ortodoksisista kirkoista

Henrik

Mikähän mahtaa olla Suomen vanhin ortodoksinen kirkkorakennus? Vanhimmat taitavat olla Venäjän vallan ajalta. Ortodoksia on uusi ilmiö verrattuna Suomen alkuperäiseen uskoon katolisuuteen, josta todistavat keskiajan kirkot. Onko tietoa, miten Suomenlinnan kirkon palautusprojekti etenee? Koska Itäkeskuksen kirkko valmistuu? Ei taida tulla kutsua Konstantinopolin pojille sen kirkon vihkiäisiin.

37

1549

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ponomari Jerma

      ... heitän, että vanhimmat nykyisinkin käytössä olevat ort.kirkkorakennukset ovat Lappeenrannan ort.kirkko ja Hattuvaaran tsasouna Ilomantsissa. Lappeenrannan kirkko on muistaakseni rakennettu 1700-luvun lopulla.

      Oppineemmat vastatkoot väitteeseesi katolisuudesta Suomen alkuperäisenä uskontona. Tietääkseni suomalainen pakanausko on vanhin uskonto Suomessa. Mitä uskoa arvelet ihmisten tunnustaneen Karjalan kannaksella, Viipurin ja Mikkelin seuduilla ennen kuin Ruotsi valtasi alueet? Siis ennen Viipuriin suuntautunutta ristiretkeä ja ennen Pähkinäsaaren rauhaa v. 1323. Saattaa hyvinkin olla, että nuo alueet olivat Novgorodin valtapiirissä ja asukkaat ort.kirkon vaikutuspiirissä.

    • el-kirahwi

      Muistaakseni vanhin ortodoksinen kirkko nykyisen Suomen alueella sijaitsee Lappeenrannassa ja on peräisin jostain 1700-luvulta, aluehan kuului kauemmin Venäjään kuin muu osa nykyistä Suomea. Rajan takana on varmasti vanhempiakin ortodoksisia kirkkorakennuksia sillä alueella, joka ennen kuului Suomeen.

      Yksi syy vanhojen kirkkorakennusten puuttumiseen saattaa olla, että Karjalassa oli tapana rakentaa puisia kirkkoja, eivätkä ne kestä yhtä kauan kuin kiviset. Nykyisen Suomen alueella on myös pari vanhaa puutsasounaa, esim. Hattuvaarassa, mutta en muista, miltä ajalta ne ovat peräisin.

      Ortodoksisuus on ehkä uusi ilmiö suurimmalla osalla sitä aluetta, joka nykyään kuuluu Suomeen, mutta idemmässä, luovutetulla alueella, se taas on vanhempi. Ja sitä paitsi on myös arkeologisia löytyjä, joiden perusteella myös lännemmässä voidaan olettaa ensimmäisten kosketusten kristinuskoon tulleen idästä.

      Moskovan patriarkaatin Itäkeskuksen kirkosta ei ole vähään aikaan kuulunut mitään. Olisin itsekin kiinnostunut tietämään, onko asiassa tapahtunut mitään. Tosin kuulin joskus suullisesti ohimennen mainittavan, että kyseessä saattaa olla hyvinkin pitkä aikavälin projekti (=10 vuoden kuluessa).

      • Johannes

        Vastaan kysymyksiin historian osalta ja tarkennan hiukan vastauksia. Kuten on jo todettukin, vanhin ortodoksinen kirkko nykyisen Suomen alueella on Lappeenrannan Jumalansynnyttäjän suojeluksen kirkko, joka on valmistunut vuonna 1781. Lähes yhtä iäkäs on Kotkan Pyhän Nikolaoksen kirkko, joka on ollut valmis 1790-luvulla. Kummankin kirkon rakennushistoria on yhteydessä venäläisten Kymenlaaksossa harjoittamaan linnoittamiseen, joka oli erityisen laajamittaista ko. alueen tultua Venäjän valloittamaksi Turun rauhan 1743
        jälkeen.

        Tsasounista on tiettävästi vanhin Ilomantsin Hattuvaaran Pietarin ja Paavalin tsasouna, jonka runko on 1700-luvun lopulta. Myös Lieksan keskustan liepeillä sijaitsee 1700-luvulla rakennettu pieni tsasouna.

        Rajantakaisessa entisessä Suomen Karjalassa ei tietääkseni ole säilynyt tätä vanhempia kirkkorakennuksia. Laatokan Valamon vanhimmat kirkot ovat igumeni Nasarin ajalta 1700-luvun lopulta, ja Konevitsassa vanhin kirkko lienee Kasanin skiitan kirkko 1790-luvulta.

        Emme ilmeisesti tule koskaan saamaan yksimielisyyttä siitä, kumpi tuli ensin Suomeen, ortodoksinen vai roomalaiskatolinen usko. Historiallinen fakta kuitenkin on, että Novgorodin vaikutuspiiriin on 1200-luvulla kuulunut nykyisen Mikkelin tienoilla sijainnut Savilahden pogosta, jonka toiminta päättyi ilmeisimmin ruotsalaisten ristiretkiin. Onko Mikkelin seutu Suomen aluetta vai ei, päättäköön jokainen täällä itse.

        Suomenlinnan historiallisesti ainutlaatuisen Aleksanteri Nevskin sotilaskirkon (valmistui 1854, häpäistiin 1929) ennallistamisesta ja palauttamisesta ortodokseille ei tietääkseni ole tehty päätöksiä. Kirkko kuuluu nykyisin Helsingin luterilaisen Johanneksen seurakunnan hallintaan ja on vajaakäytössä.


      • jussi
        Johannes kirjoitti:

        Vastaan kysymyksiin historian osalta ja tarkennan hiukan vastauksia. Kuten on jo todettukin, vanhin ortodoksinen kirkko nykyisen Suomen alueella on Lappeenrannan Jumalansynnyttäjän suojeluksen kirkko, joka on valmistunut vuonna 1781. Lähes yhtä iäkäs on Kotkan Pyhän Nikolaoksen kirkko, joka on ollut valmis 1790-luvulla. Kummankin kirkon rakennushistoria on yhteydessä venäläisten Kymenlaaksossa harjoittamaan linnoittamiseen, joka oli erityisen laajamittaista ko. alueen tultua Venäjän valloittamaksi Turun rauhan 1743
        jälkeen.

        Tsasounista on tiettävästi vanhin Ilomantsin Hattuvaaran Pietarin ja Paavalin tsasouna, jonka runko on 1700-luvun lopulta. Myös Lieksan keskustan liepeillä sijaitsee 1700-luvulla rakennettu pieni tsasouna.

        Rajantakaisessa entisessä Suomen Karjalassa ei tietääkseni ole säilynyt tätä vanhempia kirkkorakennuksia. Laatokan Valamon vanhimmat kirkot ovat igumeni Nasarin ajalta 1700-luvun lopulta, ja Konevitsassa vanhin kirkko lienee Kasanin skiitan kirkko 1790-luvulta.

        Emme ilmeisesti tule koskaan saamaan yksimielisyyttä siitä, kumpi tuli ensin Suomeen, ortodoksinen vai roomalaiskatolinen usko. Historiallinen fakta kuitenkin on, että Novgorodin vaikutuspiiriin on 1200-luvulla kuulunut nykyisen Mikkelin tienoilla sijainnut Savilahden pogosta, jonka toiminta päättyi ilmeisimmin ruotsalaisten ristiretkiin. Onko Mikkelin seutu Suomen aluetta vai ei, päättäköön jokainen täällä itse.

        Suomenlinnan historiallisesti ainutlaatuisen Aleksanteri Nevskin sotilaskirkon (valmistui 1854, häpäistiin 1929) ennallistamisesta ja palauttamisesta ortodokseille ei tietääkseni ole tehty päätöksiä. Kirkko kuuluu nykyisin Helsingin luterilaisen Johanneksen seurakunnan hallintaan ja on vajaakäytössä.

        Veikkaisin, että vanhin nyky Suomessa ortodoksien käytössä ollut kirkkotila on ollut kappeli Olavinlinnassa.


      • Johannes
        jussi kirjoitti:

        Veikkaisin, että vanhin nyky Suomessa ortodoksien käytössä ollut kirkkotila on ollut kappeli Olavinlinnassa.

        Olet oikeassa. Mutta sitä tilaa ei ole alunperin rakennettu ortodoksiseksi kirkoksi.

        Savonlinnassahan on muuten 1800-luvulla rakennettu entinen ortodoksinen puukirkkokin, joka tosin nykyisin on luterilaisena kirkkona.


      • M-LS
        Johannes kirjoitti:

        Olet oikeassa. Mutta sitä tilaa ei ole alunperin rakennettu ortodoksiseksi kirkoksi.

        Savonlinnassahan on muuten 1800-luvulla rakennettu entinen ortodoksinen puukirkkokin, joka tosin nykyisin on luterilaisena kirkkona.

        ostettaisiin takaisin ortodokseille. Vanhoista ortodoksisista kirkoista nyky Suomen alueella muistuu mieleeni, että aikoinaan ns Vanhaan (Venäjän) Suomeen kuuluneessa Haminassa on myös iäkäs ortodoksinen kirkko. Se on joko aivan 1700-luvun lopusta tai 1800-luvun alusta.


      • Käsi
        Johannes kirjoitti:

        Olet oikeassa. Mutta sitä tilaa ei ole alunperin rakennettu ortodoksiseksi kirkoksi.

        Savonlinnassahan on muuten 1800-luvulla rakennettu entinen ortodoksinen puukirkkokin, joka tosin nykyisin on luterilaisena kirkkona.

        Tietääkseni linnaa vuodesta 1743 isännöineet venäläiset eivät toimittaneet palveluksia linnan kappelissa, vaan kuninkaansalissa.

        Savonlinnan pikkukirkon palauttamisesta ortodokseille on keskusteltukin, mutta tuskinpa mitään ratkaisevaa ainakaan lähitulevaisuudessa tapahtuu.


      • Johannes
        M-LS kirjoitti:

        ostettaisiin takaisin ortodokseille. Vanhoista ortodoksisista kirkoista nyky Suomen alueella muistuu mieleeni, että aikoinaan ns Vanhaan (Venäjän) Suomeen kuuluneessa Haminassa on myös iäkäs ortodoksinen kirkko. Se on joko aivan 1700-luvun lopusta tai 1800-luvun alusta.

        Haminan Pyhien apostolien Pietarin ja Paavalin kirkko on valmistunut 1830-luvulla. Kirkko on erittäin kaunis ja rakenteellisesti erikoinen, sillä se on ulkopuolelta pyöreä, mutta sisältä ristinmuotoinen. Suosittelen ehdottomasti siellä vierailemista : ). Myös Haminan kirkko on rakennettu keskelle linnoitusta ja sen liepeillä tulee epätodellinen olo, sillä lähitienoo muistuttaa enemmän Pietaria kuin Suomen kaupunkeja.

        Savonlinnan ns. Pikkukirkosta sanoisin, että luterilaiset ovat pitäneet siitä erittäin hyvää huolta, mutta ikonostaasia siellä ei tietenkään enää ole. Kai se voitaisiin ostaa takaisin ortodokseille, mutta kuka sen ylläpitäisi ja
        mistä sinne saataisiin papisto? Savonlinnassa on tietääkseni nykyisin varsin vähän ortodokseja ja palveluksia (uudemmassa rukoushuoneessa) harvoin.
        Kaupunki kuuluu muistaakseni Varkauden seurakuntaan.


      • Jussi
        Käsi kirjoitti:

        Tietääkseni linnaa vuodesta 1743 isännöineet venäläiset eivät toimittaneet palveluksia linnan kappelissa, vaan kuninkaansalissa.

        Savonlinnan pikkukirkon palauttamisesta ortodokseille on keskusteltukin, mutta tuskinpa mitään ratkaisevaa ainakaan lähitulevaisuudessa tapahtuu.

        Yritin tutkia asiaa, mutta en saanut muuta selvyyttä, kuin "että Olavinlinnan kappeli oli ilmeisesti ammusvarastona heti Isonvihan jälkeen". No ehkä kuitenkin ennen siihen käyttöön joutumista se palveli ensin "tsasounana".
        Asia olisi oikeastaan paremmankin tutkimisen väärti, koska oletettavasti kuitenkin Savonlinnasta löytyy nyky Suomen vanhin ortodoksi-tila.
        Kuninkaansali sitten olisikin ollut varmaan paras paikka linnassa kirkolliseen käyttöön.
        Tähän aikaanhan Olavinlinnassa oli kova rakennustyö meneillään. Rakennettiin uutta Suvorovin osaa, juntattiin maahan parruja pystyyn ja laajennettiin linnaa itään.
        Savonlinnaan siirtyi muuten viime sodan jälkeen paljon ortodoksievakkoja varsinkin Laatokan-Karjalasta ja on todella harmi, ettei Pikkukirkkoa anettu takaisin heidän käyttöönsä.


      • M-LS
        Johannes kirjoitti:

        Haminan Pyhien apostolien Pietarin ja Paavalin kirkko on valmistunut 1830-luvulla. Kirkko on erittäin kaunis ja rakenteellisesti erikoinen, sillä se on ulkopuolelta pyöreä, mutta sisältä ristinmuotoinen. Suosittelen ehdottomasti siellä vierailemista : ). Myös Haminan kirkko on rakennettu keskelle linnoitusta ja sen liepeillä tulee epätodellinen olo, sillä lähitienoo muistuttaa enemmän Pietaria kuin Suomen kaupunkeja.

        Savonlinnan ns. Pikkukirkosta sanoisin, että luterilaiset ovat pitäneet siitä erittäin hyvää huolta, mutta ikonostaasia siellä ei tietenkään enää ole. Kai se voitaisiin ostaa takaisin ortodokseille, mutta kuka sen ylläpitäisi ja
        mistä sinne saataisiin papisto? Savonlinnassa on tietääkseni nykyisin varsin vähän ortodokseja ja palveluksia (uudemmassa rukoushuoneessa) harvoin.
        Kaupunki kuuluu muistaakseni Varkauden seurakuntaan.

        on siis vanhempi kuin Haminan kirkko, vaikka luulin asian olevan päin vastoin. Pyhän Kolminaisuuden kirkko on vihitty käyttöön 1827, ja se on Helsingin nykyisistä kirkoista vanhin. Vanha (luterilainen) kirkko on samalta vuodelta, mutta valmistui muutamaa kuukautta myöhemmin.

        Pappispulaa esiintyy kirkossamme vain maaseudulla ja pikkukaupungeissa. Täällä Helsingin seudulla on paljon papistoa. Osa papeista toimii sivutoimisina pappeina jonkin siviiliviran ohella.


    • Entinen luterilainen

      Jos Suomella tarkoitetaan aluetta, jota asukkaat kutsuivat Suomeksi, oli keskiajan Suomi nykyinen Varsinais-Suomi, jossa ei tietääkseni oli ortodokseilla mitään tekemistä. Jos Suomella tarkoitetaan (nykyisen käsityksen mukaan) suomalaisten asuttamaa aluetta, vanhimmat varmuudella tiedetyt rakennukset taitavat olla Valamossa ja Konevitsassa. Nykyisen Suomen vanhin ortodoksirakennus, josta olen nähnyt kuvan lienee Eerik Utterin Käkisalmen läänin kartasta 1649-50, jossa on mm Ilomantsin kirkko.

      Yleisen käsityksen mukaan pappi, pakana ja risti ovat slaavilaisia lainasanoja ja tämä on tulkittu todisteeksi siitä, että ensimmäiset kristilliset vaikutteet on saatu idästä.

      • ortakka

        Jossain länsirannikolla on löydetty ortodoksista esineistöä, joten siellä kin on ollut ortodoksisuutta. Ei pidä luulla, että ortodokseja ei olisi lännnessä. Eivät luterilaiset ole ainoita, voisivat hiukan kunnioittaa myös ortodokseja, joita on sorrettu iätajat ja kohdeltu törkeästi, vielä melko myöhään. Kokemuksia on!


    • tjl

      Sattuuko kenelläkään olemaan arviota siitä, kuinka monta ortodoksista kirkkoa on muutettu luterilaisiksi?

      Palauttaminen on periaatteessa tietenkin kannatettavaa, mutta jos kirkkoja on paljon, tyhjien kirkkojen ylläpito voi olla pikemminkin tappio kuin voitto ortodoksiselle kirkolle. Käytännössähän Suomen kirkot seisovat tyhjillään muina aikoina, paitsi jouluna ja pääsiäisenä ja suosittuina vihkiaikoina.

      • kummastunut

        "Käytännössähän Suomen kirkot seisovat tyhjillään muina aikoina, paitsi jouluna ja pääsiäisenä ja suosittuina vihkiaikoina."

        En minä ainakaan ole ikinä ollut Suomessa ortodoksisessa kirkossa, joka olisi jumalanpalveluksen aikana "seissyt tyhjillään"!


      • tjl
        kummastunut kirjoitti:

        "Käytännössähän Suomen kirkot seisovat tyhjillään muina aikoina, paitsi jouluna ja pääsiäisenä ja suosittuina vihkiaikoina."

        En minä ainakaan ole ikinä ollut Suomessa ortodoksisessa kirkossa, joka olisi jumalanpalveluksen aikana "seissyt tyhjillään"!

        Vähän hankala keskustella kirkkojen käyttöasteesta kun ei ole tilastoja kädenulottuvilla, mutta havaintoni mukaan monia ev-lut kirkkoja on vain sesonkikäytössä ja tavallisessa sunnuntaijumalanpalveluksessa on vähän porukkaa (tutkimuksen mukaan 8 % suomalaisista sanoo käyvänsä vähintään kerran kuukaudessa jumalanpalveluksessa). Taitaa olla ylikapasiteettiä. Sama saattaisi käydä ortodokseillekin, jos kirkkojen lukumäärä äkkiä lisääntyisi huomioimatta väestöpohjaa.

        Ongelma on siinä, että kirkkojen määrä ja sijainti ei vastaa esim. muuttoliikkeitä ym väestökehitystä.


      • kummastunut
        tjl kirjoitti:

        Vähän hankala keskustella kirkkojen käyttöasteesta kun ei ole tilastoja kädenulottuvilla, mutta havaintoni mukaan monia ev-lut kirkkoja on vain sesonkikäytössä ja tavallisessa sunnuntaijumalanpalveluksessa on vähän porukkaa (tutkimuksen mukaan 8 % suomalaisista sanoo käyvänsä vähintään kerran kuukaudessa jumalanpalveluksessa). Taitaa olla ylikapasiteettiä. Sama saattaisi käydä ortodokseillekin, jos kirkkojen lukumäärä äkkiä lisääntyisi huomioimatta väestöpohjaa.

        Ongelma on siinä, että kirkkojen määrä ja sijainti ei vastaa esim. muuttoliikkeitä ym väestökehitystä.

        "havaintoni mukaan monia ev-lut kirkkoja on vain sesonkikäytössä"

        Niistä taas minulla ei ole havaintoja. En nimittäin käy niissä.

        "ja tavallisessa sunnuntaijumalanpalveluksessa on vähän porukkaa (tutkimuksen mukaan 8 % suomalaisista sanoo käyvänsä vähintään kerran kuukaudessa jumalanpalveluksessa)."

        Kirkothan repeäisivät, jos yhtäkkiä esim. 80 % suomalaisista alkaisi käydä vähintään kerran kuukaudessa jumalanpalveluksessa. Ei kai kukaan nyt sellaista oikeasti toivo?

        Luterilaiset ovat kyllä osanneet pitää huolen ainakin siitä, että eräät erityisryhmät jäävät aina kotiin. Näitä ovat: musiikkikorvan omistavat sekä laihat ja raihnaat (joiden takalisto ja/tai selkä ei kestä epämukavissa penkeissä istumista) sekä ne, joiden mielestä virret ja etenkin niiden "yhteislaulu" on kuvottavaa tai epätoivottovaa, samoin kuin kaikki muu rukousta häiritsevä "kirkkokansan osallistumismahdollisuuksia parantava" tekotoiminta.

        Ehkä luterilaiset järjestävät jumalanpalveluksia läsnäolijoita varten. Ortodoksit taas järjestävät niitä etupäässä muiden kuin läsnäolijoiden puolesta. Kirkon jäsenille tieto tästä on hyvin tärkeä; ts. että joku hoitaa homman heidän puolestaan ja heidän edesmenneiden omaistensa puolesta silloinkin kun he eivät itse tule paikalle.

        Niinpä ortodoksisuuden kyseessä ollen on melko epärelevanttia arvioida näkyvän kirkkokansan lukumäärää.

        Mutta siinä olet oikeassa, että jos kirkkoja jostakin syystä on yhtäkkiä siinä määrin liikaa, että ne on todella pidettävä suljettuina kun ei ole ketään, joka avaisi oven, saati pappia tai ainokaistakaan maallikkoa toimittamaan palveluksia, se olisi huono ja tarpeeton asia.


      • tjl
        kummastunut kirjoitti:

        "havaintoni mukaan monia ev-lut kirkkoja on vain sesonkikäytössä"

        Niistä taas minulla ei ole havaintoja. En nimittäin käy niissä.

        "ja tavallisessa sunnuntaijumalanpalveluksessa on vähän porukkaa (tutkimuksen mukaan 8 % suomalaisista sanoo käyvänsä vähintään kerran kuukaudessa jumalanpalveluksessa)."

        Kirkothan repeäisivät, jos yhtäkkiä esim. 80 % suomalaisista alkaisi käydä vähintään kerran kuukaudessa jumalanpalveluksessa. Ei kai kukaan nyt sellaista oikeasti toivo?

        Luterilaiset ovat kyllä osanneet pitää huolen ainakin siitä, että eräät erityisryhmät jäävät aina kotiin. Näitä ovat: musiikkikorvan omistavat sekä laihat ja raihnaat (joiden takalisto ja/tai selkä ei kestä epämukavissa penkeissä istumista) sekä ne, joiden mielestä virret ja etenkin niiden "yhteislaulu" on kuvottavaa tai epätoivottovaa, samoin kuin kaikki muu rukousta häiritsevä "kirkkokansan osallistumismahdollisuuksia parantava" tekotoiminta.

        Ehkä luterilaiset järjestävät jumalanpalveluksia läsnäolijoita varten. Ortodoksit taas järjestävät niitä etupäässä muiden kuin läsnäolijoiden puolesta. Kirkon jäsenille tieto tästä on hyvin tärkeä; ts. että joku hoitaa homman heidän puolestaan ja heidän edesmenneiden omaistensa puolesta silloinkin kun he eivät itse tule paikalle.

        Niinpä ortodoksisuuden kyseessä ollen on melko epärelevanttia arvioida näkyvän kirkkokansan lukumäärää.

        Mutta siinä olet oikeassa, että jos kirkkoja jostakin syystä on yhtäkkiä siinä määrin liikaa, että ne on todella pidettävä suljettuina kun ei ole ketään, joka avaisi oven, saati pappia tai ainokaistakaan maallikkoa toimittamaan palveluksia, se olisi huono ja tarpeeton asia.

        Niinpä, se 8 % sisältää kaikki suomalaiset, ei vain luterilaiset. Tietenkin osallistumisaste voi olla korkeampi esim. ortodokseilla ja syynä voi olla vaikka mikä opista ("kunhan joku hoitaa homman") voimakkaampaan identiteettiin. Veikkaan kuitenkin, että suurin syy on maallistumisessa: ihminen ei vain jaksa eikä viitsi. Osallistumisprosentti on Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan sama Pohjoismaissa ja Venäjällä.

        Kritiikkisi ev-lut jumalanpalvelusta kohtaan on aika osuvaa vaikka et niissä käy. Seurakuntalainen saa usein pelätä, että mitähän aktivointia ne taas ovat keksineet ja milloin pappi taas hyökkää kirkkokansan kimppuun. Luulen että ihmiset valitsevat jumalanpalveluksen aika paljon papin mukaan.

        Vaikka en Tuomas-messusta paljon perusta, on se komeaa kun kirkko on ääriään myöten täynnä eikä vain ne tavalliset 25 ihmistä.


      • Johannes

        Suomen kirkot eivät seiso tyhjillään.

        Luterilaisista en mene sanomaan juuta enkä jaata tässä mielessä, mutta useimmat ortodoksiset kirkot ovat täynnä joulun ja pääsiäisen lisäksi mm. temppelin praasniekassa, usein suuressa paastossa, palmusunnuntaina, teofaniassa ja silloin kun piispa vierailee seurakunnassa. Rajaseudulla jokin tsasouna saattaa olla liturgiassa vain muutaman mummon kansoittama, mutta entä sitten? Nämäkin mummot tarvitsevat palveluksensa. Ja ortodoksinen pappi toimittaa palveluksen joka tapauksessa, oli kansaa tai ei. Se kun on ESIRUKOUSTA koko maailman puolesta ja pyhät ihmiset ovat palveluksessa aina läsnä.

        Minulla ei ole mitään tilastoa siitä, miten monta ortodoksista kirkkoa on muutettu luterilaisiksi. Luettelo ei ole täydellinen, mutta seuraavat tulevat lonkalta mieleeni:

        Viaporin (Suomenlinnan) linnoituksen Pyhän Aleksanteri Nevskin sotilaskatedraali

        Kouvolan ortodoksinen sotilaskirkko (palautettu sittemmin takaisin ortodokseille)

        Savonlinnan ns. Pikkukirkko

        Lappeenrannan sotilaskirkko

        Näiden lisäksi ortodoksisia kirkkoja on käytetty itsenäisen Suomen aikana ainakin varastona, sotilaskotina, ilmavalvontatornina, kirjastona ja oppilaitoksena. Useita kirkkoja on myös purettu, räikeimmät tapaukset Hämeenlinnassa ja Tuusulan Hyrylässä. Keskeinen syy kirkkojen tuhoutumiseen ja alkuperäisestä poikkeavaan käyttöön on, että ne useimmissa tapauksissa ovat olleet sotilaskirkkoja. Nämä kun tulivat Suomen itsenäistyttyä suoraan valtion omaisuudeksi.


      • Johannes

        Unohdin edellisessä kirjoituksessani mainita, että myös eräs Petsamon luostarin kirkoista muutettiin aikanaan luterilaiseksi kirkoksi. Asia on täysin historiaa, sillä kyseistä kirkkoa ei enää ole olemassa eikä aluekaan kuulu enää Suomeen.


      • M-LS

        luterilaisiksi kirkoiksi Suomessa on muutettu vain vanhoja venäläisiä sotilaskirkkoja, jotka Suomen itsenäistyessä joutuivat valtiolle.

        Tunnetuin näistä on Suomenlinnan eli Viaporin alunperin p. Aleksanteri Nevalaiselle pyhitetty kirkko. Monia sotilaskirkkoja on myös purettu ja Helsingistä purettiin 1920-luvulla "liikennettä haittaavana" ns Rauhan kappeli, jonka Nikolai II oli rakennuttanut Haminan rauhan muistoksi. Se sijaitsi Uspenski Katedraalin vieressä.

        Luterilainen kirkko on sittemmin palauttanut joitakin näistä entisistä sotilaskirkoista ortodokseille. Esimerkiksi Kouvolan evlut seurakunta lahjoitti Kouvolan vanhan sotilaskirkon ortodoksiselle seurakunnalle. Kouvolassa asuu nykyään paljon ortodokseja, ja se on Haminan ort. seurakunnan tärkein keskus.


      • tjl
        Johannes kirjoitti:

        Suomen kirkot eivät seiso tyhjillään.

        Luterilaisista en mene sanomaan juuta enkä jaata tässä mielessä, mutta useimmat ortodoksiset kirkot ovat täynnä joulun ja pääsiäisen lisäksi mm. temppelin praasniekassa, usein suuressa paastossa, palmusunnuntaina, teofaniassa ja silloin kun piispa vierailee seurakunnassa. Rajaseudulla jokin tsasouna saattaa olla liturgiassa vain muutaman mummon kansoittama, mutta entä sitten? Nämäkin mummot tarvitsevat palveluksensa. Ja ortodoksinen pappi toimittaa palveluksen joka tapauksessa, oli kansaa tai ei. Se kun on ESIRUKOUSTA koko maailman puolesta ja pyhät ihmiset ovat palveluksessa aina läsnä.

        Minulla ei ole mitään tilastoa siitä, miten monta ortodoksista kirkkoa on muutettu luterilaisiksi. Luettelo ei ole täydellinen, mutta seuraavat tulevat lonkalta mieleeni:

        Viaporin (Suomenlinnan) linnoituksen Pyhän Aleksanteri Nevskin sotilaskatedraali

        Kouvolan ortodoksinen sotilaskirkko (palautettu sittemmin takaisin ortodokseille)

        Savonlinnan ns. Pikkukirkko

        Lappeenrannan sotilaskirkko

        Näiden lisäksi ortodoksisia kirkkoja on käytetty itsenäisen Suomen aikana ainakin varastona, sotilaskotina, ilmavalvontatornina, kirjastona ja oppilaitoksena. Useita kirkkoja on myös purettu, räikeimmät tapaukset Hämeenlinnassa ja Tuusulan Hyrylässä. Keskeinen syy kirkkojen tuhoutumiseen ja alkuperäisestä poikkeavaan käyttöön on, että ne useimmissa tapauksissa ovat olleet sotilaskirkkoja. Nämä kun tulivat Suomen itsenäistyttyä suoraan valtion omaisuudeksi.

        "Ja ortodoksinen pappi toimittaa palveluksen joka tapauksessa, oli kansaa tai ei. Se kun on ESIRUKOUSTA koko maailman puolesta ja pyhät ihmiset ovat palveluksessa aina läsnä"

        Selevä. Tosin nuo pyhät ihmiset eivät vie seisoma- tai istumapaikkoja ja tilastojen laatiminen heistä on vaikeaa. Tässä kohdin taitaa olla ero kirkko-opissa. Muistaakseni ev-lut jumalanpalvelus toimitetaan vain, jos on tietty määrä seurakuntalaisia koolla (kaksi-kolme?) raamatunjaetta "missä teitä on kaksi tai kolme koolla" mukaillen. Voin myös olla täysin väärässä tässä arvauksessani. Luterilaisille jumalanpalvelus on nimenomaan seurakuntalaisia varten ja siksi palvelusta ei toimiteta tyhjälle salille.

        "Rajaseudulla jokin tsasouna saattaa olla liturgiassa vain muutaman mummon kansoittama, mutta entä sitten? Nämäkin mummot tarvitsevat palveluksensa."

        Tämä voi olla kirkon valinta. Toinen vaihtoehto on nykyisin suosittu kustannussäästölinja, jossa ko. mummot heitettäisiin taksilla 50 km päähän palvelukseen, kuten esim. koululaisten kohdalla tehdään. Näin ei kai kuitenkaan missään tehdä, koska esim. lasten koulutus ja terveydenhoito koetaan uskontoa tärkeämmiksi.

        Taidankin vetää sanani takaisin: ev-lut kirkot ovat täydessä käytössä eikä niistä yhtäkään ole syytä luovuttaa kenellekään ;) Ei vaan, jos lista on se mitä esitit, niin tyylikästä olisi luovuttaa kirkot takaisin ortodokseille. Lappeenrannan sotilaskirkko ja Lappeenrannan nykyinen viehättävä ortodoksinen kirkko ovat tosin vierekkäin ja ehkä ylikapasiteettiä. Kaksi mummoa tsasounassa näyttää hyvältä, mutta Lappeenrannan varuskuntakirkossa hassulta. Toisaalta tämä ei luterilaisena kuulu minulle.

        Tulee taas selvästi esille, että luterilaisuuden ja ortodoksisuuden ero ei ole sakramenttiopissa tai pappeudessa tms. vaan yleisessä mentaliteetissä. Luterilaisten ja ortodoksien asenne elämään ja maailmaan poikkeavat toisistaan, vai mitä? Hyvä näin.


      • M-LS
        kummastunut kirjoitti:

        "Käytännössähän Suomen kirkot seisovat tyhjillään muina aikoina, paitsi jouluna ja pääsiäisenä ja suosittuina vihkiaikoina."

        En minä ainakaan ole ikinä ollut Suomessa ortodoksisessa kirkossa, joka olisi jumalanpalveluksen aikana "seissyt tyhjillään"!

        tarkoittikin todennäköisesti luterilaisia kirkkoja, mutta vastatkoon itse puolestaan.


      • M-LS
        tjl kirjoitti:

        Niinpä, se 8 % sisältää kaikki suomalaiset, ei vain luterilaiset. Tietenkin osallistumisaste voi olla korkeampi esim. ortodokseilla ja syynä voi olla vaikka mikä opista ("kunhan joku hoitaa homman") voimakkaampaan identiteettiin. Veikkaan kuitenkin, että suurin syy on maallistumisessa: ihminen ei vain jaksa eikä viitsi. Osallistumisprosentti on Kirkon tutkimuskeskuksen mukaan sama Pohjoismaissa ja Venäjällä.

        Kritiikkisi ev-lut jumalanpalvelusta kohtaan on aika osuvaa vaikka et niissä käy. Seurakuntalainen saa usein pelätä, että mitähän aktivointia ne taas ovat keksineet ja milloin pappi taas hyökkää kirkkokansan kimppuun. Luulen että ihmiset valitsevat jumalanpalveluksen aika paljon papin mukaan.

        Vaikka en Tuomas-messusta paljon perusta, on se komeaa kun kirkko on ääriään myöten täynnä eikä vain ne tavalliset 25 ihmistä.

        erillinen tutkimus siitä kuinka moni käy kirkossa, minä päivinä ja mistä syystä juuri jossain tietyssä kirkossa. Minäkään en tänään mennyt kirkkoon, koska olen sairaana, vaikka onkin Spuassan päivä (Kristuksen kirkastus), yksi 12 suuresta kirkkojuhlasta.


      • M-LS
        Johannes kirjoitti:

        Unohdin edellisessä kirjoituksessani mainita, että myös eräs Petsamon luostarin kirkoista muutettiin aikanaan luterilaiseksi kirkoksi. Asia on täysin historiaa, sillä kyseistä kirkkoa ei enää ole olemassa eikä aluekaan kuulu enää Suomeen.

        mutta Petsamon luostarin veljestöllä oli oikeus käydä tässä Alaluostarin kirkossa jouluna toimittamassa jumalanpalvelus. Suomalaisethan tuhosivat Petsamon alkuperäisen luostarin juuri jouluyönä 1500-luvun lopussa ja monet munkit ja maallikot kärsivät silloin marttyyrikuoleman.

        Petsamon Alaluostarin kirkkoa ei rakennuksena oltu muutettu luterilaiseksi kirkoksi. Sen ikonostaasi ja alttari jätettiin koskemattomaksi. Ikonostaasin eteen tehtiin väliaikainen kevytrakenteinen luterilainen alttari ja lukupulpetti saarnan pitoa varten. Kun munkit jouluisin itse käyttivät kirkkoa, ne korjattiin siksi aikaa pois.


      • sivustaseuraaaja
        M-LS kirjoitti:

        luterilaisiksi kirkoiksi Suomessa on muutettu vain vanhoja venäläisiä sotilaskirkkoja, jotka Suomen itsenäistyessä joutuivat valtiolle.

        Tunnetuin näistä on Suomenlinnan eli Viaporin alunperin p. Aleksanteri Nevalaiselle pyhitetty kirkko. Monia sotilaskirkkoja on myös purettu ja Helsingistä purettiin 1920-luvulla "liikennettä haittaavana" ns Rauhan kappeli, jonka Nikolai II oli rakennuttanut Haminan rauhan muistoksi. Se sijaitsi Uspenski Katedraalin vieressä.

        Luterilainen kirkko on sittemmin palauttanut joitakin näistä entisistä sotilaskirkoista ortodokseille. Esimerkiksi Kouvolan evlut seurakunta lahjoitti Kouvolan vanhan sotilaskirkon ortodoksiselle seurakunnalle. Kouvolassa asuu nykyään paljon ortodokseja, ja se on Haminan ort. seurakunnan tärkein keskus.

        "Esimerkiksi Kouvolan evlut seurakunta lahjoitti Kouvolan vanhan sotilaskirkon ortodoksiselle seurakunnalle."

        He olisivat ensin halunneet myydä sen hyvällä hinnalla, mutta sitten ortodoksit ymmärsivät kysyä heiltä, että "paljonkohan siitä muuten itse maksoitte?"

        Kirkon interiööri oli tietenkin luterilaisten toimesta tuhottu siinä määrin perusteellisesti, ettei sen restauroiminen alkuperäiseen asuunsa ollut käytettävissä olevin resurssein mitenkään mahdollista.


      • M-LS
        sivustaseuraaaja kirjoitti:

        "Esimerkiksi Kouvolan evlut seurakunta lahjoitti Kouvolan vanhan sotilaskirkon ortodoksiselle seurakunnalle."

        He olisivat ensin halunneet myydä sen hyvällä hinnalla, mutta sitten ortodoksit ymmärsivät kysyä heiltä, että "paljonkohan siitä muuten itse maksoitte?"

        Kirkon interiööri oli tietenkin luterilaisten toimesta tuhottu siinä määrin perusteellisesti, ettei sen restauroiminen alkuperäiseen asuunsa ollut käytettävissä olevin resurssein mitenkään mahdollista.

        sillä, jos kirkosta olisi pitänyt maksaa, sitä ei ehkä olisi kannattanut ottaa takaisin. Korjaustyöt ovat kalliita. Suomenlinnan kirkko on myös käytännössä rakennettu uudestaan ainakin ulkopäin. Sisätiloissa on ehkä jäljellä jotain vanhasta ortodoksisesta tunnelmasta, ja kirkossa on hyvä akustiikka.


      • Jussi
        M-LS kirjoitti:

        sillä, jos kirkosta olisi pitänyt maksaa, sitä ei ehkä olisi kannattanut ottaa takaisin. Korjaustyöt ovat kalliita. Suomenlinnan kirkko on myös käytännössä rakennettu uudestaan ainakin ulkopäin. Sisätiloissa on ehkä jäljellä jotain vanhasta ortodoksisesta tunnelmasta, ja kirkossa on hyvä akustiikka.

        Savonlinnan Pikkukirkko on akustiikaltaan todennäköisesti "Suomen paras".
        Muutamat Oopperajuhla-konsertit Pikkukirkossa ovat sen todistaneet.
        Olisiko mitenkään mahdollista saada Pikkukirkkoon edes ikoni tai kaksi ja muistolaatta, muistuttamaan sen alkuperäisestä käytöstä.
        Siihen voisi kai ortodoksiyhteisö yhtyä koko sydämestään.


      • Käsi
        Jussi kirjoitti:

        Savonlinnan Pikkukirkko on akustiikaltaan todennäköisesti "Suomen paras".
        Muutamat Oopperajuhla-konsertit Pikkukirkossa ovat sen todistaneet.
        Olisiko mitenkään mahdollista saada Pikkukirkkoon edes ikoni tai kaksi ja muistolaatta, muistuttamaan sen alkuperäisestä käytöstä.
        Siihen voisi kai ortodoksiyhteisö yhtyä koko sydämestään.

        Muistan kerran nähneeni Pikkukirkossa ainakin yhden Pantokrator-ikonin. Tokihan tuo mieltä lämmitti muistuttamalla kirkon alkuperästä.

        Palauttamisen esteenä taitaa myös olla luterilaisen seurakunnan hyvin vähäinen kiinnostus kirkosta luopumiseen. Kirkko kun on ollut erittäin suosittu erityisesti häiden ja ristiäisten paikkana.


    • tjl

      Veikkaisin että moni näistä kirkoista on suojeltavia kohteita. Eikös silloin museovirasto tms päätä restauroinneista eikä seurakunta? Minusta alkuperäiseen asuun ja käyttöön palauttaminen on hyvä tavoite, jos se alan ammattilaisten mielestä on perusteltua ja mahdollista.

      Kannattaa muistaa, että historialliset kirkot ovat kansallisomaisuutta eivätkä kuulu yksin kirkolle.

    • punatiili78

      Vaasan ort.seurakunnan kirkko, pyhän Nikolaoksen kirkko, on rakennettu 1866.

      Arkkitehtuurisesti hieno, punatiilinen.

      Seurakunnassa on n.1000 jäsentä, muitakin pyhättöjä on kolme kpl ja toimii entisen Vaasan läänin alueella.

    • arcitecht

      Samoin Tampereen ort.kirkko on hieno,kärsi vaurioita omassa typerässä keskinäisessä sodassa.

      Muut kirkot ovat enemmän arkkitehtuurisesti vähän niin ja näin.

      Tsasounat ovat jotenkin "kesämökki" tyyliä.

      Valamon kirkko on kaunis.

      Ort.arkkitehtuuri on osa ortodoksisuutta, taiteen ala.

    • yötönyö2

      "Tsasounat ovat jotenkin "kesämökki" tyyliä".
      Mielestäni Tsasounissa on aito tunnelma. Ei sähkövaloja ja ovat kodikkaan pieniä. Kaukana luterilaisten hallikirkoista, tai helluntailaisten salikirkoista.

    • xaviar3

      Valamon kirkko on hieno, tunnelmallinen. Ei liian iso.

    • yötönyö2

      "Samoin Tampereen ort.kirkko on hieno, kärsi vaurioita omassa typerässä keskinäisessä sodassa".

      Se sota oli välttämättömyys, mutta se työläisten lahtaus into voitettuja kohtaan ei. Se on meidän Suomalaisten iso häpeätahta.

    • arcitecht

      Kyllä, paha saa palkkansa. Joka miekkaan tarttuu, se miekkaan hukkuu.

      Käsittämätöntä on pahuus.

    • ikoninurkkaus

      Vaasan kirkko on kaunis

    • ostakaa

      Timo Lehtonen on kirjoittanut kirjan: VAIENNEET KELLOT, Autonomian ajan sotilaskirkot 1809-1917.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      362
      4359
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1819
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1560
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1546
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1380
    6. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1341
    7. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      205
      1335
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      53
      1333
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1215
    Aihe