Tulehtunut? napakoru

SeeLa

heips

olen ottanut n 2 kk:tta sitten napalävistyksen ja sen paranaminen ei oikein edisty (aluksi se oli lähes "terve", mutta nyt")... lävistykseni reijän ympärillä on punainen "rengas" sekä ylä että alapuolella, ylhäällä sen on pahempi... ja reijästä tulee n joka toinen kerta kun korun ottaa pois mätää(valko,keltaista), eli siis onko kellään muulla tälläisetä kokemuksia? mitä ootte tehny? , enkä kaipaa mitn haukkaja sitten... pitäisikö kenties hakea antibiottikuuri vai saako tulehduksen "itse" jotenkin pois?????...

77

35402

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puh

      kannattaa kyllä mennä lääkäriin näyttää sitä. ei se välttämättä oo mikään vakava juttu, siis jos hoidat sen nyt heti kuntoon. Saat ehkä antibiottikuurin, tai jollain voiteella (esim. Bacibact) se vois kans parantuu. Siihen asti puhdista/desinfioi hyvin (kuuma vesi desinfiointi aine).
      Toivottavasti saat sen kuntoon! :)

    • Hanna

      Voihan se olla tulehtunut, mutta ehkä se on ärtynyt jos sitä on räpeltänyt liikaa ja likaisilla käsillä. Kutiaako ja kuumottaako tuo punainen alue? Siitä tietää parhaiten onko lävistys tulehtunut. Ihan normaalia että sieltä tulee mätää, itsellänikin tuli monta kuukautta ja paranemiseen meni noin puoli vuotta. Napakorun paraneminen nimittäin kestää kauan. Kokeile nyt desinfiointia ja anna tuon lävistyksen rauhoittua. Jos se ei siitä asetu, niin lääkärille. Turhia antibioottikuureja ei kannata ottaa...

      • Miltsi

        tää vastaus on tosi vanha nii oon sun kans samaa mieltä koska mulla oli sama juttu ku sulla meni kans noin puol vuotta,jos se on kuiva ja turvonnu nii sitä on hoidettu joko liikaa tai koskettelee sitä liikaa ei mulla ollu tota ylihoitamista ... vaa mun kaverilla ;)


    • Sue

      Minulla itselläni oli samanlainen tilanne menossa tuossa kuukausi sitten. Lopetin vain korun turhan rassaamisen ja huolehdin puhdistuksesta, niin se katosi. Nyt kaikki on ok.

      • annie

        Jos ongelmia tulee ensin mennään sut lävistäneelle lävistäjälle ja sitten se neuvoo kannattaako mennä lääkäriin.
        Joka tapauksessa napakoru on todella hidas parantumaan ja tarvitsee kärsivällisyyttä.
        Kannattaa päivisin käyttää navan päällä PUHDASTA vaikka silmälappua ja putsata koru kerran päivässä desf. aineella ja ehkä vielä suolaliuoksella.


      • Seela

        Hmm.. jos totta puhutaan olen saattanut korua hieman tiuhaan tahtiin "käpälöidäkkin"... ;) hmm saakos korun ottaa pois kun putsaa, vai putsaanko ihan siitä päältä vain? entä mistä saa suolaliuosta? vai tarkotatko sitä kuumavesi-suola juttua.. antakaa vaan vinkkejä mitä pitäis tehä? Vaihoin justiin kultaisen korun, koska uskon olevani niin yliherkkä ettei napani kestänyt titaani-korua..


      • Sue
        Seela kirjoitti:

        Hmm.. jos totta puhutaan olen saattanut korua hieman tiuhaan tahtiin "käpälöidäkkin"... ;) hmm saakos korun ottaa pois kun putsaa, vai putsaanko ihan siitä päältä vain? entä mistä saa suolaliuosta? vai tarkotatko sitä kuumavesi-suola juttua.. antakaa vaan vinkkejä mitä pitäis tehä? Vaihoin justiin kultaisen korun, koska uskon olevani niin yliherkkä ettei napani kestänyt titaani-korua..

        Putsailet vain sitä korua ihan päältä päin. Minä aina otin välillä korun pois ja putsasin sen kunnolla, mutta jos lävistys on tulehtunut pahasti, niin korua ei varmaan kannata pois ottaa, se pian vain ärtyy enemmän. Ja aina kun käyt suihkussa, niin huuhtele ylimääräinen tali korusta pois. Se lähtee kun aikansa suihkuttelee. Ja uskoisin, että tulehdus ei johdu korusta, napalävärin parantuminen vie vain aikansa. Tuo on ihan normaalia.


      • tit
        Seela kirjoitti:

        Hmm.. jos totta puhutaan olen saattanut korua hieman tiuhaan tahtiin "käpälöidäkkin"... ;) hmm saakos korun ottaa pois kun putsaa, vai putsaanko ihan siitä päältä vain? entä mistä saa suolaliuosta? vai tarkotatko sitä kuumavesi-suola juttua.. antakaa vaan vinkkejä mitä pitäis tehä? Vaihoin justiin kultaisen korun, koska uskon olevani niin yliherkkä ettei napani kestänyt titaani-korua..

        " - - koska uskon olevani niin yliherkkä ettei napani kestänyt titaani-korua "
        ai jaa, miksi olisit yliherkkä titaanille? kullalle voisit kyllä ollakin allerginen.

        hienohopeinen 99,9 % koru on kyllä suositeltavin bakteerin tulehduttamaan lävistykseen se meinaan listii pöpöt heti alkuunsa. ne ionit sen tekee ja niitähän siitä korusta vapautuu märkivässä haavassa.


      • UFCKINIDIOT
        Seela kirjoitti:

        Hmm.. jos totta puhutaan olen saattanut korua hieman tiuhaan tahtiin "käpälöidäkkin"... ;) hmm saakos korun ottaa pois kun putsaa, vai putsaanko ihan siitä päältä vain? entä mistä saa suolaliuosta? vai tarkotatko sitä kuumavesi-suola juttua.. antakaa vaan vinkkejä mitä pitäis tehä? Vaihoin justiin kultaisen korun, koska uskon olevani niin yliherkkä ettei napani kestänyt titaani-korua..

        korua ei sää käpälöidä. JA KORUA EI SAA OTTAA POIS ! keittistä saa apteekista ja lävistäjiltä (musita käyttää sitä oikein). Laita titaaninen koru heti takaisin, se on ainut materiaali joka ei allergisoi 99,99% varmuudella. Napakoru tosiaan parantuu TODELLA hitaasti, pitäisi sinun se tietää jos olet kyseisen lävistyksen mennyt ottamaan. Justiisa tän takia lävistyksissä on ikärajat ku niistä ei ymmäretä mitään.


    • ...

      mullaki oli lävistys jonkin aikaa laittamisen jälkeen kipeä ja punainen, kudosnestettä tuli tosi paljon. Se tulehdus taisi kans johtua turhasta "näpräämisestä". Se meni kuitenkin ohi, kun annoin korun olla omassa rauhassa ja puhdistin aamuin illoin suihkussa sen runsaalla vedellä. Itsekkin silloin alussa mietin kultaista korua, mutta lävistäjäni sanoi, että titaaninen koru on parempi vaihtoehto kuin kultainen. Nyt lävistykseni otosta on jo puoli vuotta, eikä se vieläkään ole täysin parantunut. Että anna sen korun parantua rauhassa itsekseen. hiljaa hyvä tulee!

    • ropa

      Mulla on aikalailla sama ongelma. Otin korun helmikuun 5 pv ja se oli noin alle kuukaus sitten tosi hyvässä kunnossa, sitte mä rupesin jonku verran räplään sitä ni se alapallo rupes punnottaa. otin korun pois ja putsasin sen septidin puhistusaineella. Alareikä on nyt parantunut kokonaan mut toi yläpallo on tosi punanen, se ei oo kipee ,mut siihen kutisee. Mun lävistäjä kertoi että desinffiointi aineen liika käyttö on tosi huono juttu, koska jos se desinffiointi aine on liian suolasta niin se punottaa sitä korua. kuulemma pelkkä vedellä huuhtelu 5 min per päivä on paras

    • needsomehelp

      Olen ottamassa torstaina 26.3 napakorun. Jännittää kamalasti. Mutta olen innoissani.
      kysymyksiä

      Miten suolaliuos tehdään/mistä se ostetaan?

      pelaan jalkapalloa.. meneekö reikä nopeasti umpeen, pitääkö siis pitää korua pelissä (teippi päällä tietenkin) vai voiko sen ottaa huoletta pois?

      • jepsistäjee

        tietääkö kukaan onko vakavaa kun napakoruni lävistys tulehtui aika pahasti enkä pystynyt pitämään korua ja otin korun kokonaan pois. nyt siitä on jo kuukausi ja lävistys on umpeutunut mutta silti se punoittaa ja reijät ovat verestävän punaiset. onko napa vieläkin sisältä tulehtunut? se ei ole kipeä mutta aika ikävän näköinen . osaako kukaan sanoa tähän mitään?


      • ...
        jepsistäjee kirjoitti:

        tietääkö kukaan onko vakavaa kun napakoruni lävistys tulehtui aika pahasti enkä pystynyt pitämään korua ja otin korun kokonaan pois. nyt siitä on jo kuukausi ja lävistys on umpeutunut mutta silti se punoittaa ja reijät ovat verestävän punaiset. onko napa vieläkin sisältä tulehtunut? se ei ole kipeä mutta aika ikävän näköinen . osaako kukaan sanoa tähän mitään?

        luulen että sisälle on jäänyt mätää joka aiheuttaaa punoituksen


      • napatyttö
        ... kirjoitti:

        luulen että sisälle on jäänyt mätää joka aiheuttaaa punoituksen

        mulla on ihan sama ongelma ja ymmärrän tunteen :< paitsi että mulla se on tulehtunu koska se on ihan punainen huom! ja turvonnu ympäriltä ja kuumottaa.. eikä nuo "ei kirvelevät" desinfiointi aineet ainakaan vielä ole näyttänyt tehoavan. Tämä pelottaa jo pikku hiljaa


      • napakoruu

        Reikä menee päivässä jo umpeen jos kauan pitää ilman korua. Jos menet pelaamaan jalkapalloa niin pelaat vaan ei sen korun päälle tarvi teippiä laittaa eika kannata poiskaan ottaa annat sen vain olla:)


    • ^^

      Eli lävistäjän ohjeet on, että ei mitään esinfiointi ainetta saa laittaa, koska se kuivaa ihoo ja edistää korun uloskasvamista.
      Eli lävistystä tulee hoitaa siten, että huuhtelee 2 x päivässä lämpimällä vedellä varovasti liikutellen ja joskus voi käyttää myös mietoa saippuaa mutta ei liian usein. Se kudosneste mitä lävistyksestä tulee on vain hyvä merkki eikä tiedä mitään pahaa, se on merkki parantumisesta. Jos kuitenkin siis lävistys tulehtuu/(on tulehtunut) tai ärtyy niin pitää käyttää 9% suolaliuosta, jota saa parilla eurolla apteekista tai sen voi tehdä itse ( 1 dl kiehuvaa vettä, 1 tl merisuolaa, ei polttavana iholle ) eli suolaliuos laitetaan jossain kipossa navan päälle ja pidetään siinä n 5 min (kipon reunat vatsassa kiinni niin suolaliuos ei valu pois). sen jälkeen suolaliuos on huuhdeltava huolellisesti poies. Tämä pitää tehdä muutaman kerran viikossa ja jos ei parane niin lääkäriin tai lävistäjälle, mutta ei desinfiointi ainetta napalävistykseen, se voi jopa pahentaa

      • suolaa, suolaa, väh.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fysiologinen_suolaliuos

        Käytä tarvittaessa apteekin käsiendesinfiointiainetta siinä (alkoholihuuhde) se on nyt muutenkin muodissa. Unohda hölmöjen lävistäjien paskapuheet.
        Laskuoppia:
        1 dl vettä painaa 100 g
        1 tl suolaa painoi tänä aamuna 4,5 g
        4,5 g / (100 g 4,5 g) * 100 % = 4,31 % eli reippaasti liian tuhtia tavaraa ja soluille vahingollista. Voit hyvin suihkutella myös lämpimällä vedellä muutaman kerran päivässä.


      • tommss
        suolaa, suolaa, väh. kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Fysiologinen_suolaliuos

        Käytä tarvittaessa apteekin käsiendesinfiointiainetta siinä (alkoholihuuhde) se on nyt muutenkin muodissa. Unohda hölmöjen lävistäjien paskapuheet.
        Laskuoppia:
        1 dl vettä painaa 100 g
        1 tl suolaa painoi tänä aamuna 4,5 g
        4,5 g / (100 g 4,5 g) * 100 % = 4,31 % eli reippaasti liian tuhtia tavaraa ja soluille vahingollista. Voit hyvin suihkutella myös lämpimällä vedellä muutaman kerran päivässä.

        Tein noin 2 viikkoa sitten napakorun, se on ollut punainen ja kipee. mutta mulla on siinä hakaneula, niin pitäskö vaihtaa jo oikee koru vai oottaa että se vähä paranis?


      • avuntarvitsija
        tommss kirjoitti:

        Tein noin 2 viikkoa sitten napakorun, se on ollut punainen ja kipee. mutta mulla on siinä hakaneula, niin pitäskö vaihtaa jo oikee koru vai oottaa että se vähä paranis?

        HEI ! en oo lukenu noit aijempii, koska tartten kiirellisisen vastauksen. Oon menossa(kohta) ottamaan napakorun ja haluaisin tietää,että voiko napakoru tulehtua vaikka hoitaisi sitä "täydellisesti" ? Ja olen lähdössä thaimaaseen 22.7 kerkeääkö koru parantumaan niin,että voin uida ennen sitä ? (jos se ei tulehdu) KIITOS JO ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA

        HUOM ! jos sinulla on mitään tietoa asiasta, nii kertoisithan minulle !
        voin vielä perua varausaikani(joka on huomenna)


      • avuntarvitsija
        avuntarvitsija kirjoitti:

        HEI ! en oo lukenu noit aijempii, koska tartten kiirellisisen vastauksen. Oon menossa(kohta) ottamaan napakorun ja haluaisin tietää,että voiko napakoru tulehtua vaikka hoitaisi sitä "täydellisesti" ? Ja olen lähdössä thaimaaseen 22.7 kerkeääkö koru parantumaan niin,että voin uida ennen sitä ? (jos se ei tulehdu) KIITOS JO ETUKÄTEEN VASTAUKSISTA

        HUOM ! jos sinulla on mitään tietoa asiasta, nii kertoisithan minulle !
        voin vielä perua varausaikani(joka on huomenna)

        TÄSMENNYS ÄSKEISEEN (: siis kerkeääkö napa pantua enne matkaani jos se ei tulehdu ?


      • maalaisjärjellä
        avuntarvitsija kirjoitti:

        TÄSMENNYS ÄSKEISEEN (: siis kerkeääkö napa pantua enne matkaani jos se ei tulehdu ?

        Meressä uinti tekee vain hyvää napakorulle, mutta järvissä uinti ei ole suositeltavaa. Myöskään aurinkoa ei saisi aluksi ottaa Ulkomailla on erilainen bakteerikanta joten korun tulehtumiseen on suuremmat riskit. Hygienia tasokin on alhaisempi, joten kannattaa kuljettaa jotain puhdistusainetta mukana. Laimennettu septidini on ihan riittävän hyvä, käytä kohtuudella niin ei pitäisi tulla punaista renkulaa (iho katsos kuivuu).


    • MIKÄ NEUVOKSI ?

      APUAAAA.. mul on vähän sama homma ku tol ihan ekal. Otin tos melkee 2kk sitte napalävistyksen ja oon hoitanukki mun mielest ihan hyvin. Nykyää yhen kerrän päivässä vähintaa huuhtelen, mut mulle neuvottii et ei sais missään nimes käyttää desinfiointi ainetta. Luulin jo yhesvaihees et se on melkee parantunu, nii väihoin korun. Sillon se oli ollu mulla tyyliin 1kk. Sit se alko punottaa ja siihe sattu ku koskin, nii vaihoin takasin tän harjotunkorun. Mut sitte tänää huomasin ku tulin kotiin et sen yläpallon ympäril on semmonen ''pussi'' mikä on täynnä mätää ja verta, sitä tulee sielt ulos jos puristaa pikkusen. Mua pelottaa ihan hirveesti se, et onks se tulehtunu tai jotain.. mul on kyl ollu joskus korun päällä esim sukkahousut. Osaisko joku kenties auttaa ? Pitääks mennä lääkärii or something ?

      • huhuhuhuhuh

        mul on melkein sama juttu ja kävin lääkäris ja ne sano et ota koru pois pariks päiväks mut en haluis luopuu täst :((


    • nnella

      kannattaa mennä varmuuden vuoksi lääkäriiin, tosiaan !

      • MIKÄ NEUVOKSI ?

        Joo, sitä mä vähä ajattelinkin. Mut nyt on taas ihan normaali, pussiki hävinny ? on kyl vähä outoo.. toivottavasti se ei tuu takas. Jos pahenee nii sit lekurille.


    • 4rfv5tghbn

      Eei! Älkää menkö noin pienestä lääkäriä vaivaamaan! Hoitakaa hyvin, ei liikaa.

      • MIKÄ NEUVOKSI ?

        Joo, mut nyt se on taas tullu takas.. Huoh, pitäisko mennä lääkärille vai näyttään lävistäjälle ? Ehdotuksii ?


    • toinen napaläväri

      Itellä nyt toinen napalävistys! Ja kk sitten tuli tosi pahasti ns. lihat ulos alapuolelta. Nytte se liha köntti on pienentyny kivasti mutta siellä takapuolella on tosi tosi kippeee uloke jota polttelee. Kyseessä tulehdus? Sanokaa mielipide kannattaisko mennä hakemaan antibioottia ? Olen putsannut joka päivä moneen otteeseen pelkällä vedellä. Huomenna suolaliuosta hakemaaan.
      Kannattaako korua ottaa pois ?

    • Sssuski

      Älä ota korua pois ainakaan, kokeile ensin suolaliuosta ja jos ei parane niin kannattaa varmuuden vuoksi mennä lävistäjälle näyttämään.

    • unzunz

      Mä kävin ottaa napakorun noin kuukaus sitten,siitä on niin vähän aikaa ja se on ihan tulehtuneen näköinen...Kävin tänään lääkärissä ja se sano et se ei ole tulehtunut vaan ärtynyt korumateriaalin takia...Lääkäri sano et kannattaa ottaa koru pois pariks päiväks ja sitten jos se paranee ni voin ostaa jonkun hopea korun jos toi ei mee umpeen...Nyt en oo varma otanko ton pois vai en ku kaikki on sanonu et lääkärit sanoo et se koru pitää ottaa pois mut ei pitäs oikeesti ottaa yms.Nii otanko tän pois ja ostan uuden ja pistän parin päivän pääst takas vai mitä mä teen ?

    • -napakoru-

      Lävistyksen hoitoon riittää normaalisti juoksemalla lämpimällä vedellä huuhtelu noin 5 minuuttia kerran päivässä.
      Tärkeintä lävistyksen hoidossa on pitää se puhtaana, kuitenkaan ylipuhdistamatta sitä. Eli pidä likaiset sormet, vaatteet ja muut joiden kautta lika/bakteerit kulkevat lävistykseen, pois sen lähettyviltä. Liiallinen puhdistaminen ärsyttää lävistystä ja hidastaa parantumista.
      Paranenmisen aikana lävistyksestä vuotaa vaalean kellertävää kudosnestettä, joka EI OLE mätää. Jos kudosnesteestä on haittaa, poista se (ja mahdollinen kuivunut veri) lämpimällä vedellä ja puhtaalla paperilla, älä käytä pumpulia, äläkä vessapaperia, koska niistä voi jäädä "nukkaa" lävistykseen. Vältä näitä paranemisen aikana: uiminen, saunominen ja runsas hikoilu, lävistyksen päällä nukkuminen, älä myöskään käytä ihovoiteita tai haavavoiteita kuten Basibact ja Helosan, koska ne tukkivat lävistysreiän jolloin se ei pysty "hengittämään", korun räplääminen, vahvoja desinfiointi aineita kuten Neon-Amispt, omien/muiden ihmisten tai eläinten eritteet (sylki,veri ym.) koskestusta lävistykseen, älä myöskään peitä lävistystä esim. laastarilla paranemisen aikana. mm. tällaisia ohjeita sain viikko sitten käydessäni ottamassa napalävistyksen ! (=

    • .

      Mulle annettiin lähes samat ohjeet mutta käskettiin puhdistaa suolaliuoksell(2dl,1 tl joditonta suolaa ,kiehautetaan vesi,liuotetaan suola ,kaadetaan johonkin lasiin joka kumotaan navan päälle jolloin muodostuu ns. tyhjiö ja annetaan olla siinä jonkun aikaa ja sitten vaan huuhdellaan.) ja korua ei saa vaihtaa ennen kun vasta lävistys on varmasti kokonaan parantunut.

    • minna

      Olen itse ottamassa napakorua ylihuomenna joulun ala, pelaan lentopalloa ja ajattelin haittaako napakoru lentopallon pelaamisessa ( pidän pari viikkoa vapaata treeneista korun laitosta ettei hiki tulehduta lävistystä) , jos kerta paranemisessa menee kuukausia ?

      • anonyymi1234455

        nyt kun se napakoru on jo niin haluaisin kysyä haittaako se lentopalloa ? onko suuri mahdollisuuus että se tarttuisi verkkoon tai muuta vastaavaa?


      • NAPA VERKOSSSA!!!!!
        anonyymi1234455 kirjoitti:

        nyt kun se napakoru on jo niin haluaisin kysyä haittaako se lentopalloa ? onko suuri mahdollisuuus että se tarttuisi verkkoon tai muuta vastaavaa?

        olet tyhmä, onko sulla usein napapaita pelatessa? tai pelaatko lentopalloa napa verkossa???! olet toope. kannattaa ottaa koru pois jos aikomuksena on hypätä napa eellä verkkoon! :D jos tosiaa onnistut tartuttamaan napakorun verkkoon, taidat olla etevä lentopallon pelaaja!gllll


    • Ananasmehu

      kävin ottamassa 15.12 napakorun, ja oli täysin positiivinen kokemus :) ELI TERKUT NIILLE JOTKA MEINAA OTTAA ETTÄ EI OLLENKAAN PAHA

      ensimmäiset päivät koru oli tietysti hieman arka ja ei kauheesti viitsinyt kyykistellä..sitten parin päivän päästä alempi pallo tipahti ja katos, sain kaverilta siihen pienemmän pallon (oli kuiteskin huono juttu korun paranemisen kannalta) nyt siinä on pari päivää ollu taas 8mm kokoinen pallo ja alapuolelta korun on ollut ihan normaali.
      tuo yläpuolella oleva reikä taas on välillä erittäin punainen ja sieltä tulee vaaleaa töhnää (oisko sitä kudosnetettä) oon nyt lähes joka päivä tehnyt merisuola liuoksen ja koittanu sillä saada sitä paranemaan, oon aina liikutellut siinä samalla sitä korua ja ottanut pallon pois että liuosta menis paremmin reikään ja auttaisi siellä(oikein?)
      kirjoittelen kyllä tänne jos tulee ongelmia, itse ainakin uskon että mitä vähemmän koruun koskee ja mitä paremmin sitä hoitaa niin sitä paremmin paranee.. pakko kyllä myöntää että edellinen kertomani on vähän ristiriitaista noiden asioiden kanssa, onhan tuo niin ihana että sitä pitää välillä katsella ;)


      PS. hyvää joulua, tammikuussa aletaan paastoamaan että kehtaa sitä napaa kesällä näytellä :)

    • milla

      ääääää mulla on muuten aika samanlainen juttu et eka oli terve mut sitte täs napakorust alko tulla verta ja sellast punast mönjää luulisin et lihaa :D ja mua nyt huolestuttaa et mikä täs on ku kukaa muu ei näytä tietävän mitä se on ;o

    • Ananasmehu

      tein semmoseb havainnon että heti ku lakkaa koskemasta napaan ja antaa sen olla rauhassa niin se lähti paraneen , ei punoita lähes ollenkaan! :)

    • vainoharhainenretu

      otin napakorun viime viikolla. mut mul on sellane ongelma et pelkään et sille käy jotai vaik en oo tehny mitää vääri. pesen sitä lämpimäl vedel 2 kertaa päiväs . tosin kattelen sitä koko aja ja suihkus kokeilen et milt se tuntuu. mut se ylä pallon kohta punottaa ja toi koru on otenki tosi ahdas kuulemma. toivottavasti pelkään turhaa?

    • jhygbulgco

      mulla on semmoset vaaleat "renkaat" navan ympärillä :/ onks ne vaan sitä kuivunutta ihoa vai pitääkö huolestua?

    • dotamir

      uskoisin et se on kuivunutta ihoa , tai sellast mitä nyt yleensä tulee ku jotai lävistetää njii sitä ns. irronnuta ihoo. tai sit se on parantumas nii siihe tulee tollaset

    • sama juttu!

      mulla on sama juttu! mä puhistan joka päivä sen ja mulki on joku 3 kuukaut ollu :DD.mutta nytten se on alkanut parantua,pidä se puhtaana sekä koru että reikä.samppoolla tai puhustus aineel mut kuuma vesiki käy ku noi tuhoo ne bakteeerit.onneks en oo ainut XDDD

    • pelokas

      otin napakorun n.1-2kk sitten ja nyt huomasin että napakorun alle, ihon alle on tullun yksin, kahden herneen kokonen pallo?! mitä mun pitäs tehä?

      • 223334

        Kannattaa ensin mennä sinne, mistä otit lävärin ja kysyä sieltä, mitä kannattaa tehdä. Ne ohjaa sut sitten lääkäriin, jos on tarvetta.
        Nyt sun kannattaa vaan huolehtia siitä ja puhdistaa se joka päivä kunnolla, äläkä näplää liikaa, jottei se pahene enempää!

        Kyllä se siitä vielä parantuu ;)


    • apuaa

      hei kannattaako napakoruun käyttää bepantheenia jos se on tulehtunut?

    • moro

      ei siihen ainakaan bepantheenia kannata laittaa D:

    • apuaa

      mitä rasvaa siihe kannattaa sitte laittaa?

    • moro

      uskoisin että minkäälaista rasvaa ei siihen kannata laittaa, vedellä ja merisuola liuoksella sitä parantelet

      btw voinhan minäkin olla väärässä!

    • jaa-a

      onkon olemas kultasii napakorui?, en saa laittaa muuta ku kultast niinku korviksetki ja sit tulee allergiaa ja ne mätänee

    • hjelpp

      pitäskö tätä käyä näyttää lääkäris tai läväri liikkees ku tuol ihosisäl on patti :d se ei oo kipee tai mt. mut ku kuuli et kaverin tutul oli ollu patti tuol ja sit seoli vähä kippee niisil oli mätä noussu rintojen alapuolelle asti :o voiks mullaki olla?!

    • napisomistaja

      Ite laitoin justii muutama päivä sitten napakorun. Sen voin tiedosta, kokemuksesta, lävisäjän valistamana ja oikeaoppisten ohjeiden saamana sanoa että älkää räplätkö sitä. Ostakaa apteekista merisuola liuos, koska väärin tehdystä suolaliuokesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Älkää pitäkö laastaria tms korun päällä jotta se saa hengittää. Ja, jos se tulehtuu älkää ottako korua pois! se ei hyödytä mitään, käyttäkää merisuola liuosta ja käykää hakemassa antibiootit jos on tarve.Unohtakaa myös desinfiointi aineet ja rasvat, desinfiointi aine kuivattaa ihoa ja rasva tukkii reiän. Paras vaihtoehto on pestä päivässä 2-3 kertaa lämpimällä vedellä tai suolaliuoksella. EI mulla muuta lisättävää, napalävärin toimenpiteeseen ottaessa ite sanon että ostin apteekista puudutus laastareita (2 kpl 13 e kalajoen apteekissa) pidin sitä päälle 2 tuntia, joten kun koru laitettiin en tuntenu pihtejä enkä neulaa :)
      Nauttikaa koruistanne!(:

    • ongelmia

      Otin napakorun viime perjantaina ja nyt se on alkanu kutiaan ja punottaan.. oon jokapäivä tehny sen suola liuoksen mutta oon sit aina desifioinukki sitä.. taitaa johtua desifiointiaineesta punotus ja kutina.. Ja onks se kudosneste sellasta keltasta vettä vai sellasta limasempaa? :D

      • oedksöfldjgnb fdcgf

        älä ikinä käytä desinfionti ainetta!!


    • tulehdus(ko)

      siis en tiiä ootteko kuullu mut se on vissiin aika yleistä että siihen napakorun ympärille tulee sellanen jännä patti ja mul on se se on niinku just sellane "pussi" siin reijän ympärillä ja joo mulla oli se aluks silleen että lähti ku hoidin hyvin ja sit tuli taas takas ja sit lähti ja takas....ja nyt tuntuu että se on niinku tullu immuuniks mun hoitikeinoille ja on ollu tossa varmaan jo yli kukauden ja pitäis varmaan jo kiiruhtaa näyttämään sitä jollekkin koska kesä on pian ja tää on ihan helvetin ruma. että te joille on tullu tällänen ongelma ja ootte päässy eroon siitä niin älkää vielä huokasko koska se voi tulla minä tahansa päivänä takas...

    • juicyjuicy

      desifiointiaine ei kyllä napaan kuulu! pelkkä se vesi ja merisuolaliuos riittää! itselläni ollut napakoru kohta viisi kuukautta ja vieläkin näyttäisi paranemisvaiheessa olevan! :)

    • !!!

      Mulla itellä on napakoru ja se on ollu mulla viikon eikä oo ollu oikee kipee. välillä vähän. NAPAKORUA EI SAA PUTSATA DESINFIONTIAINEELLA!!! se ärsyttää lävistystä ja pidentää paranemisaikaa, ne altistavat myös tulehduksille ja lävistyksen uloskasvulle.älkääkä käyttäkö mitään voiteita sillä ne ne tukkivat lävistyksen. välttäkää myös liiallista putsaamista. hoitakaa suolaliuoksella 2 kertaa päivässä. ja huudelkaa lävsitys huolellisesti suihkun yhteydessä. se on ihan normaalia jos se on vähän turvonnut ja punoittaa. ja se kudosneste on läpinäkyvää tai kellertävää SE EI OLE MÄTÄÄ ja se kudosneste kuivuu koruun ja se pitäis saada pois puhdistuksen yhteydessä. koru voi tuntua parantuneelta piankin lävistämisen jälkeen mutta ole kärsivällinen koska parantuminen jatkuu vielä pitkään.

    • ottaa päähän !

      älkää nyt herran juma koko ajan siitä pirun desinfiointiaineesta vouhottako joo jooo tuli selväks ettei sitä saaa käyttää siihen ja muutenkin kyllä varmaan suurin osa sen jo etukäteen tietää ,joten kiitosta vaan. ja niin mitäs neuvvoja sitten annatte kun eipatti lähde vaan kasvaa vaa ja tulehtuu entisestään ja ei auta suolat ja ei auta huuhtelut jne.
      ja sulle nimimerkki ( !!! ) niin mitä pirun lääkäriä sä esität muijalla/jätkällä (toivon sydmmestäni ettei miehet hanki )niin on ollu se viikon ja joo comeonee kaikki tietää että se on kudos nestettä eikä mitään pirun mätäääää !!!!!! oikeesti ja mitä sä siitä parantumisesta tiiät ku niinku jo mainitsin sul on ollu se 1 viikon ?????
      joten kiltit ihmiset alkakaa pätee vasta sitten jos napa koru on ollu ittellä kohta 5kk eikä ooo tulehtunu kuten mun joka on vielkin tosi pahassa kunnossa vaikka kuin vedellä ja suolalla sitä lutraisin KIIIIITOS!!!!

      • BolaZ

        Mulla ollu napakoru kohta 4 vuotta eikä ole vieläkään parantunut..


      • kdjpbsiua
        BolaZ kirjoitti:

        Mulla ollu napakoru kohta 4 vuotta eikä ole vieläkään parantunut..

        miten ei voi olla parantunu josse sulla nii kaua o ollu?!


      • BolaZ
        kdjpbsiua kirjoitti:

        miten ei voi olla parantunu josse sulla nii kaua o ollu?!

        Ei hajuakaan.. Välillä se on parempi ja välillä taas tosi huonossa kunnossa. Haluaisin ottaa sen pois mut ei voi ennen ku on parantunut...


    • HUOLESTUTTAA

      Osaako joku auttaaa? Otin napakorun joskus about 3 tai 4 kk sit ja aluks se oli ihan normaali mut nyt kuukaus sit huomasin et siihen ylös on tullu semmone patti tai just semmonen "pussi" siihen reijän viereen. Sit otin korun pois, putsasin sen ja ku olin laittamas koruu takas ni huomasin et se koru menee niinku sen "pussin" sisää. kerroin mun kaverille siit ni se sano et sil oli ollu ihan sama juttu et se oli vaa laittanu korun siit pussist läpi et sen jälkee se oli kadonnu, noh sit aattelin kokeilla ja sit se näytti ihan normaalilt sen jälkee. mut nyt se on tullu takas! auttakaa joku mua nimittäin huolestuttaa!

    • :)

      itekkin kyselisin kun otin n. viikko sitten napakorun toista kertaa. nyt korun yläpallon alle on tullut patti. voiko ton patin sisällä olla kudosnestettä? lävistyksestä ei oo tullut meinaan yhtään kudosnestetttä eikä verta, niin sillä aattelin. Patti ei kipeä ole, eikä tulehtunut (tiedän koska aikaisempi napakoru tulehtui). vinkkejä miten sais patin pois, perus pesut ja suolaliuokset tiedän kyllä itsekin. napakoruni on saanut "tuulettua" paljon, eli kotosalla olen pitänyt napaa esillä.

    • hämis93

      minun tulehdukseen autto kotitekoinen suolaliuoshauhde. kastaa kuumassa suolalioksessa paperia vaikka ja pistää siihen korun päälle ja antaa olla siinä jonkin aikaa.. autto minulla. muuta en osaa sanoa.

    • huhhuh...

      Voi herranen aika! Olen erikoistunut erilaisten tulehduksiin ja olet täysin sitä mieltä että napakorua EI SAA TEHDÄ ITSE! Aloin tutustua aiheeseen sen jälkeen kun minun tyttäreni luokan tytyöt saivan jonkunlaisen napakoruvillityksen! Opettaja löysi tytöt koulun vessassa pistelemässä toisiinsa napakoruja, korvakoruja, huulikoruja yms! Neulat he olivat saaneet käsityöluokasta... ( jotka he unohtivat puhdistaa)
      Tyttöjä oli 9 ja 6 heistä mukaan lukien minun tyttäreni sai vakavan tulehdunnan... ei siinä mitkään suola liuokset enään auttanut kun lapsi ei voinut sängystä nousta eikä navan päälle mitään laittaa! lääkärissäkin käytiin kun ei kivut lakanneet....Eli siis miettikää ennenkun edes harkitsette itsenne pistämistä... Mutta tästä on aikaa oma lapseni on jo aikuinen ja on muuttunut :)) mutta napakorunhan hän silti piti ja elämä jatkui onnellisena :)

    • napakoru

      Mulla napakorun tapin viereen ilmesty sellanen verinen "mätäpallo"... En tiedä mikä se on tai että miten sen saa pois. Tietääkö kukaan mitään tälläsistä?(:

    • :/

      ite otin noin 4 kuukautta sitte ja nytte siinä on semmonen "mätäpallo" yläpuolella ja alhaalta ihan punanen. näytin sitä lääkärille ja se käski ottaa ehdottomasti sen pois. siinä oli niin paha tulehus että nyt on sitte 3 kertaa päivässä syötävä antibioottia :(

    • cfgvb rft

      Heei osaisko joku viisaampi AUTTAA mua ! kävin ottaa napakorun noin 6 viikkoa sitte.. parantunu tosi hyvin ja ei oo ollu arka eikä mitää ! kudosnestettä tullu vähäsen ulos..mut nyt pari päivää sitte tästä on tullu tosi arka ja se ylä pallon kohalta se reikä nii on ympäriltä menny punertavaksi...Mikähän tässä on kyseessä ? onko tulehtunu ? mulla oli kyllä sillo päällä tiukka hame joka "painoi" koko päivän napaa nii onko kyseessä vain ärtyminen vai mikä ?? voisko olla tulehtunu ?? ku muuten ei oo erilainen ku yleesä..muutaku punertava ja arka! AUTTAKAA pliiiis oon huolissani tästä !! jaja mitä voi tehä ettei enää ois arka!? oon pitäny nyt löysiä paitoja päällä ja huuhellu tosi hyvin joka päivä ! onko muita ehotuksi/kehotuksia ? :) kiiitos avusta !!:)

    • avuton pähkinä

      Hei KAIKKI!!!

      onks normaalia että toi napalävistys ei ole kipeä eikä siitä ole vuotanut mitään?????. ja tuntuis siltä että se ois parantunut mutta tuskin on !! otin sen lävistyksen 30.12.2013 ,, mutta siinä on ollu pieniä nipistyksiä mitkä on vain kestänyt muutaman sekunnin!! sitä voi liikutella iha minne suuntaa vain eikä ole kipeä ollenkaan! HELP MEEEE!! voitteko vastata kik:kiin sinzu93 jos sinne saisi vaikka vastauksen???

    • avuton pähkinä

      Hei KAIKKI!!!

      onks normaalia että toi napalävistys ei ole kipeä eikä siitä ole vuotanut mitään?????. ja tuntuis siltä että se ois parantunut mutta tuskin on !! otin sen lävistyksen 30.12.2013 ,, mutta siinä on ollu pieniä nipistyksiä mitkä on vain kestänyt muutaman sekunnin!! sitä voi liikutella iha minne suuntaa vain eikä ole kipeä ollenkaan! HELP MEEEE!! voitteko vastata kik:kiin sinzu93 jos sinne saisi vaikka vastauksen???

      • avuton pähkinä

        ANTEEKS MUISTIN VÄÄRIN KIKKINI SE ONKI sinzu19 vastatkaa pliis sinne ois kiva tietää!! kts


    • Lävistys

      Älkää menkö lääkärii vaa lävistäjälle, koska ei ne lääkärit niistä lävistyksistä tiedä:) älkääkö myöskään desinfioiko koska se hidastaa paranemista, ostakaa sellane puhistus aine lävistäjältä, mulla makso vaa 5€:)

    • ghkl

      ite otin viikko sitte napakorun. eka se lähti ihan hyvi paranee mut sitten yhtäkkii se yläpallon alunen muuttu punaseks. joo tiiän et oon näpränny sitä liikaa joten lopetin sen ja alotin suolaliuoskuurin(1 kertaa putsaus pv suolaliuoksella 2 viikon ajan) ja punotus on selvästi jo vähentynyt.

      ja niitte jotka väittää et liian nuori ei osaa hoitaa napakoruu ni ite oon 13

    • Anonyymi

      2020 !!

      Jos joku eksyy tänne vielä, niin älkää ottako tosissaan näitä ohjeita!! Napakorun paranemisaika on 9-12kk, ja silloinkaan se ei ole aivan täysin parantunut vielä eli sitä kannattaa silloin tällöin vielä putsata, ja suihkussa käydessä aina huuhdella. Korua EI saa vaihtaa ainakaan ensimmäiseen puoleen vuoteen, jos ei ole välttämätöntä niin älä vaihda korua ensimmäiseen vuoteenkaan. Kun lävistys on ihan tuore, sitä pitäisi ensimmäinen 1-2kk huuhdella suolaliuoksella aamuin illoin, noin kuukauden jälkeen sitä voi alkaa vähentämään ja putsaamaan suolaliuoksella vain kerran päivässä. Jos lävistys näyttää siltä että se menee huonoksi, käytä suolaliuosta kahdesti päivässä. Jos lävistys alkaa ärtymään liiallisesta puhdistamisesta, niin vähennä suolaliuoksen käyttöä. Useimmat lävistäjät myyvät suolaliuosta, joten sitä kannattaa aina lävistystä hakiessa pyytää. Muutoin sitä saa myös apteekista, itse sitä ei ole suotavaa tehdä. Napalävistykseen ei saa käyttää desinfiointiaineita, koska ne ovat liian vahvoja ja häiritsevät lävistyksen paranemista, kuivattavat ihoa ja edesauttavat lävistyksen uloskasvua. Vältä korkeavyötäröisiä housuja ainakin muutama kuukausi lävistyksen oton jälkeen, koska ne hankaavat koruun ja lävistys voi ärtyä siitä. Älä koskaan koske lävistykseen likaisilla käsillä, se voi tulehtua todella helposti. Uusien tatuointien ja lävistysten kanssa ei koskaan voi olla liian varovainen ja puhdas. Lävistys on haava, kohtele sitä siten. Jos harrastat jotain esim. jääkiekkoa, jossa tulee paljon varusteita korun päälle, käytä isoa laastaria korun päällä jottei varusteet hankaa siihen. Lävistys ärtyy ja kipeytyy siitä, ja saattaa pahimmassa tapauksessa jopa repeytyä irti. Muista kuitenkin, ettei laastaria saa pitää siinä liian kauaa, koska muuten lävistys hautuu siellä alla hiessä ja muussa, ja voi tulehtua. Urheilun jälkeen se tulisi aina putsata vedellä. Tuoreen lävistyksen kanssa tulisi välttää saunomista ja uimista ainakin ensimmäinen kuukausi. Anna korun parantua rauhassa, putsaa sitä päivittäin ja vältä turhaa hankausta ja koskettelua, niin pian sinulla on terve lävistys. Napakorun kanssa on aika työlästä se ensimmäinen vuosi, mutta kun se parantuu niin se on todella ollut sen arvoista. Napakorut ovat yleensä myös aika kalliita, joten olisi harmi jos se pääsisi tulehtumaan ja koru jouduttaisiin poistamaan sentakia, ettet jaksanut pitää siitä huolta. Jos napakoru tulehtuu, mene lääkäriin. Mielummin ajoissa kuin liian myöhään, muuten sitä ei välttämättä enään voida pelastaa. Myös lävistäjältäsi saa hyviä ohjeita sen hoitoon, ja lävistäjälle voi käydä korua näyttämässä jos epäilyttää sen paraneminen. Yleensä lävistyksen reiät alkavat punoittaa ja kutisemaan, kun sitä on putsattu liian ahkerasti. Suolaliuoskin kovalla käytöllä kuivattaa ihoa, joten sitäkään ei tule käyttää liikaa. Runsaalla vedellä suihkussa putsaaminen päivittäin on hyvä, ja sitä kannattaa opetella tekemään ihan aina, jopa silloin kun lävistys on jo täysin terve. Napaan kuitenkin kertyyy kaikkia ihon eritteitä, hikeä yms. Ethän halua että korusi lilluu niiden seassa? Jos siis lävistys alkaa punoittamaan, koita vähentää sen puhdistamista ja käytä siihen hetki pelkkää vettä. Jos lävistyksestä alkaa tulemaan ulos selkeää mätää ja verta, se on tulehtunut. Jos siihen tulee ihmeellisiä patteja joista tulee mätää, se on tulehtunut. Mene lääkäriin. Jos lävistys on vain kipeä ja punoittava, on se ärtynyt. Silloin koita pitää vaatteita jotka eivät hankaa koruun, putsaa sitä vedellä päivittäin ja vähennä suolaliuoksen käyttöä.

    • Anonyymi

      Siis mulla on sellanen pallura mun napakorun ylä osassa ja on tosi kipeä. Napakoru ollu n.3kk hoitanu oon hyvin. Mitä tehdä?

    • Anonyymi

      Osaakohan kukaan täällä neuvoa? Otin napalävistyksen joskus jo yli 10v sitten teininä hetken mielijohteesta. Se oli ihan kiva juttu silloin ja tykkäsin siitä. Lävistys ei koskaan tulehtunut, parani hyvin eikä sen kanssa ollut silloin mitään ongelmia.

      Nyt kuitenkin on. Nimittäin lävistysreikä on yllättäen tulehtunut tänä vuonna eilen jo toisen kerran. En voi ymmärtää, mistä tämä johtuu. Käyn päivittäin suihkussa, huolehdin hygieniasta jne. ihan normaalisti. Reiässä ei ole korua enää, ei ole ollut moneen, moneen vuoteen eikä tämmöistä ole aikaisemmin tapahtunut. Reikä ei siis ole mennyt umpeen, vaikka siinä ei ole ollut korua ja haluaisin siitä eroon, mutta eipä se taida enää mihinkään hävitä. Itseäni ei häiritse muuten, mutta jos se alkaa tulehtua, niin jotain pitäisi vissiin tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6063
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3836
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      249
      2188
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1860
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1303
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe