoidoissa. Se ei olisi mahdollista ilman kantasoluja, jotka voi sitten sytostaattien jälkeen palauttaa elimistöön, koska sytostaatit lamaa koko luuytimen toiminnan (jossa siis syntyy kaikki punasolut, valkosolut, verihiutaleet ym.) ja se ei enää tajuaisi tuottaa soluja ollenkaan, ellei sitä muistutettaisi niillä kantasoluilla (joista kaikki nuo solut syntyy). Kantasolut löytää tiensä takaisin luuytimeen, mistä ne alunperin on houkuteltukin. Ja ne on tietenkin kerätty jo aiemmin joko potilaalta itseltään (autologinen) tai luovuttajalta (allogeeninen). Se riippuu myös taudista, voiko itseltä kerätä. Jos se on levinnyt esim. verenkiertoon, niin silloinhan kantasolut ei olisi puhtaita. Autologinen on "turvallisempi" koska elimistö ei ala hylkimään omia soluja. Allogeenisessä sisarussiirto on paras, mutta nekään solut eivät välttämättä käy yksiin. Voi olla vaikka 8 sisarusta, joista yksikään ei käy tai sitten 1 sisarus, joka käy. Sitten on turvauduttava rekisteristä vieraalta saatuun. Keruu on aika yksinkertainen juttu, mutta silti kaikilta ei vaan jostain syystä tule soluja pussiin, vaikka kaikki veriarvot niin näyttäisivätkin. Ongelmana itse kantasolusiirrossa ei ole sytostaattien suuri määrä (5 pv/viikossa 2 x päivässä) vaan siitä seuraava solujen romahtaminen, valkosolut 0,0-0,1. Ja valkosolut eli leukosyytithän tappaa elimistöstä bakteereja, eli silloin ei ole vastustuskykyä lainkaan. On vaara saada kaikenlaisia infektioita. Yleensä ne tulevat potilaalta itseltään, esim. jonkun haavan kautta tms. Vaarana on esim. verenmyrkytys. Joka tapauksessa usein tulee kuumetta ja ripulia. Olo on tosi kurja ja siinä menee tosi heikoksi. Koko hoito (keräys vielä erikseen) kestää vähimmillään 3 viikkoa. Toipuminen taas vie vähintään pari kuukautta. Sitä on tosi voimaton ja kaikki pitää aloittaa alusta. Veriarvot eivät nouse hetkessä. Sen jälkeen täytyy olla vielä tarkempana infektioiden kanssa. Suuria ihmismassoja täytyy välttää, multaa, heiniä lehtiä ym. ei saa pöllytellä. Rokotussuoja saattaa lähteä myös siirron myötä, joten jäykkäkouristus ym. eivät ole voimassa ja lastentaudit saattaa sairastaa uudelleen. Uudet rokotukset saa puolen vuoden päästä. Niin ja jos pahoinvointia mietitte, niin sitä ei tullut juuri lainkaan. Riippuu kai lääkeyhdistelmistäkin mitä saa. No niin, tässä lyhykäisyydessään tämä..lisäkysymyksiä saa esittää. Ja jos joku on menossa siirtoon, niin kerron yksityiskohtaisemmin omasta siirrostani. Toivottavasti tästä oli jotain apua.


      • omainen
        minä vain kirjoitti:

        Heippa. Tottakai annan tietoa niinkuin lupasin, mutta netistä löytyy kyllä perustietoa, että mistä oikein on kysymys. Lähinnä olisin kertonut omia kokemuksiani ja vielä tarkemmin koko prosessin kulkua. Hoidon siis saa ihan täällä suomenmaassa, eikä siitä mitään sen kummempia kustannuksia tule, samat hoitopäivämaksut kuin muutenkin sairaalassa ollessa. Niitä tehdään ainakin TAYS:sissa sekä Hesassa (Meilahdessa?) ja ehkä muissakin yliopistollisissa sairaaloissa? Niitä tehdään niille kelle hoidosta katsotaan olevan hyötyä ja joiden tauti vaatii rankempaa/tujumpaa hoitoa, esim. jos tauti uusii. Itselläni se tehtiin heti kättelyssä, vaikkei tauti ole vielä uusinutkaan. Se on siis hoito, jossa annetaan paljon suuremmat määrät sytostaattia kuin normaalihoidoissa. Se ei olisi mahdollista ilman kantasoluja, jotka voi sitten sytostaattien jälkeen palauttaa elimistöön, koska sytostaatit lamaa koko luuytimen toiminnan (jossa siis syntyy kaikki punasolut, valkosolut, verihiutaleet ym.) ja se ei enää tajuaisi tuottaa soluja ollenkaan, ellei sitä muistutettaisi niillä kantasoluilla (joista kaikki nuo solut syntyy). Kantasolut löytää tiensä takaisin luuytimeen, mistä ne alunperin on houkuteltukin. Ja ne on tietenkin kerätty jo aiemmin joko potilaalta itseltään (autologinen) tai luovuttajalta (allogeeninen). Se riippuu myös taudista, voiko itseltä kerätä. Jos se on levinnyt esim. verenkiertoon, niin silloinhan kantasolut ei olisi puhtaita. Autologinen on "turvallisempi" koska elimistö ei ala hylkimään omia soluja. Allogeenisessä sisarussiirto on paras, mutta nekään solut eivät välttämättä käy yksiin. Voi olla vaikka 8 sisarusta, joista yksikään ei käy tai sitten 1 sisarus, joka käy. Sitten on turvauduttava rekisteristä vieraalta saatuun. Keruu on aika yksinkertainen juttu, mutta silti kaikilta ei vaan jostain syystä tule soluja pussiin, vaikka kaikki veriarvot niin näyttäisivätkin. Ongelmana itse kantasolusiirrossa ei ole sytostaattien suuri määrä (5 pv/viikossa 2 x päivässä) vaan siitä seuraava solujen romahtaminen, valkosolut 0,0-0,1. Ja valkosolut eli leukosyytithän tappaa elimistöstä bakteereja, eli silloin ei ole vastustuskykyä lainkaan. On vaara saada kaikenlaisia infektioita. Yleensä ne tulevat potilaalta itseltään, esim. jonkun haavan kautta tms. Vaarana on esim. verenmyrkytys. Joka tapauksessa usein tulee kuumetta ja ripulia. Olo on tosi kurja ja siinä menee tosi heikoksi. Koko hoito (keräys vielä erikseen) kestää vähimmillään 3 viikkoa. Toipuminen taas vie vähintään pari kuukautta. Sitä on tosi voimaton ja kaikki pitää aloittaa alusta. Veriarvot eivät nouse hetkessä. Sen jälkeen täytyy olla vielä tarkempana infektioiden kanssa. Suuria ihmismassoja täytyy välttää, multaa, heiniä lehtiä ym. ei saa pöllytellä. Rokotussuoja saattaa lähteä myös siirron myötä, joten jäykkäkouristus ym. eivät ole voimassa ja lastentaudit saattaa sairastaa uudelleen. Uudet rokotukset saa puolen vuoden päästä. Niin ja jos pahoinvointia mietitte, niin sitä ei tullut juuri lainkaan. Riippuu kai lääkeyhdistelmistäkin mitä saa. No niin, tässä lyhykäisyydessään tämä..lisäkysymyksiä saa esittää. Ja jos joku on menossa siirtoon, niin kerron yksityiskohtaisemmin omasta siirrostani. Toivottavasti tästä oli jotain apua.

        Kiitos näistä tiedoista, jotka kirjoitit. Vielä kysyn sellaista, että miten hoitoon pääsee? Asumme Kymenlaaksossa ja ainakaan ei varmasti pääse TAY:siin. Kuinka lääkäriltä saa lähetteen ja tiedätkö vaikuttaako hoidettavan ikä hoidon saatavuuteen, eli onko tässä ikärasismia mukanan. Onko hoito kallista ?
        Kiitos etukäteen !


      • minä vain
        omainen kirjoitti:

        Kiitos näistä tiedoista, jotka kirjoitit. Vielä kysyn sellaista, että miten hoitoon pääsee? Asumme Kymenlaaksossa ja ainakaan ei varmasti pääse TAY:siin. Kuinka lääkäriltä saa lähetteen ja tiedätkö vaikuttaako hoidettavan ikä hoidon saatavuuteen, eli onko tässä ikärasismia mukanan. Onko hoito kallista ?
        Kiitos etukäteen !

        No minun tapauksessani lääkärini (asun pienemmällä paikkakunnalla)konsultoi Tampereelta koko hoitoni ajan ja minua hoidettiin ns. pohjoismaisella "kaavalla" ja minun asioitani käsiteltiin jossain pohjoismaiden kokouksessa. Osastoni ylilääkäri kävi näissä kokouksissa.En sitten tiedä onko tämä kuinka yleinen käytäntö. Ja Tampereelta tuli myös tämä viimeinen sana, että minulle toteutettaisiin tämä kantasolusiirto. Ja käsitykseni mukaan siis kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa näitä tehdään..? Ja tämä on niin rankka hoito että sillä tavoitellaan pysyvää paranemista. Siinä ikäraja on muistaakseni jotain 60 luokkaa, vanhemmilla riskit olisivat jo suuret. Oma hoitava lääkäri siis arvioi tilanteen ja ottaa sitten ilmeisesti yhteyttä siirtoja tekevään sairaalaan. Solujen saatavuus ei siis myöskään ole itsestäänselvyys, minultakin saatiin juuri tarvittava määrä kerättyä, vaikka joiltakin saadaan jopa kolmea siirtoa varten. Ja hoitoa käytetään kai ensisijaisesti niillä, joilla tauti uusii. Hoito ei siis tavallisessa kunnallisessa hoidossa maksa kuin normaalit sairaalan hoitopäivämaksut, joita tosin kertyy aika lailla, kun hoito kestää vähintään sen 3 viikkoa. Kai niitä tehdään jossain yksityisissä sairaaloissakin, niiden hinnoista en tiedä. Ja sitäkään nyt en tiedä että missä kaikissa syövissä siirto on mahdollinen/kannattava. Ainakin lymfoomissa, leukemiassa, sarkoomissa ja tiedän tapauksia joissa esim. kives-, ja rintasyövässä.


      • sinulla?
        minä vain kirjoitti:

        No minun tapauksessani lääkärini (asun pienemmällä paikkakunnalla)konsultoi Tampereelta koko hoitoni ajan ja minua hoidettiin ns. pohjoismaisella "kaavalla" ja minun asioitani käsiteltiin jossain pohjoismaiden kokouksessa. Osastoni ylilääkäri kävi näissä kokouksissa.En sitten tiedä onko tämä kuinka yleinen käytäntö. Ja Tampereelta tuli myös tämä viimeinen sana, että minulle toteutettaisiin tämä kantasolusiirto. Ja käsitykseni mukaan siis kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa näitä tehdään..? Ja tämä on niin rankka hoito että sillä tavoitellaan pysyvää paranemista. Siinä ikäraja on muistaakseni jotain 60 luokkaa, vanhemmilla riskit olisivat jo suuret. Oma hoitava lääkäri siis arvioi tilanteen ja ottaa sitten ilmeisesti yhteyttä siirtoja tekevään sairaalaan. Solujen saatavuus ei siis myöskään ole itsestäänselvyys, minultakin saatiin juuri tarvittava määrä kerättyä, vaikka joiltakin saadaan jopa kolmea siirtoa varten. Ja hoitoa käytetään kai ensisijaisesti niillä, joilla tauti uusii. Hoito ei siis tavallisessa kunnallisessa hoidossa maksa kuin normaalit sairaalan hoitopäivämaksut, joita tosin kertyy aika lailla, kun hoito kestää vähintään sen 3 viikkoa. Kai niitä tehdään jossain yksityisissä sairaaloissakin, niiden hinnoista en tiedä. Ja sitäkään nyt en tiedä että missä kaikissa syövissä siirto on mahdollinen/kannattava. Ainakin lymfoomissa, leukemiassa, sarkoomissa ja tiedän tapauksia joissa esim. kives-, ja rintasyövässä.

        kuulostaa tosi mielenkiintoiselta!
        Mutta en mistään huomannut, että mikä syöpä sinulla on?
        Tekee mieli kysyä, että sattuuko tuo kantasolusiirtohomma hirveesti? Minulle oli aivan järkytys, kun kesäisen leikkauksen jälkeen otettiin epiduraalipuudutusletku pois selästä. Se oli jotenkin laitettu johonkin hermoon tms, sattui aivan sairaasti alhaalla pakarassa kun hoitaja kiskoi sen pois. Huu.Mutta turha niitä pistmiskipuja on miettiä etukäteen, sen olen tässä huomannut.
        -
        voimia sulle


      • sinulla?
        minä vain kirjoitti:

        No minun tapauksessani lääkärini (asun pienemmällä paikkakunnalla)konsultoi Tampereelta koko hoitoni ajan ja minua hoidettiin ns. pohjoismaisella "kaavalla" ja minun asioitani käsiteltiin jossain pohjoismaiden kokouksessa. Osastoni ylilääkäri kävi näissä kokouksissa.En sitten tiedä onko tämä kuinka yleinen käytäntö. Ja Tampereelta tuli myös tämä viimeinen sana, että minulle toteutettaisiin tämä kantasolusiirto. Ja käsitykseni mukaan siis kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa näitä tehdään..? Ja tämä on niin rankka hoito että sillä tavoitellaan pysyvää paranemista. Siinä ikäraja on muistaakseni jotain 60 luokkaa, vanhemmilla riskit olisivat jo suuret. Oma hoitava lääkäri siis arvioi tilanteen ja ottaa sitten ilmeisesti yhteyttä siirtoja tekevään sairaalaan. Solujen saatavuus ei siis myöskään ole itsestäänselvyys, minultakin saatiin juuri tarvittava määrä kerättyä, vaikka joiltakin saadaan jopa kolmea siirtoa varten. Ja hoitoa käytetään kai ensisijaisesti niillä, joilla tauti uusii. Hoito ei siis tavallisessa kunnallisessa hoidossa maksa kuin normaalit sairaalan hoitopäivämaksut, joita tosin kertyy aika lailla, kun hoito kestää vähintään sen 3 viikkoa. Kai niitä tehdään jossain yksityisissä sairaaloissakin, niiden hinnoista en tiedä. Ja sitäkään nyt en tiedä että missä kaikissa syövissä siirto on mahdollinen/kannattava. Ainakin lymfoomissa, leukemiassa, sarkoomissa ja tiedän tapauksia joissa esim. kives-, ja rintasyövässä.

        hei,
        en mistään huomannut mikä syöpä sinulla on? Mihin niitä kantasoluja voi käyttää...
        Ja onko se joku kokeilu, johon olet päässyt mukaan, vai pääsisikö jokainen halutessaan.
        Sattuuko ne kantasolusiirtojutut? Vai onko se ihan "tavallinen" tiputuksessa laitettava juttu.
        Voimia sinulle ja voimahali
        Tsemppi


      • 2 kertaa
        sinulla? kirjoitti:

        hei,
        en mistään huomannut mikä syöpä sinulla on? Mihin niitä kantasoluja voi käyttää...
        Ja onko se joku kokeilu, johon olet päässyt mukaan, vai pääsisikö jokainen halutessaan.
        Sattuuko ne kantasolusiirtojutut? Vai onko se ihan "tavallinen" tiputuksessa laitettava juttu.
        Voimia sinulle ja voimahali
        Tsemppi

        sori kaikki, pieni sekoilu lähetyksessä


      • minä vain
        sinulla? kirjoitti:

        kuulostaa tosi mielenkiintoiselta!
        Mutta en mistään huomannut, että mikä syöpä sinulla on?
        Tekee mieli kysyä, että sattuuko tuo kantasolusiirtohomma hirveesti? Minulle oli aivan järkytys, kun kesäisen leikkauksen jälkeen otettiin epiduraalipuudutusletku pois selästä. Se oli jotenkin laitettu johonkin hermoon tms, sattui aivan sairaasti alhaalla pakarassa kun hoitaja kiskoi sen pois. Huu.Mutta turha niitä pistmiskipuja on miettiä etukäteen, sen olen tässä huomannut.
        -
        voimia sulle

        Minulla on non-hodgkin lymfooma, eli imukudossyöpä, joka esiintyi luissa. Ja sitä olikin sitten vähän joka puolella luustoa..Ei kantasolusiirto satu sen kummemmin. Laskimokanyylin laitto tuosta oikealta solisluun tienoilta ehkä eniten. Solujen keruukanyyli on paksuhko ja se tuntuu ikävältä, kunnes siihenkin tottuu. Eniten tämän koko ruljanssin aikana on sattunut ensimmäisen luuydinnäytteen otto, vaikka joka paikassa sanotaan ettei se tunnu juuri miltään. Sekin riippuu tietysti tapauksesta, mulle kävi ekalla kertaa huono säkä. Mäkin mielestäni kestän kipua aika hyvin enkä pienestä valita, mutta se oli kyllä karmeeta. Jäi pieni kammo. Vielä niitäkin on edessä ja onneksi siinä saa pari esilääkettä, niin on mukavassa pöllyssä.


      • minä vain
        sinulla? kirjoitti:

        hei,
        en mistään huomannut mikä syöpä sinulla on? Mihin niitä kantasoluja voi käyttää...
        Ja onko se joku kokeilu, johon olet päässyt mukaan, vai pääsisikö jokainen halutessaan.
        Sattuuko ne kantasolusiirtojutut? Vai onko se ihan "tavallinen" tiputuksessa laitettava juttu.
        Voimia sinulle ja voimahali
        Tsemppi

        Joo siis kantasolujahan tutkitaan nykyään paljon, koska tulevaisuudessa niitä voi käyttää monenlaisiin sairauksiin. Niitähän kerätään ilmeisesti yliopistollisissa sairaaloissa istukkaverestä, jos antaa siihen luvan. Ennenhän ne on heitetty roskiin. Ja jos olisi resursseja ja tiloja missä säilyttää, se olisi rutiinitoimenpide, että ne kerättäisiin jokaiselta tulevaisuutta varten. Mutta tässä tapauksessa siis ne käytettiin syövän hoitoon(kts. aiempia vastauksia, siellä on selitetty). Ei tämä minun siirto enää mikään kokeilu ole, näitähän on tehty jo kymmenisen vuotta. Toki tilastoihinhan minunkin tapaukseni menee, jossa seurataan hoidon onnistumista ja vaikutusta. Siirron hyödystähän nyt ei tiedä kun vasta ehkä kymmenen vuoden päästä, koska tauti voi uusia koska vaan.Eli kantasolusiirtokaan ei ole vielä varmasti parantava hoito, mutta hyviä tuloksia on saatu tähän mennessä. Halutessaan siihen ei pääse, vaan lääkäri siis arvioi tilanteen. Niin tuo kantasolujen palautus tapahtuu siis vaan tiputtamalla normaalisti siihen laskimokanyyliin pusseista ne solut. Pusseissa on säilöntäainetta, jossa ne solut on ollut pakkasessa odottamassa. Tiputuksen ajankohta on laskettu tarkasti tunneissa.Ainoa ikävä juttu siinä on se säilöntäaine, joka haisee imelälle ja sen tuntee sitten kun se menee elimistöön. Minulla tuntui kurkkuärsytyksenä, laittoi nieleskelemään ja yskitti. Imeskelin mynthonia, se vei makua pois. Tulikohan tässä vastuakset kysymyksiisi..?


    • Kahve

      Poikani on menossa kantasolusiurtoon. Vielä mietitään kumpi.... Minua pelottaa aivan hirveästi tuo allogeeninen siirto!! Siinä kun käänteishyljinnän riski on niin suuri. Harkittiinko sinulle sitä lainkaan, vai mikä oli syy että tehtiin omilla soluilla? Pojallani on Hodgkinin lymfooma.

      • qwertyasdfg

        Mitä tarkoittaa "Käänteishyljintä"?
        Mimmoisia mielikuvia ja prosentteja tähän pelkoon laitettiin?

        - Seppo


      • Kahve
        qwertyasdfg kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa "Käänteishyljintä"?
        Mimmoisia mielikuvia ja prosentteja tähän pelkoon laitettiin?

        - Seppo

        Käänteishyljintä tarkoittaa sitä, että solut hylkivät kehoa. Hyljintä taas päibvastoin; keho hylkii soluja.
        Poikani on juuri nyt autologisessa kantasolusiirrossa. Eli omat solut. Perjantaina solujen palautus.


    • asdffg

      kauan sairaalajakso kesti sinulla? millaista elämä oli sairaalassa hoidon ajan entä kotiin paluun jälkeen? olisiko sinulla jotain vinkkejä kotona olemiseen hoidon jälkeen ja millaista tukea läheisiltä kaipaa tuossa tilanteessa?

    • Hky

      Tehdäänkö lapsille kantasoluhoitoja pelkästään Meilahden sairaalassa?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      76
      3496
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      565
      3287
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      3004
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2092
    5. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      13
      1911
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      316
      1888
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1865
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      143
      1506
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1301
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1282
    Aihe