Laivaston käyneille kysymys

Matruusi

Millä aluksella palvelit ja oliko kivaa?

296

33797

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aika mukavaa vuosi oli 1971 paikka Suomenlinna Merisotakoulu eskuntakomppania.

      • hinurimiäs

        Ahtaissa oloissa rento meininki, kuitenkin jotenkin ammattimainen. Kuuluihan se konehuoneeseen asti kun joskus kapiaiset hoilasivat kännissä omassa messissään että; viimeisen kerran kun katsoin dnjepriin... Ja muita isänmaallisia viisuja.

        Mutta samalla tavalla me varusmiehetkin osattiin tilaisuuden tullen...

        Turun tytöille paljastui luukkupöksyjen arvoitus, kullekin vuorollaan. Kysykää vaikka. Kyllä ne tietää miten laivaston nepparihousut aukee, niissä kun ei ole sitä vaarallista vetoketjua.

        Erikoista oli se kun minäkin olin jo ollut kauppalaivoilla masinistina jonkin verran, niin konehuoneessa puhuttelivat ihan kuin ihmistä ja puhuttiin tekniikasta ja käpälöitiin moottoreita. Kuunneltiin toisiamme ja tehtiin työmme. Kaikkihan silloin oli nuoria, esimiehetkin. Useimmilla oli terve oppimisen halu. Minä hain laivastoon siksi kun olin jo silloin ajatellut merialasta itelleni ammatin, ja sain sieltäkin tekulle vaadittavaa praktiikkaa.

        Myöhemmin olen ollut muutaman kerran kertausharjoituksissa merivartioston puolella, täällä pohjoisen asemilla, vieläkin ammattimaisempi ja rennompi asenne on nähty.

        Tietenkin rivissä osattiin seisoa suorassa silloin kun kovasti huudettiin ja monen kokoisia pyssyjä käyttää. RaUkissa kun olin, niin panivat Helsinkiiin senaatintorille tepastelemaan koko porukan kesäkuun neljäs, niin kuin tapana on. Kekkoselle huudettiin että terve herra pepsodentti...

        Sapuska oli loistavaa, meillä oli pari ravintolakokkia köökissä ja ne teki huvikseen halvoista aineista semmosia juttuja että ei tosikaan. Pojat tykkäs kehumisesta ja sen ne ansaitsivatkin. Kolmekymmentä vuotta olen itse yrittänyt tehdä kotona semmosta kalagratiinia kuin silloin sain, en ole onnistunut.

        Hangon edustalla oli syvyyspommiharjoitus ja siihen paloi meidä iltalomat kun piti alkaa porukalla kalaa perkaamaan, sitä fisua vedettiin haaveilla laatikkotolkulla venhoon. Herranpieksut, sitä oli paljon. Aamuyölle perattiin ja pantiin pakkaseen ja joku vei niitä autolla myyntiin ja toi tupakkia tullessaan ja koko miinalaiva haisi kalalle. Ja sitten pestiin. Jynssääminenhän on perinteistä merivoimien ajankulua.

        Terveisin Martti
        Alikersantti
        Kaskivertomies
        Ylikonemestari


      • hasse

        Oliko tuo L5 sellainen lasikuituinen saaristolaismallinen paatti?


      • mariner

        tunnetaan myös nimellä taistelusammakko,huippunopeus myötätuulessa nipin napin 11 solmua, ko. aluksen aseistus lähinnä vitsi, kukaan ei osunut 23mm sohlotykillä tai 12mm konekiväärillä mihinkään maaliin harjoituksissa.

        kyllähän tuolla kelpasi aikaa viettää, pingispöytää, 6 hlö hytit, sauna merimaisemalla jne. lisäksi aina kun merellä oli vähänkin tuulta niin porkkala puksutti heti kotisatamaan turvaan. käytiin virossa viemässä sinne a-tarvikkeita, skapparit kännissä ja vartiomiehet nukkuivat laituriväijyssä. naismatruusinkin otti aurinkoa yläosattomissa mutta ketään ei kiinnostanut.


      • vi-me

        Palvelin v.1970, moottoritykkivenelaivueen emäalusksella, oli vanha pasiseeri että tilaa oli miehistöllä yllinkyllin.
        Ruoka oli erinomaista, ainut jolle annettiin ylimatruusin jämät oli kokki.
        Välillä mentiin nuolet kylkiin töijättynä ja kerran oli vesitasokin perässä kiinni.
        Aseistus kaksi 20mm, madsenia yläkannella.
        Mukavat muistot, ja yölomat pyöri.
        Lappohjan saunassa käytiin välillä kylpemässä.
        Oltiin arvovaltaisen vierasjoukon kera seuraamassa näköetäisyydellä kun ohjusvene ISKU ampui ohjuksen johonkin maaliin.
        Ilmeisesti osui kun herrat taputtivat siihen malliin, kun kumu kuului jossain kaukana.


      • Kivihiili
        hinurimiäs kirjoitti:

        Ahtaissa oloissa rento meininki, kuitenkin jotenkin ammattimainen. Kuuluihan se konehuoneeseen asti kun joskus kapiaiset hoilasivat kännissä omassa messissään että; viimeisen kerran kun katsoin dnjepriin... Ja muita isänmaallisia viisuja.

        Mutta samalla tavalla me varusmiehetkin osattiin tilaisuuden tullen...

        Turun tytöille paljastui luukkupöksyjen arvoitus, kullekin vuorollaan. Kysykää vaikka. Kyllä ne tietää miten laivaston nepparihousut aukee, niissä kun ei ole sitä vaarallista vetoketjua.

        Erikoista oli se kun minäkin olin jo ollut kauppalaivoilla masinistina jonkin verran, niin konehuoneessa puhuttelivat ihan kuin ihmistä ja puhuttiin tekniikasta ja käpälöitiin moottoreita. Kuunneltiin toisiamme ja tehtiin työmme. Kaikkihan silloin oli nuoria, esimiehetkin. Useimmilla oli terve oppimisen halu. Minä hain laivastoon siksi kun olin jo silloin ajatellut merialasta itelleni ammatin, ja sain sieltäkin tekulle vaadittavaa praktiikkaa.

        Myöhemmin olen ollut muutaman kerran kertausharjoituksissa merivartioston puolella, täällä pohjoisen asemilla, vieläkin ammattimaisempi ja rennompi asenne on nähty.

        Tietenkin rivissä osattiin seisoa suorassa silloin kun kovasti huudettiin ja monen kokoisia pyssyjä käyttää. RaUkissa kun olin, niin panivat Helsinkiiin senaatintorille tepastelemaan koko porukan kesäkuun neljäs, niin kuin tapana on. Kekkoselle huudettiin että terve herra pepsodentti...

        Sapuska oli loistavaa, meillä oli pari ravintolakokkia köökissä ja ne teki huvikseen halvoista aineista semmosia juttuja että ei tosikaan. Pojat tykkäs kehumisesta ja sen ne ansaitsivatkin. Kolmekymmentä vuotta olen itse yrittänyt tehdä kotona semmosta kalagratiinia kuin silloin sain, en ole onnistunut.

        Hangon edustalla oli syvyyspommiharjoitus ja siihen paloi meidä iltalomat kun piti alkaa porukalla kalaa perkaamaan, sitä fisua vedettiin haaveilla laatikkotolkulla venhoon. Herranpieksut, sitä oli paljon. Aamuyölle perattiin ja pantiin pakkaseen ja joku vei niitä autolla myyntiin ja toi tupakkia tullessaan ja koko miinalaiva haisi kalalle. Ja sitten pestiin. Jynssääminenhän on perinteistä merivoimien ajankulua.

        Terveisin Martti
        Alikersantti
        Kaskivertomies
        Ylikonemestari

        Öta Hylje -96 koneessa. Sotilasarvo matruusi. Tyhjentämässä esim. Estonian hylkyä öljystä jota olin jo kauppalaivastossa pelastamassa -94. Sitten ESL:n Kontulaan puolikkaaks ja muihinkin sen varustamon laivoihin. ikää 40v. eikä oo kertaamaan kutsuttu.


      • Anonyymi
        hinurimiäs kirjoitti:

        Ahtaissa oloissa rento meininki, kuitenkin jotenkin ammattimainen. Kuuluihan se konehuoneeseen asti kun joskus kapiaiset hoilasivat kännissä omassa messissään että; viimeisen kerran kun katsoin dnjepriin... Ja muita isänmaallisia viisuja.

        Mutta samalla tavalla me varusmiehetkin osattiin tilaisuuden tullen...

        Turun tytöille paljastui luukkupöksyjen arvoitus, kullekin vuorollaan. Kysykää vaikka. Kyllä ne tietää miten laivaston nepparihousut aukee, niissä kun ei ole sitä vaarallista vetoketjua.

        Erikoista oli se kun minäkin olin jo ollut kauppalaivoilla masinistina jonkin verran, niin konehuoneessa puhuttelivat ihan kuin ihmistä ja puhuttiin tekniikasta ja käpälöitiin moottoreita. Kuunneltiin toisiamme ja tehtiin työmme. Kaikkihan silloin oli nuoria, esimiehetkin. Useimmilla oli terve oppimisen halu. Minä hain laivastoon siksi kun olin jo silloin ajatellut merialasta itelleni ammatin, ja sain sieltäkin tekulle vaadittavaa praktiikkaa.

        Myöhemmin olen ollut muutaman kerran kertausharjoituksissa merivartioston puolella, täällä pohjoisen asemilla, vieläkin ammattimaisempi ja rennompi asenne on nähty.

        Tietenkin rivissä osattiin seisoa suorassa silloin kun kovasti huudettiin ja monen kokoisia pyssyjä käyttää. RaUkissa kun olin, niin panivat Helsinkiiin senaatintorille tepastelemaan koko porukan kesäkuun neljäs, niin kuin tapana on. Kekkoselle huudettiin että terve herra pepsodentti...

        Sapuska oli loistavaa, meillä oli pari ravintolakokkia köökissä ja ne teki huvikseen halvoista aineista semmosia juttuja että ei tosikaan. Pojat tykkäs kehumisesta ja sen ne ansaitsivatkin. Kolmekymmentä vuotta olen itse yrittänyt tehdä kotona semmosta kalagratiinia kuin silloin sain, en ole onnistunut.

        Hangon edustalla oli syvyyspommiharjoitus ja siihen paloi meidä iltalomat kun piti alkaa porukalla kalaa perkaamaan, sitä fisua vedettiin haaveilla laatikkotolkulla venhoon. Herranpieksut, sitä oli paljon. Aamuyölle perattiin ja pantiin pakkaseen ja joku vei niitä autolla myyntiin ja toi tupakkia tullessaan ja koko miinalaiva haisi kalalle. Ja sitten pestiin. Jynssääminenhän on perinteistä merivoimien ajankulua.

        Terveisin Martti
        Alikersantti
        Kaskivertomies
        Ylikonemestari

        keihässalmella 1966 nostettiin myös syvyyspommeilla pamautettua silakkaa 200 litran tynnyreihin . Yöllä kaadettiin melkein kaikki takaisin mereen, ettei vaan rupea evät kasvamaan merimiehiin


    • skönö

      2 erillinen Kuljetusviirikkö Pansio,vuosi 72 ja alus hinaaja Pirttisaari. Mukavaa aikaa.

      • VivaLa TJ0

        ja on liian tuoreessa muistissa,että pitäisin sitä vielä kauhean mahtavan mukavana aikana :D Ei ole aika kai vielä kullannut tarpeeksi vaikka joka päivä se tuntuu entistä kivemmalta..

        Hieno kokemus päästä ylittämään valtamerta=Upeita muistoja.Onpahan jotain sellaista mitä harva wanhempikaan "merikettu" ei ole koskaan tehnyt,eikä niitä mahdollisuuksia taida paljon enää tullakaan kun tuo Suomen Joutsen on tukevasti museo ja Pohjanmaallakin jo sen verran ikää että tiukkaa tekee enään..

        No,muista vaan se,että armeijaan joudutaan mutta laivastoon ja ilmavoimiin päästään ;)


      • Hinaaja Pirttisaari -72 ja Pansio, Saston laiturissa kaijapaikka. Mukavaa aikaa, kipparina Helmisen Ami ja "perämiehenä" Moppe" Seitavaara. Siiffinä oli vanha äijä Jekkonen. Ami oli hyvä tyyppi ja ymmärtäväinen varusmiehiä kohtaan. Oltiinkohan samaan aikaan siinä?


      • eguli

        Varmaankin samaan aikaan. Laitapa meili osoitteeseen [email protected], jos vaikka oltais inttikavereita.


      • intissä68
        styyri kirjoitti:

        Hinaaja Pirttisaari -72 ja Pansio, Saston laiturissa kaijapaikka. Mukavaa aikaa, kipparina Helmisen Ami ja "perämiehenä" Moppe" Seitavaara. Siiffinä oli vanha äijä Jekkonen. Ami oli hyvä tyyppi ja ymmärtäväinen varusmiehiä kohtaan. Oltiinkohan samaan aikaan siinä?

        Pirttisaaressa olin syksyllä 68. Myöhemmin ostimme ko. laivan Suomen Joutsenen (Oli silloin vielä merimiesammattikouluna Turussa) kannatusyhdistyksen nimiin. Merimiestenplantut siinä ohessa sitten harjoittelivat laivan ohjaamista, kun hinailimme mm. Vesipekan romuja Saimaalla ja suomen rannikolla Pietarsaarta myöten. Helmisen Ami oli monella matkalla mukana eläkepäivillään vanhaa laivaansa ohjailemassa, kun oli miehistössä vajausta.


      • Anonyymi

        Olin itsekin kuljetusviirikössä vuonna 72-73


    • liippa

      Pansio,-78 Jos intissä oli mukavaa,Kalalla oli.Kuskattiin siviilien kamoja pitkin saaristoa.Huikealla liksalla,5mk/vrk:))

      • niin.

        Muistan että meitä EK-Taistelijoita olisi joskus viety Kala-lautalla Jussaareen ampumaleirille.

        Oliskohan ollut sama paatti.


      • liippa
        niin. kirjoitti:

        Muistan että meitä EK-Taistelijoita olisi joskus viety Kala-lautalla Jussaareen ampumaleirille.

        Oliskohan ollut sama paatti.

        ..saattoi ollakkin.Vietiin muutaman kerran porukkaa saariin,Utö,Örö,Gyltö,mitä niitä oli...Jussarössä ei muistaakseni käyty,siis muistaakseni..;)


      • Vanha matruusi
        niin. kirjoitti:

        Muistan että meitä EK-Taistelijoita olisi joskus viety Kala-lautalla Jussaareen ampumaleirille.

        Oliskohan ollut sama paatti.

        Jussarössä (vanha rautakaisossaaru), oli rantapyssy saaren toisessa päässä ja me olimme Kalapaatin kanssa siellä kaivoksen pääsatamassa. Olimme laivaston ja rannikkojääkärien sukeltajakurssin tukialuksena. Kurssin aikan asuimme kaivoksen vanhoissa kerrostaoissa. Ihan mukavaa aikaa. Oli kahden hengen huoneet ja erikoisen hyvät sapuskat. (Pääasiassa ostettiin siviilikaupasta Tammisaaresta).

        KOvaa sakkia olivat ne laivaston ja rannikkojääkäreiden sukeltajat. Ainakin vuonna 1968


      • Dunkki 1
        Vanha matruusi kirjoitti:

        Jussarössä (vanha rautakaisossaaru), oli rantapyssy saaren toisessa päässä ja me olimme Kalapaatin kanssa siellä kaivoksen pääsatamassa. Olimme laivaston ja rannikkojääkärien sukeltajakurssin tukialuksena. Kurssin aikan asuimme kaivoksen vanhoissa kerrostaoissa. Ihan mukavaa aikaa. Oli kahden hengen huoneet ja erikoisen hyvät sapuskat. (Pääasiassa ostettiin siviilikaupasta Tammisaaresta).

        KOvaa sakkia olivat ne laivaston ja rannikkojääkäreiden sukeltajat. Ainakin vuonna 1968

        Olin laivaston taistelusukeltajakurssilla 1955 kurssi nro 1.
        Nyt on Jussarössä sukeltajilla rakennus tukikohtana.
        On tullut muutama kerta käytyäkin siellä.


      • Minä - 54 Elokuussa
        Dunkki 1 kirjoitti:

        Olin laivaston taistelusukeltajakurssilla 1955 kurssi nro 1.
        Nyt on Jussarössä sukeltajilla rakennus tukikohtana.
        On tullut muutama kerta käytyäkin siellä.

        Kerro oliko tuolla kurssilla , edeliseltä ikäluokalta ( siis - 54 elokuussa astuneita palvelukseen ) mukana helsingistä ?


    • savosta

      miinalaiva pohjanmaa vuosi 84.Tehtiin laivastovierailu Brasiliaan, mennessä Madeira ja tulleessa Lissabon.Muistan monia vitutuksen päiviä matkalla, mutta jälkeenpäin vain hyvät muistot jääneet kerrottavaksi jälkipolvelle.

      • RRW

        Y4 Yhteysvene se toimi Suomenlinnassa päivystysveneenä ja jurrisia kapiaisia rahdattiin yökaudet stadista Suokkiin ja aamuisin takaisinstadiin, kyllä oli vänkää. brenkkuhandeliin
        Tällaista oli vuonna 1964.


      • kyllikki

        joo, tuli kans käytyä las palmaksen ja lissabonin kautta brasseissa (recife). vuosi oli muistaakseni -90 ja kännikala holmström (nyk. laivaston komentaja) päällikkönä. tuliaisina oli runsaasti päihteitä sekä totaalinen uskon puute suomen puolustuskykyyn. syksyllä sekoiltiin jo sitten skotlantiin.


      • isossa 1963-64
        RRW kirjoitti:

        Y4 Yhteysvene se toimi Suomenlinnassa päivystysveneenä ja jurrisia kapiaisia rahdattiin yökaudet stadista Suokkiin ja aamuisin takaisinstadiin, kyllä oli vänkää. brenkkuhandeliin
        Tällaista oli vuonna 1964.

        Tämä se oli tuulelle altis paatti.Muutamia kertoja tuli lomakuljetuksia koettua.Sattuipa kerran hyvä tuuri,kun Edenfjärd tuli hakemaan etelärannasta loma porukkaa Ylipursimies Pitkäsen kipparoimana.Tuuli sen verran,että Pitkänen komensi porukan jatkolomalle.Ei päästy isoon,mutta laituri tyhjeni hetkessä lomalaisista.


      • joo10+
        kyllikki kirjoitti:

        joo, tuli kans käytyä las palmaksen ja lissabonin kautta brasseissa (recife). vuosi oli muistaakseni -90 ja kännikala holmström (nyk. laivaston komentaja) päällikkönä. tuliaisina oli runsaasti päihteitä sekä totaalinen uskon puute suomen puolustuskykyyn. syksyllä sekoiltiin jo sitten skotlantiin.

        Samaan aikaan puuhiksella. Kova dokaamista ja huorien polkemista joka satamassa. Huh-huh - hienoa aikaa !


      • lapsia silloin
        joo10+ kirjoitti:

        Samaan aikaan puuhiksella. Kova dokaamista ja huorien polkemista joka satamassa. Huh-huh - hienoa aikaa !

        Taisitte lapsksi jääneet. Ei aikuinen tuollaisia kehu , merimiehet ainakaan ,
        Pitäis olla jonkinmoinen karsinta kuka pääsee Laivastoon.


      • qwpo

        Sama matka ja sama reissu mullakin!


      • 01/86
        kyllikki kirjoitti:

        joo, tuli kans käytyä las palmaksen ja lissabonin kautta brasseissa (recife). vuosi oli muistaakseni -90 ja kännikala holmström (nyk. laivaston komentaja) päällikkönä. tuliaisina oli runsaasti päihteitä sekä totaalinen uskon puute suomen puolustuskykyyn. syksyllä sekoiltiin jo sitten skotlantiin.

        Tuli käytyä -86. Todella ensiluokkainen laiva, enisluiokainen porukka. Vaikka paljon enemmän töitä kuin muilla kiuluilla en kadu päivääkään. Toiminta ja ympäristö aivan huippua. Käytiin -86 Välimerellä Mustalla merellä, hieno matka vaikka Atlantilla kovat myrskyt ja Völimerellä kovat helteet (hehe). Satamina Zeuta, Afrikka, Split jugoslavia, sevastopol silloinen Neuvostoliitto, Livorno Italia, Brest ranska ja kotimatkalla Kiel Saksa. Kotisatamat kierretty Oulusta Kotkaan.
        Kiitos kaikille mukanaolijoille ja kokeille erityiskiitos vieläkin, kuka muu kuin Hietanen olisi keittänyt rokkaa Biscaya lahden hirmu myrskyssä pää emassa ??
        01/86


      • konejengi rulaa
        01/86 kirjoitti:

        Tuli käytyä -86. Todella ensiluokkainen laiva, enisluiokainen porukka. Vaikka paljon enemmän töitä kuin muilla kiuluilla en kadu päivääkään. Toiminta ja ympäristö aivan huippua. Käytiin -86 Välimerellä Mustalla merellä, hieno matka vaikka Atlantilla kovat myrskyt ja Völimerellä kovat helteet (hehe). Satamina Zeuta, Afrikka, Split jugoslavia, sevastopol silloinen Neuvostoliitto, Livorno Italia, Brest ranska ja kotimatkalla Kiel Saksa. Kotisatamat kierretty Oulusta Kotkaan.
        Kiitos kaikille mukanaolijoille ja kokeille erityiskiitos vieläkin, kuka muu kuin Hietanen olisi keittänyt rokkaa Biscaya lahden hirmu myrskyssä pää emassa ??
        01/86

        Olin samalla matkalla, en vaan huomannut Saksan Kiel-kaupunkia.
        Kielin kanavassa kyllä mentiin mennen tullen mutta ei pysähdytty Kielissä.


      • tl

        ma olin siella kanssa matruusina ja kokeilin sen keulapiikin brasilialaisen maksullisen kanssa yup olihan se aika reissu


      • tl

        ne on ottanu meidan ison tykin pois nokalta kuka sa muuten oot


    • Jussi

      Moottoritykkivene viirikossa Pansiossa vuonna 1984. Motyvella pyori kesalla potkurit ja tutka, mutta lomat ei. Jalkikateen aika aina kultaa muistot joten hauskaa oli ja saaristomereen tuli tutustuttua. Myohemmin merisotakoulun talviristeilylla miinalaiva Pohjanmaan kyydissa Tanskaan.

      • mjolby

        nuoli 6:lla vuonna 1978, ja ruotsissa (södertäljessä) käytiin, tullivapaa kossupullo ja limppu tupakkaa maksoi yhden euron (10 mk.)

        ;)


      • Karppa

        Ollaan oltu samaan aikaan nuoli 4. kosse päällikkönä.


    • Matruusina minäkin siviilis...

      Puolisotilaallisessa pursiseurassa, kivaa oli!!

      • pave,,54.

        Minäkin olin Saattaja Uusimaalla, v.73-74. Ennakolta varoitettiin näistä "Ikuista" kun ne saattavat simputtaa.. Meitä oli sentään kova vaasalais ryhmä ja kävikin niin että Ikut kalpenivat. Lopuksi oltiin kuitenkin hyvää pataa kaikkien kanssa. Muistan vielä sen rivi paska huusiin, missä oli se vipuvarsi huuhtelun. Yksi kuin painoi vartta alas niin kaikilla muillakin istujilla laukesi huutelu ja näin kaikki saivat ylimääräisen paine huuhtelun persuksiin. Painetta oli n. 10 bar. että kyllä sonnalla oli kyytiä.


      • Anonyymi
        pave,,54. kirjoitti:

        Minäkin olin Saattaja Uusimaalla, v.73-74. Ennakolta varoitettiin näistä "Ikuista" kun ne saattavat simputtaa.. Meitä oli sentään kova vaasalais ryhmä ja kävikin niin että Ikut kalpenivat. Lopuksi oltiin kuitenkin hyvää pataa kaikkien kanssa. Muistan vielä sen rivi paska huusiin, missä oli se vipuvarsi huuhtelun. Yksi kuin painoi vartta alas niin kaikilla muillakin istujilla laukesi huutelu ja näin kaikki saivat ylimääräisen paine huuhtelun persuksiin. Painetta oli n. 10 bar. että kyllä sonnalla oli kyytiä.

        Maaliskuussa -74 alokasajan jälkeen siirto Uusimaale. Odoteltiin laiturilla vinossa jäisessä sateessa ett päästään laivalle. Sielä ikut jo oottelikin.


    • Ahdastahan siellä oli ja v**utusta ihan riittämiin, mutta jälkeenpäin muistan kolme pääasiaa:
      -Ruoka oli hyvää ja sitä oli paljon, lisääkin sai kun haki => lihoin palvelusaikana 11kg!
      -Yöväijyt olivat joskus hajottavia, mutta kun mitään muuta ei juurikaan tarvinnut tehdä, ei se haitannut
      -Merenkäynnissä Karjala oli melkoinen sika, mutta puhalluslampuilla ajettaessa sille ei moni muskelivenekään pärjännyt. Harmi, ettei alus saanut sisarensa tavoin kunniallista loppua naulatehtaalla, vaan joutuu mätänemään Aurajokeen maailman mitättömimpänä museolaivana...

      Lisäbonus: Karjalan kapiaiset olivat tietysti sitä perusjuoppokamaa, mitä kaikki ko."ammatin" edustajat aina, mutta kipparina oli poikkeuksellinen tyyppi: komentajakapteeni Dan Wilén olisi ollut kelpo kippari kauppalaivaankin, eikä olisi ihme, vaikka hänestä tulisi Suomen ensimmäinen musta amiraali.

      • Hinurimiäs

        Tämä Dan, josta puhuit, oli nuorena kanssani samassa alokaskomppaniassa. Ihonväristään huolimatta, tai ehkä sen ansiosta hän erottui massasta jo silloin.
        Reipas, omapäinen,uhmakas, silti asiallinen.


      • pär

        No lötyhän se pölypöyhiän nimikko paattiki,aina piti pilliin viheltää ku uuen morsiamen kapiaiset laivaan toivat!


      • Itsekin palvelin Tyv Karjalalla Dan Wilenin aikana, -90 luvun alkupuolella.


      • Anonyymi

        Wilen oli Tyv. Turunmaan päällikkönä 1996 kun käytiin Saksassa Baltops sotaharjoituksissa mukana oli myös ohjusvene Kotka. Pikkasen oli kuin korkki aalloilla meininki upseerimessin posliinilautasetkin taisi hajota kaikki. Hauskaa oli koko 330vrk 😊

        Meriv/kone
        Sköm/Tyv. Tmaa lll/95


    • Onko

      Minkälaista oli? On kuulemma fiksu paikka, vai onko?

      • JanssenK

        Heh, tarkotatko nyt Laivaston RUKia vai sitten vihreiden otusten,eli nurmiporien elikurkkusalaattien rukkia,kumpikin nimittäin edustavat merivoimia kun Upinniemestä tulevat,muuta yhteistä ei sitten olekkaan.


      • yhteistä
        JanssenK kirjoitti:

        Heh, tarkotatko nyt Laivaston RUKia vai sitten vihreiden otusten,eli nurmiporien elikurkkusalaattien rukkia,kumpikin nimittäin edustavat merivoimia kun Upinniemestä tulevat,muuta yhteistä ei sitten olekkaan.

        Täytyy kuitenkin todeta että nämä mainitsemasi vihreät otukset saavat noin 10-kertaa kovemman koulutuksen kuin Laivasto rukin käyneet.


      • PalttootaRR
        yhteistä kirjoitti:

        Täytyy kuitenkin todeta että nämä mainitsemasi vihreät otukset saavat noin 10-kertaa kovemman koulutuksen kuin Laivasto rukin käyneet.

        Jos kovaksi koulutukseksi lasketaan se,että vuoden ajan opetellaan asumaan metsässä,maskeeraamaan nessu noella,syömään pakista ja konttaamaan metsän poikki pää kaljuna,niin onneksi olkoon vaan.Lähinnä toi on kädettömän apinan hommaa (itse sitä alokasajan harrastaneena),joka saa jokaisen haasteita kaipaavan terveen sielun turrutettua.

        Laivasto tarjoaa jotain ihan muuta,lähtien kivasta ilmapiiristä,todellisen hyödyllisen koulutuksen kautta(merenkulku ei kuole koskaan,sanoivat jo muinaiset kreikkalaiset) tyttöjen jumalimiin kuteisiin kaiken eri tasolla kuin nurmiporien puoli.Mutta juuri siksi sinne onkin niin vaikea päästä,ja juuri siksi sinne kaikki haluavat ja se suurin osa joka ei pääse,ruikuttaa katkerana rannalta sotahuutoja kun kokka on jo käännetty kohti seuraavaa vierassatamaa!

        Tässä vähän paatosta vanhalta patulta,01 Pohjanmaa ja reissu kohdistui Amerikkaan! Kivaa oli!


      • liippa
        PalttootaRR kirjoitti:

        Jos kovaksi koulutukseksi lasketaan se,että vuoden ajan opetellaan asumaan metsässä,maskeeraamaan nessu noella,syömään pakista ja konttaamaan metsän poikki pää kaljuna,niin onneksi olkoon vaan.Lähinnä toi on kädettömän apinan hommaa (itse sitä alokasajan harrastaneena),joka saa jokaisen haasteita kaipaavan terveen sielun turrutettua.

        Laivasto tarjoaa jotain ihan muuta,lähtien kivasta ilmapiiristä,todellisen hyödyllisen koulutuksen kautta(merenkulku ei kuole koskaan,sanoivat jo muinaiset kreikkalaiset) tyttöjen jumalimiin kuteisiin kaiken eri tasolla kuin nurmiporien puoli.Mutta juuri siksi sinne onkin niin vaikea päästä,ja juuri siksi sinne kaikki haluavat ja se suurin osa joka ei pääse,ruikuttaa katkerana rannalta sotahuutoja kun kokka on jo käännetty kohti seuraavaa vierassatamaa!

        Tässä vähän paatosta vanhalta patulta,01 Pohjanmaa ja reissu kohdistui Amerikkaan! Kivaa oli!

        Mitenkäs,onko Suomenlinnan Merisotakoulu,MSK,eli emski jo historiaa? Onko olemassa Laivaston RUK?


      • liippa

        Eikös laivaston RUK ole nimeltään Merisotakoulu,MSK,eli "emski"? Suomenlinnassa?


      • liippa kirjoitti:

        Eikös laivaston RUK ole nimeltään Merisotakoulu,MSK,eli "emski"? Suomenlinnassa?

        Merisotakoulu on yksi meripuolustuksen joukko-osastoista. Siinä on sekä reserviupseerien että kapiaisten koulutusta.
        Ainakin jossain määrin se toimii yhä Viaporin historiallisella saarella. Puolisotilaallinen pursiseura pitää Pikku-Mustasaaren kasarmirakennuksistaan ja maailman suurimmasta saunasta kynsin hampain kiinni, vaikka modernimmat ja muiden firman toimintojen kanssa helpommin yhteensovitettavat tilat Sandiksen puolelta varmasti löytyisivätkin.

        Merisotakoulun esikuntajoukoissa palvelee varusmiehinä ainakin jokunen lähetti ja veneenkuljettaja.


      • 1/01
        PalttootaRR kirjoitti:

        Jos kovaksi koulutukseksi lasketaan se,että vuoden ajan opetellaan asumaan metsässä,maskeeraamaan nessu noella,syömään pakista ja konttaamaan metsän poikki pää kaljuna,niin onneksi olkoon vaan.Lähinnä toi on kädettömän apinan hommaa (itse sitä alokasajan harrastaneena),joka saa jokaisen haasteita kaipaavan terveen sielun turrutettua.

        Laivasto tarjoaa jotain ihan muuta,lähtien kivasta ilmapiiristä,todellisen hyödyllisen koulutuksen kautta(merenkulku ei kuole koskaan,sanoivat jo muinaiset kreikkalaiset) tyttöjen jumalimiin kuteisiin kaiken eri tasolla kuin nurmiporien puoli.Mutta juuri siksi sinne onkin niin vaikea päästä,ja juuri siksi sinne kaikki haluavat ja se suurin osa joka ei pääse,ruikuttaa katkerana rannalta sotahuutoja kun kokka on jo käännetty kohti seuraavaa vierassatamaa!

        Tässä vähän paatosta vanhalta patulta,01 Pohjanmaa ja reissu kohdistui Amerikkaan! Kivaa oli!

        Niin laivoston huvipurjehduksilla ja todellisella kauppamerenkululla on yhtä paljon yhteistä kuin mikroautoilla ja formuloilla. Itse palvellessani tuntui porukan motiivi laivaston puolelle olevan lähinnä kevyt palvelus. Täällä saa jo sen kuvan kuin laivaston jampat olisivat jotain kovia erikoisjoukkoja. Sukeltajat ovatkin, muut ovat tavallisia nenänkaivajia.


      • 1/01 kirjoitti:

        Niin laivoston huvipurjehduksilla ja todellisella kauppamerenkululla on yhtä paljon yhteistä kuin mikroautoilla ja formuloilla. Itse palvellessani tuntui porukan motiivi laivaston puolelle olevan lähinnä kevyt palvelus. Täällä saa jo sen kuvan kuin laivaston jampat olisivat jotain kovia erikoisjoukkoja. Sukeltajat ovatkin, muut ovat tavallisia nenänkaivajia.

        Kyllä ainakin minä hakeuduin laivastoon nimenomaan siksi, että pääsisin mahdollisimman vähällä metsässä ryynäämisellä. Ja se onnistuikin. Puolisotilaallinen pursiseura oli ainakin silloin tämän kyseenalaisen lempinimensä veroinen, tositilanteessa suurin osa suomalaisista merisotilaista pitäisikin varmaan jättää maihin, ettei syntyisi isompaa vahinkoa...

        Ja kuten useimmille matruuseille, niin eipä minullekaan ole kutsua kertauksiin tullut, joten luultavasti merivoimat on kohdallani, monien muiden lailla, todennut tapauksen toivottomuuden ja lyönyt naulat hanskoihin.


      • Matruusi
        1/01 kirjoitti:

        Niin laivoston huvipurjehduksilla ja todellisella kauppamerenkululla on yhtä paljon yhteistä kuin mikroautoilla ja formuloilla. Itse palvellessani tuntui porukan motiivi laivaston puolelle olevan lähinnä kevyt palvelus. Täällä saa jo sen kuvan kuin laivaston jampat olisivat jotain kovia erikoisjoukkoja. Sukeltajat ovatkin, muut ovat tavallisia nenänkaivajia.

        Me esikuntakomppanian kiväärimiehet tulemme toimeen myös hieman metsäisemmässä maastossa.


      • Ylifafa
        Matruusi kirjoitti:

        Me esikuntakomppanian kiväärimiehet tulemme toimeen myös hieman metsäisemmässä maastossa.

        Eikä meitä komennella tuosta vaan.


      • ohviseeri

        Koulutus ei ollut fyysisesti mitään hurjaa, mutta lukea piti. Muistan kyllä, että loppumarssi vai mikä partiokisa mahtoikaan olla, oli reippaasti yli 50 km mittainen yöllä suoritettu kilpamarssi tehtävineen. Veikkaan, että "kovuudellaan" pesee nykyintin pleikkari/Wii-sukupolven koulutuksen mennen tullen, vaikka vain sinistä linjaa olikin.

        Varsinainen taika oli navigoinnin ja kaiken muun opiskelussa. Ajettiin H-veneillä ja henki oli kerrassaan mahtava. Näin jälkikäteen sanoa, että koulutus kestää vertailun siviilipuoleen. Siviilipuolen kannalta jopa valitettavan hyvin, eli siellä oli todella korkeatasoinen koulutus merenkulun opetuksessa. Monta juttua opin siellä mitä ei myöhemmin merenkulkuopistossa opettetu, varsinkin saaristonavigointi oli ihan eri tasolla. Merikoulujen puolesta jopa hiukan hävettää. Väitän, että juuri koko kesän ajatettu upseerikokelas on valmiimpi ajamaan saaristossa kuin vastavalmistunut perämies. Eihän niillä pojilla mitään kirjoja ole, mutta osaamisen taso on korkea. Laivasto laittoi miehen oikeasti ajamaan ja tämä käytännön ajoharjoittelu puuttui alan ammattiopetuksesta melkein kokonaan. Laivasto opettaa navigoinnin vimpan päälle, ei voi muuta sanoa.

        Se oli gentlemannien koulu, siellä tehtiin juuri niitä "upseereja ja herrasmiehiä" Koulutukseen ei kuulunut huuto, kiroaminen tai muu lapsellinen käytös. Siisti piti aina olla ja tahdikas, eli ihan eri meininki kuin muualla. Koulutuksesta ei tehty mitään "numeroa". Muistelen, että moni sinne tahtoi mutta hyvin harva pääsi ja ne ketkä pääsi, oli tosi teräviä kavereita.


    • Nimetön

      Sairaan kivaa... ainahan se kotiolot voitti...

      • Konem. HH

        Jees aivan :) Vuosina 87-88 tuli oltua.


      • jenkki-junkki

        voisko se olla Röyttä 5 itte olin 70 luvun alussa väijyssä Melkissä ja otin ko laivan vastaan farkut jalassa
        muistin mukaan se oli Röyttä 5 ?


    • iku

      kunnon kippo, ainakin v. -81. Mutta ennenkaikkea miehistö oli huippuhemmoja!=D.

      • Timppana

        Joo, 1/81 Miinalaiva Pohjanmaan gonaiku!


    • Matruusi

      Palvelin Raivaajaviirikössä 2004 kesän ja syksyn.paras paikka suorittaa asepalvelus pansiossa ja raivaajaviirikössä, kapiaiset mukavia ja kaunis rouva luutnantti..

    • Fafa 1/81

      Saattajalla oli kivaa. Nyt taitaa Hämeenmaakin olla rautanauloina maakrapujen paskahuussien seinissä.

      • saattaja Hämeenmaalla ,kun vessatkin olivat venäläisten jäljiltä ....reikä lattiassa tai merimieskielellä turkissa oliko ketään samaan aikaan vuosina 64-65


      • Ideaiita
        actinia kirjoitti:

        saattaja Hämeenmaalla ,kun vessatkin olivat venäläisten jäljiltä ....reikä lattiassa tai merimieskielellä turkissa oliko ketään samaan aikaan vuosina 64-65

        Actinia tai joku muu v. -64 Suokissa ollut, olisi kysymys jota en viitsi täällä esittää. Voitko laittaa mailin osoitteeseen [email protected], kiitos!


      • fafa 79

        terve
        istun kapkaupungissa ja luin kijottamasi
        saattajalla oli yli vaapeli voutilainen jolla tapana sanoa etta olette
        laskoja kuin paska junttilan tuvan seinassa.mulla oli hyva tuuri
        koska olimme merella koko syksyn. paljon hyvia mustoja
        stadilaisena perseessa


      • IKUVAARI
        fafa 79 kirjoitti:

        terve
        istun kapkaupungissa ja luin kijottamasi
        saattajalla oli yli vaapeli voutilainen jolla tapana sanoa etta olette
        laskoja kuin paska junttilan tuvan seinassa.mulla oli hyva tuuri
        koska olimme merella koko syksyn. paljon hyvia mustoja
        stadilaisena perseessa

        Oltiin Saattaja Hämeenmaalla1970-1971. Hauskaa oli ja mieleen tulee lyhyt kronikka laivan kantahenkilökunnasta;" Oli ammuttu Hytti ja yllättäen näki Tanninen pilssissä Siiffin, tuli oitis paikalle Nissinen ja sanoi minä siiffin pilssistä nostin jne...


      • -83
        fafa 79 kirjoitti:

        terve
        istun kapkaupungissa ja luin kijottamasi
        saattajalla oli yli vaapeli voutilainen jolla tapana sanoa etta olette
        laskoja kuin paska junttilan tuvan seinassa.mulla oli hyva tuuri
        koska olimme merella koko syksyn. paljon hyvia mustoja
        stadilaisena perseessa

        Moro!

        Toinen YLIPURSIMIES Voutilaisen sanonta oli, kun tykkiä rassasimme: "ei siihen kosketa kuin kipeeseen pilluun!" - Samalla löi työrukkasen peittämällä nyrkillään kämmeneensä.


      • Matruusikolehmainen
        actinia kirjoitti:

        saattaja Hämeenmaalla ,kun vessatkin olivat venäläisten jäljiltä ....reikä lattiassa tai merimieskielellä turkissa oliko ketään samaan aikaan vuosina 64-65

        Olin -69 molemmilla saattajilla. Ei ollut enää "reikää" turkissa.


      • Anonyymi
        Matruusikolehmainen kirjoitti:

        Olin -69 molemmilla saattajilla. Ei ollut enää "reikää" turkissa.

        Saattaja Hämeenmaalla v.-69 ruoka erikoisen hyvää alik. Tapio Soinnun ansiosta!
        Laivan vääpeli Eino Aavasaaren muistavat silloin mukana olleet. Kivaa aikaa näin jälkeenpäin muistellessa.
        Suto- seppo


    • läskitähti

      V.-82 Pansio ohjusvenelaivueen emälaiva,nyt rautanauloina.

      Ps.Kuka muistaa kom.kapt. Porkan ??

      • RealChiefEng

        Muistan Porkan,jotenkin dorka ukko.Palvelin 80-luvun alussa raivaajaviirikössä.
        Mulla ei ole oikeastaan yhtään hyviä muistoja koko ajasta,näin jälkeenpäin on ihmetyttänyt miten siellä Pansiossa oli niin paljon pitkälle alkoholisoituneita kapituliantteja.
        Käsittämätöntä että valtion palveluksessa on juovia holisteja,olen kuullut että kaksi kapiaista meidän laivalta oli tehnyt suiciden,ilmeisesti mönkään mennyt ura,alkoholismi ja sopeutumattomuus ko alan töihin.
        Yleensäkin näistä toimiupseereista suurin osa oli apinan aivoilla varustettuja ja jos noissa töissä ei pärjää niin ei sitten missään.
        Mulla on mestarina ollut jokunen exkapiukko ja ei kovin korkeita arvosanoja voin antaa,ikävä kyllä...


      • Iku/Kala4
        RealChiefEng kirjoitti:

        Muistan Porkan,jotenkin dorka ukko.Palvelin 80-luvun alussa raivaajaviirikössä.
        Mulla ei ole oikeastaan yhtään hyviä muistoja koko ajasta,näin jälkeenpäin on ihmetyttänyt miten siellä Pansiossa oli niin paljon pitkälle alkoholisoituneita kapituliantteja.
        Käsittämätöntä että valtion palveluksessa on juovia holisteja,olen kuullut että kaksi kapiaista meidän laivalta oli tehnyt suiciden,ilmeisesti mönkään mennyt ura,alkoholismi ja sopeutumattomuus ko alan töihin.
        Yleensäkin näistä toimiupseereista suurin osa oli apinan aivoilla varustettuja ja jos noissa töissä ei pärjää niin ei sitten missään.
        Mulla on mestarina ollut jokunen exkapiukko ja ei kovin korkeita arvosanoja voin antaa,ikävä kyllä...

        Olin Pansiossa -78. Tuo herra oli silloin esikunta hommissa. Oli ajanut jonkin väkivalta-aluksen puoleen väliin kuivaa mäkeä. Ja ihan selvinpäin,väittivät:)


      • Jaakko Porkka
        Iku/Kala4 kirjoitti:

        Olin Pansiossa -78. Tuo herra oli silloin esikunta hommissa. Oli ajanut jonkin väkivalta-aluksen puoleen väliin kuivaa mäkeä. Ja ihan selvinpäin,väittivät:)

        Huomiota herättävät korvat.
        Olen nyt täällä laivaston koulun (AUK) johtajana, pyysin laivalle, sain komennettavaksi betonilaivan (kassun).


      • surkeata elämää
        RealChiefEng kirjoitti:

        Muistan Porkan,jotenkin dorka ukko.Palvelin 80-luvun alussa raivaajaviirikössä.
        Mulla ei ole oikeastaan yhtään hyviä muistoja koko ajasta,näin jälkeenpäin on ihmetyttänyt miten siellä Pansiossa oli niin paljon pitkälle alkoholisoituneita kapituliantteja.
        Käsittämätöntä että valtion palveluksessa on juovia holisteja,olen kuullut että kaksi kapiaista meidän laivalta oli tehnyt suiciden,ilmeisesti mönkään mennyt ura,alkoholismi ja sopeutumattomuus ko alan töihin.
        Yleensäkin näistä toimiupseereista suurin osa oli apinan aivoilla varustettuja ja jos noissa töissä ei pärjää niin ei sitten missään.
        Mulla on mestarina ollut jokunen exkapiukko ja ei kovin korkeita arvosanoja voin antaa,ikävä kyllä...

        huhujen ja juorujen alla onko sulla mitään semmoista tapahtunut minkä tiedät
        varmasti tosiasiaksi?


      • insights
        Jaakko Porkka kirjoitti:

        Huomiota herättävät korvat.
        Olen nyt täällä laivaston koulun (AUK) johtajana, pyysin laivalle, sain komennettavaksi betonilaivan (kassun).

        Olikohan samainen Porkka jo v-1963 Laivaston Koulussa luutnanttina,yhden linjan joukkueenjohtajana?


      • Anonyymi

        1976 Hämeenmaan päällikkö.Tiukka ukko mutta joskus hauskakin


      • Anonyymi
        insights kirjoitti:

        Olikohan samainen Porkka jo v-1963 Laivaston Koulussa luutnanttina,yhden linjan joukkueenjohtajana?

        Radiolinjan johtaja.


    • vallisaari

      matti kurki v. 71/72 . kivat muistot on, ahdasta oli mutta hyvää porukkaa.

      • Seilasin

        Moottoritykkiveneessä Taisto 5 . Majoitus oli Suomen Joutsenella joka oli ankkuroituneena Lappohjan redillä .
        Kun olin tullut 1 v ja 8 kk merimatkalta kaukoidästä , oli mukavaa kun sai olla rauhansatamassa . Riippukeinuissa en oppinut nukkumaan .
        Onko ketään viellä , mukana tuolta-ajalta ??


      • radiokurssilla
        Seilasin kirjoitti:

        Moottoritykkiveneessä Taisto 5 . Majoitus oli Suomen Joutsenella joka oli ankkuroituneena Lappohjan redillä .
        Kun olin tullut 1 v ja 8 kk merimatkalta kaukoidästä , oli mukavaa kun sai olla rauhansatamassa . Riippukeinuissa en oppinut nukkumaan .
        Onko ketään viellä , mukana tuolta-ajalta ??

        Ja sitten titarina raivaajalla , siviiliin "säästövuonna" -65.


      • "Keittäjämatruusi"
        Seilasin kirjoitti:

        Moottoritykkiveneessä Taisto 5 . Majoitus oli Suomen Joutsenella joka oli ankkuroituneena Lappohjan redillä .
        Kun olin tullut 1 v ja 8 kk merimatkalta kaukoidästä , oli mukavaa kun sai olla rauhansatamassa . Riippukeinuissa en oppinut nukkumaan .
        Onko ketään viellä , mukana tuolta-ajalta ??

        Palvelin v.-57-58 ensin alokasajan Pansiossa ja sitten Ruotsinsalmella kokkina.
        Talviajan kunnostimme laivaa Pansiossa ja asuimme kasarmilla.Kipparina oli en-
        sin Hytti sitten Viinamäki ja viimeisenä(ikävä kyllä)Näsi.
        Ja tulihan niissä Suomen Joutsenen riippumatoissakin muutama yö vietettyä.


      • titari on ritari
        "Keittäjämatruusi" kirjoitti:

        Palvelin v.-57-58 ensin alokasajan Pansiossa ja sitten Ruotsinsalmella kokkina.
        Talviajan kunnostimme laivaa Pansiossa ja asuimme kasarmilla.Kipparina oli en-
        sin Hytti sitten Viinamäki ja viimeisenä(ikävä kyllä)Näsi.
        Ja tulihan niissä Suomen Joutsenen riippumatoissakin muutama yö vietettyä.

        tyv turunmaalla piipahdettiin v.78 puolassa. kuuma ja hikinen kesä, mutta menihän se.


      • Tankkipöpi
        "Keittäjämatruusi" kirjoitti:

        Palvelin v.-57-58 ensin alokasajan Pansiossa ja sitten Ruotsinsalmella kokkina.
        Talviajan kunnostimme laivaa Pansiossa ja asuimme kasarmilla.Kipparina oli en-
        sin Hytti sitten Viinamäki ja viimeisenä(ikävä kyllä)Näsi.
        Ja tulihan niissä Suomen Joutsenen riippumatoissakin muutama yö vietettyä.

        Tiiskerin "isoherra"oli siinä kestämistä.


      • "Keittäjämatruusi"
        Tankkipöpi kirjoitti:

        Tiiskerin "isoherra"oli siinä kestämistä.

        Kyllä tuli seilattua ko.herran kanssa useaan otteeseen myös Nesteellä.


      • Päälikkö ?
        "Keittäjämatruusi" kirjoitti:

        Kyllä tuli seilattua ko.herran kanssa useaan otteeseen myös Nesteellä.

        Jorma Tiirinki ??


      • radisteja
        radiokurssilla kirjoitti:

        Ja sitten titarina raivaajalla , siviiliin "säästövuonna" -65.

        Onko lukijoiden joukossa muita ko. radiokurssilla vv. 64-65 Pansiossa palvelleita ?


      • ainuttakaan ?
        radisteja kirjoitti:

        Onko lukijoiden joukossa muita ko. radiokurssilla vv. 64-65 Pansiossa palvelleita ?

        Ensimmäinen radistikurssi, jossa kakkosluokka oli suurimmalla osalla ja mukana
        oli jo valmis kipinäkin - E.H.


      • ruostepesä

        sama vuos olin sutomies


      • TST-Sukeltaja
        "Keittäjämatruusi" kirjoitti:

        Palvelin v.-57-58 ensin alokasajan Pansiossa ja sitten Ruotsinsalmella kokkina.
        Talviajan kunnostimme laivaa Pansiossa ja asuimme kasarmilla.Kipparina oli en-
        sin Hytti sitten Viinamäki ja viimeisenä(ikävä kyllä)Näsi.
        Ja tulihan niissä Suomen Joutsenen riippumatoissakin muutama yö vietettyä.

        Vuonna -55 voitin Viinamäen laivaston Juhannusjuhlissa Pansiossa ilmakivääriammunnoissa.
        Aluksi kioskinpitäjä ei antanut minun ampua, koska oiln muka kännissä liikaa.
        Niinhän olinkin.
        Viinamäki sanoi etta "anna matruusin koittaa" ja voitinkin siten.
        Miten niin "ikävä kyllä" Antti J Näsi oli sukeltajakurssin vetäjä -55.
        Ei mitään pahaa sanottavana Näsistä.
        Kurssi nro 1 oli tuo- 55 ja tehtiin paljon sellaista mitä ei enää saa tehdä.


      • TK
        titari on ritari kirjoitti:

        tyv turunmaalla piipahdettiin v.78 puolassa. kuuma ja hikinen kesä, mutta menihän se.

        Juuri näinhän sitä tuli tehtyä! Eli oltiin samalla reissulla : )


      • mikähän

        Matti Kurki -63 - 64


      • Ylil.Kaskialaesimiehenä

        "Orjalaiva" Matti Kurki ! Näin kerrottiin. Itse olin TYV-Turunmaalla -69-70.Hietalahden telakka ja Suomenlinna.


    • :-)

      Eipä tullut laivalla palveltua.- Mutta kiväärin numro oli 245838 :D

    • Kenraali ainesta.

      Mie olen sivari. Enkä syö lihhoo. Mie olen siis hyvä immeinen. Ja kovempi äijä kun kukkaan laivaston pässeistä. Mie en ossoo uida.

    • hasse

      Ensin yhteysalus Wilhelm Carpelan ja sitten miinalaiva Keihassalmi. Pansiossa vuonna 1970.

    • Esimiehenä oli.....

      semmoinen nöösipoika kuin yliluutnantti KASKEALA. Osoitti kyllä jo fiksuutensa silloin, muihin kapiaisiin nähden. Luukkupöksyjä tuuletettiin Uudessakaupungissa, Vaasassa Kotkassa ja Helsinskissä....muutenvaan tuuletettiin mainiossa LAPPohjassa (Mainio sauna) Telakalla hietalahdessa. L5 lla saunaan S-linnaan perjantaisin. Kuka muistaa S-linnan haloilla lämmitettävän saunan ja tuumanputkesta löylyä suoraan kiukaalle. AK Pistool ja Wodka....

      • juteini

        Toi sama nöösi oli mun esimiehenä! Fiksu kundi. Mä tuuletin Porissa syksyllä -70. Tuli käytyy Suokin saunassa, ja Pusimiehenkadun siviilisaunassa, ku oltiin Hietalahden telakalla.


    • :-)

      Mutta oli alokkailla kusiset paikat :D

    • :-)

      Mutta könsyjä vitutti :D

      • V Huhtiranta kotiutti

        Viirikön ikuna. Kivaa oli.


    • Saattajalla 64-65 koko talvi maattiin Pansiossa olo oli kuin lepokodissa kahvia keiteltiin ja korttia pelattiin ja kokilta ostettiin halvalla lenkkiä ,Suurin homma oli olla langkonkivahdissa ja puhaltaa pilliin kun jokin upseeri tuli laivaan jäi tosi hyvät muistot laivasto ajoilta

      • vuosia

        Silloinhan palvelusaikaa lyhennettiin myös 11:sta kymmeneen kuukauteen, eli pääsimme jo heinäkuussa siviiliin.


      • Melkkiin
        vuosia kirjoitti:

        Silloinhan palvelusaikaa lyhennettiin myös 11:sta kymmeneen kuukauteen, eli pääsimme jo heinäkuussa siviiliin.

        Olin konemiehenä . Tuolloin siellä kesällä asui myös laivaston komentaja Kontra-Amiraali Koivisto . Terveiset hänen vaimolle ja pojalle kun olimme alokkaana Pansiossa samaanaikaan.


    • Stew

      Olin Öta Hallissa, mutta Mil Uusimaalla tuli oltua komennuksella ulkomaan purjehduksella. Uusimaan kanssa niinkin eksoottiset paikat kuin Oslo ja Klaipeda. Hallin kanssa 2 kertaa tyhjentämässä Estoniaa ja kerran S/S Park Victorya tyhjentämässä. Ihan leppoisaa menoa kaiken kaikkiaan..

      • Alik merkinantaja

        Kukas sää olit ku mäkin olin. En kylläkään uudellamaalla. Mutta muuten samat kuviot.


    • Kiva saari

      Jussarön saarella sukeltakurssin kokkina 1969. Kokitki sai (joutui), ottamaa usein kovaan koulutukseen. Muuteen ok. Rannikkojääkärien, (sotahullut) porukat olivat myös saarella ja laivaston sukeltajat joutuivat tekemään työtä heidän kanssaan.

      Aika oli muuten kivaa, oli kahden hengen huoneet ja pieni porukka. (alue oli vanha rautakaivos, sen vuoksi siviilit asunnot).

      Tehtiin porukalla pontikkaa ja maäski käytettiin vanhoissa asuntolpossa. missä kapiaiset eivät koskaan käyneet.

      Viikonloppuna juhlittiin rantasaunalla valtion pirrun kera. (Pirtu oli sukeltajien terveydenhoitoa varten, suulakkeiden puhdistus ym). Kurssin lääkäri, joka oli varusmies itsekin kirjoitti reseptin.

      MInä kokkina hommasi puolukkamehua ja juhlat olivat valmiina.. Se oli aikaa se...

      Itse oli Varkaudesta ja tuo "paha " lekuri oli Leppävirra kunnan lääkärinä silloin.

      • RannJK

        RannJK:ssa 83. Kokelasaikana harjoitusjoukkoina huonokuntoisia silakoita joita marssitimme mm. Porkkalanniemeen. "Pitkän" marssin loppuvaiheessa itsellä oli pykälässä luukkuhousualokkaiden puolenkymmentä rynkkyä ja muutamia reppuja.Löysimmät kaverit löytyivät myöhemmin laivaston EK:sta.

        Uudenvuoden yöksi jouduin aukkiaikana sotasataman portille väijymään. Useita autokuormallisia siviilihenkilöitä (osa naisia) yritti tunkeutua niemelle puolenyön jälkeen. Kertoivat, että laivaston kaverit olivat aina portista päästäneet. Minä en päästänyt ketään sisälle osittain silakoiden aivan liian hyvästä flaksista v...tuneena. Olivat sitten kuitenkin varmaankin kiertäneet sotasatamaan Hilantien kautta koska sotasataman väijyjen mukaan aluksiin oli lapannut kymmeniä henkilöitä verkkoaidan yli.

        Kesä kului mukavasti uiskoilla, syöksyveneillä, kanooteilla, kalalautalla, helikopterilla ja fillareilla saaristoa kierrellessä. Tartunnan saaneena purjehdusta on tullut harrastettua parikymmentävuotta.


    • merillä ollut

      Tiukkaa palvelusta pitkin Suomen rannikkoa

      • Taisto 7

        Moottoritykkimies. Siirryimme Katajanokalta Suomen Joutsenelle , kaikki varusteet mukana . Niin kun Itämeren mainingit rupesivet "kiusaamaan " alkoi aluksemme sukeltamaan maninkiin sisälle eikä noussut millään ylös. Silloin Päälikkömme Alil. Kuukka komensi minut ruoriin ( Niissähän oli" keskievä"ja peräsin sain nostettua veneen oikoseen) Minut nimitettiin 1 - ruorimieheksi Kaiken syy oli: kun varusteemme oli täkillä , siis laivamme oli lastattu LAPILLIKSI sehän oli Päälikön syy .


      • kenties
        Taisto 7 kirjoitti:

        Moottoritykkimies. Siirryimme Katajanokalta Suomen Joutsenelle , kaikki varusteet mukana . Niin kun Itämeren mainingit rupesivet "kiusaamaan " alkoi aluksemme sukeltamaan maninkiin sisälle eikä noussut millään ylös. Silloin Päälikkömme Alil. Kuukka komensi minut ruoriin ( Niissähän oli" keskievä"ja peräsin sain nostettua veneen oikoseen) Minut nimitettiin 1 - ruorimieheksi Kaiken syy oli: kun varusteemme oli täkillä , siis laivamme oli lastattu LAPILLIKSI sehän oli Päälikön syy .

        taannoin tällä palstalla tarinoita konehuoneesta kertoneen Lämpimänmiehen seitsämäs poika Taisto. Isäukkosi oli Kovanluokan merimies jonka tarinat loppuivat ikäänkuin kesken.


      • kulttuurimies
        kenties kirjoitti:

        taannoin tällä palstalla tarinoita konehuoneesta kertoneen Lämpimänmiehen seitsämäs poika Taisto. Isäukkosi oli Kovanluokan merimies jonka tarinat loppuivat ikäänkuin kesken.

        Olin Tallinassa laulujuhlilla 1969 . Samalla laivalla oli mm. Ministeri Ele Alenius ( kom.) Tuolloin Viruhotellin perustuksia valettiin .Annoimme kuoroesityksen valumiehille Suomesta oli 2 kuoroa , toinen niistä oli Yliopistonkuoro .Minulla kuuluisat evään Islannin " Rasvasilliä" Majoitukset oli Piritan leirialueella


      • UPSEEREITA OLTIIN KU
        kulttuurimies kirjoitti:

        Olin Tallinassa laulujuhlilla 1969 . Samalla laivalla oli mm. Ministeri Ele Alenius ( kom.) Tuolloin Viruhotellin perustuksia valettiin .Annoimme kuoroesityksen valumiehille Suomesta oli 2 kuoroa , toinen niistä oli Yliopistonkuoro .Minulla kuuluisat evään Islannin " Rasvasilliä" Majoitukset oli Piritan leirialueella

        Olin Konematruusina , ajoimme YM - venettä ( rautavilleä ) Hietalahti - Melkki .
        Kun ohitan tuon Hietalahden rannan ja " Salven " aina Sävähtää . Tuolloin Amir Koivisto oli Laivaston komentaja ( hänen poikansa oli samaikana alokkaana Pansiossa )


      • Vanha Taistolainen
        Taisto 7 kirjoitti:

        Moottoritykkimies. Siirryimme Katajanokalta Suomen Joutsenelle , kaikki varusteet mukana . Niin kun Itämeren mainingit rupesivet "kiusaamaan " alkoi aluksemme sukeltamaan maninkiin sisälle eikä noussut millään ylös. Silloin Päälikkömme Alil. Kuukka komensi minut ruoriin ( Niissähän oli" keskievä"ja peräsin sain nostettua veneen oikoseen) Minut nimitettiin 1 - ruorimieheksi Kaiken syy oli: kun varusteemme oli täkillä , siis laivamme oli lastattu LAPILLIKSI sehän oli Päälikön syy .

        Tykkivene Taisto 7 on muutettu Torpeedoveneeksi .
        Torpeedot löytyi merenpohjasta .
        Tuo torpeedovene tulee / tai on näytillä Turunsatamassa.

        Ehdotan tapaamista , Torpeedoveneen luona .


    • hehkuttaa

      Ei teistä silleistä olisikaan miesten hommiin, siksi teidät laitettiin noille veneille. Laivasto, pah, kuselta ja paskalta haisevia kosteita, ruosteisia purkkeja!

      • Kemiöllä

        Rannikkolaivasto Esikuntalaiva Kemiö 1988-89 rannikkolaivaston komentaja Juha Kaskeala käväisi aluksella silloin tällöin, oli myös yhdellä sotaharjoituksella mukana. Rannikkotykistön piti ampua ohjuksella maalilauttaa. Olimme paikallamme ampuma sektorin läheisyydessä, rannikkotykistön piti ampua ohjuksella maalilauttaa.Tämä tapahtui laivan komentosillalla itse ruorissa, komentaja seuraa tutkanäyttöä, ohjus lentää tutkanäytöllä komentaja pelästyneenä(hämmästyneenä) "Mihin perkeleseen se nyt lähti" ohjus muuttanut suunta maalilauttan jälkeen kohti lähellä sijaitsevaa majakkaa, mutta putoaa veteen ennen majakkaa. Ohjuksissa käytettiin betonikärkeä joka ilmeisisti aiheutti vedestä kimmahduksen lautta osumisen jälkeen.
        Tosiaan ruoka oli todella hyvää.
        Meillä oli myös skannsissa ikuturso puinen sukellusvene, jolla katsottiin kuka könteistä(nuorempi matruusi) on tiskaus vuorossa, sukellusvenettä pyöritettiin pöydällä ja kehen könteistä sukellusveneen torpedot osoitti oli tiskivuorossa.
        ikuilla(vanhempi) oli oma pöytä, jos köntti istahti vahingossa ikupöytään ei tarvinnut suorittaa tiskausarvontaa vaan siitä seurasi automaattinen tiskausvuoro.
        Silti aluksella oli hyvä henki vanhempien ja nuorempien välillä, kaikki kuuluivat samaan porukkaan, vanhemmat vaan pääsivät helpomalla.


      • ikuon

        Armeijaan joudutaan,laivastoon päästään;)


      • Kaskeala
        Kemiöllä kirjoitti:

        Rannikkolaivasto Esikuntalaiva Kemiö 1988-89 rannikkolaivaston komentaja Juha Kaskeala käväisi aluksella silloin tällöin, oli myös yhdellä sotaharjoituksella mukana. Rannikkotykistön piti ampua ohjuksella maalilauttaa. Olimme paikallamme ampuma sektorin läheisyydessä, rannikkotykistön piti ampua ohjuksella maalilauttaa.Tämä tapahtui laivan komentosillalla itse ruorissa, komentaja seuraa tutkanäyttöä, ohjus lentää tutkanäytöllä komentaja pelästyneenä(hämmästyneenä) "Mihin perkeleseen se nyt lähti" ohjus muuttanut suunta maalilauttan jälkeen kohti lähellä sijaitsevaa majakkaa, mutta putoaa veteen ennen majakkaa. Ohjuksissa käytettiin betonikärkeä joka ilmeisisti aiheutti vedestä kimmahduksen lautta osumisen jälkeen.
        Tosiaan ruoka oli todella hyvää.
        Meillä oli myös skannsissa ikuturso puinen sukellusvene, jolla katsottiin kuka könteistä(nuorempi matruusi) on tiskaus vuorossa, sukellusvenettä pyöritettiin pöydällä ja kehen könteistä sukellusveneen torpedot osoitti oli tiskivuorossa.
        ikuilla(vanhempi) oli oma pöytä, jos köntti istahti vahingossa ikupöytään ei tarvinnut suorittaa tiskausarvontaa vaan siitä seurasi automaattinen tiskausvuoro.
        Silti aluksella oli hyvä henki vanhempien ja nuorempien välillä, kaikki kuuluivat samaan porukkaan, vanhemmat vaan pääsivät helpomalla.

        Tietenkin Juhani Kaskeala Nykyinen puolustusvoimien komentaja


      • :-)
        ikuon kirjoitti:

        Armeijaan joudutaan,laivastoon päästään;)

        Kiutulle joka oli Su-To lutina Pansiossa 1969.


      • jkjk
        :-) kirjoitti:

        Kiutulle joka oli Su-To lutina Pansiossa 1969.

        Olisiko kenelläkään laittaa kuvaa Pirttisaaresta. Jos olisi niin voisiko joku laittaa kuvan tälle sivulle niin saisin sen printattua kokoelmiini.


      • Ikuiku.

        "Kun puskajussit marssii,
        niin Laivasto tanssii!"
        >:)


      • hetero no,1
        Ikuiku. kirjoitti:

        "Kun puskajussit marssii,
        niin Laivasto tanssii!"
        >:)

        voe ikuiku tanssitteko miesten kanssa ehhhehe voe tokkiins
        ota tiukasti hanuriin ja näppäile mua


      • Anonyymi
        :-) kirjoitti:

        Kiutulle joka oli Su-To lutina Pansiossa 1969.

        Su-To luti Kiuttu sanoi hiihtosulkeisia pitäessä, että jos ihminen olisi luotu hiihtäjäksi, se syntyisi sukset jalassa. Hieno upseeri!
        Su-To Seppo


    • Bärööni Wön Mynchäss

      Oli suht gliffaa

      • makestadista

        2/-69 ja rättisulkeiset kerran viikossa.


      • makestadista
        makestadista kirjoitti:

        2/-69 ja rättisulkeiset kerran viikossa.

        Pansio kivilaiva 2 alok.komppania.


    • 2/80

      saattaja hämeenmaa kivaa oli

      • Q

        Vähän ennen vuosituhannen vaihdetta, hauskaa oli.


      • Eläkeukkeli
        Q kirjoitti:

        Vähän ennen vuosituhannen vaihdetta, hauskaa oli.

        Itse palvelin tykkimatruusina 1974 Ruotsinsalmessa..alus oli silloin varsinaisesti sukeltajientukialus.Jälestäpäin ajatellen ihan hauskaa touhuahan tuolla oli!


      • savon poikii
        Eläkeukkeli kirjoitti:

        Itse palvelin tykkimatruusina 1974 Ruotsinsalmessa..alus oli silloin varsinaisesti sukeltajientukialus.Jälestäpäin ajatellen ihan hauskaa touhuahan tuolla oli!

        kuljetusviirikkkö alik.kääntä,konem.reunanen,konem.kinnunen,konem.lindell ja meidän kessu ja alilutit.markun ottamat kuvat ovat varmaan kultaantuneet.kiiti pojat.t;matruusi kinnunen vrk.


      • *Sulo*
        savon poikii kirjoitti:

        kuljetusviirikkkö alik.kääntä,konem.reunanen,konem.kinnunen,konem.lindell ja meidän kessu ja alilutit.markun ottamat kuvat ovat varmaan kultaantuneet.kiiti pojat.t;matruusi kinnunen vrk.

        Tyv. Karjalassa tuli vietettyä varusmiesaika 80-luvun alussa merkinantajana.

        Muutamia muistoja:
        - Komeaa oli ajella kaasuturbiineilla. Muistaakseni suurin saavutettu nopeus oli 45 solmua. Tuli joku leikkihälytys ja kiirellä lähdettiin Pansiosta ja Utösta ulos. Taitaa peräaalto keinuttaa vieläkin Airistolla.
        - Turbiinia käynnistettiin heti Kustaanmiekan jälkeen. Mustaa savua tuli saman verran kuin kaikki armeijan kumisaappat olisivat olleet tulessa. Vastaan tuli Puolan linjan Pomerania joka peittyi siihen nokeen. Oli lämmin kesäpäivä ja turistit kannella. Tuli kuulemma hiukan palautetta kipparille.
        - Harjoiteltiin naamoitumista. Karjala peitettiin naamioverkoilla ja maattiin viikko Rosalassa kallion kyljessä verkon alla ihan hiljaa. Kapiaiset joivat ja toivat muijia messiin. Kun verkkoa riisuttiin oli vedessä roikkuvaan häntään tarttunut useita tamppooneja narustaan kiinni.
        - Merenkulkualan pursimies oli aina niin kännissä, että jos sen navigointiin luotti, niin karille olisi menty. Pelotti nuorena matruusina väittää vastaan sijainnista, kun toinen karjui naama punaisena. Välillä se jälkeenpäin myönsi erheensä ja tarjosi hytissä paukut kiitokseksi, että ei ajettu karille.

        Armeijan jälkeen menin kauppalaivaston puolelle pursimieheksi.


      • KapteeniMeri
        *Sulo* kirjoitti:

        Tyv. Karjalassa tuli vietettyä varusmiesaika 80-luvun alussa merkinantajana.

        Muutamia muistoja:
        - Komeaa oli ajella kaasuturbiineilla. Muistaakseni suurin saavutettu nopeus oli 45 solmua. Tuli joku leikkihälytys ja kiirellä lähdettiin Pansiosta ja Utösta ulos. Taitaa peräaalto keinuttaa vieläkin Airistolla.
        - Turbiinia käynnistettiin heti Kustaanmiekan jälkeen. Mustaa savua tuli saman verran kuin kaikki armeijan kumisaappat olisivat olleet tulessa. Vastaan tuli Puolan linjan Pomerania joka peittyi siihen nokeen. Oli lämmin kesäpäivä ja turistit kannella. Tuli kuulemma hiukan palautetta kipparille.
        - Harjoiteltiin naamoitumista. Karjala peitettiin naamioverkoilla ja maattiin viikko Rosalassa kallion kyljessä verkon alla ihan hiljaa. Kapiaiset joivat ja toivat muijia messiin. Kun verkkoa riisuttiin oli vedessä roikkuvaan häntään tarttunut useita tamppooneja narustaan kiinni.
        - Merenkulkualan pursimies oli aina niin kännissä, että jos sen navigointiin luotti, niin karille olisi menty. Pelotti nuorena matruusina väittää vastaan sijainnista, kun toinen karjui naama punaisena. Välillä se jälkeenpäin myönsi erheensä ja tarjosi hytissä paukut kiitokseksi, että ei ajettu karille.

        Armeijan jälkeen menin kauppalaivaston puolelle pursimieheksi.

        Niinkuin laivaston matruusista kauppalaivaston pursimieheksi.
        Onneksi olkoon !!!


      • Merenkulku au 1/71
        *Sulo* kirjoitti:

        Tyv. Karjalassa tuli vietettyä varusmiesaika 80-luvun alussa merkinantajana.

        Muutamia muistoja:
        - Komeaa oli ajella kaasuturbiineilla. Muistaakseni suurin saavutettu nopeus oli 45 solmua. Tuli joku leikkihälytys ja kiirellä lähdettiin Pansiosta ja Utösta ulos. Taitaa peräaalto keinuttaa vieläkin Airistolla.
        - Turbiinia käynnistettiin heti Kustaanmiekan jälkeen. Mustaa savua tuli saman verran kuin kaikki armeijan kumisaappat olisivat olleet tulessa. Vastaan tuli Puolan linjan Pomerania joka peittyi siihen nokeen. Oli lämmin kesäpäivä ja turistit kannella. Tuli kuulemma hiukan palautetta kipparille.
        - Harjoiteltiin naamoitumista. Karjala peitettiin naamioverkoilla ja maattiin viikko Rosalassa kallion kyljessä verkon alla ihan hiljaa. Kapiaiset joivat ja toivat muijia messiin. Kun verkkoa riisuttiin oli vedessä roikkuvaan häntään tarttunut useita tamppooneja narustaan kiinni.
        - Merenkulkualan pursimies oli aina niin kännissä, että jos sen navigointiin luotti, niin karille olisi menty. Pelotti nuorena matruusina väittää vastaan sijainnista, kun toinen karjui naama punaisena. Välillä se jälkeenpäin myönsi erheensä ja tarjosi hytissä paukut kiitokseksi, että ei ajettu karille.

        Armeijan jälkeen menin kauppalaivaston puolelle pursimieheksi.

        Tykkiveneet eivät kyllä kulkeneet niin kovaa, jospa ottaisit 10 solmua pois tosta nopeudesta niin olisit lähellä totuutta. Mahtaako muukin asia olla samanlaista puppua.


      • jukka stadista

        moi
        olin hameenmaalla 79-80 maaliskuu,mun nimi on jukka helsingista
        olis kiva tietaa etta kuka on se toinen kirjotustaitonen,hauskaa kesaa


      • Ruorissa
        Merenkulku au 1/71 kirjoitti:

        Tykkiveneet eivät kyllä kulkeneet niin kovaa, jospa ottaisit 10 solmua pois tosta nopeudesta niin olisit lähellä totuutta. Mahtaako muukin asia olla samanlaista puppua.

        Turunmaan turbiinilla 40 solmua


      • Ruorissa
        Ruorissa kirjoitti:

        Turunmaan turbiinilla 40 solmua

        Siis vakiopotkurilla. Taistelupotk. menee kovempaa.


      • TyvTurunmaa-70
        Merenkulku au 1/71 kirjoitti:

        Tykkiveneet eivät kyllä kulkeneet niin kovaa, jospa ottaisit 10 solmua pois tosta nopeudesta niin olisit lähellä totuutta. Mahtaako muukin asia olla samanlaista puppua.

        Kyllä Turumaalla ajettiin mittarit pohjassa eli 40solmua. "Taisteluhuiskalla" menee 50 varmasti !
        Koneisto 3 × MTU diesel (3 × 2 200 kW.) (2 säätölapapotkuria)

        1 × Rolls-Royce Olympus TM1a kaasuturbiinimoottori
        (16 000 kilowattia)
        (Kiintolapapotkuri tunnelissa)
        Teho 24 000 hevosvoimaa
        Pituus 74 m
        Leveys 7,8 m
        Syväys 3 m
        Nopeus yli 35 solmua


      • 40solmuamittarissa
        TyvTurunmaa-70 kirjoitti:

        Kyllä Turumaalla ajettiin mittarit pohjassa eli 40solmua. "Taisteluhuiskalla" menee 50 varmasti !
        Koneisto 3 × MTU diesel (3 × 2 200 kW.) (2 säätölapapotkuria)

        1 × Rolls-Royce Olympus TM1a kaasuturbiinimoottori
        (16 000 kilowattia)
        (Kiintolapapotkuri tunnelissa)
        Teho 24 000 hevosvoimaa
        Pituus 74 m
        Leveys 7,8 m
        Syväys 3 m
        Nopeus yli 35 solmua

        ViMe Matruusi Turunmaalla 69-70 ja usein myös ruorissa. Kerran käänsin Ylioikealle liian nopeasti ja maitokannu messissä lattialle .Kokit kuittaili.
        Esimiehenä Ylil. Juhani Kaskiala!


      • Anonyymi
        Merenkulku au 1/71 kirjoitti:

        Tykkiveneet eivät kyllä kulkeneet niin kovaa, jospa ottaisit 10 solmua pois tosta nopeudesta niin olisit lähellä totuutta. Mahtaako muukin asia olla samanlaista puppua.

        Tykki veneet kulki tuon 45 solmua kaasuturbiineilla ja kun sota satamasta pantiin pronssipotkurit vauhti oli ollut koe ajossa 65 ja 67 solmua eli Karjala, turunmaa


    • uskolahtinen

      Emälaiva Louhi -83, 84....

      kivaa oli tietenkin, konemiehenä. Kokit keitteli kiljua juhannukseksi, siitä veneeellä ruissaloon (?) verkkopaidassa .... Tuli satikutia kun PU joutu hinaamaan moottoriveneellä takas... :-)

      Mukavat muistot on jääny muutenkin, ajoittain vaan vähän tylsää kun ei laikitty tarpeeksi sotaa

      • Anonyymi

        Lomalaiva Louhella -84. Kiljun teko taisi olla Louhella perinne.


    • Jokuvitunkippari

      Öpiksen EK oli kiva paikka. Puolen vuoden törni oli takana eikä paljon kiinnostanu.

      • :-)

        Jouduin siellä boseen :)


    • onko muita vartsareilta 83

    • :-)

      Ei ollut !

    • koksu

      saattaja hämeenmaalla pansiossa sitä tuli koksuna oltua. melkeinpä elämäni parasta aikaa :)

      • Anonyymi

        Saattaja Hämeenmaalla radistina -67 Huippuuuuu👍


    • J.A.K

      -89 pohjanmaalla ja pois päästiin tammikuussa -90. Mukavaa oli vaikka en kerinnyt Skotlannin reissulle mukaan radistikoulutuksen takia. Mukavia muistoja kertyi silti ja näin jälkikäteen ei mikään vituttanu. Siitä erästä ainoana sain korpin jämät.

      • lepo,jatkakaa...

        Korpin natsat laivastossa ???


      • skäribå

        radiokurssi 2/69 4kpl saavutuksien mukaan ylimatruusiksi


      • eirevannuolija

        olit siis ainut revannuolija.itse olin pohjanmaalla


      • öbis1980

        Olit siis ainoa peräreijän nuolia.Hyi vittu.


    • Olin mannekiini

      - 55 esittelimme " uudet työpuvut . II puku johon kuuluivat myös valkoiset " tamanskit "
      Puolustusvoimain komentaja ( kylmäkalle ) Kenraali Heiskaselle .

      En saanut natsoja ( 17 vr putkaa ) 11 kk )

    • J.A.K

      Jep, tietysti meillä merivoimissa ylimatruusiksi, kirjoitin korpraaliksi jotta maavoimien hiivatkin sen ymmärtävät :)

    • Masa

      Palvelin saattaja Uusimaalla v1973 ja palveluspaikka oli mielenkiintoinen, laiva ei ole enää käytössä mutta suosittelen palvelua Merivoimissa.

    • karppa

      Mottoritykkiveneviirikössä tuli palveltua 84-85 kevääseen asti. hyvät muistot :-)

      • anarko

        missä komppaniassa olIt alokasajan?ja Ek 1:sen?


    • 1+14

      Törmäsin intin aikana laivastossa olevaan kaveriin, joka oli niin skönäriä. Kysyin mitä sä teet? se vastas ylpeenä: Ajan trektorii Öbiksessä.
      Siinä se oli pähkinänkuoressa laivastonmiesten merimiesura.

      • Vaasan Iku

        VV Raisiolla olin -80 titarina.Laivapalvelusta jäi ihan mukavat muistot.Könsyaika tammi-helmikuun hirmupakkasissa oli ankeampaa aikaa.Oltiin teltoissa Obbnäsin sulkeiskentällä kun vanhasta puukassustamme tehtiin tilapäissairaala flunssaepidemian takia.Niin ja luultiin ettei laivastossa hiihdetä ! : ) Tästä tympääntyneenä imoittauduin kompp.pääll.Väänäselle haluavani murikkakuskiksi (8kk palvelus).Väänänen onneksi haukkui minut ja ura urkeni titarina Raisiolla.


    • Ikuvaari

      Joo oltiin Saattaja Hämeenmaalla vv 1970-1971. Päätehtävä oli lamppujen ja sulakkeiden vaihtaminen jos ne jostain syystä paloivat. Muuten lähinn'ä maattiin, syötiin ja nukuttiin, helppoa hommaa koko laivapalvelu. Oli laivalla kiva olla varsinkin kun ei konepuolen varusmiehenä tarvinnut kansipuolen kantahenkilökunnasta paljonkaan välitellä?

      • Anonyymi

        Oletko sinä se Ampperi?


      • Anonyymi

        Olin siinä vieressä emälaiva Korsholmalla


    • Hotvelli

      Ohjusvenelaivueen emälaiva Louhi (ex sisu) Komentovene Viiri,vuosi -82. Konematruusi.

      • Anonyymi

        👍👍👍


    • Tyypurin vyyri

      Kala 1 ,v 59

      Kaikenlaisia protoja sitä laivoiksi kutsutaan !

      No rento oli meininki , ei upseereista riesaa päällystö aliupseereita , iltalomat aamuun , lomille pääsi

      Mukavia muistoja kaikenkaikkiaan !

    • Lämminmies,1

      Onkos täällä Laivastonkäynyttä , joka olisi tavannut
      palvelus-aikana Puolustusvoimain komentajan ?

      • Tyypurin vyyri

        Kerran kävi Koukku Kalalla kesällä 59 !


      • KukaOn,.
        Tyypurin vyyri kirjoitti:

        Kerran kävi Koukku Kalalla kesällä 59 !

        " Koukku "


      • Paapurin vyyri
        KukaOn,. kirjoitti:

        " Koukku "

        Kontraamiraali Koivisto oli Koukku !


      • Lämminmies !!
        Paapurin vyyri kirjoitti:

        Kontraamiraali Koivisto oli Koukku !

        En kylläkään tavannut " Koukkua " vaan , jäin suustani kiinni
        hänen vaimonsa kanssa ( olin "Juhannuskunnossa " - 55 )
        Kerroin hänelle luottamus-asian , hän lupasi pitää salaisuuden.
        Tokaisemalla " Minulle on luotettu suuriakin asioita "
        Niinpä kerroin asiani. ( luulakseni taisi sittenkin " vuotaa "


      • lämminmies ,.
        Paapurin vyyri kirjoitti:

        Kontraamiraali Koivisto oli Koukku !

        Kun selvisi kun selvisi kuka on " koukku " niin kysyisin
        viellä . Mitenkä Koukun pojasta : minkämoinen
        meriupseeri ?
        Olimme samaa ikäluokkaa .
        Raasin leirillä tiemme yhtyi ( ikävästi )
        Olen vähän vanhempi ( olin Japanissa maissa kun olisi
        pitänyt astua palvelukseen.)
        Siltikin kerkesin palvella " tarpeeksi " 347 vuorokautta
        Onko joku palvellut pitempää


      • Paapurin vyyri
        lämminmies ,. kirjoitti:

        Kun selvisi kun selvisi kuka on " koukku " niin kysyisin
        viellä . Mitenkä Koukun pojasta : minkämoinen
        meriupseeri ?
        Olimme samaa ikäluokkaa .
        Raasin leirillä tiemme yhtyi ( ikävästi )
        Olen vähän vanhempi ( olin Japanissa maissa kun olisi
        pitänyt astua palvelukseen.)
        Siltikin kerkesin palvella " tarpeeksi " 347 vuorokautta
        Onko joku palvellut pitempää

        Enpä tiedäsen enempää Koukusta kuin hänen perheestäkään mutta huhuiltiin että perso oli Koukku viinaksille kuitenkin,,


      • merillä ollut

        Vara-amiraali Jouko Pirhonen kävi tarkastuskäynnillä Matti Kurjella ollessaan komentajana.Silloin oli kunnia tavata.


      • insights

        En aivan puolustusvoimien komentajaa tavannut, mutta Obbnäsissa tein kasarmi Vesikossa ilmoituksen merivoimien komentajalle kontra-amiraali Koivistolle v-1962


    • Hotvelli

      Viirillä isoja herroja ravas solkenaan,

    • Haistakaa vittu

      Saatoinpa kerran Hämiksellä Neuvostoliiton sukellusveneen ulos Suomen aluevesiltä. Olin myös ruorissa, kun Barckin kanssa luovimme myrskystä kotivesille.

    • pelkkeri

      osasiko kippari näsi hyvin engllantia?

      • pelkkeria

        oma moka, piti olla englantia?


      • pröttilä
        pelkkeria kirjoitti:

        oma moka, piti olla englantia?

        Antti J ei osannut lainkaan. Kävi sorvarin avovaimon hytissä opiskelemassa Linguaphone-kurssin englantia


    • dorven

      Olin kumipää ja ei ollut kivaa.

    • anarko2

      el louhi -84
      päällikkönä tais olla Ylil tervahartiala

    • veneenkulj.
    • back to navy

      ohjusvene oulu vuosina 86-87.. laivaston legendaarisin miehistö satuttiin olemaan. kuhmos timppa, kuparisen matti ,sir sauli, puotiniemi, lapinoja etc..aluksen päällikkönä toimi tuolloin kapt.ltn timo joutsen,

    • vekekin1

      Onko joukossa ketään, joka on palvellut "Puupäillä" Tammenpää, Vahterpää, Purunpää ja Katanpää. Itse olin Tammenpäällä 8 kk. -54. Siis laivapalveluksessa. Tarvitsi olla vain 3 kk kasarmipalveluksessa, johon kuului RAUK:in I-jakso 3kk.
      16 v. merimiehenä aloittaneesta se oli aika mukavaa aikaa sotilaspalvelukseksi. Siviliinkin pääsimme laivasta, joka makasi ylös Pansiossa.

      • SKÖNÖ 55

        Mihis Kallanpää unohtui?
        Kallanpää oli TST-sukeltajien tukialus, ainakin jo 1955, jolloin
        olin sukeltajakurssi nro ykkösellä.
        Emme me sukeltajat olleet miehistön jäseniä, vaan
        käytimme alusta harjoituksissa.


      • ## I-kurssi ?
        SKÖNÖ 55 kirjoitti:

        Mihis Kallanpää unohtui?
        Kallanpää oli TST-sukeltajien tukialus, ainakin jo 1955, jolloin
        olin sukeltajakurssi nro ykkösellä.
        Emme me sukeltajat olleet miehistön jäseniä, vaan
        käytimme alusta harjoituksissa.

        Oliko tuolla kurssilla edellisestä ikäluokasta kaveria
        Hesasta ( nimeä en muista )


      • SKÖNÖ 55
        ## I-kurssi ? kirjoitti:

        Oliko tuolla kurssilla edellisestä ikäluokasta kaveria
        Hesasta ( nimeä en muista )

        Ei ollut aikaisempaa ikäluokkaa, koska olimme kurssi nro 1.


      • ## Ymmärsin
        SKÖNÖ 55 kirjoitti:

        Ei ollut aikaisempaa ikäluokkaa, koska olimme kurssi nro 1.

        Olen -54 elokuun ikäluokkaa , tiesimme tuosta kurssista
        kaveri pyysi minua mukaan ( en lähtenyt huono uimari )
        Hänellä oli kahdet ( sukellusvarusteet)
        Hommia olisi ollut.
        Minulla oli Normanniin jobi ( moottorimies )


    • maza oulusta

      saattaja Uusimalla,panioon -74 tammikuu.. ,elokuussa siviiliin,putkan ja yp kautta, kivaa oli..

    • messikalle

      hoiii.
      KL MATTIKURKI oli meikeläisen punkkana -72-73
      päällikkönä touhusi kom. Juha Tikka jota oli kunnia palvella messilähettiläänä.
      romantiikkarauta on romuutetu aikoja sitten.suomenlinnassa oltiin laiturissa kokotalvi.keväällä kurki teki reissun vielä murmanskiin.
      mitäs muistoja muilla matruuseilla on ko kurjesta ??

      • Vickers

        Tulit näköjään mun jälkeen kun meidät kotiutettiin maaliskuussa 72. M.kurki oli hyvä paikka olla,ja varmaan kaikki jotka kurjella on palvellu muistavat sot.mestari paavo rajanummen,kuuluisa mies kurjen historiassa.


      • Anonyymi

        Matti Kurjella upseerimessin messikallena kesällä -73. terveisiä kamulle.


    • ## Lämminmies

      Luutnantti Juha Tikka oli Moottoritykkiveneen 5 päälikkö - 54
      ja moottoritykki laivueen päälikkö. ( olin Taisto 7 tykkimiehenä )

      • messikalle

        hoii,,,Tikalla pitkä ups.ura.
        onkohan netissä sivua suomen upseereista.
        inttikavereitakin vois jostain netistä haeskella,,,hmmm,,täytyy kooklettaa.
        entinen naapurin isäntä oli palvellut yhdessä suomen viidestä sukellusveneesä,,
        kertoili joskus juttuja meille kakaroille...............
        tämmöistä............


      • ## Lämminmies
        messikalle kirjoitti:

        hoii,,,Tikalla pitkä ups.ura.
        onkohan netissä sivua suomen upseereista.
        inttikavereitakin vois jostain netistä haeskella,,,hmmm,,täytyy kooklettaa.
        entinen naapurin isäntä oli palvellut yhdessä suomen viidestä sukellusveneesä,,
        kertoili joskus juttuja meille kakaroille...............
        tämmöistä............

        Minulla vahtimoottorimiehenä , kaveri oli ollut sukellus veneen
        miehistössä ( ei kertonut minullke mitään ) olin I . mesuna - 59
        Konehuoneeseen tuli Konetarkastaja ( Norströmin Angela
        Di Airaksinen , hän tunsi heti tuon moottorimiehen.)
        Olivat ollet samassa veneessä ( Airaksinen päälikkönä )


    • Vm matruusi

      Hinaaja Pirttisaarella -70. Mukavaa oli muistaakseni meitä oli kahdeksan varusmiestä ja neljä kapiaista,kaksi kannella ja kaksi koneessa.Kipparina sot.mest.Helminen.

    • matruusi1

      Ohjusvene Turku v.-85, ensimmäinen miehistö, uusi alus ja hauskaa oli. Nyt on jo kuulemma historiaa, silloin uusin ja tehokkain.....näin jälkeenpäin saa naureskella tapahtuneille jutuille. Mitähän mahtaa kuulua saapumiserän 1/85 miehistölle?.
      Ps tavattiin muuten silloinen puolustusministeri Veikko Pihlajamaa, kun hän vieraili aluksella. Onko kuvia saatavissa tuolta ajalta (1985 purjehduskausi)


      ne muistot...

    • Ankkurit ylös

      Saattaja Hämeenmaalla v 1973. Neuvostoliitossa 50-luvulla rakennettu, 60-luvun alussa Suomeen ostettu höyryturbiini alus.
      Varusmieshuhuissa nimitettiin "orjalaivaksi". Meno oli välillä aika rankkaakin, mut aika kultaa muistot.
      Tulipa käytyä tuokin.

    • "Bundekokki"1987

      Upinniemi kuljetusviirikkö kala 3 ajettiin tavaraa saariin pitkin rannikkoa tosi lungia puuhaa ;) talveksi sukeltajien emäalus mursuun yhteysliikennettä Upiniemi-mäkiluoto kurssia ei ollut päällä joten leppoisaa touhua
      Laivalla viihdyin mutta muuten tuli oltuu puntiksella ja häkissä...
      Sen verran supersolttu et ei päästäny edes kotiin ajoissa 333vrk meni ;)

      • Anonyymi

        Minä vuonna mahdoit olla, olin itse 1966 Kala 3 ja hetken Purhassakin, aluksi saattaja Uusimaalla ja Kala 6. Kala 3 oli hieno, kesän olimme päivät merellä ja sukeltajakurssin kanssa yöt Hangon satamassa Hangossa oli joku sukkatehdas missä oli plikkoja pitkin Suomea kävivät jotkut laivassakin oli kivat muistot siitä paatista.


    • Pansio1982

      Emälaiva Louhi, Komentovene Viiri. Sen jälkeen 32v kauppamerenkulkuu, 3 lipun alla.

    • Seppo Sepon Seppo

      Olinhan minäkin niin suuressa laivassa kokkina että sukellusveneellä ajoin kattilassa katsomassa keitoksen laatua.Kyllä oli laivalla mittaa ja kattilalla.Uskoo ken tahtoo.

    • :-)

      TurLaksessa oli Ltn Kiuttu kapiaisena -69 Su-To puolella, missä lienee nykyään, olen muutaman mummonmarkan velkaa

      • Skånepåg

        Olethan hengissä????


    • Venemies-Rannikkoj

      1984-1985 RANJP Upiksessa valittiin 4 kpl Venemieskurssille kesto 3 viikkoa.Silloin kaikki palvelivat 11 kk ja yksi palvelusjoukko per vuosi ja venemiehet saivat saman RANJP Tiedustelijakoulutuksen ja pioneerikoulutuksen oli mielenkiintoinen koulutus ja antoisa.Harmaissa ja vihree baretti merikotkalla ja teikarinristi taskunlavessa ja kersanttina siviiliin tarjosivat 4lle j-Rukkia ei ollut halukkaita,harmitti vuosien aikaa kovasti nyt Sotilasmestari.KH vrk 198 ja YK-Niinisalo ja PORPR Kriisinhallinta 2JK.

    • iku
    • Arska 1/74

      Kl Matti Kurki 1/74 Konematruusina,Tehtiin sen kalikan viimenen ulkomaan
      purjehdus Edinburghiin.Päällikkönä muistaakseni Kalervo Lehtonen,förstinä
      Neittamo ja sitte hännänhuippuna kaikenlaisii skaffareit.Yhteispyssyillä ammuskeltiin ja sukellusveneitä vaanittiin.Hoburgin niemen edustalla kaste.Ylitettiin FOA:n Biskaja ja Vietettiin laatuaikaa kadettipäivillä Karlskronassa.Kurki lähti -77 naulatehtaalle.Nyt tuntuu kivalle mut osas kyl vituttaaki välillä enemmän ku tarpeeks.

    • titari-iku

      Titarina Kurjella -72. Kotiutuspäivänä juhannuksen alla oli jonkun alukselle jäävän matruusin karvahattu mukamas varastettu jota sitten etsittiin kotiutusaamuna ja iltapäivälle passien jako siirtyi (ei löytynyt). Sitä ennen radiokurssilla Öbiksessä, majoitus EK:ssa. Kurssin johtajana omistaan huoltapitävä ylipursimies Huovinen, kouluttajina Ala-Prinkkala muistaakseni Mikko, sitten oli värvätty ylimatruusi jonka nimeä en muista. R-vika oli miehellä mutta hän ei sitä ujostellut. Hyvät muistot niin kouluttajista kuin varusmiehistäkin.

    • höp

      tyv karjala ja kersanttina pääsin pois,oli kivaa(ei aina )

    • 11kk+3 päivää

      Saattaja Uusimaa -77-78 tutkamittaaja

    • peetuvaan

      v.-76-77 Ohjusvene Tuimalla

      • Anonyymi

        Ohjusvene Tuulella v. 1977-78


    • skånepåg

      Olis se vaa mukavaa jos pääsis Öpiksessä Laivaston puolella veteraanina käymään sight seeingillä :D

    • Kuljetusviirikkö

      Oletko masokisti, vai kiristääkö vanne muuten vaan päätäsi? Olis varmaan vitun mukavaa joo...

      • Skånepåg

        Ihan mukavaa olis vaikka olin boses siellä.- Aika kultaa muistot, ei taida enään Ylil. Vaarna olla EK komppanian päällikkönä? :D


    • Konematruusi

      Kemiöllä vuonna -85 ja oli kivaa nuin armeijaolosuhteissa ajateltuna.Käytiin Ahvenanmaalla.

    • siiiffi

      Kuha 21 v. 2009. Oli todella hienoa aikaa

    • Ikualik

      Tykärillä -79. Ajoa piisasi ja rantakaupungit tuli tutuksi. Löpöä paloi mepaleissa puhalluslamppu päällä ja veronmaksajien rahaa isolla pyssyllä ammuttaessa. Kerran vedettiin styroksilla täytettyä Nuolta Fougien ampumatauluna. Kivaa oli, vaikka välillä lomat paloivat merellä ollessa. Hietalahdessa telakassa ollessa otettiin vahinko takaisin, kun stadilaisilla oli vakituiset yölomat. Paitsi yhdellä, joka pääsi putkaan nukuttuaan kansivahdissa....

    • vaasanviikinki

      Tyv. Karjala 72-73. Kipparina rehti ja asiallinen kapt.ltn. Meriläinen. Tietysti oli kivaa, itsestähän se oli kiinni. Ikäluokassa tosi hyviä kavereita. Sain jokusen natsan, muutaman putkayön ja ennen kaikkea avomerilaivurin paperit. Kiitokset Merivoimille.

      • laivaxxxyxx

        Kuinkahan paljon inttijutut liittyvät laivat ja merenkulku palstaan? Kuka viisastuu siitä, että nimetön oli sillä ja sillä aluksella joskus?


    • JPLaine

      Saattaja Hämeenmaalla 83 konemiehenä pataruumassa

    • väijymies

      Mutta ketä oli Lohjan Kake ja Hira?

      Eteläisellä varastoalueella oli nimittäin kyseiset herrat singeeranneet kyseiset nimet varastoiden seiniin ja todella isoilla kirjaimilla. Tämä ainakin -72 talvella.

      • laivups

        Minäkin aikoinani olin varusmiespalveluksessa laivastossa.
        Kuka muistaa?

        Sven ihmetteli älykkyyttä, jota ei ollut.


    • vanhempi_matruusi

      Kuha 26, 2/87 mukavaa oli tai aika kultaa muistot...siviiliin 5.4-88

      • Anonyymi

        Kuha 26 3/87


    • Capt.Morgan

      SukK #9 1962. Tukialuksina Kala 3 ja H6. Oli varsinkin nyt kun sitä muistelee näin 54 vuoden jälkee.

      • luti

        Ei laivat ja merenkulku ollenkaan. Taitaa olla muuten vain vajaiden palsta. Tosiaan, olin siellä joskus ja kukaan ei edes tunnista. ??????

        Voisipa olla laivastossa olleille oma palsta, jossa kertoisivat missä, milloin ja kuka oli. Saattaisi löytyä omia laivaston kavereita ja olisi hauskaakin. Täällä olo todella typerää.

        Mutta emmehän suinkaan kaikki ole viisaita.


    • rylik

      Pansiossa -62-63.
      Syksyllä R4:ssa (Raisio). Keväällä taas R:lle ja siviiliin (kessu). Pitkä kertausharjoitus merellä kesällä -71 M-Kurki (ylikessu).

    • Timppa-2

      porkkalassa -70 .L-7 upseerikerhon rannassa palveltiin.Heikkilän Pekan kanssa. Kerholla välillä keittiöhommissa 2mk tunnissa. Aurinkoa otettiin. 4 tuntia viikossa "harjoitusajoa. Loppuaika muuta puuhaa. Kommodori Siivonen silloin päälikkönä. Aliupseerikerholla pidettiin läksiäiset, Siivonen mukana. Syötiin ja vähän juotiinkin. Siivonen otti vain yhden, ja sanoi että jatkakaa te nuoremmat. Niinhän me tehtiinkin. Heinosen poika ei meinannut tuntia ennen passinjakoa pysyä vielä pystyssä. Kyllä me passit saatiin kuitenkin kaikki.

    • PeK58

      ka putsaari
      -77 -78, konematruusina. Päällikkönä tais olla Ruoholan Ville, ja koneessa jami, (sukunimi ei muistu)josta myöhemmin tais tulla jaana.Aika meni todella nopeesti kun ei paljon öbiksessä maattu. Kokkina oli muuten Rune Pettersson, titäneekö kukaan miehestä. tai muista ko. aikana laivalla olleista.

    • vanhakokki

      Palvelin viime vuonna siviiliin siirretyllä KA Valaalla loppukesän,ja syksyn -85 kokkina.Päällikkönä hieno mies ylil Kari Vuorinen.Ensimmäisinä tehtävinä oli siirrellä pansion sotasatamassa jo käytöstä poistetut saattaja Hämeenmaa,ja emälaiva Louhi saattajalaiturista satamatoimiston laituriin riisuttavaksi ennen romutusta..vanhan ajan laivoja molemmat..tiikkiä,ja messinkiä riitti.Valaasta ei pahempaa..mutta jonkinmoisena hinaaja ja jäänmurtajan sekasikiönä kyllä varsinainen kylpyamme pahemmassa kelissä.. ei ole suuremmin tehnyt ruotsinlaivaa pienempiin sen jälkeen ☺

      • aliluutnantti

        Yhäti ihmettelen miten näitä juttuja puhutaan tällä palstalla? Eihän laivaston asiat kuulu tänne? Tyhmät lapset etsivät asiaa: olin siellä silloin. Siis kuka?

        Merenkulku ja laivat ovat vallan eri asia, siis puotilaivat.

        Voi hyvänen aika.

        ...


    • Skånepåg

      Ookkonna Kiuttu vielä hengissä, SU-TO 69 TurLas ?????

    • Tuimaluokka

      Tuimaluokan ohjusveveissä, enimmäkseen Tyrskyssä. Taistelukeskustutkamittaaja 1/89 porukassa ja kivaa oli tietenkin!!!! Sotilasmestari Viski Ikonen koitti kouluttaa tutkien saloihin.....

    • Kipparipappa

      Merivoimien esikunnan yhteysveneellä, L5 (Elvis), ja voi että oli kivaa!

    • kuli1-87

      Esikuntalaiva Kemiö -87

    • viestialikessu

      Tykkivene Karjala -80. Viestialikessu. Ehkä aika kultaa muistot mutta ei se ihan kauheeta ollut. Ruoka oli meidän vahdissa hyvää ja sitä oli riittävästi.

    • Matros

      K-veneessä laivurina 1967. Pansio kotisatama.

      • Alusnumero

        Mikä K, oliko 23?


      • Matros

        Kyllä


      • Alusnumero
        Matros kirjoitti:

        Kyllä

        Oho, olin samassa "virassa" pari- kolme vuotta myöhemmin! Talvi oli niin leuto että ajeltiin mitä ajeltiin koko talvikausi.


      • Alusnumero
        Matros kirjoitti:

        Kyllä

        Piti oikein tarkistaa pölyyntyneistä papereista, menin Pansioon kesällä 1972!


      • Joku-mimäkin

        Niin eihän tämmöinen kuulu laivat ja merenkulku palstalle. Varusmiespalstalle niinkin.

        Ja ovat nämä matros etc kirjoituksetkin aika alhaista tasoa. "Olin siellä sinä ja sinä vuonna". Kukaan ei tapaa tuttuaan tai tiedä asiaa, mistä puhutaan. Ja asiaahan ei paljoakaan ole.


      • mikämämäkin
        Joku-mimäkin kirjoitti:

        Niin eihän tämmöinen kuulu laivat ja merenkulku palstalle. Varusmiespalstalle niinkin.

        Ja ovat nämä matros etc kirjoituksetkin aika alhaista tasoa. "Olin siellä sinä ja sinä vuonna". Kukaan ei tapaa tuttuaan tai tiedä asiaa, mistä puhutaan. Ja asiaahan ei paljoakaan ole.

        Sen sijaan nim. "Joku-mimäkin" kirjoitus edustaa erityisen ylhäistä tasoa! Asiaahan siinä on paljon!


      • Matros
        Joku-mimäkin kirjoitti:

        Niin eihän tämmöinen kuulu laivat ja merenkulku palstalle. Varusmiespalstalle niinkin.

        Ja ovat nämä matros etc kirjoituksetkin aika alhaista tasoa. "Olin siellä sinä ja sinä vuonna". Kukaan ei tapaa tuttuaan tai tiedä asiaa, mistä puhutaan. Ja asiaahan ei paljoakaan ole.

        Aloitin oman merimies urani 1962 . Vuonna 67 kävin armeijan ja kuten edellä olen maininnut suoritin sen Pansiossa. Ensin laivurikurssi ja sitten K 23:ssa laivurina. Laivaston jälkeen jatkui merimies urani. Nyt asun ulkomailla.


      • Alusnumero
        Matros kirjoitti:

        Aloitin oman merimies urani 1962 . Vuonna 67 kävin armeijan ja kuten edellä olen maininnut suoritin sen Pansiossa. Ensin laivurikurssi ja sitten K 23:ssa laivurina. Laivaston jälkeen jatkui merimies urani. Nyt asun ulkomailla.

        Itse ehdin olla kolmisen vuotta valtion jäänmurtajilla konepuolen hommissa ennen varusmiespalvelua. Koska olen varttunut saaristossa ja touhunnut veneiden kanssa pienestä pitäen, heittivät minut sitten varusmiehenä merenkulkupuolelle ja minulle tuokin sopi. Olin kyllä mielenkiinnosta merenkulkuasiota jo aiemmin opiskellut. Sittemmin olen konemestarina toiminut maalla, etupäässä isoilla voimaloilla käyttö- ja käytönvalvontatehtävissä.


      • juuhue2
        Alusnumero kirjoitti:

        Itse ehdin olla kolmisen vuotta valtion jäänmurtajilla konepuolen hommissa ennen varusmiespalvelua. Koska olen varttunut saaristossa ja touhunnut veneiden kanssa pienestä pitäen, heittivät minut sitten varusmiehenä merenkulkupuolelle ja minulle tuokin sopi. Olin kyllä mielenkiinnosta merenkulkuasiota jo aiemmin opiskellut. Sittemmin olen konemestarina toiminut maalla, etupäässä isoilla voimaloilla käyttö- ja käytönvalvontatehtävissä.

        Kysymys on esitetty vuonna 2005. Mitä luulet, onkohan kovasti odottanut höpinöitäsi?


      • 2222222
        juuhue2 kirjoitti:

        Kysymys on esitetty vuonna 2005. Mitä luulet, onkohan kovasti odottanut höpinöitäsi?

        Eli keneltä kysyt? On tietysti mahdollista ja jopa todennäköistä, että sivun aloittaja ei enää aikoihin ole tätä seurannut, mutta onko sillä väliä? Jos sivu on kerran aloitettu ja voi toimia kommenttialustana joillekin toisille edelleen, miksi aloittaa väen väkisin uutta sivua?
        Jos olet vilkaissut hieman laajemmin ko. ylläpitäjän sivustoja, lienet huomannut että vanhoja sivuja nostetaan esiin yhä uudestaan, tämä on sitten ilmeisesti sinusta aivan väärin tehtyä ja tuomittavaa!


      • juuhue2
        2222222 kirjoitti:

        Eli keneltä kysyt? On tietysti mahdollista ja jopa todennäköistä, että sivun aloittaja ei enää aikoihin ole tätä seurannut, mutta onko sillä väliä? Jos sivu on kerran aloitettu ja voi toimia kommenttialustana joillekin toisille edelleen, miksi aloittaa väen väkisin uutta sivua?
        Jos olet vilkaissut hieman laajemmin ko. ylläpitäjän sivustoja, lienet huomannut että vanhoja sivuja nostetaan esiin yhä uudestaan, tämä on sitten ilmeisesti sinusta aivan väärin tehtyä ja tuomittavaa!

        Kuka on tuominnut? Sehän oli vain yksinkertainen kysymys, että odottaako kysyjä ketjun aloittaneen reaktiota vastaukseen.


      • Anonyymi

        Saattaja Hämeenmaalla radistina -67 Huippuaikaa.


    • SanDiego

      Ensimmainen laivani oli alokasaikana olla tulkkina HMS Ocean lentotukialuksella. Varsinainen ensi laivani oli Katanpaa (ex. BYMS 2047), sitten kokelasaikana upouusi Miinalaina Keihassalmi.

    • Huhhahheija

      Olin torpedo-au:na Ankerias-luokan hyökkäyssukellusvene Nahkiaisella. Sukellettiin pohjoisnavan alta ja oltiin kännissä 18kk putkeen. Oli meillä pojilla hauskaa...

    • Sähköalikessu

      Tykkivene Turunmaa 1978 käytiin mm. Puolassa vierailulla. Aina merellä, mutta mukavaa ainakin näin jälkeenpäin ajateltuna.

    • Rajansakaikella

      Intin jälkeen en ole Turkuun päin edes kussut, enkä tule sitä ikinä tekemäänkään.

      • myösintinkäynyt

        Eiköhän näiden inttikeskustelijoiden ja laivastosta (varusmiehet) puhuvien olisi viisainta mennä omalle palstalleen. Eihän näillä ole mitään tekemistä "Laivat ja merenkulku" asioiden kanssa.


      • Kemiö93
        myösintinkäynyt kirjoitti:

        Eiköhän näiden inttikeskustelijoiden ja laivastosta (varusmiehet) puhuvien olisi viisainta mennä omalle palstalleen. Eihän näillä ole mitään tekemistä "Laivat ja merenkulku" asioiden kanssa.

        No niiiin. Kyllä useat merivoimien alukset luokitellaan laivoiksi, vaikka siellä onkin myös pienempää kalustoa mistä käytetään nimitystä vene.
        Yksi seikka kannattaa kuitenkin pitää mielessä. Se on se, että nämä merivoimien varusmiehet ja upseerit päätehtävänään huolehtivat parhaan kykynsä mukaan ikävän tilanteen tulessa kauppalaivaston suojauksesta sekä turvallisesta merenkulusta.
        Ohjeena annan. Reipas lipputerveys, kun harmaan laivan väylällä kohtaat.


    • untti

      Palvelin ylimatruusina Matti Kurjella RUK:jälkeen,tuntuuhan se nostalgisen kivalta näin vuosikymmenien jälkeen.Palvelin myös arestissa l.putkassa.

    • untti

      Palvelin Matti Kurjella ja myös arestissa,kävin laivastovierailurra Ustadissa Sveduissa.

    • Torpedo-au

      Mtyv Nuoli 11 ja 9, El Korsholm

      • muuan-entinen-merimies

        Mikämämäkin.
        Voisitko selittää noiden / teidän kirjoittelun järkevyyden / tarkoituksen? Joku on ollut jossakin joskus? Eipä siitä saa ainakaan näillä aivoilla mitään irti, kun ei edes kerrota kuka kirjoittaa tai miksi.


      • Anonyymi

        Samat alukset 70-71 kone au


      • Anonyymi
        muuan-entinen-merimies kirjoitti:

        Mikämämäkin.
        Voisitko selittää noiden / teidän kirjoittelun järkevyyden / tarkoituksen? Joku on ollut jossakin joskus? Eipä siitä saa ainakaan näillä aivoilla mitään irti, kun ei edes kerrota kuka kirjoittaa tai miksi.

        Voit poistua sivuilta jis et mitään ymmärrä


    • MiinamiesPohjanmaalta

      SLMEPA MiL Pohjanmaa 2000. Kipparina joku Ståhlhammar. Laivastovierailu suuntatui Upinniemestä Kotkaan asti.

      Henkilökunnasta umpihulluja oli ainakin miinamestari ja lääkäri. Jotenkin sympaattisena mieleen jäi mm. yliluutnantti Ponnikas ja toinenkin vanhempi yliluutnantti jonka nimeä en nyt muista. Försti oli ihan hukassa.

      Helsingissä nousi laivaan kerran aamuyöllä suomea venäläisellä korostuksella puhuvia naisia, jotka aamulla haeskelivat tietään ulos laivasta. Puhuttelu tuli koko miehistölle, kuka on päästänyt siviileitä alukseen! Tutkintaa ei yllättäen koskaan tullut - siviileitä kun oli tullut myös puhuttelijan kainalossa..

      Olihan se semmoista. Maalattiin ja siivottiin ja vartioitiin laakonkia isänmaan edun nimessä. Nuku rauhassa Suomi, poikasi valvovat. Vaan nyt kun miettii, niin aina se kuitenkin kotiolot voittaisi!

    • Anonyymi

      Palma De Hästö-Busö 1987-88 ja paatteina K-20 ja Hankoniemi. Emme kylläkään olleet laivaston leivissä,vaan ihan harmaissa ajettiin... Lähinnä yhteysliikennettä Lappohjaan, säännöllisesti tsekkausmatkoja Jussaröhön ja välillä Hankoniemen kanssa Russarön liikenteessä. Mukavaa aikaa näin jälkikäteen ajatellen,kunhan ensin päästiin venemieskurssista. Siihen asti oli yhtä paskaa. Asustelin puolisen vuotta K-paatin keulahytissä, ei hullumpi rasti...

    • Anonyymi

      Ruotsissa joskus käyneille muutama kysymys: missä kaupungissa/kylässä kävit, milloin, oliko kivaa ja tulitko takaisin meritse, maitse, vai oikein lentäen. Olisi mukava näin palstalla seurata ulkomaan matkailijoitten kokemuksia ja seikkailuita.

    • Anonyymi

      Vieläkö suomen laivastolla on tukikohta Etelämantereella? Palstanvalvoja Olli pyöritti laatuliha kauppaansa etelänavalla asti ja mm. kokki kolmonen haki silloin oppinsa Ollilta.

    • Anonyymi

      Kuulemma vaikea päästä laivastoon...

    • Anonyymi

      Minä jouduin maavoimiin, joo.

      Joku peltilevy yliluutnantti kysyi kerran; Mikä mies te olette? Vastasin merimies. Tähän yliluutnantti sanoi:Merimiehet ovat vähän epämääräistä porukkaa. Vastasin, ei ihan vähääkään.

      Tämä nauratti tapaamani konemestaria joka oli lähdössä Travemundiin.

      Merimies on erimies.

    • Anonyymi

      Kuha luokka ja etenkin Kuha 26 vuosien 89-90 välillä. Jälkeenpäin ajatellen asevelvollisuusaika olisi voitu huomattavasti tehokkaamminkin hoitaa. Vanhakantaista ja jäykkää armeijan toimintaa näkyi kyllä laivastossakin joka puolella. Varsinaista omistajuutta ja ambitiota kehittää toimintaa ja yleisiä toimintatapoja ei siinä organisaatiossa haeta. Mukavimmat muistot itsellä kesältä kun päästiin vihdoin ajamaan rannikkoa paikasta toiseen.

    • Anonyymi

      Saattaja Hämeenmaalla radistina -67. Huippuaikaa.👍

    • Anonyymi

      Alikessuna Hellakses vartiovene Rymättylässä v-79
      Paljon sai mennä. Jälkeenpäin ajateltuna oli kivaa. Aika kultaa muistot. Silti meri jäi osaksi olemusta.
      Vrv Rymättylä löytyi Tallinnan Lennusadaman vierestä pukeilla. Vieläkin ryhdikäs paatti!

      • Anonyymi

        Mie olim auto kuskina jossain Kajjaanissa. Näin laivan telkkarissa Lemmemlaivas. Oottex tekin niitä Lemmentunnelipoikii, voinappi / kaksi silakkaa, iltaisin tuhkaluukkuun toista silakkaa?
        Kysyn vaan uteliaisuuttani, kun me kaikki muut sotilaat ollaan pääosin heteroita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mie olim auto kuskina jossain Kajjaanissa. Näin laivan telkkarissa Lemmemlaivas. Oottex tekin niitä Lemmentunnelipoikii, voinappi / kaksi silakkaa, iltaisin tuhkaluukkuun toista silakkaa?
        Kysyn vaan uteliaisuuttani, kun me kaikki muut sotilaat ollaan pääosin heteroita.

        Upinniemessä paikkoja vähän, vaikea päästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Upinniemessä paikkoja vähän, vaikea päästä.

        Se johtuu siitä että Suomi kuuluu toisen maailmansodan häviäjiin. Minimoivat laivaston tonniston Pariisissa, näin kävi merivoimille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se johtuu siitä että Suomi kuuluu toisen maailmansodan häviäjiin. Minimoivat laivaston tonniston Pariisissa, näin kävi merivoimille.

        Eipäs kun se johtuu siitä että pienellä suomella ei ole varaa sen kummempaan kalustoon, luojan kiitos! Merivoimamme ovat lähinnä symboliset. Voimme kaiholla muistella aikaa jolloin meillä oli jopa kaksi ns. panssarilaivaa ja seurata näin jälkikäteen niiden aikaansaannoksia rauhan ja sodan aikana. Heikkojen rahavarantojen vuoksi nuokin rakennettiin kaikesta vähän tinkien ja ehkä hyvä niin, sinne meren syliinhän niistä toinen itsensä ajoi ja toinen luovutettiin sopuisasti veli vieraalle.
        Maamme merivoimat ovat silleen oikein hyvät ja sopivat että käyvät silloin tällöin jossain pienissä juhlallisuuksissa tms. esittäytymässä, mahdollisen sotatilan aikana ei näillä olisi käytännön merkitystä, ei vaikka sitä tonnistorajoitusta ei olisikaan.


    • Anonyymi

      Kävin kesätöissä Ruosissa joskus. Menin jollain laivalla Helsingistä Tukholmaan ja takaisi samaa reittiä höyrylaiva Aallottarella. Tuli nähtyä merimieselämää.

      • Anonyymi

        Minä kävi eilen helsinkissä, samalla reissulla tuli käytyä myös suomenlinnassa. Sinne mentiin sellaisella isolla lautalla, jossa pääsi tutustumaan samalla karskiin merimieselämään. Tosin näin vain ahavoituneen merikapteenin, joka piti tiukasti ruoria vankoissa kourissaan, sekä yhden tatuoidun matruusin, joka hoiteli sellaisia kiinnitysköysiä, joilla sidotaan yleensä tällaiset isot alukset laituriin. Konepäällikköä en nähnyt, koska oli ilmeisesti koko ajan kattilahuoneessa koneensa kimpussa. Kyllä on nyt kertomista lentiiran kyläpubissa, ja vähän kun pistää juttuihin omiansa lisää, niin jopa tarjoillaan ilmaisia tuoppejakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä kävi eilen helsinkissä, samalla reissulla tuli käytyä myös suomenlinnassa. Sinne mentiin sellaisella isolla lautalla, jossa pääsi tutustumaan samalla karskiin merimieselämään. Tosin näin vain ahavoituneen merikapteenin, joka piti tiukasti ruoria vankoissa kourissaan, sekä yhden tatuoidun matruusin, joka hoiteli sellaisia kiinnitysköysiä, joilla sidotaan yleensä tällaiset isot alukset laituriin. Konepäällikköä en nähnyt, koska oli ilmeisesti koko ajan kattilahuoneessa koneensa kimpussa. Kyllä on nyt kertomista lentiiran kyläpubissa, ja vähän kun pistää juttuihin omiansa lisää, niin jopa tarjoillaan ilmaisia tuoppejakin.

        Toki siellä lautalla oli merimiehiä. Toki laivastonkin ihmiset ovat merimiehiä. Nämä olitko laivastossa eivät ole merimiehiä.
        Arvostan merimiehiä. Tämän palstan ja sen kommentoijia en arvosta.
        Joltisenkin typerää höpertämistä.
        "Olin joskus jossakin laivaston paatissa?. Joltisenkin impesilli kysymys. Missä, kuka, milloin?

        Tietenkin naurattaa.

        Tehkää aivan oma palsta, ei suinkaan merenkulku.

        Rds. Merikapteeni, aliluutnantti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toki siellä lautalla oli merimiehiä. Toki laivastonkin ihmiset ovat merimiehiä. Nämä olitko laivastossa eivät ole merimiehiä.
        Arvostan merimiehiä. Tämän palstan ja sen kommentoijia en arvosta.
        Joltisenkin typerää höpertämistä.
        "Olin joskus jossakin laivaston paatissa?. Joltisenkin impesilli kysymys. Missä, kuka, milloin?

        Tietenkin naurattaa.

        Tehkää aivan oma palsta, ei suinkaan merenkulku.

        Rds. Merikapteeni, aliluutnantti

        Entä mikä on impesilli, jokin sillin alalajiko? Vaikuttaa niinkin yksinkertainen asia kuin kohtuullinen oikeinkirjoitus olevan "aliluutnantille" ja "merikapteenille" mahdottomuus...


    • Anonyymi

      Us Navy. Hawaijilla. Ihan ok.

    • Anonyymi

      HM/S Sunken, SAS, pirun pitkä uintimatka.

    • Saattaja Uusimaalla 1/68 sekä hiukan Fabian Wredellä

    • Anonyymi

      Saattaja Hämeenmaalla kokkina 71-72 elämäni parasta aikaa!

    • Anonyymi

      Olin "Sotalaiva Matti Kurjella" 1964. Romu mikä romu. Brittien onnistunut vedätys, ja suomalaiset Meriupseerit haltioissaan. Paljonkohan tuosta sai romurautana ?????

      • Anonyymi

        Romusta saatu hinta on jopa joskus kerrottu jossakin, en pysty muistamaan missä ja paljonko se oli.


    • Anonyymi

      Palvelin Saattaja Uusimaalla 1/66. Kyllä silloin oli kaikki kivaa. Terv Esko Poutanen Raisio

      • Anonyymi

        Mitä ihmettä te teette tällä palstalla melko tyhmin kirjoituksin?

        Tehkää oma palsta laivasto / sotaväki tms.

        Tämähän on merimiesten palsta, ei sotaväen.


    • Anonyymi

      Saattaja Hämeenmaa -69 vapaaehtoisewna. Hieno oli olla.

      • Anonyymi

        Saattajat makasivat enimmän osan ajastaan laiturissa Pansiossa mutta muutamia kertoja K- veneen kipparina suunnilleen 1960- 70- lukujen vaihteessa tuli käytyä niitä varsinkin satamaan tuloissa auttamassa. Olivat yleensä kiinnitettyinä perät laiturissa ja keulat pitkällä vaijerilla poijussa. Sen vaijerin vienti varsinkin tuulisilla keleillä oli oma taiteilunsa mutta hyvin ne menivät ja siitäkin välillä tuli muutaman vrk kuntoisuusloma.


    • Anonyymi

      Mursulla!

    • Anonyymi

      Vime miehenä Nuolilla -79. Saaristomeri koluttiin kokonaan. Ei lomia mutta ajaa sai sydämmen kyllyydestä. Rannikkolinnakkeet tuli tutuiksi kun tukeuduttiin niihin ja ruokailtiin. Mahtava kesä merellä. Nyt maksaisin jos pääsis vielä..

      Vanha gubbe

    • Anonyymi

      R-laivueessa -82. Viestiaseman päällikkönä. Hauskaa oli.

    • Anonyymi

      Palvele Jumalaa herraasi,äläkä laivastoa. Siinä ohjenuora.

      • Anonyymi

        Vedä ittes vaan kölin alta.


    • Anonyymi

      Äh, mä vedän vaan käteen

    • Anonyymi

      Sukellusvene komppaniassa airistolla oli ahdistavaa.😎

      • Anonyymi

        Kaikki kunnia laivastossa ja muuallakin palvelleille.

        Taitaa vaan olla köyhin porukka, kun kirjoittelevat Laivat ja merenkulku palstalla. Tämähän ei ole sotaväkipalsta.

        Tulee perustaa vaikkapa asevelvollisuus aiheinen kirjoittelupaikka.


      • Anonyymi

        Oliko teillä komppaniassa sukellusvene?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1709
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1604
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      70
      1468
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      59
      1452
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      51
      1349
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      15
      1308
    7. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      84
      1245
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      11
      1168
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1130
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      8
      1121
    Aihe