Pitkien pönttöjen kaiffareita

crude_oil_washing

enää hengissä?

43

9802

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että.

      täh, missä... koska.

      • crude_oil_washing

        pitkissä tietenkin 80-luvulla. Enskeri, Jaarli, Jurmo...


      • Captain Morgan
        crude_oil_washing kirjoitti:

        pitkissä tietenkin 80-luvulla. Enskeri, Jaarli, Jurmo...

        Tiiskerissä -79.
        Jaarlissa -79 - 82.
        Mm. ensimmäisten joukossa jotka kävi
        COW kurssin DnV.n pääkonttorissa.


      • Captain Morgan
        Captain Morgan kirjoitti:

        Tiiskerissä -79.
        Jaarlissa -79 - 82.
        Mm. ensimmäisten joukossa jotka kävi
        COW kurssin DnV.n pääkonttorissa.

        Vahvasti hengissä mutta pahanlaatuinen
        dementia! Tiiskerissä ei -79 vaan -73!!!
        Silloin ei vielä tiedetty mitä COW on.
        Vasta -79 Jaarliin asennettiin laitteisto,
        muistaaksen samoihin aikoihin Tiiskeriin?


      • skönö
        Captain Morgan kirjoitti:

        Vahvasti hengissä mutta pahanlaatuinen
        dementia! Tiiskerissä ei -79 vaan -73!!!
        Silloin ei vielä tiedetty mitä COW on.
        Vasta -79 Jaarliin asennettiin laitteisto,
        muistaaksen samoihin aikoihin Tiiskeriin?

        Enskeri ja Tiiskeri olleet nk. pitkiä pönttöjä, eikös ne olleet vain Jurmo, Jaarli ja Jatuli? Ja joku tosi tarkka kai laskisi Katkurunkin mukaan :)
        Itse oli Enskerissa vuosina -77, -78 ja 79 ja Tiiskerissä -79


      • crude_oil_washing
        skönö kirjoitti:

        Enskeri ja Tiiskeri olleet nk. pitkiä pönttöjä, eikös ne olleet vain Jurmo, Jaarli ja Jatuli? Ja joku tosi tarkka kai laskisi Katkurunkin mukaan :)
        Itse oli Enskerissa vuosina -77, -78 ja 79 ja Tiiskerissä -79

        olla aikansa suurin Suomessa vai olikohan se sittenkin Lunkun Annie?


      • pojanklapi
        skönö kirjoitti:

        Enskeri ja Tiiskeri olleet nk. pitkiä pönttöjä, eikös ne olleet vain Jurmo, Jaarli ja Jatuli? Ja joku tosi tarkka kai laskisi Katkurunkin mukaan :)
        Itse oli Enskerissa vuosina -77, -78 ja 79 ja Tiiskerissä -79

        moro
        oon itse nuoremman polven skönäri..
        vaan kovasti alko kiinnostaa aihe..
        kun edesmennyt setäni noissa aikoinaan palveli..
        enskerissä..ym..mahdoittekos tuntea..ilkkaa koneesta..?


      • IG-plant
        skönö kirjoitti:

        Enskeri ja Tiiskeri olleet nk. pitkiä pönttöjä, eikös ne olleet vain Jurmo, Jaarli ja Jatuli? Ja joku tosi tarkka kai laskisi Katkurunkin mukaan :)
        Itse oli Enskerissa vuosina -77, -78 ja 79 ja Tiiskerissä -79

        Palvellut Alandia Forcessa 155500dw loa 285,5m, mutta ne oli SuezMaxeja.


      • Mika Waltarina
        IG-plant kirjoitti:

        Palvellut Alandia Forcessa 155500dw loa 285,5m, mutta ne oli SuezMaxeja.

        Maailman suurin risteilijä lasketaan vesille Turussa
        (19.8. 16:34)

        Turussa on laskettu vesille maailman suurin risteilyalus. Aker Finnyards on rakentanut Freedom of the Seas -nimisen loistoristeilijän yhdysvaltalaiselle Royal Caribbean Cruises Ltd. -varustamolle.

        Alus luovutetaan ensi keväänä ja sen kaksi sisaralusta vuosina 2007 ja 2008. Myös sisaralukset rakennetaan Turun telakalla. Alusten arvo on yhteensä noin 1,8 miljardia euroa. Niiden rakentamisessa Aker Finnyardsilla ja alihankkijoilla kuluu noin 9 000 henkilötyövuotta.

        – Freedom of the Seas tulee seilaamaan Karibian vesillä. Laiva tuottaa itse energiansa ja juomavetensä sekä puhdistaa jätteensä, Royal Caribbeanin varatoimitusjohtaja Harri Kulovaara kertoo.

        Aluksella on pituutta 339 metriä. Kyytiin mahtuu yli 5 700 matkustajaa sekä miehistön jäsentä. (STT)


      • styyri
        skönö kirjoitti:

        Enskeri ja Tiiskeri olleet nk. pitkiä pönttöjä, eikös ne olleet vain Jurmo, Jaarli ja Jatuli? Ja joku tosi tarkka kai laskisi Katkurunkin mukaan :)
        Itse oli Enskerissa vuosina -77, -78 ja 79 ja Tiiskerissä -79

        Tiiskeri ja Enskeri n. 114000 dwt ,Enskeri tais olla muutaman tonnin isompi. Itse olin molemmissa, Enskerissä viimeksi -75. Pituutta kummallakin oli n 274 metriä.Olivat aikoinaan suurimpia, kunnes tulivat Wihurin,Iskun, ja Palkkiyhtymän pöntöt Götaverkeniltä ja Algotin Jonny Eriksbergistä. Jonny oli 131000 muistaakseni. Persian lahdella Nesteen "isot"olivat varmaan pienimmät pitkän matkan pöntöt. Silloin ajeltiin vielä Afrikka kiertäen eli n 35 vrk/sivu, ja noin vuorokausi milloin Ras Tanurassa, milloin Kharg Islandilla.


      • Hienoja laivoja
        styyri kirjoitti:

        Tiiskeri ja Enskeri n. 114000 dwt ,Enskeri tais olla muutaman tonnin isompi. Itse olin molemmissa, Enskerissä viimeksi -75. Pituutta kummallakin oli n 274 metriä.Olivat aikoinaan suurimpia, kunnes tulivat Wihurin,Iskun, ja Palkkiyhtymän pöntöt Götaverkeniltä ja Algotin Jonny Eriksbergistä. Jonny oli 131000 muistaakseni. Persian lahdella Nesteen "isot"olivat varmaan pienimmät pitkän matkan pöntöt. Silloin ajeltiin vielä Afrikka kiertäen eli n 35 vrk/sivu, ja noin vuorokausi milloin Ras Tanurassa, milloin Kharg Islandilla.

        Niin mihinköhän kyseiset paatit myytiin ja mikä oli oli tarkka vuosi? Nesteellehän ne oli kai alunperin rakennettu toisin kuin Jatuli Jurmo ja Jaarli, jotka ostettiin käytettynä vai oliskiko ostettu norskeilta käytettynä? No naulatehtaallehan nuo ovat jo aikaa sitten menneet.


      • skönö
        Hienoja laivoja kirjoitti:

        Niin mihinköhän kyseiset paatit myytiin ja mikä oli oli tarkka vuosi? Nesteellehän ne oli kai alunperin rakennettu toisin kuin Jatuli Jurmo ja Jaarli, jotka ostettiin käytettynä vai oliskiko ostettu norskeilta käytettynä? No naulatehtaallehan nuo ovat jo aikaa sitten menneet.

        Enskeri myytiin Turkkiin ja nimeksi tuli Murat M, Tiiskeri meni kreikuille ja nimeksi tuli Bonita, myynti vuosia en kyllä muista, mutta 80-luvun puoltaväliä se oli, muistan kun oltiin Palvan kanssa Göteborgissa ja vieressä oli Bonita ja kreikut kulki Nesteship-haalareissa täkillä :)


      • rami
        crude_oil_washing kirjoitti:

        olla aikansa suurin Suomessa vai olikohan se sittenkin Lunkun Annie?

        olin vuonna -70 algotin begnyssä linjalla eurooppa-persianlahti pituus 258m leveys 40m syväys 18m vetosuus jotain 100000ttai yli


      • rami
        styyri kirjoitti:

        Tiiskeri ja Enskeri n. 114000 dwt ,Enskeri tais olla muutaman tonnin isompi. Itse olin molemmissa, Enskerissä viimeksi -75. Pituutta kummallakin oli n 274 metriä.Olivat aikoinaan suurimpia, kunnes tulivat Wihurin,Iskun, ja Palkkiyhtymän pöntöt Götaverkeniltä ja Algotin Jonny Eriksbergistä. Jonny oli 131000 muistaakseni. Persian lahdella Nesteen "isot"olivat varmaan pienimmät pitkän matkan pöntöt. Silloin ajeltiin vielä Afrikka kiertäen eli n 35 vrk/sivu, ja noin vuorokausi milloin Ras Tanurassa, milloin Kharg Islandilla.

        olin itse samoilla linjoilla suomalaiset pöntöt olisi käynyt super tankkerin pelastusveneestä


      • eldis
        skönö kirjoitti:

        Enskeri myytiin Turkkiin ja nimeksi tuli Murat M, Tiiskeri meni kreikuille ja nimeksi tuli Bonita, myynti vuosia en kyllä muista, mutta 80-luvun puoltaväliä se oli, muistan kun oltiin Palvan kanssa Göteborgissa ja vieressä oli Bonita ja kreikut kulki Nesteship-haalareissa täkillä :)

        vai hienoja ...aika kuultaa muistot.paskasia ainakin konehuoneesta.pahan hajuisia kannelta.ulosviennit olemattomia,tiiskerissä aikoinaaan pullo/viikko.mutta venetsuelassa hotellissa viikko nesteen piikkiin.eikä joutunut koskaan maksamaan.johtui varmaan kapteenin kieli muurista.kun joutui porvoon ulkopuolelle.eli aina jotain kivaa....


      • Viinivuori
        rami kirjoitti:

        olin itse samoilla linjoilla suomalaiset pöntöt olisi käynyt super tankkerin pelastusveneestä

        Itsellä on kokemusta faijan kanssa reissaamisesta ja mukana on tullut oltua niin Wisassa (lähinnä ylösmakaamista Kreikassa...), Vinhassa (taisin olla mutsin mahassa), Enskerissä (tämän maatessa Sköldvikissä), Tiiskerissä (yksi reissu Skotlantiin ja yksi muistaakseni Göteborgiin) sekä Rankissa ja Melkissä.

        Näistä Tiiskeristä jäi erittäin mukavia muistikuvia ja kansiostakin löytyy nyt jo edesmenneen faijan ottamia kuvia Tiiskerin luovutusreissusta Turkkiin sekä Wisasta (mm. ensimmäinen Kilpilahden visiitti).

        Itse katkaisin suvun pitkät merenkävijäperinteet, mutta muistot ja valokuvakansiot pitävät mielen virkeänä.


      • Marinero
        rami kirjoitti:

        olin vuonna -70 algotin begnyssä linjalla eurooppa-persianlahti pituus 258m leveys 40m syväys 18m vetosuus jotain 100000ttai yli

        Olin Rami samoihin aikoihin sisarlaiva Bonnyssä täkillä puolikkaana. sama linja. Oon tehnyt lipputervehdyksen Tiiskerille jossain lähellä Etelä Afrikkaa Standarttiprykältä.


      • Marinero
        Captain Morgan kirjoitti:

        Vahvasti hengissä mutta pahanlaatuinen
        dementia! Tiiskerissä ei -79 vaan -73!!!
        Silloin ei vielä tiedetty mitä COW on.
        Vasta -79 Jaarliin asennettiin laitteisto,
        muistaaksen samoihin aikoihin Tiiskeriin?

        Captain Morgan ja muut Nesteen seilurit. Oliko Tiiskerissä ja Enskerissä käytössä Butterworther pesu systeemi käytössä. Bonnyssä oli näitä letkukärryjä ja niitä tuli pumppumiehen kanssa viritettyä vahdissa ollessa. Oliko tämä gow inertia kaasuun suojakaasuun perustuva juttu.


      • don-bacardi
        Marinero kirjoitti:

        Captain Morgan ja muut Nesteen seilurit. Oliko Tiiskerissä ja Enskerissä käytössä Butterworther pesu systeemi käytössä. Bonnyssä oli näitä letkukärryjä ja niitä tuli pumppumiehen kanssa viritettyä vahdissa ollessa. Oliko tämä gow inertia kaasuun suojakaasuun perustuva juttu.

        Tiiskerissä ja Enskerissä oli kiinteät pesutykit ja Inert-kaasua käytettiin myös pesun yhteydessä


      • horridus
        styyri kirjoitti:

        Tiiskeri ja Enskeri n. 114000 dwt ,Enskeri tais olla muutaman tonnin isompi. Itse olin molemmissa, Enskerissä viimeksi -75. Pituutta kummallakin oli n 274 metriä.Olivat aikoinaan suurimpia, kunnes tulivat Wihurin,Iskun, ja Palkkiyhtymän pöntöt Götaverkeniltä ja Algotin Jonny Eriksbergistä. Jonny oli 131000 muistaakseni. Persian lahdella Nesteen "isot"olivat varmaan pienimmät pitkän matkan pöntöt. Silloin ajeltiin vielä Afrikka kiertäen eli n 35 vrk/sivu, ja noin vuorokausi milloin Ras Tanurassa, milloin Kharg Islandilla.

        Siellä pääsi käymään "maissa". Kaks pulloo kaljaa - ns. kamelinkusta.


      • Vanha skönö
        skönö kirjoitti:

        Enskeri myytiin Turkkiin ja nimeksi tuli Murat M, Tiiskeri meni kreikuille ja nimeksi tuli Bonita, myynti vuosia en kyllä muista, mutta 80-luvun puoltaväliä se oli, muistan kun oltiin Palvan kanssa Göteborgissa ja vieressä oli Bonita ja kreikut kulki Nesteship-haalareissa täkillä :)

        Taidettiin olla ainakin Palvassa samaan aikaan, muistan sen kun kreikut osoitteli selkiään ja näytti että samaa firmaahan tässä ollaan, maatiin vierekkäin Torshavnissa Göteborgissa.
        Olin Enskerissä 77-78 sekä vuodenvaihteen 78/79, Tiiskerissä kesän 79, Palvassa(2) heti alusta vuoteen 90


      • HitaastiPerille
        crude_oil_washing kirjoitti:

        olla aikansa suurin Suomessa vai olikohan se sittenkin Lunkun Annie?

        Ken oli mukana , -80 luvulla kun Jurmolla kierrettiin Afkikka niin hiljaisella vauhdilla . Kriteerinä vauhdin " verkkaisuudelle " oli jotta potkuriakseli sai riittävän voitelun.
        Tuo aiheutti mm. Jaarlissa 2 "Bläkäsiä "


      • Pakal
        Vanha skönö kirjoitti:

        Taidettiin olla ainakin Palvassa samaan aikaan, muistan sen kun kreikut osoitteli selkiään ja näytti että samaa firmaahan tässä ollaan, maatiin vierekkäin Torshavnissa Göteborgissa.
        Olin Enskerissä 77-78 sekä vuodenvaihteen 78/79, Tiiskerissä kesän 79, Palvassa(2) heti alusta vuoteen 90

        Palvassakin kuten Jaarli ,Kihu,Lunni.tuli oltua
        Ja myös tuossa Palva 2,aivan telakalta asti.


      • Ei ollut pitkissä

        Joku varmaan muistaa pitkistä pöntöistä Susiturkki Tuiren joka ei ollut turhan tarkka kelle antaa.


      • persianlahti30
        Ei ollut pitkissä kirjoitti:

        Joku varmaan muistaa pitkistä pöntöistä Susiturkki Tuiren joka ei ollut turhan tarkka kelle antaa.

        Tottakai, jälkeenpäin on tullut jopa hieman fantasioitua millaista olisi ollut Tuiren opissa. Mukava, iloinen nainen


    • PitkäPispala

      Aikansa pitkä pönttö (1965) taisi olla Algotin "Ronny", olihan se siihen aikaan Suomen kauppalaivaston suurin alus.
      Tuli siinä oltua 1965 kevättalvesta 1966 kesään.

      • jenkki-junkki

        -77 Wilke ja Vilke ja ton voisitte selvittää jos pystytte?


      • tippuri
        jenkki-junkki kirjoitti:

        -77 Wilke ja Vilke ja ton voisitte selvittää jos pystytte?

        Olin vilke laivalla jungmannina vuonna 74 muistaakseni ja venetzuelasta haettiin se lasti ja vietiin milloin newyorkkiin milloin kanadaan tai missisipille ym.ymuihin maihin -että sillai se aika on vierinyt silloin 16 v, nyt 52 v mutta muistot on edelleen mielessä olisi mukava saada postia silloisilta seilureilta vilkkeestä aikaväli 5/1974-1/1975 terv. jukka pajunen kansipoikana ja messikallena .sposti osoite [email protected]


    • jenkki-junkki

      niistä g w o ?

      • jenkki-junkki

        mitens sä pystyt mun nimimerkillä kirjoittelee?
        GWO Mitä?


      • don-bacardi
        jenkki-junkki kirjoitti:

        mitens sä pystyt mun nimimerkillä kirjoittelee?
        GWO Mitä?

        Ei se "jenkki-junkki" ole yksin sinun nimimerkkisi ennen kuin erkisteröit sen.


      • jenkki-junkki
        don-bacardi kirjoitti:

        Ei se "jenkki-junkki" ole yksin sinun nimimerkkisi ennen kuin erkisteröit sen.

        Kyllä ON ! Muitten ei tartte tulla elvistelee mun nimimerkillä soon ihan niinku se tuoli messissä
        sillon aikanaan ! Perhana no nyt ollaan 2000 luvulla no voin mä antaa vähän periks
        Tai en! mä oon jenkki-junkki ja piste........ ja muut mitä osaaa


      • jenkki-kalle
        don-bacardi kirjoitti:

        Ei se "jenkki-junkki" ole yksin sinun nimimerkkisi ennen kuin erkisteröit sen.

        erkistöröinti tarkoittaa??????


      • jenkki-junkki
        jenkki-kalle kirjoitti:

        erkistöröinti tarkoittaa??????

        näin se käy!!!


      • jenkki-junkki
        jenkki-junkki kirjoitti:

        näin se käy!!!

        nuori ja taitava mut mun tuolia et messistä vie


      • Kuiikkaa huutaaaa..
        jenkki-junkki kirjoitti:

        nuori ja taitava mut mun tuolia et messistä vie

        näkyy olleen pöntöt.....ja huuruisiakin. Petronas marinella.......


    • ElJatuli

      Hauskaa se oli niissä pitkissä pöntöissä seilata. Olinkin kaikissa kolmessa jossain välissä 70 luvun lopusta 80 luvun alkuun.

    • Anonyymi

      Oliko t/t Jaarlin Kharg Islandin reissulla muita mukana kuin minä?

      • Anonyymi

        Dementia sinullakin. Kyllä siellä oli muitakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Dementia sinullakin. Kyllä siellä oli muitakin.

        Muistatko nain sua pyllyyn?


      • Anonyymi

        mää olin 82 tai 83 . kuutamokeikka, valoa ei saanut näkyä, ikkunat pimennettiin jätesäkeillä.


    • Ollut nuorena pöntöissä Vissiin 81 alkaen muutaman vuoden Enskeri lie pitä-pöntto jossa siis 1981 myyntireissulla.
      Toinen oli tuo Purha josta lähdin helikopterilla ja tuli perseessä ;-)

      • Anonyymi

        entäsonks pikkasten ja lyhyiden pönttöjen seilureita ???


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      128
      1874
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe