Sydämen leposyke...

hippie

Hei!

Kiinnostaisi tietää mikä on aikuisen ihmisen normaali leposyke. Jotain 20-40 vuotiaan välillä.
Siis ihan normaali sykettä. Nimittäin levossa sydämeni syke on jotain 80-84 minuutissa...

Mietin vain, että viime su olin korkees kuumees ja sydämeni hakkasi tuhatta ja sataa, mutta sitten seuraavana päivänä kuume on tipotiessä yms.. En huomannut ennen kuumetta, mikä on mun yleinen leposyke,ku ei oo mitään sen ihmeempään tarvetta kuin että on ihan hyväkuntoinen...

34

44713

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sade

      hei!
      pohdin itekkin tänään tota leposykelukemaa, ja sain tietää että se on kuulemma noin 60-70 minuutissa.parhaiten saa mitattua sen niin, että lasket sykkeen viidentoista sekunnin ajan, ja sitten kerrot tuloksen neljällä. mullakin on tänä iltana ja muulloinkin ollu leposyke n.150. se ei voi olla normaalia. tietääkö kukaan mistä voisi olla kyse? olen kyllä menossa lääkäriin asiasta, kunhan saan varattua ajan.

      • Pulssi.

        150 on todella korkea lepopulssi. Beetasalpaajia määrännevät Sinulle. Laske kerran kokonainen minuutti aamulla herättyäsi. Se on todennäköisesti aivan jotain muuta. Tupakointi, kahvi, korkea verenpaine ja liikunnan puute nostavat lepopulssia. Syy voi olla myös elimistön omassa tahdistajassa.
        Lepopulssi riippuu aika paljon mittausolosuhteista. Jos on juuri liikuttu, ja aiemmin juotu kuppi kahvia, istahdetaan ja mitataan pulssi, se voi helposti olla 80, mutta alkaa laskemaan vasta pidemmän liikkumattomuuden jälkeen.
        Sinulle lääkärille meno on todella tarpeeseen. Ihmetyttää vain moinen luku, miten on mahdollista edes nukahtaa, jos lepopulssi takoo 150 kertaa minuutissa?? Oletko mitannut todella levossa?


      • sade
        Pulssi. kirjoitti:

        150 on todella korkea lepopulssi. Beetasalpaajia määrännevät Sinulle. Laske kerran kokonainen minuutti aamulla herättyäsi. Se on todennäköisesti aivan jotain muuta. Tupakointi, kahvi, korkea verenpaine ja liikunnan puute nostavat lepopulssia. Syy voi olla myös elimistön omassa tahdistajassa.
        Lepopulssi riippuu aika paljon mittausolosuhteista. Jos on juuri liikuttu, ja aiemmin juotu kuppi kahvia, istahdetaan ja mitataan pulssi, se voi helposti olla 80, mutta alkaa laskemaan vasta pidemmän liikkumattomuuden jälkeen.
        Sinulle lääkärille meno on todella tarpeeseen. Ihmetyttää vain moinen luku, miten on mahdollista edes nukahtaa, jos lepopulssi takoo 150 kertaa minuutissa?? Oletko mitannut todella levossa?

        Meen ensi viikolla lääkäriin. Terveydenhoitaja sanoi, että pitää ottaa sydänfilmi. Liikun säännöllisesti, en polta, ei ole korkeaa verenpainetta...eli mistään noista se ei voi johtua. Mielestäni olen levossa, jos näppäilen esim tietokonetta tai istun koulun penkillä aamulla. Syke tihenee yhtäkkiä, harvenee taas ja tihenee uudestaan. On joo hieman rauhaton olo, jos syke on 150 nukkumaanmennessä.


      • sinulla
        sade kirjoitti:

        Meen ensi viikolla lääkäriin. Terveydenhoitaja sanoi, että pitää ottaa sydänfilmi. Liikun säännöllisesti, en polta, ei ole korkeaa verenpainetta...eli mistään noista se ei voi johtua. Mielestäni olen levossa, jos näppäilen esim tietokonetta tai istun koulun penkillä aamulla. Syke tihenee yhtäkkiä, harvenee taas ja tihenee uudestaan. On joo hieman rauhaton olo, jos syke on 150 nukkumaanmennessä.

        mahdollisesti WPW-syndrooma? Minulla tutkittiin sydän nuorena kerran, lepopulssi 125, sanottiin, että 'no, sinä nyt olet syntynyt sellaiseksi'.Muutama vuosi sitten tutkittiin toisen kerran, mutta edelleen vannottiin, että sydän on terve. Myöhemmin, 57-vuotiaana paljastui, että minulla on WPW-syndrooma.


      • Pii
        sinulla kirjoitti:

        mahdollisesti WPW-syndrooma? Minulla tutkittiin sydän nuorena kerran, lepopulssi 125, sanottiin, että 'no, sinä nyt olet syntynyt sellaiseksi'.Muutama vuosi sitten tutkittiin toisen kerran, mutta edelleen vannottiin, että sydän on terve. Myöhemmin, 57-vuotiaana paljastui, että minulla on WPW-syndrooma.

        Minulla oli nuorena tiheälyöntisyyskohtauksia, joihin heräsin yöllä. Olinko nukahtanut kirja kädessä huonoon kylkiasentoon, niin silloin ajattelin.
        Äitini kertoi hänellä olleen nuorena samanlaista. Kohtaus kesti pitemmän ajan, oli tiheälyöntisyys ja sitten yllättäen hidas ja taas tiheä. Luulin kuristuvani ja pelkäsin, osaavatko läheiseni reagoida oikein tilaani.
        Olin lääkärillä ja sain beeta-salpaajaa, joka aikaa myöten auttoi. Aloin pelätä tämän myötä myös erilaisia tilanteita ja oli pakko päästä pois junasta seuraavalla asemalla, jne.
        Nekin menivät ohi ja kävin keskusteluterapiassa. Epäiltiin myös työaineperäistä ärsytystä, liuotinainetta oli käytössä, eikä olisi saanut käyttää tuulettamattomissa tiloissa. Työsuojelukin tuli väliin.

        Sitten meni pitemmän aikaa ihan hyvin, ei ollut juuri oireita.
        Keski-iässä alkoivat astmaoireet flunssan yhteydessä. Ehkä niitä oli ollut aiemminkin, en vaan osannut valittaa niitä.
        Löytyi lievä astma ja oireet helpottuivat lääkkeillä ja silti kotona on kissoja ja koira. Ja kaikki on silleen hyvin.
        Astmalääkkeitä en käytä jatkuvasti, vaan oireiden mukaan.
        Astmaepäilyn yhteydessä tehtiin rasituspyöräkoe ja siinä tuli jotain esiin. Kardiologi antoi diagnoosin WPW, olin myös gamma-kamerakuvauksissa.
        Käytän kolesterolilääkitystä, pientä asperiinia, ja niitä astmalääkkeitä ja nyt myös hormoonilääkitystä. Verenpainetta seuraan lähinnä itse. Se on ollut aika matala, nyt vähän lievässä nousussa.

        Nykyisin minulla on rytmihäiriönä tietynlainen rytmillinen hidaslyöntisyyskohtaus lähinnä kai väsyneenä.Pulssini on normaalisti 50-60, levossa jopa alle 50.
        Ajoittain tulee aika usein rytmihäiriöitä, että on halju olo, epämääräinen olo ja sydän lyö esim. 5 normaalia ja tauko ja lyönti, 7 normaalia ja se tauko, 9 normaalia ja se tauko, siis suhteellisen epämääräisesti ja hitaasti.
        Tätä kestää jonkun aikaa ja taas on olo normaali, enkä tunne pulssia käytännössä. Sitten saattaa mennä päiviä, että näitä epämääräisyyksiä ei ole. Ne saattavat häipyä, kun hengitän syvään ja rauhallisesti.
        Olen yhdistänyt osittain väsymyksen tilaan nämä rytmihäiriöt, mutta saattaa niitä tulla muutenkin. Myös kuume tuo esiin joskus hyvin voimallisesti tämän tyyppisen pitkäkestoisen muljahtelukierroksen, jolloin kuumeen laskeminen esim. viileällä ilmalla on auttanut.
        Enää en pelkää näitä kohtauksia, niihin on jotenkin tottunut.
        En oikein osaa sanoa lääkäreille, että on vikaa. Tuntuu, että niille ei tarvitse tehdä mitään, eikä voi.
        Olen ollut kuumeen takia ekg-kuvissakin silleen, että meneillään oli mielestäni yhtäaikaa tai vuorotellen kaksi erityyppistä rytmihäiriötä.
        Minulta kysytään, meneekö tajunta koskaan, ei se mene. Olen ihan tietoinen kaiken aikaa.

        Teen yötyötä ja nukun unet kahdessa osassa vuorokauden aikana. Liikkuvassa työssäni minulla eikovin usein tule näitä hidaslyöntisyyksiä, mutta joskus.Mieluummin tuntuu siltä, että vauhdissaolo ja liikkuminen auttaa.
        Äidilläni oli kardiomyopatia, tuntemattomasta syystä, sen sanotaan olleen hänen perimmäinen kuolinsyynsä.
        Hyvää syksynjatkoa ja positiivista mieltä ja toivon, että joku löytää vastauksestani jotain itselleen.


      • Kakar
        Pii kirjoitti:

        Minulla oli nuorena tiheälyöntisyyskohtauksia, joihin heräsin yöllä. Olinko nukahtanut kirja kädessä huonoon kylkiasentoon, niin silloin ajattelin.
        Äitini kertoi hänellä olleen nuorena samanlaista. Kohtaus kesti pitemmän ajan, oli tiheälyöntisyys ja sitten yllättäen hidas ja taas tiheä. Luulin kuristuvani ja pelkäsin, osaavatko läheiseni reagoida oikein tilaani.
        Olin lääkärillä ja sain beeta-salpaajaa, joka aikaa myöten auttoi. Aloin pelätä tämän myötä myös erilaisia tilanteita ja oli pakko päästä pois junasta seuraavalla asemalla, jne.
        Nekin menivät ohi ja kävin keskusteluterapiassa. Epäiltiin myös työaineperäistä ärsytystä, liuotinainetta oli käytössä, eikä olisi saanut käyttää tuulettamattomissa tiloissa. Työsuojelukin tuli väliin.

        Sitten meni pitemmän aikaa ihan hyvin, ei ollut juuri oireita.
        Keski-iässä alkoivat astmaoireet flunssan yhteydessä. Ehkä niitä oli ollut aiemminkin, en vaan osannut valittaa niitä.
        Löytyi lievä astma ja oireet helpottuivat lääkkeillä ja silti kotona on kissoja ja koira. Ja kaikki on silleen hyvin.
        Astmalääkkeitä en käytä jatkuvasti, vaan oireiden mukaan.
        Astmaepäilyn yhteydessä tehtiin rasituspyöräkoe ja siinä tuli jotain esiin. Kardiologi antoi diagnoosin WPW, olin myös gamma-kamerakuvauksissa.
        Käytän kolesterolilääkitystä, pientä asperiinia, ja niitä astmalääkkeitä ja nyt myös hormoonilääkitystä. Verenpainetta seuraan lähinnä itse. Se on ollut aika matala, nyt vähän lievässä nousussa.

        Nykyisin minulla on rytmihäiriönä tietynlainen rytmillinen hidaslyöntisyyskohtaus lähinnä kai väsyneenä.Pulssini on normaalisti 50-60, levossa jopa alle 50.
        Ajoittain tulee aika usein rytmihäiriöitä, että on halju olo, epämääräinen olo ja sydän lyö esim. 5 normaalia ja tauko ja lyönti, 7 normaalia ja se tauko, 9 normaalia ja se tauko, siis suhteellisen epämääräisesti ja hitaasti.
        Tätä kestää jonkun aikaa ja taas on olo normaali, enkä tunne pulssia käytännössä. Sitten saattaa mennä päiviä, että näitä epämääräisyyksiä ei ole. Ne saattavat häipyä, kun hengitän syvään ja rauhallisesti.
        Olen yhdistänyt osittain väsymyksen tilaan nämä rytmihäiriöt, mutta saattaa niitä tulla muutenkin. Myös kuume tuo esiin joskus hyvin voimallisesti tämän tyyppisen pitkäkestoisen muljahtelukierroksen, jolloin kuumeen laskeminen esim. viileällä ilmalla on auttanut.
        Enää en pelkää näitä kohtauksia, niihin on jotenkin tottunut.
        En oikein osaa sanoa lääkäreille, että on vikaa. Tuntuu, että niille ei tarvitse tehdä mitään, eikä voi.
        Olen ollut kuumeen takia ekg-kuvissakin silleen, että meneillään oli mielestäni yhtäaikaa tai vuorotellen kaksi erityyppistä rytmihäiriötä.
        Minulta kysytään, meneekö tajunta koskaan, ei se mene. Olen ihan tietoinen kaiken aikaa.

        Teen yötyötä ja nukun unet kahdessa osassa vuorokauden aikana. Liikkuvassa työssäni minulla eikovin usein tule näitä hidaslyöntisyyksiä, mutta joskus.Mieluummin tuntuu siltä, että vauhdissaolo ja liikkuminen auttaa.
        Äidilläni oli kardiomyopatia, tuntemattomasta syystä, sen sanotaan olleen hänen perimmäinen kuolinsyynsä.
        Hyvää syksynjatkoa ja positiivista mieltä ja toivon, että joku löytää vastauksestani jotain itselleen.

        Odotan ablaatioon jossa tuo ylimääräinen johtorata joka tekee tämän WPW:n yritetään katkaista.... Jos oireilu häiritsee merkittävästi sullakin elämää eikä lääkitys siihen ala puremaan niin kannattaa keskustella lääkärin kanssa ablaatiosta.Sillä on saatu erittäin hyviä tuloksia tämän vaivan hoidossa.


      • sinnu82
        Pii kirjoitti:

        Minulla oli nuorena tiheälyöntisyyskohtauksia, joihin heräsin yöllä. Olinko nukahtanut kirja kädessä huonoon kylkiasentoon, niin silloin ajattelin.
        Äitini kertoi hänellä olleen nuorena samanlaista. Kohtaus kesti pitemmän ajan, oli tiheälyöntisyys ja sitten yllättäen hidas ja taas tiheä. Luulin kuristuvani ja pelkäsin, osaavatko läheiseni reagoida oikein tilaani.
        Olin lääkärillä ja sain beeta-salpaajaa, joka aikaa myöten auttoi. Aloin pelätä tämän myötä myös erilaisia tilanteita ja oli pakko päästä pois junasta seuraavalla asemalla, jne.
        Nekin menivät ohi ja kävin keskusteluterapiassa. Epäiltiin myös työaineperäistä ärsytystä, liuotinainetta oli käytössä, eikä olisi saanut käyttää tuulettamattomissa tiloissa. Työsuojelukin tuli väliin.

        Sitten meni pitemmän aikaa ihan hyvin, ei ollut juuri oireita.
        Keski-iässä alkoivat astmaoireet flunssan yhteydessä. Ehkä niitä oli ollut aiemminkin, en vaan osannut valittaa niitä.
        Löytyi lievä astma ja oireet helpottuivat lääkkeillä ja silti kotona on kissoja ja koira. Ja kaikki on silleen hyvin.
        Astmalääkkeitä en käytä jatkuvasti, vaan oireiden mukaan.
        Astmaepäilyn yhteydessä tehtiin rasituspyöräkoe ja siinä tuli jotain esiin. Kardiologi antoi diagnoosin WPW, olin myös gamma-kamerakuvauksissa.
        Käytän kolesterolilääkitystä, pientä asperiinia, ja niitä astmalääkkeitä ja nyt myös hormoonilääkitystä. Verenpainetta seuraan lähinnä itse. Se on ollut aika matala, nyt vähän lievässä nousussa.

        Nykyisin minulla on rytmihäiriönä tietynlainen rytmillinen hidaslyöntisyyskohtaus lähinnä kai väsyneenä.Pulssini on normaalisti 50-60, levossa jopa alle 50.
        Ajoittain tulee aika usein rytmihäiriöitä, että on halju olo, epämääräinen olo ja sydän lyö esim. 5 normaalia ja tauko ja lyönti, 7 normaalia ja se tauko, 9 normaalia ja se tauko, siis suhteellisen epämääräisesti ja hitaasti.
        Tätä kestää jonkun aikaa ja taas on olo normaali, enkä tunne pulssia käytännössä. Sitten saattaa mennä päiviä, että näitä epämääräisyyksiä ei ole. Ne saattavat häipyä, kun hengitän syvään ja rauhallisesti.
        Olen yhdistänyt osittain väsymyksen tilaan nämä rytmihäiriöt, mutta saattaa niitä tulla muutenkin. Myös kuume tuo esiin joskus hyvin voimallisesti tämän tyyppisen pitkäkestoisen muljahtelukierroksen, jolloin kuumeen laskeminen esim. viileällä ilmalla on auttanut.
        Enää en pelkää näitä kohtauksia, niihin on jotenkin tottunut.
        En oikein osaa sanoa lääkäreille, että on vikaa. Tuntuu, että niille ei tarvitse tehdä mitään, eikä voi.
        Olen ollut kuumeen takia ekg-kuvissakin silleen, että meneillään oli mielestäni yhtäaikaa tai vuorotellen kaksi erityyppistä rytmihäiriötä.
        Minulta kysytään, meneekö tajunta koskaan, ei se mene. Olen ihan tietoinen kaiken aikaa.

        Teen yötyötä ja nukun unet kahdessa osassa vuorokauden aikana. Liikkuvassa työssäni minulla eikovin usein tule näitä hidaslyöntisyyksiä, mutta joskus.Mieluummin tuntuu siltä, että vauhdissaolo ja liikkuminen auttaa.
        Äidilläni oli kardiomyopatia, tuntemattomasta syystä, sen sanotaan olleen hänen perimmäinen kuolinsyynsä.
        Hyvää syksynjatkoa ja positiivista mieltä ja toivon, että joku löytää vastauksestani jotain itselleen.

        Vois saada lisä tietoa tosta wpw-syndroomasta..?
        Mulla leposyke 110-140 ilman lääkitystä.. Beetasalpaajan kanssa n.90..
        Eikä mitään syytä ole löydetty.. Sanottu vaan, et se nyt vaan pikkusen hyppii..
        Nyt alkanut tuntua ihan ku olis jotain rytmihäiriöitä.. Tosin vaikea sanoo onko ne vaan tuntemuksia, vai täyttä totta.. 24h sydänfilmiin menossa ens viikolla..


      • Aasialainentuntija.

        Rytmihäiriö.


      • noevtu
        sinulla kirjoitti:

        mahdollisesti WPW-syndrooma? Minulla tutkittiin sydän nuorena kerran, lepopulssi 125, sanottiin, että 'no, sinä nyt olet syntynyt sellaiseksi'.Muutama vuosi sitten tutkittiin toisen kerran, mutta edelleen vannottiin, että sydän on terve. Myöhemmin, 57-vuotiaana paljastui, että minulla on WPW-syndrooma.

        Mulla on leposyke 111-126... Kävin lääkärissä ja he sanoivat että eivät osaa tutkia mikä on...


      • sslop
        Pulssi. kirjoitti:

        150 on todella korkea lepopulssi. Beetasalpaajia määrännevät Sinulle. Laske kerran kokonainen minuutti aamulla herättyäsi. Se on todennäköisesti aivan jotain muuta. Tupakointi, kahvi, korkea verenpaine ja liikunnan puute nostavat lepopulssia. Syy voi olla myös elimistön omassa tahdistajassa.
        Lepopulssi riippuu aika paljon mittausolosuhteista. Jos on juuri liikuttu, ja aiemmin juotu kuppi kahvia, istahdetaan ja mitataan pulssi, se voi helposti olla 80, mutta alkaa laskemaan vasta pidemmän liikkumattomuuden jälkeen.
        Sinulle lääkärille meno on todella tarpeeseen. Ihmetyttää vain moinen luku, miten on mahdollista edes nukahtaa, jos lepopulssi takoo 150 kertaa minuutissa?? Oletko mitannut todella levossa?

        no mulla on lepopulssi just tuota 150 luokkaa.. usein myös enemmän. Illalla varsinki huomaa sen kuinka sydän sykkii hirmusesti. mulla oli lääkitys tähän, mutta en huomannu ite suurtakaan eroa. nyt just on kokeilussa olla ilman lääkkeitä... on se inhottavaa ku ei oikein urheilla pysty ku sydän sykkii ulos rinnasta


    • Päevi

      Kuumeessa leposyke usein nouseekin. Eiköhän se siitä tasaannu, kunhan et ala nyt urheilla.

    • Bepanthen1

      Aikuisilla leposykkeen rajat ovat noin 60-80 lyöntiä/minuutti, elimistön ns. stressitilat (mm. kuume, kiireellinen elämänrytmi, alkava flunssa, elimistön tulehdukset yms.) vaikuttavat yleensä kohottavasti leposykkeeseen. Samoin nuoren ihmisen hormonaaliset toiminnat vaikuttavat siihen (leposyke) kohottavasti. Huom. syke mitataan LEVOSSA, eli pötkötellään kaikessa rauhassa varttitunti ja sitten mittaillaan!

    • korkeahko

      mittasin leposykkeeni ja se oli 96.. tuntuu kyllä muutenkin niinkuin sydän hyppisi kurkussa. varmaan stressiä.. jonkin aikaa on ollut jo tämmöistä.

    • nainen 50v

      tänään eräästä juoksua käsittelevästä kirjasta, että keskimääräinen leposyke on 70.

      Itselläni se on 54. Ihmettelinkin miten kirjassa väitettiin keskimääräistä sykettä noin korkeaksi.

      Sitäkin mietin, että aleneeko syke vanhemmiten. Minä en nimittäin ole mikään himokuntoilija. Pelkkää kävelyä yleensä harrastan.

    • Musta pantteri

      Aikuisen normaali leposyke on 60-70 lyöntiä minuutissa ja se mitataan aamulla heti herätessä ennen sängystä nousemista. Itselläni on 53, mutta liikun aika paljon. Mitä alhaisempi, sen parempi kunto. Liian korkea leposyke voi johtua myös stressistä tai liiasta urheilemisesta eli ylikunnosta. Sairaana ollessa tilanne on myös poikkeuksellinen eli sitä ei voi verrata.

      • kakar

        syketaso ei ole suoraan verrannolinen kuntoon.... Toisilla syketaso on korkeampi luonnostaan kuin toisilla.Itse kuulun juuri siihen ryhmään jolla syketaso ei ole koskaan ollut juuri alle 70.... Ei edes siinä vaiheessa kun treenasin yhtä paljon kun huippu-urheilijat.... eli jos se olisi suoraan verrannollista harjoituksen määrään niin kyllä mullakin olisi pitänyt laskea syketasojen enemmän kuin ne harjoittelemalla laskivat.... Mulla on sama tilanne myös molemmin puolin vanhemmilla joten lienee perinnöllistä....


      • liikkuva
        kakar kirjoitti:

        syketaso ei ole suoraan verrannolinen kuntoon.... Toisilla syketaso on korkeampi luonnostaan kuin toisilla.Itse kuulun juuri siihen ryhmään jolla syketaso ei ole koskaan ollut juuri alle 70.... Ei edes siinä vaiheessa kun treenasin yhtä paljon kun huippu-urheilijat.... eli jos se olisi suoraan verrannollista harjoituksen määrään niin kyllä mullakin olisi pitänyt laskea syketasojen enemmän kuin ne harjoittelemalla laskivat.... Mulla on sama tilanne myös molemmin puolin vanhemmilla joten lienee perinnöllistä....

        Minulla myös leposyke on ollut aina korkea. Liikuntaa olen harrastanut lapsesta lähtien. Tänäkin aamuna olen jo käynyt kuntosalilla ja kävellyt viisi kilometriä.


      • sykkijä

        Itsestäni tuntuu välillä, varsinkin jos on illalla urheillut että nukkumaan mennessä on syke korkeampi, mutta kun mittaan sykkeen aamulla juuri ennenkun olen noussut sängystä niin se on n. 60-65 minuutissa. Eli siis ilmeisesti ihan ok.. Luulenpa että mitä enemmän sykettä mittailee niin sitä enemmän sitä rupeaa kuuntelemaan että onko se nyt normaalia vai ei...


    • minä86

      Mulla syke oli istualtaan 122..en ollut tupakoinut tai liikkunut ainakaan tuntiin..X( ..ja ikää vasta 19.Verenpaine on muutenkin yleensä jotain 150/90..

      • duunaristi

        Sykkeeni oli 44 kun viimeksi lääkäri mittasi, edellisen kerran 52. En tajunnut sillon kysyä mutta voiko liian alhaisesta sykkeestä olla haittaa?


      • duunaristi kirjoitti:

        Sykkeeni oli 44 kun viimeksi lääkäri mittasi, edellisen kerran 52. En tajunnut sillon kysyä mutta voiko liian alhaisesta sykkeestä olla haittaa?

        Käsittääkseni matalan sykkeen haitallisuus liittyy siihen, aiheuttaako se haitallisia oireita (esim. liikkumisen vaikeus, heikotus tai pyörryttäminen). Minulla on lääkkeen vaikutuksesta leposyke 55, joskus jopa vähän alle 50, eikä se minua ole haitannut (eikä lääkäriä huolestuttanut, kun oireita ei ole).


      • duunaristi
        A-J.Kaijanaho kirjoitti:

        Käsittääkseni matalan sykkeen haitallisuus liittyy siihen, aiheuttaako se haitallisia oireita (esim. liikkumisen vaikeus, heikotus tai pyörryttäminen). Minulla on lääkkeen vaikutuksesta leposyke 55, joskus jopa vähän alle 50, eikä se minua ole haitannut (eikä lääkäriä huolestuttanut, kun oireita ei ole).

        Eipä ole oireita ollut ja liikkuminen on helppoa, enkä siis syö mitään lääkkeitä. Mietin vaan että kannattaako ruveta huolestumaan jos syke entisestään laskee


      • duunaristi kirjoitti:

        Eipä ole oireita ollut ja liikkuminen on helppoa, enkä siis syö mitään lääkkeitä. Mietin vaan että kannattaako ruveta huolestumaan jos syke entisestään laskee

        On niitä ihmisiä, joilla on todella matala leposyke (n. 30/min) ilman ongelmia – urheilijoilla tyypillistä. Luulen maallikon syvällä rintaäänellä, että niin kauan kuin se ei oireile, matala syke ei ole ongelma.


      • NN27
        A-J.Kaijanaho kirjoitti:

        On niitä ihmisiä, joilla on todella matala leposyke (n. 30/min) ilman ongelmia – urheilijoilla tyypillistä. Luulen maallikon syvällä rintaäänellä, että niin kauan kuin se ei oireile, matala syke ei ole ongelma.

        Entä kun leposyke on vuosia ollut väliltä 85-115? Ahdistaa kun sydän hakkaa koko ajan niin lujaa ja välillä muljahtelee. :(


      • NN27 kirjoitti:

        Entä kun leposyke on vuosia ollut väliltä 85-115? Ahdistaa kun sydän hakkaa koko ajan niin lujaa ja välillä muljahtelee. :(

        Leposyke yli 100/min lasketaan rytmihäiriöksi ja on pitkittyessään vahingollista sydämelle. Kannattaa jutella lääkärin kanssa.


    • Uuno Utelias

      nykyään, kun viisi vuotta on tuosta kysymyksestäsi kulunut?

      • sydänukko

        Itsellä 51 urheilen enkä polta ja alkoholiakin noin 4 keskiolutta/1kk, mutta painotan että se on hyvin henkilökohtaista ja voi vaihdella suurestikin eri henkilöillä.

        Myös lihavuus, korkea verenpaine saattavat nostaa leposykettä. 70 on aika normaali jos ei ole urheilevaa tyyppiä.


      • Sykettä 61 v.
        sydänukko kirjoitti:

        Itsellä 51 urheilen enkä polta ja alkoholiakin noin 4 keskiolutta/1kk, mutta painotan että se on hyvin henkilökohtaista ja voi vaihdella suurestikin eri henkilöillä.

        Myös lihavuus, korkea verenpaine saattavat nostaa leposykettä. 70 on aika normaali jos ei ole urheilevaa tyyppiä.

        Mulla oli rytmihäiriö vuosi sitten (2012) Kun niitä "rytmejä" tuntui olevan aina välillä, menin lääkäriin ja sain beeta salpaaja lääkkeen ja nyt rytmi on 36-45 per minuutti. Aikaisemmin, ennen rytmihäiriötä oli syke n. 55-60. Ei nyt ole ollut tuosta hitaammasta rytmistä mitään ongelmia. Käyn lenkillä säännöllisesti (kävelyä n. 1 - 1½ h, sen jälkeen hidas 2 km:n hölkkä. Tämän lenkin jälkeen on syke n. 60 / min ja verenpaineet 75 / 125. Hyvin menee !


    • Zomber

      Mulla on leposyke 55-70 välillä, vähän vaihtelee.
      Sitä vaan ihmettelen, että muutamia kertoja on aamuyöstä heräny ja syke on ollu lähemmäs 150-180, vaikka on levossa ja nukkumassa.
      Sen vaan huomasin, että kun katsoin seinäkellon sekuntiviisaria, niin se näytti, kuin harppavan kolmella "loikalla" 5 sekunnin välin.
      Ainahan se sekuntiviisari 5 kertaa liikahtaa sen 5 sekunnin välin, mutta silloin viisari harppasi 5 sekunnin välin 3 "loikalla" mitä se ei kyllä tee normaalisti.
      Se tuntu vähän kummalliselta, kuin se kellon viisari näytti kulkevan tavallista nopeammin, kun syke oli korkea.
      Oliskohan joku näköharha, joka liittys tohon korkaan sykkeeseen.
      Ei siinä heti ole unta saanu, mutta aamulla syke on normaalimpi eli siinä 60-70.
      Lääkärissä en ole tämän takia käynyt.

      • Kapa_40

        Jonkunlainen takykardiatila sydämessä lienee noissa tilanteissa ollut, joko eteistakykardia (SVT) tai sitten ihan sinustakykardia lienee kyseessä. Jos ei muita oireita liittynyt, niin ei liene vaarallista, tosin noilla sykkeillä vaaratonkin tiheälyöntisyys voi aiheuttaa huonoa oloa. Itse lisälyönneista kärsivänä joskus yöllä herätessä huomaa että syke on hieman tavanomaista korkeampi, eli jotain 60-70 ja silloin tulee lisälyöntejä herkästi mukaan, tämä ilmenee erityisesti silloin jos nukahtamisen jälkeen herää vaikka parin tunnin kuluttua jo, eli jotenkin elimistö (hermosto) ei ole päässyt lepotilaan niinkuin pitäisi ja siitä voi olla kyse myös tuossa sinun tapauksessa, tää siis ihan päättelyä, en ole lääkäri:) Normaali leposyke itsellä aamuisin on noin 50. Aikanaan holter- mittauksessa yöllä alimmillaan 43.


      • Utelias iäkäs

        Minulla sydän lyö levossa 40 - 48 kertaa minuutissa. Se on ollut sellainen siitä lähtien, kun häntä olen mitannut eli noin 10 vuotta. Aikaisemmasta 70 vuodesta minulla ei ole tietoa. Lievä infarkti oli 10 v sitten, mutta porskuttelen ihan hyvin. Onko muita näin hidassydämisiä.


      • CMX
        Utelias iäkäs kirjoitti:

        Minulla sydän lyö levossa 40 - 48 kertaa minuutissa. Se on ollut sellainen siitä lähtien, kun häntä olen mitannut eli noin 10 vuotta. Aikaisemmasta 70 vuodesta minulla ei ole tietoa. Lievä infarkti oli 10 v sitten, mutta porskuttelen ihan hyvin. Onko muita näin hidassydämisiä.

        Minulla leposyke sellaista 42 luokkaa, nukkuessa alimmillaan 35 Holterin mukaan. Uskon sen olevan minulla luontaista liikunnan aikaansaamaa muutosta.


    • nopeesyke

      Mulla tulee sekunnissa 2-3 lyöntiä leposykkeessä laskin sykkeeni vuodessa yli 191 miljoonaa kertaa luin et normaalisti noin 40 miljoonaa kertaa rasitus sykkeeni kovimmillaan on 400. Salaisuus voi piillä siinä et en hengittäny yhtään laskiessani sekuntteja.

    • jobbig22

      Olen läski ja huonokuntoinen mies jolla on verenpainetauti. Leposykkeeni on 55 tuntumassa, kun syön beetasalpaajia. Eli leposykkeen saa kyllä suotuisaksi lääkkeilläkin. Ennen diagnoosia leposyke oli 100 tuntumassa. Nyt en enää tunne tykytyksiä, jotka ennen häiritsivät todella paljon elämää. Eli jos leposyke on korkea, niin kipin kapin lääkäriin! Olo on tällä hetkellä pirun hyvä ja liikuntakin alkanut kiinnostaa, kun pumppu lyö tasaisesti, eikä tule kurkusta ulos!

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      14
      1392
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1265
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1182
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1062
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1016
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1005
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      993
    8. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      979
    10. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      971
    Aihe