Chilin kasvatus

Omppu70

Hei!

Onko kellään onnistunut chilin kasvatus tuoreen chilin siemenistä? Laitoin kesällä itämään muutama siemen, ja nyt mulla on kaksi tainta, jotka ovat noin 30 senttiä korkeita. Nyt niissä näyttää jokin kukinto tulevan. Kukat ovat vielä nupuissaan, joten en erota, millaisia kukkia on tulossa. Mitä tulisi tehdä kasvatuksen onnistumiseksi? Pitääkö lannoittaa tai leikata tai jotakin?

Kiitos vastauksista!

28

45587

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Habanero

      En ole leikannut, mutta lannoittelen kyllä silloin tällöin, väärällään ovat taas raakileita. Chili viihtyy lämmössä ja valossa, joten näin syksyllä huoneenlämpö on jo paras, heinäkuun ulkoilutin omiani pihamaalla. Chilintaimia saa nykyään jo ruokakaupastakin, niin ettei tarvitse välttämättä siemenestä asti kasvattaa ellei halua.

      • Beelo

        Olen pitänyt chilejäni, sekä siemenistä kasvatettuja että valmiita kasveja ulkona koko kesän ja hyvin ovat pärjänneet. Siemenestä kasvatetut työntävät koko ajan uutta palkoa vaikka yöllä käydään jo lähellä nollaa.


      • xeenah

        mistä kaupasta saa chili taimia?Onko kovin eksoottisiakin lajikkeita?


    • Pölyttänyt

      Hedelmien kehittymisen voi varmistaa pölyttämällä kukat esim. pumpulipuikolla tms.
      Lannoittaa kannattaa. Itse en viimeksi lannoittanut koko aikana ja sato oli vähäinen. Ohjeita hyvälle lannoitteelle ja kaikelle muulle chilitietoudelle maan ja taivaan väliltä tarjoaa tietenkin http://www.saunalahti.fi/~thietavu/

      • Sormettaja

        Mitä sitä turhaan pumpulipuikkoilemaan, mä pölytän aina sormella vaan.


      • Pölyttänyt
        Sormettaja kirjoitti:

        Mitä sitä turhaan pumpulipuikkoilemaan, mä pölytän aina sormella vaan.

        Voihan sitä sormettaakin jos ei ole nakkisormet tai läskisormet.


    • Resophonic

      Osaatko yhtään sanoa, että minkämoisista chileistä on kyse? Itselläni on hyviä kokemuksia kaupan chileistä otetuista siemenistä. Etenkin "Habanero", "Jalepano" ja oma suosikkini "Red Bell" ovat tuottaneet yllättäviä tuloksia.

      Käytännössä kannattaisi pitää ne parvekkeella/puutarhassa niin kauan, kun lämpöä piisaa, jotta pääsevät vielä nauttimaan alkusyksyn (suhteellisen) pitkistä päivistä. Heti kun alkaa lämpötilat öisin laskea reilusti alle 10 asteen, kannattaa siirtää huoneenlämpöön mieluiten aurinkoiselle ikkunalle.

      Käy tutustumassa tähän sivuun:
      http://www.saunalahti.fi/~thietavu/
      Sivun tekijä antaa paikoin hieman kyseenalaisia vinkkejä jotka kannattaa ignoroida (esim. tuholaisten torjunnasta), mutta yleisesti ottaen se lienee informatiivisin suomenkielinen chilisivu.

      • Janne

        Mitähän kyseenalaista informaatiota mielestäsi sivuilla annetaan vaikkapa tuosta tuholaisten torjunnasta?
        Sivun kasvatusvinkit allekirjoittanee myös henkilö joka pitää sivustoa http://fatalii.net
        , sieltä sopii käydä katsomassa minkälaisia satoja noilla "kyseenalaisilla" vinkeillä saa.


    • The Real J.

      Itse olen kasvattanut habaneroa kaupasta ostetun habaneron siemenistä. Kasveja on nyt kahdessa ruukussa, toinen ulkona toinen sisällä. Sisällä olevan istutin tässä kesällä uudestaan isompaan, 30-senttiseen säiliöruukkuun ja sekös mokoma innostui siitä. Kasvi on tällä hetkellä noin metrin korkuinen ja pukkaa versoja innokkaasti. Nuppuja ja kukkiakin on tulossa uusia. Itse en pölyttänyt tuota, mutta hedelmiä tuli silti muutamia. Paljoahan niitä ei tarvikaan sen tulisuuden huomioiden...

      • joku1000

        kylvin tänä aamuna habaneron siemenet.
        haluaisin tietää missä paikassa se itää parhaiten
        ja kuika usein pitää kastella


      • AK83

        Pimeässä ja kylmässä paikassa tiiviisti valolta suojattuna...


      • AK83

        Esim. pakastin on yksi hyvä paikka. Kastella ei kannata, säästyypi vettä ihmisten janoon ja pakastimessa kasteluvesi vaan jäätyy ikävästi :(
        Jos osaat kylvöä niin luulis, että perustiedot on hallusssa myös. Ei muuta.


    • hoitamista näin

      ..Että chiliä pitää lannoittaa säännöllisesti. Ihan tavallinen kukkalannoite käy. Vesi pitäisi laittaa aluslautaselle. Kun sato on korjattu, chilipensas leikataan aivan lyhyeksi. Aikamoiset hintaerot muuten kaupasta ostetulla chilipuskalla.. Paikallinen S-market myy 22,90€, torilta ostin kaksi 1€:lla.. Näin siis Turussa.

      • meikkis

        Millanen valojakso chileillä pitäis olla? Ovatko kasvit tarkkoja tuon valojakson suhteen? Millaset ravinteet? Paljonko tarvii valoo yks kasvi? Tai laittakaa joku hyvä linkki johonki nettisivul mis on paljon tietoo chileistä.


      • rakkile
        meikkis kirjoitti:

        Millanen valojakso chileillä pitäis olla? Ovatko kasvit tarkkoja tuon valojakson suhteen? Millaset ravinteet? Paljonko tarvii valoo yks kasvi? Tai laittakaa joku hyvä linkki johonki nettisivul mis on paljon tietoo chileistä.

        http://www.saunalahti.fi/~thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm

        sieltä mä olen itse lukenut. mun chilit on aika pieniä vielä ja kaksutsmullassa. istutin ne kaupan chilin siemenistä kesällä. jos saan ne hyväksi niin ok. mutta seuraavaksi varmaan tilaan väkevämpää chiliä. saa nähdä mitä niistä kesällä sitten saa...


      • chillihot
        rakkile kirjoitti:

        http://www.saunalahti.fi/~thietavu/Chili/C_Kasvatus.htm

        sieltä mä olen itse lukenut. mun chilit on aika pieniä vielä ja kaksutsmullassa. istutin ne kaupan chilin siemenistä kesällä. jos saan ne hyväksi niin ok. mutta seuraavaksi varmaan tilaan väkevämpää chiliä. saa nähdä mitä niistä kesällä sitten saa...

        Vielä kerran parhaat chilisivut:

        http://chilifoorumi.fi
        http://fatalii.net
        http://www.saunalahti.fi/~thietavu

        käykää katsomassa, tietoa löytyy enemmän kuin tarpeeksi!


      • hyperykset

      • ihmeissään

        miten hel________ se on tietääkseni aloitettu chilin kasvattajien toiesta??? miksi näitä ei poistettu sieltä


    • Tanjanen

      Hei! Kaipaan viisaampien ja kokeneempien neuvoja. Pursun intoa omien chilien/paprikoiden kasvattamiseen, mutta olen äärimmäinen aloittelija, enkä ole ikinä saanut muita kuin kaktuksia elämään kunniallisesti. Myös chilien kasvatusolosuhteet ovat vajavaiset: asun kerrostaloasunnossa, jossa ei ole edes parveketta. Kooltaan sopiva ikkunalauta löytyy, mutta talo on vanha, ja ikkunantiivisteet saattavat fuskata, joten ilmassa on oletettavasti pientä vetoa. Mikä on sellainen chililajike, joka pärjäisi hieman vähemmällä valolla, ja jonka itäminen ei mene ikkunalautaolosuhteideni takia pilalle? Olen myös miettinyt, että jos pieni veto on haitaksi, onnistuisiko kasvien pistäminen katosta riippuviin ruukkuihin? Haluaisin siis kasvattaa chilejä siemenvaiheesta asti. Mistä tälläisiä siemeniä kannattaisi ruveta etsimään, mielellään vielä sellaisia, jotka sopivat opiskelijan budjettiin...? Kuulostaako yhtään järkevältä, vai kannattaako unohtaa tämä unelma alkuunsa?

      Kiitos, jos vastaat.

      • onnistuu kyllä

        Kaupan chileistä voi ottaa siemeniä, ne itää vallan mainiosti. Otat talteen ja annat kuivahtaa ennen kylvämistä, muutamasuht pieneen purkkiin ja jätät itäneistä sen komeimman kasvamaan.

        Jos ikkunalaudalla vetää ihan hirveesti, niin teippaa kasvin kohdalle kirkas muovi tuulensuojaksi. Lisävaloksi voi päiväsaikaan panna pöytälampun, n. 20 cm kasvin yläpuolelle - siitä tulee lämpöäkin.
        Kun kasvi alkaa tehdä oikeita lehtiä sirkkalehtien (ne ekat) lisäksi, niin tarvii lannottaa. Ravinnepuikot vois olla toimiva ratkaisu, niitä on tavallisissa kaupoissakin. Kun juuret alkaa kurkkia purkin pohjasta, vaihda isompaan ruukkuun ja pistä lisää lannoitusta. Pane joku keppi tueksi, jos meinaa kasvaa vinoon. Leikata voi myös, jos kasvin muoto ei miellytä.

        Jahka alkaa kukkia, niin sudi vaikka pumpulipuikolla kukasta kukkaan, että kukat hedelmöittyy ja alkaa tehdä hedelmiä. Lampusta on edelleen tässäkin vaiheessa hyötyä, että chilit saa kypsäksi.

        Kasvi on periaatteessa monivuotinen, jos se suostuu elämään talven yli niin satoa on samasta yksilöstä tiedossa seuraavanakin vuonna. Keväällä vaan vaihdat mullat ja leikkaat reilusti, sitten sama hoito kuin edellisenä kesänä.
        Onnea matkaan!


      • oikea laitalinkki

    • vh39

      kuinka nopeasti chilin pitäisi nousta istuttamisen jälkeen?

      • 18+6=24

        Jos ei ole hirveän syvälle tungettu, niin perus annuumit nousevat kyllä viikon-kahden sisällä. Erikoisimmilla lajeilla voi mennä useitakin viikkoja.

        Näitä kannattaa katsella. Huomattavasti selkeämmin löydettävää tietoa kuin alan foorumilla.
        http://chilivaari.blogspot.com/
        http://sushrajalla.blogspot.com/
        http://chilitunari.blogspot.com/


    • Chilinoviisi

      Sain chilin taimia (lajiketta en tiedä) tutultani. Aluksi kasvatin taimia sisällä niitä vähitellen auringonvaloon totutellen. Ruukut on jo vaihdettu suurempaan, ja viime vuorokaudet chilit ovat olleet jo kasvihuoneessa koko ajan. Lannoittanut olen kevyesti kahdesti. Tällä hetkellä taimet eivät vielä ole kovin suuria, tuollaisia 15 cm korkeita, mutta kasvavat koko ajan ja näyttävät voivan varsin hyvin.

      Nyt olisi tarkoitus lähteä mökille viideksi päiväksi. En viitsisi ottaa chilejä mukaan, eikä oikein viitsisi pyytää ketään kastelemaankaan niitä. Normaalisti itse kastelen kerran vuorokaudessa.

      Onko olemassa jotakin hyvää kotikonstia, jota voisi hyödyntää, että taimet eivät kuivu ja nuukahda viiden vuorokauden aikana, jolloin niitä ei kastella? Toimisiko jokin altakasteluruukku tai reiällisten muoviruukkujen asettaminen johohnkin laariin, jossa on vettä?

      • fasaasa

        Vesikasvatus.


      • kolpiisi

        myähään tuleen mut,pistä esim muovipussi ruukun päälle ja märkiä lehtiä esim.Varjossa hyvä olla nii ei kuivu niin nopeesti,eikä se kuole vaikka 5 päivää ilma vettä on.


    • chilei

      Ei nuo hirveesti kylmää pelkää. Vieläkin on jalapenot ja starfishit lasittamattomalla parvekkeella drip feedissä ruukkusorassa ja podia puskee...

    • mauokki

      Ei tartte oikeesti pölyttää. esikasvatuksen jälkeen leikkaat hieman juuria ja lisäät multaan sitruunauutetta (ph laskee). Syksyllä tulevi hyvä sato.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1565
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1204
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1127
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1036
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      967
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      892
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      880
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      724
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      670
    Aihe