100km?

kauanko hyväkuntoisella ihmisellä menee pyöräillä noin 100km?
Ilmianna
Jaa

51 Vastausta


semmonen 15 min..jos pitempään niin oot aika rapa... meinaan ryyppään joka päivä ja poltan.. Ja muutenki elelen aika holtittomasti... Voi olla tietty että piri pistää vähän jalkoihin joskus vipinää..mene ja tiedä...kokeile ite!
Ilmianna
Jaa
Jos on innokasta hyväkuntoista porukkaa, niin kahvitaukoineen vajaat kolme tuntia. Jos on yksin liikkeellä niin pitää varata se kolme tuntia, vaikka jättäisi kahvitauon väliin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
miehestä ja pyörästä. Itsellä noin 4-5 tuntia.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lancelta reilut kaksi tuntia, minulta maantiepyörällä ilman kahvitaukoa neljä tuntia. Silloin olen perillä aika hyvissä voimissa.

33 km/h keskinopeutena on aika harvojen herkkua, siis kolmen tunnin aika. Isossa porukassa pääsee lujempaa, jos on eri vetäjiä.
Ilmianna
Jaa
Mulla menisi lyhyillä tauoilla kuutisen tuntia. Olen siis rapakuntoinen.
Ilmianna
Jaa
En tiedä olenko hyväkuntoinen? Mulla menee n. 4 h 10 min hybridillä normaalit lepattavat shortsit jalassa. Olen 40- vuotias ja lopetin röökin polton 4 kk sitten vedettyäni 20 vuotta askin päivässä. Täytyy kyllä sanoa että vuosi sitten tupakoivana en olisi pystynyt 100 km edes polkemaan "yhteen soittoon".
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
4 VASTAUSTA:
Minusta tuo kuulostaa hyvältä kunnolta. Olen itse 45 ja aloittanut pyöräilyn. Epäterveitä elämäntapoja takana myös. Millaisella ohjelmalla olet tuon saavuttanut ?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
uusi alku kirjoitti:
Minusta tuo kuulostaa hyvältä kunnolta. Olen itse 45 ja aloittanut pyöräilyn. Epäterveitä elämäntapoja takana myös. Millaisella ohjelmalla olet tuon saavuttanut ?
Hieman aktiivisemman kuntoilun aloitin 19.7.2004.

Ohjelma on ollut harjoituspäiväkirjan mukaan suunnilleen seuraavanlainen:

19.7-31.10.2004 pyöräilyä n. 4 krt viikossa (lenkkien pituus 15-35 km
1.11.2004-15.1.2005 reippaita kävelylenkkejä 3-4 krt viikossa(kestoltaan n. 1 h)
16.1-15.6.2005 Uintia 3-5 krt viikossa (1000-4000 m)

Pyöräilykauden aloitin tänä vuonna 3.4 ja tähän mennessä olen pyöräillyt n. 2000 km. Viikottain teen 3-7 lenkkiä (lenkkien pituudet 30-120 km välillä). Viikossa n. 250-300 km.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Petri kirjoitti:
Hieman aktiivisemman kuntoilun aloitin 19.7.2004.

Ohjelma on ollut harjoituspäiväkirjan mukaan suunnilleen seuraavanlainen:

19.7-31.10.2004 pyöräilyä n. 4 krt viikossa (lenkkien pituus 15-35 km
1.11.2004-15.1.2005 reippaita kävelylenkkejä 3-4 krt viikossa(kestoltaan n. 1 h)
16.1-15.6.2005 Uintia 3-5 krt viikossa (1000-4000 m)

Pyöräilykauden aloitin tänä vuonna 3.4 ja tähän mennessä olen pyöräillyt n. 2000 km. Viikottain teen 3-7 lenkkiä (lenkkien pituudet 30-120 km välillä). Viikossa n. 250-300 km.
Olet aloittanut 3.4 pyöräilemään ja ajat viikossa 250-300 km ja nyt on kasassa 2000 km. Pettääkö laskutaitosi vai lasketko luikuria ???
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Mönttööri kirjoitti:
Olet aloittanut 3.4 pyöräilemään ja ajat viikossa 250-300 km ja nyt on kasassa 2000 km. Pettääkö laskutaitosi vai lasketko luikuria ???
Kilometrimäärä on tämänhetkinen keskimääräinen. Kauden alussa kun kunto oli surkea niin pyöräilin huomattavasti vähemmän.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kaikki on suhteellista. Aikanaan kisoissa ajettiin 100 km parhaimmillaan alle 2,20 t. Yksin jos ajaa kolmeen tuntiin, voi ilmoittautua heti pyöräilykilpailuihin osanottajaksi. Yhteislenkillä (pk-lenkki) ajetaan tietysti helposti 3 tuntiin, eikä lenkki ole edes kova, jos olosuhteet ovat tuulettomat.
Ilmianna
Jaa
kaverin kanssa eilen ajettiin tollanen lenkki ja aikaa paloi 7 tuntia. tunnin tauko pidettiin tuusulanjärven rannalla ja välillä oli haettava reittiä lähiöiden läpi. pisin lenkki tähän asti, perse alko puutuu loppumatkasta muuten ei ottanu kunnon päälle. juomista ois saanu olla enemmän messissä : 1l vettä bansku. harmi kun hesan pyöräilykartta loppuu turhan alhaalla ettei sen avulla pysty suunnitteleen pitempiä reissuja
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Sisältää muutaman tauon. Keski-ikäinen mies olen. Välineenä Nishiki T-422 hybridi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
karttakauppa.fi myy tällaista:
978-952-266-026-8
Retkeily GT Etelä-Suomi
1:250 000
2012
17,90

Se on jo muutaman vuoden vanha, mutta aika näpärä lenkkien yleissuunnittelussa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
mummopyörällä ajoin kaverin kaa 100-105 km 5-6 tuntii
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Sanotaanko että jos 100km pyöräilet tasan 4- tuntiin niin, silloin kuntosi voidaan määritellä hyväksi.

Tämä on hyvä mittari kaikille pyörän tyypistä riippumatta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Hank. kirjoitti:
Sanotaanko että jos 100km pyöräilet tasan 4- tuntiin niin, silloin kuntosi voidaan määritellä hyväksi.

Tämä on hyvä mittari kaikille pyörän tyypistä riippumatta.
TdH:ssa oli keskinopeusryhmiä tänävuonna 20km/h - 35km/h. Mukana ei varmasti olut ihan rapakuntoisia ja toisaalta kärki ajoi nopeampaa. Tänä vuonna kärjen keskinopeus oli 38,5km/h. Tuo 100km/4h tarkoittaa 25km/h keskinopeutta.

Pyörän tyyppi vaikuttaa paljon, samoin reitin laatu, maasto vs. maantie. Tiellä taas liikennevalot pudottavat sekä ajon mielyttävyyttä että rutkasti keskinopeutta. Tämän takia keskinopeutta on mielestäni järkevää vertailla eri reiteillä vain tiellä, suhteellisen tasaisella ja sielläkin maantiepyörällä sekä reitillä, jossa ei ole valo-ohjattuja risteyksiä. Suomi voidaan mielestäni katsoa kokonaisuudessaan tuollaiseksi suhteellisen tasaiseksi.

Lisäksi kannattaa muistaa, että ryhmä- vs. soloajo antavat eri keskinopeuden. Jos pyörän mallin vaihtaminen hybridistä maantiepyörään antaa vähintään 2km/h lisää keskari ja ryhmä ajo saman verran, niin voi arvioida, että TdH:ssä pystyy ajamaan keskinopeusryhmää, jonka nopeus on ainakin 4km/h enemmän kuin vastaava lenkki hybridillä. Lisäksi maantiepyörän ajoasento on mukavampi, joten tulee vähemmän kremppoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Kyllä reitillä on valtavasti merkitystä. On aivan eri juttu ajaa 100 km pohjanmaan lakeuksilla kuin pohjoisen vaara- tai tunturimaisemissa. Raskailla reiteillä voi olla kymmenien kilometrien nousuvoittoisia pätkiä ja ne voi olla tosi tappavia, ainakin aloittelijalle...
Ilmianna
Jaa
Minun mielestäni pitää olla jo aikamoinen kamikaze, jos täällä pääkaupunkiseudulla pitää yllä yli 25km/h keskinopeutta.
Risteykset ja muu liikenne, sekä kl-väylien kunto, pudottavat nopeuttaa hurjasti ja ainakaan minun kunnollani ja välineilläni ei sellaiseen nopeuteen helposti yllä, että nuo hidasteiden vaikutukset saisin kiinni.
Lisäksi kannattaa tarkastaa matkamittareiden tarkkuus.
Ilmianna
Jaa
Hyvä kunto tarkoittaa monta asiaa. Jos sinulla on reilusti ylimääräisiä kiloja, parhaatkaan lihakset eivät riitä pumppaamaan sinua kiitoon. Sama pätee, jos allasi on nitisevä mummopyörä. Eli tehon lisäksi tärkeä on huomioida se, mitä sillä liikutat.

100km matka onnistuu keskikuntoiselta henkilöltä tavallisella markettipyörällä viiteen tuntiin. Jos valitset maalauksellisen reitin, saat siitä mukavan päiväretken.

Maantiepyörällä keskikuntoinen pääsee saman matkan neljään tuntiin ja muutaman viikon harjoittelun jälkeen matka-aika supistuu kolmeen tuntiin. Kolmen tunnin ajoaika mahdollistaa sadan kilometrin mittaiset iltalenkit.

Olen nuorempana mennyt metallirunkoisella pyörällä 150 kilometriä 8 tuntiin. Se vastaa hyvin laskennallista 18-19km/h keskivauhtia. Nyt sama menee maantiepyörällä viiteen tuntiin. Varmasti nuorempana olin paremmassa kunnossa.

Matka-aikaan vaikuttavat ajajan kunnon ja pyörän lisäksi tien pinnoite, kunto, mäkisyys ja tuulisuus. Pyöräilyn kiehtovuus tulee siitä, etteivät ajot ole koskaan ihan samanlaisia. Kevyen liikenteen väylät ovat täysin mahdottomia. Voit ajaa niitä korkeintaan 25km/h.

100 kilometriä on vielä sen verran lyhyt matka, ettei tarvitse kovin vakavasti miettiä energiakulutusta tai juomista. Selviät varsin helposti, kun pysähdyt syömään nälän tai janon iskiessä. Tosin hyväkuntoinenkin saa vauhtia lisää, kun tankkaa oikein.

Ilmanvastus vaikuttaa paljon nopeuteen. 40% ilmanvastuksesta tulee ajajasta itsestään. Voit vaikuttaa siihen asulla, kyyryllä tai kapealla (käsien paikka) asennolla ja ajamalla toisen pyöräilijän tarjoamassa tuulen suojassa (peesaus).
Kaksi saman kuntoista hemmoa, joista toinen osaa paremmin ajotekniikat, parempi tulee hyvän tovin aiemmin maaliin. Peesaus ja ajo-asennot ovat oma taiteenlajinsa.

Sama pätee rasitukseen. Jos opit välttämään huippurasitusta, onnistut yleensä nostamaan keskinopeuttasi, koska jaksat pidempään. Vältä maksimisykettä, ellei tarkoituksesi ole ohittaa. Maitohappoa alkaa muodostumaan vasta kovalla sykkeellä. Sitä kannattaa välttää.

Kilpapyöräilijät hallitsevat myös kroppansa tasaisen rasittamisen. Seisomaan nousu ylämäessä ei pelkästään tuo lisää voimaa, vaan myös jakaa rasitusta useimmille lihasryhmille.

Kovan vääntämisen sijaan kannattaa opetella nostamaan kierroslukua ja pyörittämään poljinta. Jalat rasittuvat vähemmän pienemmästä väännöstä ja lähes yhtä tärkeää on nopean kierroluvun takaama hyvä verenkierto jaloissa. Lihakset tarvitsevat tasaisella syötöllä ravintoa ja happea. Mitä paremman verenkierron saat aikaan, sitä paremmin jalat kestävät.

Tour de Francen kuskien sanotaan ajavan 50-60 kilometriä tunnissa, joten heiltä taittuu 100 kilometriä kahdessa tunnissa.

Kestävyyskunto ja vauhtikunto ovat eri asia. Pidemmillä matkoillakin, kuten 300km matkoilla on kaksi sarjaa. 25km/h keskinopeus ja 30km/h keskinopeus. Eli löytyy hyväkuntoisia, jotka kykenevät ylläpitämään 30km/h vauhtia jopa 300 kilometrin ajan. Näiltä hemmoilta 300 kilometriä menee 10 tuntiin.

Pitkissä pyöräretkissä pätee kolme sääntöä:
1. Kokeile ensin puolta lyhyempää matkaa
2. Varaudu pahimpaan: Mitä, jos pyörä hajoaa?
3. Mukaan juomaa ja jotain sokeripitoista, jotta pääset takas kotiin, kun voimat uupuu.
Ilmianna
Jaa
Silloin, kun se satanen oli päivittäin ohjelmassa, siihen meni n. 3 tuntia yksin ajaessa. Porukassa ihan miten vain, nopein satanen minkä ajoin, kesti 2 tuntia ja kymmenen minuuttia päälle, mutta siinä oli sitä sakkia...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
8 VASTAUSTA:
Aika kyytiä olet ajellut, keskinopeus 46km/h.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
meette te lujaa kirjoitti:
Aika kyytiä olet ajellut, keskinopeus 46km/h.
Seuramme nopeimmat kuskit ajavat noin 45km/h keskinopeuksilla. Täysin mahdollista hyvissä olosuhteissa. Minun keskinopeudet ovat jääneet 36km/h:n, mikä sekin tarkoittaa aika rivakkaa nousua mäissä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
meette te lujaa kirjoitti:
Aika kyytiä olet ajellut, keskinopeus 46km/h.
No joo, selityksenä voisi kertoa sen olleen sm-lähtö (yleinen luokka)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ma-vic kirjoitti:
No joo, selityksenä voisi kertoa sen olleen sm-lähtö (yleinen luokka)
Aikoinaan meni 90 kilometrin matkaan vähintään kuusi tuntia. Alkumatka liian nopeasti (vanhalla vaihteettomalla teräspyörällä), ja noutaja tuli puolimatkan jälkeen, kun verensokeri meni nollille. Ylämäet taluttamalla, ja usein pienessäkin ylämäessä piti istua penkalla voimia keräämässä. Paluumatka parin päivän päästä meni kuin tourdefranssissa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ma-vic kirjoitti:
No joo, selityksenä voisi kertoa sen olleen sm-lähtö (yleinen luokka)
Kiitos tarkennuksesta. Nyt ei tarvitse kenenkään tavispyöräilijän alkaa suremaan huonouttaan jos ei ihan noihin nopeuksiin pääsekään. :)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Oi niitä aikoja kirjoitti:
Aikoinaan meni 90 kilometrin matkaan vähintään kuusi tuntia. Alkumatka liian nopeasti (vanhalla vaihteettomalla teräspyörällä), ja noutaja tuli puolimatkan jälkeen, kun verensokeri meni nollille. Ylämäet taluttamalla, ja usein pienessäkin ylämäessä piti istua penkalla voimia keräämässä. Paluumatka parin päivän päästä meni kuin tourdefranssissa.
Kyllä sitä on tullut ajettua satasen lenkkiä huonoillakin pyörillä. Yksi sellainen oli 90-luvun raskas citymaasturi. Siinä oli väärä rungon koko ja tästäkin johtuva huono ajoasento, 26 tuuman paksut huonosti rullaavat renkaat (vaikka pyörä oli uusi). Vaihteita oli paljon, onneksi, koska tuolla pyörällä ei olisi muuten päässyt mäkiä ylös ja lenkkiä läpi, pienimmät vaihteet olivat siis erittäin tarpeen.

Aikaa en muista mutta meni sinä kauan ja juomaa meni paljon. Tuo pyörä oli tehokas kunnon kohottaja koska oli raskas ajaa mutta sivuoireena tuli erilaiset nivelvaivat, siis kuskille.

Kun ajeltiin kaverin kanssa jolla oli tavallinen vanha 3-vaihteinen peruspyörä niin hän meni laskuissa heittämällä ohi. Jossain vaiheessa kokeilin vanhaa mummispyörääkin ja sekin tuntui erittäin paljon liukkaammalta. Yritin huoltaa ja saada pyörää liukkaammaksi mutta turhaan. Pikkuhiljaa alkoi silmät aueta pyörien suhteen.

Samanlaisia, huonolla mutta usein uudehkolla pyörällä hitaasti ja vaikeasti eteneviä puuskuttajia näkee tuolla maanteillä silloin tällöin, ja kyllähän se herättää aina säälin sekaisia tunteita ko. pyöräilijöitä kohtaan.

Huono pyörä voi saada pyöräilyharrastuksen loppumaan alkuunsa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Rusopolvi kirjoitti:
Seuramme nopeimmat kuskit ajavat noin 45km/h keskinopeuksilla. Täysin mahdollista hyvissä olosuhteissa. Minun keskinopeudet ovat jääneet 36km/h:n, mikä sekin tarkoittaa aika rivakkaa nousua mäissä.
Jos käy yksin lenkillä, on 36 km/h keskinopeus aika kova, siihen täytyy ajaa reippaasti koko matka. 45km/h keskinopeutta (lenkillä) ei pidä kukaan, mutta jos on lappu per..ssä ja kello käy, se on mahdollista n. 50 km matkan. (omakohtainen kokemus)
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Silloin, kun se satanen oli päivittäin ohjelmassa, siihen meni n. 3 tuntia yksin ajaessa. Porukassa ihan miten vain, nopein satanen minkä ajoin, kesti 2 tuntia ja kymmenen minuuttia päälle, mutta siinä oli sitä sakkia...

Missähän kisassa arvoisa ma-vic on ajanut satasen kaks ja kymmenen. Itsekin satoja stratteja Suomen kisoissa aikanaan ajaneena en usko tuohon juttuun. Kahteen kahteenkymmeneen tiedän ajetuksi, mutta 10 minuuttia tuosta pois on jo aika liukua. Kerropas paikka ja kisa ?!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
En yhtään ihmettele, että kävlijät pelkäävät ja ovat jopa vihaisia pyöräilijöille.
Tuollaiset nopeudet kävelijöiden seassa kapeilla väylillä osoittavat todellista vastuuntunnottomuutta.
Toivottavasti pysytte siellä autojen seassa, vaikka se laitonta onkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
1 VASTAUS:
Ei kait kukaan oikeasti kuvittele, että tuollaisia nopeuksia pidetään jalankulkijoiden seassa pyöräteillä?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lisäyksenä kaikkiin edellisiin lisäisin sen että matkan rasitus ja keskituntinopeus voi vaihdella samallakin ajajalla hyvin paljon riippuen reitin mäkisyydestä ja olosuhteista (kova tuuli ja sade / tyyni ja lämmin ilma) ja siitä onko reitti tuttu (eli tietää missä pitää säästää voimia ja missä voi mennä huoletta kovaa) jne. Yleisiä lukuja voi tietysti antaa mutta kokenut pyöräilijä myös tietää että ei kannata väkisin "riuhtoa" jos olosuhteet ovat huonot. Ilmanvastuksen merkityksen huomaa siitä että jo navakka vastatuuli pudottaa varsinkin yksin ajaessa keskituntinopeutta todella selvästi jos rasituksen pyrii pitämään samana tyyneen säähän verrattuna. Sada ja kylmä taas helposti kylmettää lihakset ja hyydyttää menon jos vaatetus ei ole optimaalinen. Ja lopuksi on tietysti ne henkiset seikat. Joskus on vain sellainen hyvä fiilis että ajo kulkee ja joskus taas on takkuista vaikka sinällään kaiken pitäisi olla kunnossa.
Ilmianna
Jaa
Tiedän kaverin joka vetää 109km 3tuntiin 29minuuttiin. Mutta onkin pyöräillyt parikymmentä vuotta, ikää on nyt 39v. Keskinopeus noilla matkoilla n. 35km/h.
Ilmianna
Jaa
Hei kaikille 50km/h keskinoeutta ajaville. Teillä olisi mahiksia kansainvälisilläkin kilpakentillä.

Eilinen Ranskan ympäriajon avausosuus oli 198km pitkä.
Sen ajoi voittaja aikaan 4.58.19.
Keskinopeus oli siis aika tarkkaan 40km/h.
Voihan se olla, että matkalla oli vähän ylämäkiäkin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Tuolla etapin keskinopudella ja jonkun aika-ajon keskinopeudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ranskan ympäriajon prologin voittajan keskinopeus oli jotain 53 km/h ja yhdessä tämän kesän yli viidenkymmenen kilometrin aika-ajossa voittaja ajoi reilusti yli viittäkymppiä. Silloin, kun Suomessakin ajettiin 50 km aika-ajoja, oli voittajan keskari 47 luokkaa. Nuo ajat ja nopeudet voi ihan hyvin tarkistaa jostakin tilastosta.
Suomesta on nuo aika-ajot lopetettu vuosia sitten ehkäpä "liian rasittavina" Tarkoitan 50 km "tempoa" ja 75 km joukkue aika-ajoja, joka on raastavin kilpailumuoto, mitä on pyöräilijälle keksitty.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ma-vic kirjoitti:
Tuolla etapin keskinopudella ja jonkun aika-ajon keskinopeudella ei ole mitään tekemistä keskenään. Ranskan ympäriajon prologin voittajan keskinopeus oli jotain 53 km/h ja yhdessä tämän kesän yli viidenkymmenen kilometrin aika-ajossa voittaja ajoi reilusti yli viittäkymppiä. Silloin, kun Suomessakin ajettiin 50 km aika-ajoja, oli voittajan keskari 47 luokkaa. Nuo ajat ja nopeudet voi ihan hyvin tarkistaa jostakin tilastosta.
Suomesta on nuo aika-ajot lopetettu vuosia sitten ehkäpä "liian rasittavina" Tarkoitan 50 km "tempoa" ja 75 km joukkue aika-ajoja, joka on raastavin kilpailumuoto, mitä on pyöräilijälle keksitty.
SM-temon sääntöjä on muutettu siten, että Eliten tempon pituus 40-50 km, eli 50 km tempo on yhä mahdollinen. Joukkueajon tialle on tullut paritempo, jossa sääntöjen mukaan matka voi 45-55 km. Rasittavuus ei ole mihinkään kadonnut, kuten ma-vic tuossa epäili.
Edelleen kysyn ma-viciltä, missä olet ajanut 100 km kahteen ja kymmeneen ? Kisapaikka ja vuosiluku ?? Aikaisemmin kysyin samaa, mutta vastausta ei tullut !
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Selle Italia kirjoitti:
SM-temon sääntöjä on muutettu siten, että Eliten tempon pituus 40-50 km, eli 50 km tempo on yhä mahdollinen. Joukkueajon tialle on tullut paritempo, jossa sääntöjen mukaan matka voi 45-55 km. Rasittavuus ei ole mihinkään kadonnut, kuten ma-vic tuossa epäili.
Edelleen kysyn ma-viciltä, missä olet ajanut 100 km kahteen ja kymmeneen ? Kisapaikka ja vuosiluku ?? Aikaisemmin kysyin samaa, mutta vastausta ei tullut !
Vastaus tuohon viimeiseen: eräässä sm-yhteislähdössä aika kauan sitten, Hyvinkää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
ma-vic kirjoitti:
Vastaus tuohon viimeiseen: eräässä sm-yhteislähdössä aika kauan sitten, Hyvinkää.
Mikä vastaus toi tollanen on? Aika säälittävää.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Eiinain kirjoitti:
Mikä vastaus toi tollanen on? Aika säälittävää.
Jos kisasta on kulunut yli 30 vuotta, niin pitäisikö minulla olla siitä kisasta kaikki yksityiskohdat heti esittää jos joku sattuu kysymään? Kaivoin toki yksityiskohdat esille, mutta olkoon.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vielä säälittävämpää on kaivaa yksityiskohdat esille ja jättää kirjoittamatta niitä tänne ja todistaa olevansa oikeassa/väärässä....:))))
Ilmianna
Jaa
Hakkaanko kortisoli-tasoni taivaaseen jos alan kulkea 55km suuntaan pyörällä töihin?
Eli 110km päivässä.

Olen nyt noin 2.5vuotta polkenut kuntopöyrää niin matalalla teholla, että hyvä kun hengästyn. Keskimäärin poljen noin 5krt viikossa, 2tuntia kerralla. Tasaista vauhtia ja vastus melkoisen kevyellä. Ei viedä keskustelua nyt siihen suuntaan, että onko tuo kuntopyöräily nyt ylipäänsä mielekestä tai tuloksia tuottavaa. Kuntopyöräilyn vaihtoehtona olisi ollut löhöäminen sohvalla, joten ehkä kuntopyöräily, vaikkakin liian kevyttä onkin, on parempi vaihtehto.

Onko kellään teistä abouttia 110km pyöräajoa päivittäin? Olenko nyt täysin kuutamolla ja kannattaisiko vaan autolla suditella työmatkoja?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Mä just sportstrackeristä katsoin ni viimevkoloppuna päälle 100 km ja aikaa meni 3h 18min yhden pysähyksen taktiikalla.keskari 31,2kmh...joo ja ei ollu hybridillä eikä sillä onnistuisikaan
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Kannattaa ajaa pyörällä, mutta ei joka päivä. Ihanteellista olisi, jos pääsisi toiseen suuntaan autolla ja toiseen pyörällä. Alussa tulee olla todella tarkka rasitustasojen kanssa.

Jokin yksinkertainen tapa, vaikka sykemittarin kertoma rasitustaso, helpottaa arviointia. Joisakin kehittyneissä sykemittareissa käytetään suomalaisen Firsbeat'in teknologiaa mittaamaan rasitustasoja. Se lienee kehittynein tapa tällä hetkellä.

http://www.firstbeat.fi/fi/tuotteet
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
yksi tunti, seitsemän minuuttia, ja kaksi sekuntia :-D
http://www.ihpva.org/hpvarec3.htm
Ilmianna
Jaa
Kiitoksia kommenteista, sulattelen näitä. Eihän minun todellekaan tarvitse joka päivä pyöräillä :) En tullut tuota ajatelleeksi. Matka suuntaan on siis noin 55km ja päivässä 110km.
Ilmianna
Jaa
5 h 30 min. Sen suuremmin rasittumatta.
Ilmianna
Jaa
Ajoin joskus 10 vuotta sitten 60 km aikaan 3 tuntia.
Polkupyörä oli vanha 5 vaihteinen ja pyörä painoi vajaa 20 kiloa ja tarakalla oli 5 kiloa rautalevyjä, kun vein niitä maalle ahjon tekemiseen.
Siihen vielä 40 km päälle, niin olisi mennyt 5 tuntia.
Kokeilin vanhaa 5 vaihteista pyörää tässä eräänä päivänä, kun olen ajanut hybridillä, niin jopas oli raskas ja huono ajettava tuo vanha ja raskas 5 vaihteinen pokupyörä.
Nyt en lähtisi sillä ajamaan yhään pidempää lenkkiä.
Kai sitä olis silloin kovemmassa kunnossa, kun sillä jaksoi ajaa, eikä tuntunut yhtään raskaalta siihen aikaan.
Ilmianna
Jaa
3-4h melko optimaalinen aika hyvällä kunnolla. Toki harjoituksen laadusta riippuen, onko rääkkiä vai leppoisaa ajoa voi joko lisätä tai vähentää aikaa :)
Ilmianna
Jaa
Joko ketjun aloittaja on päässyt maaliin? Treenaamiseen on ollut ainakin riittävästi aikaa, 12 vuotta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Haha :D
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Paras oli kun kukaan ei kysynyt millainen satula tai pyörä aloittajalla oli. Välineautistit olettivat ap:lla olevan joku 2.5ke pyörä ja alkoivat heti päteä sen pohjalta.

Jos henkilöllä on joku tuollainen vitun cyclorossari, niin on varmasti myöskin kokemusta vähän kauppareissua pitemmiltä lenkeiltä (+40 km), niin että osaa itse kertotaulua käyttäen ja kusitauot plussaten arvioida kauanko siihen menee aikaa.

Ap:n kysymys olikin melko yleisluontoinen ja riippuu aika pitkälti välineistä ja maastosta. Monilla peruspyörien satuloilla on perse hellänä jo parinkymmenen kilometrin jälkeen. Kysymys oli luokkaa "kuinka kovaa pääsee urheiluautolla", mutta välineautistit vain hakevat tekosyytä päästä luettelemaan tarvikekatalogien tietoja.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

100km?

kauanko hyväkuntoisella ihmisellä menee pyöräillä noin 100km?

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta