Hauen ikä ja paino??

JarJarBinks

Esittäkää nyt viisaammat tietonne tai arvauksenne hauen painosta ja iästä. Eli saaliiksi saatiin hauki, vaakaa ei ollut mukana, mutta mittanauha löytyi. Pituus oli sellaset 75 senttiä, päästä pyrstöön.

Nyt kiinnostaisikin tietää jonkinlainen arvio painosta ja iästä.

9

4508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvaaja

      Painoksi heitän ihan arvauksena 5kg. Ikää en ala edes arvuuttelemaan, kun se voi olla ihan mitä vaan. Voitte kyllä tarkistaa sen iän jos löytyy mikrofilmin lukulaite tai muu vastaava suurentava vekotin. Hauen iän määrittäminen onnistuu helposti laskemalla vuosirenkaat esim. suomusta.

      • Miihkali

        Itse ole saanut useita yli 5-kiloisia haukia ja ne ovat olleet yli 90 cm pitkiä aivan järjestään.
        Eli keskustelun aloittajan 75-senttisen hauen painoksi veikkaisin n. 2,5-3 kg. Tosin hauki voi olla lyhyt ja paksu tai pitkä ja laiha ja tietysti myös siltä väliltä.

        Hauen ikää en osaa sanoa. Sekin riippuu paikasta eli jossain paikassa hauki kasvaa nopeasti ja toisissa taas huomattavasti hitaammin.


      • arvaaja
        Miihkali kirjoitti:

        Itse ole saanut useita yli 5-kiloisia haukia ja ne ovat olleet yli 90 cm pitkiä aivan järjestään.
        Eli keskustelun aloittajan 75-senttisen hauen painoksi veikkaisin n. 2,5-3 kg. Tosin hauki voi olla lyhyt ja paksu tai pitkä ja laiha ja tietysti myös siltä väliltä.

        Hauen ikää en osaa sanoa. Sekin riippuu paikasta eli jossain paikassa hauki kasvaa nopeasti ja toisissa taas huomattavasti hitaammin.

        Oikeessa olet, kirotusvihre näkyy tulleen, nelosta oli pitäny painasta, mutta näkyy sormi sattuneen vitoseen. Jospa tässä oppii vielä kirjoittamaankin...
        Noista pituus/paino asioista tuli vielä sellanen mieleen että sain viime kesänä hauen, joka oli 110cm/4,5kg. Ja nyt ei ole näpyttelyvirhettä edes. Normaalikuntoisena sen olisi kai pitänyt painaa n. 9-10kg?


      • Miihkali
        arvaaja kirjoitti:

        Oikeessa olet, kirotusvihre näkyy tulleen, nelosta oli pitäny painasta, mutta näkyy sormi sattuneen vitoseen. Jospa tässä oppii vielä kirjoittamaankin...
        Noista pituus/paino asioista tuli vielä sellanen mieleen että sain viime kesänä hauen, joka oli 110cm/4,5kg. Ja nyt ei ole näpyttelyvirhettä edes. Normaalikuntoisena sen olisi kai pitänyt painaa n. 9-10kg?

        Kirjoitusvirheitä aina välillä sattuu kenelle hyvänsä.:-)
        Se saamasi 110-senttinen hauki on kyllä ollut todella harvinaisen laiha. Enpä ole tuollaisesta pituus/paino suhteesta ennen kuullutkaan. Mistä se laihuus sitten johtuukaan? Ehkä sairaudesta tai sitten on ollut tosi vähän ravintoa? Saitko sen jostain metsälammesta vai isommasta vesistöstä?
        Olen itse saanut 101-senttisen hauen, joka painoi tasan 6 kiloa ja sitä pidin jo laihana.

        Pituus/painoista vielä sen verran, että sain yhtenä keväänä kuteneen uroshauen, jonka pituus oli 107 cm ja painoa 7,3 kg. Siis uroshaueksi ihan hyvänkokoinen.
        Samoihin aikoihin enoni sai verkolla mätiä täynnä olevan mammahauen, jonka pituus oli sama kuin minun hauellani eli 107 cm. Se hauki vaan painoi 12,1 kg! Ja molemmat tuli mereltä.
        Eli se sinun 110-senttinen olisi voinut olla oikeissa olosuhteissä todellinen mahtikala.


      • arvaaja
        Miihkali kirjoitti:

        Kirjoitusvirheitä aina välillä sattuu kenelle hyvänsä.:-)
        Se saamasi 110-senttinen hauki on kyllä ollut todella harvinaisen laiha. Enpä ole tuollaisesta pituus/paino suhteesta ennen kuullutkaan. Mistä se laihuus sitten johtuukaan? Ehkä sairaudesta tai sitten on ollut tosi vähän ravintoa? Saitko sen jostain metsälammesta vai isommasta vesistöstä?
        Olen itse saanut 101-senttisen hauen, joka painoi tasan 6 kiloa ja sitä pidin jo laihana.

        Pituus/painoista vielä sen verran, että sain yhtenä keväänä kuteneen uroshauen, jonka pituus oli 107 cm ja painoa 7,3 kg. Siis uroshaueksi ihan hyvänkokoinen.
        Samoihin aikoihin enoni sai verkolla mätiä täynnä olevan mammahauen, jonka pituus oli sama kuin minun hauellani eli 107 cm. Se hauki vaan painoi 12,1 kg! Ja molemmat tuli mereltä.
        Eli se sinun 110-senttinen olisi voinut olla oikeissa olosuhteissä todellinen mahtikala.

        Pieni järvi kainuussa... Täällä taida kalapaikkojaan uskaltaa paljastaa ;)
        En usko että se johtui ravinnon puutteesta, koska samasta järvestä on tullut useita "isomuksia". Ja mielenkiinnosta avasin kyseisen kalan. Sen mitä ymmärrän kalojen sisuskaluista, niin ne olivat varsin epämääräiset ja huonosti kehittyneet. Eli veikkaan tätä syyksi kalan laihuuteen.


      • Miihkali
        arvaaja kirjoitti:

        Pieni järvi kainuussa... Täällä taida kalapaikkojaan uskaltaa paljastaa ;)
        En usko että se johtui ravinnon puutteesta, koska samasta järvestä on tullut useita "isomuksia". Ja mielenkiinnosta avasin kyseisen kalan. Sen mitä ymmärrän kalojen sisuskaluista, niin ne olivat varsin epämääräiset ja huonosti kehittyneet. Eli veikkaan tätä syyksi kalan laihuuteen.

        Eipä sitä kalapaikkaa nyt tarvikkaan ihan tarkasti paljastaa.:-D
        Selvästi kalalla on sitten ollut jokin sairaus, koska niin laiha oli ja sisuskalutkin epämääräisen näköiset. En osaa kyllä sanoa, että mikä sairaus oli kyseessä kun ei ole tuota koulutusta siihen.. :-D


    • kalastaja44w84s6

      itse sain sain eilen 75cm kalan tuulastamalla. ja painoksi arveltiin n.2 kg

    • MAJAMIKO

      Sain verkolla juuri tänään 10kg (10,02kg) hauven ja pituutta oli 110cn.

    • sekevaara

      Ijän vanha avaus joten pituus ja painokin on varmaan jo kasvanu. Ennätys haukeni on ollu 7.7kg ja pituus 107cm.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1750
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1339
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1229
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      10
      1143
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1085
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Paske perse pillu

      Kulli seksi hiv
      Ikävä
      5
      1040
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1009
    Aihe