Tupakka

Jari Erjovuo

Onko tupakan viljely myyntitarkoituksessa Suomessa sallittua?

Jos on, mistä suomalaista tupakkaa saisi hankittua? Luomutupakkaa?

52

23673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • saa jostain

      pienissä muutaman gramman pussukoissa herrastelua varten, ovat aitoa tupakkaa poltettavaksi, en muista mikä siemenkauppa niitä myy mutta kokeile googlata jos vaikka tärppäis.

      Yks tuttava tilas keväällä, jotain meni pieleen sato jäi saamatta, kaiketi senkin homman pitää opetella kantapään kautta.

      • on yksi

      • suprmies
        on yksi kirjoitti:

        myymälä.
        http://www.kolumbus.fi/tpo03392/vihannes.htm

        Listalta loppupäästä löytyi Viginia-tupakan siementä.

        Ei muuta kuin kokeilemaan kerro vuoden päästä kuinka onnistuit.

        Virginian tupakan kasvatus suomessa on hankalaa. Sen sijaan palturitupakan kasvattaminen onnistuu paremmin näissä olosuhteissa

        Tosin palturitupakassa on noin 10x enemmän nikotiinia kuin virgiinialaisessa, joten mausteyrttejä saa laittaa sätkän sekaan aikalailla.


      • amg

    • Jari Erjovuo

      Siis tarkoitin, että voinko ruveta luomutupakka tarhuriksi ja myydä tupakkaani esim. ruohojuureen?
      Tarvitsenko jonkinlaiset luvat/hyväksynnät?

      Ja saako siis poltettavaksi valmista luomutupakkaa ostaa jostain?

    • ihmeen

      takia joku haluaisi syöpäkääryleitä itse kasvattaa????? TUPAKKA TAPPAA!!!!!

      • Tupakka

        Luomu tupakka ei ole niin vaarallista,kuin tehdas tupakka.
        Teollisessa valmistuksessa siihen lisatään nikotiinia.

        Samaa ajatusta olen pyöritellyt mielessä, mutta sääoloteivät ole parhaat mahdolliset suomessa.


      • höpöhöpöhöpö
        Tupakka kirjoitti:

        Luomu tupakka ei ole niin vaarallista,kuin tehdas tupakka.
        Teollisessa valmistuksessa siihen lisatään nikotiinia.

        Samaa ajatusta olen pyöritellyt mielessä, mutta sääoloteivät ole parhaat mahdolliset suomessa.

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.


      • Isäntä
        höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.

        EU tukee Kreikan tupakan viljelyä enemmän kuin suomen koko maatalous sieltä saa...


      • Jeppe
        höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.

        Itsekasvatettu tupakka on täysin eri asia kuin kaupasta ostettu syöpäpuikko. On hienoa maistaa pitkään kasvatettua omaa tupakkaa. Tuskin tämäkään on kovin vaarallista jos sitä ei tee usein. Kaupallisessa tupakassa on monia eri lisättyjä kemikaaleja. Itse kasvattamalla ainakin tietää mitä polttaa.


      • tekeekö savu
        Jeppe kirjoitti:

        Itsekasvatettu tupakka on täysin eri asia kuin kaupasta ostettu syöpäpuikko. On hienoa maistaa pitkään kasvatettua omaa tupakkaa. Tuskin tämäkään on kovin vaarallista jos sitä ei tee usein. Kaupallisessa tupakassa on monia eri lisättyjä kemikaaleja. Itse kasvattamalla ainakin tietää mitä polttaa.

        ai et savu olis terveellistä "vaaratonta"jos tupakka itse kasvatettua ? oman kessun maku on niin rankka et tulee mieleen hakea kaupasta kevyempää.kyllähän sitä ennen vaarit poltti,piipussa myhöhemmin sit aromaa ym ,sätkänä karvaperse norttia myös.


      • Henkka
        tekeekö savu kirjoitti:

        ai et savu olis terveellistä "vaaratonta"jos tupakka itse kasvatettua ? oman kessun maku on niin rankka et tulee mieleen hakea kaupasta kevyempää.kyllähän sitä ennen vaarit poltti,piipussa myhöhemmin sit aromaa ym ,sätkänä karvaperse norttia myös.

        http://www.pbs.org/wgbh/nova/cigarette/

        kannattaa katsoa, on totta että tehdas savukkeeseen lisätään kaikkea shittiä mitä ei pitäis, mut samalla
        tehdään työtä että löydettäis rööki, minkä palaessa ei syntyisi niin paljon haitallisia radikaaleja yms.
        ei kivaa...


      • Ota selvää
        Tupakka kirjoitti:

        Luomu tupakka ei ole niin vaarallista,kuin tehdas tupakka.
        Teollisessa valmistuksessa siihen lisatään nikotiinia.

        Samaa ajatusta olen pyöritellyt mielessä, mutta sääoloteivät ole parhaat mahdolliset suomessa.

        Kaupallisen tupakan kasvatuksessa käytetään erilaisia tuholaisaineita, nämä aiheuttavat syöpää. Vai saanko syövän myös nikotiini purukumista? Itsekasvatettu (orgaanisesti, jätä ne myrkyt pois) on ihan sopivaa, syö terveellisesti ja elä terveellisesti niin kyllä sitä voi tupakkiakin poltella. Lukekaa välilla muutakin kuin Iltalehteä ja Seiskaa. Informaatiota on vapaasti saatavilla kuhan vaan uskaltaa ottaa selvää.


      • Valistaja78

        Tulit sitten kertomaan tänne itsestään selvyyden. Ei sullakaan sitten parempaa tekemistä ole. Ja nyt kun valistetaan niin ei se alkoholikaan mikään parantaja ole.


      • rauhanpiippu
        höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.

        50 vuotta olen piipussani ihan maustamatonta perustupakkaa poltellut.
        Olen ihan terve, jotta ei tuo väitteesi tupakan tappavuudesta aivan tosi voi olla.
        Naapurin mies oli muuten myös lapsuudessaan jo alkanut poltella ja eli reilusti yli 90: ksi. Ei se siis hänenkään kohdalla paikkansa pitänyt.
        Syövän voi saada aivan hyvin vaarallisista pienhiukkasista, joita teollisuus ja liikenne tuottavat. Tupakoitsija saattaa yskähdellä keskimääräistä useammin möhnät pihalle keuhkoistaan, mutta tupakoimaton peruspertti vetää kaiken ilman nautinnolla sisäänsä....
        Lopettakaa jo tuo aikuisten ihmisten määräily. Jokainen tehköön henkilökohtaisia valintoja. Jotain on pielessä, kun THL ei osaa kertoa, montako promillen sadasosaa niistä hiukkasista, joita ihminen (tupakoimaton) saa päivän mittaan sisäänsä, on peräisin tupakasta! Pahimman luokan huijausta.
        Muuten tuo höpöhöpö- asenne puistattaa! :)


      • palturimies
        rauhanpiippu kirjoitti:

        50 vuotta olen piipussani ihan maustamatonta perustupakkaa poltellut.
        Olen ihan terve, jotta ei tuo väitteesi tupakan tappavuudesta aivan tosi voi olla.
        Naapurin mies oli muuten myös lapsuudessaan jo alkanut poltella ja eli reilusti yli 90: ksi. Ei se siis hänenkään kohdalla paikkansa pitänyt.
        Syövän voi saada aivan hyvin vaarallisista pienhiukkasista, joita teollisuus ja liikenne tuottavat. Tupakoitsija saattaa yskähdellä keskimääräistä useammin möhnät pihalle keuhkoistaan, mutta tupakoimaton peruspertti vetää kaiken ilman nautinnolla sisäänsä....
        Lopettakaa jo tuo aikuisten ihmisten määräily. Jokainen tehköön henkilökohtaisia valintoja. Jotain on pielessä, kun THL ei osaa kertoa, montako promillen sadasosaa niistä hiukkasista, joita ihminen (tupakoimaton) saa päivän mittaan sisäänsä, on peräisin tupakasta! Pahimman luokan huijausta.
        Muuten tuo höpöhöpö- asenne puistattaa! :)

        Äitiki puhu että pappa kasvatti tupakkaa nuorempana eikä mitään tauteja ollu,kunnes sodassa kuoli.Moneen asiaan voi kuolla mutten siittä lannistu,se on oma vika jos sairastuu tehdastupakkaan enkä siittä ketään rupee syyttämään."Jokainen tehköön henkilökohtaisia valintoja".Jos sitä sytyttäis piipun.


      • Jonerva
        höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.

        Itse ajattelen tupakan viljelemistä OMAAN käyttöön enemmänkin omana valintana ja harrastuksena. Itse en ole vielä aloittanut sitä, mutta sitten aikanaan kun on omaa tonttia ja aikaa sille. Ymmärrän sinun huolestuneisuutesi, koska kuolintilastot ei ole tupakoitsijoille kovinkaan miellyttävä. Silti tupakan polttelu ja sen "harrastaminen", takoittaen lainausmerkeillä tupakan riippuvuutta aiheuttavaa pakonomaista tupruttelua, on jokaisen oma valinta, mitä tulee kunnioittaa. Hyvää joulun odotusta sinne :)
        Niille jotka kasvattaa: Keep on going! Hieno harrastus. Varmasti yhtä "terapeuttista" kuin esim. kotiviinin valmistus.


      • Jonerva
        Jonerva kirjoitti:

        Itse ajattelen tupakan viljelemistä OMAAN käyttöön enemmänkin omana valintana ja harrastuksena. Itse en ole vielä aloittanut sitä, mutta sitten aikanaan kun on omaa tonttia ja aikaa sille. Ymmärrän sinun huolestuneisuutesi, koska kuolintilastot ei ole tupakoitsijoille kovinkaan miellyttävä. Silti tupakan polttelu ja sen "harrastaminen", takoittaen lainausmerkeillä tupakan riippuvuutta aiheuttavaa pakonomaista tupruttelua, on jokaisen oma valinta, mitä tulee kunnioittaa. Hyvää joulun odotusta sinne :)
        Niille jotka kasvattaa: Keep on going! Hieno harrastus. Varmasti yhtä "terapeuttista" kuin esim. kotiviinin valmistus.

        Painottaen "pakonomaisessa" tupruttelussa teollisen tupakan vaikutusta.


      • luomuinkeri
        höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.

        Asbesti tappaa,keuhkosyöpään.Kasvimyrkyt tappaa,aseen käyttäjät tappaa ja viherpiipittäjät tappaa ja terroristit tappaa,höpöhöpöhöpö tappaa,nussiminen tappaa.jne........tappaa


      • tupakkatappaaoikeesti
        luomuinkeri kirjoitti:

        Asbesti tappaa,keuhkosyöpään.Kasvimyrkyt tappaa,aseen käyttäjät tappaa ja viherpiipittäjät tappaa ja terroristit tappaa,höpöhöpöhöpö tappaa,nussiminen tappaa.jne........tappaa

        Sen verran voin omina havaintoinani kertoa, että tupakka todella tappaa ja on paljon hurjempi tappaja, mitä monet luulee.
        Minulla on useita tupakoivia kavereita menehtynyt varsin nuorena (olen itse nyt 58v.) ja nuorimmat kaverit jotka ovat menehtyneet syöpään ovat olleet alle 50v. Omassa asujaimistossani tupakoitsijat ovat poistuneet keskuudestamme ensimmäisinä.
        Ja "kasvimyrkkyjä" (tarkoittaako luomuinkeri kasvikasvimyrkkyjä, vaiko kasvinsuojelumyrkkyjä, ei käy kirjoituksesta ilmi..) luonnonkasveissa on todella hurjia myrkkyjä, mm. myrkkykeiso on tosi myrkyllinen ja tappaa marmasti, jos sitä menee syömään. Kasvinsuojeluaineet puolestaan eivät ole niin pahoja tappajia, kuin yleisesti luullaan. Ihan kokemuksella sekin on nähty, kun kylällämme on monia vanhempia viljelijöitä, jotka ovat ruiskuttaneet monet torjunta-aineet pelloilleen ja urakoineetkin ruiskutuksia, tupakoimattomat ovat tässäkin suhteessa olleet pitkäikäisempiä. Naapurinikin levitti monet vuodet Bladania lanttupelloilleen ilman suojaimia ja eli lähes 100 vuotiaaksi, tupakoinnin hän lopetti hyvissä ajoin.


      • MiehenKäsikirja
        höpöhöpöhöpö kirjoitti:

        TUPAKKA TAPPAA!!! Ilmeisesti et ole koskaan nähnyt kenenkään kuolevan keuhkosyöpään. Lemme tell'ya, ei ole kaunista.

        Tupakan viljely, jalostus, käyttö, kaikki pitäisi kieltää, tupakkayhtiöt lopettaa ja niiden omaisuus realisoida sekä käyttää aiheuttamiensa kansanterveydellisten haittojen korvaamiseen.

        Tupakka ei tapa. Tupakan jalostuksessa siihen lisätään erillaisia sokereita jotka vahvistavat vaikutuksia, kaakaoa, etteivät haju ja maku olisi kitkeriä, erillaisia kemikaaleja, jotta tupakka palaisi hyvin.
        Metanolia, steariinia, bentseeniä, vinyylikloridia, tolueenia, elohopeaa, lyijyä, syanidia ja lukuisia muita syöpää aiheuttavia aineita tupakkayhtiöt lisäävät savukkeisiinsa. Tupakka ei itsessään tapa, nikotiini ei ole itsessään edes addiktoivaa, noin yhtä addiktoivaa kuin kofeiini, mutta tupakkayhtiöt lisäävät siihen sokereja, jotka tekevät siitä addiktoivaa. Joten tupakka itsessään, ei ole terveydelle eritysen haitallista.


      • Anonyymi
        Isäntä kirjoitti:

        EU tukee Kreikan tupakan viljelyä enemmän kuin suomen koko maatalous sieltä saa...

        En...olen polttanut 55v


    • viljelijä

      Suomessa ei tietääkseni myydä täällä kasvatettua tupakkaa. Ei olisi varmasti kannattavaa haastavien kasvuolosuhteiden, suuren työmäärän, laadun epätasaisuuden ja ennen kaikkea tupakkaverotuksen vuoksi. Ruotsissa myydään fermentoimatonta 'raakatupakkaa' isohkoissa säkeissä, sitä saa kai myydä vähäisemmillä veroilla, kun ei ole jalostettu käyttökelpoiseksi asti. Jos tupakoi, kannattaa röökit ilman muuta kasvattaa itse -kaupungissa asuva voi esimerkiksi käyttää vuokraviljelypalstaa. Käyttämällä virginiantupakan siemeniä (esim. Hyötykasviyhdistykseltä) ja oikeanlaista lannoitusta sekä huolellista jatkokäsittelyä saa aikaiseksi lähes teollisen tupakan veroista poltettavaa, ja ilman niitä riippuvuutta lisääviä aamoniakkia ym. epäilyttäviä lisäaineita. Suurin syy viljelytoimenpiteisiin ryhtymiselle luulisi kuitenkin olevan omatunto. Miksi etelän köyhien viljelijöiden, koe-eläinten ja metsien pitäisi kuolla sinun tupakointisi takia? Itse olen kasvattanut omat tupakkani nyt 6 vuoden ajan, ja kokemuksen kasvaessa tupakan makukin paranee. Poltan melko paljon (5-20 savuketta/piipullista päivässä), joten viljelyalakin on suuri. Aikaa se ei vie ihan tuhottomasti, joskin jonkin verran kasvimaan muita kasvatteja enemmän (kaikkine käsittelyineen). Tupakoinnin terveyshaitoista valistavat voisivat keskittyä moralisoinnissaan tupakkateollisuudelle viljelevien kolmannen maailman asukkaiden terveyteen, esimerkiksi. Tai muihin kauhistuttaviin asioihin, jotka saisivat laiskat ihmiset lopettamaan röökaamisen ja ne loput kasvattamaan omansa. Kyllähän me teemme muitakin itsetuhoisia asioita täällä, kuten autoilu, tehotuotettujen eläituotteiden kulutus ja ylipäätään kaikki teollisen lisäainemyrkkyruoan syöminen, stressaaminen jne. Tupakointi on omista epäterveistä elämäntavoistani vain yksi muiden joukossa, ja väittäisin että monella kaupungissa asuvalla ja ruokansa kaupasta hankkivalla asiat ovat vielä huonommin. (Keuhkosyöpään kuoleminen on raju asia kyllä, olen itse seurannut läheisen ihmisen elämän päättymistä niin ja sama kohtalo varmaan mullakin.)

      • karkkilan mika

        Hei ! Kerro ihmeessä lisää , olen jo pitkään aikonut aloittaa oman tupakka viljelyn , ja ei oikein ole vaan löytynyt tietoa mistään ???

        Muutenkin tätä harrastusta vastustetaan niin kovasti että , ei voi lopettaakaan ;-)

        Joo maata minulla on sen verran mitä tarvitaan ja jos noita siemeniäkin löytyy suomesta ??

        mutta poltan aikalailla yhtä paljon kuin sinäkin , ja kiinnostaisi kyllä kaikki vinkit , siis kuinka iso ala pitää viljellä ?? mistä siemenet ??? kuinka kaikki tapahtuu , siis pitääkö kasvien kasvatus aloittaa jo talvella sisätiloissa !!!

        Kiitos jos jaksat vastata tai tietysti muutkin voivat pistää vinkkejä ja linkkejä minulle !!!


      • viljelijä
        karkkilan mika kirjoitti:

        Hei ! Kerro ihmeessä lisää , olen jo pitkään aikonut aloittaa oman tupakka viljelyn , ja ei oikein ole vaan löytynyt tietoa mistään ???

        Muutenkin tätä harrastusta vastustetaan niin kovasti että , ei voi lopettaakaan ;-)

        Joo maata minulla on sen verran mitä tarvitaan ja jos noita siemeniäkin löytyy suomesta ??

        mutta poltan aikalailla yhtä paljon kuin sinäkin , ja kiinnostaisi kyllä kaikki vinkit , siis kuinka iso ala pitää viljellä ?? mistä siemenet ??? kuinka kaikki tapahtuu , siis pitääkö kasvien kasvatus aloittaa jo talvella sisätiloissa !!!

        Kiitos jos jaksat vastata tai tietysti muutkin voivat pistää vinkkejä ja linkkejä minulle !!!

        http://www.henriettesherbal.com/eclectic/pula-puutteet/luku-10.html
        Tuossapa linkki, jossa vastaukset kaikkiin kysymyksiisi (ainakin melkein). Muitakin vanhoja ohjeistuksia on, mm. Pellervo-seuran Tupakanviljelijän opas. Suosittelisin siemeniksi Virginiantupakan siemeniä, melkoinen makuero kessuun verrattuna! On tosin vieläkin hallanarempi kuin kessu, mutta kessusta en ole koskaan saanut maultaan 'kaupan tupakkaa' vastaavaa. Siemenet voit tilata esim. Hyötykasviyhdistykseltä ja Isoäidin kasveista. Viljelyalan tarve riippuu lajikkeesta jonka valitset, maalajista ja tietysti sadon onnistumisesta. Voit aloittaa esim. puolella aarilla ja laajentaa aluetta jaksaessasi? Itsellä tupakalle on aarin verran tilaa, ja riittää kavereillekin maisteltavaksi. Hankalinta aluksi on jatkojalostuksena välttämätön fermentointi eli hiostus, siinäkin kannattaa kokeilla erilaisia tekniikoita. Lannoitus vaikuttaa tosi paljon tupakan makuun, hyvin loppuun palaneella kompostilla ja puhtaalla puuntuhkalla pärjäilee hyvin, lisäksi olen antanut mm. peltokortekäytettä (mutta toisin kuin muilla kasveilla, en pidä tupakalla nurmisilppukatetta kuin alkupuolen kesää, sillä pelkään liikaa typensaantia joka estää tuleentumisen). Esikasvatuksen aloitan itse jo maaliskuussa, mutta huhtikuun puolellakin varmasti ennättää, etenkin jos on runsaasti valoa taimille saatavissa. Tilaahan ne vievät hemmetisti, jos paljon aikoo kasvattaa... Olen rakennellut kaikenlaisia ylimääräisiä ikkunalautaviritelmiä ja siirtänyt myöhemmin kasvihuoneeseen, kun ikkunoista ei enää näe viidakon läpi ulos. Toivottavasti löydät riittävästi tietoa, ja onnea viljelykselle! Tässä vielä rohkaisuksi linkki teollisen tupakan lisäaineista:
        http://www.thetobaccoseed.com/additives.htm


      • karkkilan mika
        viljelijä kirjoitti:

        http://www.henriettesherbal.com/eclectic/pula-puutteet/luku-10.html
        Tuossapa linkki, jossa vastaukset kaikkiin kysymyksiisi (ainakin melkein). Muitakin vanhoja ohjeistuksia on, mm. Pellervo-seuran Tupakanviljelijän opas. Suosittelisin siemeniksi Virginiantupakan siemeniä, melkoinen makuero kessuun verrattuna! On tosin vieläkin hallanarempi kuin kessu, mutta kessusta en ole koskaan saanut maultaan 'kaupan tupakkaa' vastaavaa. Siemenet voit tilata esim. Hyötykasviyhdistykseltä ja Isoäidin kasveista. Viljelyalan tarve riippuu lajikkeesta jonka valitset, maalajista ja tietysti sadon onnistumisesta. Voit aloittaa esim. puolella aarilla ja laajentaa aluetta jaksaessasi? Itsellä tupakalle on aarin verran tilaa, ja riittää kavereillekin maisteltavaksi. Hankalinta aluksi on jatkojalostuksena välttämätön fermentointi eli hiostus, siinäkin kannattaa kokeilla erilaisia tekniikoita. Lannoitus vaikuttaa tosi paljon tupakan makuun, hyvin loppuun palaneella kompostilla ja puhtaalla puuntuhkalla pärjäilee hyvin, lisäksi olen antanut mm. peltokortekäytettä (mutta toisin kuin muilla kasveilla, en pidä tupakalla nurmisilppukatetta kuin alkupuolen kesää, sillä pelkään liikaa typensaantia joka estää tuleentumisen). Esikasvatuksen aloitan itse jo maaliskuussa, mutta huhtikuun puolellakin varmasti ennättää, etenkin jos on runsaasti valoa taimille saatavissa. Tilaahan ne vievät hemmetisti, jos paljon aikoo kasvattaa... Olen rakennellut kaikenlaisia ylimääräisiä ikkunalautaviritelmiä ja siirtänyt myöhemmin kasvihuoneeseen, kun ikkunoista ei enää näe viidakon läpi ulos. Toivottavasti löydät riittävästi tietoa, ja onnea viljelykselle! Tässä vielä rohkaisuksi linkki teollisen tupakan lisäaineista:
        http://www.thetobaccoseed.com/additives.htm

        Kiitän ja kumarran !!!

        Tähän hommaan täytyy perehtyä , nyt oikein kunnolla !!!

        Kiitos vielä kerran !!!


      • viljelijä kirjoitti:

        http://www.henriettesherbal.com/eclectic/pula-puutteet/luku-10.html
        Tuossapa linkki, jossa vastaukset kaikkiin kysymyksiisi (ainakin melkein). Muitakin vanhoja ohjeistuksia on, mm. Pellervo-seuran Tupakanviljelijän opas. Suosittelisin siemeniksi Virginiantupakan siemeniä, melkoinen makuero kessuun verrattuna! On tosin vieläkin hallanarempi kuin kessu, mutta kessusta en ole koskaan saanut maultaan 'kaupan tupakkaa' vastaavaa. Siemenet voit tilata esim. Hyötykasviyhdistykseltä ja Isoäidin kasveista. Viljelyalan tarve riippuu lajikkeesta jonka valitset, maalajista ja tietysti sadon onnistumisesta. Voit aloittaa esim. puolella aarilla ja laajentaa aluetta jaksaessasi? Itsellä tupakalle on aarin verran tilaa, ja riittää kavereillekin maisteltavaksi. Hankalinta aluksi on jatkojalostuksena välttämätön fermentointi eli hiostus, siinäkin kannattaa kokeilla erilaisia tekniikoita. Lannoitus vaikuttaa tosi paljon tupakan makuun, hyvin loppuun palaneella kompostilla ja puhtaalla puuntuhkalla pärjäilee hyvin, lisäksi olen antanut mm. peltokortekäytettä (mutta toisin kuin muilla kasveilla, en pidä tupakalla nurmisilppukatetta kuin alkupuolen kesää, sillä pelkään liikaa typensaantia joka estää tuleentumisen). Esikasvatuksen aloitan itse jo maaliskuussa, mutta huhtikuun puolellakin varmasti ennättää, etenkin jos on runsaasti valoa taimille saatavissa. Tilaahan ne vievät hemmetisti, jos paljon aikoo kasvattaa... Olen rakennellut kaikenlaisia ylimääräisiä ikkunalautaviritelmiä ja siirtänyt myöhemmin kasvihuoneeseen, kun ikkunoista ei enää näe viidakon läpi ulos. Toivottavasti löydät riittävästi tietoa, ja onnea viljelykselle! Tässä vielä rohkaisuksi linkki teollisen tupakan lisäaineista:
        http://www.thetobaccoseed.com/additives.htm

        oletko viellä kasvattanut tupakkaa. olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia.


      • tupakka turruttaa...
        toivo_tuli kirjoitti:

        oletko viellä kasvattanut tupakkaa. olisi mielenkiintoista vaihtaa ajatuksia.

        Hallan arka kasvi ja markkinat rajalliset, ehkä harrastuksena, mutta parempiakin löytyy. Meillä faija oli kasvatellut tupakkaa 40-luvulla jotain virginialaista, mutta viljely loppui heti, kun tupakka vapautettiin säännöstelystä. Oli jäänny varastoihin melkoisesti sitä tupakkaa, lämmittivät vissiin saunaa niillä lopuilla varastoilla.


    • joyboyjoyboy

      perseestäs sitä saa hankittua!

      • jjkk95

        herää kysymys:mistä saatta alle 18-vuotiaat röökiä?!


      • jjkk95
        jjkk95 kirjoitti:

        herää kysymys:mistä saatta alle 18-vuotiaat röökiä?!

        voin kertoa mistä sitä luomuröökii saa.kerro eka mistä oot saanu alaikäsenä röökiä.(jos oot kokeillu tupakointia.)?!no luomutupakkaa saa kasvikaupoista.mihin tarkoitukseen sitä aijot käyttää?polttoon vai koristeeksi?


      • exnalle358
        jjkk95 kirjoitti:

        voin kertoa mistä sitä luomuröökii saa.kerro eka mistä oot saanu alaikäsenä röökiä.(jos oot kokeillu tupakointia.)?!no luomutupakkaa saa kasvikaupoista.mihin tarkoitukseen sitä aijot käyttää?polttoon vai koristeeksi?

        aloittaja ootko vähän tyhmä?


      • wdadada
        jjkk95 kirjoitti:

        herää kysymys:mistä saatta alle 18-vuotiaat röökiä?!

        Lokittamalla(pyydät aikuista hakemaan) ja varastamalla(otat kaupasta salaaa etkä maksa)


      • erkkkiporiii
        wdadada kirjoitti:

        Lokittamalla(pyydät aikuista hakemaan) ja varastamalla(otat kaupasta salaaa etkä maksa)

        ei ole/pitäisi olla sallittua,koska tupakkaa pitää ostaa rehellisesti kaupasta.se on siis laitonta itse viljellä ja sitten tyytyväisenä polttaa ilmasta sätkää.


      • suomineidonperseenti
        erkkkiporiii kirjoitti:

        ei ole/pitäisi olla sallittua,koska tupakkaa pitää ostaa rehellisesti kaupasta.se on siis laitonta itse viljellä ja sitten tyytyväisenä polttaa ilmasta sätkää.

        spummaamal sitä röökii saa jjkk95.:D


      • 123 7
        suomineidonperseenti kirjoitti:

        spummaamal sitä röökii saa jjkk95.:D

        jossain vaiheessa taisi olla Maatiainen - siemenkaupassa - jotain -oisko just ollu Virginialaista. ? Muutenkin tuossa puodissa vanhoja kotimaisia kantoja.. vihannekset, kukat, ym


      • Laimo
        123 7 kirjoitti:

        jossain vaiheessa taisi olla Maatiainen - siemenkaupassa - jotain -oisko just ollu Virginialaista. ? Muutenkin tuossa puodissa vanhoja kotimaisia kantoja.. vihannekset, kukat, ym

        Kasvattaminen on helppo. Kylvää sisätiloissa jo huhtikuussa ja viet ulos aurikoiselle paikalla kun varmasti yöpakkanen on ohi. Erittäin hallanarkaa. Kevyt lannoitusta kerran viikossa . Lehdet alat ottaa alhaalta ja kuivumaan kuten saunavihdat. ( ei auringossa ) Huutonetissä on ollut Virgiinia tupakan siemeniä myynnissä. Huom siemenet ovat todella pienet eli älä kylvää liian tiheästi. kyjvö väli 5 cm ja istuttaeessa ulos taimiväli 1 m.
        Kyllä näilläkin keuhkot palaa. En itse polta mutta muut


    • niiimpäniiiin

      Onhan se sallittua, mutta jos tupakan viljely kiinnostaa nin muuta Kreikkaan, EU maksaa Kreikassa tupakan viljelylle tukea 850 euroa hehtaarille.

    • Tupakanviljelijänpka
    • ghtrhrythryhryhrhryh
      • Piippu

        Tervehdys,

        Olen luomuviljelijä ja kun olin päivätöissä paikassa missä kaikki käärivät sätkiä, aloin miettiä, että voisiko Suomessa ihan virallisesti kasvattaa tupakkaa. Tupakkateollisuus kun on loppunut Suomesta 2000-luvun alussa. Lähdin heti siitä, että se pitäisi saada omalla tuotemerkillä ja myyntipakkauksiksi asti. Otin ensin yhteyttä Valviraan, joka hoitaa tupakka-asioita Suomessa. Lähetin pitkän sähköpostin ja parin viikon kuluttua sain Valviran lakinaiselta todella seikkaperäisen vastauksen kysymyksiini. Irtotupakkaa voi kasvattaa ilman, että sitä täytyy tutkituttaa kalliisti jossain tutkimuslaitoksessa. Voi ryhtyä tupakan tukkumyyjäksi tai vähittäismyyjäksi. Koska tupakkaa ei saa mainostaa, niin vähittäismyyjäksi ryhtyminen edellyttäisi oman tupakkakaupan perustamista. Uutta tuotemerkkiä kun on mahdoton saada myyntiin esim tavarataloihin, koska ne eivät saa olla näkyvillä, joten kukaan ei uutta merkkiä tiedä kysellä... Luomusiemeniä en löytänyt, mutta tavanomaisia siemeniä kyllä. Ely-keskukselle hakemus tavanomaisen siemenen käytöstä luomuviljelyssä. Kun luvan on saanut, niin kun tupakan kasvattaa virallisin luomumenetelmin, niin se on luomua. Kävi ilmi, että olen tällä hetkellä Suomen ainut virallinen tupakanviljelijä. Muuta tupakkateollisuutta Suomessa ei ole. Suomesta löysin 9 tupakkakauppaa. Tätä luomutupakkaani on ollut kahdessa myynnissä ja hyvin on mennyt kaupaksi. Pakkauksista on myös tarkat määräykset, varsinkin varoitusteksteistä. Kyllä tupakka ehtii Suomessa kasvaa. Onhan siinä työtä, mutta se on mielenkiintoista ja siitä saa loistavia keskusteluja aikaan. Olen myynyt myös siemeniä ja tupakkaleikkureita tällä omalla tuotemerkilläni. Siementen mukaan olen tehnyt kokemusteni perusteella tupakankasvatusohjeen. Taimeksi talvella, kesäkuulla avomaalle. Tieto siemenistä ja leikkureista on levinnyt aika näppärästi suusta suuhun ilman mitään mainostamista. Valitettavasti en voi yhteystietoja antaa, koska sehän olisi sitä mainontaa... Suomessa ei ole erillistä tupakkatukea (vain minua varten...), vaan Suomessa saa tupakasta tavallisen "hehtaarituen". Ihmettelen miksi kaikki eivät kasvata itse tupakkaansa. Siinä säästäisi vaikka muutaman ulkomaanmatkan rahat vuodessa.


    • tupakka turruttaa...

      No hyvä, että olet tyytyväinen tupakanviljelijä. Minua ei juuri ole tupakka kiinnostanut viljellä, isäni joka on vielä muistelemassa omaa tupankan viljelyään 1940-luvulla, on sen verran kertonut, että eipä ole kiinnostanut. Isäni viljeli tupakkaa tuolloin tosisaan ansiotarkoituksessa, tuolloin viljely loppui tupakan tuontiin ulkomailta, kotoinen tupakka ei kelvannut enään.
      Kiinnostaa kuitenkin sen verran, että millaisella alalla viljelet tupakkaa? Oletko pystynyt koneellistamaan yhtään viljelyä? Taimikasvatus ja niiden istuttaminen on oma puuhansa.

      • luomustiparempi

    • anttipellonpaa

      Finnish Organic Tobacco Company Oy järjestää lauantaina 24.9.2016 tupakan kasvatuksen kurssin, jossa käydään läpi kasvatus ja jalostus eri tuotteiksi omaan käyttöön. Kurssi pidetään Alavudella minun, Antti Pellonpään luomutilalla. Olen Suomen ainoa virallinen tupakantuottaja. Tupakan kotitarvekasvatus on täysin laillista omaan käyttöön. Kysy lisätiedot [email protected] tai 050 567 6006.

    • tobacconist

      Ostin 50g pussin tuota Pellonpään tupakkia.kallis oli,18€
      mutta ihan hyvän makuista oli ja aika mietoa.itekki kasvattelen mökillä tupakkaa kessua ja virginialaista ja tänä kesänä ekaa kertaa burleuta.aina ne on tullu poltettua ja Joskus Oon teheny omia sekotuksia.ruottista ostan raakatupakkaa ja Se on halpaa noin 20 egee kilo.tupakan sitten leikkaan puolalaisella leikkurilla sätkätupakaksi.0,8 millistä tekee mun leikkurilla.Sitte roskatki säästän ja jauhan ne melekeen tomuksi.siitä sitten teen nuuskaa.kessua sitten laitan noin puolet ja tulee äkästä nuuskaa.nytki on pakkasessa säilössä noin 20kiloa nuuskaa.

      • Snusss

        Kerro hyvä nuuskaresepti?


    • Pikikana

      Täällä ei mikään ole sallittua.

      • ennytmenissanomaan

        No, en menis noinkaan sanomaan. On meinaa aika moni asia Suomessa sallittua, mikä ei monessa muussa maassa ole mitenkään mahdollista ja tupakkaa saa sentään kasvattaa omaan käyttöön ja myyntiinkin.
        Tietty, jos et ole asunut taikka edes käynnyt missään muualla, kuin Suomessa, niin luulet vaan. Jos menet vaikkapa USA:n eri osavaltioihin, törmäät jos jonkinlaisiin kieltoihin ja säännöksiin, siinä vasta hurja maa!


    • Pelant

      Finnish Organic Tobacco Company Oy järjestää toisen tupakan kasvatuksen kurssin luomutilallani Alavudella lauantaina 17.12 alkaen klo 13. Tupakan kasvatus on siis aivan laillista puuhaa, mutta monta epäonnistumisen mahdollisuuttahan siinä on. Kurssilla käydään läpi kasvatus siemenistä tupakkatuotteiksi asti ja tupakan kasvatus yritystoimintana. Opit esim. tekemään pureskeltavaa mällitupakkaa. Myös siemeniä ja yrttileikkureita saatavana. Kysy lisätiedot kurssista [email protected] Olen ainakin vielä Suomen ainoa virallinen tupakan kasvattaja.

      • fermeri

        Mitä tupakkalajikkeita on siemeninä saatavilla?


    • b2hte99

      parempi kessu kun hamppu noista röökeistä.mutta saako niistä köysiä tehtyä.sitten kirvamyrkyt oli kotikutosia ja saako jalostettua lahon suojaa uusia hyönteis myrkkyjä.entä voiko kessua tehä vaikka moorripolttoaineeksi .noin vaihtoehtoiseksi käyttö tavaksi jos haluu päästä eroo tupakin maineesta pois.miksei sitä voisi käyttää muhunkin kuin viinaakin vain päihteeksi. ajeltiinhan usassakin etyleeni viinalla 1930 luvulla ja brasialissakin.kai tupakista muuuhunkin on kuin poltella harakoille.

    • hiemankiinnostaa

      Kiinnostaisi tietää, että onko tupakanviljelyä pystytty koneellistamaan? Suomen ainoa virallinen tupakan viljelijä ainakin lehtitietojen mukaan viljelee tupakkaa varsin pienellä alalla. https://yle.fi/uutiset/3-7807573

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1525
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1164
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1097
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      996
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      965
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      917
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      872
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      19
      842
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      664
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      640
    Aihe