hometalon

tekstiilit

Viime viikolla kävi homekoira nuuskimassa omakotitalon, jossa olen vuokralla. Paljastui hometaloksi. Koira löysi 14 kohdetta, jotka ovat homeessa. Osa on todella isoja alueita. Hengitystieoireilua mulla on ollut ja talossa olevan hajun perusteella epäilin hometta. Mietin vain sitä, mitä tehdä vaatteille ja muille tekstiileille. Olen asunut talossa tammikuun alusta 2005. Riittääkö vaatteiden pesu ja tuuletus vai pitääkö ne hävittää?? Entäpä vuodevaattet yms?? Ummehtunut haju on kaikissa tekstiileissä.

14

7876

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • löytyä vastaus

      Kansanterveyslaitokselta

      www.ktl.fi Tämä laitos painii varmasti samojen asioiden kanssa...

    • Pappa-Smurffi

      mutta vastaan silti. Sinuna etsisin kiireen vilkkaa uuden asunnon jostain muusta kohteesta, kuin vesikiertoisella lämmtyksellä varustetusta talosta, mikäli et välttämättä halua kokea kaikkia terveydellisiä seurauksia! Uskallan sanoa, että pienin murheesi on ummehtuneelle haisevat vaatteesi! Parhaiten sinua kosteusvaurio-homeiden maailmassa voivat opastaa stp, difter, nisuiisa, Liisa jne. Lisää tietoa kosteusvaurioiden (->homeet) synnystä löydät suomi24>keskustelu>koti ja rakentaminen>kosteusvauriot>tätä ei ole helppo tajuta. (meniköhän osoite oikein?) Tsemppiä!

      • Pappa-Smurffi

        kun tein sinusta Difter`in!


      • alkuper.

        Talo on sähkölämmitteinen. Kyselen tekstiileistä sen vuoksi, että homeitiöt ovat pesiytyneet niihin. Olen jo käytännössä häipynyt kyseisestä talosta. Tavarani poistan sieltä mahdollisimman pian.


      • Pappa-Smurffi
        alkuper. kirjoitti:

        Talo on sähkölämmitteinen. Kyselen tekstiileistä sen vuoksi, että homeitiöt ovat pesiytyneet niihin. Olen jo käytännössä häipynyt kyseisestä talosta. Tavarani poistan sieltä mahdollisimman pian.

        vesikiertoinen? Sitten jää vielä se toinen paha, eli käyttövesikiertopumppu paluupuolella! Ja sen jälkeen vielä miljoona muuta syytä kosteusvaurioihi! Onko aiempi asukas kuseksinut joka paikkaan tms.
        Ps. Pois muuttaminen on todella järkevä päätös!


      • ollut
        Pappa-Smurffi kirjoitti:

        vesikiertoinen? Sitten jää vielä se toinen paha, eli käyttövesikiertopumppu paluupuolella! Ja sen jälkeen vielä miljoona muuta syytä kosteusvaurioihi! Onko aiempi asukas kuseksinut joka paikkaan tms.
        Ps. Pois muuttaminen on todella järkevä päätös!

        vesikiertoinen lämmitys aiemmin. Naapuri kertoi, että harjapelti katolta oli puuttunut monta vuotta, eli vedet tulleet siitä sisään hyvän aikaa.


    • Drifter

      homeitiöt ovat tarttuneet tekstiileihin, ne ovat ja pysyvät niissä.
      Pelkkä pesu ja tuuletus ei riitä, varsinkin jos olet herkistynyt homeille.
      Viisain tapa päästä niissä olevista homeitiöistä, on hävittää tekstiilit.
      Vaikka antaisit niille kuumakäsittelyn esim. saunassa, 70 asteessa useamman tunnin, jää silti jäljelle homeen proteiineja.
      Voit tietysti kokeilla sitä ja sen jälkeen pestä ne kunnolla, jos tuli puhdasta sen varmasti tunnet nenässäsi ja olossasi.

      • hävittää

        Asumisterveysliiton sivuilta voit ladata ohjeen irtaimiston puhdistuksesta, kun muutetaan hometalosta pois. Ohjeessa neuvotaan pesemään kaikki tekstiilit 60 asteessa, mutta itse ainakin olen niin herkkä, että tämä ei riitä.

        Itse olen saanut pelastettua tekstiilejäni joko viemällä ne kemialliseen pesuun pesulaan tai sitten liottamalla niitä kloorissa. Klooripurkin kyljessä on sekoitussuhde. Itse hoidin pesut seuraavasti:
        - lajittelin vaatteet tummuuden mukaan ja myös osittain materiaalin mukaan (villaiset erikseen muista)
        - kastelin vaatteet
        - tein liotusveden kloorista ja vedestä; arvioin vesimäärän, joka vaatteisiin oli jo imeytyneenä, ja lisäsin tämän mukaan klooria. Parempi laittaa hiukan liikaa kuin hiukan liian vähän klooria, jos ei ole varma vesimääristä.
        - liotin vaatteita klooripurkin kyljessä annetun ajan (oliko se nyt vartti, tarkista purkin kyljestä) KOKO AJAN käsin sekoitellen ja puristellen (jos jättää vain likoamaan, niin jokin kohta nousee pintaan ja tulos on laikukas. Harjanvarrella tms. ei sekoitu tarpeeksi, taas tuloksena laikkuja). Kannattaa käyttää kumikäsineitä ja ehkä myös hengityssuojainta, kloori on aika myrkkyä.
        - tämän jälkeen väänsin vaatteet kuivaksi, lykkäsin pesukoneeseen ilman ainetta ja huuhtelin kloorin pois
        - viimeiseksi pesu kuudessakympissä

        Näillä konsteilla ei ole tarvinnut heittää kuin osa vaatteista pois, eli ne, jotka eivät kestäneet kloorilla käsittelyä. Suurin osa kesti em. menetelmällä, myös farkut, tummat paitapuserot jne. Tärkeää on, että vaatteiden putsaus tehdään muualla kuin hometalossa ja ennen uuteen asuntoon viemistä, niin että itiöitä ei leviä uuteen asuntoon.

        Muut asumisterveysliiton putsausohjeet olen todennut toimiviksi: elektroniikan puhdistuttaminen paineilman avulla laitteiden sisältä, kovien huonekalujen ja tavaroiden pyyhkiminen klooriliuoksella jne. Kaikki pehmustetut huonekalut jouduin tosin hävittämään, ja petivaatteet uusimaan. Kirjojen suhteen kannattaa olla erittäin tarkka. Itse otin homeasunnosta mukaan vain joitakin kirjoja hyvin imuroituna ja kannet kloorilla pyyhittynä, ja niitä säilytetään lasioven takana.

        Tsemppiä putsausurakkaasi!


      • Liisa
        hävittää kirjoitti:

        Asumisterveysliiton sivuilta voit ladata ohjeen irtaimiston puhdistuksesta, kun muutetaan hometalosta pois. Ohjeessa neuvotaan pesemään kaikki tekstiilit 60 asteessa, mutta itse ainakin olen niin herkkä, että tämä ei riitä.

        Itse olen saanut pelastettua tekstiilejäni joko viemällä ne kemialliseen pesuun pesulaan tai sitten liottamalla niitä kloorissa. Klooripurkin kyljessä on sekoitussuhde. Itse hoidin pesut seuraavasti:
        - lajittelin vaatteet tummuuden mukaan ja myös osittain materiaalin mukaan (villaiset erikseen muista)
        - kastelin vaatteet
        - tein liotusveden kloorista ja vedestä; arvioin vesimäärän, joka vaatteisiin oli jo imeytyneenä, ja lisäsin tämän mukaan klooria. Parempi laittaa hiukan liikaa kuin hiukan liian vähän klooria, jos ei ole varma vesimääristä.
        - liotin vaatteita klooripurkin kyljessä annetun ajan (oliko se nyt vartti, tarkista purkin kyljestä) KOKO AJAN käsin sekoitellen ja puristellen (jos jättää vain likoamaan, niin jokin kohta nousee pintaan ja tulos on laikukas. Harjanvarrella tms. ei sekoitu tarpeeksi, taas tuloksena laikkuja). Kannattaa käyttää kumikäsineitä ja ehkä myös hengityssuojainta, kloori on aika myrkkyä.
        - tämän jälkeen väänsin vaatteet kuivaksi, lykkäsin pesukoneeseen ilman ainetta ja huuhtelin kloorin pois
        - viimeiseksi pesu kuudessakympissä

        Näillä konsteilla ei ole tarvinnut heittää kuin osa vaatteista pois, eli ne, jotka eivät kestäneet kloorilla käsittelyä. Suurin osa kesti em. menetelmällä, myös farkut, tummat paitapuserot jne. Tärkeää on, että vaatteiden putsaus tehdään muualla kuin hometalossa ja ennen uuteen asuntoon viemistä, niin että itiöitä ei leviä uuteen asuntoon.

        Muut asumisterveysliiton putsausohjeet olen todennut toimiviksi: elektroniikan puhdistuttaminen paineilman avulla laitteiden sisältä, kovien huonekalujen ja tavaroiden pyyhkiminen klooriliuoksella jne. Kaikki pehmustetut huonekalut jouduin tosin hävittämään, ja petivaatteet uusimaan. Kirjojen suhteen kannattaa olla erittäin tarkka. Itse otin homeasunnosta mukaan vain joitakin kirjoja hyvin imuroituna ja kannet kloorilla pyyhittynä, ja niitä säilytetään lasioven takana.

        Tsemppiä putsausurakkaasi!

        Kuten totesitkin, niin ohje kloorin käytöstä koskee siis nimenomaan tilannetta, kun hometalosta muutetaan pois tai kun korjausten seuraksena edellytykset mikrobikasvustoille on poistettu. Muutoin sitä ei tulisi käyttää, koska jotkut sädesienet voivat jopa lisääntyä sen avulla käyttämällä sitä ravintonaan.

        Kloori on desinfiointiaine, joka vaikuttaa useimpien mikrobien elinkykyyn. Allergeenejä ja toksiineja voi siis jossain määrin jäädä tekstiileihin kloorikäsittelystä huolimatta. Osa toksiineista voi puolestaan liueta pois kemiallisessa pesussa.

        Kuten erinomaisista ohjeistasikin käy ilmi, niin mitään aukotonta yhtä menetelmää tekstiilien puhdistamiseen ei siis ole, mutta useimmiten lieneekin riittävää, että pahimmat epäpuhtaudet saadaan poistettua.


      • homesairastunut
        Liisa kirjoitti:

        Kuten totesitkin, niin ohje kloorin käytöstä koskee siis nimenomaan tilannetta, kun hometalosta muutetaan pois tai kun korjausten seuraksena edellytykset mikrobikasvustoille on poistettu. Muutoin sitä ei tulisi käyttää, koska jotkut sädesienet voivat jopa lisääntyä sen avulla käyttämällä sitä ravintonaan.

        Kloori on desinfiointiaine, joka vaikuttaa useimpien mikrobien elinkykyyn. Allergeenejä ja toksiineja voi siis jossain määrin jäädä tekstiileihin kloorikäsittelystä huolimatta. Osa toksiineista voi puolestaan liueta pois kemiallisessa pesussa.

        Kuten erinomaisista ohjeistasikin käy ilmi, niin mitään aukotonta yhtä menetelmää tekstiilien puhdistamiseen ei siis ole, mutta useimmiten lieneekin riittävää, että pahimmat epäpuhtaudet saadaan poistettua.

        Onko sinulla tietoa mitkä sädesienet käyttävät sitä ravinnokseen?
        Työpaikallamme on otettu kloori (joka )päiväiseen käyttöön...ja on homevaurio.


      • Liisa
        homesairastunut kirjoitti:

        Onko sinulla tietoa mitkä sädesienet käyttävät sitä ravinnokseen?
        Työpaikallamme on otettu kloori (joka )päiväiseen käyttöön...ja on homevaurio.

        Lähinnä mykobakteerit nykytiedon mukaan. Tiettyjä mykobakteerilajeja voidaan käyttää jopa kloorifenolin saastuttamien maiden puhdstamiseen.


    • vastauksista

      kaikille!

    • kaikki pois

      Jouduimme heittämään kaikki tekstiilit pois. Jenkkisängystä, kangassohvista, liinavaatteista, ym. no meni siinä kengätkin perässä... mitään ei liioin jäänyt. Nuoren parin ensimmäinen yhteinen kotitalo ja kaikki meni, rahatkin. Mutta ei ne niin harmita... terveys meni nimittäin myös. Vaan kyllä se tästä.

    • ...

      ...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe