Peräsuolen tähystys

Hannele

Onko kellään tehty peräsuolen tähystystä? Millanen toimenpide on? Mulla vaan mahavaivat jatkuu, mahalaukun tähystys tehtiin, koepalat normaalit, keliakia tutkittu, laktoosi-intoleranssi kyl on vuosii ollut ja nyt lääkäri epäili josko ei hyla-tuotteetkaan sopeis. Elikkä täysin maidoton ruokavalio? mitäs silloin saa syödä? Ja mikä tuo ylävatsan ultra on? Sellaista lääkäri kysäs et onko tehty, ei ole,mutta ei pannut lähetettä ultraan

23

28062

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hyi hyi

      Tehtiin 3v sitten ja ikävä kokemus oli. Ennen tutkimusta edellisenä päivänä aletaan juomaan jauheesta tehtävää juomaa joka tyhjentaa koko suoliston. Alussa se menee hyvin alas, mutta oksettaa jo pelkkä hajukin lopussa. Sitä juodaan niin hiton paljon. sitten lääkärissä sulle laitetaan verkkohoousut jalkaan, menet kyljelleen makaamaan, ja letku peppuun. Voit itse seurata tapahtumaa näytöltä. Kipeää se kävi kun pumpataan ilmaa sisälle ja sulten mutkissa vain väkisin työnnetään eteenpäin. Toisilla voi tietenkin olla helpompi. Onnea vain sinulle.
      Siitä ultrasta...se tehdään normaalisti ennen tähystyksiä jos vaikka sattuisi löytymään jotain. Säästyy näiltä ikäviltä letkun työnnöiltä.

      • Ukko

        Tehty pari vuotta sitten , aamulla menin sairaalaan ja join about 3 litraa nestettä mikä pisti suolen tyhjäksi. Sitten tähystykseen ja pyysin rauhoittavaa, tutkimus oli kokolailla
        kivuton, ainakin minulla.
        mistään verkkosukkahousuista en ole kuullutkaan?
        taitaa vain pelotella...


      • Lisäystä
        Ukko kirjoitti:

        Tehty pari vuotta sitten , aamulla menin sairaalaan ja join about 3 litraa nestettä mikä pisti suolen tyhjäksi. Sitten tähystykseen ja pyysin rauhoittavaa, tutkimus oli kokolailla
        kivuton, ainakin minulla.
        mistään verkkosukkahousuista en ole kuullutkaan?
        taitaa vain pelotella...

        En pelottele. Verkkomaiset housut sain jalkaan. Ehkä syy oli siinä että olen nainen ja lääkärinä oli kaksi miestä. Ei tarvinnut olla aivan alasti. Olisin kyllä tarvinnut rauhoittavaa, mutta minulle ei edes tarjottu mitään, enkä osannut edes kysyä. Terveyden vuoksi on kaikkea kestettävä vaikka kipeää käykin


      • vaihtoehto
        Lisäystä kirjoitti:

        En pelottele. Verkkomaiset housut sain jalkaan. Ehkä syy oli siinä että olen nainen ja lääkärinä oli kaksi miestä. Ei tarvinnut olla aivan alasti. Olisin kyllä tarvinnut rauhoittavaa, mutta minulle ei edes tarjottu mitään, enkä osannut edes kysyä. Terveyden vuoksi on kaikkea kestettävä vaikka kipeää käykin

        Ihan totta puhuit, mutta ei siihen tietystikään kuole ja kun se kerran on tehty niin uudestaan ei tarvitse mennä. Useimmiten ei kylläkään taida löytyä mitään syytä tuostakaan tutkimuksesta (tai mistään tutkimuksista), mutta "vähennetään vaihtoehtoja".

        Ruokavalio on se ensimmäinen asia johon kannattaisi puuttua. Se on yleensä se toimivin.


      • Hannele

        Kiitos tiedoistas. Olen myös etsinyt tietoa netistä ja aika tarkan kuvauksesn oon saanut, mut ainahan se on hyvä jakaa kokemuksia jo ko. toimeenpiteen läpikäynneiltä. Postissa tuli lähete et et ens ti tehdään ylävatsan ultra ja siitä 3 vk päästä toi paksusuolen tähystys.Onneksi mulla on korkea kipukerroin,et en ihan pienistä valita. Ja kuitenkin tän tutkimuksen tarkotuksena on, et löytyis vihdoin ja viimein syy mun kuukausia jatkuneisiin vatsakipuihin. Hyvää Syksyä


      • Ukko
        Lisäystä kirjoitti:

        En pelottele. Verkkomaiset housut sain jalkaan. Ehkä syy oli siinä että olen nainen ja lääkärinä oli kaksi miestä. Ei tarvinnut olla aivan alasti. Olisin kyllä tarvinnut rauhoittavaa, mutta minulle ei edes tarjottu mitään, enkä osannut edes kysyä. Terveyden vuoksi on kaikkea kestettävä vaikka kipeää käykin

        Ilmeisesti tässäkin tutkimuksessa on sairaalakohtaisia eroja kuten vatsalaukun tähystyksessäkin...
        Rauhoittavaa tarjosivat itse, alasti EI oltu vaan
        sairaalan kaapu päällä ja takapuolen päälle laitettiin pyyheliina (jahka putki oli sisällä)
        ja kokoajan kyseltiin sattuuko ja selostettiin
        tutkimuksen etenemistä jne..


      • johtava asiantuntija
        Lisäystä kirjoitti:

        En pelottele. Verkkomaiset housut sain jalkaan. Ehkä syy oli siinä että olen nainen ja lääkärinä oli kaksi miestä. Ei tarvinnut olla aivan alasti. Olisin kyllä tarvinnut rauhoittavaa, mutta minulle ei edes tarjottu mitään, enkä osannut edes kysyä. Terveyden vuoksi on kaikkea kestettävä vaikka kipeää käykin

        Paskaa puhut verkkohousuistasi. Olkoon vaikka kymmenen miestä lääkärinä , niin mitään verkkoja ei jalkaan vedetä. Eikä tutkimuksessa olla millään lailla alasti; tutkimuksen tarkoitushan ei ole ihailla paljaita jalkojasi tai sukupuolielimiäsi. Eli homma on niin, että makaat kyljelläsi alasti PEITTEEN alla, sinusta ei ole paljaana kuin korkeintaan pakarat, tosin peite peittää niitäkin.


      • onnettomia
        johtava asiantuntija kirjoitti:

        Paskaa puhut verkkohousuistasi. Olkoon vaikka kymmenen miestä lääkärinä , niin mitään verkkoja ei jalkaan vedetä. Eikä tutkimuksessa olla millään lailla alasti; tutkimuksen tarkoitushan ei ole ihailla paljaita jalkojasi tai sukupuolielimiäsi. Eli homma on niin, että makaat kyljelläsi alasti PEITTEEN alla, sinusta ei ole paljaana kuin korkeintaan pakarat, tosin peite peittää niitäkin.

        Voihan eri paikkakunnilla olla eroja. Valitettavasti meillä on näin ja mitäs sitten. Oma pusero oli päällä ja jalkaan antoivat hieman yli polvien olevat housut. Pientä valkoista verkkoa. Tekivät pienen reiän letkua varten. Miksi tämä on vaikea uskoa??? Tuskin lääkärit siinä tilanteessa mitään ihailee!!


      • oli mulla jalassa
        onnettomia kirjoitti:

        Voihan eri paikkakunnilla olla eroja. Valitettavasti meillä on näin ja mitäs sitten. Oma pusero oli päällä ja jalkaan antoivat hieman yli polvien olevat housut. Pientä valkoista verkkoa. Tekivät pienen reiän letkua varten. Miksi tämä on vaikea uskoa??? Tuskin lääkärit siinä tilanteessa mitään ihailee!!

        Siis ihan sellaiset normaalit sairaalahousut, mitä nyt peffassa oli valmiina sellanen 10 cm halkaisijaltaan aukko :)

        Selvästikin on eri paikoissa erilaiset käytännöt.

        Niin ja saman paikkakunnan toisessa paikassa (yliopistollinen) oltiin ilman pöksyjä.

        Mutta onko sillä nyt niin väliä mitä pällä on tutkimuksen aikana. Tärkeintä on, että suoliston tyhjennys on onnistunut hyvin ja että itse tutkimuksen tekijä on ammattilainen, ammattilainen siinä mielessä, että on tehnyt paljon vastaavia juttuja, jolloin taidot on kehittyneet hyviksi.


    • ex-ripuliralle

      Itselläni täysin laktoositon ruokavalio auttoi 13 vuoden ripulointiin! Kannattaa kokeille, nykyisin saa maitoa, piimää ja kermaakin täysin laktoosittomana. Mutta huom. pitää olla täysin laktoosito, pakkauksessa lukee 'laktoositon' tai voit itse katsoa tuotteesta onko laktoosia 0 g. Etsi netistä maiodn ainesosat ja opettele tunnistamaan ne ettet syö vahingossa. Itsellä kesti 1-2 vk ennenkuin alkoi näkymään vaikutukset eli ripulointi, krampit ja tervamaiset ulosteet vähenivät.

    • Santtu1000000

      Ainakin Kemin keskussairaalassa annetaan verkkohousut jalkaan. Sitten vain pieni reikä letkua varten ja menoks :)

      • ;-)

        Samoin Turussa Terveystalolla.... sellaiset valkoiset kertakäyttöhousut. Ei sukkahousut vaan alushousun malliset mutta verkkomaista kangasta. Niihin revittiin peräaukon kohdalle vaan reikä sitä letkua verten. Ei tarvinnut olla ihan alasti vaikka eipä ne pöksyt paljoa peittänytkään ;-)


      • hhtl
        ;-) kirjoitti:

        Samoin Turussa Terveystalolla.... sellaiset valkoiset kertakäyttöhousut. Ei sukkahousut vaan alushousun malliset mutta verkkomaista kangasta. Niihin revittiin peräaukon kohdalle vaan reikä sitä letkua verten. Ei tarvinnut olla ihan alasti vaikka eipä ne pöksyt paljoa peittänytkään ;-)

        Joo itse olin tänään myös Turun terveystalolla vastaavassa operaatiossa. Olihan toimenpide hieman epämukava ja muutamassa kohdissa hieman kivuliaskin, mutta suurin kipu aiheutui toimenpiteen jälkeen suolissa kiertävä ilma. Tuntui et maha rajähtää =(

        Ja jalkaan sain tuollaiset söpöt verkkopöksyt, joihin peräaukon kohdalle tehtiin reikä. Tuskin ne kovinkaan paljon miehisiä kalleuksiani peittivät, mutta eiköhän lääkäri ja hoitajatar ole nähnyt vuosien varrella kaikenlaista. Eikä alastomuus ole ainakaan minulle häveliäs asia.

        Itse tähystys kesti n. 10min. Loppu tuloksena havaittiin muutama harmiton sisäinen peräpukama ja haavauma sulkijalihaksen sisäpuolella. Ihmetellä vaan sopii, miksei tutkimukseen määrännyt lääkäri tehnyt peräaukon tähystystä vastaanotolla, koska käsittääkseni se pitäisi olla yleislääkärille helppo toimenpide. Olisin säästynyt tyhjennys litkulta.... Onneksi toimenpide meni työterveyshoidon piiriin.

        Niin ja alkuperäinen hoitoon hakeutumisen syy oli jo pitkään jatkunut kutina ja veren ilmeneminen wc paperille pyyhkiessä.


    • iiiik.

      Hei, Odotan aikaa peräsuolen tähystykseen, aluksi olin lääkäriltä ymmärtänyt,että tehdään vain ulträ-äänitutkimus. Kun todellisuus paljastu, että tähystetään, tuli pieni paniikki.
      Ongelmana minulla on pitkään vaivannut häntäluun kohdilla oleva pinnallinen "lisänystyrä" joka painaa ja häiritseekin. Miten ne sen siis sisäkautta tutkii? Tosin ajoittaista ulostus vaikeuttakin on ollut.

      • lanhi

        ensin kotona päivää ennen tyhjennys 5l juodaan ulostuslääkettä jotta suoli on tyhjä.
        Sit menään tähystykseen sairaalaan. antavat siraalan vaateet paidan ja housut ja takin .Pyllynkohdalla housussa reikä. sit työntävat ohutta letkua pyllynreijästä sisään ja samalla päästävät ilmaa sinne suolistoon. seurata saatoi monitorista. Ekakerralla kun tekivät eri sairaalassa ei sattunut olenkaan ,mutta nyt sattu niin kovaa. välillä piti maata selällä välillä kyljillä ja mahalla. kävi niin kipeää että tuntui kuin taju lähtis itkin ja kiljuin kuin pieni porsas.
        Nyt se on ohi onneksi. Tänään on vielä vatsakipeä. Kun pummpaavat kaasua sun tulee pieraista sitä aina pois niin helpotaa. nyt toka kerralla ne työnsi hullunlailla sitä eteenpäin ja sairaanhitajat paineli vatsaa käsin molemminpuolin. Ei ollut hyvä kokemus aiempi oli ihan hyvä. Mutta pääasia ei ollut kuin bolybi joka leikatiin pois.
        Ja kaikki kunnos. mutta leikausjonoon peräsuolen ripustusleikaus.


    • Huhhu

      suolikaasu sisältää vetyä ja metaania, jotka ovat räjähtäviä kaasuja. Lääketieteellisissä lehdissä on kuvattu useita tapauksia, joissa suolikaasu on toimenpiteen aikana syntyneen kipinän vuoksi räjähtänyt. Tämä on historiaa, sillä nykyaikaisen tähystyksen yhteydessä räjähdyksiä ei tapahdu, koska suoli tyhjennetään perusteellisesti ennen toimenpidettä.

    • molemmat tehty

      Siis puhutteko te nyt peräsuolen tähystyksestä vai paksunsuolen tähystyksestä?

      Peräsuolen tähystys( sigmoidoskopia) on nopeampi toimenpide kuin paksunsuolen tähystys (kolonoskopia). Toki samaa kauttahan sitä mennään, joten se verkkohousu/sairaalahousu/housuton osuus keskustelusta on ihan relevanttia tietoa.

      Sigmoidoskopiassahan ei mennä kuin paksunsuolen loppuosaan (kun vatsalaukusta päin katsotaan), siksi nopeampi kestoltaan. Kolonoskopiassa sinne ohutsuolen loppuosaan asti.

      Mulle molemmat tehty, ei kamalia kumpikaan. Yksilöllistä on.

    • Nainen 44-v

      Paksusuolen tähystyksessä olin.Pysyttelin vähilllä syömisillä 2 päivää ja tähystystä edeltävänä päivänä söin pienen annoksen ruokaa ja illalla aloitin suolen tyhjennyksen Phosporalilla. Kannattaa pyytää tätä tuotetta tyhjennykseen niin sitä ei tarvitse mehuun sekoitettuna juoda kuin 6 dl illalla ja 4-6 dl aamulla. Muita nesteitä eli vaikka vettä, limua ja mehuja (vailla hedelmälihaa) pitääkin sitten juoda muutamia litroja että mennessään huuhtovat suolen puhtaaksi. En saanut aamulla juotua kuin 2dl tuota Phosproral-sekoitusta mutta join sitten sitäkin enemmän vettä.Suoli oli tulllut ihan riittävän puhtaaksi.Tähystystoimenpiteeseen sai jäädä oma pusero päälle mutta sairaalan sukat ja taka-aukolliset housut piti pukea ylle. Hetki ennen varsinaista toimenpidettä lääkäri siveli sormella puudutusgeeliä peräaukon reunalle ja sisäpuolelle ja heti sen jälkeen alkoi letkun sisälle kuljettaminen.Alku sattui tosi kovin, etenkin suolen mutkissa, ilman "pumppaaminen" ei ollut niin paha kuin tähystinletkun eteneminen. Puolessa välissä piti kääntyä selälleen ja hoitaja painoi kovasti käsillään vatsaa että letku ei pääse kiertymään matkalla eteenpäin. Paksusuolen loppupää ja ja 10cm meno ohusuolen alkupäähäähän aiheuttivat myös kovat kivut. Takaisinpäin tullessa ei ollut enää kipuja ja lääkäri tutki tarkasti suolta ja otti koepaloja. Ilmaa ei ole suolesta tullut ja jonkin verran on vain arka tuo vatsan alue tänään eli tähystyksestä seuraavana päivänä. Kipu siis oli paikka paikoin kova mutta se on vaan kestettävä että tutkimus tulee tehdyksi.

    • vatsavaivainen.

      Ensiviikolle on aika varattuna paksun suolen tähystykseen (colonoskopia/sigmoidoskopia). Colonstreril-tyhjennysliuosta 5 litraa nautittava edellisen illan aikana. Jauheena apteekista 5 purkkia. litra tunnissa pitäis "nautiskella". kahvia, vettä, limsaa ja sokerittomia pastilleja voi samalla ottaa. ja jos rupee oksettaan pitää taukoa ja liikkua runsaasti.

      Siemenet, marjat, hedelmät, tomaatit, vadelmat ja viinimarjat jätettävä viikkoa ennen pois ruokavaliosta. liemiruokia edellisenä päivänä helpottaa tyhjentämistä.

      operaatiosta en sen paremmin tiedä kuin mitä olen netistä selaillut mutta tutkimuksen kivut kyllä kestää kun on tässä useamman kuukauden saanut kipuja kärsiä. Eniten tässä nyt haluaa saada selvyyden mistä vatsan oireet ja suolen oireet johtuu.

      • vatsavaivainen.

        No niin, nyt on takana tyhjennys ja tutkimus. Eilinen tyhjennys sujui aika hyvin. Vatsa tyhjeni mukavasti eikä mitään pahoinvointisuutta tullut missään vaiheessa. Join kaikki 5 litraa mitä pyydettiin. Ainoa miinus oli että toisen litran aikana tuli silakkamainen sivumaku litkusta. Onneksi se hävisi heti kun oli saanut juotua.

        Ensimmäisestä juoma-annoksesta meni 90min ennen kuin tartti vessaan mennä. Sit tulikin kyllä hyvän aikaa tavaraa. Ja haju sen mukainen. Loppu ajan tulikin sit lähes vetenä kaikki. Perssilmä kyllä tuli hieman araksi. Useamman kerran sai käydä vielä aamullakin vessassa sekä lääkärissä.

        Mitään lääkkeitä tai puuduttavaa voidetta ei käytetty.

        Tähystimen laitto suoleen oli pahin hetki. Tuli niin voimakas kipu peräaukkoon siitä. Tutkimukseen sen takia menin että peräaukolla on kiristystä ja kipuja. Mutkakohdissa tuli voimakas paineen tunne, mut ei kipuna tuntunut. Ja se ilma tekee olon hieman epämukavaksi kun paineen tunne on. Mut onneksi ilmat alkoi tulla ulos 30 min päästä operaatiosta.

        Ei ollut kokonaisuudessaan mikään kamala kokemus. Ainoastaan se "ensityöntö" ja tää turvotus oli epämiellyttäviä hetkiä.


    • ...

      Älyttömän helppo juttu. Ei tunnu missään. mahassa voi pientä kipua tuntua kun tulee ilmaa suoleen. vatsan ja keuhkojen tähystys mitkä kummatkin mulle tehty pari kertaa, miljoona kertaa pahempia

    • SYÖPÄ

      Peräsuolentähystys on aivan eri asia kun paksunsuolentähystys, näissä vastauksissa on kerrottu vain paksunsuolentähystyksestä ja tyhjennyksistä! Peräsuolentähystykseen tarvitaan vain yksi pieni peräruiske parituntia ennen tähsytytä, ja tutkimuksessa kyllä pitää ainakin täällä Turussa olla nämä, valkoiset takaapyllystä auki olevat ja pestävä housut päällä kummassakin tutkimuksessa! Peräsuolentähystys ei satu, toivottavasti kaikki luottaisi enemmän lääkäriinsä, kun vääriin kertomuksiin! Itselleni on nämä kummatkin toimenpiteet ihan tuttuja!!!!!

    • kruplius

      Ei peräsuolen tähystys satu on niin lyhyt mut jos pitemmälle mennään on tuntemuksia keallä enemmän kellä vähemmän ja riippuu lääkäristä miten tekee mulla oli ammattitaitoinen ja selosti monitorissa näkyvää suolta mikä mitäkin on!Hiukan tuntui ku mentii aika syvälle mut ei pitkään operaation jälkeen tuntui mahassa ilman takia pari kertaa vessaan ja olo normaalisoitui!On hyvin yksillölistä ja saahan esilääkityksen ku pyytää !Tyhjennys litkua juomalla epämiellyttävää ja wc:ssa istuminen monta tuntia tavaraa riittää!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5228
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3397
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1532
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      185
      1399
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1056
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      968
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      759
    Aihe