Korvaongelmat lentokoneessa

Nasolin

Olen lähdössä viikon päästä matkalle ja yritän löytää ratkaisun ongelmaani ennen sitä. Eli korvani menevät todella pahasti lukkoon lentokoneen laskussa ja kipu/paine korvissa on järkyttävä, olen pelännyt, että koska halkeavat tärykalvot, vielä ei ole niin käynyt, mutta ehkä tällä matkalla käy... Laskun jälkeen myös korvani ovat lukossa monta tuntia.

Olen kokeillut laittaa Nasolinia puoli tuntia ennen laskua ja syönyt buranaa, mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta. Onko teillä mitään kokemusta asiasta ja miten olette selviytyneet siitä?

51

28100

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ateisti20

      keino, josta saattaa olla apua, on puhdistaa korvat huolellisesti pari päivää ennen lentomatkaa. Apteekeissa on saatavilla erilaisia korvavahaa pehmentäviä valmisteita ja pumppuja, joilla korvat voi puhdistaa. Ainakin minulla korvien puhdistaminen on auttanut jonkin verran lentomatkojen aikana ilmeneviin korvakipuihin, joskaan ne eivät ole niitä tyystin poistaneet.

      Itse lentomatkan aikana kannattaa kokeilla myös tavanomaisia keinoja eli runsasta nieleskelemistä ja purukumin pureskelemista, jotka tasoittavat jonkin verran korvien painetta.

      Käsittääkseni lentomatkojen aikana ilmenevät korvakivut ovat myös varsin yksilöllisiä ja osittain myös korvien rakenteesta johtuvia.

      • ei hyvä

        Poistin juuri pari päivää sitten ekaa kertaa vahaa korvakäytävästä pehmennystipoilla, jotka vaikutti n.10 min ja huuhtelin perään vedellä paketissa mukana tulleella "pallolla". Tulos on se, että korvakäytävä on ärtynyt ja korva tuntuu kipeältä. Kumpa en olisi alkanut vahaa alussa poistamaan!


      • tömisoja

    • Ovidiu

      ...muutama vuosi sitten, että korvakipu johtuu usein nenästä (siksi kai limakalvoja avaavia nenäsuihkeitakin suositellaan).

      Reseptilääkkeistä Duact (antihistamiini efedriini) voi auttaa kipuun, kun sitä ottaa ennakoivasti. Kysy lääkäriltäsi!

      • lääkäriltä kysynyt

        Itse koin myös hirvittävää kipua, ja matkan jälkeen en kuullut yhtään mitään. Lääkärini sanoi minulle että paine todellakin johtuu nenästä ja sen kanavan tukkeutumisesta, joka johtaa korvaan. Hän kertoi että nenää kannattaa "niistää" sillä tavoin, että pitää nenästä kiinni. Se aluksi lukitsee korvat, mutta lopuksi avaa ne. Hän suositteli myös purkkaa, ja nenäsuihketta ennen nousua ja laskua.


      • Tutkitusti

        Niinpä nenäsuihketta ja tarvittaessa reseptillä Duactia, niin toimii varmasti. Nenäsuihke avaanenän, jotta ilma kiertää eikä paine-eroja pääse syntymään, ja Duact taas avaa kaikkia putket. Ilman lääkkeitä paras keino on laittaa suu kiinni ja nenä kiinni kädellä ja puhaltaa nenällä ilmaa samaan aikaan, näin paine-ero tasaantuu. Toimii hyvin itsellänikin!


    • kalle

      Opettele tasaamaan korvien paine, taitaa olla paras ja ainoa keino ehkäistä korvakipu kokonaan.

    • Jet.

      Silloin tällöin nieleskelet sekä nousussa, että laskussa - se tasaa paine-erot korvassa.

      • Ovidiu

        Eipä auta nieleskely siihen, kun laskeutumisvaiheessa kipu alkaa olla sietämätöntä. Se ei ole mitään harmitonta "korvien lukkoon menemistä".


      • tea

        Minä olen myös lentokoneessa kivusta kärsivä ja lähinnä naurattaa toi kommentti, et 'nieleskele.Syö purkkaa'. Ei auta yhtään, ihan sama onko purkkaa vai ei! Mulla laskeutumisen jälkeen korvat lukossa koko sen päivän ja yöllä hirveät kivut. (Kun ne nesteet liikkuu siellä tai jotain...) Kokeiltu on kaiken näköistä, mutta mikään ei auta. Kyynelten kanssa sit laskut pitää kestää... Korvia viiltää ja kuuluu sellasia kovia 'rusahduksia' välillä, et niitä oikein säikähtää. :(


      • Anonyymi
        tea kirjoitti:

        Minä olen myös lentokoneessa kivusta kärsivä ja lähinnä naurattaa toi kommentti, et 'nieleskele.Syö purkkaa'. Ei auta yhtään, ihan sama onko purkkaa vai ei! Mulla laskeutumisen jälkeen korvat lukossa koko sen päivän ja yöllä hirveät kivut. (Kun ne nesteet liikkuu siellä tai jotain...) Kokeiltu on kaiken näköistä, mutta mikään ei auta. Kyynelten kanssa sit laskut pitää kestää... Korvia viiltää ja kuuluu sellasia kovia 'rusahduksia' välillä, et niitä oikein säikähtää. :(

        Minulla on siis todettu pienet korvakäytävät. Ja aina nousussa tulee rätsähdyksiä ja paukkuu korvat. Itseäni on auttanut korva huuhtelu ainakin vähän. Ja jos on pienet korvakäytävät paine lentokoneesta saattaa jäädä korviin lentokone matkan jälkeen. Ainakin itselläni jää.


    • Jet.

      Matkustajakoneen matkustamo ei ole täysin paineistettu, ja tämän vuoksi lakikorkeudessa matkustamon paine vastaa painetta muutaman kilometrin korkeudessa. Eli nousussa paine laskee ja laskussa nousee. Korvien lukkoon menemistä voi ehkäistä nieleskelemällä, kuten jo julistin. Toinen vakavampi ilmiö, joka aiheutuu painevaihtelusta, on jalkojen särky etenkin iäkkäämmillä naisihmisillä. Sitä voi ehkäistä jalkoja liikuttelemalla, ja mahdollisuuksien mukaan käytävällä jaloittelemalla. Kaikkien iäkkämpien, joilla on suonikohjuja jaloissa, kannattaisi lennoilla käyttää tukisukkia, muutoin on olemassa veritulpan vaara jaloissa.

      • Nasolin

        ns.lentokonekorvatulppia. Auttavatko ne? Olen laittanut kaiken toivoni niihin? NIitä saa ostaa ilmeisesti lentoasemalta.

        Ja nieleminen, purkansyönti yms. on kyllä jo kokeiltu, kiitos vaan. Ja se paine korvissa on jotain aivan järkyttävää, sitä ei ymmärrä ennen kuin itse kokee sen.


      • Nasolin
        Nasolin kirjoitti:

        ns.lentokonekorvatulppia. Auttavatko ne? Olen laittanut kaiken toivoni niihin? NIitä saa ostaa ilmeisesti lentoasemalta.

        Ja nieleminen, purkansyönti yms. on kyllä jo kokeiltu, kiitos vaan. Ja se paine korvissa on jotain aivan järkyttävää, sitä ei ymmärrä ennen kuin itse kokee sen.

        ja tällä kerralla ilman korvakipua. Korvat kyllä menivät lukkoon, mutta ei pahasti. Eli suosittelen noita lentokorvatulppia. Olikohan niiden nimi nyt earplanes, tai jotain. NIitä saa ostaa mm. lentoaseman apteekista ja maksavat 11 €.


    • *hohhoijaa*

      Itsellä ei ole viiltävään tuskaan laskeutuessa auttanut mikään muu kuin haukottelu.
      Kokeiltu puhaltamalla tasausta, nieleskelyä, Duactia, nenäsumutetta, mikkihiirikorvia ja ties mitä...

      • luovuttanut...

        Minä olen kaiken kokeillut mitä edellä lukee, myös Duact ja lentokorvatulpat. Ei mistään apua, en enää mene lentokoneeseen.
        Mutta varmaan nuo keinot auttavat joitakin.
        Joskus luin että tulossa on koneita, joissa on parempi paineistus. Mutta ne taisi tämä lama viedä, ehkä tulevat polvet saavat niissä matkustaa.


      • toivoa vai ei
        luovuttanut... kirjoitti:

        Minä olen kaiken kokeillut mitä edellä lukee, myös Duact ja lentokorvatulpat. Ei mistään apua, en enää mene lentokoneeseen.
        Mutta varmaan nuo keinot auttavat joitakin.
        Joskus luin että tulossa on koneita, joissa on parempi paineistus. Mutta ne taisi tämä lama viedä, ehkä tulevat polvet saavat niissä matkustaa.

        Olisi kiinnostavaa jos jollain olisi uutistietoa tulevista paremmista matkustamoista.
        Luulen että lentäminen on syy monenkin korvavaivoihin. Tarja Halonen on yksi heistä.


      • vain haaveissa
        toivoa vai ei kirjoitti:

        Olisi kiinnostavaa jos jollain olisi uutistietoa tulevista paremmista matkustamoista.
        Luulen että lentäminen on syy monenkin korvavaivoihin. Tarja Halonen on yksi heistä.

        Junatunnelikin on ongelma. Lentokoneessa matkustamista en voi ajatellakaan.


    • viheltelijä

      Kannatta kokeilla viheltämistä eli viheltää koko nousun ja laskun ajan. Itselläni tuo auttanut parammin kuin purkat ja haukottelut ym.

    • korvakipuinen

      Itselläni ihan sama ongelma. Viime kerralla lentoemäntä valmisteli mulle kupit, eli paperimukeihin laittoi kuumaan veteen kostutetut paperitollot, niitä puristin korvien ympärillä enkä tuntenut yhtään kipua. Silti pelkään että ensi kerralla voisi sattua taas, joten aion hankkia varmuuden vuoksi myös ne earplanes tulpat mukaan.

      • kuuloton

        Minulla oli kyllä lentokonetulpat. Kuulo meni silti kokonaan laskussa noin tunniksi ja aloin oksentaa. (en käytä alkoholia)

        Tuliko tuo mukineuvo lentohenkilökunnalta vai pyysitkö itse ja mistä sait idean siihen?


      • 5 h
        kuuloton kirjoitti:

        Minulla oli kyllä lentokonetulpat. Kuulo meni silti kokonaan laskussa noin tunniksi ja aloin oksentaa. (en käytä alkoholia)

        Tuliko tuo mukineuvo lentohenkilökunnalta vai pyysitkö itse ja mistä sait idean siihen?

        Taitaa olla lentohenkilökunnalle jaettua tietoa; kerran eräs lentoemäntä toi vastaavat nyssäkkämukit pienen lapsen korvia lukkiutumista varten.

        Itse sain tänään lukkiutumisen pois vasta äsken 5 tunnin kuluttua lentomatkasta:
        kaiken muun kokeilun jälkeen koitin tehdä vastaavan "liikkeen" kuin laskeutuessa eli paineenvaihtelun - istuin sängynreunalla ja kumarsin pikaisesti yläruumista alaspäin pari kertaa ja varalta vielä makuuasennosta ylösnousu pari kertaa pikaisesti, ja yllättäen tämä auttoi minulla.
        En siis todellakaan tiedä auttaako tämä muilla ja tätä pikaista laskua/nousua ei varmaan suositella nuhaiselle :)

        Tämän päivän jälkeen tiedän nyt todella varoa tätä lukkiutumisongelmaa...


    • KOKEILKAA!

      Käyttäkää Earplanes-paineentasauskorvatulppia lentäessänne. Se tasaa paine-erot nousussa ja laskussa, saa terveystaloista ja apteekeista ympäri Suomen!

      • . ,,,,

        Minulla ei tulpat ole vaikuttaneet mitenkään, ikävä kyllä. Menen ihan täyskuuroksi joksikin aikaa jne....


    • jari1990

      itsellä ei purkat eikö otrivinit auta yhtään mitään.. hirvittää lähtä kohta koneeseen taas ku tietää et pää melkein räjähtää ja puoli reissua ollaan melkein kuurona!
      itse kärsin kovista allergioista ja on niin sanottu ainainen nuha..
      en tiedä mikähän tähän ongelmaan helpottaa.. kokeilin myös noita apteekin korvatulppia lentämiseen mutta ei niistäkään ollut mitään apua.
      se on siis niin järkyttävä kipu otsassa,korviassa rutisee,naksuu,paukkuu ja kuulo häviää.. pelottavaa ja ennemmin ottaisin vaikka tunnin turpaan ennemminkö tuon koen uudelleen :S olen menossa lääkärin juttusille ennen reissua, toivottavasti saa jotain apua muuta kuin tulppia, otrivinia, duactia...

    • Apua:((

      Mulla on kans sama ongelma. Oon viimeksi 3 vuotta sitten käynyt ulkomailla lentokoneellan ja kauhukuvat jäi. Noustessa ei tuntunut niin pahalle. Silloin mulla ei ollut mtn " apuvälineitä" koska olin ekaa kertaa ja tietämätön tästä. Kipu oli ihan mieletön ja vedet tuli silmiin. Lentokentän vessassa tein kuten veli neuvoi eli puhalsin ilmaa nenästä ulospäin pitäen samalla nenästä kiinni. Tuolloin kun kunnolla teki niin ne pamahti auki ja säikähdin ja sekin sattu. Pelotti tehdä sillan kun tuntu et tärykalvot halkee :/ ollaan nyt lähös ens kuus Espanjaan ja pelottaa tuo kone.. Pakko käydä ostaa ainakin noi konetulpat ja syödä purkkaa...

      • keino....

        Minullakin laskunaikana, etenkin jos on flunnssaa ollut lähiaikoina otsaan tulee valtavakipu. Siihen auttaa se kun heti kun kone alkaa laskeutua pidät nenästä kiinni puhallat ja pidät nenästäkiinni ja puhallat tee sitä lähes siihen asti kun ollaan maassa. tasaat painetta onkaloissa. ei koske enää. voit avata nenäkäytävät lennon aikana joko yskänpastilleilla tai nenäsumutteella ennen laskua. Aina ei kipuatule epäilen sen johtuvan siitä että en silloin kärsi yhtään flunssasta tai sitten lentäjä ei laskeudu jyrkästi vaan lasku tapahtuu pidemmällä aikavälillä.


    • voieiiii

      Apua!
      Mulla on lento edessä viikon päästä, en oo koskaan ennen lentänyt; eikä matka muuten stressaa muuta kuin nuo korvat.
      Osaan tasata paineen, pääsen mm. sukeltamaan kuuden metrin syvyyteen sen ansiolla ilman, että tulee mitään tuntemuksia korviin. Kerran kuitenkin sukeltaessa ei kuitenkaan paineen tasaus onnistunut ja paukahti korvissa tosi kovaa ja tuntu että pää räjähtää. Korvien välissä vinku, suhis ja viilsi niin että huhhuh seuraavan puolituntisen ajan. Sen jälkeen en ole kauheen innostunut ollu edes noista sukelteluista.
      Selviänkö lennosta vain paineen tasauksella, jos se tällä kertaa onnistuisi?

      • skdjaskdj

        Lentokorvatulpat ovat auttaneet mua. Tasaa painetta ja vaimentaa lentomelua. Saa apteekista.


    • Korvat minullakin

      Jotkut jauhaa purkkaa ja jotku nielee "ilmaa"

      Itse nielen "ilmaa" ja kyllä toimii ihan hyvin - ei kipuja eikä mitään muutakaan.

    • *Humina*

      Olen kokeillut lentokorvatulppia, nenästä kiinni pitämistä ja puhaltamista, allergialääkkeitä, särkylääkkeitä... ilman kummempaa tulosta. Yliopiston apteekista saa proviisorin puuduttavia korvatippoja ja niiden avulla lentäminen on ollut paljon helpompaa, kannattaa kokeilla tätäkin keinoa.

    • Fasuhcccccc

      Se on ihan yksilöllistä, miten niihin korviin sattuu. Itselläni ainakin purkan jauhaminen ja nieleskely auttaa. Se pitää vaan kestää, kestäkää siis : D

    • Pahat korvaongelmat

      Elämäni ensimmäiset kaksi lentomatkaa takana, ja tosiaan käsittämättömän rankkaa oli korville. Raksahtelu ja poksahtelu, korvien lukkiutuminen ja lisäksi laskuissa sietämätön korvasärky - tuntui siltä että silmätkin putoaa päästä. Eikä siinä vielä kaikki - mulla ei meinaa ne aueta lainkaan.

      Ekan laskun jälkeen oli molemmat korvat lukossa - ensimmäinen aukesi noin vuorokauden päästä ja toinen ei käytännössä ollenkaan. Kahden päivän päästä sekin rupesi jo osoittamaan pieniä aukeamisen merkkejä ja sitten pitikin taas nousta koneeseen. Ja pam! Taas on odoteltu yli vuorokausi että korvat aukeaisi. Osaako kukaan sanoa kuinka kauan tuo kuurous voi oikein kestää tai voiko se jäädä peräti pysyväksi?

      • 000000000

        Ohjaamo pystytään paineistamaan niin ettei ongelmia synny.
        Miksei matkustamoa paineisteta niin?


      • Niinpäniin
        000000000 kirjoitti:

        Ohjaamo pystytään paineistamaan niin ettei ongelmia synny.
        Miksei matkustamoa paineisteta niin?

        Ohjaamossa on sama paine kuin matkustamossa. Oletkos koskaan kuullut että lentäjäkoulutukseen hakiessa kokelas käy läpi psykofysiologiset testit?
        Fysiologisessa osuudessa testataan pilotin fyysinen kyky kestää paineen vaihteluita. Parikymmentä vuotta sitten testit käytiin Tilkassa, nykyisestä en tiedä. Painekammiossa laskettiin paine vastaamaan noin 5 km:n korkeudella olevaa ilmanpainetta, ja sitten takaisin maantasalle. Hoitsu kurkki ikkunasta kasvojen ilmeitä, ja lopuksi kurkattiin korviin että puhkesiko.


    • Pahat korvaongelmat

      Toinen korva on edelleen lukossa. Kävin lääkärissä ja painevauriohan sinne on syntynyt, sellaisia kuin sukeltajille joskus tulee oikein kovissa paineen vaihteluissa. Tärykalvo ei sentään ollut repeytynyt ja liikkuikin "hieman". Terveessäkin korvassa näkyi vielä jotain häikkää. Lääkäri sanoi että "todennäköisesti ei jää pysyväksi". Nyt vain popsitaan Duacteja ja pumpataan Nasolinia ja katsotaan, josko kuulo joskus palautuisi. Mulla on ahtaat ja mutkalliset korvakäytävät, kestää paineen vaihteluita huonosti. Tiedänpä olla aloittamatta sukellusharrastusta, eikä lentokoneeseenkaan mitenkään mieli tee takaisin jos sen suinkin voi välttää.

    • Lentäjänveli
    • Kuulovaivoja-aina

      laitatte pään alaspäin vaan, niin alkaa kuulo luistamaan...

      Vaikka sohvalle, niin että pää haaroväliin tai sängylle pää kohti maata.
      Jos ei aukee, niin pääalaspäin ja puhaltelee tukittuun nenään vähän painetta... ja noisee nopeasti pystyyn....

    • zillir

      Mulla meni laskuvaiheessa korva lukkoon ja sisäkorva vaurioituii. Nyt jo reilu vuosi mennyt puolikuurona.

      • 4 vkoa lukossa...

        Miten sisäkorvasi vaurioitui? Onko paranemisennustetta?


    • kuuleppa....!

      elämä on....!!! ilman lentämistäkin...? :(

    • 19+12

      Nousussa / laskussa, korvien tukkeutumisen voi estää jäystämällä purkkaa, kun jäystät purkkaa oikein kunnolla ja nieleskelet sitä nestettä, korvat eivät mene lukkoon.

    • korvakivusta kärsivä

      Osaisiko joku kertoa enemmän niistä. lentokonekorvatulpista,poistaako ne kivun,helpotaako ne että korvat ei menisi niin helposti lukkoon yms.Voiko silloin vielä aukoa korvia normaalisti jos ne menee lukkoon esim.haukottelemalla tai pitämällä nenästä kiinni? Onko ne vaikeat laittaa?

    • Lukossa...

      Kannattaa avata suuta. Mullakin menee lukkoon...

    • DXD

      Meki lähdetään ylihuomenna ulkomaille... Mua sattuu korviin ihan kauheesti laskeutuessa ja mulla on jääny siitä kauhee lento ja sukeltamis pelko. Nyt kyyneleet silmissä odotan lentoja... Auttaaako noi konstit oikeesti ),:

    • Kärsijä

      Mulla on myös tosi paha ongelma lentokoneen paineen kanssa. Ihmiset jotka sanoo että "pitää pureskella purkkaa ja nieleskellä" eivät tosiaan ole sitä porukkaa jolla tuo paine ottaa oikeasti koville, koska meille se ei vain auta.
      Ensimmäistä kertaa puoli vuotta sitten sain Duactit käyttöön ja kävin korvien imussa, ja hitto, ei muuten sattunut! 9 kertaa olen lentänyt sen jälkeen. Ennen on ollut niin kipeä että naama puutuu, poskiontelot tuntuu räjähtävän ja tuntuu että paine ja kipu ulottuu kaulalle asti. Itse teen tuota nenä-suu kiinni- puhallusta koko ajan laskun ja nousun ajan. Pitää toi nenäsuihke vielä kokeilla!

    • Anonyymi

      Korvanpaine lentokoneessa on noin 1,7-1 000 000 000 000 N nuhaisella ihmisellä, jos tärykalvon pinta-ala on 0,60cm^2.

    • Anonyymi

      Tämä on vähän vanha ketju, mutta uskon ettei asia ole sinällään vanhentunut ;)
      Totta tosiaan, uusimmissa suihkukoneissa on matkustamon ilmanpaine hieman miellyttävämmällä tasolla kuin vanhemmissa. Esimerkiksi laajarunkokoneissa Airbus A350 ja Boeing 787 matkustamon painekorkeus on n. 6000ft, kun lennetään matkalentokorkeudessa. Vanhemmissa koneissa se on n. 8000ft. Kun nämä isot koneet laskeutuvat kuitenkin matkalentokorkeudesta sen suunilleen saman 30-45min ja paineistus on jo valmiiksi lähempänä merenpinnan tasoa kuin vanhemmissa koneissa, tapahtuu tuo paineistuksen muuttuminen huomattavasti hitaammin ja ihmiskorvan on helpompi sopeutua ilmanpaineen muutokseen. Eli jos kärsit ongelmista helposti ja pystyt valitsemaan lentoyhtiön tai lennon konetyypin mukaan, suosi näitä uudempia koneita. Pääosin ovat mannertenvälisessä liikenteessä, mutta esimerkiksi Finnairilla Airbus A350 lentää myös mm. Lontooseen ja Amsterdamiin.

      Joka tapauksessa paras lääkitys lentomatkalle on kunnollisen paineentasaustekniikan opettelu. Korvan (välikorva/korvatorvi) rakenteellisten eroavuuksien johdosta osalle ihmisistä paineentasaus on helpompaa kuin toisille. Osalla se tapahtuu aivan itsestään tai siihen riittää tavallinen nieleskely. Ilmanpaine-ero tasoittuu korvatorven (huom, ei korvakäytävä!) ja sitä kautta nenänielun kautta, joten tärykalvon ulkopuolella korvakäytävässä oleva vaikku ei sinällään vaikuta korvien lukkiutumiseen. Ilmanpaine-ero ei tasoitu tärykalvon läpi, ellei korvia ole putkitettu tai tärykalvossa ole reikää. Toki korvakäytävän tukkiva vahatulppa heikentää kuuloa ja voi tuntua lukkiutumiselta, mutta sen jynssääminen lentomatkaa ajatellen on turhaa ja voi aiheuttaa vain lisää kipua korvaan.

      Yleisin lentäjien/lentoemäntien ja sukeltajien käyttämä konsti on ns. valsalvaus. Siinä sieraimet nipistetään sormilla yhteen ja puhalletaan kevyesti ja rauhallisesti suu suljettuna ilmaa korviin. Mitään voimakkaita puhkumisia ei kannata suorittaa vaan rauhallisesti lisätään puhalluksen voimakkuutta, kunnes korvissa rasahtaa. Tämä metodi avaa korvatorvea hetkeksi ja tasaa välikorvan painetta. Itse koen tämän jokseenkin epämiellyttävänä, mutta se on tehokas tapa tasata painetta. Paineentasaus tulee kuitenkin aloittaa heti laskeutumisen alettua ja sitä pitää toistaa tasaisin väliajoin tarpeen mukaan. Mikäli paine-ero välikorvassa ehtii kasvamaan jo liian suureksi, on korvatorven avaaminen sitä hankalampaa ja tästäkään ei ole enää hyötyä. Tätä voi huoletta harjoitella jo kotona maassa, jotta tekniikka on hallussa sitten lentokoneessa. Kovin räkäisenä ei kuitenkaan kannata yrittää tätä, ei toisaalta lentämistäkään..

      Muita keinoja on aiemmin mainitut haukottelu, purukumin jauhaminen, pastillien imeminen ja nieleskely. Kokeile jo maassa, aiheuttaako jokin näistä erityisen helposti pientä naksumista/rapinaa/rasahtelua/rätinää korvissa. Nämä äänet ovat hyvästä ja kertovat siitä, että ilmaa pääsee hetkellisesti kulkemaan korvatorvesta välikorvaan. Voit koittaa löytää leukoja liikuttelemalla ja haukottelemalla sopivan asennon, jossa korva rasahtelee kaikkein helpoiten. Itsellä se on haukottelua jäljittelevä ele, jonka avulla olen oppinut hallitsemaan joitain leukojen/nielun lihaksia ilman varsinaista haukotukseen liittyvää suun availua ja tällä saan korvat naksahtamaan. Toimii erittäin tehokkaasti myös lentokoneessa, joskin tätä pitää toistaa koko laskeutumisen ajan hyvin tiiviisti. Aivan kuin jauhaisi purkkaa. Joskus paine-ero pääsee kuitenkin karkaamaan, ja silloin saan sen paremmin haltuun fyysisesti suuta ja leukoja liioitellusti availemalla.

      Mitä tulee näihin avaaviin lääkityksiin, on niistä varmasti erityistä hyötyä jos on valmiiksi ahtaat rakenteen nenänielussa/korvatorvessa tai jos limakalvojen turvotuksen takia ilmastoinnin normaali reitti on tukossa (nuha, flunssa, allergia). Duact, cirrus, aerinaze tai muut reseptilääkkeet ovat hyvä apu lentomatkalla, samaten tavalliset limakalvoja supistavat nenäsumutteet. Näitä ei kuitenkaan sovi käyttää pitkäaikaisesti, mutta voivat ajoittaisilla lentomatkoilla helpottaa paineentasausta. Nämäkään eivät tasaa kuitenkaan painetta puolestasi, vaan tarvitaan lisäksi nieleskelyä/haukottelua ja muita paineentasauskonsteja.

      "Mikki hiiri"-korvat eli pahvikupit, joiden sisällä on lämpimällä vedellä kostutettua paperia. Olen näitä itsekin tarjonnut joskus lentokoneessa kivusta kärsiville lapsille, mutta uskon niiden tehon olevan pikemminkin psyykkinen. En ole lääketieteen asiantuntija, mutta korvakäytävän ja tärykalvon stimuloiminen lämmöllä todennäköisesti enintään lievittää hieman kipua, mutta ei varmasti poista paineentasaukseen liittyvää ongelmaa. Suosittelisin näitä vasta sitten, kun on ns. löysät housussa ja kaikki muut keinot on käytetty.

      Summa summarum, älä nuku nousun ja laskun aikana jos on taipumusta ongelmiin ja aloita paineentasaus heti kun lentokorkeus muuttuu. Jatka sitä maahan saakka. Jos korvien lukkoisuus lennon jälkeen jatkuu päiviä, mene lääkäriin.

    • Anonyymi

      Itselläni aiemmin ollut korvien lukkiutumista ja särkyä lennon jälkeen mutta nyt viimeisin lento neljä päivää sitten ja laskun aikana korvat meni lukkoon eikö ole vieläkään palautunut. Apuna yritin käyttää purkkaa ja basilika. Myöskin korvia olen yrittänyt nenästä kiinni pitämällä ja puhaltamalla auki eikä toivoakaanm onko muilla ollut useita päiviä korvat lukossa? Ja nyt ylihuomenna pitäsi palata koti Suomeen ja jännittää miten käy kun korvat on jo valmiiksi lukossa.

    • Anonyymi

      Hei! Tämä on varmasti myöhässä, mutta toivottavasti tästä olisi apua jollekin! PS oon 10-v joka on lentänyt 8-10 kertaa.
      Joo eli minulla on myös kauhea paine korvissa lentäessä, mutta 2 ratkaisua on auttanut!
      Eli 1. "Mikkihiirikorvat". Tämä auttoi ainakin 4 lennolla kun olin pienempi. Ota kaksi kertakäyttömukia ja laita niihin kosteat paperit, (huom ei märkiä eikä liian kuivia.) Ja sen jälkeen laitat vaan korviin. Auttoi minulla ennen ainakin.
      2. No tämä on vähän kumma juttu että ihan pienenä minulla ei sattunut lentäessä korviin, mutta nykyisin sattuu aivan järkyttävästi, jos ei siis ole mitään apuvälineitä. Viime/tänä kesänä kävimme Kreikassa ja ennen sitä apteekissa. Olin kuullut lentokorvatulpista joten kävimme ostamassa sellaiset. Ja niistähän sitä apua vasta onkin! Eikä maksa paljoa, ainakaan kipuun nähden. Itse käytin jotain Sanohra Fly-lentokorvatulppia. Tosi hyvät oli! Ei sattunut ollenkaan, edes nousun tai laskun aikana. Ohjeessa suositeltiin pitämään tulppia ainakin puoli tuntia nousun/ennen laskua/laskun aikana ja niiden jälkeen/ennen sitä/silloin. Itse en uskaltanut kuitenkaan ottaa lennon aikana pois, joten pidin niitä koko 4 tunnin ajan. Tosi hyvät kuule!:)) Suosittelen lämpimästi niitä tulppia. PS en ole ihan varma, mutta ohjeissa sanottiin että niitä samoja tulppia voi pitää enintään olikohan 4 tai 5 lennon aikana, mutta sen jälkeen niistä loppuu teho.

    • Anonyymi

      Moikka tääkin tulee nyt aika myöhään itse en ollut edes elossa tuolloin 2005 kun keskustelu alkoi mutta siis joku vuosi sitten mentiin espanjaan ja sen lennon jälkeen nii huhhuh! Mulla korvat on siitä asti soinut(tinnitusta varsinkin oikeassa korvassa) ja lääkärissä käyty mutta sanovat vaan että kaikki on hyvin, noh mulla korvat on muutenkin tosi herkät että ihan flunssaisenakin alkaa hirveä huuto korvissa, nyt ihan muutaman viikon päästä olisin menossa välimeren risteilylle ja tottakai sinne pitää ensin lentää ja jännittää joudunko taas kipuilemaan koko loman ja sitten vielä kesäloman, enkä tiedä yhtään mikä tähän auttaisi, kipu kyllä häviää mutta se ääni… ei sitä voi edes selittää sanoin, kun koitat nukkua nii eipä onnistu kun korvassa hirvee huuto ja häiritsee ihan jokapäiväistä elämää ja ikää mulla vasta 14 vuotta niin luulenpa loppuelämä on aika raskasta soivien korvien kanssa

    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6539
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4223
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2627
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1558
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1056
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe