Alfa Romeo 164 V6 3.0

Veneziano

Ciao! Alfa 164:sen omistajat ja harrastajat! On
fantastista huomata, kuinka asiallista ja
asiantuntevaa porukkaa tälle palstalle kirjoittaa.
Olen jo pidemmän aikaa ollut kiinnostunut Alfa
164:stä ja erityisesti V6 mallista. Tätä palstaa
lukiessa on herännyt muutamia kysymyksiä tästä
mielestäni tyylikkäimmästä Alfa -mallista:

1.Ovatko 164 (lähinnä 89-92 vuosimallit)herkkiä
ruostumaan? En ainakaan muista nähneeni
ruosteisia yksilöitä missään.Kokemuksia?
2.Koskiko jakohihnan 100 000 km:n vaihtoväli
nimenomaan 3.0 V6 mallia ja kärsiikö sillä
todella ajaa sen satatuhatta samalla remmillä?
3.Tuottaako kosteus ja Suomen talvi ongelmia
sähkölaitteiden kanssa? Jos tuottaa, onko keinoa
estää niitä millään ennakolta?
4. Auton yleinen luotettavuus? Pystyykö sen
pitämään normaaleilla säännöllisillä
määräaikaishuolloilla luotettavana käyttöautona?
5. Korimalli vaikuttaa varsin tilavalta. Onko
kokemuksia perhekäytöstä? Sopiiko kolmihenkinen
perhe kohtuullisine matkatavaroineen mukaan?
6. Riittääkö lämmityslaitteen teho
normaalipakkasilla(-10..-15 c) Onko kaikissa
164:sissa ilmastointilaite? Onko kestävä varuste?
7. Mitkä ovat kyseisen auton ns."akilleen
kantapäät"? Mitä erityisesti tulee ottaa
huomioon, kun lähtee tutustumaan kiinnostavaan
yksilöön?Pari, kolme sellaista seikkaa.
8.Mitä hintaluokkaa edustavat Alfaan
erikoistuneilla korjaamoilla suoritetut ns.
määräaikaishuollot? Kokemuksia Azzurrosta ja Auto-
Milanosta? Kumpaa suosittelette?
9.Alfaan on mainostettu alkuperäisputkiston
tilalle mm.Supersprintin ja Bosal-Marmitten
putkia. Onko kokemuksia? Lienevät ruostumatonta
terästä,mutta kestävätkö alkuperäistä pidempään?
10.Lopuksi, mikä liike edustaa Pirellin renkaita
pääkaupunkiseudulla? Onko käyttökokemusta
Pirellin tuotteista?
Toivon saavani teiltä mahdollisimman paljon
vastauksia! Kaikki kommentit tervetulleita, myös
kysymyksien ulkopuolelta! Molto Grazie!

21

4463

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Janne

      Veljelläni on 164:nen, joten kommentoin hieman.

      Ruostevikoja:
      Toisen etujousen alatuenta hajosi ruosteen takia
      ja joku bensatankin huohotinmötikkä takapyörän
      takana, johon tulee kolme sentin paksuista letkua,
      ruostui puhki.

      Kylmä talvella:
      Moottori ei saavuta kovalla pakkasella oikeaa
      käyntilämpötilaansa. Nesteet kiertävät
      jäähdyttimessä aivankuin termostaatti vuotaisi
      hiukan. Kesällä ei ongelmia, mutta 30 asteen
      pakkasella lämpömittari ei juurikaan alamerkistä
      nouse, vaikka keulalle on tungettu pahvia yms.

      • Veneziano

        ...kommenteistasi, kaikki kiinnostavat.
        Vastauksestasi jäin miettimään, mitä vuosimallia
        veljesi Alfa on ja onko sitä ruostesuojattu
        milloin viimeksi? Kylmyydestä taasen se, toimiiko
        auton termostaatti varmasti oikein? Vai onko
        siihen saatavilla vaihtoehtoisesti talvitermari
        ja hänen autossaan sattuisi olemaan kesä-
        sellainen? Olen kuullut, että hyvin monet
        automerkit ovat kylmiä matka-ajossa 20 - 30
        asteen pakkasilla, jos niissä on
        kesätermostaatti. Jäähdytysneste kiertää silloin
        kerta kaikkiaan liian viileänä jotta siitä
        riittäisi lämpöenergiaa lämppärille.
        Mitä mieltä hän on noin yleisesti Alfa 164:sta?

        Oikein hyvää jatkoa sulle!!!!


      • Janne
        Veneziano kirjoitti:

        ...kommenteistasi, kaikki kiinnostavat.
        Vastauksestasi jäin miettimään, mitä vuosimallia
        veljesi Alfa on ja onko sitä ruostesuojattu
        milloin viimeksi? Kylmyydestä taasen se, toimiiko
        auton termostaatti varmasti oikein? Vai onko
        siihen saatavilla vaihtoehtoisesti talvitermari
        ja hänen autossaan sattuisi olemaan kesä-
        sellainen? Olen kuullut, että hyvin monet
        automerkit ovat kylmiä matka-ajossa 20 - 30
        asteen pakkasilla, jos niissä on
        kesätermostaatti. Jäähdytysneste kiertää silloin
        kerta kaikkiaan liian viileänä jotta siitä
        riittäisi lämpöenergiaa lämppärille.
        Mitä mieltä hän on noin yleisesti Alfa 164:sta?

        Oikein hyvää jatkoa sulle!!!!

        Veljen hoppa on muuten TS,
        automaatti-ilmastoinnilla ja nahkasisustuksella
        varustettuna. Ku nyt muistaisi vuosimallin...
        Olisiko ollut -91... Pari vuotta sitten velipoika
        sen osti ja käytti heti ruostesuojauksessa.

        Termostaatíssa saattaa olla vikaa, en tiedä, onko
        sitä tarkistettu. Paikallaan käytettäessä
        jäähdytin alkaa heti lämmetä, joten ei se ainakaan
        täysin tiiviisti sulkeudu.

        Yksi kiusallinen piirre automaatti-ilmastoinnissa:
        pikkupakkasella ajettaessa maantieajoa
        sisälämpötila kohoaa reilusti asetettua lukemaa
        korkeammaksi. Alin säätöarvo oli muistaakseni 13
        astetta, jolloin lämpötila kohoaa yli 25:n.
        Seuraavaksi pienempi asento ohittaa automatiikan
        ja tökkää sitten puhalluksen täysin kylmälle.
        Paikallistimme vian katossa olevaan
        sisälämpöanturiin, joka saa kylmää ajoviiman
        jäähdyttäessä kattopeltiä, jolloin automatiikka
        luulee sisällä olevan liian kylmä. Kovalla
        pakkasella tämä ei haittaa, koska koneesta ei enää
        irtoa lämpöä.

        Lisää vikoja muistuu mieleen:
        Kuljettajan oven lukko meni epäkuntoon, ei
        avautunut sisältä, eikä ulkoa. Sitä korjatessa
        meni pitkä tovi, ovipahvin välistä yritimme
        huonolla menestyksellä rikkoutunutta
        lukkokoneistoa sorkkia. Jossain huollossa sekin
        korjattiin, luultavasti sahaamalla rälläkällä oven
        pielen tappi poikki, jonka jälkeen lukko
        pystyttiin vaihtamaan.

        Käsijarruvivut takasylintereissä pyrkivät
        jumittumaan, jolloin jarru jää laahaamaan.

        Lämmityslaite rusahtelee välillä puhallussuuntaa
        muutettaessa, suunnanvaihtomoottori taitaa olla
        hajoamassa.

        Ihan tyytyväinen hän on muuten Alfaan ollut. Ei
        jää liikenteessä jalkoihin, kuten edellisellä
        riisikupilla ;-)


      • Scuderia QV
        Janne kirjoitti:

        Veljen hoppa on muuten TS,
        automaatti-ilmastoinnilla ja nahkasisustuksella
        varustettuna. Ku nyt muistaisi vuosimallin...
        Olisiko ollut -91... Pari vuotta sitten velipoika
        sen osti ja käytti heti ruostesuojauksessa.

        Termostaatíssa saattaa olla vikaa, en tiedä, onko
        sitä tarkistettu. Paikallaan käytettäessä
        jäähdytin alkaa heti lämmetä, joten ei se ainakaan
        täysin tiiviisti sulkeudu.

        Yksi kiusallinen piirre automaatti-ilmastoinnissa:
        pikkupakkasella ajettaessa maantieajoa
        sisälämpötila kohoaa reilusti asetettua lukemaa
        korkeammaksi. Alin säätöarvo oli muistaakseni 13
        astetta, jolloin lämpötila kohoaa yli 25:n.
        Seuraavaksi pienempi asento ohittaa automatiikan
        ja tökkää sitten puhalluksen täysin kylmälle.
        Paikallistimme vian katossa olevaan
        sisälämpöanturiin, joka saa kylmää ajoviiman
        jäähdyttäessä kattopeltiä, jolloin automatiikka
        luulee sisällä olevan liian kylmä. Kovalla
        pakkasella tämä ei haittaa, koska koneesta ei enää
        irtoa lämpöä.

        Lisää vikoja muistuu mieleen:
        Kuljettajan oven lukko meni epäkuntoon, ei
        avautunut sisältä, eikä ulkoa. Sitä korjatessa
        meni pitkä tovi, ovipahvin välistä yritimme
        huonolla menestyksellä rikkoutunutta
        lukkokoneistoa sorkkia. Jossain huollossa sekin
        korjattiin, luultavasti sahaamalla rälläkällä oven
        pielen tappi poikki, jonka jälkeen lukko
        pystyttiin vaihtamaan.

        Käsijarruvivut takasylintereissä pyrkivät
        jumittumaan, jolloin jarru jää laahaamaan.

        Lämmityslaite rusahtelee välillä puhallussuuntaa
        muutettaessa, suunnanvaihtomoottori taitaa olla
        hajoamassa.

        Ihan tyytyväinen hän on muuten Alfaan ollut. Ei
        jää liikenteessä jalkoihin, kuten edellisellä
        riisikupilla ;-)

        ...ainakin osittain.

        Sama juttu noiden takajarrujen kanssa, käsijarrua
        kannattaa todellakin käyttää välillä, muuten
        jumittaa.

        Ilmastoinnin celsiusasteikon alin lukema oli
        muistaakseni 18 astetta, omassani ei ole ollut
        mitään ongelmia talvella. Kabiinin lämpö pysyy
        ihan mukavasti kohdallaan. Rutina
        enteilee steppereiden hammaskatoa, onneksi omani
        toimii tältäkin osin OK.

        Itse askartelin myös TS:n lukkojen kanssa,
        kumpikin etuovi jäi vuorollaan jumiin.
        Lukkomekanismin sisällä on eräs jousi, joka
        tehtaan jäljiltä oli hiukan turhan lyhyt ja pääsi
        hyppäämään pois paikaltaan jumittaen koko
        mekanismin. Lukon pystyy kyllä purkamaan sisältä
        päin irrottamalla ovipaneelin yläosan ja
        ronkkimalla välistä, mukavaa se ei kyllä ole mutta
        eipä tarvitse näyttää autolle rälläkkää.


      • Janne
        Scuderia QV kirjoitti:

        ...ainakin osittain.

        Sama juttu noiden takajarrujen kanssa, käsijarrua
        kannattaa todellakin käyttää välillä, muuten
        jumittaa.

        Ilmastoinnin celsiusasteikon alin lukema oli
        muistaakseni 18 astetta, omassani ei ole ollut
        mitään ongelmia talvella. Kabiinin lämpö pysyy
        ihan mukavasti kohdallaan. Rutina
        enteilee steppereiden hammaskatoa, onneksi omani
        toimii tältäkin osin OK.

        Itse askartelin myös TS:n lukkojen kanssa,
        kumpikin etuovi jäi vuorollaan jumiin.
        Lukkomekanismin sisällä on eräs jousi, joka
        tehtaan jäljiltä oli hiukan turhan lyhyt ja pääsi
        hyppäämään pois paikaltaan jumittaen koko
        mekanismin. Lukon pystyy kyllä purkamaan sisältä
        päin irrottamalla ovipaneelin yläosan ja
        ronkkimalla välistä, mukavaa se ei kyllä ole mutta
        eipä tarvitse näyttää autolle rälläkkää.

        Tässä oli lukkokoneistosta irronnut sellainen
        sentin pituinen tappi, eikä sitä saatu ovipahvin
        välistä paikoilleen. Muistaakseni se oli lukossa
        siten, että se osoitti suoraan auton keulaa kohti.
        Tapin irrottua lukon sisäosat pääsivät väärään
        asentoon ja tappi ei mahtunut enää paikoilleen.


      • Scuderia QV
        Janne kirjoitti:

        Tässä oli lukkokoneistosta irronnut sellainen
        sentin pituinen tappi, eikä sitä saatu ovipahvin
        välistä paikoilleen. Muistaakseni se oli lukossa
        siten, että se osoitti suoraan auton keulaa kohti.
        Tapin irrottua lukon sisäosat pääsivät väärään
        asentoon ja tappi ei mahtunut enää paikoilleen.

        ...tarkoitinkin että lukon saa (tai omien vikojeni
        yhteydessä sai) ronkittua auki sieltä pahvin
        välistä, itsekin sain jouset paikalleen vasta
        räjäytettyäni mekanismit levälleen pöydälle.


    • Alfa 75 Ts

      Itselläni on 75 Ts, mutta ystävälläni on juuri
      164 - 92 3.0 v6. Ruoste tuntuu viihtyvän auton
      takaosassa. Kaaret ja lähiseutu kuplivat.
      Takaoven kahvat ovat joko rikki, tai juuri
      vaihdetut. Jakopää tahtoo olla öljykylpyinen
      vuotavien stefojen takia (auto on vieläpä melko
      vähän ajettu n. 100 tkm). Joku alatukivarren
      pusla menee vähän väliä. Muuten jees! Kaikki viat
      ovat korjattavissa ja esim. juuri noita puslia
      saa myös vahvempi rakenteisina. Vaikka
      painojakauma ei olekaan yhtä tasainen kuin
      vastaavassa twin sparkissa, se ei haittaa. Auto
      vetelee rajuissa kiihdytyksissä, mutta muhevien
      äänten vuoksi on valmis uhrautumaan. Kampe on
      kyllä omistamisenhalun herättävä. Kori on todella
      hiljainen ja kyyti tasainen.

      • Veneziano

        ....omistaja kirjoittamistasi kommenteista.
        Lukemastani päätellen voin todeta 164:sen
        vioista, että "ei mitään uutta auringon alla".
        Mainittuja vikoja tiedän löytyvän
        kaikenmerkkisistä autoista valmistusmaasta
        riippumatta ja vikoja tulee, kun auto vanhenee.

        V6 -moottori ei sinänsä ole minulle ehdoton
        varuste suorituskyvyn suhteen. Kyllä sillä 2 -
        litraisellakin Suomessa kortistaan tarvittaessa
        pääsee. Mutta mielestäni Alfa Romeon täytyy olla
        alusta loppuun tyylipuhdas kokonaisuus.

        Pininfarinan muotoileman, erittäin linjakkaan
        korin täytyy saada alleen tyylilleen sopivat
        renkaat ja vanteet, mieluiten italialaiset,
        sisustusta myötäileviä pieniä tyylikkäitä
        yksityiskohtia, konepellin alle auton arvolle ja
        luonteelle soveltuva voimalaite ja niin kuin itse
        totesit, käyntiääni, joka lupaa että autostradan
        auetessa sieltä tarvittaessa löytyy muutakin kuin
        puhetta.....siksi V6 -moottori!

        Mutta ehdottoman tyylikkäästi, auton arvolle
        sopivasti, ei renkaita lapsellisesti vingutellen
        tai öykkärimäisesti kaahaten! Italialaisuuden ja
        Alfan tyylikkyyden lisäksi kiinnostuksen
        vaakakupissa painavat auton matkaominaisuudet,
        koska lähes 90% perheemme ajoista ajetaan
        moottori- tai maantiellä, 150 - 450 km matkoja.
        Tässäkin suhteessa uskoisin Alfan vastaavan
        tarpeitamme.


      • Scuderia QV
        Veneziano kirjoitti:

        ....omistaja kirjoittamistasi kommenteista.
        Lukemastani päätellen voin todeta 164:sen
        vioista, että "ei mitään uutta auringon alla".
        Mainittuja vikoja tiedän löytyvän
        kaikenmerkkisistä autoista valmistusmaasta
        riippumatta ja vikoja tulee, kun auto vanhenee.

        V6 -moottori ei sinänsä ole minulle ehdoton
        varuste suorituskyvyn suhteen. Kyllä sillä 2 -
        litraisellakin Suomessa kortistaan tarvittaessa
        pääsee. Mutta mielestäni Alfa Romeon täytyy olla
        alusta loppuun tyylipuhdas kokonaisuus.

        Pininfarinan muotoileman, erittäin linjakkaan
        korin täytyy saada alleen tyylilleen sopivat
        renkaat ja vanteet, mieluiten italialaiset,
        sisustusta myötäileviä pieniä tyylikkäitä
        yksityiskohtia, konepellin alle auton arvolle ja
        luonteelle soveltuva voimalaite ja niin kuin itse
        totesit, käyntiääni, joka lupaa että autostradan
        auetessa sieltä tarvittaessa löytyy muutakin kuin
        puhetta.....siksi V6 -moottori!

        Mutta ehdottoman tyylikkäästi, auton arvolle
        sopivasti, ei renkaita lapsellisesti vingutellen
        tai öykkärimäisesti kaahaten! Italialaisuuden ja
        Alfan tyylikkyyden lisäksi kiinnostuksen
        vaakakupissa painavat auton matkaominaisuudet,
        koska lähes 90% perheemme ajoista ajetaan
        moottori- tai maantiellä, 150 - 450 km matkoja.
        Tässäkin suhteessa uskoisin Alfan vastaavan
        tarpeitamme.

        TwinSpark on sinänsä hyvä moottori, litrateholtaan
        hyvä ja silti alavääntöäkin löytyy. Hyvä
        yhdistelmä kohtuullista ohituskiihtyvyyttä ja
        polttoainetaloutta. Välitykset tosin ovat sen
        verran tiheät että moottoritiellä 130:ssä alkaa
        olla jo ääntäkin sisällä. Jos malttaa pysyä
        120:ssä, äänikin on selvästi sopivampi.

        Kutonen on huoltokohteiden puolesta pirullisempi,
        mm. öljynsuodatin on harvinaisen pahassa paikassa,
        samoin startti. Imuventtiilien säätö edellyttää
        nokka-akseleiden irrotusta mikä ei ole ihan
        läpihuutojuttu, oikea sisälokasuoja kun tulee
        ikävän lähelle hihnapyöriä. Kyllä sen silti pystyy
        tekemään koko autoa purkamatta vaikka jossain
        korjaamodatassa luki toimenpiteen edellyttävän
        moottorin irrotusta... Tosin säädön
        palarakenteesta johtuen mekanismi on varma ja
        selviää pitkään säätämättä. Huolto-ohjelman mukaan
        venat pitäisi säätää 60tkm:n välein, mutta
        mielestäni järkevämpää on säätää pakoventtiilit
        viidenkympin välein (ruuvisäätö, ei tarvitse
        purkaa paljoakaan) ja imut sadan tuhannen, mitata
        ne toki kannattaa pakojen säätämisen yhteydessä
        mutta eivät ne käytännössä kuitenkaan tuolla
        huoltovälillä mihinkään muutu.

        Konehuone on kaikin puolin ahdas, en saanut edes
        nyrkin kokoista varashälyttimen sireeniä
        tyydyttävästi sovitettua mihinkään ilman yhden
        relelaatikon siirtoa muualle. Taaemman
        sylinteriryhmän sytytystulppien vaihto edellyttää
        ruiskulaitteiston purkamista, tämä ei kuitenkaan
        operaationa ole niin paha kuin äkkiseltään voisi
        kuvitella. Pienellä harjoittelulla tulpat vaihtaa
        noin tunnissa ja alkuperäisten Golden Lodgejen
        vaihtoväli on 100tkm (!), joten operaatioon ei
        ihan jatkuvasti pitäisi olla aihetta.

        Sokerina pohjalla: Kone on käyttöominaisuuksiltaan
        hieno. Kaupungissa voi niin halutessaan ajella
        vaikka vitosella tyhjäkäynnillä, tosin itse säälin
        sen verran vaihteiston laakereita että pidän
        kierrokset mieluummin vähintään 1500:ssa. Nöyrää
        vääntöä löytyy tarpeeksi painavahkon auton
        liikutteluun sivistyneesti ja tarvittaessa vähän
        rivakamminkin. Vaste kaasuun on välitön ja sitä
        seuraa herkullinen hurahdus. En muista vielä
        toista noin kierrosherkkää vakiokonetta
        tavanneeni. Ääni on kaunis, pienillä kierroksilla
        kaasua painettaessa auto kiihtyy nöyrästi pehmeän
        hurinan saattelemana. Kierroksiakin käyttää
        mielellään kuullakseen kutosen laulua vaikkei se
        ripeän liikkumisen kannalta välttämätöntä olekaan.

        Neloskoneen kanssa elämä on helpompaa ja
        halvempaa, mutta mielestäni 164 ansaitsee kutosen.


      • Alfa 75 Ts
        Scuderia QV kirjoitti:

        TwinSpark on sinänsä hyvä moottori, litrateholtaan
        hyvä ja silti alavääntöäkin löytyy. Hyvä
        yhdistelmä kohtuullista ohituskiihtyvyyttä ja
        polttoainetaloutta. Välitykset tosin ovat sen
        verran tiheät että moottoritiellä 130:ssä alkaa
        olla jo ääntäkin sisällä. Jos malttaa pysyä
        120:ssä, äänikin on selvästi sopivampi.

        Kutonen on huoltokohteiden puolesta pirullisempi,
        mm. öljynsuodatin on harvinaisen pahassa paikassa,
        samoin startti. Imuventtiilien säätö edellyttää
        nokka-akseleiden irrotusta mikä ei ole ihan
        läpihuutojuttu, oikea sisälokasuoja kun tulee
        ikävän lähelle hihnapyöriä. Kyllä sen silti pystyy
        tekemään koko autoa purkamatta vaikka jossain
        korjaamodatassa luki toimenpiteen edellyttävän
        moottorin irrotusta... Tosin säädön
        palarakenteesta johtuen mekanismi on varma ja
        selviää pitkään säätämättä. Huolto-ohjelman mukaan
        venat pitäisi säätää 60tkm:n välein, mutta
        mielestäni järkevämpää on säätää pakoventtiilit
        viidenkympin välein (ruuvisäätö, ei tarvitse
        purkaa paljoakaan) ja imut sadan tuhannen, mitata
        ne toki kannattaa pakojen säätämisen yhteydessä
        mutta eivät ne käytännössä kuitenkaan tuolla
        huoltovälillä mihinkään muutu.

        Konehuone on kaikin puolin ahdas, en saanut edes
        nyrkin kokoista varashälyttimen sireeniä
        tyydyttävästi sovitettua mihinkään ilman yhden
        relelaatikon siirtoa muualle. Taaemman
        sylinteriryhmän sytytystulppien vaihto edellyttää
        ruiskulaitteiston purkamista, tämä ei kuitenkaan
        operaationa ole niin paha kuin äkkiseltään voisi
        kuvitella. Pienellä harjoittelulla tulpat vaihtaa
        noin tunnissa ja alkuperäisten Golden Lodgejen
        vaihtoväli on 100tkm (!), joten operaatioon ei
        ihan jatkuvasti pitäisi olla aihetta.

        Sokerina pohjalla: Kone on käyttöominaisuuksiltaan
        hieno. Kaupungissa voi niin halutessaan ajella
        vaikka vitosella tyhjäkäynnillä, tosin itse säälin
        sen verran vaihteiston laakereita että pidän
        kierrokset mieluummin vähintään 1500:ssa. Nöyrää
        vääntöä löytyy tarpeeksi painavahkon auton
        liikutteluun sivistyneesti ja tarvittaessa vähän
        rivakamminkin. Vaste kaasuun on välitön ja sitä
        seuraa herkullinen hurahdus. En muista vielä
        toista noin kierrosherkkää vakiokonetta
        tavanneeni. Ääni on kaunis, pienillä kierroksilla
        kaasua painettaessa auto kiihtyy nöyrästi pehmeän
        hurinan saattelemana. Kierroksiakin käyttää
        mielellään kuullakseen kutosen laulua vaikkei se
        ripeän liikkumisen kannalta välttämätöntä olekaan.

        Neloskoneen kanssa elämä on helpompaa ja
        halvempaa, mutta mielestäni 164 ansaitsee kutosen.

        Twin spark on loistava kone. Jopa 75: sen
        keulalla päästään alle 6, 5 l/ 100 km
        rauhallisessa matka-ajossa. Nelosen ääntely on
        myös korvia hivelevää omalla alfamaisella
        tavallaan. Ts 164: seen yhdistettynä antaa
        hiljaisen ja taloudellisen kyydin. Huippuja
        löytyy silti n. 210 km/ h. Kuitenkin olen sitä
        mieltä, että sutjakan näköiseen 164: seen sopii
        paremmin kuutonen. Käytetyt Alfat ovat onneksi
        törkeän alihinnoiteltuja Suomessa. Kuitenkin
        moottori tuntuu näyttelevän suurta osaa siitä
        kakusta. Ts koneiset 164: set ovat yleisiä ja
        jopa mielettömän halpoja. Kuutoset taas
        päinvastoin. Toisaalta halvat Ts versiot ovat
        aika yleisesti vanhempia ja enemmän ajettuja, eli
        ota siitä selvää! Molemmat valinnat tuottavat
        taatusti runsaasti mielihyvää. Onnea matkaan.


    • Scuderia QV

      Itselläni on ollut 164v6 -90 parisen vuotta ja
      sitä ennen TS -88.

      1. Eipä voi herkäksi sanoa, pahin paikka on taka-
      akseliston poikittaispalkki joka mätii yllättävän
      nopeasti. Tuo on kuitenkin helppo vaihtaa, maksaa
      Azzurrossa 750,-. Muita lievempiä paikkoja ovat
      takavalojen alapuoliset pystysaumat ja jossain
      määrin kurakaaret.

      2. Käsittääkseni vaihtoväli on 60 000, ainakin
      itse vaihdoin remmin sen mukaisesti. Samalla
      kannattaa vaihtaa öljynpainetoiminen
      kiristyshimmeli mekaaniseen (löytyy
      www.alfapro.com), alkuperäisen vuoto on
      ennemminkin sääntö kuin poikkeus ja ainakaan
      omaani ei korjaussarjakaan auttanut.

      3. Ainoat mieleen tulevat talven aiheuttamat
      ongelmat liittyvät -88:n ovien
      lukkomekanismeihin, ne kun jäätyivät aina kostean
      jakson päätteeksi pakkasella. Riesa katosi kun
      mekanismit verhosi muovipusseilla, -90:ssä onkin
      jo alkuperäiset kumisuojat. Ei ongelmia tältä
      osin.

      4. Huollettuna luotettavuus OK, tosin kannattaa
      varautua askartelemaan erinäisten pikkuharmien,
      kuten vakiovarusteisten sähköpenkkien
      katkaisijoiden kanssa. Niistä kun tuppaavat
      kärjet palamaan ajan myötä.

      5. Ei ole ollut ongelmia tilan riittämättömyyden
      kanssa, päin vastoin. Kahden hengen
      juhannustelttailuvarusteiden (sis.mm. jääkaapin)
      sovittamisessa takakonttiin ei ollut
      minkäänlaista haastetta :)

      6. Lämpö kyllä riittää mutta kovemmilla
      pakkasilla lämpeneminen on melko hidasta.
      Automaatti-ilmastointi on kutosen vakiovaruste,
      TS:ssä optio. Laitteen toiminta kannattaa
      ehdottomasti tarkastaa, tyyppivikana on ilman
      lämpötilaa ja suuntausta ohjaavien läppien
      moottoreiden vaihteiston hajoaminen. Tämän huomaa
      laitteen uppiniskaisen käyttäytymisen (ilman
      tulosuunta ei vaihdu käskyn mukaan tai sen
      lämpötila ei säädöstä huolimatta muutu) lisäksi
      kojelaudan sisältä hansikaslokeron kohdalta
      kuuluvasta naksunnasta. Syntyy, kun rikkinäiset
      hammaspyörät lyövät yli. Vaihteisto maksaa noin
      tonnin, vaihto on kojelaudan purkamisineen iso
      työ.

      7. Vikaherkkiä paikkoja ovat jo mainittujen taka-
      akseliton palkin ja ilmastoinnin lisäksi
      alapallonivelet, nopeusmittari (trimmerit
      hapettuvat, alkaa näyttää selvästi liian pieniä
      lukemia), käsijarrun käytön puutteessa jumittavat
      takajarrusatulat, sähkölasien ja -penkkien
      katkaisijoista palavat kärjet (korjaantuvat
      avaamalla ja hiomalla) ja vanhempien kuin -90 -
      mallisten sisävalokytkimen hajoaminen (varsinkin
      kuskin ovesta, rakennettu oven lukon sisään,
      lukko maksaa noin tonnin).

      Lista ei ole "nämä nyt ainakin hajoavat" -muotoa,
      mutta noita kannattanee kuitenkin tarkkailla.

      8.-10. Ei tietoa.


      Jos mieleen tulee muuta kysyttävää, yritän
      mielelläni vastata.

      • Veneziano

        ....että vaivauduit vastaamaan pitkään
        kysymyslistaani! En uskaltanut edes toivoa noin
        seikkaperäisiä kommentteja tiedusteluihini.

        Parhainta jatkoa sinulle ja paljon kilometrejä
        Alfallesi!!!


      • Jusa Oulust pohjoseen

        164:sta itselläni on vm-89 jo 350 tkm ajettu
        TS:sä. Moottorin lämpenemis ongelmat loppuivat
        kun vaihdoin talvitermarin 93celsiusta. Moottori
        on kyllä kuumana kovillakin pakkasilla mutta joko
        lämppärinkennon teho ei piisaa tai sitten koska
        lämmitysilman lämpöä säädetään ilmaläpillä
        (toisin kuin esim 75 jossa on vesisulku jolla
        säädetään vedenvirtausta) vuoto läpässä aiheuttaa
        sen että ilma ei tule tulikuumana. Autossahan
        toki tarkenee -30 pakkasillakin, muttei saunaa
        siitä kylläkään saa, termostaatin vaihto paransi
        tehoa kuitenkin huomattavasti. Se poikittais
        palkki tosiaankin ruostuu ajan kanssa.
        Puslat/nivelet kuluvat aika
        ajotavasta/rengastuksesta riippuen. Autolla
        ajaminenhan on varsinkin pitkillä matkoilla,
        Kekeä lainatakseni, fantastista. Auto on ollut 5
        vuotta jona aikana ainoa sähkövika on ollut
        toisen lähivalon releen kantojen hapettuminen.
        Auto on taloudellinen, tietenkin kuskin
        käskytyksen mukaan. Pitkällisen seurannan mukaan
        noin 8l/100km. Lukkojen kanssa ei ole ollut
        ongelmia, ainoastaan kuskin ovenkahva murtunut.
        Auto kärsii etupainoisuudestaan joka näkyy
        mutkaisilla osuuksilla. Jousijalkojen lautasten
        kanssa kannattaa olla tarkkana, ne tuppaa
        ruostumaan. Lämppärin moottori on pysynyt
        hiljasena (päin vastoin kuin 75:ssa) Niihin
        lukokkoihin liitetyistä sisävalo katkaisimista.
        164 ei ole kokemusta mutta 75 on lukonyhteydessä
        magneettikytkin (sellainen
        lasinen "lampunnäkönen) katkaisin) joka haistelee
        onko ovi auki, vaihtamalla sen (elektroniikka
        liikkestä) valot rupeavat toimimaan.


      • Veneziano
        Jusa Oulust pohjoseen kirjoitti:

        164:sta itselläni on vm-89 jo 350 tkm ajettu
        TS:sä. Moottorin lämpenemis ongelmat loppuivat
        kun vaihdoin talvitermarin 93celsiusta. Moottori
        on kyllä kuumana kovillakin pakkasilla mutta joko
        lämppärinkennon teho ei piisaa tai sitten koska
        lämmitysilman lämpöä säädetään ilmaläpillä
        (toisin kuin esim 75 jossa on vesisulku jolla
        säädetään vedenvirtausta) vuoto läpässä aiheuttaa
        sen että ilma ei tule tulikuumana. Autossahan
        toki tarkenee -30 pakkasillakin, muttei saunaa
        siitä kylläkään saa, termostaatin vaihto paransi
        tehoa kuitenkin huomattavasti. Se poikittais
        palkki tosiaankin ruostuu ajan kanssa.
        Puslat/nivelet kuluvat aika
        ajotavasta/rengastuksesta riippuen. Autolla
        ajaminenhan on varsinkin pitkillä matkoilla,
        Kekeä lainatakseni, fantastista. Auto on ollut 5
        vuotta jona aikana ainoa sähkövika on ollut
        toisen lähivalon releen kantojen hapettuminen.
        Auto on taloudellinen, tietenkin kuskin
        käskytyksen mukaan. Pitkällisen seurannan mukaan
        noin 8l/100km. Lukkojen kanssa ei ole ollut
        ongelmia, ainoastaan kuskin ovenkahva murtunut.
        Auto kärsii etupainoisuudestaan joka näkyy
        mutkaisilla osuuksilla. Jousijalkojen lautasten
        kanssa kannattaa olla tarkkana, ne tuppaa
        ruostumaan. Lämppärin moottori on pysynyt
        hiljasena (päin vastoin kuin 75:ssa) Niihin
        lukokkoihin liitetyistä sisävalo katkaisimista.
        164 ei ole kokemusta mutta 75 on lukonyhteydessä
        magneettikytkin (sellainen
        lasinen "lampunnäkönen) katkaisin) joka haistelee
        onko ovi auki, vaihtamalla sen (elektroniikka
        liikkestä) valot rupeavat toimimaan.

        ...kommenteistasi! Vaikuttaa siltä, että olet
        ollut 164 TS:si tyytyväinen ja että yli 200 000
        km on tämän automallin kanssa ihan arkipäiväinen
        ajomäärä, mikäli perushuolloista on huolehdittu.
        Tuntuu myös siltä, että eräiltä tahoilta
        kuulemani väitteet ko. auton epävarmoista
        sähkölaitteista eivät täysin pidäkkään
        paikkaansa. On todella hienoa, että sinä ja te
        kaikki muutkin olette kertoneet kokemuksistanne
        näin laajalti! Molto Grazie!


      • Scuderia QV
        Jusa Oulust pohjoseen kirjoitti:

        164:sta itselläni on vm-89 jo 350 tkm ajettu
        TS:sä. Moottorin lämpenemis ongelmat loppuivat
        kun vaihdoin talvitermarin 93celsiusta. Moottori
        on kyllä kuumana kovillakin pakkasilla mutta joko
        lämppärinkennon teho ei piisaa tai sitten koska
        lämmitysilman lämpöä säädetään ilmaläpillä
        (toisin kuin esim 75 jossa on vesisulku jolla
        säädetään vedenvirtausta) vuoto läpässä aiheuttaa
        sen että ilma ei tule tulikuumana. Autossahan
        toki tarkenee -30 pakkasillakin, muttei saunaa
        siitä kylläkään saa, termostaatin vaihto paransi
        tehoa kuitenkin huomattavasti. Se poikittais
        palkki tosiaankin ruostuu ajan kanssa.
        Puslat/nivelet kuluvat aika
        ajotavasta/rengastuksesta riippuen. Autolla
        ajaminenhan on varsinkin pitkillä matkoilla,
        Kekeä lainatakseni, fantastista. Auto on ollut 5
        vuotta jona aikana ainoa sähkövika on ollut
        toisen lähivalon releen kantojen hapettuminen.
        Auto on taloudellinen, tietenkin kuskin
        käskytyksen mukaan. Pitkällisen seurannan mukaan
        noin 8l/100km. Lukkojen kanssa ei ole ollut
        ongelmia, ainoastaan kuskin ovenkahva murtunut.
        Auto kärsii etupainoisuudestaan joka näkyy
        mutkaisilla osuuksilla. Jousijalkojen lautasten
        kanssa kannattaa olla tarkkana, ne tuppaa
        ruostumaan. Lämppärin moottori on pysynyt
        hiljasena (päin vastoin kuin 75:ssa) Niihin
        lukokkoihin liitetyistä sisävalo katkaisimista.
        164 ei ole kokemusta mutta 75 on lukonyhteydessä
        magneettikytkin (sellainen
        lasinen "lampunnäkönen) katkaisin) joka haistelee
        onko ovi auki, vaihtamalla sen (elektroniikka
        liikkestä) valot rupeavat toimimaan.

        Jep siellä lukkomekanismin sisällähän on pala
        kestomagneettia, magneettianturi ja metallinen
        kieleke, joka lukon avautuessa kääntyy magneetin
        ja anturin välistä pois niin, että anturi hoksaa
        magneetin.

        Vanhemmissa autoissa tuota metallilirvaketta
        kääntävä "nokka-akseli" on muovia ja kuluu
        nopeasti jolloin kieleke ei enää liiku eikä valo
        syty. Useammasta yrityksestä huolimatta en saanut
        himmeliä toimimaan, ei auttanut kuin ostaa uusi
        tonnin lukko. Näitä löytyi Azzurrosta suoraan
        hyllystä, ovat sattuneesta syystä myyneet
        useampiakin.

        -90:ssä rakennetta on muutettu eikä lukko enää
        sisällä lapsellisia muovisia mekanismeja. Ei ole
        ollut ongelmia.


    • Alfafani

      Itselläni on V 6 koneella oleva 164 Alfa jonka kone tuottaa lämpöä tulipalopak-kkasellakin riittävästi. Suurin miinus koko autossa on Bochin virtalaitteet jotka ovat vuoronperään hajonneet tai temppuilleet, esim. lämmityksen automaattisäätö, Starttimoottorin hammaskehä joka murenee yllättäen ja on kallis korjattava jollei
      itse pysty sitä tekemään. Käsijarrun päällejäämisen syy on palautusjousessa joka ei pysty vetämään vaijeria kokonaan takaisin. Auto on muuten herkullinen ajettava ja etenkin V6 jonka ääni on saanut jopa autolehtien toimittajat kuolaamaan.

    • alfone

      echecazz: volete l'alfa e volete portarvela a meno 30.
      compratevi una lada, le alfa stanno bene in italia, non è il caso di farvele versione polo nord per qualche migliaio di clienti in piu'

      • alfone

        ma 'arda 'sti fetentouni!!


    • Alfafani

      164 2.0 TS ja 164 3.0 V6 rakenteellinen ero on erittäin suuri, sentakia ei esim. kannata ostaa kokonaista kolarivehjettä jos se ei ole samalla moottorilla varustettu kuin oma auto eli on erittäin vähän osia jotka käyvät kumpaankin autoon, esim. 3.0V 6 konella varustettu auto painaa n. 300 kg enemmän kuin 2.0 TS

    • Alfisti

      Alfa 164 V 6 moottori on niitä harvoja moottoreita joka lämpiää kovallakin pakkasella tyhjäkäynnillä normaalilämpöiseksi 15 minuutissa vaikka lämmityslaitteen puhallin olisi täysillä. Auton pahin vaiva on Bochin sähkölaitteet esim. Starttimoottorin hammaskehä automaatti-ilmastoinnin Elektroniikka ja saman laitteen askelmoottori joka säätelee ilmaläppien asentoja, kaikki Bochin tekeleitä.Ostin Alfani 150000 ajettuna ja itse ajoin samanverran. Varaosakulut olivat tältä ajalta tosi pienet, vertailukohtana on aiemmin omistani BMW 520 joka sekin hävisi varaosakuluissa Alfalle , ajokilometrimäärät olivat kummassakin samat.

    • 164Pininfarina

      Hiljattain näin parkkihallissa 164:n. On se kyllä mielettömän tyylikäs sedan, vieläkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5025
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3297
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1432
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      977
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      229
      764
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe